فهرست مطالب

پژوهش های اقتصادی ایران - پیاپی 62 (بهار 1394)

فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران
پیاپی 62 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • زهرا دهقان شبانی، سعیده آفرینش فر صفحات 1-30
    یکی از عوامل موثر بر ورود سرمایه گذاری خارجی به هر کشوری، بسترها و نهادهای قانونی آن کشور است. از جمله این نهادها، فضای کسب و کار است. فضای کسب و کار (شامل مجموعه عواملی محیطی و برون زا که بر عملکرد بنگاه تاثیر می گذارد و خارج از توان و دخالت مدیران بنگاه است) نامناسب با افزایش هزینه های تولید (هزینه ای اعمال شده بر تولید از طرف محیط)، افزایش ریسک راه اندازی کسب و کار جدید، نامناسب کردن اندازه شرکت ها، کاهش امکان تعامل بین شرکت ها و کاهش مشارکت های مالی سبب کاهش ورود سرمایه گذاری مستقیم خارجی به کشورها می شود. هدف این مقاله بررسی تاثیر فضای کسب و کار بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران و 28 کشور منتخب طی سال های 2003 تا 2012 است که از روش سیستمی گشتاور تعمیم یافته در داده های تابلویی استفاده شده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که با بهبود ثبات سیاسی، کنترل فساد، جهانی شدن اقتصادی، شروع کسب و کار، حمایت از سرمایه گذار، الزام آورتر بودن قراردادها، تعطیلی کسب و کار، پرداخت مالیات و تولیدناخالص داخلی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: فضای کسب و کار، سرمایه گذاری مستقیم خارجی، رتبه بندی داده ها، داده های تابلویی پویا
  • کیوان شهاب لواسانی، ویدا ورهرامی صفحات 31-56
    در این مطالعه به بررسی برخی عوامل موثر بر قیمت مسکن در منطقه یک شهر تهران با استفاده از رویکرد اقتصاد سنجی بیزین می پردازیم. در اقتصاد سنجی بیزین با دخیل کردن حدس ها، باورها و نظرات نخبگان از طریق توزیع پیشین که در واقع منبع دیگری به جز داده هایی است که در اختیار محقق می باشد، می توان در نهایت به تخمین های بهتر و کاراتری دست یافت. دراین مقاله از قیمتهای فروش پانصد و چهل و شش آپارتمان مسکونی فروخته شده در منطقه یک شهر تهران، در سال1393استفاده می کنیم که آمارهای مذکور از مشاورین املاک منطقه و اتحادیه مشاورین املاک تهران اخذ شده است. در ادامه قیمت فروش مسکن را به عنوان متغیر وابسته و چهار متغیر توضیحی اندازه آپارتمان، عمر یا قدمت آپارتمان، داشتناستخر، سونا و سالن ورزشی در مجموعه آپارتمانی (که به صورت یک متغیرمجازی[1] بوده و درصورت وجود مقدار، یک و در صورت عدم وجود، صفر را اختیار می کند) و تعدادپارکینگ لحاظ شده برای هر واحد مسکونی را در نظر می گیریم. نتایج حاصل از این مقاله حاکی از این است که، در حالت استفاده از توزیع پیشین دارای اطلاع[2] هر یک متر مربع افزایش در مساحت آپارتمان مسکونی تقریبا حدود چهارده میلیون و 500 هزار تومان به قیمت یا ارزش واحد مسکونی می افزاید، همچنین افزایش هر سال اضافی در عمر بنا یا قدمت ساختمان باعث کاهش حدود 75 میلیون تومان در قیمت واحد مسکونی می گردد که با توجه به اینکه متوسط متراژ آپارتمان در این منطقه در نمونه 546 تایی، استفاده شده در مقاله، حدود 140 متر مربع می باشد لذا به سهولت می توان بیان داشت که هر سال افزایش در قدمت یک آپارتمان مسکونی در منطقه یک شهر تهران به طور متوسط باعث کاهش حدود پانصد و سی هزار تومان در قیمت هر متر مربع بنای آپارتمان مسکونی می شود. همچنین نتایج تخمین ها نشان دادند که داشتناستخر، سونا و سالن ورزشی در مجتمع آپارتمانی باعث افزایش قیمت واحد مسکونی به اندازه حدود 420 میلیون تومان می شود.
    کلیدواژگان: قیمت مسکن، اقتصاد سنجی بیزین، بیزین هدانیک
  • حسن حیدری، پریسا جوهری سلماسی* صفحات 57-79
    داشتن تورمی پایین و رشد اقتصادی پایدار، هدف نخست سیاستگذاران اقتصادی است که برای رسیدن به این هدف طلایی، پیش بینی قابل اطمینان از متغیرهای کلان اقتصادی نقش مهمی ایفا می کند. در این مطالعه سعی شده است تا عملکرد مدل های خودرگرسیون برداری بیزی با اطلاعات (Priors) متفاوت برای پیش بینی متغیرهای کلان در اقتصاد ایران ارزیابی شود. ویژگی منحصر به فرد این مقاله استفاده از الگوریتم گیبس برای تخمین مدل BVAR و مقایسه آن با دو مدل BVAR شبه بیزی است که در آنها از اطلاعات نرمال ویشارد ( (Normal Wishardومینستا Minnesota )) استفاده شده است، جهت ارزیابی دقت پیش بینی متغیرهای کلان اقتصادی است. در این مطالعه مقایسه دو مدل BVAR شبه بیزی فوق و BVAR با الگوریتم گیبس با توزیع پیشین یکسان مینستا نشان می دهد که مقدار MSFE در پیش بینی متغیر های اقتصادی برای 4 دوره در مدل BVAR با الگوریتم گیبس کمتر بوده و این مدل در کل عملکرد بهتری در پیش بینی متغیرهای کلان اقتصادی فوق نسبت به مدل های شبه بیزی دارد.
    کلیدواژگان: BVAR، الگوریتم گیبس، پیش بینی، توزیع پیشین نرمال ویشارد، توزیع پیشین مینستا، ایران
  • فیروز فلاحی، حسین اصغرپور، سجاد عبدالله زاده صفحات 81-107
    در این مطالعه از رهیافت تبدیل موجک پیوسته جهت بررسی پویایی رابطه علیت بین دو شاخص اصلی تورم یعنی شاخص قیمت مصرف کننده(CPI) و شاخص قیمت تولیدکننده(PPI) برای اقتصاد ایران طی دوره زمانی 1392:9-1369:2 استفاده شده است. مطالعه پویایی رابطه علیت بین شاخص های کلیدی تورم می تواند نتایج راه گشایی جهت تدوین سیاست های کنترل نرخ تورم به همراه داشته باشد، درحالی که روش های سنتی بررسی علیت بیشتر به آزمون مقطعی رابطه علیت پرداخته و توضیح چندانی درباره پویایی آن بین شاخص های قیمت نمی دهند. مبدل های موجک با قابلیت بالای خود در تحلیل پویایی روابط علی بین سری های زمانی این کاستی را پاسخ می دهند. در این روش ازآنجاکه طول موجک به طور بهینه در مقیاس های مختلف زمانی تغییر می کند، امکان بررسی همزمان علیت کوتاه مدت و علیت بلندمدت بین سری های زمانی اقتصادی در فضای همبستگی موجک فراهم می شود. در این تحقیق نتایج به دست آمده ازکاربرد تبدیل موجک پیوسته در مطالعه ادوار تورمی اقتصاد ایران تاثیرگذاری هر دو اثر جاذبه تقاضا و فشار هزینه در شکل گیری علیت تورمی دوطرفه بین شاخص هایCPI وPPI را نشان می دهدبه نحوی که با افزایش مقیاس زمان ماندگاری جهت رابطه علیت بیشتر بوده است.
    کلیدواژگان: تورم، شاخص قیمت مصرف کننده، شاخص قیمت تولیدکننده، رهیافت موجک
  • وحید مهربانی صفحات 109-138
    تحلیل پدیده طلاق در قالب نظریه اقتصادی یکی از موضوعات اصلی اقتصاد خانواده را تشکیل میدهد.از این رو مطالعه تصمیم سازی زوجین در رابطه با طلاق بر اساس نظریه مطلوبیت، موضوع بحث در این مقاله است. این تحلیل چهار فرضیه مهم را مطرح می کند: اول، مردان پردرآمدتر تمایل کم تری به طلاق دارند. دوم، با افزایش درآمد زنان تمایل به طلاق نیز افزایش می یابد. سوم، اشتغال زنان ازدواج را بی ثبات می کند و چهارم، انگیزه طلاق در میان مردان بیش از زنان است. به منظور آزمون این فرضیه ها از نمونه مردان متاهل حداقل 35 ساله (415 مشاهده)، زنان متاهل حداقل 35 ساله (409 مشاهده) و ترکیب این دو نمونه برای شهر تهران استفاده شد. شواهد حاکی از رد فرضیه دوم و عدم رد سه فرضیه دیگر دارد. همچنین مشخص شد که تمایل به تعدد همسر (با اثر مثبت) در میان مردان و کار خانگی (با اثر منفی) در بین زنان قوی ترین عوامل موثر بر انگیزه طلاق هستند.
    کلیدواژگان: خروج یا اعتراض، مطلوبیت، درآمد، طلاق
  • سید نظام الدین مکیان، محمدرضا ایزدی صفحات 139-162
    در میان عوامل موثر بر رشد اقتصادی (مانند میزان انباشت سرمایه فیزیکی، سرمایه انسانی، درجه باز بودن اقتصاد و...) در سال های اخیر، نقش واسطه های مالی در بهبود رشد اقتصادی پررنگ تر شده است. با توجه به اهمیت موضوع، در این مطالعه رابطه بین ساختار مالی و توسعه مالی به عنوان شاخص های توسعه نظام مالی بر روی رشد اقتصادی در کشورهای منتخب اسلامی طی دوره 1989 تا 2011 با استفاده از روش حداقل مربعات کاملا اصلاح شده (FMOLS) مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج بر مثبت و معنادار شدن اثر هر دو متغیر ساختار مالی و توسعه مالی به عنوان شاخص های توسعه نظام مالی بر رشد اقتصادی دلالت می کند. یافته ها نیز موید این است که نظام مالی مبتنی بر بازار اثر قوی تری بر رشد اقتصادی دارد. همچنین، نتایج نشان می دهد که در کوتاه مدت رابطه علی یک طرفه از متغیرهای توسعه نظام مالی به رشد اقتصادی و در بلندمدت رابطه دوطرفه وجود داردکه فرضیه مرحله توسعه یافتگی پاتریک را تایید می نماید.
    کلیدواژگان: رشد اقتصادی، توسعه مالی، ساختار مالی، روش حداقل مربعات معمولی کاملا اصلاح شده (FMOLS)
|
  • Zahrazahra Dehghan Shabani, Saeedeh Afarineshfar Pages 1-30
    One of the factors affecting foreign direct investment is the ease of doing business. The world bank’s doing business report provides the indices of the ease of doing business. These indices measure the difficulty, costs and time it would take a standardized mid-sized company to start the business, deal with construction permits, register property, get credit, pay taxes, import and export goods, enforce contracts and complete the bankruptcy process. It also measures the level of protection for investors. Inappropriate doing business decrease inflows of FDI because it increases production cost, increases risk of starting a new business, inappropriate size of the company, reduces the interactions between companies and reduces the financial participations. Thus, the aim of this article is to analyze the effects of doing business on foreign direct investment by using Dynamic Panel Data model for 29 countries over the period 2003-2012. The results show that improved political stability, control of corruption, economic globalization, starting a business, protecting minority investors, enforcing contracts, closing a business, paying taxes and gross domestic product increase foreign direct investment flows.
    Keywords: Doing Business, Foreign Direct Investment, Data Rating, Dynamic Panel Data model
  • Keyvan Shahab Lavasani, Vida Varahrami Pages 31-56
    In this paper, we survey some effective factors affecting house prices in the uptown of Tehran city with using Bayesian econometric method. In this method, we use expert ideas as prior information which causes to effective and better estimations. In this paper, we use sell prices of 546 apartments in the uptown of Tehran in 2014, these data are collected from real estates. We assume sale price of house to be dependent on the size of apartment, age of apartment, having pool, sauna and sport salon in the form of dummy variables. Results of this paper reveal that by using informative prior, an increase in the square meter of apartment causes 14 million and 500 thousands tomans increase in the house price. In our sample, an increase in house's age will cause a decline of almost 75 million tomans in the house price. In our sample, an increase in the age of house in the uptown of Tehran decline of almost 350000 tomans in price of one square meter of house. Our estimation results reveal that having pool, sauna and sport salon in the apartment will cause an increase of 420 million tomans in the house price.
    Keywords: Doing House Price, Bayesian Econometric, Bayesian Hedonics
  • Hassan Heidari, Parisa Jouhari Salmasi* Pages 57-79
    Low and stable inflation with sustainable growth is the first objective of any monetary authority. To achieve this prime goal, reliable forecast of macroeconomic variables play an important role. This paper investigates the forecasting performance of BVAR models with different priors for Iranian economy. For this purpose we use BVAR approach with Gibbs sampling for quarterly data of the Iranian economy from 1989:Q1 to 2007:Q4. The main advantage of this paper is using Gibbs Sampling to estimate BVAR models and use of Quasi BVAR models with Normal Wishart and Minnesota priors in order to compare forecast accuracy of the macroeconomic variables. Comparison of the BVAR with Gibbs Sampler and Quasi BVAR models in this experience shows that the value of MSFE in predicting macroeconomic variables for the four ahead period forecasts in BVAR model with Gibbs algorithms is less than Quasi BVAR models. Generally BVAR model with Gibbs sampling algorithms performs better than Quasi BVAR models in forecasting.
    Keywords: BVAR Models, Gibbs Sampling, Normal Wishard Prior, Minnoseta Prior, Iran
  • Firouz Fallahi, Hossein Asgharpur, Sajjad Abdollahzadeh Pages 81-107
    In this study, the continuous wavelet transformation approach is employed to test the dynamics of the causality between two principal inflation indices i.e. consumer price index (CPI) and producer price index (PPI) based on monthly data from 1990:5 to 2013:12 for the Iranian economy. Analyzing the dynamics of causality between these two inflation indices could provide significant policy implications. One of the dominant aspects of this approach compared with the conventional causality tests is that it has a higher ability in analyzing dynamics of causality between time series. The wavelet, as a band pass filter to the time series, is stretched in time by varying its scale, which makes it possible to show the short run and long run causalities between the time series. In this paper, we apply the continuous wavelet transformation to study the inflationary cycles of the Iranian economy. The results confirm both demand-pull and cost-push nature of inflation by indicating bidirectional causality between the CPI and PPI. In fact, the causality directions vary over time depending on different economic conditions.
    Keywords: Inflation, Consumer price index, Producer price index, Wavelet approach
  • Vahid Mehrbani Pages 109-138
    The main issue of discussion in this paper is to investigate the decision-making for divorce by using the utility theory. This analysis is constructed on the exit-voice theory to explain what factors tend to increase or decrease the occurrence of divorce. This analysis proposes four hypotheses: first, men with higher income have less incentive to divorce. Second, women’s income has positive effect on probability of their incentive to divorce. Third, women’s employment destabilizes the marriage and fourth, men’s incentive to divorce is higher than that for women. To test these hypotheses, samples of married men and women (at least 35 years old) were used. The results suggest that third hypothesis is rejected while other hypotheses have been accepted.
    Keywords: Exit, Voice, Utility, Income, Divorce
  • Seyed, Nezamuddin Makiyan, Mohammad Reza Izadi Pages 139-162
    Among the important factors that affect on economic growth such as physical and human capital, openness of economy etc., the role of financial intermediaries on economic growth has been overlooked. This research aims to investigate the role of financial structure and development as the indices of financial system development on economic growth. To this end, the study uses a regression analysis applying FMOLS method for the period of 1989 to 2011 for the selected Islamic countries. The results indicate that variables of financial structure and financial development have significant positive effects on economic growth. According to the findings, financial system based on market approach is more effective concerning the economic growth. Furthermore, the Granger Causality test indicates that there is a one-way causal relation between development of financial system and economic growth in the short run; however, this relationship has a two-way direction in the long run confirming the Patrick’s viewpoint of development.
    Keywords: Economic Growth, Financial Development, Financial Structure, FMOLS Method