فهرست مطالب

فصلنامه پژوهشهای زراعی در حاشیه کویر
سال یازدهم شماره 3 (پاییز 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/08/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علیرضا حیدری، محمد نصری*، فرشاد قوشچی صفحه 161
    به منظور بررسی تاثیرات کاربرد کود های مایکوریزا برای کاهش مصرف کود های شیمیایی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت، آزمایشی در تابستان سال 1393 در منطقه رباط کریم تحقیقی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. عامل اول شامل سطوح مختلف کود فسفره شامل، 25%، 50%، 75% و 100% کود شیمیایی فسفره بر اساس آزمون خاک و عامل دوم سطوح مختلف قارچ میکوریزا شامل عدم استفاده از قارچ میکوریزا (شاهد)، 60 کیلو گرم در هکتار،120 کیلو گرم در هکتار مصرف میکوریزا بود. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثر سطوح مختلف کود شیمیایی فسفره و مایکوریزا بر عملکرد دانه، تعداد دانه در بلال، تعداد دانه در ردیف بلال و وزن هزار دانه معنی دار شد. بالا ترین عملکرد دانه و تعداد ردیف در بلال از تیمار مصرف 50% کود شیمیایی فسفره و کاربرد 60 کیلو گرم در هکتار میکوریزا، (P2M2) و کم ترین میزان در تیمار بدون مصرف مایکوریزا و 25 درصد فسفر (P1M1) حاصل شد. بیش ترین تعداد دانه در ردیف، از تیمار120 کیلو گرم در هکتار میکوریزا و 50% کود شیمیایی فسفره حاصل شد. بنابراین توصیه می شود که برای بهره وری بهتر از عناصر معدنی خاک و کاهش مصرف کود شیمیایی فسفره، از تیمار 50 درصد کود شیمیایی فسفره توصیه شده و کاربرد 60 کیلو گرم در هکتار میکوریزا در کشت ذرت استفاده گردد.
    کلیدواژگان: مایکوریزا، فسفر، ذرت، عملکرد و اجزای عملکرد
  • رضا طهماسبی عمران، هرمز فلاح آملی، یوسف نیک نژاد، جابر مهدی نیاافرا* صفحه 171
    به منظور مطالعه اثر کود های آلی و بیولوژیکی بر ویژگی های رشد، عملکرد و خصوصیات کمی و کیفی گیاه دارویی بادرنجبویه آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با 12 تیمار و سه تکرار در سال زراعی 1393 در استان مازندران شهرستان محمود آباد انجام شد. عامل اول در سه سطح شامل کاربرد کود-گوسفندی به مقدار 5 و 10 تن در هکتار و عدم مصرف یا شاهد، عامل دوم در چهار سطح شامل باکتری ازتوباکتر و باسیلوس به ترتیب از سویه های ( chrococcumو pobilis)، ترکیب دو باکتری و عدم مصرف می باشند. نتایج نشان داد، کاربرد کود های دامی و بیولوژیک منجر به افزایش طول ریشه، وزن ریشه، حجم ریشه، وزن خشک ریشه، درصد اسانس، عملکرد اسانس و همچنین وزن خشک بوته نسبت به شاهد گردید و تیمار های تلفیقی کود گوسفندی و باکتری ها بیش ترین تاثیر را در افزایش صفات مورد مطالعه داشتند. اثرات متقابل کود گوسفندی و باکتری نشان داد که بیش ترین مقدار طول ریشه از تیمار 10 تن و تلفیق مصرف باکتری با میانگین 66/43 سانتی متر و کم ترین آن با میانگین 24 سانتی متر در تیمار عدم مصرف کود گوسفندی و باکتری حاصل شد. استفاده از ترکیب تیمار کود زیستی و دامی، منجر به افزایش 55 درصدی وزن خشک کل گیاه نسبت به سایر تیمار شاهد شد.
    کلیدواژگان: کود گوسفندی، باکتری های محرک رشد، عملکرد اسانس، ریشه، بادرنجبویه
  • مجتبی عاقبت بخیر گلفرانی*، فرشاد قوشچی، میثم اویسی صفحه 179
    به منظور بررسی تاثیر پرایمینگ اکسین و جیبرلیک اسید بر برخی صفات کمی و کیفی گیاه لوبیا قرمز (.Phaseolus vulgaris L) در شرایط تنش شوری طرحی در آزمایشگاه خاک شناسی- فیزیولوژی و گلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در سال 1393 اجرا شد. طرح مورد نظر به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار و 48 تیمار انجام شد. عوامل مورد بررسی شامل اعمال هورمون (عدم کاربرد هورمون، 50 ppm اکسین، 50 ppm جیبرلیک اسید، 25 ppm اکسین به همراه 25 ppm جیبرلیک اسید) و تنش شوری با غلظت های (صفر، 30، 60، 90 میلی مولار NaCl) بود. در گلخانه بهترین تیمار مربوط به اثر متقابل محلول پاشی 25 ppm اکسین به همراه 25 ppm جیبرلیک اسید در شرایط عدم تنش شوری بود، به طوری-که در این شرایط حداکثر عملکرد دانه با 325 گرم در متر مربع به دست آمد و از طرفی حداقل عملکرد دانه مربوط به تیمار عدم کاربرد هورمون با تنش شوری 90 میلی مولار NaCl بود، که به میزان 113 گرم در متر مربع حاصل شد. بیش ترین پرولین برگ به میزان 7/60 میکرو مول بر گرم وزن تازه برگ در تیمار 90 میلی مولار NaCl به همراه عدم محلول پاشی و کم ترین میزان پرولین برگ 5/25 میکرو مول بر گرم وزن تازه برگ مربوط به کاربرد 25 ppm اکسین و 25ppm جیبرلین در شرایط عدم تنش شوری (صفر میلی مولار NaCl) به دست آمد. بیش ترین محتوای آب نسبی به میزان 7/62 درصد در تیمار عدم تنش شوری (صفر میلی مولار NaCl) به همراه 25 ppm اکسین و 25 ppm جیبرلین و کم ترین محتوای آب 9/37 درصد مربوط به عدم کاربرد محلول پاشی هورمون در شرایط حداکثر شوری یعنی 90 میلی مولار حاصل شد. همچنین اثرات ساده و متقابل تنش شوری و هورمون های مورد پرایمینگ در سطح یک و پنج درصد بر صفات عملکرد دانه، کلروفیل کل، محتوای آب نسبی، پرولین و هدایت الکتریکی معنی دار گردید. در این آزمایش مشخص گردید که با افزایش تنش شوری صفاتی مانند عملکرد دانه، کلروفیل کل و محتوای آب نسبی کاهش پیدا کرد از طرفی اعمال محلول پاشی هورمون تا حدی سبب متحمل شدن گیاه لوبیا قرمز تحت شرایط تنش شوری گردید.
    کلیدواژگان: لوبیا قرمز، پرایمینگ، اکسین، جیبرلیک اسید، تنش شوری
  • فرزاد عامری، محمد میرزاخانی*، رقیه امینیان دهکردی صفحه 187
    تحقیقی به منظور بررسی تاثیر سطوح کود اوره، کاربرد کولتیواتور و چند کشتی هم زمان با گیاهان لگوم بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت رقم 704 در سال 1392 در شرایط مزرعه ای واقع در منطقه ورزنه (اصفهان) انجام شد. این آزمایش به صورت فاکتوریل و در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار اجرا گردید. عامل اول شامل سه سطح کود اوره (صفر، 150 و300 کیلو گرم در هکتار) و عامل دوم شامل پنج سطح از تیمار های ترکیبی کاربرد کولتیواتور و چند کشتی هم زمان ذرت با لگوم های مختلف (ذرت خالص، ذرت خالص+ کولتیواتور زدن، ذرت+ سویا+ کولتیواتور زدن، ذرت + لوبیا چشم بلبلی+ کولتیواتور زدن، ذرت+ یونجه+ کولتیواتور زدن) در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که اثر متقابل سطوح کود اوره و چند کشتی هم زمان بر صفات ارتفاع بوته، تعداد برگ سبز، وزن چوب و پوست بلال، عملکرد دانه، تعداد دانه در ردیف و وزن هزار دانه معنی دار بود. به طوری که بیش ترین مقدار عملکرد دانه ذرت با میانگین 33/6342 کیلو گرم در هکتار مربوط به تیمار کشت ذرت خالص + مصرف 150 کیلو-گرم در هکتار اوره و کم ترین مقدار آن با میانگین 2009 کیلو گرم در هکتار مربوط به تیمار ذرت + عدم مصرف کود اوره بود. همچنین تیمار کشت ذرت + لوبیا چشم بلبلی + کاربرد کولتیواتور + مصرف 150 کیلو گرم در هکتار کود اوره با میانگین 79/42 عدد بیش ترین تعداد دانه در ردیف و تیمار کشت ذرت + عدم مصرف کود اوره با میانگین 16/27 عدد کم ترین تعداد را به خود اختصاص دادند. به نظر می رسد که تامین عناصر مورد نیاز گیاه در جهت تولید عملکرد کمی و کیفی محصول از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به نحوی که در این آزمایش مصرف بهینه نیتروژن و عدم وجود رقابت بین گونه ای در اثر کاربرد کولتیواتور و حذف گیاهان لگوم بهترین نتیجه را به همراه داشت.
    کلیدواژگان: اوره، سویا، عملکرد بلال، لگوم ها
  • امین فتحی، سعیده فولادوند، فرزانه عسکری، مروارید ایمانی، جابر مهدی نیا افر* صفحه 197
    بابونه یکی از مهم ترین گیاهان دارویی شناخته شده توسط انسان است و با توجه به کاربرد روز افزون آن درصنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی، عطر سازی و تهیه چاشنی های غذایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. شوری خاک یکی از موانع و محدودیت های اصلی در تولید بهینه محصولات کشاورزی از جمله گیاهان دارویی است. اسید آسکوربیک از ترکیبات آنتی اکسیدانی بسیار قوی بوده که می تواند اثرات شوری بر گیاهان را کاهش دهد. به این منظور آزمایشی به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در شهرستان دره شهر در سال 1390 با سه تکرار انجام شد. عوامل آزمایش شامل شوری آب آبیاری، به عنوان عامل اصلی با سه سطح (0، 50 و 100 میلی مولار) و اسید آسکوربیک با سه سطح (0، 5 و 10 میلی مولار) به عنوان عامل فرعی بودند. نتایج نشان داد که افزایش شوری باعث کاهش معنی دار ارتفاع، ماده خشک کل، عملکرد گل خشک و دانه شد اما با مصرف اسید آسکوربیک این صفات افزایش معنی دار این نشان داد. اثر متقابل اسید آسکوربیک و شوری نیز بر عملکرد گل خشک معنی دار بود. حداکثر عملکرد گل خشک در شوری صفر میلی مولار و مصرف 10 میلی مولار اسید آسکوربیک به مقدار 1123 کیلو گرم در هکتار به دست آمد. نتایج این بررسی بیانگر اثرات مفید اسید آسکوربیک در کاهش اثرات مضر شوری بر عملکرد کمی گیاه دارویی بابونه آلمانی بود.
    کلیدواژگان: بابونه، اسید آسکوربیک، گل خشک، عملکرد
  • زهرا کریمی، حمیدرضا توحیدی مقدم*، پورنگ کسرایی صفحه 209
    این مطالعه به منظور ارزیابی اثر محلول پاشی پلی آمین پوترسین بر عملکرد صفات بیوشیمیایی گندم رقم SW-82-9 تحت شرایط تنش کم آبی در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد واحد ورامین درسال 1393 به صورت کرت های خرد شده بر پایه بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار انجام شد. کرت های اصلی شامل چهار سطح آبیاری: آبیاری معمولی، قطع آبیاری در مرحله ی ساقه دهی، قطع آبیاری در مرحله ی گل دهی و قطع آبیاری در مرحله ی زایشی یا پر شدن دانه و عوامل فرعی (محلول پاشی پوترسین) شامل محلول پاشی با آب مقطر، محلول-پاشی پوترسین با غلظت 150 و 75 قسمت در میلیون بود. نتایج نشان داد که بالا ترین میزان فعالیت آنزیم سوپر-اکسید دیسموتاز متعلق به سطح توقف آبیاری در مرحله پر شدن دانه به میزان 15/960.mg pro.min-1) ∆) و کم-ترین میزان فعالیت آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز و آنزیم کاتالاز نیز متعلق به آبیاری معمولی منطقه به میزان 85/614 A.mg pro.min-1) ∆) بود. بالا ترین میزان مالون دی آلدئید مربوط به سطح عدم محلول پاشی با پوترسین به میزان 84/13 نانو مول بر گرم وزن تازه و کم ترین میزان مالون دی آلدئید به میزان 53/5 نانو مول بر گرم وزن تازه در مرحله آبیاری معمولی متعلق به سطح محلول پاشی با پوترسین با غلظت 150 قسمت در میلیون بود. محلول پاشی پوترسین توانست از کاهش بیومارکر های تخریب مالون دی آلدئید و دی تیروزین با کاهش اثر مخرب تنش جلوگیری نماید و اثر مثبتی بر رفع تنش خشکی داشته باشد. پیشنهاد می گردد آنزیم های آنتی اکسیدانت و بیومارکر های تخریب نیز به عنوان معیار انتخاب گیاه متحمل به شرایط تنش کم آبی استفاده شود و میزان 150 قسمت در میلیون پوترسین می تواند سبب کاهش خسارت اکسیداتیو شود.
    کلیدواژگان: پوترسین، گندم، کم آبی، آنزیم های آنتی اکسیدانت و بیومارکر های تخریب
  • حمید گودرزی*، پورنگ کسرایی، بهنام زند صفحه 219
    به منظور بررسی اثرات سطوح مختلف غلظت های ریز مغذی آهن و روی بر عملکرد گیاه ذرت( Zea mays L.) سینگل کراس 260 آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در مزرعه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا در تیر ماه سال 1392 انجام شد. عامل اول کود شیمیایی سولفات آهن در سه سطح (صفر، دو، چهار در هزار) و عامل دوم کود شیمیایی سولفات روی در سه سطح (صفر، چهار، هشت در هزار) به صورت محلول پاشی در دو مرحله (مرحله اول هشت برگی و مرحله دوم ظهور گل تاجی) انجام شد. نتایج نشان داد که اثر متقابل تیمار سطوح غلظت آهن چهار در هزار و روی چهار در هزار بر صفات آزمایشی عملکرد بیولوژیک با میانگین3/24856 کیلو گرم در هکتار، عملکرد دانه با میانگین 5/9496 کیلو-گرم در هکتار، درصد پروتئین با میانگین 06/9 درصد، عملکرد پروتئین با میانگین 4/860 کیلو گرم در هکتار، شاخص برداشت با میانگین 72/38 درصد و شاخص سطح برگ با میانگین 27/6 نسبت به تیمار شاهد (عدم محلول پاشی) بیش ترین تاثیر را در گیاه ذرت سینگل کراس 260 در منطقه ورامین داشت.
    کلیدواژگان: ذرت، محلول پاشی عناصر کم مصرف، عملکرد دانه
  • محمود موسوی قنواتی*، شهرام لک صفحه 227
    به منظور تعیین بهترین رژیم آبیاری و تراکم بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت هیبرید کارون آزمایشی به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه سطح رژیم آبیاری (آبیاری 70 میلی متر تبخیر از تشتک تبخیر، آبیاری 90 میلی متر تبخیر از تشتک تبخیر، آبیاری 110 میلی متر تبخیر از تشتک تبخیر) به عنوان تیمار اصلی و چهار سطح تراکم (9-8-7-6 بوته در مترمربع) به عنوان تیمار فرعی با سه تکرار در سال 1393 اجرا شد. نتایج نشان داد که رژیم آبیاری بر تعداد دانه در ردیف، وزن هزار دانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیکی، ارتفاع بوته، شاخص برداشت، شاخص سطح برگ، تعداد ردیف دانه در بلال و طول بلال اثر معنی داری داشت. اثر تراکم بر تعداد دانه در ردیف، وزن هزاردانه، عملکرد دانه، عملکرد بیولوژیکی، ارتفاع بوته، شاخص برداشت، شاخص سطح برگ، تعداد ردیف دانه در بلال و طول بلال معنی دار بود. بالا ترین عملکرد دانه با میانگین 9756 کیلو گرم در هکتار به تیمار تراکم هشت بوته در متر مربع با 70 میلی متر تبخیر تعلق داشت که از نظر آماری با تراکم هشت بوته در متر مربع با 90 میلی متر تبخیر در یک گروه آماری قرار داشت و کم ترین میزان عملکرد با میانگین 6393 کیلو گرم در هکتار به تیمار تراکم نه بوته در متر مربع با 110 میلی متر تبخیر متعلق بودند. با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می شود برای جلوگیری از هدر رفت آب آبیاری و صرفه جویی، از تیمار 90 میلی متر تبخیر استفاده شود.
    کلیدواژگان: تراکم بوته، تنش آبی، شاخص سطح برگ، هیبرید کارون، وزن دانه
|
  • A.R. Heidari, M. Nasri*, F. Ghooshchi Page 161
    In order to investigate the effects of mycorhiza fertilizer and to reduce chemical fertilizer on yield components of corn, an experiment was conducted on Robat Karim region farm during 2014-2015. The experiment was carried out using factorial design in randomized complete block with three replications. The first factor was different levels of phosphor fertilizer consist of 25%, 50%, 75% and 100% and Second factor was consist of do not use of mycorhiza fertilizer (control), 60 kg.ha, 120 kg.ha. Results variance analysis showed that grain yield, 1000 grain weight , Number of grain per row cob, grain on in ear row was significant. The most of grain yield and number of grain per row was in treatment of 50% phosphor fertilizer and 60kg.ha mycorhiza and least of treatment was obtain in control and 25% phosphor fertilizer. The most of number of grain per row was obtain in treatment of 120kg.ha mycorhiza and 50% phosphor fertilizer. Therefore it is recommended that for better efficiency and reduced consumption of phosphate fertilizer soil mineral elements, 50 percent of phosphate fertilizer recommendations and the application of 60 kg. ha mycorrhiza was used in planting corn.
    Keywords: mycorhiza, phosphor fertilizer, corn, yield, yield components
  • R. Tahmasebi Omran, H. Falah, Y. Niknejad, J. Mehdiniya Afra* Page 171
    In order to study the effects of organic fertilizers and biological growth characteristics, and quantitative and qualitative performance lemon balm herbs factorial experiment in a randomized complete block design with 12 treatments and 3 replications has done in the 1393 crop year in Mahmud Abad city in the Mazandaran province .Thefirst factor in the 3 levels of use of sheep manure at 5 and 10 tonnes per hectare and the use, or control, of the second factor at four levels of bacteria Azotobacter and B. respectively from the strains (chrococcum and pobilis), combining bacteria and consumption respectively.The results showed that the use of biological fertilizers and manure to Root length, root Weight, root volume, root dry weight, essential oil, Oil yield and Total dry weight than the control treatment and the most effective combination of sheep manure and bacteria to increase yield were studied. Sheep manure and bacteria interactions revealed that the highest elevation in the treatment of bacteria with an average consumption of 10 tons and the combination of the average 43.66 cm and the lowest average 24 cm in the treatment of non-use of sheep manure and bacteria, respectively.Using a combination of bio-fertilizer and animal treatment, leads to an increase of 55 percent compared to other control, that is total dry weight of the plant.
    Keywords: Sheep manure, bacteria growth, oil, root, lemon balm
  • M. Aghebat Bekheir Golfrani*, F. Ghooshchi, M. Oveysi Page 179
    In order to evaluate the effect of auxin and gibberellic acid priming on some quantitative and qualitative characteristics bean plant (Phaseolus vulgaris L.) in terms of soil salinity project in the laboratory and greenhouse Shnasy- Physiology, Islamic Azad University of Varamin rector in 1393 was performed. Plan factorial in a completely randomized design with three replications and 48 treatments were performed. The factors studied included hormone actions (lack of hormones, 50 ppm auxin, 50 ppm gibberellic acid, 25 ppm and 25 ppm gibberellic acid auxin) and salinity concentrations (0, 30, 60, 90 mM NaCl) was. In the house the best treatment of the interaction of auxin foliar application of 25 ppm with 25 ppm gibberellic acid in the absence of stress, so that in these conditions the maximum yield was 325 grams per square meter and the same minimum yield due to lack of hormone treatment with 90 mM NaCl salinity, which amounted to 113 grams per square meter, respectively. Most proline micromoles per gram fresh weight of leaf by leaf 7/60 in 90 mM NaCl, with no spraying and the lowest 5.25 micromoles per gram fresh weight of leaf leaf proline to the use of 25 ppm and 25ppm GA in terms of auxin lack of salinity (zero mM NaCl) was obtained. Most of the water content relative to the amountof 7/62 of the treatment of stress (zero mM NaCl) with 25 ppm and 25 ppm auxin and gibberellic least 9/37 of the water content of the nonapplication of maximum salt spray of the hormone in the 90 mM, respectively. The main effects and interaction of salinity and hormonal priming at 1 and 5 percent on grain yield, total chlorophyll content, relative water content, proline and electrical conductivity were significant. In this experiment, it was found that with increasing salinity levels remain functional attributes of pits chlorophyll and relative water content decreased also in part due to the actions of hormones sprayed incur bean plant was under stress.
    Keywords: red beans, priming, auxin, gibberellic acid, salt stress
  • F. Ameri, M. Mirzakhani*, R. Aminiandehkordi Page 187
    In order to evaluation of effect of nitrogen levels, cultivator and simultaneous cropping on yield and yield components of corn. A factorial randomized complete block design with three replications was used. Urea manure levels [N0= without urea (Control), N1= 150 Kg ha-1 of urea, N2= 300 Kg ha-1 of urea) and simultaneous cropping treatment, (S1= cultivation of corn, S2= cultivation of corn cultivator application, S3= cultivation of corn cultivator application soybean, S4= cultivation of corn cultivator application cowpea, S5= cultivation of corn cultivator application alfalfa) were assigned in plots. Each sub plot consisted of 4 rows, 6 m long with 60 cm between rows space and 20 cm betweenplants on the rows and S.C 704 hybrid was used. The result have shown that the interaction effect of urea levels and simultaneous cropping cultivator application treatment was significant on weight of thousand grains, weight of cob and husk, number of grain per row, grain yield, number of green leaf and plant height. The maximum and minimum of grain yield (6342.33 and 2009 kg ha-1) were obtained with the cultivation of corn 150 Kg ha- 1 of urea and cultivation of corn 0 Kg ha-1 of urea manure, respectively. The highest and lowest of number of grain per row (42.79 and 27.16) were obtained with the (cultivation of corn cowpea cultivator application 150 Kg ha-1 of urea) and (cultivation of corn 0 Kg ha-1 of urea manure), too. It seems that supply of plant nutrients to produce of quantity and quality yield is importance. In this experiment, sustainable consumption of nitrogen and the absence of competition between species by using cultivator and remove legumes plants, were obtained the best results.
    Keywords: Cob yield, Legumes, Soybean, Urea
  • A. Fathi, S. Foladvand, F. Asgari, M. Imani, J. Mehdiniya* Page 197
    Chamomile is one of the most important medicinal plants known to Human And due to its increasing use in pharmaceuticals, cosmetics, hygiene, perfumery and flavoring preparation of food isvery important. Soil salinity is one of the main barriers and constraints in the production of agricultural, such as medicinal plants is optimal. Ascorbic acid is a powerful antioxidant compounds that can reduce the effects of salinity on plants. In order to, test in the form of split plot in a randomized complete block design, in the city ofValley City in 1390 with three replications. Test parameters include salinity of Irrigation water, with 3 levels (0, 50 and 100 mM) and ascorbic acid with 3 levels (0, 5 and 10 mM). The results showed that increasing salinity decreased height, biomass, dried flowers and seed yield, but the yield was significantly increased intake of ascorbic acid. Interaction of ascorbic acid and salt on the dried flowers was significant. The most of dried flowers Yield in salinity of 0 mM and 10 mM ascorbic acid, the amount of 1,123 kg per hectare. The results of this study indicate the beneficial effects of ascorbic acid to reduce the harmful effects of salinity on the quantitative Yield of German chamomile herb.
    Keywords: Chamomile, Ascorbic acid, Dried Flowers, Yield
  • Z. Karimi, H.R. Tohidi Moghadam*, P. Kasraei Page 209
    This study was carried out to assess effect of foliar application of putrescine on biochemical enzymes of wheat (Triticum aestivum L .var sw _82_9) under water deficit stress as split factorial experiment with complete randomized block design ,four treatment and three replication of putrescine on a farm at Islamic Azad University, Varamin branch at 2014. Main plots were including four irrigation treatments (Normal irrigation, irrigation withholding at stem elongation stage, irrigation with holding at flowering stage and irrigation withholding at seed filling period stage) and in sub plot units putrescine was used at three concentrations (0, 150 and 300 ppm).Results showed that the highest SOD and thelowest SOD and CAT activities belonged to irrigation withholding at seed filling period stage and normal irrigation ,respectively(P
    Keywords: Putrescine, Wheat, Water deficit stress, Antioxidative enzymes
  • H. Goudarzi*, P. Kasraie, B. Zand Page 219
    To study the effects of micronutrient concentrations of iron and zinc on maize (Zea maysL.) KSC 260 factorial experiment in a randomized complete block design with four replications Education - Faculty of Agriculture, Islamic Azad University of Varamin -Pyshva was conducted in July 1392. First of iron sulphate fertilizer at three levels (zero, two, four thousand liters) and the second zinc sulfate fertilizer at three levels (zero, four, eight per liter) is sprayed in two steps (first eight-leaf stage and secondly tassel emergence) was performed. The results showed that the interaction between the treatment of iron concentration on four thousand and four hundred on a test characteristics and biological function of the average 24856.3 (Kg.ha), with an average yield of 9496.5 (Kg.ha), with an average of 9.06 percent protein performance fibers with an average 860.4 (Kg.ha), with an average of 38.72% and harvest index (LAI), with a mean value of 6.27 compared to the control (non-use spray), giving the greatest impact on corn (Zea mays L. ) KSC 260 is in Varamin.
    Keywords: Corn, foliar, micronutrients, yield
  • M. Mousavi Ghanavati*, S. Lack Page 227
    In order to determine the best irrigation and plant density on yield and yield components of hybrid maize Karun plot experiment in a randomized complete block design with three levels of irrigation (watering 1-70 mm evaporation from pan 2. 90 mm evaporation irrigation of 110 mm evaporation from evaporation pan 3) as the main treatment and four densities (9-8-7-6 per square meter) as sub-plots withthree replications with three replications was conducted in 2014. The results showed that the number of kernels per row irrigation, seed weight, seed yield, biological yield, plant height, harvest index, leaf area index, number of rows per ear and ear length had a significant effect. The effect of density on row number, grain weight, yield, biological yield, plant height, harvest index, leaf area index, number of rows per ear and ear length was significant. The highest average grain yield 9756 kg per hectare to eight plants per square meter density belonged to 70 mm evaporation statistically with a density of eight plants per square meter with 90 mm evaporation was analyzed in a group and the lowest with an average of 6393 kg per hectare the density per square meter, with 110 mm evaporation which were not. According to the results, it is suggested to avoid the loss of irrigation water saving of 90 mm evaporation is used.
    Keywords: Plant density, Water stress, Leaf area index, Hybrid Karoun, Grain weight