فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی گرگان - سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 57، بهار 1395)

مجله دانشگاه علوم پزشکی گرگان
سال هجدهم شماره 1 (پیاپی 57، بهار 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/01/22
  • تعداد عناوین: 19
|
  • فریبا عربگل، فیروزه درخشانپور *، لیلی پناغی صفحات 1-7
    زمینه و هدف
    کودک آزاری پدیده ای شایع است که عوامل متعددی در بروز آن دخیل هستند. یکی از مهم ترین عوامل شناخته شده، اختلالات روانپزشکی مادر است. مداخلات همزمان در سیستم خانواده می تواند باعث بهبود مادر و کاهش کودک آزاری گردد. این مطالعه به منظور تعیین اثر آموزش مهارت فرزندپروری بر سلامت عمومی مادران کودک آزار انجام شد.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی 57 مادر کودکان ارجاع شده با تشخیص کودک آزاری به واحد سلامت روان کودکان در معرض آسیب واقع در بخش روانپزشکی کودک و نوجوان بیمارستان امام حسین (ع) از آبان 1387 تا فروردین 1388 مورد مطالعه قرار گرفتند. کودکان و خانواده آنها توسط روانپزشک ویزیت شده و مداخله ها و درمان های دارویی و غیردارویی، بسته به نیاز کودک و خانواده برای آنها انجام شد. تمام مادران تحت آموزش مهارت فرزندپروری در 8 جلسه قرار گرفتند. برای تعیین میزان اثر مداخله های درمانی، پرسشنامه سلامت عمومی پیش از مداخله و در ماه سوم و ششم پس از مداخله به وسیله مادران تکمیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان دهنده بهبود قابل توجه مادران در نمره کلی سلامت عمومی، خرده مقیاس های افسردگی و اضطراب شش ماه بعد از مداخله به ترتیب با مقادیر 1.90±31.3 و 0.66±5.26 و 0.46±8.10 در مقایسه با قبل از شروع مداخله به ترتیب با مقادیر 2.34±37.3 و 0.72±7.48 و 0.58±10.44 بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    مداخله مناسب و به موقع و آموزش مهارت های فرزندپروری برای مادران کودک آزار می تواند باعث بهبود سلامت عمومی آنان گردد و این ممکن است منجر به کاهش موارد کودک آزاری گردد.
    کلیدواژگان: کودک آزاری، مادر، سلامت عمومی، آموزش مهارت فرزندپروری، اضطراب، افسردگی
  • فاطمه نظری، مژگان سهیلی *، وحید شایگان نژاد، محبوبه والیانی صفحات 8-15
    زمینه و هدف
    بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری التهابی مزمن و اتوایمون است که منجر به ناتوانی های پیشرفته و سبب کاهش فعالیت های روزانه و عملکرد فرد می شود. این بیماری با طیف وسیعی از نشانه های جسمی بروز می یابد. این مطالعه به منظور تعیین اثر تن آرامی بر نشانه های جسمی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد.
    روش بررسی
    در این کارآزمایی بالینی 50 زن مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به صورت تصادفی در دو گروه 25 نفری کنترل و مداخله قرار گرفتند. در گروه مداخله تکنیک تن آرامی (ترکیبی از تکنیک جاکوبسن و بنسون) طی 4 هفته، دو بار در هفته به مدت 40 دقیقه برای هر بیمار انجام شد. گروه کنترل تحت دریافت مراقبت و درمان های معمول دارویی طبق دستور پزشک معالج قرار گرفت. داده ها با استفاده از مقیاس سنجش شدت خستگی (FSS) و مقیاس عددی درد (NRS) قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از انجام مطالعه در گروه ها جمع آوری شد.
    یافته ها
    میانگین نمره شدت خستگی در سه بار اندازه گیری (قبل، بلافاصله و دو ماه بعد از مداخله) یکسان نبود و روند زمانی بر نمره شدت خستگی موثر بود (P<0.05). قبل از مداخله تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمره خستگی دو گروه یافت نشد؛ اما بلافاصله بعد از مداخله و دو ماه پس از مداخله میانگین نمره خستگی به طور معنی دار کمتر از قبل بود (P<0.05). میانگین نمره شدت درد در سه بار اندازه گیری یکسان نبود و روند زمانی بر نمره شدت درد موثر بود (P<0.05). میانگین نمره شدت درد به مرور زمان در گروه تن آرامی نسبت به گروه کنترل کاهش بیشتری داشت. هر چند میانگین نمره شدت درد بین دو گروه قبل، بلافاصله و دو ماه پس از مداخله تفاوت آماری معنی دار نداشت.
    نتیجه گیری
    تکنیک تن آرامی به عنوان یک روش کم هزینه، ایمن و ساده در کاهش خستگی و درد بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس موثر است.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، تن آرامی، خستگی، درد
  • الهام وجودی، وحید ابراهیمی، علیرضا ابراهیم زاده بیدسکان، علیرضا فاضل * صفحات 16-22
    زمینه و هدف
    ارگانیزرهای متفاوتی با ارسال پیام هایی باعث تکامل و تمایز نخاع می شوند. گلیکوکانجوگیت های مترشحه از سلول های دیواره جانبی نخاع نیز می تواند به عنوان پیام رسان های نوروژنزیس و تمایز عصبی باشد. این مطالعه به منظور تعیین نحوه گسترش ترکیبات قندی در دیواره های جانبی نخاع در دوران مورفوژنز موش BALB/c با استفاده از روش لکتین هیستوشیمی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی جنین های 10 تا 16 روزه در فرمالین فیکس شدند. سپس مقاطع میکروسکوپی از آنها تهیه گردید. نمونه های بافتی برای واکنش با گلیکوکانجوگیت ها در مجاورت لکتین های DBA، OFA، GSA1B4 و MPA قرار داده شدند. برای رنگ آمیزی زمینه از آلیسن بلو با pH=2.5 استفاده گردید.
    یافته ها
    لکتین DBA هیچ واکنشی در ناحیه دیواره جانبی نخاع نشان نداد. لکتین MPA واکنشی نسبتا شدید ولی یکنواخت به خصوص در قسمت رشته های عصبی دیواره جانبی نخاع نشان داد. واکنش لکتین GSA1B4 در قسمت سلول ها و رشته های عصبی دیواره های جانبی نخاع خفیف بود؛ ولی این واکنش در عروق خونی به صورت شدید و واضح مشاهده شد. لکتین OFA با قند انتهایی α-L-Fucose واکنشی شدید و مشخصی از همان اوایل دوران مورفوزنز در ناحیه دیواره های جانبی نخاع نشان داد.
    نتیجه گیری
    بیشترین واکنش در قسمت دیواره های جانبی نخاع مربوط به OFA بود که نشان دهنده اهمیت قند انتهایی فوکوز با اتصال (6→1) به قند ما قبل آخر N-acetyl-D-glocosamin (Glc-Nac) در تکامل این ناحیه است. همچنین به دلیل واکنش شدید GSA1B4 با عروق خونی نخاع استفاده از این لکتین برای مطالعات عروقی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تکامل، نخاع، لکتین، هیستوشیمی، لکتین OFA، موش آزمایشگاهی
  • سمیه رحیمی *، محمد جواد ضمیری، مهرداد شریعتی، سعید چنگیزی آشتیانی، داوود مقدم نیا، آزاد رحیمی صفحات 23-29
    زمینه و هدف
    سم دیازینون یک حشره کش ارگانوفسفره بوده که از طریق مهار آنزیم استیل کولین استراز اثرات خود را اعمال می کند. این مطالعه به منظور تعیین اثر سم دیازینون بر محور هیپوفیزی – گنادی و روند اسپرماتوژنز موش صحرایی نر بالغ انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار در 5 گروه 8 تایی تقسیم به صورت گروه های تجربی، کنترل و شم تقسیم شدند. دیازینون در مقادیر 50 و 100 و 150 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن روزانه به گروه های تجربی طی مدت 28 روز به صورت خوراکی تجویز شد. حیوانات گروه کنترل تحت تیمار دارویی یا غیردارویی قرار نگرفتند و گروه شم تنها سرم فیزیولوژی دریافت نمود. در پایان 28 روز پس از تجویز آخرین وعده، خونگیری از قلب حیوانات انجام و غلظت پلاسمایی هورمون تستوسترون اندازه گیری شد. از بیضه های حیوانات نیز نمونه های بافتی تهیه و تغییرات بافتی بررسی گردید.
    یافته ها
    سم دیازینون در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل سبب کاهش آماری معنی داری در غلظت هورمون تستوسترون و میانگین تعداد سلول های سرتولی، لیدیگ، اسپرماتوسیت های اولیه و اسپرماتیدها گردید (P<0.05). میانگین وزن بدن و بیضه ها نسبت به گروه کنترل اختلاف آماری معنی داری نشان نداد.
    نتیجه گیری
    سم دیازینون سبب کاهش غلظت سرمی تستوسترون و کاهش سلول ها در روند اسپرماتوژنز می گردد.
    کلیدواژگان: دیازینون، بیضه، تستوسترون، موش صحرایی
  • سیدمحمدعلی شریعت زاده، ملک سلیمانی مهرنجانی، روژین شاه محمدی *، سمیرا نادری نورعینی صفحات 30-38
    زمینه و هدف
    سدیم آرسنیت یک آلاینده زیست محیطی است که با توان تولید رادیکال آزاد می تواند موجب تخریب بافت شود. این مطالعه به منظور تعیین اثر چای سبز به عنوان یک آنتی اکسیدانت قوی بر بافت کلیه موش های تیمار شده با سدیم آرسنیت انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی موش های نر بالغ نژاد NMRI با میانگین وزنی 5±30 گرم به طور تصادفی به 4 گروه شش تایی کنترل، عصاره چای سبز (100 mg/kg/day)، سدیم آرسنیت (5 mg/kg/day) و سدیم آرسنیت+چای سبز تقسیم و به مدت 34 روز به صورت دهانی تیمار شدند. بعد از اتمام دوره تیمار، موش ها تشریح، کلیه چپ آنها خارج، فیکس، برش گیری و پاساژ بافتی شد و با استفاده از روش هایدن هان آزان رنگ آمیزی شدند. با استفاده از تکنیک استریولوژی، حجم کل کلیه، کورتکس، مدولا، لوله های پروکسیمال و دیستال به همراه اپی تلیوم و لومن آن ها، حجم جسمک کلیوی، گلومرولوس، تافت و کاپیلاری، غشا و فضای کپسول بومن و طول لوله پروکسیمال و دیستال مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین میزان کراتینین، اوره و مالون دی آلدئید سرم اندازه گیری شد.
    یافته ها
    کاهش آماری معنی داری در میانگین حجم کورتکس، حجم لوله نزدیک و اپی تلیوم و لومن آن، حجم لوله دور و لومن آن، حجم جسمک کلیوی، گلومرول و تافت و حجم فضای کپسول بومن در گروه سدیم آرسنیت نسبت به گروه کنترل مشاهده شد (P<0.05). این پارامترها به صورت معنی داری در گروه دریافت کننده چای سبز توام با سدیم آرسنیت در مقایسه با گروه دریافت کننده سدیم آرسنیت افزایش یافت (P<0.05). میزان کراتینین، اوره و مالون دی آلدئید سرم نیز افزایش آماری معنی داری در گروه سدیم آرسنیت در مقایسه با سایر گروه ها داشت (P<0.05). مقادیر کراتینین، اوره و مالون دی آلدئید سرم در گروه سدیم آرسنیت+چای سبز در سطح گروه کنترل طبیعی بود.
    نتیجه گیری
    چای سبز در مسمومیت کلیوی ناشی از سدیم ارسنیت نقش محافظتی دارد.
    کلیدواژگان: کلیه، عصاره چای سبز، سدیم آرسنیت، استریولوژی، موش
  • داوود مقدم نیا *، مختار مختاری، علی عالی زاده صفحات 39-44
    زمینه و هدف
    چمچمه خرما از پروتئین ها، چربی ها، فیبرها و قند به صورت احیاء و غیراحیاء، رطوبت، خاکستر چوب، فورفورال، سه نوع کومارین، ترکیبات ارگانیک از خانواده کافور، استرول های گیاهی 1 و 2 دی متوکسیل، 1 و 4 دی متیل بنزن تشکیل شده است. این مطالعه به منظور تعیین اثر عصاره الکلی چمچمه خرما بر ساختار لوله های منی ساز و اسپرماتوژنز موش صحرایی نر بالغ انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 50 سر موش صحرایی نر بالغ با وزن تقریبی 282 گرم به پنج گروه تقسیم شدند. برای گروه کنترل هیچ تیماری صورت نگرفت. گروه شم روزانه 0.2 ml سرم فیزیولوژی را به صورت تزریق داخل صفاقی دریافت نمود. گروه های تجربی یک، دو و سه روزانه با عصاره الکلی چمچمه خرما به ترتیب با مقادیر 0.05، 0.1، 0.2 g/kg/bw به صورت تزریق داخل صفاقی تیمار شدند. بعد از گذشت 14 روز از شروع آزمایش از حیوانات خونگیری به عمل آمد. مقدار سرمی هورمون تستوسترون با روش گاما کانتر اندازه گیری شد، بیضه ها نیز خارج و مقاطع بافتی تهیه گردید.
    یافته ها
    میانگین غلظت سرمی هورمون تستوسترون و تعداد اسپرماتوزوئیدها در گروه های تجربی نسبت به گروه های کنترل و شم کاهش آماری معنی داری داشت (P<0.05). تعداد اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت اولیه، اسپرماتید، سرتولی و لایدیگ و ساختار لوله های منی ساز در گروه های تجربی نسبت به گروه های کنترل و شم کاهش معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری
    دریافت عصاره الکلی چمچمه خرما با مقادیر حداقل و متوسط به صورت داخل صفاقی در موش های صحرایی نر بالغ باعث کاهش سطح سرمی هورمون تستوسترون و کاهش تعداد اسپرماتوزوئیدها می گردد.
    کلیدواژگان: چمچمه خرما، بیضه، لوله های منی ساز، اسپرماتوزوئید، تستوسترون، موش صحرایی
  • محمد مهدی سلطان دلال *، مریم کشت ورز، ثمین زمانی، مریم شیرازی صفحات 45-52
    زمینه و هدف
    پروبیوتیک ها ارگانیسم های مفیدی هستند که اثرات درمانی خود را با جایگزین کردن فلور میکروبی ایفا می کنند. اشریشیاکلی، شیگلا و سالمونلا انتریکا شایع ترین ارگانیسم های عامل عفونت های روده ای هستند که در نوزادان و کودکان در سراسر دنیا منجر به مرگ و میر می شوند. این مطالعه به منظور ارزیابی فعالیت لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس روتری علیه باکتری های انتروپاتوژن به دو روش آزمایشگاهی و مدل حیوانی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی اثر درمانی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ATCC 4356 و لاکتو باسیلوس روتری ATCC 23272 روی باکتری های شیگلا سونئی ATCC 9290، اشریشیا کلی ATCC 25922 و سالمونلا انتریکا BAA-708 به دو روش in vitro (چاهک آگار) و in vivo (موش BALB/c) انجام شد. همچنین اثر این باکتری ها روی بهبود وزن و طول عمر در موش ها تعیین گردید.
    یافته ها
    ارزیابی in vitro و in vivo نشان داد لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس و لاکتوباسیلوس روتری دارای اثر پیشگیری کننده بر باکتری های بیماری زای روده ای هستند. در مدل حیوانی نیز استفاده از پروبیوتیک ها باعث افزایش بقا و وزن و کاهش میزان کلونیزاسیون پاتوژن ها گردید (P<0.05).
    نتیجه گیری
    مصرف لاکتوباسیلوس روتری و اسیدوفیلوس دارای اثر ضدمیکروبی بوده و می توان از آنها در پیشگیری و درمان بیماری های گوارشی استفاده نمود.
    کلیدواژگان: پاتوژن های روده ای، پروبیوتیک، خاصیت ضدمیکروبی، موش
  • بهاره متقی دستنایی *، محمود رفیعیان، اعظم عسگری صفحات 53-57
    زمینه و هدف
    با توجه به شیوع بالای سقط و افزایش روزافزون آمار آن در نتیجه اندیکاسیون های مادری و جنینی یافتن روش های بی خطر و ایمن سقط امری اجتناب ناپذیر است. در این میان برخی از گیاهان دارویی دارای خواص سقط زایی هستند. این مطالعه به منظور تعیین اثر ریشه گیاه توت سفید در سقط زایی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 50 سر موش سوری بالغ ماده پس از جفت گیری و مشاهده پلاک واژنی به طور تصادفی به 5 گروه 10 تایی تقسیم شدند. دو گروه به عنوان کنترل (یک گروه بدون مداخله و یک گروه دریافت داخل صفاقی سرم فیزیولوژی) و سه گروه به عنوان گروه های تجربی انتخاب شدند که از روز 7 تا 12 بارداری به مدت شش روز عصاره ریشه گیاه توت سفید را با غلظت های 50 ، 70 و 90 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل صفاقی دریافت کردند. در روز 16 بارداری عمل سزارین انجام گردید و تعداد جنین های جذب شده شمارش و به عنوان سقط در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین تعداد جنین های سقط شده در گروه های دریافت کننده 50 ، 70 و 90میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن از عصاره ریشه گیاه توت سفید و گروه دریافت کننده سرم فیزیولوژی داخل صفاقی به ترتیب 4.7 و 6.7 و 8.1 و 1.3 بود. بین غلظت های مختلف عصاره ریشه گیاه توت سفید تفاوت آماری معنی دار در میانگین تعداد جنین های سقط شده وجود داشت و دوز بالاتر اثرات سقط زایی بیشتری داشت (P<0.05). ناهنجاری ظاهری در هیچ یک از گروه های مورد مطالعه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    عصاره ریشه گیاه توت سفید سبب افزایش تعداد جنین های سقط شده به صورت وابسته به دوز می گردد.
    کلیدواژگان: گیاه توت سفید، سقط جنین، موش سوری
  • بهنام مرادی *، سید صدرالدین شجاع الدین، ملیحه حدادنژاد صفحات 58-63
    زمینه و هدف
    بیماری مولتیپل اسکلروزیس یکی از شایع ترین بیماری های سیستم عصبی - مرکزی در بزرگسالان است. این مطالعه به منظور مقایسه اثر هشت هفته تمرین ثبات مرکزی، مقاومتی با کش و تمرین ترکیبی بر استقامت عملکردی و کنترل طرز ایستادن مردان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه شبه تجربی 40 مرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به صورت غیرتصادفی در سه گروه مداخله و یک گروه کنترل طی مدت هشت هفته قرار گرفتند. دامنه سنی بیماران 35-25 سال، نمایه توده بدنی 25-20 و مقیاس ناتوانی جسمانی 4.5-1 بود. از تمرین ثبات مرکزی، مقاومتی با کش، تمرین ترکیبی، آزمون تعادل برگ و تست 6 دقیقه راه رفتن به ترتیب برای انجام پروتکل های تمرینی، ارزیابی کنترل طرز ایستادن و استقامت عملکردی بیماران استفاده گردید.
    یافته ها
    ظرفیت حرکتی و کنترل طرز ایستادن گروه های تجربی (پس آزمون) در مقایسه با گروه کنترل بهبود معنی داری یافت (P<0.05) و بیشترین تغییرپذیری مربوط به برنامه تمرین ترکیبی بود.
    نتیجه گیری
    هشت هفته تمرین ثبات مرکزی، مقاومتی با کش و ترکیبی موجب بهبود فعالیت راه رفتن و کنترل طرز ایستادن مردان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس گردید و استفاده از برنامه تمرین ترکیبی در این بیماران به خاطر تغییرپذیری بیشتر، توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، ثبات مرکزی، تمرین مقاومتی با کش، استقامت عملکردی، کنترل طرز ایستادن
  • آتنا شمس *، حمیدرضا طاهری، کریم نیکخواه صفحات 64-68
    زمینه و هدف
    مولتیپل اسکلروزیس یکی از شایع ترین بیماری های نورولوژیک پیشرونده در افراد جوان بالغ است. این بیماری منجر به ایجاد پلاک های دمیلینه در ماده سفید دستگاه عصبی مرکزی شده و علایم نورولوژیکال را به وجود می آورد. این مطالعه به منظور تعیین اثر هشت هفته برنامه تمرینی منتخب همراه با دستورالعمل های توجه درونی و بیرونی بر تعادل ایستا بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه شبه تجربی 23 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به طور غیرتصادفی در گروه کنترل و دو گروه مداخله توجه درونی و بیرونی قرار گرفتند. تمرینات به مدت 8 هفته و 3 جلسه در هفته انجام شد. برای شرکت کنندگان هر سه گروه در پیش آزمون و پس آزمون، تست خطر افتادن بر روی دستگاه بایودکس انجام شد.
    یافته ها
    تعادل ایستا در دو گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل بهبود معنی داری داشت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    به کارگیری برنامه تمرینی منتخب همراه با دستورالعمل های توجهی می تواند عاملی اثرگذار بر بهبود تعادل ایستا در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شود.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، برنامه تمرینی، تعادل ایستا
  • احسان میر، سید رضاعطارزاده حسینی *، کیوان حجازی، مجتبی میرسعیدی صفحات 69-77
    زمینه و هدف
    آدیپونکتین از آدیپوسایتوکاین هایی است که از بافت چربی ترشح می شود و در پاتوژنز چاقی و اختلالات همراه آن به ویژه در افراد سالمند که با خطر بیماری های قلبی - عروقی مواجه هستند؛ بسیار موثر است. این مطالعه به منظور تعیین اثر هشت هفته تمرینات استقامتی و مقاومتی روی سطح سرمی آدیپونکتین، شاخص مقاومت به انسولین و ترکیب بدن مردان سالمند غیرفعال انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه شبه تجربی 24 مرد سالمند غیرفعال در دو گروه 12 نفری کنترل و مداخله قرار گرفتند. برنامه تمرین ترکیبی شامل تمرینات استقامتی (با شدت 60 تا 70 درصد حداکثر ضربان قلب ذخیره) و تمرینات مقاومتی (با شدت70 درصد یک تکرار بیشینه) بود. تمرینات به مدت هشت هفته، هر هفته طی سه جلسه یک ساعته انجام شد.
    یافته ها
    هشت هفته تمرین ترکیبی باعث افزایش سطح سرمی آدیپونکتین گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل شد (P<0.05). همچنین سطح سرمی انسولین و گلوکز، شاخص مقاومت به انسولین و درصد چربی بدن در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت (P<0.05).
    نتیجه گیری
    هشت هفته تمرین ترکیبی سبب افزایش سطح سرمی آدیپونکتین و کاهش مقاومت به انسولین در مردان سالمند گردید.
    کلیدواژگان: سالمند، آدیپونکتین، مقاومت به انسولین، تمرین استقامتی، تمرین مقاومتی
  • سعید رمضانی *، فاطمه شب خیز، سیروس چوبینه، زینب فیروزه صفحات 78-85
    زمینه و هدف
    رهیدراسیون سریع و کافی برای ورزشکاران زیادی به ویژه شرکت کنندگان در جلسات متعدد روزانه و یا شرکت کنندگان در ورزش های با طبقه بندی وزنی مهم است. غلظت درشت مغذی ها و محتوی الکترولیت های مایع مصرفی به دنبال ورزش می تواند بر مقدار مایع حفظ شده در بدن موثر باشد. این مطالعه به منظور تعیین اثر مصرف شیر بر وضعیت رهیدراسیونی و عملکرد استقامتی مردان جوان سالم بعد از دهیدراسیون ناشی از فعالیت تناوبی در گرما انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه شبه تجربی 10 مرد جوان سالم پروتکل آزمایشگاهی را در سه نوبت جداگانه با فاصله یک هفته و با مصرف نوشیدنی شامل آب، شیر و نوشابه ورزشی (پاوراید) اجرا کردند. در روز اجرای پروتکل، در چهار نوبت در دوره زمانی یک ساعت، بعد از ورزش دهیدراته کننده مصرف گردید. افراد برای دستیابی به کاهش وزن 1.8% توده بدنی به انجام فعالیت تناوبی روی چرخ کارسنج پرداختند. مقدار مصرف هر نوشیدنی در هر نوبت مصرف 150درصد توده بدنی از دست رفته طی دهیدراسیون بود. نمونه های ادرار در 6 مرحله (قبل از ورزش، بعد از ورزش، بعد از مصرف نوشیدنی و هر یک ساعت طی ریکاوری) جمع آوری شد. 10 دقیقه بعداز پایان ریکاوری 3 ساعته یک تست عملکرد استقامتی با شدتی معادل 70 درصد حداکثر اکسیژن مصرفی در شرایط دمایی تست اول بر روی تردمیل تا درماندگی ارادی انجام شد. ضربان قلب و میزان درک تلاش هر 5 دقیقه و در پایان فعالیت ثبت شد.
    یافته ها
    وزن مخصوص ادرار قبل از ورزش، بین نوبت های مصرف شیر، نوشابه ورزشی و آب اختلافی نداشت. حجم کل ادرار تولیدی در گروه مصرف کننده شیر (108.95±521) به صورت معنی داری در مقایسه با گروه های نوشابه ورزشی (235.99±1118.50) و آب (197.73±1082.80) کاهش داشت (P<0.05). در پایان مطالعه تعادل خالص مایع برای گروه مصرف کننده شیر در مقایسه با نوشابه ورزشی و آب به طور معنی داری مثبت بود (P<0.05). زمان فعالیت تا درماندگی در تست ظرفیت ورزشی، با شدت 70درصد حداکثر اکسیژن مصرفی در گروه مصرف کننده شیر نسبت به نوشابه ورزشی به طور معنی داری بیشتر بود (P<0.05).
    نتیجه گیری
    شیر کم چرب نسبت به نوشابه ورزشی و آب، محلول رهیدراسیون موثرتری ارزیابی شد.
    کلیدواژگان: عملکرد استقامتی، دهیدراسیون، رهیدراسیون، شیر، نوشابه ورزشی
  • آمان گزل کوسه غراوی، حمیدرضا شرکا، ایوب صوفی زاده *، حسن ایمانی کتولی صفحات 86-93
    زمینه و هدف
    شاخص مرگ نوزادی به عنوان یکی از شاخص های مهم سطح بهداشت در هر جامعه است. بنابراین دانستن علل عمده مرگ نوزادی در برنامه ریزی صحیح برای تقویت سیستم های مراقبت دوران بارداری، زایمان و نوزادان در جامعه بسیار موثر است. این مطالعه به منظور تعیین عوامل خطر مرگ و میر در نوزادان فوت شده و زنده در شهرستان مراوه تپه در استان گلستان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد - شاهدی بر اساس مرگ یا زنده بودن در روز 28 بعد از تولد، 52 کودک فوت شده در گروه مورد و 201 کودک زنده در گروه شاهد قرار گرفتند. پرسشنامه جمع آوری داده ها تنظیم و برای همه نوزادان مورد مطالعه تکمیل شد.
    یافته ها
    میزان مرگ نوزادی در سال های 1390، 1391 و 1392 به ترتیب 11.76 و 13.36 و 6.46 در هزار تولد زنده بود. به طور کلی پنج علت اصلی مرگ به ترتیب عبارت از نارسی، سوانح و حوادث، ناهنجاری مادرزادی، دیسترس تنفسی و سپسیس بود. بین مرگ با نارسی، وزن تولد و جنسیت ارتباط آماری معنی داری یافت شد (P<0.05). وزن هنگام تولد با نسبت شانس برابر 29.6 بیشترین ارتباط را با مرگ و میر نوزادی نشان داد.
    نتیجه گیری
    نارسی و وزن کم بدو تولد مهم ترین علت مرگ نوزادی بود.
    کلیدواژگان: نوزاد، مرگ نوزادی، نارسی، وزن کم بدو تولد، ناهنجاری مادرزادی
  • مهران حیدری اشرافی، خدیجه عنصری *، وحید ناصح صفحات 94-100
    زمینه و هدف
    سرطان تخمدان دومین سرطان دستگاه تولید مثلی زنان است. یکی از مهم ترین ژن ها در چرخه Wnt، ژن E-cadherin (CDH1) است که نقش به سزایی در اتصال سلولی بازی می کند. پروتئین E-cadherin نقش مهی در چسبندگی بلاستومر و بهم پیوستن بافت های جنین برعهده دارد. تغییر نوکلئوتیدی در منطقه کدکننده این ژن باعث ابتلا افراد به سرطان تخمدان می شود. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین پلی مورفیسم C/T در 3 ́UTR ژن E-cadherin و خطر ابتلا به سرطان تخمدان انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد – شاهدی، 100 نمونه بافت بیماران مبتلا به سرطان تخمدان بستری در بیمارستان امام خمینی و 100 نمونه خون افراد سالم مراجعه کننده به بخش انتقال خون به روش PCR-RFLP ارزیابی شدند.
    یافته ها
    رابطه آماری معنی داری بین ژنوتیپ های CT و TT با خطر ابتلا افراد به سرطان تخمدان یافت نشد. همچنین رابطه آماری معنی داری بین هیچ یک از ژنوتیپ ها با مرحله و درجه سرطان تخمدان مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    بین پلی مورفیسم C/T (Rs1801026) 3 ́UTRژن E-cadherin با خطر ابتلا به سرطان تخمدان ارتباطی وجود ندارد.
    کلیدواژگان: سرطان تخمدان، E، cadherin، پلی مورفیسم، PCR
  • حسینعلی نیک بخت، نیره امینی ثانی *، سید رضاحسینی، محمد اصغری جعفرآبادی، خدیجه آهویی صفحات 101-107
    زمینه و هدف
    سرطان کولورکتال به طور قابل توجهی باعث ایجاد مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی است. این مطالعه به منظور تعیین شیوع اضطراب و افسردگی و عوامل تعیین کننده آن در مبتلایان به سرطان کولورکتال انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی، 120 نفر (75 مرد و 45 زن) از مبتلایان به سرطان کولورکتال شناسایی شده در نظام ثبت سرطان بین سال های 1391-1386 در بابل بررسی شدند. برای دستیابی به اطلاعات این مطالعه پرسشنامه ای حاوی مشخصات دموگرافیک و بیماری به همراه پرسشنامه HADS برای سنجش اضطراب و افسردگی در سال 1392 به صورت مصاحبه حضوری با بیماران در منازلشان تکمیل گردید.
    یافته ها
    میزان افسردگی و اضطراب در بیماران به ترتیب 23.4% و 30.8% تعیین شد. جنسیت زن، ساکن روستا بودن و داشتن بیماری همراه با ابتلا به افسردگی مرتبط بود و در این میان مکان زندگی به عنوان پیش بینی کننده مستقل شناسایی شد. شیوع افسردگی در ساکنین شهرها نسبت به ساکنین روستاها 79درصد کمتر بود (CI 95%: 0.06-0.67، OR= 0.21، P=0.009). همچنین جنسیت زن، ساکن روستا بودن، شاغل نبودن، داشتن بیماری های همراه، درآمد پایین و نداشتن تحصیلات با اضطراب مرتبط بود که در این میان فقط تحصیلات به عنوان پیش بینی کننده مستقل شناسایی شد (CI 95%: 1.32-13.81، OR= 4.27، P=0.015).
    نتیجه گیری
    شیوع اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال نسبتا بالاست. بنابراین مداخلات در جهت افزایش آگاهی های لازم، توجه بیشتر به زنان و روستاییان و کنترل بیماری های دیگر توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سرطان، کولورکتال، اضطراب، افسردگی
  • زهرا حاجی مهدی نوری، خدیجه عنصری *، هایده مبین، سارا طالب زاده، منا موسوی صفحات 108-113
    زمینه و هدف
    مایکوپلاسما هومینیس کوچک ترین باکتری پاتوژن بدون دیواره سلولی است که زندگی آزاد دارد. این میکروارگانیسم سخت و دیررشد بوده و شناسایی آن به دلیل مشکل بودن و رشد بسیار کند آن، توسط روش های سنتی میکروب شناسی کشت با مشکل روبرو است. این مطالعه به منظور مقایسه دو روش کشت و PCR در تشخیص عفونت واژینال ناشی از مایکوپلاسما هومینیس انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع بررسی تست های تشخیصی روی 150 بیمار مبتلا به عفونت واژینال باکتریایی و 50 فرد سالم بدون هیچ عفونت باکتریایی واژینال (کنترل) مراجعه کننده به بیمارستان های امام خمینی (ره) و امام زمان (عج) استان تهران انجام شد. پس از نمونه برداری، نمونه ها در داخل لوله های حاوی PBS و PPLO به آزمایشگاه منتقل گردید.
    یافته ها
    با روش کشت از 150 نمونه بیمار مبتلا به عفونت واژینال، 53 نمونه (35.3%) از نظر وجود مایکوپلاسما هومینیس مثبت و از طریق PCR 114 نمونه (76%) مثبت گزارش شد. همچنین با روش PCR از 50 فرد گروه کنترل 4 نفر (8%) مثبت ارزیابی شدند. بین نتایج PCR با سقط جنین، محل زندگی و سطح تحصیلات ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد. ارتباط مستقیمی بین سن افراد، رعایت بهداشت در تعویض به موقع لباس زیر و تعداد زایمان در گروه مبتلا مشاهده شد (P<0.05).
    نتیجه گیری
    روش PCR در مقایسه با روش کشت، برای شناسایی موارد مثبت مایکوپلاسما هومینیس در زنان با عفونت واژینال مناسب تر است.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما هومینیس، عفونت واژینال، کشت، PCR
  • نازیله فانی، مهدی شفیعی اردستانی *، پریچهر یغمایی، آرتین اسدی، امیر برزگر بهروز صفحات 114-119
    زمینه و هدف
    بیماری ویلسون یک بیماری ارثی متابولیسم مس است و با رسوب بیش از حد مس در کبد و مغز مشخص می شود. D- پنی سیل آمین یکی از معروف ترین شلاتورهای مورد استفاده در درمان بیماری ویلسون است؛ اما نقص اصلی این دارو ناتوانی آن در ورود به فضای درون سلولی است. این مطالعه به منظور ساخت و ارزیابی خواص ضد مس درون سلولی نانوکونژوگه D-پنی سیل آمین – دندریمر در سلول های مدل ویلسون (HepG2) انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی تحلیلی دوزهای مختلفی از داروهای دندریمر، D-پنی سیل آمین و نانوکونژوگه D-پنی سیل آمین-دندریمر به سلول های مدل ویلسون تزریق شد. سپس میزان غلظت مس درون سلولی هر یک از گروه های سلولی دریافت کننده دارو به طور جداگانه با دستگاه جذب اتمی بررسی و به روش مقایسه ای ارزیابی گردید. غلظت مس درون سلولی با استفاده از نرم افزار Pharm و براساس معادله خطی محاسبه شد. سمیت نانوکونژوگه D-پنی سیل آمین-دندریمر با روش MTT Assay سنجیده شد.
    یافته ها
    گروه های سلولی دریافت کننده داروی نانوکونژوگه D-پنی سیل آمین-دندریمر بیشترین کاهش غلظت مس درون سلولی (18 ppm) را در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند (P<0.05). غلظت مس درون سلولی 46.61 تعیین شد. دوز به کار رفته برای داروی نانوکونژوگه D-پنی سیل آمین-دندریمر سمیتی از خود نشان نداد و اثری بر سلول های زنده نداشت.
    نتیجه گیری
    نانوکونژوگه کردن D-پنی سیل آمین به وسیله دندریمر می تواند سبب کاهش مس درون سلولی گردد.
    کلیدواژگان: بیماری ویلسون، نانوکونژوگه D، پنی سیل آمین - دندریمر
  • علی احمدی، جواد سلطانپور، عباسعلی ایمانی فولادی * صفحات 120-127
    زمینه و هدف
    درمان عفونت زخم به ویژه در موارد مزمن و پلی باکتریال هزینه های سنگینی را به دنبال دارد. این مطالعه به منظور تعیین شیوع عفونت پلی باکتریال و حساسیت ضدمیکروبی نمونه های عفونت زخم در بخش های مختلف بیمارستان بقیه الله (عج) تهران انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی از 336 بیمار بستری در بخش های مختلف بیمارستان بقیه الله (عج) تهران که دارای زخم عفونی بودند؛ نمونه گیری و کشت انجام شد. تعیین هویت براساس تست های بیوشیمیایی شامل تست اکسیداز، TSI، IMVIC، لیزین دکربوکسیلاز، فنیل آلانین دآمیناز، تولید H2S، اوره، حرکت، کاتالاز، کوآگولاز، تخمیر مانیتول، حساسیت به اپتوچین، حساسیت به باسیتراسین و کوتریموکسازول، رشد در محیط بایل اسکولین و تولید DNase انجام گردید. الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی ایزوله ها با استفاده از آنتی بیوگرام به روش انتشار دیسک به طور انتخابی در مورد 14 آنتی بیوتیک درمانی مهم تعیین شد.
    یافته ها
    294 نمونه از نظر وجود عامل پاتوژن باکتریال مثبت بود و از این تعداد، 364 ایزوله با 11 نوع باکتری مختلف حاصل شد. براساس نتایج کشت، از 294 نمونه مثبت، 245 نمونه منوباکتریال و 54 نمونه پلی باکتریال با انواع دو باکتریایی (45 نمونه)، سه باکتریایی (7 نمونه) و چهار باکتریایی (دو نمونه) به دست آمد. استافیلوکوک اورئوس، انتروکوک و اشریشیاکلی به ترتیب با مقادیر 29.7% و 15.6% و 15.6% دارای بیشترین فراوانی بودند. شایع ترین الگوی عفونت های دوباکتریایی استافیلوکوک اورئوس- انتروکوک (33%) و بیشترین بخش عفونت های پلی باکتریال با دخالت باسیل های گرم منفی در بخش جراحی (32.5%) ایجاد شده بود. نتایج آنتی بیوگرام نشان دهنده میزان بالای مقاومت آنتی بیوتیکی در ایزوله ها بود. موثرترین آنتی بیوتیک علیه باکتری های گرم منفی ایمی پنم و آمیکاسین و علیه باکتری های گرم مثبت ونکومایسین تعیین شد. همچنین 71 درصد ایزوله های استافیلوکوک اورئوس به اگزاسیلین مقاوم بودند.
    نتیجه گیری
    تنوع عوامل باکتریایی این مطالعه مشابه با مطالعات خارجی بود. اکثر موارد عفونت زخم پلی باکتریال توسط پاتوژن های شایع بیمارستانی ایجاد شده و میزان مقاومت آنتی بیوتیکی بالای آنها بسیار هشداردهنده است.
    کلیدواژگان: عفونت زخم، الگوی پلی باکتریال، حساسیت ضدمیکروبی
  • محمد رکنی *، محمدحسن ابدی، مهناز صارمی، میرتقی میرمحمدی صفحات 128-132
    زمینه و هدف
    اختلالات اسکلتی - عضلانی یک بیماری شغلی است و به علت شرایط نامطلوب کاری بروز می کند. این مطالعه به منظور تعیین اختلالات اسکلتی - عضلانی و ارتباط آن با دانش ارگونومی و عوامل محیطی ایستگاه کاری کادر پرستاری انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی تحلیلی روی 110 نفر از کادر پرستاری بیمارستان های رازی و امام شهرستان قائمشهر و ساری انجام شد. پرسشنامه ویژگی های دموگرافیک، پرسشنامه عمومی عوارض و ناراحتی های اسکلتی – عضلانی (نوردیک) و پرسشنامه بازرسی HSE و ارگونومی در ساختمان و دفاتر اداری به ترتیب برای تعیین وضعیت دموگرافیک افراد مورد مطالعه و آسیب های شغلی، میزان آگاهی از علم ارگونومی و مشکلات کاری استفاده گردید.
    یافته ها
    شیوع درد ناحیه کمر، زانوها، مچ پاها، گردن، پشت، شانه ها، دست ها و ران ها به ترتیب 58.2% و 56.4% و 56.4% و 50% و 48.2% و 43.3% و 36.4% و 32.7% تعیین شد. شرایط محیط کار شامل تهویه (23.6%)، روشنایی (22.7%) و سیستم سرمایش – گرمایش (4.5%) نامطلوب ارزیابی شد. 31درصد از پرستاران صندلی و 34درصد میزکار را برای شرایط کاری و و ضعیت بدنی خود نامناسب دانستند. بین سن کارکنان و ساعات کار در هفته با اختلالات اسکلتی – عضلانی در ناحیه کمر ارتباط آماری معنی داری یافت شد (P<0.05). هفتاد و هفت درصد کادر پرستاری از علم ارگونومی اطلاع داشتند؛ 22.8% برای وضعیت بدنی در هنگام کارکردن آموزش دیده بودند و 60 درصد آنان در زمینه انتقال و جابجایی آموزش ندیده بودند.
    نتیجه گیری
    بیشترین ابراز ناراحتی اسکلتی – عضلانی کادر پرستاری در ناحیه کمر، زانوها، مچ پاها و گردن بود. آموزش کادر پرستاری برای انتقال بیماران و وضعیت بدنی صحیح در هنگام کار ضروری است.
    کلیدواژگان: اختلالات اسکلتی - عضلانی، پرستار، ارگونومی
|
  • Arabgol F., Derakhshanpour F. *, Panaghi L Pages 1-7
    Background And Objective
    Child abuse is a common phenomenon with variety of reasons; the most important one is mother psychiatric disorders. Concurrent interventions in the family can recover the mother and reduce child abuse. This study was done to evaluate the effect of therapeutic intervention on general health of child abused mothers.
    Methods
    This clinical trial study was conducted on 57 children and their child abused mothers whom referred to child psychiatry and pediatric department of Imam Hossien hospital¡ Tehran¡ Iran during November 2009- April 2010. Children and their families were visited by a psychiatrist and depend on the child and the family after either pharmaceutical or psychological interventions was taken. Parent management training was done for all mothers in 8 weekly sessions. General health questionnaire were filled by mothers before intervention in the third and sixth months following the intervention.
    Results
    Total score of general health¡ depression and anxiety of child abused mothers were 31.3±1.90¡ 5.26±0.66¡ 8.10±0.46¡ respectively. It was significantly increased after six months intervention in comparison with pre-intervention (37.3±2.34¡ 7.48±0.72¡ 10.44±0.58¡ respectively).
    Conclusion
    Appropriate therapeutic intervention and parent management training for mothers can improve general health of child abused mothers.
    Keywords: Child abuse, Mother, General health, Parent training, Anxiety, Depression
  • Nazari F., Soheili M. *, Shaygannejad V., Valiani M Pages 8-15
    Background And Objective
    Multiple sclerosis (MS) is a chronic inflammatory autoimmune disease, leading to progressive disability, reduces daily activity and function and emerges with a wide range of physical symptoms. This study was done to determine the effect of relaxation on the physical symptoms in women with Multiple Sclerosis.
    Methods
    In this clinical trial study, 50 patients with MS were randomly divided into relaxation and control groups. In the interventional group, Jacobson and Benson method was performed for 4 weeks, twice a week for 40 minutes and patients in the control group were received only care and routine medical treatment. Data was collected via fatigue severity scale (FSS), numerical rating scale (NRS) before, immediately after and two months after intervention.
    Results
    The mean severity of fatigue score, before, immediately and two months after the intervention were not the same and time trends was effective on severity of fatigue score (P
    Conclusion
    Relaxation technique is effective as a low-cost, safe and easy method to reduce fatigue and pain in patients with MS.
    Keywords: Multiple sclerosis, Relaxation, Fatigue, Pain
  • Vojoudi E., Ebrahimi V., Ebrahimzadeh Bideskan Ar, Fazel Ar * Pages 16-22
    Background And Objective
    Different organizers are involved in spinal cord development and differentiation by sending various messages. Specific glycoconjugates secreted from the cells of lateral wall of spinal cord can also act as neurogenesis and neural differentiation messengers. This study was carried out to determine the distribution of sugar compounds in the lateral walls of spinal cord during mice morphogenesis using lectin histochemistry method.
    Methods
    In this experimental study, sections of BALB/c mice from 10-16 embryonic days were fixed in formalin and then histological sections were prepared. Tissue samples for reaction to the glycoconjugates were incubated with DBA, OFA, GSA1B4 and MPA lectins. Alcian blue with pH equal 2.5 was used for background staining.
    Results
    DBA lectin did not react with the lateral wall of the spinal cord. MPA lectin showed severe reaction but consistent, especially in nerve fibers of the lateral wall of spinal cord. GSA1B4 lectin showed weak reaction in the cells and nerve fibers of the spinal cord, but severe reaction was clearly observed in blood vessels. OFA lectin showed severe reaction with α-L-Fucose terminal sugar in the lateral walls of the spinal cord in early stages of morphogenesis.
    Conclusion
    The most reaction in the lateral walls of the spinal cord was related to OFA, which reflects the importance of fucose terminal sugar by connecting (1→6) to the penultimate sugar N-acetyl-D-glocosamin (Glc-Nac) in the development of spinal cord. Due to severe reaction of GSA1B4 to blood vessels of spinal cord, use of this lectin for vascular studies, is recommended.
    Keywords: Development, Spinal Cord, Lectin, Histochemistry, OFA Lectin, Mouse
  • Rahimi S. *, Zamiri Mj, Shariati M., Changizi, Ashtiyani S., Moghadamnia D., Rahimi A Pages 23-29
    Background And Objective
    Diazinon is an organophosphate insecticide. , which inhibits the enzyme acetylcholinesterase. This study was done to evaluate the effect of Diazinon on pituitary-gonadal axis and histological alteration of seminferous tubules in adult rat testis.
    Methods
    In this experimental study, 40 adult male Wistar rats were randomly allocated into five groups including control, sham and experimental 1, 2 and 3. Animals in experimental group 1, 2 and 3 were received 50, 100 and 150 mg/kg/bw of diazinon for 28 days, orally, respectively. Animals in control group did not receive any substance. Animals in sham group were received an equivalent amount of normal saline. The animals were euthanized after 28 days and a blood sample was collected via heart puncture and testes were removed for histological studies.
    Results
    Diazinon significantly reduced serum testosterone concentration, sertoli cell, leydig cell count, primary spermatocyte and spermatid (P
    Conclusion
    Diazinon reduces the concentration of testosterone and cells in seminferous tubule in adult rat.
    Keywords: Diazinon, Testis tissue, Testosterone, Rat
  • Shariatzadeh Sma, Soleimani Mehranjani M., Shahmohammadi R. *, Naderi Noreini S Pages 30-38
    Background And Objective
    Sodium Arsenite is an environmental pollutant which can generate free radicals causing tissue damage. This study was done to evaluate the effect of Green Tea (GTE), as a strong antioxidant, on kidney tissue in mice treated with Sodium Arsenite.
    Methods
    In this experimental study 24 adult male NMRI mice were randomly allocated into four groups including: control, GTE (100mg/kg/day), Sodium Arsenite (5mg/kg/day) and Sodium Arsenite GTE, for 34 days, orally. Animals were scarified and left kidney was taken out, fixed, sectioned, processed and stained using Heidenhainazan method. Using stereological technique the total volume of kidney, volume of cortex, medulla, proximal and distal tubule, renal corpuscle, gelomerelus, tuft and capillary, membrane and space of Bowman's capsule and length of proximal and distal tubule were determined. Creatinine, BUN and MDA serum samples were measured.
    Results
    The mean of total volume of cortex, proximal tubule, distal tubule, renal corpuscle and gelomerolus, taft, Bowman's capsule space, size of epithelium and lumen of proximal and distal tubule were significantly reduced in Sodium Arsenite group compared to control (P
    Conclusion
    Green tea has a protective role in Sodium Arsenite induced nephrotoxicity.
    Keywords: Kidney, Green Tea, Sodium Arsenite, Stereology, Mouse
  • Moghadamnia D. *, Mokhtari M., Aalizadeh A Pages 39-44
    Background And Objective
    The spathe of phoenix dactylifera contains protein, fatty, fiber, sugar, moisture, furfural, coumarin, organic compounds of camphor family, phytosterols, 1, 2-Di methoxil 1, 4-Di methyl benzene. This study was done to evaluate the effect of alcoholic extract of phoenix dactylifera spathe on seminiferous tubules and spermatogenesis in adult male rats.
    Methods
    In this experimental study, 50 adult male rats were randomly allocated into five groups including: control, sham and expermintal groups 1, 2 and 3. Animals in control group did not receive any treatment. Animals in sham group were received 0.2 ml normal saline intraperitoneally. Animals in experimental group 1, 2 and 3 were received 0.05, 0.1 and 0.2 g/kg/bw of alcoholic extract of phoenix dactylifera spathe intraperitoneally, respectively. After 14 days of study, the testis was removed and the sections of tissue were prepared. Testosterone hormone measured by Gamma counter method.
    Results
    Serum levels of testosterone and the spermatozoa count were significantly reduced in the experimental groups in compared to control and sham groups (P
    Conclusion
    Phoenix dactylifera Spathe alcoholic extract at doses of minimum and medium in adult male rats reduces sera level of testosterone and spermatozoa number.
    Keywords: Spathe of Phoenix Dactylifera, Testis, Seminiferous Tubule, Spermatozoa, Testosterone, Rat
  • Soltan Dallal Mm *, Keshtvarz M., Zamani S., Shirazi M Pages 45-52
    Background And Objective
    Probiotics are beneficial organisms therapeutic within microbial flora. Shigella, Escherichia coli and Salmonella are the most common cause of intestinal infectious diseases that lead to morbidity and mortality in infant and children worldwide. The aim of this study was to evaluate anti-microbial activity of Lactobacillus acidophillus and Lactobacillus ruteri against entero-pathoges by in vitro and in vivo methods.
    Methods
    In this experimental study, the therapeutic effect of the lactobacillus acidophilus ATCC 4356 and ruteri ATCC 23272 against Shigella sonnei ATCC 9290, Escherichia coli ATCC 25922 and Salmonella enterica BAA-708 were evaluated by in vitro (spot agar) and in vivo (BALB/c mice) methods. Weight improvment and survival rate in mice were recorded.
    Results
    Lactobacillus acidophillus and ruteri had protective and therapeutic effect against diarrhea caused by pathogenic bacteria. Probiotics reduced the weight, colonization of pathogens and increased the survival rate of animals (P
    Conclusion
    Lactobacillus acidophillus and ruteri has anti-microbial activity and their consumption can be effective in the prevention and also the treatment of intestinal disease.
    Keywords: Entero pathogens, Probiotics, Antibacterial activity, Mouse
  • Motaghi B. *, Rafieian M., Asgari A Pages 53-57
    Background And Objective
    Due to an increase in spontaneous abortions finding a safe and secure method is inevitable. Some medicinal herbs have abortifacient properties. This study was done to determine the effect of abortifacient effect of mulberry white root in mice.
    Methods
    In this experimental study, 50 mice dams were randomly allocated into five groups including control, sham and experimental group 1, 2 and 3. Animals in control group did not receive any substance. Animals in sham group were received normal saline, intraperitoneally. Animals in experimental group 1, 2 and 3 were received doses of 50, 70 and 90 mg/kg/bw of the alcoholic extract of root of mulberry white during the 7th to 12th days of pregnancies, intraperitoneally, respectively. At the 16th day of the pregnancy the uterine tubes of mice were removed and the absorbed fetuses were recorded.
    Results
    The mean of absorb fetuses was 7.4, 7.6, 1.8 and 3.1 in the experimental group 1, 2, 3 and sham, respectively. There was a significant relation between the mean number of aborted fetuses and concentration of strawberry root (P
    Conclusion
    Root of mulberry white has abortifacient effect with dose-dependent manner.
    Keywords: White mulberry, Fetus absorption, Mouse
  • Moradi B. *, Shojaedin S., Hadadnazhad M Pages 58-63
    Background And Objective
    Multiple sclerosis (MS) is one of the most common diseases in the central nervous system, caused by damage to myelin sheath. This study was done to compare the effect of eight weeks of core stabilization, theraband resistance and combined training on functional endurance and postural control in male patients with MS.
    Methods
    In this quasi-experimental study, 40 male patients with MS were non- randomly divided into three experimental and one control groups (each group, n = 10, age range 25 to 35 years, BMI between 20 and 25, and physical disability scale of 1 to 5.4). Core stabilization, theraband resistance and combined training, balance berg test and 6-minute walk test were performed in order to exercise protocols.
    Results
    Capacity movement and postural control were significantly improved in experimental groups in comparison with control group (P
    Conclusion
    Eight weeks of core stabilization, theraband resistance and combined training improves functional endurance and postural control in men with MS.
    Keywords: Multiple sclerosis, Core stabilization, Theraband resistance, Functional Endurance, Postural control
  • Shams A. *, Taherii H., Nikkhah K Pages 64-68
    Background And Objective
    Multiple sclerosis (MS) is the most common progressive neurologic disorder among young adults. This disease leads to lesions regarded to as demylinating plaques which are scattered in the white matter of CNS hence create various neurological problems. This study was done to evaluate the effect of 8 weeks selective training program with instructions focus of internal and external attention on statical balance of MS patients.
    Methods
    In this quasi-experimental study, 23 MS patients were non-randomly divided into, two interventional and one control groups. Training program for two interventional were carried out in 8 weeks, three sessions per week, and each session lasted about one hour. Pre and post test to evaluate the fall risk of subjects using Biodex system was performed in three groups.
    Results
    Statical balance was significantly improved in the two interventional compared to control group (P
    Conclusion
    The training program with instructions focus of internal and external attention significantly improves statical balance of MS patients.
    Keywords: Multiple sclerosis, Training, Statical balance
  • Mir E., Attarzadeh Hosseini Sr *, Hejazi K., Mir Sayeedi M Pages 69-77
    Background And Objective
    Adiponectin is one of the adiposaitocines which secret from adipose tissue and is very effective in the pathogenesis of obesity and its associated disorders, especially in elderly people who are at risk for cardiovascular disease. This study was carried out to evaluate the effect of eight weeks of endurance and resistance training on adiponectin level, insulin resistance index in inactive elderly men.
    Methods
    In this quasi-experimental study, 24 inactive elderly men were non-randomly divided into interventional and control groups. The combined training included endurance training (with intensity of 60-70% of maximum heart rate reserve) and resistance training (with intensity of 70% one repetition maximum). The training performed 3 times per week (one hour session) for 8 weeks.
    Results
    The eight weeks of combined training increased the adiponectin level in interventional group compared to the controls (P
    Conclusion
    The eight weeks of combined training increases the adiponectin level and reduces insulin resistance in elderly men.
    Keywords: Elderly, Adiponectin, Insulin resistance, Endurance training, Resistance training
  • Ramezani S. *, Shabkhiz F., Choobineh S., Firozeh Z Pages 78-85
    Background And Objective
    Rapid and adequate rehydration is important for many athletes, especially those taking multiple sessions of exercise each day, or those involved in weight category sports. The macronutrient and electrolyte concentration of the fluid ingested following exercise can affect the amount retained within the body can influence hydration status. This study was done to compare the effect of milk consumption on healthy young men rehydration and endurance performance after dehydration due to intermittent exercise in warm environmental condition.
    Methods
    In this quasi-experimental study, the labroratory protocol was carried out by ten young healthy men in three sessions within one week intervals. Participants were on drinking regiment including water, low-fat milk, and powerade. Urine samples were collected pre-exercise, post-exercise, post-drinking and 1, 2 and 3 hours over recovery. Exercise capacity test commenced within 10 min after 3h recovery. This was undertaken in warm environmental condition at a power output corresponding to 70% VO2 max. Exercise continued until voluntary exhaustion. Heart rate and RPE were recorded at 5 min intervals throughout exercise.
    Results
    Pre-exercise urine specific gravity value was not different between the milk and the, powerade and the water groups. Total urine output was significantly reduced in the milk group in compared to powerade and the water consumption (P
    Conclusion
    Low-fat milk is more effective at rehydrating compared to water and exercise capacity in intermittent activity of heat in healthy young men.
    Keywords: Endurance performance, Dehydration, Rehydration, Milk, Powerade
  • Kose Gharavi Ag, Shoraka Hr, Sofizadeh A. *, Eimani Katuli H Pages 86-93
    Background And Objective
    Neonatal mortality rate is one of the most important health criteria, worldwide. Understanding the major neonatal mortality causes will help to plan for better pregnancy, prenatal and neonatal care systems. This study was conducted to determine the neonatal mortality risk factors in Maraveh Tapeh County in Golestan province, north of Iran.
    Methods
    In this case-control study, according to either death or live in 28th day after birth, 52 neonates were considered as case group and 201 neonates were considered as control group. Data collection questionnair were adjusted and completed for each neonate.
    Results
    Neonatal mortality rate was 11.76, 13.36 and 6.46 per 1000 live birth in 2011, 2012 and 2013, respectively. Five main causes of death were prematurity, events, birth defect, respiratory distress syndrome and sepsis, respectively. There was a significant relation between death and prematurity, birth weight and gender (P
    Conclusion
    Prematurity and low birth weight were the most important causes of neonatal mortality in Maraveh Tapeh county in Golestan province, north of Iran.
    Keywords: Neonate, Mortality, Prematurity, Low birth weight, Birth defect
  • Heydari Ashrafi M., Onsory Kh *, Naseh V Pages 94-100
    Background And Objective
    Ovarian cancer is the second most common gynecological malignancy. One of the most important genes in Wnt signaling pathway is E-cadherin (CDH1), which is involved in epithelial cell-cell interaction and plays an important role in the establishment and maintenance of intercellular adhesion, cell polarity and tissue architecture. E-cadherin codes a group of connector proteins which caused to intercellular adhesion. It has an important role in adhesion of blastomere and ability to bind fetal tissues. Nucleotide change in the coding region of this gene may lead to develop ovarian cancer. This study was conducted to evaluate the association of  (Rs1801026) 3΄UTR of E-cadherin gene polymorphism with ovarian cancer risk.
    Methods
    This case-control study was done on 100 tissue samples of patients with ovarian cancer as cases and 100 age-matched healthy women as control in Imam Khomeini Hospital, Tehran, Iran. The E-cadherin gene polymorphism was determined by using the PCR-RFLP method.
    Results
    There was no association between CT (95% CI: 0.81-4.31; OR=1.87; P
    Conclusion
    There is no correlation between  (Rs1801026) 3΄UTR of E-cadherin gene polymorphism with ovarian cancer.
    Keywords: Ovarian cancer, E, cadherin gene, Polymorphism, PCR
  • Nikbakht Ha, Aminisani N. *, Hosseini Sr, Asghari Jafarabadi M., Ahoei Kh Pages 101-107
    Background And Objective
    Colorectal cancer can significantly cause physical, psychological and social problems. This study was done to determine the prevalence of anxiety and depression in patients with colorectal cancer in Babol located in north of Iran.
    Methods
    This cross-sectional, analytical study was done on 120 (75 males, 45 females) patients with colorectal cancer which registered in the Babol cancer registry in north of Iran during 2008-12. A questionnaire containing demographic information, aspects of the disease and HADS questionnaire was completed by interviewing to assess anxiety and depression for each patient.
    Results
    The prevalence rate of depression and anxiety in patients was 23.4% and 30.8%, respectively. Gender, residency of rural area, and having comorbidities are related to depression among which location was identified as an independent predictor. Urban residency had 79% less risk of depression than rural residents (95% CI=0.06-0.67, OR=0.21, P
    Conclusion
    The prevalence of anxiety and depression in colorectal cancer patients was high in this area. Therefore, interventions are recommended to increase awareness and greater attention to rural women and controlling comorbidities.
    Keywords: Cancer, Colorectal, Anxiety, Depression, Iran
  • Haji Mehdi Nouri Z., Onsory Kh *, Mobaiyen H., Talebzadeh S., Mousavi M Pages 108-113
    Background And Objective
    Mycoplasma Hominis is the smallest pathogenic bacteria, with no cell wall and free living organisms. It grows slowly and the conventional clinical microbiology techniques can not be applied due to difficulties in cultivation in particular slow growth incubation. This study was done to compare the culture and PCR methods for diagnosis of vaginal infection due to Mycoplasma Hominis.
    Methods
    This laboratory test evaluation study was done on 150 patients with bacterial vaginosis and 50 healthy people with no infection as control, whom refereed to Imam Khomeini and Imam Zaman Hospitals in Tehran. Samples were collected in PPLO culture for growth and PBS to perform PCR method.
    Results
    35.3% and 76% of patients were positive using culture and PCR methods, respectively. Using PCR method 8% of control subjects was positive. There was no significant association between PCR method with abortion, place of residence and also level of educations. There was a significant association between the age (P
    Conclusion
    PCR method is a more reliable technique to detect the vaginal infection due to Mycoplasma Hominis compared to culturing.
    Keywords: Mycoplasma Hominis, Vaginal infection, Culture, PCR
  • Fani N., Shafiee Ardestani M. *, Yaghmaei P., Assadi A., Barzegar Behrouz A Pages 114-119
    Background And Objective
    Wilson’s disease (WD) is caused by mutation to the cooer-transporting gene ATP7B. Chelation therapy is the main protochol of treatment for patients with Wilson’s disease. D-penicillamine is one of the well-known chelator agants which is used in WD treatment but it can not enter into the intracellular space.This study was done to evaluate the synthesis and anti-intracellular Copper overload evaluation of Nanoconjugated D-penicillamine –Dendrimer in Wilson’s model cells.
    Methods
    In this descriptive-analytic study¡ initially 0.01 mm polyethylene glycol (PEG) and 0.0018 mm citric acid¡ Dendrimer was synthesized. After purification by dialysis bag and lyophilization¡ 10mg dendrimer was conjugated to 3.3mg D-penicillamine. Nanoconjugated D-penicillamine-dendrimer was injected on Wilson’s model cells. After incubation and centrifugation intracellular measurement of copper concentration and FTIR test were done.
    Results
    Copper accumulation significantly reduced in the HepG2 WD cell by Nanoconjugated D-penicillamine - Dendrimer in compared to D-penicillamine (P
    Conclusion
    Nanoconjugated D-penicillamine –Dendrimer can reduces intracellular concentration of Copper.
    Keywords: Wilson's Disease, Nanoconjugated D, penicillamine, dendrimer
  • Ahmadi A., Soltanpour J., Imani Fooladi Aa * Pages 120-127
    Background And Objective
    Wound infection treatment, particularly in chronic and bacterial poly cases, is difficult and entails heavy costs. This study was done to determine the prevalence of poly bacterial infection and antimicrobial susceptibility of wound samples from different wards.
    Methods
    In this descriptive study, wound sampling was prepared from 336 patients admitted to different wards of Baqiatallah Hospital in Tehran, Iran. Identification was performed based on biochemical tests including oxidase test, TSI, IMVIC, lysine decarboxylase, phenylalanine deaminase, urea, motility, catalase, coagulase, mannitol fermentation, optochin sensitivity, susceptibility to bacitracin and sulfamethoxazole, growth in Bile esculin and DNase production. Antibiotic resistance pattern of isolates was determined using disk diffusion method for 14 important antibiotics.
    Results
    294 samples were positive for bacterial culture, from which 364 isolates including 11 different isolates were obtained. Out of 294 positive samples, 245 samples were mono bacterial and 54 were poly bacterial including two-bacterial (45 samples), three-bacterial (7 samples), and four-bacteral (2 samples). S. aureus (29.7%), Enterococci (15.6%), and E. coli (15.6%) were the most prevalent isolates. S. aureus-Enterococci pattern was the most common two-bacterial pattern (33%), and majority of polybacterial patterns belonging to gram negative bacteria was in surgery ward (32.5%). Antibiogram results showed high levels of antibiotic resistance in the isolates. Imipenem and amikacin were the most effective antibiotics against Gram negative isolates, and vancomycin for Gram positive isolates. Also, 71% of S. aureus isolates were resistant to oxacillin.
    Conclusion
    Variation of bacterial isolates was similar to other studies. Most of poly-bacterial wound infections were due to common nosocomial pathogens and their high rates of antibiotic resistance are extremely alarming.
    Keywords: Wound infection, Poly bacterial pattern, Antimicrobial susceptibility
  • Rokni M. *, Abadi Mh, Saremi M., Mir Mohammadi Mt Pages 128-132
    Background And Objective
    Musculoskeletal disorder is a professional disease which is due to undesirable work condition and is a disturbing factor of health and welfare in societies. This study was carried out to determine the prevalence of musculoskeletal disorders in nurses and its relationship with the knowledge of ergonomic and environmental factors in north of Iran.
    Methods
    This descriptive-analytic study was carried out on 110 nursing staff in Razi and Imam Khomeini hospitals in north of Iran. Questionnaire of the rate of awareness measurement, general questionnaire of musculoskeletal diseases (Nordik), the questionnaires of the health status and the study relationships between some factors in work place were filled out for each nurse.
    Results
    Prevalence of the pain in neck, back, low back, shoulder, knee, thing pain, arm, leg among nurses was 50%, 49%, 58%, 44.9%, 47.3%, 32.7%, 36.4% and 56.4%, respectively. The condition of work place including air filtration (23.6%), light (22.7%) and air condition (4.5%) was not well. Chair (31%) and work table (34%) for work condition and body position of nurses was unsuitable. There was a significant relationship between low back pain and age and time of working per week of nurses (P
    Conclusion
    Nurses suffered more from pain in low back, knee, neck and legs. Training of nurses for patient transportation and body position during working in hospital is essential.
    Keywords: Musculoskeletal disorder, Nursing staff, Ergonomy