فهرست مطالب

پژوهش دینی - سال پانزدهم شماره 31 (پاییز و زمستان 1394)

نشریه پژوهش دینی
سال پانزدهم شماره 31 (پاییز و زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/15
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید حسن حسینی * صفحات 5-16
    در این مقاله، دیدگاه علامه طباطبایی براساس تفسیرالمیزان درخصوص تکامل داروینی تبیین شده است براساس آنچه علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان گفته است، وی را باید در دسته ضد سازگارگرایان مطلق (تکامل داروینی و خداباوری) جای داد. تفسیر آیات مرتبط به آفرینش انسان، و همچنین غایت مندی نظام هستی، امکان هرگونه سازگارگرایی میان این دو مقوله را بسته است.
    کلیدواژگان: علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، خداباوری، تکامل داروینی
  • عباس همامی *، مریم فرضی صفحات 17-40
    در مقارنه ی قران و عهدین درمیابیم که مرگ در اسفار عهد عتیق در مفاهیم متعددی چون هلاکت و فنا ، خواب ، تکامل و جدایی جان از بدن بکار رفته است این درحالی است که توجه به مفاهیم و گزاره های پس از مرگ در عهد جدید و با تعابیر خاصی چون روز جدایی ، حسابرسی و مقام داوری نمایان تر است .
    اساسا قرآن و عهدین در عناوین قابل توجهی پیرامون مرگ با همدیگر مشترکند .
    کلیدواژگان: مرگ، عهد عتیق، عهد جدید، روز جدایی، توفی، عهدین
  • محسن قاسم پور *، مجتبی علی اکبریان صفحات 41-60
    پس از عصر نزول قرآن درتاریخ تفسیر ، شاهد بروز رویکردی هستیم که تفسیر قرآن را صرفا در بستر دانش حدیث دنبال کرده است.بر اساس این رویکرد باب نظرورزی واجتهاد در حوزه معانی قرآن ، مسدود بوده است.به همین علت بوده که شیخ طوسی از کسانی یاد می کندکه تفسیر هیچ بخشی از ظواهر قرآن را جزبه کمک خبر منقول جایز نمی شمرده اند. نشانه های آشکار حضور این جریان روایت گروی را در سده یازدهم هجری و در میان گفتمان کسانی از مکتب اخباری مانند استر آبادی ملاحظه می کنیم. شایسته یادآوری است همه وابستگان به این جریان فکری در نگاه تفسیری خود یکسان نبوده اند . یکی از این مفسران ، سید نعمه الله جزائری صاحب تفسیر عقودالمرجان است. نوشته حاضر به بررسی روش تفسیری این مفسرمی پردازد. این تفسیر با توجه به دیدگاه فکری مولف آن، در زمره تفاسیر اخباری جای می گیرد. وی با وجود دیدگاه اخباری، علاوه بر استفاده از احادیث معصومان ، از نظرات دیگر مفسران شیعه و سنی بهره برده و آنها را به صورت گزینشی و منتخب در ذیل آیات بیان نموده است. مفسر در پاره ای موارد به گزینش و یا ترجیح قولی بر قول دیگر و یا حتی ارائه نظری ذیل آیه اقدام نموده است. به همین دلیل گرچه روح حاکم بر تفسیر وی برگرفته از اندیشه های اخبار گرایانه است اما در یک بیان کلی می توان گفت: این تفسیر، در فرازهای گونه گون خود از مشی اخباری گری خارج شده است. استناد به سخنان مفسرانی مانند شیخ طوسی وطبرسی ویا زمخشری ودیگرانی که تفسیری متفاوت از رویکرد اخباری داشته نشانه آشکار این خروج به شمار آمده وحتی می توان گفت اقوال آن هارا که خردورزانه است تلقی به قبول کرده است.
    کلیدواژگان: تفسیر، مفسران، روش شناسی، اخباریان، سید نعمت الله جزائری، عقود المرجان
  • عزیزاله افشار کرمانی* صفحات 61-74
    خلقت مستلزم اختلاف است. چون تا کثرتی نباشد خلقتی نیست. این معنا از اختلاف بر عالم مخلوقات حاکم است و مبنای همه انواع دیگر احتلاف است، اما در میان انسان ها اگرچه اینگونه اختلاف وجود دارد، ولی نوع دیگری از اختلاف هم هست که ناشی از اندیشه ها، اراده ها و اعمال آدمیان است. زمانی که اختلافات جامعه بشری به حد خاصی رسید شرایع الهی نازل شدند تا به جامعه سامانی دهند. ولی با آمدن ادیان، دسته ای از آدمیان در خود دین اختلاف کردند و نوع تازه ای از اختلاف پدید آمد، بنابراین رسالت دین الهی داوری در میان اختلافات ناشی از معیشت و اختلاف بر سر اصل دین است . نوع دیگری از اختلاف ، اختلاف در درجات ایمان است که جز با گفتگوی آزاد و بحث عقلانی حل نمی شود. بنابراین گرچه دسته ای از اختلافات قابل رفع است ولی دسته ای از اختلافات عین حیات آدمیان است و اصل در حیات آدمی، اداره کردن اختلافات است و نه رفع کامل آن که در این عالم محال وقوعی است.
    کلیدواژگان: اختلاف، تعدد شرایع، امه واحده، خلقت، مراتب ایمان
  • محمد علی تجری* صفحات 75-94
    در تفاسیر مهم فریقین، اهل الذکر در آیه 43 سوره نحل وآیه 7 سوره انبیاء به اعتبار سیاق و مورد نزول به افراد غیر معصوم همچون اهل کتاب، عالمان اهل کتاب، آگاهان به تاریخ پیامبران تفسیر شده است.لیکن در روایات متعددی که از امامان شیعه با سند صحیح و معتبر رسیده اهل الذکر در آیه شریفه منحصرا ائمه اهل بیت (علیهم السلام معرفی گردیده و نظر کسانی که مراد از اهل الذکر را اهل کتاب می دانند نفی و تخطئه شده است .مفسران در تحلیل و تفسیر این روایات و چگونگی جمع بین مفاد آنها با مقتضای سیاق و مورد نزول آیه ، نظرات متفاوت وگاه متضاد دارند .دراین مقال این نظرات ،مورد نقد و بررسی قرار گرفته و نظر راجح مدلل گشته است.
    کلیدواژگان: اهل الذکر، اهل کتاب، اجتهاد و تقلید، بشر بودن پیامبران، رسولان الهی، سوال از عالم، تاریخ پیامبران
  • سید محمدرضا فقیه ایمانی، مهدی ایزدی* صفحات 95-110
    «یعسوب الدین» و «یعسوب المومنین» دو مدال افتخار است که از سوی رسول خدا (ص)، به علی (ع) عطا شده است. چالش مهم درباره این لقب در دو مقام ثبوت معنا و اثبات اعتبار آن است. در مقام ثبوت معنا این سوال اساسی وجود دارد که انسان مومن چه ویژگی هائی دارد که به زنبور عسل تشبیه شده و امیر او نیز «یعسوب» نام گرفته است؟ همچنین در مقام اثبات اعتبار، برخی از علمای اهل سنت منکر این فضیلت علی (ع) شده و آن را ساختگی برشمرده اند. در این مقاله برای اثبات صدور این لقب از جانب رسول خدا (ص)، روایات مربوطه در یک دسته بندی منطقی ارائه گردیده است. به نظر می رسد با در نظر گرفتن مولفه های معنایی همچون: تقیه و حفظ اسرار، طهارت ظاهر و باطن، اطاعت از فرمان امیر، آزار نرساندن به دیگران، نافع بودن و برکت داشتن، می توان به درک بهتری از این لقب دست یافت.
    کلیدواژگان: علی (ع)، یعسوب الدین، یعسوب المومنین، امیرالمومنین، تقیه، طهارت، اطاعت، آزار نرساندن، برکت
|
  • Seyyed Hasan Husseini* Pages 5-16
    In this paper, AllamehTabatabaee’s views on Darwinian evolution are explicated on basis of al-Mizan Interpretation. According to whatAllamehTabatabaee says in al-Mizan, he should be considered an adherent of absolute incompatibility(Darwinian evolution and theism). Interpretation of the Quranic verses related to the creation of man as well as the teleology of the existence system blocks the possibility of any compatibility between these two issues.
    Keywords: AllamehTabatabaee, the basis of al Mizan, theism, Darwinian evolution
  • Doctor Abbas Hemami*, Maryam Farzi Pages 17-40
    Comparing the Quranandthe Bible,we find out that,inthe books of the Old Testament,deathis associated with such conceptsasdestructionand annihilation, sleep, evolutionandseparation of thesoulfromthe bodywhile, inthe New Testament,it is associated withconceptsandnotionssuch as ‘the day ofseparation’, evaluation andjudgment.Basically,the Quranandthe Biblehave a considerable numberofdeath-related conceptsin common.
    Keywords: death, the Old Testament, the New Testament, the Day of Separation, tavaffa (taking delivery of something), theBible
  • Doctor Mohsen Qasem Pour*, Mojtaba Ali Akbariyan Pages 41-60
    Following the revelation period of the Quran in the history of interpretation, we witnessthe advent of an approach tointerpretation that pursuesthe interpretation of the Quran merely within the context of hadith sciences. According to this approach,speculation and ijtihadin the field of the implications of the Quran is blocked. For this reason, Sheikh Tusirefers to those who did not allow the interpretation of any part of the Quran except through benefiting from narrated traditions. Obvious signs of this narrative trendare observed in the eleventh century and in the discourse of suchAkhbari exponentsas Astarabadi. It is worth mentioning that all the affiliates ofthis schooldid not have the same interpretation outlook. One of these interpreters is SeyedNematollahJazaeri, the author ofUqud al-MarjanInterpretation. The present article deals with the interpretation method of this interpreter. Givenits author's intellectual perspective, thiswork is categorized as an Akhbari interpretation. Despite his Akhbari perspective, he has made use of other Shiite and Sunni interpreters’ views as well as the hadiths of the infallibles (a.s.) and he has selectively mentioned them next to the verses. In some cases, the interpreter has expressedpreferenceas to a statement in comparison to another statement and haseven mentioned ideas with respect to a verse. Hence, although thiswork of interpretation mostly has an Akhbari atmosphere,it can be generally said thatit has deviated from its Akhbari approach in its various passages. Various citations from such commentators as SheykhTusi, Tabarsi,Zamakhshariand others whose interpretation approach was different from that of Akhbaris’ verify this deviation and even it can be said that he has accepted the statements which were deemed to be rational.
    Keywords: interpretation, interpreters, methodology, Akhbaris, Syed NematollahJaza\'eri, Uqud al Marjan
  • Doctor Azizullah Afshar Kermani Pages 61-74
    Creation necessitates differences because creation is not fulfilled without plurality. This sense of difference governs the universe and it is the basis of all other types of differences. However, althoughthis kind of difference exists among human beings, there is another kind of difference arising out of ideas, willpowers and the actions of human beings. When differences in human community reached a certain level, divineshari’ahswere revealed to create discipline in human community. Nonetheless,with the advent of religions, a group of people had differences overthe religion itself and a new kind of difference arose. Thus, the mission of divine religionsis to arbitrate among disputes arising out of disagreements over the very religion. Another type of difference refers to the differences in the rate of faith that cannot be resolved except through open dialogue and rational discussion. Hence, although a group of differencescan be resolved, another groupmakes the core of human life and what is of outmost importance in human life is how to handle disputes and not to get rid of them which is completely impossible.
    Keywords: disagreement, multiplicity of shariahs, unified ommah, creation, rates of faith
  • Doctor Muhammad Ali Tajari Pages 75-94
    In Shiite and Sunni interpretations, the termahl-e zekr mentioned in verse 43 in Surah Nahland verse 7 inSurahAnbiyahas been interpreted to refer to such non-infallible people as ahl-e ketab (people of the books), the scholars ofahl-e ketaband those who are informed about the history of the prophets considering thecontext and the case of revelation. However, in various valid and sound narrations from the Shiite Imams, the termahl-e zekrin the same verses is said to refer to ahl-e beyt (a.s.) and the opinion of those who believe ahl-e zekrrefers to ahl-e ketab is negated.Interpreters have conflicting and, at times, opposing ideas in analyzing and interpreting these narrationsand in combining their content withthecontext and the case of revelation.In the present paper, these ideas are evaluated and analyzed and the favored view isintroduced.
    Keywords: ahl, e zekr, ahl, e ketab (people of the books), ijtihad, imitation, prophet's having human nature, divine messengers, questions on the universe, history of prophets
  • Seyed Mohammad Reza Faqih Imani, Doctor Mehdi Izadi* Pages 95-110
    ‘Ya’subal-din’ and ‘ya’sub al-momenin’are two medals of honorgiven by the Prophet (p.b.u.h.)to Ali (a.s.). The essential challenge of these titles concernsverification of their meaningand credibility. The main question related toverification of their meaning is,‘What are the characteristics of a faithful person that he has been likened to bees and their commander is called ‘ya’sub’?.Also, with regard to verification of their credibility, some Sunni scholars have denied this virtue of Ali (a.s.) and considered it some kind of fabrication. In this paper, to prove that these titleshave been given to Ali (a.s.) by the Prophet (p.b.u.h.), the related narrations are logically categorized and presented. It seems that we can understand these titles better by taking into account such semantic elements as taqiyyehand keeping secrets, exterior and interior purity, obeying the command of a leader, not harming others, being beneficial to others and being blessed by God.
    Keywords: Ali (a.s.), yasubal, din, yasub al momenin, amir al momenin, taqiyyeh (a Muslim's concealing his beliefs when his life is threatened), purity, obedience, not harming others, blessing