فهرست مطالب
نشریه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
پیاپی 64 (پاییز 1394)
- تاریخ انتشار: 1394/08/25
- تعداد عناوین: 7
-
-
صفحات 293-316هدفشناسایی علل و فرایندهای مانع روند اسلامی شدن دانشگاه ها در بعد از انقلاب اسلامی، هدف اصلی این تحقیق بوده است.روشدر این نوشتار، مبتنی بر روش تبارشناسی، به مطالعه سیر تاریخی شکل گیری دانشگاه در جامعه ایران مبادرت شده است.یافته هاگفتمان دانشگاه اسلامی، از حیث سویه های سیاستی و محتوایی، در پیوستاری از «اسلامی کردن» تا «اسلامی شدن» با زیر عنوانهای یازنمادگرایی و ظاهرگرایی، گزینش گری و انضباط محوری، برنامه زدگی و نظارت گری تا آزادی گرایی، رها سازی و... به بالا و پایین می رود. از حیث تغییر و تحول علمی نیز در پیوستاری از ثابت بودن علم در تمامی هستی شناسی ها تا بومی گرایی و سپس تا بدیل سازی جزءنگر و فراتر از آن، بدیل سازی کل نگر، بحثهای مختلفی جاری می باشد.نتیجه گیریمبتنی بر نگرش تبارشناسانه به موانع اسلامی شدن دانشگاه ها، شناسایی اولین صورت بندی صحیح برای مطالعه این پدیده، نه در انقلاب فرهنگی، که در ورود تاریخی مدرنیته به گردونه ارزشهای دینی جامعه ایرانی مستقر است. براین اساس، انقلاب فرهنگی و طرح مسئله دانشگاه اسلامی، ماهیتی عارضی بر اصلیت دانشگاه تلقی نشده و بلکه ماهیتی از گشتی به اصالت دینی و فرهنگی جامعه ایران را در مواجهه با عارضه مدرنیته، مورد توجه قرار می دهدکلیدواژگان: تبارشناسی، دانشگاه مدرن، دانشگاه اسلامی
-
صفحات 317-334هدف از آموزش دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها، ارتقای سطح اعتقادات و پایبندی های دینی دانشجویان به موازات رشد علمی آنها در فضای دانشگاه است. متبلور کردن رفتارهای مذهبی و پدیداری خصیصه های مطلوب شخصیتی، می تواند نشان موفقیت در فرایند تعلیم و تربیت باشد. هدف این تحقیق، سنجش میزان گرایش دانشجویان دانشگاه مازندران به دروس معارف اسلامی از حیث ابعاد شناختی، احساسی و آمادگی عملی و بررسی عواملی است که بر گرایش آنها تاثیرگذار است.روشاین پژوهش با روش کمی و به صورت پیمایشی، با استفاده از تکنیک پرسشنامه در میان 447 نفر از دانشجویان دانشگاه مازندران با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انجام شده است. سنجه های گرایش به دروس معارف اسلامی از اعتبار صوری و ضریب پایایی کافی(ضریب آلفای 0.77) برخوردار بوده است.یافته هامیانگین گرایش دانشجویان به دروس معارف اسلامی برابر با 3.02 و در سطح متوسط است. بیشترین میزان، به جنبه احساسی و کمترین میزان، به جنبه شناختی گرایش دانشجویان اختصاص دارد. عملکرد اساتید معارف در نظر 40.4 درصد از دانشجویان، در سطح قوی و کیفیت متون آموزشی معارف اسلامی در نظر 48.3، در سطح متوسط ارزیابی شده است. همچنین هر دو عامل از تاثیر بالایی بر میزان گرایش دانشجویان به دروس معارف اسلامی برخوردارند.نتیجه گیریارتقای محتوای آموزشی افزایش گرایش دانشجویان به دروس معارف اسلامی، مهم و ضروری به نظر می رسدکلیدواژگان: گرایش، دروس معارف اسلامی، عملکرد اساتید، متون آموزشی
-
صفحات 335-358هدفهدف این نوشتار، توجه به جریان بسیار مهم و روبه گسترش مهاجرت نخبگان از رشته های مهندسی و حرکت آنان به سمت رشته های علوم انسانی در مقطع تحصیلات تکمیلی و واکاوی و تبیین انگیزه ها و دلالتهای مهاجرت آنان است.روشاین تحقیق با روش کیفی به مصاحبه با 40دانش آموختهرشته های مهندسی دانشگاه های شریف، تهران، امیرکبیر و علم و صنعت پرداخته که در خلال سالهای دهه80 با تغییر مسیر تحصیلی و زندگی خود، رشته های علوم انسانی و هنر را برای ادامهراه خود انتخاب کرده اند.یافته هاجریان مهاجرت نخبگان مهندسی به علوم انسانی، نه یک جریان واحد، بلکه حداقل متشکل از شش جریان ماهیتا متفاوت است که به صورت سنخ شناسی شش گانهفراریان، منفعت جویان، اثرگذاران کلان، خود جویان، تحول خواهان انقلابی و رفرمیست ها طبقه بندی می شوند.نتیجه گیرینتایج این پژوهش کیفی نشان می دهد که عدم رضایت از تحصیل در رشته های فنی، عنصر مشترک در میان مهاجران است. عدم ارضای استعدادها و نیازهای متعالی انسان، عدم ارضای روحیه تاثیرگذاری و نقش آفرینی عمومی و اجتماعی و بی ارتباطی با آرمانهای فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی از یکسو و جهان مدرن از سوی دیگر،از مهم ترین دلایل انصراف این نخبگان از رشته های مهندسی و ورود آنان به دنیای علوم انسانی است؛ دلایلی که هریک متضمن یکی از بیماری های عمیق نظام آموزش عالی امروز ایران استکلیدواژگان: تکنیک زدگی، آموزش عالی، تغییر رشته، علوم مهندسی، فرهنگ و فناوری
-
صفحات 359-382هدفبا توجه به اینکه شناخت یک موضوع، مقدم بر تلاش برای تحقق آن موضوع است،این پژوهش درصدد شناسایی و معرفی برخی از مولفه های دانشگاه اسلامی از دیدگاه رهبر انقلاب است.روشدر پژوهش حاضر، داده های متون و سخنرانی های رهبر انقلاب پیرامون دانشگاه اسلامی با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی،تجزیهو تحلیل شده و تلاش بر این بوده که چارچوب موضوع تدین و تعالی معنوی در دانشگاه اسلامی استخراج و تدوین شود.یافته هادستاوردهای تحقیق حاکی از آن است که «تدین و تعالی معنوی» یکی از مولفه های اصلی دانشگاه اسلامی و خود مشتمل بر 12 مولفه فرعی ذیلاست: خداجویی دین مدار، معرفت توحیدی، حضور هدایتگر روحانیت، استهداء و استمداد از پروردگار، خواندن مدبرانه قرآن و دعا، تعهد به مبانی، نماز، پرهیز از دنیاپرستی، حجاب، ایمان به قضا و قدر الهی، امربهمعروف و نهی از منکر، انتظار.نتیجه گیریدانشجو و دانشمند اسلامی در پی علم اند و علم، حقیقتی بی منتهاست که خالق متعال، عالی ترین مرتبه و نیز مبدء آناست. براین اساس و مبتنی برتحلیل بیانات رهبری، همه فعالیتهای جوینده علم، در مسیر تدین به طور هم سو و هم افزا رو به سوی مبدء متعال دارند.این اساسی ترین مولفه معنوی در دانشگاه اسلامی است که «تدین و تعالی معنوی» ناظر به توضیح این مهم استکلیدواژگان: دانشگاه اسلامی، رهبر انقلاب، تحلیل محتوای کیفی، تدین، معنویت، خداجویی
-
صفحات 383-402هدفدر معرفت شناسی معاصربرای توجیه باورها در حوزه های مختلف معرفتی، دو رویکرد درون گرایی و برون گرایی مطرح است. در درون گرایی، موجه و مستدل کردن باورها توسط عوامل معرفتی درون دستگاه ادراک انسان صورت می گیرد و برای این کار به هیچ عاملی بیرون از این دستگاه تمسک نمی شود. اما در برون گرایی، علاوه بر عوامل درون دستگاه ادراک، به یک سلسله عوامل بیرون از دستگاه معرفت نیز تمسک می شود. هدف این مقاله، بررسی مسئله توجیه معرفتی در معرفت شناسیابن سینابوده است. تا روشن شود در توجیه معرفتی، درون گرایانه یا برون گرایانه عمل می کند یا امر به گونه ای دیگر است؟روشروش تحلیل در این نوشتار، توصیفی- تحلیلی عقلی است و از روش های دیگری مثل روش نقلی، تجربی و... استفاده نمی شود.یافته هاابن سینا در تعریف صدق، نظریه مطابقت را می پذیرد و در مبحث ملاک صدق، نظریه مبناگرایی را به عنوان روش توجیه به کار می گیرد. این فیلسوف در جریان توجیه مبناگرایانه، عقل را حاکم بر دیگر قوای ادراکی مثل وهم و حواس می داند. در این جریان، اولیات زیربنای تمام ساختمان معرفت بشری است و در صورت فقدان آنها، این سازه هیچ توجیهی ندارد. جریان توجیه در یک سیر قهقهرایی به این قضایا ختم می شود و همه باورها در تمام حوزه ها توسط همین قضایای بدیهی موجه می شوند.نتیجه گیریابن سینا در فرایند توجیه، درون گرایانه عمل می کند و البته این فیلسوف به یک عامل بیرونی به نام عقل فعال نیز توجه دارد. البته عقل فعال اگر بر عقل انسان افاضه ای کند، همان افاضات به عواملی درونی تبدیل می شوند و نقش توجیه را در دستگاه معرفت بازی می کنند. ابن سینا به ترکیبی از درون گرایی و برون گرایی با غلبه رویکرد درون گرایانه قائل استکلیدواژگان: درون گرایی، برون گرایی، صدق، توجیه، مبناگرایی، عقل فعال
-
صفحات 403-420هدفامروزه مباحث جنجال برانگیزی پیرامون نقش مذهب در زندگی انسان وجود دارد. پرورش تفکرانتقادی که یکی از مهم ترین اهداف آموزش و پرورش است، از جهت گیری مذهبی تاثیر می پذیرد. لذا پژوهش حاضر بر آن بود تا تاثیر انواع جهت گیری مذهبی را بر هریک از گرایشهای تفکرانتقادی بررسی کند.روشروش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. شرکت کنندگان پژوهش شامل 352 نفر(189 دختر و 163 پسر) از دانشجویان مشغول به تحصیل در سال 92-91 دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش، هریک از شرکت کنندگان پرسشنامه خودگردانی مذهبی (ریان و همکاران، 1993) و سیاهه گرایش به تفکرانتقادی ریکتس(2003) را تکمیل کردند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله ضریب آلفا ی کرونباخ و روایی آنها به کمک روش تحلیل عاملی تعیین شد.یافته هانتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که جهت گیری مذهبی همانندسازی شده همهگرایشهای تفکر انتقادی، اعم از ابتکار، بلوغ شناختی و اشتغال ذهنی را به صورت مثبت و جهت گیری مذهبی درون فکنی شده آنها را به صورت منفی پیش بینی می کند.نتیجه گیریافرادی که جهت گیری مذهبی شان از نوع همانندسازی است، گرایش به تفکر انتقادی بالایی دارند و بالعکس افرادی که جهت گیری مذهبی آنها از نوع درون فکنی شده است، گرایش به تفکر انتقادی پایینی دارند.کلیدواژگان: جهت گیری مذهبی همانندسازی شده، جهت گیری مذهبی درون فکنی شده، ابتکار، بلوغ شناختی و اشتغال ذهنی
-
صفحات 421-438هدفهدف از این مقاله، بررسی سیاست هویت فرهنگی اسلام در وضعیت جهانی شدن است. فرهنگ اسلامی در شرایط جهانی شدن، از حیث نظری، چه نوع مواجهه ای با سایر فرهنگها خواهد داشت.روشطبیعی است به دلیل پرسش از چیستی مواضع، بیشترین رهیافت به کار برده شده، رهیافت توصیفی باشد؛ اما در جایی که بحث به سیاست مطلوب مربوط بوده، رهیافت تجویزی هم بر داوری و توصیف افزوده شده است.یافته هادر چارچوب نظری، پس از بحث درباره مفاهیم کلیدی، محورهای ذیل به عنوان محورهای بررسی مشخص شده است: 1. درک روند جاری، 2. فرهنگ جهانشمول و فناوری، 3. عقلانیت، خیر و غایت ایدئولوژیک، 4. سیاست هویت. در بررسی های به عمل آمده، ضمن تایید امکان جهانی شدن و امکان سیاست هویت عام و جهانشمول از دیدگاه اسلام؛ دو نوع سیاست هویت متفاوت و در عین حال تکمیل کننده در حیطه «هویت محیطی» و «هویت فلسفی» مورد تایید اسلام تشخیص داده شد.نتیجه گیریهویت فلسفی که امری برساخته است، سیاست هویتی اولیه «سیاست گفتگویی» در ذیل عقلانیت حقجوی اسلامی است؛ اما در صحنه واقعیات ثانویه در چارچوب اصول سیاست خارجی اسلام از قبیل قواعدی مثل «نفی سبیل» و «اسلام یعلو ولا یعلی علیه»، این سیاست هویت قابلیت تغییر می یابد.کلیدواژگان: اسلام، جهانی شدن، هویت فرهنگی، عقلانیت جهانشمول، سیاست هویت
-
Pages 293-316ObjectivesThis paper targets at recognition of the causes and processes which have hindered the process of universities to become Islamic after the islamic revolution.MethodThe historical process of university formation in Irans society has been studied using a genealogical method.ResultsThe discourse of islamic university rises and falls across a spectrum from making islamic to becoming islamic in political and social terms, under subtitles from symbol orientation and surface orientation, selectivity and discipline-baseness, overscheduledness, and supervisoryness to freedom orientation and releasing. Different debates are also existent in terms of scientific and content-based change and revolution across a spectrum from stability of knowledge in all kinds of ontology to local orientation and then to the detail-viewer alternative making and beyond that, whole-viewer alternative making. Nevertheless, the mentioned trend has always been far away from the [islamic] revolution leaders definitions of Islamic university.ConclusionFrom a genealogical viewpoint of the obstacles to universities to become islamic, the recognition of the first correct structuring for studying this phenomenon is settled in the historical entrance of modernity to the arena of religious values in the Iranian society rather than the incident of the cultural revolution after the victory of the islamic revolution. Based on this, the cultural revolution and proposal of islamic university are not regarded as extrinsic identity; rather, we have considered the identity [of] returning to the religious and cultural genuineness of irans society in confrontation with the incident of modernity. In summary, the main obstacles to universities to become islamic are defined based on the identification dyes remaining from the iranian period of modernity and the neglect thereof in the incompatibility of the divine ontology and teleology required for islamic university with the ontology and genealogy of the modern university and also the inefficiencies of policies and methods sticking these two contexts to each other.Keywords: genealogy, modern university, islamic university
-
Pages 317-334The target of teaching Islamic theology lesson in universities is to strengthen belief level and university students religious bounding along with their scientific growth on universities and developing religious behavior and visibility of feasible characters could be the sign of success on teaching and education procedures.ObjectivesThe target of this study is to evaluate the rate of mazandaran university students tendency to Islamic theology lesson from recognition, sensation, practical preparedness dimensions and examining factors influential on their tendency.MethodThis study has been conducted by measurement and quantity method by the aid of questionnaire technique among 447 university students of Mazandaran University and by multi-phase cluster sampling. Tendency measures to Islamic theology lesson do have facial credibility and enough stability coefficients (alpha coefficient: 0.77).ResultsThe mean tendency of university students to Islamic theology is equal to 3.02 and is in intermediate level. The most amounts are for sensational aspect and the least one for recognition aspect of university students. Professors performance for 40.4%of university students are strong and Islamic theology lesson quality are intermediate for 48,3% of university students view. Also, the two factors do have the most influence on university students tendency to Islamic theology lesson.ConclusionThe author of the article concludes in order to improve educational contents, increasing university students tendency to Islamic theology lesson is requiredKeywords: tendency, islamic theology lesson, professor's performance, educational contents
-
Pages 335-358In iranian higher education status; technological and engineering Sciences are in the top priority as various respects. Yet there arent enough studies to evaluate and examine suchone-dimensional structure which conduct young elites exclusively to engineering fields.ObjectivesAn Important signal to understand and study this unbalanced situation, is the very important expanding trend of elite emigration from engineering fields of study to Humanities and social sciences at graduation, who we have studied theirincentives, tendencies and implications in this research.MethodBy qualitative method, 40 graduates have been interviewed, who were all graduated from Irans most prestigious Universities: Sharif, Tehran, AmirKabir and Elm-o-sanat graduations, attending Humanities or Social Sciences in M.A or Ph.Dbetween 2003-2013.ResultsThe results of the present research indicate that the trend consists of six types of immigrants which have their own different characteristics and implications: refugees, utilitarian, macro-activists, Self-Seekers, Revolutionary reformists, and modern reformists.ConclusionSurvey shows resentment of studying engineering held as a common. unfulfilledtalents and humanistic premier needs, unfulfilled public and socialacting demand in higher levels of administration, being far from islamic revolutions cultural- political tenet as well as modernism ideology, were the most important reasons to dissuasion from technological sciences, shifting into humanities and social sciences. In Reason, each one indicates one deep disease of todays Iranian higher education.Keywords: technicalization, iranian higher education, shifting study, field, technological sciences (engineering), culture, technology
-
Pages 359-382ObjectivesTo understand an issue well and thoroughly is superior to an attempt to investigate that. The present study is to describe the fundamental variables in Islamic University according to Supreme leader.MethodThe present study is a qualitative one since the data is qualitative in nature. And also the study is a primary research.ResultsThe finding s of the study point out that spiritual perfection is one of the Islamic universities traits which consist of 12 components: religion-orientated God seeking, believing in God oneness, leading role of clergies, to want help of God, the holy book-the Koran- reading and interpretation, commitment to the principles. Prayers, avoiding materialism, Hejab, believing in Ghaza and Gadar( destiny and providence), promotion of good and prevention of evil , Entezar (waiting for Imam Mahdi).ConclusionThe authors of the research conclude Islamic students and scientists long for knowledge, and science is an endless fact that the great creator is the highest level and the origin of that fact. Therefore, according to the Leader all the students and scientists activities should be in accordance with the origin of perfection, and this is the most important spiritual components of an Islamic universityKeywords: islamic university, supreme leader, qualitative content analysis, religiosity, spirituality, god seeking
-
Pages 383-402ObjectivesThe aim of the writing this essay, is the consideration of problem justification in epistemology of Avicenna in contemporary epistemology. For justification the beliefs in different realms two approaches are propounded; Internalism and externalism. In internalism, the justification of the beliefs is realized by means of factors inside the structure of perception and this is not resorted to no external factor of the structure of perception. But in externalism, in addition to internal factors of the structure of perception, it is also is resorted to a chain of external factors of the structure. The aim of this essay is to analyze the justification on Avicenna, s view. The aim is that to be light up that this philosopher in justification is internalist or externalist or the matter is the other manner.MethodThe method of the present study is descriptive-analytic rational method and other methods such as narrative and experimental methods are not used.ResultsIn this essay this matter is become known that Avicenna, in the definition of truth, accept the correspondence theory and in debate of the criterion of truth, apply the foudationalist theory on the grounds of the method of justification. This philosopher, in course of foudationalist justification, govern the reason on other perception faculties such as imagination and senses. in this course, primary propositions are built over the whole structure of human and in case of absence of them, this structure has no justification. The course of justification, in a retrogradation, is settled to this proposition and the whole beliefs in the whole realms are justified by means of this evident proposition.ConclusionThe results of the article shows Avicenna, in course of justification, isinternalist and of course this philosopher is attended to external factor under title of active reason. Of course, the active reason if diffuse on human reason, this diffuses change to internal factors and play the role of justification in the structure. Avicenna believes in a combination of internalism and externalism with prevalence of internalist approach.Keywords: internalism, externalism, truth, justification, foundationalism, active reason
-
Pages 403-420ObjectivesNowadays there are many controversial debates about the role of religion in human lives. On the other hand, critical thinking training as the most important goal of education is governed by religious orientation. Therefore, this study investigated the effect of different kinds of religious orientations on critical thinking dispositions.MethodThe method of this study was descriptive - correlation. Participants were 352 (189 females and 163 males) students from Shiraz university. They were selected by multistage cluster sampling method. In order to examine the variables of the study, participants completed Religious Self-Regulatory Questionnaire (Ryan & others, 1993) and Critical Thinking Disposition Inventory (Ricketts, 2003). The reliabilityof instruments was determined using the alpha Cranach coefficient and their validity were determined using factor analysis method.ResultsThe findings of the study revealed that people with identification religious orientation, have high level of critical thinking disposition, and the ones with introjections religious orientation have low level of critical thinking dispositions.ConclusionThe author of the survey concludes Regression analysis revealed that identification religious orientation, predicted all the critical thinking dispositions, such as innovativeness, maturity and engagement positively, though introjections religious orientation predicted them negativelyKeywords: identification religious orientation, introjections religious orientation, innovativeness, maturity, engagement
-
Pages 421-438ObjectivesThe goal of this paper is to study the islamic cultural identity in globalization situation and the interaction between islamic culture and other culture in globalization situations.MethodWith a view to the methodology it is natural that for the reason asking this question about what is the position, the used approach is descriptive approach but in the points that discussion is about desirable policy, judgment recommendation approach is also added to description.ResultsIn theory frame after discussing the main concepts, below pivots are recognized as research pivots: 1-understanding the current situation 2- globalization culture and technology 3-rationallization, welfare and end of ideology4-policy of identity. And among studies, in addition to confirmation of globalization possibility and policy of common identity and globalization possibility in Islam point of view , two different kinds of policy of identity and at the same time complement in "environmental identity " and " philosophical identity" range was found islamic.ConclusionThe conclusion is that in philosophical identity which is made, primary policy of identity " conversational policy " is under islamic trust seeking rationalization but on the stage of second realities in frame of the principles of Islam foreign policy such as some bases like " no way" and "Islam is superior and no superiority is over it this policy of identity is changeable.Keywords: islam, globalization cultural identity, rational globalization, policy of identity