فهرست مطالب

نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان - سال چهارم شماره 1 (پیاپی 6، بهار و تابستان 1393)

نشریه نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان
سال چهارم شماره 1 (پیاپی 6، بهار و تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علمی - پژوهشی
  • منصوره لولاآور*، راضیه شاهمرادی زواره صفحات 9-28
    تحقیر نقش خانوادگی زنان و صرفا اهمیت دادن به هویت اجتماعی آن ها، یکی از اشتراکات نظری دیدگاه های مختلف فمینیستی است. اندیشمندان اسلامی نیز آرای متفاوتی درباره جایگاه و نقش اجتماعی زن بیان کرده اند. در پژوهش حاضر، اندیشه های آیت الله خامنه ای، رهبری نظام جمهوری اسلامی ایران درباره این موضوع بررسی شده است. همه سخنرانی ها و بیانات پنج سال اخیر ایشان با روش تحلیل محتوای کیفی مایرینگ بررسی شد. در نهایت مقولات گوناگون در پنج محور تحصیلات، اشتغال، فعالیت های سیاسی، عرصه مجاهدت ها و حوزه ورزش قهرمانی دسته بندی گردید و در هر بخش جمع بندی انجام شد. به عنوان نمونه در زمینه تحصیلات ایشان تایید همراه با تشویق را برای زنان به کار می برند و زنان تحصیلکرده را مایه افتخار جامعه اسلامی می دانند، اگرچه در زمینه اشتغال، نظری متفاوت دارند و آن را به صورت مشروط تایید می نمایند. وجوه تشابه و تفاوت دیدگاه ایشان با متفکران اسلامی و نیز نظریه های غربی درباره نقش اجتماعی زنان در نتیجه گیری ذکر شده است.
    کلیدواژگان: آیت الله خامنه ای، تحلیل محتوای کیفی، زن، فمینیسم، مسلمان، نقش اجتماعی
  • شهناز صداقت زادگان اصفهانی* صفحات 29-53
    مسئله مورد بررسی پژوهش حاضر، برگرفته از آرای سید جمال الدین اسدآبادی و مرتضی مطهری است که باور به قضا و قدر را در سرنوشت جوامع تاثیرگذار می دانند. در پژوهش حاضر، نظریه اجتماعی دو متفکر مسلمان با شیوه تطبیقی بررسی شده است. نظریه اجتماعی اسدآبادی درباره باور به قضا و قدر، بیشتر تاریخی- تجربی است و بازه زمانی آن، تاریخ قبل و بعد از اسلام و قلمرو مکانی آن، تاریخ جهان است. نظریه اجتماعی مرتضی مطهری درباره باور قضا و قدر، بیشتر تاریخی- فلسفی است و بازه زمانی آن، تاریخ بعد از اسلام و قلمرو مکانی آن، بیشتر تاریخ اسلام و کشورهای اسلامی است. هر دو معتقدند فهم مستشرقین از قضا و قدر نادرست است. اما اسدآبادی این فهم نادرست را مغرضانه و هدفمند و مطهری غیرمغرضانه و ناشی از اطلاعات اندک مشترقین و تاکید بیش از حد بر آیات قرآن بدون در نظر گرفتن آرا و اندیشه های پیامبر و امامان می داند. هر دو معتقدند که چگونگی فهم قضا و قدر بر پیشرفت و انحطاط کشورهای مسلمان موثر است و در حال حاضر، فهم نادرست از قضا و قدر در کشورهای مسلمان موجب خمودگی و سستی و مانع پیشرفت آن ها است.
    کلیدواژگان: باور قضا و قدر، پیشرفت، تقدیرگرایی، جمال الدین اسدآبادی، مرتضی مطهری، مستشرقین
  • سید حمید طالب زاده، سید محمد امین قانعی راد، محمد توکل، ابوالفضل مرشدی* صفحات 55-86
    در مقاله حاضر، برون رفت علوم اجتماعی از وضعیت پروبلماتیک در تمدن اسلامی به مواجهه نظام معرفتی و متافیزیکی این تمدن با «ازجاکندگی معرفتی» دوران جدید منوط شده است. در تبیین این موضوع، آرای علامه طباطبایی به محک آرای ایمانوئل کانت برده شده است. کانت در مواجهه با پدیده یادشده، با انتقال خدا از حوزه شناخت به حوزه اخلاق و تبدیل انسان به موجود «خودآیین» و قرار دادن «دین در محدوده صرفا خرد»، تحول بزرگی را در متافیزیک مغرب زمین ایجاد کرد که حاصل آن، ارائه دریافتی جدید از جامعه انسانی (جامعه به عنوان هستی خودبنیاد و مستقل) بود و همه این ها به فراهم شدن «شرایط امکان» علوم اجتماعی جدید، یعنی امکان «درک منطق پدیده های اجتماعی در استقلال خود» منجر شد. اما علامه در مواجهه با پدیده «ازجاکندگی معرفتی» هر چند با آغاز کردن فلسفه خود با «انسان» و به ویژه با طرح مفهوم «اعتباریات»، قلمرو آفرینش گری عقل انسان را گسترش داد، با «ناقص» دانستن عقل و فطرت انسان، تبدیل شدن انسان به موجودی «خودآیین» را ناممکن و بنابراین، قلمرو دین را محیط بر قلمرو عقل دانست. حاصل این نگاه، ارائه دریافتی از جامعه به عنوان هستی غیرخودبنیاد و غیرمستقل بود. با این حال، وی با ارائه دریافتی عقلایی از کلام و الهیات اسلامی، خطوط کلی اما مقدماتی را برای تحول پارادایمی در دریافت از «انسان» و رابطه او با خدا و شکل گیری سنت مستقل علوم اجتماعی در جهان اسلام فراهم کرد.
    کلیدواژگان: ازجاکندگی معرفتی، اعتباریات، ایمانوئل کانت، شرایط امکان علوم اجتماعی، علامه طباطبایی، متافیزیک
  • عبدالحسین کلانتری، جعفر احمدپور پرویزیان* صفحات 87-112
    تشکیل کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها موضوعی راهبردی است که از سوی رهبری برای رشد اجتماعی و ارتقای سطح دانش سیاسی دانشجویان مطرح شده است. کرسی های آزاداندیشی یکی از مفاهیم مهم و بحث انگیز در گفت وگوهای سیاسی امروز جامعه ایران است که می تواند علاوه بر حل و فصل بسیاری از مسائل روز جامعه ایران، در بلندمدت آثار تمدنی شگرفی داشته باشد. با این حال این موضوع در محافل علمی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. پژوهش حاضر که با هدف بررسی نگرش دانشجویان به کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه به لحاظ اثرگذاری در توسعه اجتماعی و سیاسی دانشگاه ها در بین دانشجویان دانشگاه تبریز انجام شده ، از نظر هدف، پژوهشی کاربردی، به لحاظ وسعت پهنانگر، از نظر دامنه، خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی است. روش پژوهش، روش میدانی با استفاده از پیمایش، و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه است. حجم نمونه نیز در این تحقیق 376 نفر است. پژوهش حاضر بر اساس نظریه های توسعه و توسعه اجتماعی از جمله لرنر، اینگلس و اسمیت، مک کله لند، راجرز و . . . به دنبال بررسی ارتباط بین استفاده دانشجویان از رسانه های جمعی داخلی، نوع تربیت دانشجویان در خانواده، مشارکت اجتماعی، پایگاه اقتصادی، اعتماد اجتماعی، دینداری و انسجام اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل و نگرش به عنوان کرسی های آزاداندیشی به عنوان متغیر وابسته است. بر اساس نتایج پژوهش، بین استفاده از رسانه های جمعی داخلی، مشارکت اجتماعی، پایگاه اقتصادی، اعتماد اجتماعی، دینداری، انسجام اجتماعی، با آزاداندیشی ارتباط معنادار وجود دارد. اما بین نوع تربیت در خانواده با نگرش به عنوان کرسی های آزاداندیشی ارتباط معناداری مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: توسعه، دانشجویان، دانشگاه تبریز، کرسی های آزاداندیشی، مقام معظم رهبری
  • فیروز اصلانی، الهه مرندی* صفحات 113-136
    در اختیار گرفتن قدرت توسط اخوان المسلمین پس از انقلاب در مصر و داشتن نقشی موثر در تصویب قانون اساسی 2012 مصر موجب گردید موضوع اندیشه دولت اسلامی اخوان المسلمین مورد توجه محافل مختلف رسانه ای و علمی قرار گیرد. همین مسئله، انجام پژوهشی درباره این موضوع را ایجاب کرد. پرسش پژوهش حاضر این است که نظریه دولت اسلامی در اندیشه سیاسی اخوان المسلمین چیست و از آغاز تاسیس جنبش تا سال های نزدیک به انقلاب و پس از آن چه تحولاتی یافته است؟ بدین ترتیب دولت اسلامی مطلوب اخوان المسلمین در زمان حاضر، شناسایی و معرفی می شود تا بر اساس آن بتوان در خصوص عملکرد اخوان به ویژه در حوزه تدوین قانون اساسی به تحلیلی درست و مبتنی بر واقعیت در حوزه عمل در دوره پس از انقلاب پرداخت که به نوعی عرصه تبدیل شعارها به واقعیت ها است. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان بیان کرد که به دنبال تحولات ایدئولوژیکی اخوان در طول حیات خود، همراه با تغییر نگاه به مفهوم دولت، چگونگی اجرای شریعت و اسلامی نمودن قوانین در جامعه نیز در اندیشه اخوان دچار تحول شده است. از این رو، با اهمیت یافتن نقش و جایگاه اصول دموکراتیک در مفهوم دولت اسلامی در اندیشه اخوان المسلمین، مسئله اسلامی نمودن قوانین در جامعه و تعیین نهادی حاکمیتی مبتنی بر قانون اساسی برای تطابق مصوبات مجالس با شریعت اسلامی، ذیل رعایت اصول دولت دموکراتیک مدنی و دفاع از استقلال نظام حقوقی سکولار قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: اخوان المسلمین، انقلاب 2011 مصر، دولت اسلامی، شریعت، قانون اساسی
  • بهرام بیات* صفحات 137-167
    شهر از جمله موضوعات مورد توجه اندیشمندان بوده است. از آنجایی که اسلام، دین اجتماعی است و برای سعادت بشر، راهبرد و برنامه دارد، در پژوهش حاضر برای تحلیل شهر از دیدگاه اسلام و احصای ویژگی ها و مولفه های شهر اسلامی، نظریه های سه تن از متفکران مسلمان شامل ابن خلدون و فارابی از متقدمین و خانم ابراهیم از متفکران مسلمان معاصر بررسی شده است. در چارچوب نظری مورد توجه در اسلام، بر سه مولفه انسان (مسلمان)، فضای اجتماعی (فضای مسلمانی) و فضای کالبدی (سیمای اسلامی) شهر تاکید شده است. مولفه های شهر اسلامی، شامل مسجد، خانه، بازار، محله و میدان می شود که این عناصر در ساختاری ترکیبی، فضای شهر اسلامی را ترسیم می کنند. از این رو، ظاهرا در شرایط حاضر که نظریه های موجود شهری با تاکید افراطی بر تمایز کاربری، آن گونه که برای مثال در مکتب شیکاگو وجود دارد، با انتقاد جدی مواجه شده است، نظریه اسلامی شهر می تواند در حوزه نظری داعیه دار باشد.
    کلیدواژگان: رویکرد اسلامی، شهر، شهر اسلامی، نظریه شهری، متفکران مسلمان
  • یحیی بوذری نژاد*، قاسم خسروی صفحات 169-191
    اهمیت جایگاه علم در فرهنگ اسلامی و توسعه و رشد انواع مختلف علوم در این حوزه تمدنی باعث شده است که همواره «طبقه بندی علوم» جز لاینفک تفکر مسلمین در عرصه علم و علم پژوهی باشد. امروزه طبقه بندی علوم از مباحث مطرح در فلسفه علم است که در آن از روش ها، موضوعات، غایات و نیز شناخت درباره چیستی، اصول و مبانی علوم بحث می شود. لازمه اقبال به این مهم در مباحث معرفت شناسی، در وهله اول حاکمیت بنیان های فکری واضع آن و در مرتبه دوم، تحقق نسبی علوم منشعب از این طبقه بندی در جامعه علمی است که این شروط درباره علوم شرعی و سازگاری آن با علوم غیرشرعی در تمدن اسلامی از دیرباز تحقق یافته است. اما در سده اخیر و پس از ورود مبانی معرفتی تفکر مدرن، به ارزش معرفتی این علوم خدشه وارد شده است. از این رو، در مقاله حاضر، سه نوع از طبقه بندی های مهم در تمدن اسلامی که توسط فارابی، غزالی و خواجه نصیرالدین طوسی ارائه شده است، بازخوانی خواهد شد. سپس به چگونگی تحقق این تجربه تاریخی یعنی تلقی دینی از همه علوم و سازگاری معرفتی بین علوم شرعی و غیرشرعی می پردازیم. در پژوهش حاضر با اتخاذ رویکردی بنیادی، از روش اکتشافی و مراجعه مستقیم به مراجع دست اول استفاده شده است.
    کلیدواژگان: انواع علوم، طبقه بندی علوم، علم، علوم عقلی، علوم نقلی
|
  • Mansoure Lola, Avar*, Raziye Shahmoradi Zavareh Pages 9-28
    Humiliation the role of women in family and emphasize on social identify of women is the common of feminist groups. Islamic scholars also offered different opinions about the social role of women. These research efforts has focused on study the ideas of Ayatollah Khamenei, as one of the largest Muslim thinkers in contemporary society and leadership of Islamic Republic of Iran, about social role of women. In this study, using qualitative content analysis Mayring all speeches and statements of the last 5 years he was determined. Finally in 5 different categories were classified: education, employment, political activities, endeavor fields and athletics. For example in education field he encouraged women to apply but he has different opinion about job and said conditional approval about it. Some of Similarities and differences in their views of Islamic thinkers and Western views on the role of women in the conclusions listed.He did a great emphasis on the role of women in family.
    Keywords: Social role, women, feminism, content analysis, qualitative, Ayatollah khamenei, moslem
  • Shahnaz Sedaghatzadegan* Pages 29-53
    AsadAbadi and Motahari contened that Believing in Ghada and Ghadar affects destiny of societies. The problem in this article is inspired by thoughts of Jamal-Aldin Asad Abadi and Morteza Motahari. Social theories of both thinkers about Ghada and Ghadar are studied by comparative method. Asad Abadi’s theory about Ghada and Ghadar is more historical-experimental, during the history of before and after Islam and its spatial domain is world history. On the other hand, social theory of Morteza Motahari is more historical- philosophical, about after the appearance of Islam and its domain is Islamic history and Islamic nations. Both thinkers believe that understanding of Orientals about Ghada and Ghadar is false. This false understanding is intentional and biased according to Asad Abadi’s view but unintentional and unconscious as a result of less information and excessive focus on Quran and less focus on thoughts of the prophet and Imams in Motahari’s viewpoint. Both thinkers believe in the positive role of unbiased Ghada and Ghadar understanding on development of Islamic nations. Nowadays biased understanding about Ghada and Ghadar in Islamic nations is a barrier to development and results in sloth and indolence.
    Keywords: Ghada Ghadar believe, fatalism, Jamal, Aldin Asad Abadi, Morteza Motahari, Orientalists, development
  • Seyed Hamid Talebzade, Seyed Mohammad Amin Ghaneirad, Mohammad Tavakol, Aboulfazl Morshedi* Pages 55-86
    The emergence and establishment of modern social sciences in Western societies is explained as an “epistemic disembodying” which resulted in change in the metaphysics in the West. The views of Immanuel Kant have had a determining role in this process by providing the “possibility conditions” for the modern social sciences. By altering the conception of man from a “heteronymous being” to an “autonomous being”, as well as positing religion “within the boundary of mere reason”, Kant brought about dramatic changes into the metaphysics of the West .In comparison, Allameh Tabatabaee, as a prominent representative of the contemporary Islamic thought in Iran, has prepared a similar ground for the transformation of Islamic metaphysics. By suggesting the concept of “e’tebariyat” and a rational understanding of Islamic theology, Allameh Tabatabaee provided a general but introductory outline of a paradigm shift in understanding man and his relation with God in the Islamic metaphysics. However, by considering human reason as deficient, Tabatabee defines man not as an autonomous being but as a creature which is in need of an external support, namely, revelation. In this paper, it is argued that the consequence of this view is an understanding of society as a non-self-sufficient and non-self-founded, but founded on reason and revelation, simultaneously. The article concludes that although Allameh Tabatabaee provides some preparations for the “possibility conditions” of a new tradition of social sciences", he stands merely at the beginning of a long path which yet to be followed and completed by his students.
    Keywords: social sciences, Immanuel Kant, Allameh Tabatabaee, God, man etebariyat
  • Abdolhosein Kalantari, Jafar Ahmadpour Parviziyan* Pages 87-112
    The seats at the universities of liberal policies that led to the social development and the promotion of political science students has been proposed. One of the important concepts and controversial liberal positions on political dialogue today is Iran. However this has not been the subject of much attention in scientific circles.
    This study aimed to evaluate the attitudes of students to seats of deliberation and consideration of the impact on social and political development in Tabriz University students, in terms of the goal of a functional review, extensive in scope, the range of small and the timing is a cross-sectional study. The method in this research field using survey techniques, and tools for data collection questionnaire. The sample size in this study is 376 people.
    The results indicate that the use of domestic mass media, community participation, economic status, social trust, religious, social cohesion, gender and marital status were significantly associated with liberal attitudes seats. But the type of education in the family and age no significant relationship with attitudes as liberal seats.
    Keywords: seats openness, development, political development, student, leader, Tabriz University
  • Firouz Aslani, Elahe Marandi* Pages 113-136
    Power of the Muslim Brotherhood after Egypt’s revolution of 2011 and effective role in the approval of the constitution in 2012 ,led to be considered the idea of an Islamic state by the various media and academic circles .
    This issue has necessitated need for research on this topic with a focus on the question: what is the Idea of an Islamic state in the Muslim Brotherhood's political thought? And What has developments since the start of the movement so far? According to this study it can be stated, with respect to the ideological development of the Brotherhood had during his life, with changes in the concept of state , Muslim thought about How to implement Sharia law has been transformed. Hence with highlighting the role of democratic principles in concept of an Islamic state, the Muslim Brotherhood shifted toward greater acceptance of the current structures for regulating the application of sharia and also shifted toward greater acceptance of the locus of legal authority lying in the state itself and in the Supreme Constitutional Court .
    Keywords: Constitution, Egypt, Islamic state, Muslim Brotherhood, Revolution of 2011
  • Bahram Bayat* Pages 137-167
    Thinking on city Among the topics of interest to scholars has been in permanent.Since Islam is a social religion and human well-being and strategy for the program,This paper analyzes the characteristics and components of Islam and Islamic city counted to be one of three Muslim scholars, including;Farabi, Ibn- Khaldun and ebrahim the antecedents of the contemporary Muslim thinkers have been investigated .the theoretical framework of Islam for city analysis based on:The three components of (Muslim), social space (the Muslims) and physical space (Islamic Broadcasting).Accordingly, the components of the Islamic city including mosques, houses, markets, neighborhoods And the field is that these elements are depicted in a hybrid structure of the city.It seems that currently existing theories city,With extreme emphasis on user differentiation as, for example, in Chicago, there have been serious criticism of Islamic theory can claim is theoretical.
    Keywords: City, city view, Muslim scholars, Islamic perspective, Islamic city
  • Yahya Bouzarinejad*, Ghasem Khosravi Pages 169-191
    Classification of the Sciences has always been an essential part of the Islamic scientific thought. This was due to the significant role of science in the Islamic culture and as well as the development of various scientific traditions in this civilization.
    Philosophy of science, today, discusses the classification of sciences in which methods, subject matters, and goals of the science are studied. In addition, the discipline takes into consideration the scientific principles and foundations involved.
    In order to study this issue from the epistemological viewpoint it is necessary to pay attention to two problems: first are the intellectual foundations of its classifier and second is the relative realization of this classification in the scholarly milieu. This was achieved in regards to the religious sciences and their co-existence with secular sciences since a long time ago, but this was questioned in recent centuries after the introduction of modern epistemology.
    This paper examines three types of the important classifications in Islamic civilization proposed by Farabi, Ghazzali and Nasir Al-din Tusi and studies the formation of this historical experience, which is a religious understanding of all sciences and epistemological compatibility between religious and secular sciences.
    Keywords: science, classification, rational, narrative, epistemology