فهرست مطالب

نشریه دانش شناسی
پیاپی 29 (تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/07/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • صنم ابراهیم زاده، نادر نقشینه صفحات 1-14
    هدف
    مقاله حاضر به ارائه نتایج حاصل از بررسی میزان آشنایی و آگاهی کتابداران شاغل در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های دولتی شهر تبریز با فناوری وب 0/2 پرداخته است. هم چنین به تعیین میزان تمایل کتابداران به پذیرش فناوری وب 0/2 در آینده نیز می پردازد. در این راستا به کشف چالش هایی که کتابداران در استفاده از ابزارهای وب 0/2 با آن رو به رو هستند نیز اقدام شده است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی انجام شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته ای است که بر اساس مرور متون و مشاهدات پژوهشگر از ابزارهای وب 0/2 طراحی شده است. روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها با استفاده از روش اعتبار محتوا و آلفای کرونباخ (95/0) تایید شد و برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین آشنایی و استفاده از ابزارهای وب 0/2 توسط کتابداران دانشگاهی تبریز به ترتیب (5/2) و (7/2) است. میزان آشنایی کتابداران با هر یک ابزارهای وب 0/2 عبارت است از: وبلاگ (25/3)، شبکه های اجتماعی (3)، آر اس اس (65/2)، ویکی (5/2)، پیام های فوری (22/2)، بوک مارک های اجتماعی (02/2)، پادکست ها (2) و مجموعه عکس های پیوسته (94/1). هم چنین میانگین میزان استفاده از هر یک از ابزارهای وب 0/2 عبارت است از: وبلاگ (08/3)، ویکی (3)، پیام های فوری (68/2)، شبکه های اجتماعی (65/2)، آر اس اس (62/2)، بوک مارک ها (2/2)، پادکست (14/2)، ویدکست ها (06/2) و مجموعه عکس های پیوسته (88/1). علاوه بر این میانگین تمایل کتابداران برای پذیرش فناوری وب 0/2 در آینده کتابخانه های دانشگاهی (3.7) است.
    نتیجه گیری
    کتابداران با برخی از فناوری های وب 0/2 از جمله وبلاگ، ویکی، آر اس اس و شبکه های اجتماعی آشنایی مطلوبی دارند، اما آشنایی آنها با دیگر ابزارهای وب 0/2 محدود، و توانایی کتابداران در استفاده از وبلاگ ها بالا است و مجموعه عکس های پیوسته کمترین میزان استفاده را در بین کتابداران دارد. هم چنین در این پژوهش مشخص شد میزان تمایل کتابداران برای پذیرش فناوری وب 0/2 در آینده در کتابخانه های دانشگاهی بالا می باشد. نبود آموزش لازم در زمینه استفاده از وب 0/2 یکی از موانع اصلی استفاده از وب 0/2 توسط کتابداران اعلام شده است.
    کلیدواژگان: وب 0، 2، کتابخانه 0، 2، کتابدار 0، 2، کتابخانه های دانشگاهی
  • مهشید التماسی صفحات 15-22
    هدف
    هدف از این پژوهش بررسی دیدگاه دانشجویان ایرانی به رعایت حقوق نشر در فضای مجازی به ویژه دنیای وب است.
    روش پژوهش: این پژوهش از نوع کمی- پیمایشی و با ابزار پرسش نامه محقق ساخته با روایی صوری و آلفای کرونباخ حدود 7/0 انجام شده است. جامعه این پژوهش دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران بودند که از میان آنها 280 نفر به صورت تصادفی (دسترس پذیری) انتخاب شده اند. در تحلیل پرسش نامه ها از آمار توصیفی براساس مقایسه میانگین هر پرسش با میانگین طیف لیکرت استفاده شده است که میانگین زیر 3 نشان دهنده ضعف و بالای 3 نشان دهنده قوت هر پرسش است.
    یافته ها
    تحلیل داده ها نشان داد که میانگین آشنایی نمونه با حقوق نشر در دنیای وب حدود 78/2 که نشان دهنده میزان آشنایی دانشجویان با قوانین کپی رایت است. هم چنین حقوق معنوی اثر، کمی پایین تر از حد متوسط است، اما میزان استفاده آنها از منابع وبی بیش از حد متوسط است و میانگین پرسش های مرتبط با این سوال حدود 77/3 بود. بخش جالب این پژوهش میانگین رعایت حقوق نشر در استفاده از مطالب وبی در میان نمونه مورد مطالعه است که 2 بوده و نشان دهنده رعایت کم حقوق نشر در میان جامعه نمونه است.
    نتیجه گیری
    علت عدم رعایت حقوق نشر فضای مجازی را می توان ناآگاهی دانشجویان از حقوق معنوی اثر و کمبود قوانین مدون و اجرایی دانست.
    کلیدواژگان: حق نشر، فضای مجازی، حق مولف، محتوای مجازی
  • زهرا باستی، میترا قیاسی صفحات 23-38
    هدف
    شناسایی میزان رضایت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس از محیط رابط کاربر کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس بر اساس مدل نیلسن است.
    روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی – تحلیلی است. جامعه آماری شامل، 310 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، است. شیوه ی نمونه گیری از نوع تصادفی نظام مند است. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 172 نفر تعیین گردید. از ابزار پژوهش پرسش نامه پیش ساخته برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. پایایی پرسش نامه بر اساس آزمون آلفای کرونباخ 76/0 اخذ گردید. برای تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش از آمار توصیفی و آزمون ها ی تی استیودنت و آزمون های ناپارامتری یو من ویتنی و ویلکاکسون و از نرم افزار اس پی اس اس استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که میانگین 10 مولفه رابط کاربر مدل نیلسن در نرم افزار مورد بررسی از نظر اعضای هیات علمی بالاتر از سطح متوسط هستند. بین میزان رضایت اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس از محیط رابط کتابخانه دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس و میزان آشنایی آنها با این محیط رابط کاربر رابطه معناداری وجود دارد، به جز در مولفه (کمک به کاربران برای شناخت، اصلاح خطاها) که بین میزان رضایت و میزان آشنایی اعضای هیات علمی از محیط رابط کاربر رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین آزمون فرضیه نشان داد که تفاوت معنی داری بین دیدگاه های اعضای هیات علمی در گروه های مختلف آموزشی نسبت به محیط رابط کاربر در نرم افزار مورد بررسی وجود ندارد.
    نتیجه گیری
    براساس دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، محیط رابط کاربر نرم افزار کتابخانه دیجیتال نشان دهنده رضایتی بیش از سطح متوسط است. میزان رضایت اعضای هیات علمی وابسته به میزان آشنایی آنها با محیط رابط کاربر است، اما بین گروه های مختلف آموزشی از این نظر تفاوت معنی داری مشاهده نمی شود.
    کلیدواژگان: رابط کاربر، اعضای هیات علمی، کتابخانه دیجیتال، مولفه های مدل نیلسن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
  • حمیده جعفری پاورسی، فرشته سپهر، اشرف سادات بزرگی صفحات 39-52
    هدف
    هدف از این پژوهش، امکان سنجی ایجاد شبکه مرجع مجازی میان کتابخانه های تخصصی حوزه هنر شهر تهران است، و طی آن سعی شده کتابخانه های تخصصی حوزه هنر از لحاظ امکانات و فناوری های نوین اینترنتی جهت ارائه خدمات مرجع مورد بررسی قرار گیرند.
    روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی – تحلیلی است. جامعه مورد مطالعه 24 کتابخانه تخصصی هنر است که تمامی این جامعه بدون هیچ گونه نمونه گیری مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 829/0 است. این پژوهش توسط آمار استنباطی در نرم افزار اس پی اس اس 16 مورد تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهد که اغلب کتابخانه های جامعه آماری از زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری لازم جهت ایجاد شبکه مرجع مجازی برخوردار نیستند، اما وضعیت کارکنان از نظر تعداد، مهارت مورد نیاز و رشته تحصیلی بالاتر از حد میانگین است. 83 درصد کتابخانه ها از خدمات مرجع تلفیقی (الکترونیکی و سنتی) استفاده می کنند. وضعیت بودجه و مجموعه سازی کتابخانه های مورد نظر نیز در حد متوسطی است. ساختار سازمانی 39 درصد این کتابخانه ها با پیاده سازی این شبکه سازگاری دارد.
    نتیجه گیری
    بیش از 50 درصد کتابخانه های مورد بررسی، شرایط و امکانات قابل قبولی برای ایجاد شبکه مرجع مجازی را دارا نیستند. اکثر کتابخانه ها از لحاظ نیروی انسانی، رایانه ، شبکه و بودجه تخصیصی، توان پیوستن به این شبکه را در حال حاضر ندارند.
    کلیدواژگان: شبکه مرجع مجازی، مرجع مجازی هم زمان، مرجع مجازی غیر هم زمان، ویدئوکنفرانس، پست الکترونیکی، گفتگوی دیجیتال (چت)، کتابخانه های تخصصی هنر، خدمات مرجع الکترونیکی
  • علیرضا رحیمی، رقیه قضاوی، سیما شفیع، پریسا شفیع صفحات 53-68
    هدف
    هدف از اجرای این پژوهش، شناسایی دیدگاه کاربران در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به ویژگی های محیط رابط کاربر نرم افزار پارس آذرخش و سنجش میزان رضایت آنها از تعامل با این نرم افزار و بررسی تطبیقی دیدگاه دانشجویان و کتابداران است.
    روش پژوهش: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی است که به صورت مقطعی در سال 1388 انجام گرفت. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه ای محقق ساخته با روایی و پایایی (آلفای کرونباخ با مقدار 81/0) تایید شده، استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان و کتابداران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است، که برای کتابداران کل جامعه به صورت سرشماری (50 نفر) و نمونه ای از دانشجویان براساس نمونه گیری طبقه ای (210 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز روش های آماری توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهند که در میان متغیرهای رضایت دانشجویان از رابط کاربری نرم افزار پارس آذرخش، وضعیت کلی نرم افزار، صفحه نمایش اطلاعات، واژگان و پیام های نرم افزار و یادگیری چگونگی کار با نرم افزار، در حد متوسط قرار دارند. هم چنین از دیدگاه کتابداران، وضعیت مواردی مانند صفحه نمایش اطلاعات، واژگان و پیام های نرم افزار و یادگیری چگونگی کار با نرم افزار، در وضعیت بالاتر از حد متوسط قرار دارند. در مجموع رضایت دانشجویان و کتابداران از تعامل با رابط کاربری نرم افزار پارس آذرخش در وضعیت متوسط قرار دارد.
    نتیجه گیری
    نتایج هر دو گروه بیانگر این مطلب است که در میان متغیرهای مورد بررسی، متغیرهای راهنما و سایر امکانات و قابلیت های نرم افزار به بازنگری و ارتقای بیشتری نیاز دارند. شناسایی نیازهای کاربران نرم افزار کتابخانه ای و رفع مشکلات موجود از سوی طراحان نرم افزار موجب ترغیب بیشتر کاربران به استفاده از نرم افزار می شود و نهایتا رضایت آنها از تعامل با نرم افزار را به همراه دارد

    * این مقاله حاصل طرح تحقیقاتی به شماره 288186 و با حمایت مالی مرکز تحقیقات و فن آوری اطلاعات در علوم سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان می باشد.
    کلیدواژگان: دانشجویان، کتابداران، رابط کاربر گرافیکی، نرم افزارهای کتابخانه ای، نرم افزار پارس آذرخش، بهره گیری
  • نسیم سلحشور، زهره میرحسینی صفحات 69-78
    هدف
    با توجه به اهمیت درمان مشکلات روانی کودکان و اهمیت روش های درمانی رشد مدار، هدف بررسی میزان تاثیر کتاب درمانی بر کاهش علائم افسردگی دانش آموزان پایه چهارم و پنجم دبستان دخترانه شهید توانا در تبریز بوده است.
    روش پژوهش: پژوهش آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری 2 ماهه بدون گروه کنترل بوده و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، و استفاده از پرسش نامه افسردگی کودکان ماریاکواکس، 24 نفر از دانش آموزان افسرده پایه چهارم و پنجم ابتدایی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. کتاب درمانی در 12 جلسه 60 دقیقه ای هفته ای یک بار اجرا شد و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای بررسی پایداری اثر بخشی درمان، گروه آزمایش بعد از دو ماه آزمون افسردگی را مجددا تکمیل کردند. محقق با استفاده از روش مصاحبه نیمه ساخت یافته اقدام به جمع آوری داده های کیفی نمود و داده ها را با استفاده از آزمون t استودنت وابسته مورد بررسی قرار داد.
    یافته ها
    مقایسه ها نشان داد که افسردگی تمام آزمودنی ها کاهش یافت و این کاهش در پیگیری دو ماهه نیز پایدار ماند. بر اساس یافته های حاصله، مادران نگرش مثبتی به کتاب درمانی از خود نشان دادند.
    نتیجه گیری
    کتاب درمانی نه تنها علایم افسردگی را کاهش می دهد؛ بلکه با توجه به علاقه و استقبال مادران، می توان از آن در بسیاری از موقعیت های درمانی و آموزشی بهره جست.
    کلیدواژگان: کتاب درمانی، افسردگی کودکان، شاگردان ابتدایی، مدرسه ها، تبریز
  • ثریا ضیایی، انیس میری صفحات 79-86
    هدف
    آسیب های اسکلتی- عضلانی ناشی از کار از شایع ترین آسیب های شغلی است. در این راستا، علوم و فنونی مانند «ارگونومی» سلامت و بهداشت شاغلان را مورد بررسی قرار می دهد. این پژوهش، رابطه بین میزان آگاهی کتابداران سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، از علم ارگونومی و میزان آسیب های اسکلتی– عضلانی کتابداران این سازمان را مورد ارزیابی قرار می دهد.
    روش پژوهش: این پژوهش، پیمایشی- تحلیلی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل 325 کتابدار کتابخانه آستان قدس رضوی در شهر مشهد است، که با توجه به نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص مناسب حداقل حجم نمونه برابر 186 نفر به دست آمد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مجرب تعیین گردید. ضریب آلفای کرونباخ بزرگ تر از 762/0 بود و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نیز، آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و t استودنت انجام شد.
    یافته ها
    میانگین آسیب های اسکلتی- عضلانی کتابداران مورد بررسی 24 از 50 بود و متوسط آگاهی آنها از علم ارگونومی 15/3 از 5 بود. ضریب هم بستگی پیرسون بین آسیب های اسکلتی– عضلانی ناشی از کار کتابداران و آگاهی آنها از علم ارگونومی 28/0- بود.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان داد بین میزان آگاهی کتابداران سازمان کتابخانه ها از علم ارگونومی و میزان آسیب های اسکلتی عضلانی در کتابداران، رابطه معناداری وجود دارد، اما بین سن و جنسیت کتابداران و میزان آسیب های اسکلتی عضلانی آنها رابطه معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ارگونومی، آسیب های اسکلتی- عضلانی
  • بهجت طاهری دولت آبادی، عبدالرضا نوروزی چاکلی صفحات 87-100
    هدف
    هدف از این مطالعه تحلیل مقایسه ای کیفیت مقالات علمی و ثبت اختراعات دو کشور ایران و ترکیه با استفاده از پایگاه ثبت اختراعات آمریکا و پایگاه استنادی اسکوپوس و بررسی وضعیت علم و فناوری این دو کشور در سطح بین المللی است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های علم سنجی است. جامعه آماری این تحقیق کلیه اختراعات ثبت شده و مقالات علمی مربوط به کشورهای ایران و ترکیه در پایگاه ثبت اختراعات آمریکا و پایگاه استنادی اسکوپوس است. داده های این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و استنباطی (هم بستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    کشور ایران در پایگاه اسکوپوس و ثبت اختراعات آمریکا به ترتیب 151159 مقاله و 143 ثبت اختراع؛ و کشور ترکیه 258719 مقاله و 584 ثبت اختراع منتشر کرده است. پس از بررسی هم سانی موضوعات، نتایج نشان می دهد که هم سانی موضوعی در بین مقالات کشور ایران و ترکیه بسیار کم دیده می شود. در حالی که هم سانی موضوعی بین ثبت اختراعات در کشور ایران و ترکیه وجود دارد.
    نتیجه گیری
    پژوهش حاضر نشان داد که تولیدات علمی و ثبت اختراعات کشور ترکیه نسبت به کشور ایران به لحاظ کیفیت برتری دارد و در بیشتر موارد کشور ترکیه در شاخص های مورد بررسی شرایط بهتری را داراست. اما با این حال، برای بهبود کمیت و مهم تر از آن کیفیت تولیدات علمی، می توان همکاری های خود را با دیگر کشورها افزایش داده و با تشکیل جبهه های پژوهش با کشورهای پیشرو در حوزه های موضوعی مختلف وضعیت تولیدات علمی و در نهایت ثبت اختراعات را به عنوان یک شاخص فناوری افزایش داد.
    کلیدواژگان: ثبت اختراعات، کیفیت، مقالات علمی، کشور ایران، کشور ترکیه
|
  • Sanam Ebrahimzadeh, Nader Naghshineh Pages 1-14
    Purpose
    The present investigation focuses on the scope and familiarity with Web 2.0 displayed by academic librarians in the city of Tabriz. It aims to find a scale by which to ascertain the tendency and preparedness of librarians to adopt the said technology.
    Methodology
    A survey was implemented using a questionnaire devised by the researchers. Thirty five librarians were surveyed
    Findings: familiarity and use of Web 2.0 tools by librarians was (2.5) and (2.7). Findings: The average of Familiarity with each of the Web 2.0 tools was; Blogs (3.25)¡ social networking (3)¡ RSS (2.65)¡ wiki (2.5)¡ instant messaging (2.22)¡ social bookmarks (2/2)¡ podcasts (2)¡ online image sharing (1.94). In addition¡ rate of acceptance for welcoming web 2.0 technologies in future was (3.7).
    Conclusion
    Some academic librarians were well versed in Web 2.0 tools such as weblogs¡ wikis¡ RSS and various social networks. However¡ in general¡ there had been limited knowledge concerning podcasts¡ photograms and social bookmarking. While librarians displayed high aptitude in employing weblogs¡ photograms and other forms of online in which image sharing were in the least. They displayed¡ however¡ a high rate of acceptance for welcoming web 2.0 technologies in future. Primary impediment in using Web 2.0 stemmed from inadequate training.
    Keywords: Web 2.0, Library 2.0, Librarian 2.0, Academic libraries, Tabriz
  • Mahshid Eltemasi Pages 15-22
    Purpose
    The aim of this study is to assess the views of Iranian students about observing rights in cyberspace, especially the world of Web publishing.
    Methodology
    The present research was a survey study. Research tools was questionnaire with nominal validity and reliability of the study tool was done by Cronbach's alpha about 0.7. The study population was 280 samples of students of College of Psychology and Education of Tehran University that were selected by random (accessibility) method.
    Findings: Analyze of questionnaires showed that the sample mean about first question was 2.78 that showed poor understanding of copyright in cyberspace. While average of using web is about 3.77, and the average rate of compliance of copyrights is 2 that showed Non-compliance with copyright.
    Conclusion
    Lack of copyright in cyberspace could be related to low information of students about copyright in cyberspace, and lack of statutory and administrative law
    Keywords: Copyright, Cyberspace, Digital content
  • Zahra Basti, Mitra Ghiasi Pages 23-38
    Purpose
    The aim of this study was checking how well the faculty of Azad Islamic University of Chaloos understand the digital library‘s user interface based on Nilson Model.
    Methodology
    The research method of this research was analytic - measurement. Statistical population included 310 of faculty members of Azad Islamic University of Chaloos. The method of sampling is random systematic. The mass of sample based on Cokeran formula had defined 172 persons. The research instrument was a questionnaire, the Cronbachalpha coefficient value was 0.7560. Descriptive and non-parametric Mann-Whitney, UtestandWilcoxon and T Student were used for analytical measurements. Spss Software was used for data analysis.
    Findings: Results showed that 10 out of the UI component model of software Nielsen in terms of faculty were above average. There was a meaningful correlation between Satisfaction of faculty members about interface and its familiarity with the user interface, there was a significant correlation between the components except (help users to identify, correct errors) between faculty satisfaction rate of user interfaces. In other components, there was no significant relationship.The hypothesis test showed no significant differences between the views of different groups of educational faculty members about user interface of the software.
    Conclusion
    Based on the viewpoint of faculty members of Islamic Azad University of Chaloos Branch Library software user interface represents the average level of satisfaction. Faculty satisfaction depended on their familiarity with the user interface, but there was no significant difference between different educational groups.
    Keywords: user interface, faculty members, digital library, Islamic Azad University of Chaloos, Nilson Mode
  • Hamideh Jafari Pavarsi, Fereshteh Sepehr, Ashraf.Alsadat Bozorgi Pages 39-52
    Purpose
    The purpose of this feasibility study was to investigate the creating of a virtual reference Network in the Special Libraries of Art in Tehran, tried to review the Special libraries of art in the case of facilities and modern technologies of the Internet aspects for reference services.
    Methodology
    It was an analytical survey. The Statistical population was 24 special libraries of art, without any Samplings. The Researcher made questionnaire with the reliability of Cronbach's alpha coefficient (0.829) was used to gather information. The Inferential statistics was used. Spss16 software was used to analyze data.
    Findings: Research findings showed that the most of libraries don’t have Necessary Hardware and Software equipments and facilities for creating the virtual reference Network. Employee Status from the course of number, skills and course of study was more than average. 83 percent of libraries use integrated reference services (electronic and traditional). Status of Acquisition and funds of resources was Moderate. Organizational structure, with 39 percent of these libraries has compatible to implement the virtual reference network.
    Conclusion
    More than 50 percent of libraries didn’t have acceptable facilities and conditions for creating the virtual reference network. Most libraries with respect to the adequacy of the expertise requisite manpower, computer and network, and the budget were not able to join this network
    Keywords: Virtual reference network, Synchronous virtual reference, Asynchronous virtual reference, Video conferencing, Electronic mail systems (Email), Digital conversation (chat), Electronic reference services (Libraries), Special Libraries of Art
  • Alireza Rahimi, Roghaieh Ghazavi, Sima Shafie, Parisa Shafii Pages 53-68
    Purpose
    The aim of this study was to determine the attitudes and satisfaction of students and librarians in Isfahan University of medical Sciences toward the traits of Pars Azarakhsh library software interface and comparing the students’ and librarians’ attitudes.
    Methodology
    The research method was descriptive survey which conducted in 2009. For gathering data in this study a questionnaire was used, consisting of 51 closed questions which was confirmed its validity and reliability (α= 0.81). The population was included of students and librarians in Isfahan University of medical Sciences. Librarians were those who were working in libraries of Isfahan University of Medical Sciences (50 persons); and students were selected via quota sampling. Thereupon from all of Isfahan University of medical Sciences students (5144 persons), 210 persons were selected. Descriptive statistics methods (frequency distribution, mean and standard deviation) were used for data analysis.
    Findings: The results of this research showed that among variables of student's satisfaction from Pars Azarakhsh user interface environment, total status, pageant, letters and messages of software, learning how to use software was medium; and their satisfaction from help, and other capabilities was less than medium. In all student's satisfaction from Pars Azarakhsh software user interface environment was medium (3.03 of 5). Also in view of librarians, some variables like pageant, letters and messages of software, learning how to use software was medium and upper than medium, which showed that librarians have satisfaction from these variables. Also librarian's satisfaction from help and other capabilities was less than medium. All librarian' satisfaction from Pars Azarakhsh software user interface environment was medium (3.20 of 5).
    Conclusion
    Between all studied variables of software interface, some variables like pageant, letters and messages of software, learning how to use software were in good situation but variables like help and other capabilities needed to be revised and improved. Recognition of user's needs from library software and obviating them persuade users to use library software and also will cause their satisfaction.
    Keywords: Graphical User Interface, Library Software, Pars Azarakhsh Software, Usage
  • Nasim Salahshour, Zohreh Mirhoseini Pages 69-78
    Purpose
    Considering the importance of the treatment of children’s psychological problems at earlier ages and developmentally-oriented therapies, the present study aimed to examine the effect of bibliotherapy on fourth and fifth graders students’ depression at Shahid Tavana Primary School in Tabriz.
    Methodology
    A quasi-experimental study and the convenience sampling, 24 students of fourth and fifth graders of ShahidTavana Primary School were selected and assigned in tow groups, that was employed the pre test – post test control group design with a two-month follow-up without the control group. Children’s depression inventory developed by Kovacs was used. After the pretest, the treatment included twelve 60-minute sessions once a week while the control group received no-treatment. Both groups were post tested immediately after the treatment. The experimental group was also re-tested with a two-month time interval in order for the treatment’s stability to be examined. To complete the results of quantitative data, the researcher also gathered qualitative data through semi-structured interviews. The quantitative data was analyzed by means of dependent-samples, t-test and the qualitative data was studied accordingly.
    Findings: showed that the children’s depression was reduced and after 2 months the reduction was also stable. It also revealed that mothers had positive attitudes toward bibliotherapy
    Conclusion
    It is concluded that not only does bibliotherapy have the potential to reduce children’s depression, but also it can be employed in various educational and therapeutic settings due to its acceptance among mothers.
    Keywords: Bibliotherapy, Children Depression, Primary Schools, Tabriz, Iran
  • Soraya Ziaei, Anis Miri Pages 79-86
    Purpose
    Injuries of skeletal - muscular work are the most common Occupational injuries. In this regard, sciences and technologies, as "ergonomic" is evaluating health practitioners and their performance. This research investigated relationship between knowledge of ergonomic among librarians of organization libraries, museums and documentation Center of Astan Quds Razavie of ergonomics and musculoskeletal injuries librarians of the organization.
    Methodology
    A survey of analytical and practical study was done. Statistical population was 325 Librarians of organization Libraries of Astan Quds Razavi in Mashhad during 2013. According to stratified random Sampling least 186 faculty members selected as sampling population.The tool used in this study was questionnaire that nominal and content validity were confirmed by experienced professors. The Cronbach's alpha confficiont for each scale dimension was greater than0.762 the reliability of the instrument was confirmed. for data analysis, descriptive and inferential statistics, statistical software SPSS15, descriptive and inferential statistics and Pearson correlation and T student coefficient was used too.
    Findings: The average skeletal injuries - muscle librarians surveyed was 24 of 50 and the average knowledge of science of ergonomics was 15.3 of 5. Pearson correlation coefficient between skeletal injuries - muscle of librarians and their knowledge of the science of ergonomics was 28.0-. Rate of absence induced musculoskeletal disorders, was 16% and rate of referred to medical centers was reported 10%.
    Conclusion
    The results showed that there was a significant relationship between rate of the organization of libraries, librarian's knowledge of science ergonomics and musculoskeletal injuries in them. there was no significant relationship between rate of musculoskeletal injuries and the age and gender librarians
    Keywords: Libraries Museum, Document Center of Astan Quds Razavi, ergonomics, musculoskeletal injuries
  • Behjat Taheri, Abdolreza Noroozi Chakoli Pages 87-100
    Purpose
    The aim of this study was to compare the quality of scientific papers and patent in Iran and Turkey according to Scopus and USA Patent Database.
    Methodology
    This study has been done with scientometric methods and citation analysis. The study population was all of Iran and turkey patents and scientific articles in USA Patent and Scopus databases
    Findings: Findings showed that Iran had about 151159 articles and 143 patents in Scopus and USA Patent database. Turkey had 258719 articles and 584 patents in these databases. Also subject similarity between Iran and turkey was not appropriate.
    Conclusion
    According to findings of this study, turkey had better situation than Iran in scientific productivity, therefore Iran must pay attention to release front researches and international collaborative that improve quantity and quality of science and technology situation.
    Keywords: Turkey's scientific products, Iran scientific products, patent quality, Scopus, USA Patent Database