فهرست مطالب

دانش شناسی - پیاپی 31 (زمستان 1394)

نشریه دانش شناسی
پیاپی 31 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/12/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • نیره ترقی خواه، محبوبه صادقی صفحات 1-18
    هدف
    پژوهش حاضر به منظور سنجش و بررسی وضعیت مهارت های سواد اطلاعاتی واقعی و پایه دانشجویان دانشگاه پیام نور در رابطه با متغیرهای معدل و میزان دسترسی به رایانه انجام گرفته است.
    روش پژوهش: پژوهش به شیوه پیمایشی، توصیفی انجام شده و جامعه آماری شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه های پیام نور مرکز سمیرم، شهرضا و اصفهان بوده اند. نمونه گیری به شیوه خوشه ایتصادفی بوده است. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه سواد اطلاعاتی است که داورپناه و سیامک (DAS) آن را طراحی کرده اند. در پژوهش حاضر آلفای کرونباخ به دست آمده 79/0 بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهند که نمره کل یک دانشجوی با سواد اطلاعاتی 87 و نقطه 50 درصدی آن 5/43 بوده است. نمره کل نمونه های مورد بررسی در مهارت های سواد اطلاعاتی 10/20 با انحراف معیار 62/5 بوده است که فقط دو نفر از کل نمونه حائز نمره 50 درصدی شده اند. نمونه مورد بررسی در استانداردهای سوم و چهارم عملکرد نسبتا بهتری داشته اند و پایین ترین نمره میانگین مربوط به استاندارد پنجم (دانشجوی باسواد اطلاعاتی بسیاری از موضوعات اقتصادی، حقوقی و اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات را درک می کند و با رعایت اصول اخلاقی و قانونی به اطلاعات دسترسی می یابد و از آن استفاده می کند) یعنی 49/3 بوده که نشان گر بی توجهی دانشجویان به رعایت حقوق معنوی مولفین است.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در کل سطح سواد اطلاعاتی واقعی دانشجویان بسیار پایین تر از نصف نمره پرسش نامه است و دانشجویان در هیچ کدام از استانداردهای تعریف شده حائز نمره مطلوبی نشده اند و آموزش های دانشگاهی و حضور در دانشگاه تاثیری در افزایش سطح سواد اطلاعاتی پایه دانشجویان نداشته است.
    کلیدواژگان: سواداطلاعاتی، استانداردهای (ACRL)، مهارت های سواداطلاعاتی، دانشجویان دانشگاه پیام نور
  • رشید جعفرزاده، علی جلالی دیزجی صفحات 19-30
    هدف
    هدف پژوهش حاضر روشن کردن دامنه همکاری علمی دانشگاه تبریز با دانشگاه ها و موسسات خارجی در نمایه استنادی اسکوپوس است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی و تحلیلی است که به بررسی آن دسته از تولیدات علمی دانشگاه تبریز نمایه شده در پایگاه اسکوپوس می پردازد که با مشارکت کشورهای خارجی منتشر شده اند که شامل 1044 مدرک است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل استفاده شد.
    یافته ها
    همکاری علمی دانشگاه تبریز با کشورهای خارجی از سال 1962 آغاز شده و حاصل این همکاری با رشد صعودی به 1040 تولید علمی مشترک برای دانشگاه تبریز رسیده است. پژوهشگران دانشگاه تبریز بیشترین میزان همکاری را با کشورهای امریکا، انگلیس و کانادا داشته اند. از نظر زمینه موضوعی بیشترین همکاری علمی دانشگاه تبریز با سایر کشورها در حوزه های فنی و مهندسی، شیمی، فیزیک و کشاورزی انجام گرفته است. از سوی دیگر دانشگاه ریرسون کانادا و دانشگاه استرالیای غربی فعال ترین موسسات علمی و پژوهشی خارجی در همکاری علمی با دانشگاه تبریز بوده اند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از آن است که همکاری علمی بین المللی دانشگاه تبریز در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است بطوری که تعداد تولیدات مشترک آن با خارجی ها در سال 2011 به 168 رکورد رسیده بود. با وجود اینکه دانشگاه تبریز 19 درصد از تولیدات علمی خود در پایگاه استنادی اسکوپوس را با مشارکت خارجی منتشر کرده است، اما سطح و میزان همکاری پایینی را به ویژه در حوزه های موضوعی علوم انسانی و اجتماعی دنبال کرده است. بنابراین مدیران و سیاست گذارن دانشگاه می توانند با ظرفیت سازی های علمی و پژوهشی از طریق عضویت در شبکه های علمی منطقه ای و جهانی، میزان و کیفیت همکاری علمی بین المللی خود را ارتقا ببخشند.
    کلیدواژگان: همکاری علمی، مشارکت علمی، دانشگاه تبریز، پایگاه استنادی اسکوپوس
  • ابراهیم زارعی، عصمت مومنی صفحات 31-42
    هدف
    هدف پژوهش حاضر، از یک سو تعیین میزان تسهیم دانش و سطوح پنج گانه نوآوری (محیطی، رهبری، فرایند، بازخورد- محیط و بازخورد- فرد) و از سوی دیگر تعیین رابطه تسهیم دانش و نوآوری کتابداران کتابخانه های دانشگاه تربیت مدرس در سال 1392 است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر، از نوع کاربردی و به روش پیمایشی- همبستگی است. 44 نفر از کتابداران و مدیران کتابخانه های دانشگاه تربیت مدرس جامعه پژوهش را تشکیل می دهند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته تسهیم دانش و پرسش نامه ی نوآوری سازمان آمید و همکاران (2002) استفاده شده است. روایی پرسش نامه با توجه به نظر اساتید حاصل شده و پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ که برای پرسش نامه نوآوری آمید 83/. و تسهیم دانش 95/0 استفاده شده است. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی شامل ضریب همبستگی Pearson و t-test تجزیه و تحلیل شده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داده است که میزان تسهیم دانش در بین کتابداران کتابخانه های دانشگاه تربیت مدرس با کسب میانگین 75/1 در سطح نامطلوبی است. از نظر نوآوری مطابق با سطوحی که آمید و همکاران (2002) تعیین کرده اند، نوآوری محیطی، فرایند و بازخورد- فرد با کسب میانگین هایی به ترتیب 84/2، 04/3،92/2 در کتابخانه های دانشگاه تربیت مدرس در سطح متوسط قرار دارند و نوآوری رهبری با کسب میانگین 26/3 در این کتابخانه ها در سطح پایین و نوآوری بازخورد- محیط با کسب میانگین 43/2 در کتابخانه های مورد نظر در سطح بالا قرار دارند.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش می توان بیان نمود بین تسهیم دانش و نوآوری بین کتابداران کتابخانه های دانشگاه تربیت مدرس رابطه معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: نوآوری، تسهیم دانش، مدیریت دانش، کتابخانه های دانشگاه تربیت مدرس، کتابداران
  • هاجر ستوده، کیانوش رشیدی صفحات 43-58
    هدف
    هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی راه کارهایی است که برنامه های برتر حفاظت وب در مواجهه با چالش های مدیریتی حفاظت وب شامل مدیریت حقوقی، مدیریت دسترسی، مدیریت سازمانی و مدیریت مالی به کار می گیرند.
    روش پژوهش: گردآوری داده ها به روش متن پژوهی انجام شد. نمونه گیری این پژوهش از نوع هدف مند است. به منظور شناسایی و بررسی راه کارهای چالش های مدیریتی مستندات و متون به دست آمده درباره برنامه ها و وب سایت های برنامه ها مطالعه شد و هم چنین برای تکمیل اطلاعات، از مسئولان برنامه ها در خواست شد یک سیاهه وارسی محقق ساخته را پاسخ گویند.
    یافته ها
    ابعاد مدیریت حقوقی که در برنامه های برتر حفاظت وب مدنظر قرار گرفته اند نحوه برخورد با پروتکل پیشگیری از روبوت ها و حق مولف است و ابعاد مدیریت دسترسی شامل نوع منابع در دسترس، الگوی دسترسی، مدت زمان منع دسترسی و ابعاد مدیریت سازمانی شامل شیوه حفاظت، نوع سازمان مسئول، گستره فعالیت های سازمان، مدل اجرایی برنامه ها، سطح همکاری در برنامه ها، تخصص سازمان همکار، نوع همکاری بین برنامه ها و تخصص افراد درگیر در اجرای برنامه ها هستند و نهادهای تامین بودجه در قسمت مدیریت مالی در برنامه های برتر حفاظت وب مورد بررسی قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    برنامه ها راه کارهای مختلفی را برای مواجهه با چالش های مدیریت حقوقی، مدیریت دسترسی، مدیریت سازمانی و مدیریت مالی در پیش گرفته اند. با این حال، هنوز چالش های بسیاری وجود دارند که مانع از اجرای آرمانی حفاظت وب می شود.
    کلیدواژگان: حفاظت وب، برنامه های وب، چالش، مدیریت حقوقی، مدیریت سازمانی، مدیریت دسترسی، مدیریت مالی
  • مژده سلاجقه، فریده عصاره، مهدیه مومن آبادی صفحات 59-72
    هدف
    هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان پاسخ گویی پایگاه های اطلاعاتی پیوسته ی در دسترس به نیازهای اطلاعاتی دانشجویان پزشکی عمومی مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 1388 بوده است.
    روش
    این پژوهش از نوع پیمایشی - توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان رشته پزشکی عمومی مشغول به تحصیل در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان هستند که تعداد آن ها در زمان انجام پژوهش به 500 نفر رسید. با استفاده از فرمول کرجسی مورگان حجم نمونه 217 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده های این پژوهش، پرسش نامه ای محقق ساخته است. برای محاسبه روایی، نظرات 5 تن از اساتید و کارشناسان و پایایی آن به میزان 922/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد است.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که میزان آشنایی این دانشجویان با پایگاه های اطلاعاتی پیوسته کمتر از حد متوسط (5/92 درصد) و میزان استفاده آنان کمتر از حد متوسط (7/95 درصد) بوده است. میزان برآورده شدن نیازهای آموزشی و پژوهشی این دانشجویان در بکارگیری پایگاه های اطلاعاتی پیوسته، متوسط به بالا (2/90 درصد) و بیشترین درصد پاسخ گویان (6/48 درصد) از جست وجوی ساده بهره گرفته اند. پر استفاده ترین پایگاه پاب مد است (با میانگین 52/2 درصد) و از نظر این دانشجویان (5/75 درصد) محتوای این پایگاه های اطلاعاتی محتوای منابع چاپی را تکمیل کرده است. بیشترین درصد پاسخ گویان دلیل استفاده از این پایگاه ها را جست وجوی منابع آموزشی و پژوهشی (8/50 درصد) ذکر کرده نموده اند.
    نتیجه گیری
    این منابع کمتر از حد متوسط مورد مراجعه اند به دلیل: یافتن منابع آموزشی و پژوهشی، روزآمد کردن اطلاعات علمی، استفاده راحت، دسترسی آسان، صرفه جویی در وقت، اشاعه سریع اطلاعات.
    کلیدواژگان: ج~س~ت وج~وی کت~آبش~ن~آخ~ت~ی پی~وسته، پایگاه های اطلاعاتی پیوسته پزشکی و بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی کرمان، مدیریت منابع اطلاعاتی، رفتار اطلاع یابی
  • فاطمه فاتحی، فریده رفیعی مقدم صفحات 73-80
    هدف
    هدف پژوهش حاضر شناسایی نقاط قوت و ضعف امکانات موجود و ملزومات مورد نیاز در ارائه خدمات در کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا(س) از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش پیمایشی-تحلیلی انجام شده است و جامعه آماری این پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا(س) بوده است. حجم نمونه از طریق جدول مورگان 327 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به دست آمد. جهت گردآوری اطلاعات، پرسش نامه ای محقق ساخته با طیف لیکرت طراحی شده، که پایایی آن با آلفای کرونباخ 85/0 تایید شد و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون های آمار استنباطی شامل آزمون کروسکال و الیس و کای اسکوئر و با استفاده از نرم افزار آماری اس پی اس اس انجام گرفته است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که مهم ترین شاخص های مورد بررسی، ارائه خدمات مرجع الکترونیکی، چاپی و وضعیت نیروی انسانی به ترتیب 65/82 ، 46/76 و 38/67 درصد است. پاسخ گویی به سوالات مرجع از طریق پایگاه های الکترونیکی 3/92 درصد، درک و تشخیص نیاز مراجعه کننده 9/88 درصد، آموزش شیوه بهره گیری دسترسی به اطلاعات الکترونیکی7/85 درصد، از مهم ترین شاخص ها هستند. در پاسخ به فرضیات پژوهش، یافته ها حاکی از آن هستند که بیش از 70 درصد از دانشجویان اهمیت 22 از 26 شاخص را زیاد و بسیار زیاد می دانند، یعنی اکثر شاخص های مذکور در پژوهش از دیدگاه آن ها قابل تایید است.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش حاضر اذعان کرد بین نحوه ارائه خدمات مرجع چاپی، خدمات مرجع الکترونیکی و تسهیلات و امکانات رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: خدمات مرجع الکترونیکی، خدمات مرجع چاپی، ارزیابی، دانشگاه الزهراء(س)، دانشجویان کارشناسی ارشد
  • ابراهیم ملایی، احمد شعبانی، رقیه قضاویی آدریانی صفحات 81-95
    هدف
    هدف از این پژوهش بهبود خدمات جنبی در کتابخانه های عمومی استان اصفهان از دیدگاه کاربران بر اساس عوامل جمعیت شناختی است.
    روش پژوهش: روش پژوهش از نوع پیمایشی - توصیفی است. جامعه آماری کلیه اعضای کتابخانه های عمومی استان اصفهان وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور هستند که تعداد 459 نفر با استفاده از نمونه گیری خوشه ایبه عنوان نمونه آماری برگزیده شدند. برای نیل به اهداف تحقیق از پرسش نامه محقق ساخته بر اساس رهنمودهای ایفلا/یونسکو استفاده گردید که پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برابر با 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی، از آزمون های t، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون آل. اس.دی استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد از میان عوامل جمعیت شناختی بر حسب جنسیت اختلاف مشاهده شده بین میانگین نمرات مولفه های بهبود خدمات جنبی معنادار نبود. بر حسب وضعیت تاهل فقط اختلاف مشاهده شده بین میانگین نمرات مولفه خدمات برون کتابخانه ای (001/0) معنادار بود. بر حسب سن (001/0)، سطح تحصیلات (001/0) و وضعیت شغلی (001/0) در هر سه مولفه بهبود خدمات جنبی تفاوت معناداری وجود دارد و برحسب سابقه استفاده از خدمات کتابخانه در دو مولفه خدمات برون کتابخانه ای (006/0) و برگزاری برنامه های قصه گویی (039/0) تفاوت معناداری وجود دارد.
    نتیجه گیری
    در رابطه با عامل جمعیت شناختی میزان تحصیلات، کاربران در تمامی مقاطع تحصیلی نظرات مثبتی در رابطه با سه مولفه خدمات جنبی ابراز داشتند. در خصوص دو مولفه خدمات برون کتابخانه ای و برگزاری برنامه های قصه گویی بین نظرات پاسخ گویان بر اساس سابقه استفاده از خدمات کتابخانه تفاوت وجود دارد.
    کلیدواژگان: کتابخانه های عمومی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، خدمات جنبی، کاربران، استان اصفهان، عوامل جمعیت شناختی
  • یعقوب نوروزی، احمد نورپور صفحات 97-107
    هدف

    هدف پژوهش حاضر شناسایی مولفه های مدیریت مجموعه منابع الکترونیک در کتابخانه های دانشگاهی تهران است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش پژوهش پیمایشی- توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مسئولین کتابخانه های دانشگاهی دولتی مستقر در شهر تهران است که 15 نفر هستند. گردآوری داده ها توسط پرسش نامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 95/. صورت گرفت که در هفت بخش(خط مشی، بودجه اختصاصی، سفارش و تهیه، ارزشیابی و وجین، حفاظت و دسترسی) و شامل28 مولفه بود. در تجزیه تحلیل داده ها نیز از روش های آماری توضیفی و تحلیلی از جمله آزمون t تک متغیره استفاده شد.

    یافته ها

    نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که در بررسی کتابخانه ها به لحاظ خط مشی، (7/86) درصد آنها دارای خط مشی مشخصی برای منابع الکترونیک و 7/86 درصد از کتابخانه ها بودجه مشخصی برای منابع الکترونیک وجود دارد. هم چنین روش تهیه منابع با (4/44) درصد از طریق کنسرسیوم هاست. ضمن اینکه در تعدادی از کتابخانه ها (6/46) درصد عمل وجین منابع الکترونیک صورت نمی گیرد. در زمینه دسترس پذیری نیز بیشترین نوع آن (7/38) مربوط به برگزاری دوره آشنایی با کتابخانه است.
    اصالت/ارزش: با توجه به اهمیت و رشد روزافزون منابع الکترونیکی نتایج حاصل از این تحقیق می تواند در بهبود کیفیت مدیریت مجموعه منابع الکترونیکی موثر باشد. هم چنین می توان با مقایسه نتایج حاصله نگاه دقیق تر و برنامه ریزی بهتری در این زمینه در کتابخانه های دانشگاهی داشت و با الگو قرار دادن کتابخانه های موفق مدیریت بهتری را در مورد منابع الکترونیک انجام داد.

    کلیدواژگان: منابع اطلاعاتی، مدیریت، مجموعه سازی (کتابخانه ها)، منابع الکترونیک، کتابخانه های دانشگاهی، دانشگاه های دولتی، تهران
|
  • Nayyer Taraghikhah, Mahboobe Sadeghi Pages 1-18
    Purpose
    The present paper attempts to study and evaluate the real and basic information literacy of Payam-e-Noor University students in relation to their average and the rate of access to computer.
    Methodology
    The method of this study is descriptive survey. The population of this study was 300 students of Esfahan¡ Shahreza¡ and Semiroum Payam-e-Noor universities. The method of sampling was cluster sampling. Research tool is the questionnaire designed by Davarpanah and Siyamak. To analyze data¡ descriptive statistics¡ Pearson’s correlation and SPSS software were used.
    Findings: The total grade of a student with the information literacy was 87 and the point of 50% was 43.5. The total grade of the studied samples in the information literacy skills was 20.10 and the point of standard deviation was 5.62. The lowest average grade related to fifth standard was 3.49. Also¡ there was a meaningful relation between the first and the second standards¡ as well as the accessibility of students to the computer but there was no meaningful relation between the accessibility to computer with the other standards.
    Conclusion
    The real level of students’ information literacy was lower than the half of questionnaire grades. The academic education and attendance in the university has not effect on the raise of students’ information literacy level.
    Keywords: Information literacy, ACRL standards, Information literacy skills, Payam, e, Noor University students
  • Rashid Jafarzadeh, Ali Jalali Dizaji Pages 19-30
    Purpose
    The paper aims to determine the scope and extent of scientific cooperation between Tabriz University and foreign countries in Scopus database.
    Methodology
    This study, which is based on descriptive and analytical methods, views the scientific production of Tabriz University, indexed in Scopus Database. Excel software was used to analyze data.
    Findings: Cooperation of Tabriz University with foreign countries started in 1962 that upshot of this collaboration is 1040 scientific production for Tabriz University. Researchers in Tabriz University recorded the highest rate of cooperation with United States, Canada and UK. Most cooperation done with other countries are mainly devoted to such fields as: Engineering, Chemistry, Physics, and Agriculture. Canada’s Ryerson University and University of Western Australia, on the other hand, were the most cooperative institutes.
    Conclusion
    Scientific cooperation of Tabriz University with foreign countries has been increasing. As regards the cooperation of Tabriz University has followed low level of contribution in the international scientific relation especially in the fields of Humanities and Social Sciences.
    Keywords: Scientific cooperation, Scientific contributions, Tabriz University, Scopus
  • Ebrahim Zarei, Esmat Momeni Pages 31-42
    Purpose
    It aimed to determine the level of knowledge sharing and a set of five levels of innovation (environmental, leadership, process, and feedback - the feedback - people) and the relationship between knowledge sharing and innovation.
    Methodology
    In this study, the type of research is applied and research method used is descriptive correlation. The research population included 31 librarians and administrators of the Tarbiat Modarres University libraries. To gather data 2 questionnaires were utilized. The data, using descriptive and inferential statistics, including t-test and Pearson correlation coefficient were analyzed.
    Findings: The level of knowledge sharing among the librarians, 1.75, is undesirable. In general, knowledge sharing and innovation between the two variables, there is no significant relationship between them.
    Conclusion
    The directors of the University library share their knowledge and experience to deal with subordinates followed further innovation.
    Keywords: Innovation, Knowledge sharing, Knowledge Management, Academic libraries, Librarians
  • Hajar Sotudeh, Kianoosh Rashidi Pages 43-58
    Purpose
    The present study aims to verify top web preservation projects and programs in order to explore their preferred solutions in tackling management challenges including legal, access, organizational and financial management challenges.
    Methodology
    A documentary method was used to identify and analyze web-preservation-related literature, including papers, handbooks, web sites and documents. The programs’ persons in charge were also questioned via a researcher-made checklist.
    Findings: Legal management challenges can be categorized into robot exclusion protocol and copyright issues. Access management issues include kinds of accessible materials, access types, and access embargos. Organizational management challenges comprise preservation strategies, kinds of the organization in charge, the extent of the organization activities, project execution models, the level of cooperation or execution of the project, the specialty of cooperating organizations, kinds of cooperation and specialties of the archive staffs. The financial management issues include the budgets and funding agencies.
    Conclusion
    The operational programs were found to choose various solutions to overcome the legal, access, organizational and financial management challenges. However, there still remains a wide range of problems hindering an ideal implementation.
    Keywords: Web preservation programs, Management challenges, Legal management, Access management, Organizational management, Financial management
  • Mozhde Salajeghe, Farideh Osareh, Mahdieh Momenabadi Pages 59-72
    Purpose
    The main aim of present study is to determine the responding rate of available online databases according to the informational demands of general physician students in Kerman Medical University in 2009.
    Methodology
    This study is a descriptive one and has been done by a survey method. A questionnaire based on the Likert spectrum has been utilized in order to collect information and includes 15 categorized questions. The statistical populations of the current research are general physician students in the Medical University of Kerman.
    Findings: The familiarity of the general physician students with the databases was lower than average levels (92/5%), and presented a degree lower than average level (95/7%) in using the online databases. Most of responders (48/6%) have searched online databases by simple search. PubMed database is the most widely used (the mean 2/52%) and according to students’ opinions, contents of these databases have completed the contents of printed resources (75/5%). Also, in relation to the use of these databases they mentioned some obstacles (79/7%).
    Conclusion
    Removal of many obstacles and suitable training of information retrieval skills promise more effective use of these resources.
    Keywords: Online bibliographic searching, Online databases, Kerman University of Medical Sciences, Health Services, Information resources management, Information seeking behavior
  • Fatemeh Fatehi, Farideh Rafiee, Moghaddam Pages 73-80
    Purpose
    The purpose of this study is to evaluate the quality of printed and electronic reference services based on the opinions of M.A students of Alzahra University.
    Methodology
    This research is an analytical survey. 327 subjects were randomly chosen using the Krejcie and Morgan’ table. Data were gathered using a researcher-made questionnaire. The collected data were analyzed using SPSS software.
    Findings: Providing electronic services, printed materials and human resources were 82/65, 76/46 and 67/38 percent. Answering basic questions via electronic databases 92/3 percent, understanding and recognition of reference needs of 88/9 percent, teaching the access and usage of electronic information is 85/7 which are the most important parameters. The findings showed that more than 70 percent of the students believe 22 out of 26 factors of this research are very important, meaning that the aforementioned factors of this research are considerably important.
    Conclusion
    The results shows a significant and meaningful relationship between the physical facilities available in the library’s printed reference services, the provision of electronic services, and other facilities available in libraries.
    Keywords: Electronic reference services, Printed reference services, Post, graduate students of Alzahra University, Evaluation
  • Ebrahim Mollaee, Ahmad Shabani, Roghayeh Rezaei Aderyani Pages 81-95
    Purpose
    This research aimedatimproving peripheral services in public libraries of Isfahan province from the views of users based on demographic factors.
    Methodology
    The research method is descriptive survey. The research data were collected by a questionnaire developed based on IFLA and UNESCO guidelines. The population included all the members (210000) of the public libraries located in five regions of the province. A population size of 459 individuals was selected using a cluster sampling.
    Findings: Among the demographic characteristics, gender differences have been observed between mean components scores improved public library services in the province were no significant. The only difference observed between marital status scores were significant component library outreach services. Based on age and education level and employment status of each component in the improvement of public library service were significant. Based on years of using the library services of library services in library outside services of library services and storytelling events there is a significant difference among public libraries in Isfahan.
    Conclusion
    Men and women share similar opinions expressed relative to the research questions. With regard to demographic factors, education level, users at all levels of school expressed positive comments regarding the three components of peripheral services.
    Keywords: Public libraries, Iranian Public libraries Foundation, Peripheral services, Users, Isfahan Province, Demographic factors
  • Yaghoub Norouzi, Ahmad Nourpour Pages 97-107
    Purpose

    The aim of this study is identifying electronic resource management in academic libraries of Tehran.

    Methodology

    This study is applied and descriptive method. The population of research was all of the managers of academic libraries of governmental universities of Tehran, including 15 subjects. Data gathering was done with a researcher-made questionnaire in 7 sections and 28 criteria (policy, budget, ordering, evaluation, providing and weeding, protection and access).
    Findings: 86.7% of the libraries have had a policy for electronic resources. Also, collection development method with 44.4% is done by consortium. In some libraries (46.6%) there is no weeding. Also, there is no protection program for resource. At the end, the most accessible arrangement belongs to familiarity with libraries.

    Conclusion

    In a practical way the result of present research can be used in promotion of electronic resource management. Also, the results of this study can be used in libraries and other similar organizations and can remove possible weaknesses and increase strengths.

    Keywords: Resource management, Collection development, Electronic resources, Academic libraries, Tehran universities, Governmental universities