فهرست مطالب

نشریه دانش شناسی
پیاپی 30 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/23
  • تعداد عناوین: 8
|
  • جواد بشیری، عباس گیلوری، طیبه شهمیرزادی، فردین کولاییان صفحات 1-16
    هدف
    هدف اصلی این پژوهش بررسی میزان رضایت مندی استفاده کنندگان از خدمات حضوری مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی است. آگاهی از نظرات مراجعه کنندگان درباره خدمات اطلاع رسانی، امکانات و تجهیزات فنی، وضعیت منابع اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی موجود در مرکز و نحوه برخورد کتابداران با مراجعه کنندگان، از دیگر اهداف پژوهش حاضر به شمار می رود.
    روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی - توصیفی است و برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش 350 نفر از اعضای کتابخانه مرکزی کشاورزی (افراد درون و برون سازمانی) هستند.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان می دهد که از میان علل و انگیزه های مختلف استفاده کنندگان از خدمات حضوری مرکز، مطالعه منابع علمی با 9/35 درصد مهم ترین انگیزه و خواندن روزنامه، مرور پست الکترونیکی و گذراندن اوقات فراغت با 07/0 درصد کمترین انگیزه استفاده کنندگان را تشکیل می دهند. از انواع خدمات حضوری مرکز، خدمات کاوش در پایگاه های اطلاعاتی با 5/41 درصد بیشترین و سایر خدمات (مانند خدمات بخش گزارش های نهایی طرح های تحقیقاتی و بخش پایان نامه ها) با 43/2 درصد کمترین استفاده را دارد. از میان منابع علمی موجود در مرکز، کتاب با 4/55 درصد بیشترین و مواد دیداری شنیداری با 07/0 درصد کمترین کاربرد را دارند.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه وضعیت رضایت مندی استفاده کنندگان از خدمات حضوری مرکز حاکی از آن است که خدمات کاوش در پایگاه های اطلاعاتی با 2/93 درصد بیشترین رضایت و سایر خدمات (مانند خدمات بخش گزارش های نهایی طرح های تحقیقاتی و بخش پایان نامه ها) با 4/71 درصد کمترین رضایت را فراهم می کنند. به طور کلی 2/82 درصد از مراجعه کنندگان در اغلب مراجعاتشان به مرکز، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می آورند.
    کلیدواژگان: مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی، رضایت مندی استفاده کنندگان، خدمات حضوری، خدمات اطلاع رسانی، منابع اطلاعاتی
  • علی اکبر پور احمد، هادی شریف مقدم، عفت بنیادی صفحات 17-30
    هدف
    سنجش میزان استفاده و بررسی هزینه- سودمندی پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک دانشگاه محقق اردبیلی در سال 2009 هدف اصلی پژوهش حاضر است.
    روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش پایگاه های اطلاعاتی دسترس پذیر از طریق سرورهای مرکزی سه پایگاه: ساینس دایرکت، تیلور اند فرانسیس و سیج می باشد. برای گردآوری داده های مورد نیاز این پژوهش از گزارش های آماری تهیه شده توسط کارگزار استفاده شد و برای تحلیل یافته ها از دو شیوه بسامد استفاده و تحلیل هزینه- سودمندی که دو روش علمی در ارزیابی منابع الکترونیکی به شمار می روند، استفاده شده است.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که فراوانی میزان استفاده بر اساس شاخص های تعداد دانلود مقاله با فرمت اچ.تی.ام.آل، پی. دی. اف و چکیده در پایگاه های مختلف اختلاف معناداری دارد، به طوری که در بین سه پایگاه مورد مطالعه، پایگاه ساینس دایرکت بالاترین و پایگاه تیلور اند فرانسیس پایین ترین میزان استفاده را دارا بودند.
    نتیجه گیری
    دانشگاه محقق اردبیلی در سال 2009 مبلغ یک میلیارد و ششصد و سی و هفت میلیون و پانصد و بیست و دو هزار و ششصد و سی و پنج هزار ریال صرف اشتراک پایگاه ها کرده است، نتایج نشان داد از نظر هزینه– سودمندی، پایگاه ساینس دایرکت ارزان ترین؛ پایگاه سیج در حد نسبتا گران و پایگاه تیلور اند فرانسیس گرانترین پایگاه بوده است.
    کلیدواژگان: تحلیل هزینه، هزینه، سودمندی، پایگاه های داده، دانشگاه محقق اردبیلی
  • نجلا حریری، مینا اسماعیلی گلسفید صفحات 31-46
    هدف
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل فرایندهای اصلی مدیریت زنجیره تامین کتاب های فارسی در کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران است.
    روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار پژوهش سه پرسش نامه مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت زنجیره تامین داخلی (رابطه ناشران با بخش سفارش کتابخانه ها) و مدیریت روابط با تامین کنندگان منابع اطلاعاتی کتابخانه است. جامعه پژوهش شامل 397 نفر است که از 375 نفر مراجعان کتابخانه (دانشجویان) 10 ناشر و 12 کتابدار (مسئول سفارش) تشکیل شده است. کل جامعه ناشران و کتابداران و 313 نفر از جامعه مراجعان به پرسش نامه ها پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در سطح آمار توصیفی، یافته ها با استفاده از شاخص های آماری نظیر فراوانی، مجموع امتیازها، میانگین و انحراف معیار ارائه شدند. در آمار استنباطی نیز از آزمون تی برای تعیین روابط بین متغیرها استفاده شد.
    یافته ها
    یافته های پژوهش نشان داد که فرایند مدیریت ارتباط با مشتری با 001/0 P_ Value< و میانگین 12/2 در حد پایین تر از متوسط است. فرایند مدیریت زنجیره تامین داخلی با 013/0 P_ Value =و میانگین 33/3 و فرایند مدیریت روابط با تامین کنندگان با 005/0P_ Value = و میانگین 34/3 در حد بالاتر از متوسط قرار دارند.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش نشان داد که مهم ترین موانع و مشکلات یکپارچه سازی زنجیره تامین از دیدگاه مسئولان بخش سفارش کتابخانه ها، تمرکز بر خرید منابع اطلاعاتی از طریق نمایشگاه های کتاب، و از دیدگاه ناشران، نداشتن ارتباط با کتابخانه، موانع ارتباطی و پستی با کتابخانه و تاخیر در اطلاع رسانی به موقع از آخرین انتشارات به کتابخانه ها بوده است.
    کلیدواژگان: کتابخانه های دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، مدیریت ارتباط با مشتری، مدیریت روابط با تامین کنندگان، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تامین داخلی
  • علی صادق زاده وایقان، محمدحسن زاده صفحات 47-58
    هدف
    این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت درون داد، پردازش و برون دادهای جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شناسایی عوامل تاثیر گذار و موانع و مشکلات فنی و تخصصی که موجب کندی قابل توجه آن می شود، انجام گرفته است.
    روش پژوهش: این پژوهش کاربردی و برای انجام آن از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل معاونین پژوهشی، مدیران پژوهشکده های تابعه، مدیران گروه های علمی، مدیران کتابخانه ها و اعضای هیات علمی در 62 مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه محقق ساخته است. ضریب آلفای کرونباخ (92/0) نشان داد که پرسش نامه از پایایی بسیار خوبی برخوردار است. تعداد 306 پرسش نامه بین پژوهشگران جامعه آماری توزیع و در نهایت، تعداد 222 (55/72 درصد) پرسش نامه عودت داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار اس پی اس اس و آزمون آنوا (ANOVA) استفاده شد.
    یافته ها
    وضعیت کلی جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرحله «گردآوری» مناسب و در مرحله «تولید و ذخیره» و «اشاعه» نامناسب بوده است. در مرحله «گردآوری و استفاده» از اطلاعات، قالب های الکترونیکی بیشتر از قالب های چاپی، در دو مرحله «تولید و ذخیره» و «اشاعه» اطلاعات، قالب های چاپی بیشتر از قالب های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
    نتیجه گیری
    دست اندرکاران با تدوین برنامه مناسب برای بهبود تولید، ذخیره و اشاعه اطلاعات در مراکز تحقیقاتی نسبت به رفع موانع جریان ملی و بین المللی اطلاعات و استفاده بهینه از انواع منابع اطلاعات، نیروی انسانی متخصص و بودجه پژوهشی کمک نماید.
    کلیدواژگان: جریان اطلاعات، گردآوری اطلاعات، مصرف اطلاعات، پردازش اطلاعات، اشاعه اطلاعات، مراکز تحقیقاتی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • محمد امین عرفانمنش، امیررضا اصنافی، هما ارشدی صفحات 59-72
    هدف
    پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان حضور و فعالیت دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت انجام شده است.
    روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و با روش علم سنجی انجام شده است. داده های مورد نیاز از شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت جمع آوری شده است. در این پژوهش از میان 428 دانشگاه و موسسه ایرانی حاضر در ریسرچ گیت، عملکرد سی دانشگاه و موسسه برتر بر اساس شاخص های ششگانه آر.جی.، تاثیرگذاری، تعداد اعضاء، تعداد مدارک، تعداد بازدید و تعداد بارگذاری بررسی شد. همچنین جهت آگاهی از این مسئله که آیا رابطه آماری معنی داری میان اثرگذاری مدارک تولیدی دانشگاه های کشور در پایگاه استنادی وب علوم و شبکه اجتماعی ریسرچ گیت وجود دارد یا خیر، آزمون همبستگی پیرسون میان تعداد استنادهای دریافتی دانشگاه ها در وب علوم و تعداد بازدید و بارگذاری مدارک این دانشگاه ها در ریسرچ گیت انجام شد. تحلیل داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار توصیفی و استنباطی انجام شده است.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان می دهد که در مجموع پژوهشگران و دانشجویانی از 428 دانشگاه و موسسه پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در ریسرچ گیت حضور دارند.
    هم چنین بررسی دانشگاه های برتر کشور بر اساس شاخص های ششگانه مورد بررسی نشان می دهد که دانشگاه های علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه صنعتی شریف دارای بهترین عملکرد در شبکه اجتماعی علمی ریسرچ گیت بوده اند.
    نتیجه گیری
    رابطه آماری معنا دار مثبت و ضعیفی میان تعداد استنادهای دریافتی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور در وب علوم و تعداد بازدید و بارگذاری مدارک آن ها در ریسرچ گیت وجود دارد.
    کلیدواژگان: ریسرچ گیت، آلتمتریکس، شبکه های اجتماعی علمی
  • افروز عظیمی وزیری، علی اکبر فامیل روحانی، محمود مرادی صفحات 73-86
    هدف
    هدف از این مقاله، تحلیل کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه رازی کرمانشاه با استفاده از مدل تحلیل شکاف است. بدین منظور، به نظر سنجی از کاربران بر اساس ابعاد احساس کاربر از خدمت، کنترل اطلاعات، و کتابخانه به عنوان مکان با استفاده از سه سطح ادراکات کاربران یعنی حداقل انتظارات، حداکثر انتظارات، و سطح دریافت پرداخته شده است.
    روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی– توصیفی است و به منظور گردآوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه لایب کوال است. جامعه ی آماری تحقیق شامل 9000 عضو کتابخانه های دانشگاه رازی کرمانشاه است که بر اساس روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی و مطابق جدول مورگان حجم نمونه 358 نفر برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش، با کمک نرم افزار اس پی اس اس 18 و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان می دهد که میانگین حداقل خدمات مورد قبول استفاده کنندگان در بعد تاثیر خدمات کتابخانه بیش از دو بعد دیگر است. از نظر مطلوب ترین سطح خدمات مورد انتظار نیز کاربران از بعد تاثیر خدمات کتابخانه بیشترین انتظار را دارند. شکاف کفایت خدمات در بعد «کتابخانه به عنوان یک محل» و بعد «کنترل اطلاعات» به ترتیب 724/- و 376 /- است که هر دو منفی هستند. در خصوص شکاف برتری خدمات، کتابخانه های دانشگاه رازی در هیچ یک از ابعاد نتوانسته اند به سطح مورد انتظار استفاده کنندگان برسند. لذا، در هر سه بعد لایب کوال شکاف برتری خدمات منفی است و بیشترین شکاف به ترتیب عبارتند از: بعد کنترل اطلاعات (99/1-)، بعد تاثیر خدمات (46/1-)، و بعد کتابخانه به عنوان محل (34/1-).
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق بیانگر این مطلب است که میانگین کل خدمات کتابخانه ای از نظر شکاف کفایت خدمات مثبت است. یعنی کتابخانه های دانشگاه رازی توانسته اند حداقل انتظارات کاربران خود را برآورده کنند. اما شکاف برتری خدمات منفی است. یعنی کتابخانه ها فاصله ی زیادی تا تامین انتظارات کاربران در رابطه با مطلوب ترین سطح خدمات دارند.
    کلیدواژگان: تحلیل شکاف، خدمات کتابخانه ای، دانشگاه رازی، مدل لایب کوال، کتابخانه دانشگاهی
  • فائزه فرهودی صفحات 87-96
    هدف
    هدف اصلی این پژوهش شناسایی تاثیر ویژگی های شخصیتی دانشجویان بر دو عامل رفتار اطلاع یابی آنان (میزان ساعات اطلاع یابی در هفته و استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات) بود.
    روش پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی و روش این پژوهش پیمایشی- تحلیلی بود و به شیوه همبستگی انجام شد. با استفاده از پرسش نامه 5 عاملی شخصیت، ویژگی های شخصیتی دانشجویان و جهت بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان از پرسش نامه دیگری استفاده شد. پایایی گویه های این دو پرسش نامه با آلفای کرونباخ به ترتیب 75/0 و 80/0 به دست آمد. جامعه این پژوهش شامل 60 دانشجوی سال آخر یا فارغ التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار از آزمون تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون هم زمان استفاده شد.
    یافته ها
    بین عصبیت و ساعات اطلاع یابی در هفته رابطه معنادار و منفی وجود دارد (003/0r = -) و برون گرایی و ساعات اطلاع یابی رابطه معنادار و مثبت با هم دارند (541/0r=). بین انعطاف پذیری و ساعات اطلاع یابی (258/0r=) و بین توافق پذیری و ساعات اطلاع یابی (275/0r=) رابطه وجود دارد اما معنادار نیست. یافته ها مبین آن است که بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و عصبیت رابطه معنادار و منفی وجود دارد (001/0r= -) و بین استفاده از مجاری دستیابی به اطلاعات و برون گرایی رابطه معنادار و مثبت وجود دارد (483/0r =).
    نتیجه گیری
    نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان برون گرا، بیش از دیگران وقت خود را در هفته به جست وجوی اطلاعات و استفاده از کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی بیش از هر مجرای اطلاع یابی دیگری استفاده می کنند و دانشجویان عصبی، کمتر در پی جست وجوی اطلاعات هستند.
    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی، انطباق پذیری، برون گرایی، تعصب، خلق و خو، خودآگاهی، سازش پذیری، رفتار سنجی، بازیابی اطلاعات
  • فریبا نظری، محسن حمیدی صفحات 97-113
    هدف
    این پژوهش با هدف بررسی میزان انطباق استاندارد چکیده نویسی (214 ISO) در چکیده های فارسی پایان نامه های دوره ی کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات خوزستان در سال های 1390-1386 صورت گرفت.
    روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی– تحلیلی و از نوع کاربردی است. در مجموع 3469 پایان نامه به منزله ی جامعه ی آماری انتخاب شد. جهت تهیه ی استانداردهای مورد نیاز و بررسی میزان انطباق آن ها با استاندارد چکیده نویسی، متن اصلی استاندارد بین المللی ISO در چکیده نویسی و متن ترجمه ی فارسی این استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس نسخه 21 تجزیه و تحلیل شد و با کمک فراوانی، درصد و شاخص های 2χ به شرح یافته های پژوهش اقدام گردید.
    یافته ها
    بیشترین سهم رعایت عناصر در چکیده نویسی، متعلق به عنصر جایگاه با سهم (3469) یا (100 درصد) و سپس مولفه اصطلاح شناسی و روش شناسی بوده و در آخرین رتبه مواد غیر متنی است. در زمینه بیان رتبه مورد دستیابی هر رشته تحصیلی از مجموع امتیازات، در اولویت های نخست، رشته های زبان انگلیسی، کتابداری و مشاوره و در بدترین موارد رشته های آبیاری و علوم سیاسی است.
    نتیجه گیری
    اهم نتایج نشان داد که به طور متناوب و نه یکسان، از تمامی عناصر استاندارد 214 در نگارش چکیده های این دانشگاه یا رشته های موجود در آن بهره گیری شده است که نتایج حاصل از آزمون تی تست فرضیه نیز موجب تائید آن گردید، و معلوم شد بیش از نیمی از چکیده پایان نامه های کارشناسی ارشد این دانشگاه با استاندارد 214 مطابقت دارند.
    کلیدواژگان: استاندارد ایزو 214، پایان نامه های دانشگاهی، چکیده نویسی، چکیده ها، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان
|
  • Javad Bashiri, Abas Gilvari, Tayyebeh Shahmirzadi, Fardin Koulaian Pages 1-16
    Purpose
    This research aims to study users’ satisfaction of in-person services in Agricultural Scientific Information and Documentation Center (ASIDC). Awareness of user's issues about information services, technical equipments, printing and electronic information resources and librarians behaviors are the others aims of the research.
    Methodology
    The Databases Searching methods, References and Acquisition Desk Services in this research were surveyed. The study was implemented through a descriptive survey. Research data were collected from 287 questionnaires and analyzed by SPSS.
    Findings: Among the presence services of ASIDC, the study of scientific resources with 35.9%; and research with 31.3% were the main reason for using the information and the newspaper and email with 07% were less reason. The search strategy service in databases with 41.5% used the most and other services (final research reports and thesis section) with 2.43% were the less. Among the scientific resources the book with 55.4% has most use and audio visual resources with.07% have the less.
    Conclusion
    Users were most satisfied with 93.2% for search service in databases and less were 71.4% for (final research reports and thesis section). In general, 82.2% of users were satisfied with the information services provided in ASIDC.
    Keywords: Satisfaction, User's satisfaction, In, person services, Information services, Information resources, Agricultural Scientific Information, Documentation Center
  • Aliakbar Poorahmad, Hadi Sharif Moghaddam, Effat Bonyadi Pages 17-30
    Purpose
    To analyze the cost-benefit of databases of Mohaghegh Ardabili University in 2009.
    Methodology
    It is an applied and survey research. Statistical population is databases ScienceDirect, Taylor and Francis, and Sage. Statistical reports provided by the server were used to collect the required data. And, the two methods namely use frequency and cost-benefit analysis, as two scientific methods in evaluating electronic resources, have been used.
    Findings: The frequency of the rate of use on the basis of indexes including the number of downloading the papers with HTML and PDF formats and abstracts in different databases were of significant differences, so that among the three databases, ScienceDirect and Taylor and Francis had the lowest rate of use.
    Conclusion
    Due to the costs provided for subscribing the databases, the three databases “ScienceDirect”, “Sage” and “Taylor and Francis” had been the cheapest, relatively expensive, and the most expensive databases, respectively.
    Keywords: Cost analysis, Cost, Benefit, Databases, Mohaghegh Ardabili University
  • Nadjla Hariri, Mina Esmaeili Golsefid Pages 31-46
    Purpose
    To analyze macro processes of supply chain management of Persian books in libraries of Tehran University of Medical Sciences and Health Services.
    Methodology
    The research method was analytical survey. Data were gathered using 3 questionnaires 'Customer Relationship Management', 'Internal Supply Chain Management', and 'Library Information Sources Suppliers Relationship Management'. Research Population consisted of 375 users, 10 publishers and 12 librarians. The statistical test used for data analysis was T-Test.
    Findings: The Customer Relationship Management Process with Mean 2/12, P-value
    Conclusion
    The biggest problems in supply chain unity from libraries’ viewpoint were centralization on purchasing information resources through book fair and from publishers’ view, lack of relationship with libraries, postal and communication barriers, and delay in on time awareness of the libraries from the information about the last publications.
    Keywords: Academic libraries, Tehran University of Medical Sciences, Health Services, Customer Relationship Management, Supplier Relationship Management, Supply Chain Management, Internal Supply Chain Management
  • Ali Sadeghzadeh Vayghan, Mohammad Hassanzadeh Pages 47-58
    Purpose
    This study aims to identify the status of the input, processing and output of information flow in the research centers affiliated to the Ministry of Health, Treatment, and Medical Education and recognize the influencing factors and technical obstacles which make significant decrease in information flow.
    Methodology
    The research is an applied research and survey method was used. The population consisted of research assistants, managers of affiliated research centers, heads of academic library administrators and faculty members in 62 research centers affiliated to the Ministry of Health, Treatment, and Medical Education. The data collection tool was a questionnaire. After confirming its validity and reliability, 306 questionnaires were distributed between researchers. Finally, 222 (72/55%) of the questionnaires were returned.
    Findings: The overall status of information flow in the research centers, in the "collection and use" stage was appropriate and in the "production and storage", and the "dissemination" stages were inappropriate. In the "collection and use" stage, electronic forms were used more than printed formats and in the "production and storage" and the "dissemination" stages, printed forms were used more than electronic forms.
    Conclusion
    The results of the study may be helpful to the managers of research centers in planning to improve the national and international information flow, use of information, skilled manpower and funds to support research.
    Keywords: Information flow, Information collection, Information usage, Information production, Dissemination, Research centers, Ministry of Health, Treatment, Medical Education
  • Mohammadamin Erfanmanesh, Amirreza Asnafi, Homa Arshadi Pages 59-72
    Purpose
    The present study investigates the presence and function of Iranian universities and research institutions in the ResearchGate, an academic social networking website.
    Methodology
    ResearchGate was used for data collection. Among the 428 Iranian universities and research institutions which have profiles in ResearchGate, the top 30 institutions were investigated according to six measures including R.G. Score, total impact points, number of members, number of documents, number of views and number of downloads.
    Findings: With regards to all six measures together, Tehran University of Medical Sciences, Tehran University, Tarbiat Modarres University, Amirkabir University of Technology, Islamic Azad University, Shiraz University of Medical Sciences, and Sharif University of Technology are the most active Iranian universities in the ResearchGate.
    Conclusion
    The results of running a Pearson's correlation test revealed statistically significant but weak positive relationships between total number of citation of each institution in the WoS and total number of views and downloads of the same institution in the ResearchGate.
    Keywords: ResearchGate, Altmetrics, Academic Social Networks
  • Afrooz Azimi Vaziri, Aliakbar Famil Rouhany, Mahmoud Moradi Pages 73-86
    Purpose
    The main purpose of this paper was quality analysis of services provided by the Razi University Libraries based on gap analysis model.
    Methodology
    This research used the survey method for collecting data. LibQual questionnaire was used to collect needed data. The statistical society included 9000 users of the Razi University Libraries. The sampling method was stratified random sampling. According to Krejcie and Morgan, the sample size was determined 358 users. Statistical analysis used in this study was descriptive and inferential statistics by SPSS-18 software.
    Findings: The average of minimum acceptable service of users on the impact of library services is more than other two dimensions. Also, on the best level of expected service, the users had the highest expectations of the impact of library services. The services adequacy gap was in dimensions of the "library as place" and "information control", respectively, -/724 and -/376 which were both negative. About services superiority gap, the Razi University Libraries failed to reach the expected level of users in none of the dimensions. Therefore, in all three LibQual, services superiority gap was negative and the greatest gaps were respectively: The information control (-99/1), impact of library services (-46/1), and library as place (-34/1).
    Conclusion
    The results of this research indicate that the total mean of library services in terms of the services adequacy gap was positive. This means that the Razi University Libraries have been able to meet the minimum expectations of their users, but the services superiority gap was negative.
    Keywords: Gap analysis, Services quality, University Libraries, Razi University, LibQual
  • Faezeh Farhoodi Pages 87-96
    Purpose
    The aim of this research was to determine the effect of personality characteristics of MA students in Knowledge and Information Science on two factor of information seeking behavior (Seeking the hours per week and use of channels of access to information).
    Methodology
    This research was an applied research and method of this research was analytical survey using correlation. NEO-personality inventory-revised has been used that investigates the students in 5 factors (Extraversion / Neuroticism / Openness to experience / Agreeableness / Conscientiousness). For identifying the student’s information seeking another separated questionnaire has been used. The reliability of these two questionnaire items with Cronbach's alpha was 75% and 80%. The population included 60 MA students of Islamic Azad University (Sciences and Research Branch). To analyze the data, some related statistical methods were utilized.
    Findings: There is negative and significant relationship between Neuroticism and Seeking the hours per week (r= -0/003). There is positive and significant relationship between Extraversion and Seeking the hours per week (r= 0/541). There are relationship between Openness to experience and Seeking the hours per week (r= 0/258) and between Agreeableness and Seeking the hours per week (r= 0/275). There isn’t any significant relationship between Conscientiousness and Seeking the hours per week (r= 0/092). The other findings show that there is negative and significant relationship between Neuroticism and use of Channels of access to information (r= -0/001) and there is positive and significant relationship between Extraversion and use of Channels of access to information (r=0/483). There are relationship between Openness to experience and use of Channels of access to information (r= 0/218) and between Agreeableness and use of Channels of access to information (r= 0/247). There isn’t any significant relationship between Conscientiousness and use of Channels of access to information (r= 0/051).
    Conclusion
    Extroverted students spend more time for searching and meeting their information need than the others and Nervous students less than the others. Extroverted students use Libraries and information centers more than the other students and the other channels for access to information.
    Keywords: Openness to experience, Extraversion, Neuroticism, Personality characteristics, Conscientiousness, Agreeableness, Behavior Survey, Information retrieval
  • Fariba Nazari, Mohsen Hamidi Pages 97-113
    Purpose
    The present research aimed at comparing the formats of abstracts among social sciences students at the MA level with other fields of studies regarding their appraisal based on the standards of ISO 214 between 2007 and 2011.
    Methodology
    The study design was based on ex-post facto research and the data was collected through library search. Data included 3469 abstracts collection among the MA theses of the graduated students of Social Sciences, Politics, Knowledge and Information Science, Counseling, English language teaching, and Irrigation. The research instrument was a checklist developed by ISO 214 to check the criteria used to evaluate the appropriate formats of the abstracts at the MA level. This checklist was used to compare the MA abstract formats with those of standard abstracts written based on ISO 214.Analysis of the data was conducted through SPSS 17.
    Findings: The Chi-square analysis indicated that 50% of the abstracts carried out ISO 214 standards and the rest prepared inappropriately concerned with their styles of writing, spelling, meaning and coherence. In terms of ranking the abstracts concerning their appropriateness, Knowledge and Information Science, Counseling and English language teaching MA abstracts were better than those of Social Sciences, Politics, and Irrigation majors.
    Conclusion
    The research may be useful for MA students and the supervisors since they need to follow ISO 214 to write their abstracts with clarity and effectiveness.
    Keywords: ISO 214, Academic dissertations, Abstracting, Islamic Azad University, Social, Humanities College, Khuzestan Science, Research Branch (of Islamic Azad University)