فهرست مطالب

نشریه گلجام
پیاپی 26 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/05/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • تمثل مکان مقدس و مثالی در عناصر فرش ایرانی / با نگاهی نمادشناسانه و اسطوره محور به حضور کنگ دژ در نقش مایه های فرش ایرانی
    الهام شمسایی، قاسم پورحسن صفحه 5
    هرآنچه که به دست انسان ساخته می شود، جلوه هایی از نگرش او به جهان هستی و مبین قوه فکری او و ساختار فرهنگی جامعه ای است که در آن می زید. کنگ دژ، نگاهی ایرانی به شهر ایده آل و جایگاه مینوی بهشت در تفکر سنتی است. مکانی مثالی که سنت، آن را بر روی زمین و در عالم مادی به صورت های گوناگون نمودار می سازد و توسط آن مکان مقدس را در شهرسازی، معماری و هنر متجلی می کند. چهره فرش و نقوش و نمادهای به کار گرفته شده در آن یکی از نمونه های این تجلی است. شهر اسطوره ای کنگ دژ جزو روایت های متعددی است که علاوه بر شاهنامه در کتب دینی و پهلوی نیز آمده است. این پژوهش با نگاهی به کنگ دژ، عناصر این شهر اسطوره ای را در پیوند با هنر فرش و در تطبیق با عناصر و نقش مایه های آن مورد بررسی قرار و نشان می دهد که فرش علاوه بر آرایش خانه، نمودی زمینی از مکانی مقدس است. نمادهای مشترک میان سرزمین مثالی و فرش علاوه بر تطبیقی بر مفاهیم معنوی وحدت و کثرت؛ در بهتر نمودار ساختن این شهر مثالی و جامعه ای آرمانی نقش دارند. همچنین جزئیات کوچک و خاص شهر کنگ دژ در گوشه گوشه فرش خودنمایی می کند. این مقاله نگاه اسطوره شناسی دینی الیاده را به وام گرفته است.
    کلیدواژگان: فرش ایرانی، مکان مثالی، کنگ دژ، نمادپردازی تطبیقی، نقش فرش
  • اعظم رسولی صفحه 15
    یکی از وجوه قابل بررسی فرش دست باف، طرح و نقش آن است و می تواند بر پایه مبانی نظری و علمی هنریاز جمله نماد و نشانه بررسی شود. در واقع با مطالعه و تحلیل طرح و نقش فرش دست باف بر اساس نظام نشانه شناسی، می توان دلالت های معنایی آن را بررسی و تحلیل کرد. بر این اساس طرح ونقش دو تخته فرش لچک ترنج و تصویری از فرش همدان انتخاب و بررسی شده است. همدان یکی از مناطق مهم قالی بافی ایران، به ویژه در سبک روستاییاست. گزینش طرح تصویری و لچک ترنج در جهت بررسی و نمود بهتر تفاوت های نماد و نشانه است. زیرا نماد و نشانه گاه یکی انگاشته می شوند و گاه متفاوت از هم درنظر گرفته می شوند. بنابر آنچه بیان شد، پرسش پژوهش حاضر این است که آیا می توان تفاوت های نماد و نشانه را در طرح و نقش فرش دست باف بررسی نمود و در بستر نظام نشانه شناسی به دلالت های معنایی اثر دست یافت؟به این منظور از روش تحلیلی و تطبیقی و گردآوری مطالب با روش اسنادی-کتابخانه ایاستفاده شده است. روند این مقاله بدین گونه است که نخست مبانی نظری تحقیق بررسی شده است و سپس نمونه های منتخب مبتنی بر شاخصه های مبانی نظری تحقیق، بررسی و مطالعه شده اند. شناخت تفاوت های نماد و نشانه در طرح و نقش فرش دست باف، موثر بودن نظام نشانه شناسی در روند تحلیل نمادها و نشانه های فرش دست باف و دستیابی به دلالت های معنایی طرح ونقش از میان تکثرهای معنایی و مفهومی مبتنی بر روش نشانه شناسیاز جمله نتایج این پژوهش هستند.
    کلیدواژگان: طرح لچک ترنج، طرح تصویری، نماد، نشانه، نشانه شناسی، همدان
  • الیاس صفاران، فاطمه عاملی، طیبه صباغ پور صفحه 31
    شهرستان بیرجند در مشرق کشور ایران قرار گرفته و مرکز استان خراسان جنوبی است. فرش بیرجند به لحاظ نوع طرح، رنگ بندی و ساختار بافت ویژگی های خاص خود را دارد که در این مقاله به طور اجمالی بیان می گردد. از جمله طرح های پرکاربرد و مشهور در تاریخ فرش بیرجند، ریزه ماهی است. این طرح اصیل و قدیمی، اکنون در بیش از نیمی از فرش های بیرجند بافته می شود و حدود نود درصد صادرات فرش های بیرجند را به خود اختصاص داده است. این مقاله می کوشد تغییرات و تحولات این فرش ها را به لحاظ ساختار طرح، واگیره، رنگ بندی، ابعاد و رج شمار در طول دهه های مختلف سده حاضر و به روش توصیفی بررسی نماید. گردآوری اطلاعات به روش میدانی و کتابخانه ای و با استفاده از ابزار مصاحبه، مشاهده و عکس برداری از نمونه فرش های ریزه ماهی صورت گرفته است. نقش مایه ریزه ماهی یک واگیره مربع شکل با محوریت یک گل هشت پر و دو برگ (ماهی تجرید یافته) حول آن است که در طول دهه های مختلف در قالب طرح های سراسر واگیره ای، خشتی، محرمات و انواع مختلف لچک ترنج، تنوع و زیبایی خاصی به این فرش ها بخشیده است. در طول زمان، ساختار اصلی واگیره ثابت مانده، اما ابعاد آن بسیار کاهش یافته است. تغییر رنگ بندی از رنگ های تیره مثل سرمه ای (کبود) و قرمز (لاکی) به رنگ های روشن مثل سفید و کرم از دیگر تحولات ایجاد شده در فرش های ریزه ماهی بیرجند طی دهه های اخیر بوده است. این تغییرات غالبا به دلیل نیاز بازار یا به عبارتی تامین سلیقه خریداران صورت گرفته و در مواردی، تمایل بافندگان به بافت طرح های ساده تر و توجه به صرفه اقتصادی موجب تغییر یا ماندگاری برخی از طرح های ریزه ماهی شده است.
    کلیدواژگان: فرش بیرجند، نقش مایه ماهی درهم، دهه های اخیر
  • زهرا احمدی صفحه 47
    فرش های دست باف ابریشمی جزء کالای لوکس و نفیس به شمار می روند. از آنجا که این قبیل فرش ها نیز اغلب روی سطح گسترده می شوند، لذا در معرض انواع آلودگی ها قرار می گیرند. معمولا آلودگی های مهمی که فرش را در معرض صدمه و آسیب قرار می دهد، دارای منشا آبی نظیر آب میوه، چای،قهوه، آب غذا و... است که امکان دارد در اثر سهل انگاری روی فرش ریخته شود و در طول مدت استفاده احتمال بروز این آسیب ها اجتناب ناپذیر است. بنابراین اگر فرش در برابر این گونه آلودگی ها مقاوم شود، قطعا طول عمر بیشتری خواهد داشت. در سال های اخیر تحقیقات زیادی روی فرآیند ضد آب کردن کالا های نساجی با استفاده از ترکیبات نانو صورت گرفته، اما متاسفانه هیچ تحقیقی برای فرش های دست باف انجام نشده است. در این تحقیق با استفاده از نتایج تحقیقات قبلی که روی منسوجات نساجی و یا فرش های ماشینی نایلونی و پشمی انجام شده سعی شد تا کارایی روش های معمول برای فرش های ابریشمی بررسی گردد. نخ های پرز ابریشمی با رنگزای اسیدی از نوع متال کمپلکس 2:1 رنگرزی شد و سپس نمونه های فرش و گلیم ابریشمی (چله پنبه ای) بافته شدند. از ماده پلی دی متیل نانو سیلوکسان (ابعاد ذرات سیلیکون در حد نانو) برای آب گریز کردن فرش های ابریشمی استفاده شد. جهت ارزیابی کارآیی ماده به کار گرفته شده روش های استاندارد مورد آزمون واقع شدند. عکس های میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) نشان داد که این ماده به صورت لایه بسیار نازک سطح الیاف را پوشانده است. طیف EDAX نیز حضور ذرات سیلیکون را روی سطح تایید می نماید که بیانگر اتصال ماده مورد استفاده با الیاف است. نتایج نشان دادند، ترکیبات نانو سیلوکسان علاوه بر خاصیت خوب ضد آب، روی رنگ، کیفیت ظاهری یا سطح زیر دست نمونه های فرش تاثیری نداشت. استفاده از این ترکیبات جهت فرش های ابریشمی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: فرش ابریشمی، ضد آب نمودن، ضدلک کردن و مشتقات سیلیکونی
  • اسماعیل مزروعی نصرآبادی، لعیا الفت، مقصود امیری، سید محمدعلی خاتمی فیروزآبادی صفحه 61
    زنجیره تامین از جمله مباحثی است که مورد توجه زیادی قرار گرفته است. امروز رقابت شرکت ها با یکدیگر مطرح نیست بلکه زنجیره ها با یکدیگر رقابت می کنند، در نتیجه توجه به بحث زنجیره تامین حیاتی و ضروری است. درباره توانمند سازهای عملکرد زنجیره تامین کارهای پراکنده ای صورت گرفته است، اما این کارها دارای جامعیت لازم نیستند. در این مقاله این توانمند سازها مورد بررسی قرار می گیرد و دسته بندی می شود. این مقاله در مورد زنجیره تامین فرش دست بافت ایران صورت می گیرد. فرش دست بافت از صنایعی است که در ایران دارای جایگاه مناسبی است، اما تحقیقات علمی زیادی در این صنعت صورت نگرفته است؛ در نتیجه توجه به این صنعت لازم و ضروری است. این تحقیق در شهر کاشان صورت گرفته است و از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شده است. بعد از انجام تحلیل عاملی، توانمند سازهای عملکرد در دسته های مدیریت و رهبری، مدیریت دانش و اطلاعات، همکاری، اصول اخلاقی، روابط در زنجیره، اندازه گیری عملکرد، مدیریت ظرفیت تولید، استراتژی دسته بندی شدند. از بین این عوامل، مدیریت و رهبری و همکاری از همه مهمتر است. در نهایت پیشنهادهایی برای ارتقای این عوامل ارائه شده است.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین، توانمند ساز عملکرد، فرش دست بافت
  • نجمه میرزا کریمی اصفهانی، سید جلال الدین بصام، جواد حسن پور نامی صفحه 77
    وجود تنوع در طرح و نقش فرش دست باف می تواند رضایت انواع سلیقه ها در بازار و افزایش میزان خرید مشتریان را به همراه داشته باشد. فرش دست باف اصفهان دارای کیفیت و اصالت در طرح و نقش است، ولی این فرش ها بیشتر در میان مشتریان در بازار اصفهان شناخته شده است و در سطح داخلی خریداران اصفهانی بیشترین جمعیت مشتریان این نوع فرش هستند. حفظ و گسترش این بازار به منظور حمایت و بهبود معیشت شاغلین این حرفه و محافظت از این هنر ملی در شرایط تحریم دارای اهمیت زیادی است. در این پژوهش با فرض فقدان تنوع در طرح و نقش فرش اصفهان به عنوان مانعی برای توسعه بازار، 152 پرسش نامه میان مشتریان فرش دست باف در بازار اصفهان و تهران توزیع و تکمیل شد. همچنین پرسش نامه هایی توسط تولیدکنندگان و طراحان فرش دست باف در اصفهان تکمیل شد. نمونه گیری به شیوه در دسترس هدفمند و نتایج پرسش نامه ها به روش آمار استنباطی و توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می دهد هرچه مشتریان در مورد فرش اصفهان نظر مساعد تری داشته باشند تمایل به خرید نیز افزایش می یابد و همچنین عدم بازاریابی سازمان یافته و کمبود طراحان توانمند از موانع ایجاد تنوع در طرح و نقش فرش اصفهان است.
    کلیدواژگان: تنوع طرح، فرش دست باف اصفهان، دستمزد طراحان، بازار داخلی
|
  • Manifestation of Ideal and Sacred Place among the Elements of Persian Carpet / With an Emphasize on the Presence of Kang Dej in Motifs of Persian Carpet Using Symbolistic and Mythological Approach
    Ghassem Pouhassan, Elham Shamsaei Page 5
    An influencing idea finally develops and gain fame¡ if not in its own time¡ certainly in a short period of history. Likewise Suhrawardi''s philosophy¡ within less than a century¡ has had such an influence in various areas of philosophy¡ literature¡ art¡ culture¡ etc. in Islamic world especially Iran. «The mediatory world» (Ālam-e Methāl) and «the eighth territory» (Eqlīm-e Hashtum) is the very point of intellectual strength in Suhawardi''s philosophy which has made it influential. Suhrawardi''s mediatory world (a subtle mediator between spiritual and material worlds) and its cities can be considered in associate with the mythical city of Kang Dej to help us in finding out how symbols¡ in the sacred art of carpet-weaving¡ are in a way related to this mediatory world. But¡ why rug? Simply because no other art like carpet weaving has kept its ancient motifs till now without losing its popularity. Although rug is used to cover a ground but it represents a celestial earth¡ and makes a place sacred¡ as it is subject of traditional science of sacred geography. The symbols which are in common between the mediatory world¡ structure of a traditional house and rug have the same spiritual concepts for traditional human. Toranjs (medallion) and Shamsas (roundel) as symbols of rugs are representation of sun and ultimately remind us of the metaphysical notion of center. Lachaks (ecoincon) are entrance gates¡ hashiyas (border) are fort of the spiritual city¡ and guls (flower) and buttas (arabesque) and all other symbols have their own role in representation of this subtle city. In this paper we will see how philosophical and mythological point of view can assist one to interpret rugs. Whatever man makes shows his approach to the reality and determines his intellectual power and social circumstances under which he has grown. Kang Dej is an Iranian vision of «the ideal city» and refers to the state of paradise in traditional ideas. Kang belongs to mediatory (or subtle) realm of existence; the tradition¡ representing it on earth and material realm¡ illuminates a sacred place in urban planning¡ architecture¡ and art. One of these illuminated forms is the art of carpet weaving along with its motifs and symbols.
  • Azam Rasooli Page 15
    One of aspects of the carpets which can be studied is their pattern and design¡ and such a study can be performed based on theoretical and scientific-artistic approaches¡ including symbol and sign. In fact¡ by studying and analyzing designs and patterns of carpets on the basis of a semiotic system¡ semantic signification of them can be analyzed. Accordingly¡ a carpet with corner-medallion pattern as well as a pictorial carpet among carpets of Hamedan is studied here. Hamedan is one of the most important areas of carpet-weaving¡ especially in terms of rural style. Pictorial and corner-medallion designs were selected for better manifestation of the differences between symbol and sign¡ since there are occasionally considered to be identical that and sometimes to be different. Based on what was said¡ the research question is that «Can the differences symbol and sign be studied in the pattern carpets and to obtain semantic significations in the contest of semiotics? Accordingly analytical and comparative methods as well as desk study method for data collection have been employed. First the theoretical bases of the research have been reviewed and then the selected samples have been studied regarding such theoretical criteria. The results of this research include: understanding the differences between symbols and signs in pattern of hand-made carpets¡ the effectiveness of semiotic system in the process of analysis of such symbols and signs as well as achieving semantic implications of patterns through conceptual abundance¡ based on semiotics method.
    Keywords: Corner, medallion design, Pictorial design, Symbol, Sign, Semiotics, Hamedan
  • Dr. Elyas Saffaran, Fatemeh Ameli, Tayyebeh Sabaghpoor Page 31
    Birjand is located in the east of Iran and is the center of South Khorasan province. Birjand''s carpets have its own characteristics in terms of motifs¡ coloring and structure that are outlined in this paper. Tiny fish is among the most widely used and popular motifs on the carpets of Birjand. This original and old motif is woven now in more than half of such carpets and can be seen on approximately ninety percent of exported carpets from Birjand. This paper attempts to study changes and developments in these carpets¡ in terms of design¡ motif¡ coloring¡ size and number of knits during recent decades of the present century using a descriptive method. Data collection for the study was conducted using desk study as well as interviews¡ observation and photographing some samples of tiny fish carpets. Tiny fish is a motif consisted of a central square with a eight-leaf flower and two leaves (abstracted fish) around it that has been evolved over several decades in the form of continuous¡ adobe-shaped¡ as well as corner-medallion. Over time¡ the original structure of the motif has remained unchanged¡ but its size has been reduced. Change of color from dark colors like blue and red to bright ones such as white and pale yellow is another change occurred in recent decades in tiny fish carpets of Birjand. These changes are mostly due to market demand¡ i.e. to meet the expectations of the customers¡ and sometimes due to the tendency of the weavers to weave more simple and economical designs¡ which in turn has led to change or persistence of some of the forms of tiny fish.
    Keywords: Birjand's carpet, Tiny fish motif, Recent decades
  • Zahra Ahmadi Page 47
    Persian silk rugs are the most intricate¡ and often most valuable ones among all hand-knotted carpets. Silk is luxurious¡ lightweight and soft. Additionally fineness of silk carpet is amazing. Then it is very important to improve its quality and useful life time. During its usage¡ a typical high quality Persian or Oriental silk rug is exposed to many water-based stains. Although there are now a number of luxury silk carpets on the market¡ oddly enough they stain easily with the simplest of liquids¡ i.e. water. That can be bad news for investing goods such as carpets made of this expensive fiber. Getting a water stain out of silk can be tricky¡ but it is possible. Moisture absorbency of natural silk yarns leads to easy staining of these products by these kinds of pollutants such as tea¡ coffee¡ juice¡ etc. as well as their decreased life time. Textile substrates with super hydrophobic surfaces have attracted much attention for industrial applications and it is a very important resource of advanced materials and new technologies; while this is not applied in hand-woven carpet industry. In this paper hydrophobicity of silk carpets with good compatibility has been improved by treatment with Nano-poly di-methyl silicone. The silk substrates were modified with a silicone compound to achieve low surface energy. Dyed silk by metal complex 2:1 acid dyes as pile yarns and cotton warp yarns applied to weaving silk carpets¡ and kilims. Treatment by nano-poly di-methyl silicone has been done in low temperature. Evaluation of treatments has been done according to AATCC Test Methods. Durability and stability of surface-treatment of silk carpets were measured too. After washing of carpet and dye-injection on the surface of carpet¡ contact angle and wet-out time measurements on the silk carpets still show much improved hydrophobic properties. The resultant silk carpet exhibits superior water repellent properties.
    Keywords: Hydrophobicity, Silk carpet, Anti, staining, Silicone substitutes
  • Esmaeil Mazroui Nasrabadi, Laya Olfat, Maghsoud Amiri, Seyed Mohammad Ali Khatami Firouzabadi Page 61
    Supply chain management is one of the subjects that much attention has been paid to it. Today competition of companies is not important anymore but supply chains are competing¡ so paying attention to supply chain is necessary and vital. Performance enablers of supply chain have been studied in a scattered manner; however these efforts are not comprehensive enough. In this paper these enablers are studied and classified. This paper has been conducted for handmade carpet supply chain. Handmade carpet is one of industries that has a good position in Iran¡ however the number of performed scientific researches in this field in not enough. This research has done in Kashan and exploratory factor analysis and second-order factor analysis have been employed. After exploratory factor analysis¡ enablers are classified into some groups¡ i.e. leadership and management¡ knowledge and information management¡ cooperation¡ ethic¡ relationship in supply chain¡ performance measurement¡ capacity management and strategy. Among these factors¡ leadership and management and cooperation are more important. Finally¡ we provide some recommendations to improve these factors.
    Keywords: Supply chain, Performance enablers, Hand, woven carpets
  • Najmeh Mirzakarimi Isfahani, Seyed Jalal-Eldin Bassam, Javad Hassanpoor Nami Page 77
    Diversity in the design of hand-knotted carpet may satisfy different tastes in the market as well as cause a boost in the purchase of the product. Isfahan hand-knotted carpet has a unique quality and originality in its design¡ but these characteristics are almost solely well-known in Isfahan market¡ so that in the national level¡ most buyers of Isfahan carpet comprises of Isfahani people. In the current state of affairs bearing the sanctions in the mind¡ preservation and promotion of Isfahan carpet is of great importance to support the weavers and employees of this industry and to improve their welfare as well as continuation of this national art. In this paper¡ the hypothesis is that the design of Isfahan carpet suffers from lack of diversity in such a way that it acts as a hurdle in the promotion of the carpet market. To examine this hypothesis¡ 152 questionnaires were distributed in Isfahan and Tehran carpet markets. Also some questionnaires were filled by Isfahani entrepreneurs and designers of carpets. Sampling was done according to Convenience Sampling method and the answers to the questionnaires were analyzed by the inferential and descriptive statistical analyses. The results demonstrate that if customers would have more favorable attitudes towards Isfahan carpet¡ the purchasing motivation would increase. Also lack of organized marketing strategy and insufficiency of potent designers are among the factors snagging diversity in the design of Isfahan carpet.
    Keywords: Diversity in design, Isfahan hand, knotted carpet, Designer's earnings, Local market