فهرست مطالب

نشریه پژوهش های نهج البلاغه
سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 47، زمستان 1394)

  • 208 صفحه، بهای روی جلد: 150,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1395/02/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مجید معارف، میثم کهن ترابی صفحه 9
    عوامل متعددی در کیفیت عملکرد کارگزاران تاثیرگذارند که از جمله آن می‏توان به ویژگی های فردی کارگزاران و چگونگی تعامل آن‏ها با رهبری،مردم و نخبگان اشاره کرد. اما یکی از مهم‏ترین و اثرگذارترین عوامل،ساختار مدیریتی نظام اسلامی است. مادامی که ساختارهای مدیریت به درستی و بر اساس اصول دینی نباشد،شایستگی های فردی و تلاش و همت کارگزاران نتیجه مطلوبی نخواهد داد. اصلاح ساختاری نگرش به مدیریت و مسئولیت،اصلاح قوانین مربور به بکارگیری نیروی انسانی به ویژه مدیران، اصلاح ساختار نظام اقتصادی و قضایی از جمله مهم‏ترین اقدامات امام علی(ع) برای پیشگیری از اثرگذاری نامطلوب کارگزاران بر جامعه به شمار می‏آید. در صورت برخورداری حکومت اسلامی از ساختارهای مدیریتی،کارگزاران از آفات متعددی که پیش روی آنهاست در امان می‏مانند.
    کلیدواژگان: کارگزاران، ساختارسازی، مدیریت، رفتارشناسی، سعادت، امام علی (ع)
  • مصطفی دلشاد تهرانی، فاطمه سعیدی، سمیه افشاری صفحه 37
    شهر کوفه به عنوان مرکز خلافت امام علی(ع)، تحت تاثیر حوادث پس از رحلت رسول خدا و عملکرد خلفا در اداره ی امور جامعه دچار دگرگونی ها و آسیب هایی در حوزه ی اخلاق اجتماعی شده بود. قدرت طلبی، قبیله گرایی، بی تفاوتی، منفعت طلبی، بی بصیرتی، سستی و عدم اطاعت از رهبر جامعه، از جمله آسیب هایی بود که مانع تدابیر امام علی( ع) برای اصلاح شرایط نامناسب و رسیدن به اهداف صحیح جامعه ی مسلمین بود . امام( ع)، دعوت به عبرت آموزی، توجه به دستورات دین و پرهیز از ایجاد بدعت در امور، پرهیز از حیله و نیرنگ، شجاعت و جهاد در مسیر حق را از جمله راهکارهای اخلاقی و رفتاری برای رشد جامعه کوفه و مقابله با معاویه و شامیان معرفی نموده اند.
    کلیدواژگان: کوفه، اخلاق کوفیان، مردم شناسی کوفه، نهج البلاغه
  • حسن عابدی جعفری، الهام بزرگ حداد صفحه 61
    در دنیای رقابتی امروز منابع انسانی به عنوان یکی از مهمترین منابع استراتژیک نقش بسزایی را در پیشرفت سازمان ها ایفا می کنند. تلاش سازمان ها در جهت استفاده بهتر از این منبع استراتژیک راهکارهای جدیدی را ایجاد کرده است. یکی از این راهکارها مدیریت معنوی با هدف افزایش سعادت و خلاقیت فردی، هماهنگی سازمانی و موفقیت تجاری بلند مدت است. با توجه به هم راستایی مدیریت معنوی و مدیریت دینی از یک سو و جامعه جمهوری اسلامی ایران از سویی دیگر، در این مقاله تلاش شده است مدل های مدیریت اسلامی مستخرج از مقالات را در جهت فراهم آوری مدیریت موثر در دسته هایی طبقه بندی کرده و حوزه های آنها را شناسایی نماید. این طبقات به ترتیب داشتن بیشترین فراوانی عبارتند از: رفتار و منابع انسانی، مبانی مدیریت، روش شناسی تحقیق، روانشناسی، ارتباطی و اجتماعی، استراتژک و در نهایت مالی و اقتصادی. در بررسی های به عمل آمده، در سال های اخیر حوزه رفتار و منابع انسانی بیشترین تعداد مقالات را به خود اختصاص داده است که این جایگاه در ابتدای دوره تحقیق در اختیار حوزه مبانی مدیریت بوده است.
    کلیدواژگان: مدیریت اسلامی، مدل های مدیریت اسلامی، الگوهای مدیریت اسلامی
  • بخشعلی قنبری، زهرا مدیر خراسانی صفحه 87
    تعارضات اعتقادی، به علت تغییر ارزش های اعتقادی به ضد ارزش ها، زمینه ساز بروز انحراف و ایجاد تعارض در افراد می شود. برای بررسی علل تعارضات عقیدتی باید فرهنگ حاکم بر جامعه را شناخت. فرهنگ غالب جامعه ای که امیرمومنان? در آن به سرمی بردند، فرهنگ جاهلی بود. در این مقاله علل تعارضات عقیدتی در نهج البلاغه با توجه به فرهنگ جاهلیت، بر اساس ارتباط های چهارگانه انسان (ارتباط با خدا، با خود، با دیگران، با جهان) بررسی شد. در بخش ارتباط انسان با خدا، ضعف خداباوری و غفلت از یاد خدا، در بخش ارتباط با خود، جهل، عجب، کوتاه فکری و...، در بخش ارتباط با دیگران، عللی مانند هم نشینی با افراد فاسد، رهبران منحرف، جدال، وسوسه شیطان و... و در بخش ارتباط با جهان، دنیا پرستی و محیط فاسد از مهم ترین علل تعارض عقیدتی هستند که با توجه به اهمیت شناخت علت ها در پیشگیری از بروز چنین تضاد هایی این تحقیق انجام شد.
    کلیدواژگان: تعارض عقیدتی، عوامل، امیرمومنان (ع)، نهج البلاغه
  • سید حسین هاشمی، فاطمه ایوبی صفحه 123
    شناخت کمال و سعادت و رسیدن به آن از اصیل ترین خواسته های بشر است و کشف ساحت های وجودی انسان، مقدمه ی اصطیاد آن است. انسان به طورکلی دارای دو بعد جسمانی و روحانی است. ازاین رو بر اساس اصالت بخشیدن به هر یک، مبانی حرکت به سوی کمال متفاوت خواهدبود. از نگاه نهج البلاغه اصالت انسان، با بعد روحانی آن است و کمال آن در قرب به خدا و رسیدن به مقام خلیفهاللهی است. این مقاله با روش تحلیل کیفی، محتوای کلام امیرمومنان و استنتاج از آن در پی شناخت انسان، با تاکید بر بعد کمالی او و نوع طی نمودن مراتب آن است. دراین نگاه، روح بر اساس تعارض عقل و هوا، حالتی سیال بین قوس نزولی و قوس صعودی می پیماید. شناخت درست از مراتب انسان برای رشد بعد روحانی ضرورت دارد؛ همچنین ضمن بیان غایت بعد کمالی ، به بیان مراتب و چگونگی طی منازل هفتگانه ی قوس صعودی و راهکارهای ارتقای نفس به سمت نقطه ی کمال می پردازد.
    کلیدواژگان: نفس، عقل، مراتب نفس، قوس صعودی، شهود قلبی، استکمال
  • مرتضی قائمی، ابولفضل رحمتی صفحه 145
    ظلم وستم امری نکوهیده ومخالف فطرت انسانی و بشری است،در دین اسلام نیز همواره به جهاد و مبارزه علیه ظلم وستم دعوت شده است.همینطور ائمه اطهار(ع) وبویژه امام علی (ع) در سخنان خود به این مورد اشاره کرده اند.مبارزه علیه ظلم وستم به عنوان یک ضرورت اساسی در حکومت اسلامی مطرح است، زیرا اساس اسلام بر عدالت ونفی هر گونه تبعیض است.در این مقاله به بررسی تصویر فنی ظلم در نهج البلاغه و تحلیل محتوایی و بلاغی شواهد آن پرداخته ایم.وبه این نتیجه رسیدیم که امام علی (ع)با چه تصاویری زنده وپویا در قالب الفاظ رصین ومعانی زیبا وجذاب آنرا به تصویر کشیده است واین امر قدرت وتوانایی منحصر به فرد ایشان رادرکلام وسخنانش نشان می دهد.تصاویری ظریف وآکنده از فنون بلاغی امثال تشبیه واستعاره وکنایه ومجاز واغراق ومثل وتشخیص است که اوج فصاحت وبلاغت کلام ایشان رادر معرض دید مخاطب قرار می دهد. در سراسر این کتاب ظلم و ستم مذموم شمرده و سخنان و خطبه های امام علی (ع سرشار از تصاویر بلاغی و هنری است که در نوع خود منحصر به فرد محسوب می شود.
    کلیدواژگان: تصویر، ظلم، نهج البلاغه
  • محمد شریفی، مجتبی فائق صفحه 173
    یکی از مهمترین مباحث معاصر، بحث خواص است. شناخت گونه های خواص و آسیبهایی که ممکن است ایشان به آن دچار شوند از جمله مواردی است که کمتر مورد تحقیق قرار گرفته است. علاوه بر این، بررسی آسیب شناسانه جهت گیری کارگزاران حکومت که در بیشتر موارد به عنوان عاملی در ایجاد و یا دامن زدن به آسیبهای خواص، اثرگذار است، بسیار حائز اهمیت است. بررسی این موضوع بر اساس آموزه های اسلامی و با استفاده از منابع آن به ویژه کتاب نهج البلاغه، امری ضروری است. از این رو، در این پژوهش، با روش تحلیلی – توصیفی، عوامل آسیب زا در نخبگان، آسیبهای ناشی از این عوامل و پیامدهای ناگوار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن، به ویژه جهت گیری نادرست کارگزاران حکومت – به عنوان یکی از مهمترین عوامل آسیب زا – با عنایت به رویکردهای حکومت علوی مورد بررسی قرار گرفته است. آسیبهایی که خواص بدان دچار می شوند به دو دسته «آسیبهای مشترک» مثل عصبیت قومی- خویشاوندی، سطحی نگری، استبداد رای، دنیاطلبی و زیاده خواهی و «آسیبهای اختصاصی» مانند منزلت اجتماعی، فضاسازی معاندان و جهت گیری نادرست کارگزاران حکومت، تقسیم می شوند. همچنین جهت گیری نادرست کارگزاران حکومت نسبت به خواص از دو دیدگاه ایجابی و سلبی قابل بررسی است. دیدگاه سلبی که محل بحث است دارای دو جنبه اقتصادی و سیاسی است؛ جنبه اقتصادی به تبعیض و برخورداری های ناحق اقتصادی اشاره دارد و جنبه سیاسی به موضوع «رابطه سالاری» به جای «شایسته سالاری» و تسامح و تساهل کارگزاران نسبت به خواص می پردازد.
    کلیدواژگان: آسیب شناسی، خواص، بصیرت، کارگزاران، نهج البلاغه
|
  • Majid Maaref, Meisam Kohantorabi Page 9
    Several factors affect the quality of agents and brokers. Like individual characteristics and the way they interact with leaders and elite, but one of the most important and influential factors in the management structure of the Islamic system. When properly management structures and not on the basis of religion, individual excellence and efforts of brokers will have a good result. Attitude to the structure and responsibilities of management and reform in particular the use of human resources management, financial and judicial structure reform, the most important measures of Imam Ali )AS( to prevent adverse impact on the community agencies. If the Islamic government in management structures and brokers remain safe from harm.
    Keywords: brokers, structuring, management, behavior, happiness, Imam Ali)AS(
  • Mostafa Delshad Tehrani, Somaye Afshari, Fatemeh Saeidi Page 37
    As the center of the city of Kufa Imam Ali (AS), influenced by the aftermath of the death of the Prophet and Caliphs performance with changes in governance and harm society in the field of social ethics. Dedication, tribalism, indifference, self-interest, Bybsyrty, lethargy and lack of obedience to leaders, including measures to prevent damage Imam Ali )AS( to improve conditions and achieve the objectives of the Muslim community was correct.have introduced.
    Keywords: Kufa, Kofi ethics, anthropology Kufa, Nahjolbalagha
  • Hassan Abedijafari, Elham Bozorghadad Page 61
    resources plays an important role in the development of the organization. Trying organizations to make better use of strategic resources, has created new solutions. One of these spiritual management solution with the goal of increasing prosperity and individual creativity, organizational coordination and long-term business success. These classes are, respectively, the most frequent are: behavior and human resources management principles, research methodology, psychology, communication and social, strategic and financial finally. Surveys have been conducted in recent years the field of behavior and human resources to the greatest number of articles devoted to this position at the start of investigation available to the fundamentals of management.
    Keywords: Islamic management, Islamic management models, patterns Islamic Management
  • Bakhshali Ghanbari, Zahra Modir Khorasani Page 87
    Believe opposition, due to the religious values against values, cause distraction and conflict in people. To investigate the causes of differences of opinion must understand the culture of the society. The dominant culture in the society that it was Amyrmvmnan?, was ignorant culture. In this paper, the Nahj al-Balagha causes differences of opinion with regard to the culture of the days of ignorance, on the basis of four human relationships )with God, with self, with others, with the world( were investigated. In the relationship between man and God, neglecting the remembrance of Allah; in connection with, ignorance, arrogance, Kvtahfkry, etc., in relation to others, reasons such as companionship with corrupt people, the leaders of the deviate, conflict, temptation and evil. .. and in communication with the world, secularist and corrupt environment, the doctrinal differences that are the most important causes of the importance of understanding the causes of this study was to prevent such conflicts.
    Keywords: Ideological differences, factors, Imam Ali)AS(, Nahjolbalagha
  • Syed Hossein Hashemi, Fatemeh Ayubi Page 123
    Understanding and reach perfection and happiness of the main demands of humans. Discover degrees of human existence, part of achieving it. Man has both physical and spiritual. Accordingly, based on authenticating to any move toward perfection is different. From the perspective of human origin Nahjolbalagha, he is a spiritual dimension and its perfection in proximity to God and to become God’s vicegerent. This study with qualitative analysis, content Imam and after the conclusion of human cognition, with emphasis on perfection and much of it is over. In this sense, the spirit of the conflict of intellect and soul, suspended between the two traveled descending and ascending mode. A true understanding of the far-esteem is necessary for spiritual growth, as well as the ultimate expression of the perfection, to express, and how far upward during the seven houses and strategies to promote confidence in the integrity pays.
    Keywords: self, wisdom, far, esteem heart witness ascending arc, perfectible
  • Morteza Ghaemi, Abolfazl Rahmati Page 145
    It is reprehensible and against the oppression of human nature, in Islam, jihad and struggle against oppression has also been invited. As well as the Imams (AS) and Imam Ali (AS) pointed out in his speech to this case. The fight against oppression in the Islamic state is considered as a basic necessity, because Islam is based on justice and rule out any discrimination. In this paper, the technical picture oppression in Nahj alBalagha, content analysis and rhetorical dealt evidence and came to the conclusion that Imam Ali (AS) what living images portrayed in a beautiful meanings. This power Drklam and show their abilities. Delicate images and full of rhetorical techniques is the peak of eloquence puts them at risk. In Nahjolbalagha oppression discouraged and speeches and sermons of Imam Ali )AS )rich in literary and artistic images is unique in its kind.
    Keywords: image, oppression, Nahjolbalagheh
  • Mohammad Sharifi, Mojtaba Faegh Page 173
    One of the most important contemporary topics, the issue is gentlefolks. Gentlefolks species that may harm their knowledge and develop it, including those that have been less investigated. In addition, histopathological examination of government agencies, which play a role in causing or inciting injury gentlefolks, is effective, it is important. This review is based on Islamic Mvz·h¬Hay and using its resources Bh¬Vyzhh book Nahj al-Balagha, is important. Therefore, in this study, with analysis - description, traumatic factors in the elite, damage from these factors and consequences of serious social, political and economic, government agencies Bh¬Vyzhh incorrect orientation - as one of the most important factors damage - is examined with regard to approaches Alawite rule.
    Keywords: Pathology, properties, insight, brokers, Nahjolbalagheh