فهرست مطالب

فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
سال سوم شماره 7 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/19
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی مرادزاده فرد*، روح الله قیطاسی، میرسجاد مسجد موسوی صفحات 1-18
    مفهوم مهمی که در صورت جریان وجوه نقد وجود دارد، جریان نقد آزاد است که معیاری برای اندازه گیری عملکرد شرکت ها می باشد. دو رویکرد به جریان نقد آزاد وجود دارد. جریان نقد آزاد شرکت (FCFF) و جریان نقد آزاد سهامدار (FCFE). در این تحقیق با استفاده از ترکیب FCFF و FCFE سعی داریم میزان تاثیر اطلاعات صورت جریان وجوه نقد شرکت را روی قیمت سهام بررسی کنیم. جامعه آماری مطالعه حاضر کل شرکت های غیر مالی حاضر در بورس اوراق بهادار تهران می باشند که در طول سال های 1383 تا 1387 در بورس اوراق بهادار حاضر بوده و سال مالی آن ها به 29 اسفند منتهی می شود. نتایج نشان می دهد در سطح کل شرکت ها بین جریان نقد آزاد شرکت و قیمت سهام در سطح خطای 5 درصد ارتباط معنی داری وجود ندارد و این نتیجه گیری در سطح صنایع مختلف نیز صدق می کند، فقط در صنعت صنایع کانی غیر فلزی ارتباط معنی دار با ضریب همبستگی 38درصد وجود دارد. همچنین بین جریان نقد آزاد سهامدار و قیمت سهام با سطح خطای 5درصد در سطح کل شرکت ها، رابطه معنی داری با ضریب همبستگی 44درصد وجود دارد و این نتیجه گیری فقط در صنایع خودرو و ساخت قطعات و صنایع کانی غیر فلزی تایید می شود.
    کلیدواژگان: وجوه نقد آزاد شرکت، وجوه نقد آزاد سهامدار، قیمت هر سهم
  • فرزانه حیدرپور، فرهاد اسدپور صفحات 19-46
    سرمایه گذاری بلند مدت تاثیر بسیار زیادی بر رشد و ارزش سازمانها و همچنین توسعه کشورها در پی خواهد داشت.از آنجاکه بین استفاده از تصمیمات بودجه بندی سرمایه ای به وسیله سازمانها و نحوه عملکرد آنها رابطه تنگاتنگی وجود دارد، در این مقاله استفاده ازمعیارهای مالی در ارزیابی طرح های سرمایه ای در صنعت نفت ایران مورد بررسی قرار گرفته است.
    یکی از معیارهای حصول اطمینان از موفقیت سرمایه گذاری های بلند مدت استفاده از تکنیک های مالی در ارزیابی طرح های سرمایه ای می باشد.به همین منظورهدف اصلی این پژوهش شناسایی استفاده یاعدم استفاده ازتکنیکهای ارزیابی طرح ها می باشد. ابتدا استفاده از روش های ارزیابی بررسی و سپس برخی موانع عدم استفاده از معیارهای ارزیابی شامل عدم شناخت و آگاهی، موانع ساختاری، موانع فنی و اقتصادی مورد آزمون قرار گرفته است. از نظر روش گردآوری و تحلیل داده ها، این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی است. همچنین برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه درخصوص شرکتهای نفت و گاز پارس و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران استفاده شده است.
    با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری شواهدی بدست می آید که در صنعت نفت ایران، معیارهای مالی درارزیابی طرح های سرمایه ای در حد پایین تر از متوسط استفاده می شوند.پس از آزمون فرضیات مشخص گردید که عدم شناخت و آگاهی و موانع اقتصادی در خصوص استفاده سطح پایین از معیارهای مالی در جامعه مورد بررسی، مورد تایید می باشد.
    کلیدواژگان: بودجه بندی سرمایه ای، طرح های سرمایه ای، تکنیک های ارزیابی، ریسک، عدم اطمینان
  • مریم خلیلی*، امیر یکه زارع صفحات 47-72
    با توجه به تغییرات مداوم در عوامل محیطی و سیستمهای اقتصادی، هر روز ریسکهای مختلفی بر ساختار مالی موسسات بازرگانی اثر می گذارند(راعی و سعیدی،1383، 58 ). روند فزاینده پدیده جهانی شدن بازارهای مالی و بین المللی شدن اقتصاد، نوآوری های مالی و خلق ابزارهای جدید مالی، همچنین رشد سرسام آور فراورده های مشتقه، درک اثر تغییر شرایط بازار در موقعیت بنگاه های اقتصادی را پر رنگتر از گذشته جلوه داده و ریسک بازار را در کانون توجه بازیگران بازار قرار داده است. ریسک بازار، ریسکی است که منشاء آن بازار است و خود شامل طیفی از ریسکهاست؛ مانند ریسک قیمت کالاها و سهام، ریسک رونق و رکود بازار، ریسک نرخ ارز و غیره. در این تحقیق برای ارزیابی ریسک بازار صنایع بورس اوراق بهادار تهران، از روش ارزش در معرض خطر استفاده شده است به این منظور دوره زمانی یک روزه و سطح اطمینان 99 درصد در نظر گرفته شد و برای پیش بینی نوسانات بازده از روش میانگین متحرک موزون نمایی و از میان روش شناسی های ارزش در معرض خطر، روش شبیه سازی مونت کارلو بکار گرفته شده است و در ن هایت از آزمون کوپیک برای پیش آزمون مدل استفاده شد.
    کلیدواژگان: ارزش در معرض خطر، مدیریت ریسک، میانگین متحرک موزون نمایی، شبیه سازی مونت کارلو، آزمون کوپیک
  • محمد ابراهیم محمد پور زرندی، مهرزاد مینویی، سحر بیگدلی صفحات 73-95
    هزینه های کیفیت، اقدامی ریشه ای برای کاهش هزینه های تولیدی محسوب می شود. روش فوق موجب بهبود سطح کیفیت شده وسودآوری سازمان را افزایش میدهد. هم چنین راهنمایی هایی را در مورد این که سازمان فعالیت های بهبود کیفیت خود را در چه نقطه ای متمرکز کند فراهم می آورد.در این تحقیق به طراحی الگویی برای شناسایی و محاسبه هزینه ها ی کیفیت در یکی از سالن های تولیدی شرکت صنعتی ایران خودرو پرداخته شده است. به طوری که ابتدا عناصر هزینه ها ی کیفیت در چهار گروه هزینه های پیشگیری، هزینه های ارزیابی و آزمون و هزینه های ناشی از خطاهای داخلی و خارجی تفکیک و طبقه بندی شدند. و سپس ابتدا اقدام به شناسایی هزینه های کیفیت واحد مربوطه گردید و هزینه های کیفیت واحد فوق با استفاده از روش های مشاهده و ارائه کاربرگ های مخصوص در قالب کدهای تعیین شده،طبقه بندی شدند. و بعد با مراجعه به مدارک واحد حسابداری هزینه های مربوط به هر فعالیت اندازه گیری و در نهایت برای بهبود و کنترل وضعیت گزارشات،با استفاده از سه روش تجزیه و تحلیل روند،تجزیه وتحلیل پارتو و نمودار استخوان ماهی،اقدام به تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصله گردید. آن چه به عنوان نتیجه و هدف اجرایی این سیستم حاصل می شود، شناسایی فعالیت های بدون ارزش افزوده و هزینه های پنهان کیفیت است و در نهایت این سیستم برای مدیران امکان اخذ تصمیمات دقیق تر در جهت بهبود سیستم های کیفیت سازمان را فراهم می آورد.
    کلیدواژگان: هزینه های کیفیت، هزینه های پیشگیری، هزینه های ارزیابی، هزینه های شکست
  • روح انگیز نامداری*، علیرضا اقبالی، رضا یوسفی صفحات 97-121
    در این مقاله سعی گردیده که با استفاده از روش DEA به بررسی کارایی ده بانک دولتی در ایران با رویکرد به منابع انسانی آنها پرداخته شود. بر این اساس هزینه های پرسنلی و سپرده سرانه به ازای هر کارمند و دارایی های بانکها به عنوان نهاده ها و در مقابل سود سرانه حاصله از فعالیت هر بانک به ازای هر کارمند به عنوان ستاده سیستم در نظر گرفته شده است. شاخص های مورد نظر برای سالهای 1386-1382 در نظر گرفته شده است. نتایج حکایت از آن دارد که بانک های دولتی ایران در محدوده بازدهی فزاینده به مقیاس قرار دارند، به عبارت دیگر، وجود مقادیر متنابهی از واحد هایی با بازدهی فزاینده به مقیاس، نشان دهنده آنست که این واحدها توجیه اقتصادی برای گسترش فعالیت های خود را دارند. بنا بر اصول اقتصاد خرد، در این حالت منحنی های تولید نهایی و متوسط روندی صعودی داشته، و لذا واحد اقتصادی در مقیاس بهینه تولیدی، عمل نمی کند. بدین معنا که منحنی های هزینه نهایی و متوسط، دارای روندی نزولی بوده و بنگاه در قسمت نزولی هزینه متوسط بلند مدت قرار دارد. لذا، از انجا که در این تحقیق بانک های مورد بررسی دارای بازدهی فزاینده به مقیاس بوده، این امر خود نشان از اثرگذاری مقیاس و اندازه بانک، بر میزان کارایی مقیاس و کارایی آنها دارد.
    کلیدواژگان: کارایی، بانک دولتی، تحلیل، توسعه، روش DEA
  • فرشاد هیبتی، زهرا امیر حسینی صفحات 123-137
    در تحقیق حاضر با محاسبه درجه اهرم اقتصادی، اثرات اختلالات اقتصادی را بر روی فروش شرکتها به عنوان شاخص عملکردی مورد بررسی قرار می گیرد و از این طریق مشخص می شود که آیا ارتباط معنی داری میان درصد تغییرات نوسانات اقتصادی با در صد تغییرات فروش شرکتها وجود دارد یا خیر. برای این منظور پنج متغیر اقتصادی نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ بیکاری، صادرات و هزینه مالی به عنوان نوسانات اقتصادی در نظر گرفته شده است. اثرات این متغیرها بر روی فروش 67 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 8 ساله مورد آزمون قرار گرفت و سپس با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به آزمون رابطه میان متغیر های مستقل با متغیر وابسته فروش پرداخته می شود.در ن های ت نتایج مشاهده نشان می دهد که در چهار چوب مدل DEL، اثرپذیری فروش شرکت ها از دو شاخص اقتصادی درصد تغییرات نرخ ارز و درصد تغییرات هزینه مالی، مثبت و معنی دار ولی ناچیز می باشد و متغیر اقتصادی درصد تغییرات صادرات و درصد تغییرات نرخ تورم و درصد تغییرات نرخ بیکاری، در فروش شرکتها اثر گذار نمی باشند.
    کلیدواژگان: اهرم ها، درجه اهرم اقتصادی، متغیر های کلان اقتصادی، فروش شرکتها، عملکرد شرکت ها
  • تقی ترابی*، کامبیز پیکارجو، نرجس آبرون صفحات 139-163
    این پژوهش نشان می دهد که در کشورهای در حال توسعه، موسسات مالی ضعیف نه تنها اثر کاهنده بر سرمایه گذاری دارند بلکه منجر به عملکرد ضعیف و نهایتا کاهش رشد اقتصادی خواهند شد. لذا در این شرایط نقش دولتها در سرمایه گذاری کل و اهمیت بخش خصوصی مشخص خواهد شد. بررسی انجام شده در این پژوهش نشان می دهد که برای در دو گروه کشورهای در حال توسعه صادر کننده نفت و کشورهای در حال توسعه غیرنفتی، نرخ رشد سرانه در کشور های صادر کننده نفتی در مقایسه با غیر نفتی کمتر بوده است، درحالی که نرخ سرمایه گذاری در کشور های صادر کننده نفتی بیشتر از متوسط سایر کشورها می باشد. این موضوع در محافل اقتصادی به معمائی شبیه است. لذا بررسی این موضوع در این پژوهش با استفاده از مدل ایستای پانل در دوره زمانی 1990 تا 2006 به تخمین، تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته و سپس با بهره مندی از استنتاجات آماری به بررسی فرضیات تحقیق اقدام شده است. سپس عدم کارایی و کیفیت پایین موسسات مالی و واسطه گران مالی به عنوان عامل اصلی مورد بررسی قرار گرفت که البته عواملی چون بیماری هلندی، سهل انگاری در امر آموزش، نسبت ضعیف سرمایه انسانی به فیزیکی از جمله عوامل موثر در این موضوع شناسائی گردیده و آثار آنها بطور تطبیقی بررسی گردید مهمترین نتیجه این بررسی این است که اگر نفت به عنوان یک منبع مازاد در نظر گرفته شود، آنگاه منجر به قویتر شدن رابطه توسعه مالی و رشد اقتصادی می شود. به بیان دیگر به درآمد های نفتی باید به دید یک پس انداز خصوصی نگریسته شود.
    کلیدواژگان: توسعه مالی، رشد اقتصادی
  • محمدرضا مستوفی (حاجی آقازاده)، احمد عباسی* صفحات 165-189
    در طی سالهای اخیر، نقش و اهمیت بنگاه های کوچک و متوسط، در کشورهای توسعه یافته و صنعتی و همچنین کشورهای در حال توسعه رو به افزایش بوده است. بنگاه ها و صنایع کوچک و متوسط، از اساسی ترین و حیاتی ترین واحدهای فعال در جوامع امروزی اند که می توان با برنامه ریزی صحیح و ارائه راهکارهای حمایتی و نظارتی بر بنگاه های کوچک و متوسط علاوه بر رفع بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال، به افزایش تولیدو صادرات ملی نیز کمک کرد. از اینرو در ایران نیز طرح گسترش بنگاه های کوچک اقتصادی زودبازده و کارآفرین با هدف توزیع عادلانه منابع، افزایش تولید و صادرات غیر نفتی و تقویت کارآفرینی، اشتغالزایی و افزایش فرصتهای شغلی جدید در پاییز سال 1384 درهیئت وزیران به تصویب رسید و در زمستان همان سال به اجرا در آمد.
    بدین منظور در این تحقیق، میزان تحقق اهداف مورد نظر در طرح بنگاه های زودبازده در استان قم مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته تا مشخص شود به چه میزان طرح بنگاه های زودبازده به اهداف خود نایل شده است.
    در این راستا، نمونه ای 64 نفری از بین افرادی که تسهیلات وام بنگاه های زودبازده دریافت کرده اند، انتخاب گردید و عملکردشان در خصوص میزان دستیابی به اهداف اشتغالزایی، تولید و سودآوری مورد بررسی قرار گرفت که مشخص شد بطور کلی وام گیرندگان نتوانستهاند آنطور که در طرحهای خود هدف سازی کرده بودند در واقعیت این اهداف را محقق سازند، در خصوص اهداف اشتغالزایی و سودآوری نیز وام گیرندگان نتوانستهاند آنطور که در طرحها هدف سازی کرده بودند به این اهداف در واقعیت دست یابند. تنها در خصوص اهداف تولیدی وام گیرندگان توانستهاند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. در نهایت پیشنهادهایی راجع به مسائل و مشکلات داخل و خارج از بنگاه های زود بازده ارائه گردید.
    کلیدواژگان: بنگاه های کوچک اقتصادی زودبازده، اهداف (شامل تولید، اشتغالزایی و سودآوری)، بنگاه های کارآفرین، تسهیلات اعطایی بانکی
|
  • Pages 1-18
    An important concept in the cash flow statement is free cash flow which is a criterion for measuring the firms` performances. There are two approaches about the free cash flows. Free cash flows of firms (FCFF) and free cash flows of equity (FCFE) . In this study, we mean to investigate the effect of the information in cash flows statements on stock prices by the combination of FCFF and FCFE. The statistical universe is all the Non-financial companies listed in TSE with the fiscal year ending to 19 March from 1383-1387.the results show that there is no significant relationship between the free cash flows of firms and the stock prices of these companies in 5% error level and this result is the same for the other industries. Only there is a significant relationship with 38% correlation coefficient in the Non-metal minerals industries. Also there is a significant relationship with 44% correlation coefficient in the level of 5% error between the FCFE and the stock price among the firms. These conclusions only approved in the automotive and manufacturing and non-metallic minerals industries.
    Keywords: Free Cash Flows of Firm, Free Cash Flows of Equity, Stock price
  • Pages 19-46
    Long term investment has a great effect on the growth and value of organizations and development of countries. Since between the use of capital budgeting decisions by the organizations and their performance is a close relationship¡ so this research investigates using financial instruments in capital investment appraisal in the National Iranian Oil Company. One of the best methods for evaluating long term investment success is using financial techniques for choosing capital projects. The main purpose of this study is to identify the use or non-use of evaluation techniques. Firstly¡ uses of evaluation methods are reviewed and therefore¡ some reasons that may prevent using those techniques like lack of knowledge, structural, technical and economic condition are assessed. For data collection we use questionnaire and information of Pars Oil & Gas and Iranian Offshore Engineering And Construction Companies. Then for data analyzing this research is a descriptive correlation. At last some evidences showed that the use of financial methods in capital projects evaluation in national Iranian oil company, is lower than average. The result of testing assumptions confirmed that lack of knowledge and weakness and economic conditions cause not using assessment methods in capital investment appraisal.
    Keywords: Capital Budgeting, Capital Projects, Evaluation Techniques, Risk, Uncertainty
  • Pages 47-72
    Considering the day by day ever changing environment and economic systems factors, every day, different risks influence on finance structure of financial institutions. Incremental trend of globalization phenomenon in financial markets, internationalization of economy, financial innovations and create new financial instruments, as well as the vast and fast derivative products development, understanding of the effect of the market circumstances in firm’s situation is powerful more than ever. Therefore, market risk is the important point of view for market players. Market risk is kind of risk that arises in market. It includes several kinds of risk such as: product and stock price risk, bull-bear market risk, exchange rate risk and etc. In this research we use monte carlo Value at Risk (VaR) for TSE s industries market risk estimation whit one day risk horizon and %99 confidence interval and Exponentially Weighted Moving Average model for volatility forcasting . Finally we use Kupiec test for backtesting of model.
    Keywords: value at risk, risk management, Exponentially Weighted Moving Average, Monte Carlo simulation, kupiec test
  • Pages 73-95
    Costs of quality are a radical action for reducing costs of production. This method causes, importance the level of quality and benefition of organization. Furthermore provides the guidance's about the organization that where focused it's improvement of quality efforts. In this research is proceded to designing a pattern for recognition and calculating the cost of quality in one producing salons of Irankhodro CO. First the cost of quality is dividing in four groups: prevention costs, appraisal costs and internal, external failure. First take action for recognizing had been classify with observation methods and presenting especial papers in case of code. Then to refer to the documents of accounting center, costs related to each effort measured by using three
    Methods
    trend analysis, fish-bone analysis and paretto analysis. And finally what happen in result is recognizing hidden costs of quality. At last this system let the managers make exact decision for improvement of quality system of their organization.
    Keywords: COQ, prevention cost, appraisal cost, internal, external failure
  • Pages 97-121
    This article has been tried using the DEA to review the performance of ten banks with the government in their approach to human resources. Accordingly, personal costs and per capita deposits and assets of the bank employes as inputs and resulting per capita incom against the activities of each bank for each employee as the system output is considerd indicators specified for the year 1382-1386 is considerd. The result suggests that the iranian government said that banks in the range of returns to scale are increasing return to scale, shows that economic justification is that these units to develop their own activities. According to the principle of microeconomics in this case the marginal and average production curves have an ascending trend and these fore economic unit in the optium scale of production donot act. This mean that marginal ad average cost of long-term down trend it. These fore since the banks in this study had investigated process with returns to scale scale and this would show the scale and impact of bank size efficient on its scale and itself.
    Keywords: Efficiency, state bank, analysis, Development, DEA method
  • Pages 123-137
    In this paper, we will intend to introduce the Degree of Economic Leverage (DEL) and its usage as one of the new techniques for profit planning goal in leverage theoretical conceptual studies. Meanwhile, we will consider and analyze it through experimental testing for increasing its justification explanatory potency. We investigate five economical variables for calculating DEL as follows:Inflation rate, financial expenditure, unemployment rate, exchange rate, export.
    We consider and test 67 companies which is accepted in Tehran stock exchange. After theoretical conceptual studies, it was confirmed that there is a meaningful relation between financial expenditure and exchange rate with a firm's sale and the result...... .
  • Pages 139-163
    The oil exporting countries have experienced a relatively continuous fall in GDP per capita over the last 15 years. This is in spite of benefiting from a more than average of the rest of the world investment rate. The findings of this paper, report a lower level of financial development for the oil economies when compared with rest of the world. I will show in this paper that the higher rate of investment of the oil economies can be explained mainly by the oil reverts and surprisingly, financial development has a net lower effect on investment for these economies. The paper also shows that the weakness of financial institutions, contributes to the poor performance of economic growth of the oil economics and the weakness of financial institutions might be associated with the dominant role of government in total investment and the weakness of private sector.
    Keywords: Panel data is the main method in this research
  • Pages 165-189
    Within the recent years, the role and importance of small and medium enterprises in developed and industrial countries and also in the countries in process of development has been increased . Small and medium enterprises and industries, are the fundamentals and most vital active units in present societies that by a correct planning and submitting protectice and supervision approaches on small and medium enterprises , a considerable part of unemployment will be resolved and also national production and exports will be decreased. Hence, the project of development of small economics enterprises aiming justly distribution of resources, increasing production and non-oil exports and enterpreneur, establishment opportunities of occupation and jobs, has been approved by the Board of Ministers on the Fall of 2005 and was executed on the winter of the same year. Ascertainment and reaching to these aims, indicates to grant facilities to the applicants of establishment small enterprises, precise supervision on the the feasibility projects of the applicants to obtain required facilities and then supervision on the procedure of costing such facilities in the way of these aims whereas such facilities are national capital and needs to obtain favorable conclusion. In this research, the first step was to study the concepts of small and medium industries and their specifications and advantages and the rate of loan and facilities of such projects with suggestions to execute this project.
    Keywords: Quick efficiency, small Enterprises, aims (including production, occupation, productivity), enterpreneures, granting banking facilities