فهرست مطالب

فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
سال سوم شماره 6 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/12
  • تعداد عناوین: 7
|
  • زهرا پورزمانی، علی کریمی صفحات 1-18
    به طور معمول در شرکت ها از مدیریت ریسک برای کاهش اثرات مربوط به پیدایش شرایط نامساعد و در نتیجه کاهش تاثیر رفتاری این شرایط بر عملکرد و کارکرد شرکت ها استفاده می شود. اشاره این تحقیق به توانایی مدیریت ریسک در پاسخگویی به عوامل بازار که فراتر از کنترل مدیریت هستند به منظور ایجاد ثبات سودآوری در شرکت می باشد. نتیجه رفتار عملکردی مذکور به ارتقاء اعتماد سرمایه گذاران و سهامداران در حفظ و ایجاد سرمایه گذاری و به دنبال آن بهبود عملکرد شرکت ها منتهی می گردد. در پژوهش حاضر رابطه عملکرد شرکت ها با مدیریت جامع ریسک در صنایع خودرو و دارو مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. نتایج آزمون نشان دهنده وجود یک رابطه مثبت معنادار بین عملکرد شرکت ها با مدیریت جامع ریسک می باشد. این رابطه به ویژه در شرکت هایی معنادارتر بوده که محصولات آنها کالاهای اساسی مصرف کنندگان نبوده و همچنین قیمت گذاری ومیزان عرضه ان دستوری و تحمیلی از سوی دولت نیست. همچنین این شرکت ها در ابداعات و هزینه های تحقیق و توسعه، سرمایه گذاری انجام داده و سطح بالاتری از سرمایه فکری انسانها را در اختیار دارند. در نهایت نتیجه پژوهش نشان می دهد صنایعی که همگام با رشد سریع دانش به فعالیت می پردازند دارای رفتارهای عملکردی و کارکردی می باشد.
    کلیدواژگان: مدیریت جامع ریسک، سرمایه فکری، ابداعات، سرمایه گذاری خاص شرکت، رفتارهای عملکردی و کارکردی
  • فرشاد هیبتی، زهرا مرادی* صفحات 19-48
    تحقیق حاضر با هدف کمک به توسعه کمی و کیفی روش های قیمت گذاری سهام در عرضه اولیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. عرضه اولیه سهام[i] به اولین عرضه سهام شرکت در طول دوران فعالیت آن به عموم اطلاق می گردد. روش پژوهش حاضر زمینه یابی، همبستگی و علی- مقایسه ای است. جامعه آماری، تعداد 120 شرکت پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران در طی سالهای 1387-1380 می باشد. یافته های تحقیق عبارتند از:1)قیمت عرضه اولیه طی دو مرحله به قیمت تثبیت شده در بازار ثانویه می رسد.
    2)قیمت تثبیت شده سهام در بازار ثانویه بزرگتر از قیمت عرضه اولیه است.
    3)قیمت گذاری عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار تهران کمتر از واقع می باشد.
    4)بین متغیرهای حساسیت سرمایه گذار(اندازه شرکت، حجم معامله سهام در اولین عرضه، تعداد خریداران در اولین عرضه، نرخ تورم، نسبت P/E و نسبت های جاری، بدهی، بازده حقوق صاحبان سهام و خالص ارزش رشد شرکت) تنها نسبت P/E با انحراف قیمت رابطه معناداری دارد.
    5)سرمایه گذار از اولین روز عرضه اولیه تا تثبیت قیمت در بازار ثانویه، دارای عکس العمل بیش از حد می باشد.
    6)بررسی متغیرهای احتمالی مرتبط با قیمت تثبیت شده در بازار ثانویه نشان می دهد که از بین متغیرهای مورد مطالعه در تحقیق تنها سه متغیر نرخ تورم، نسبت P/E و نسبت بدهی بر قیمت تثبیت شده در بازار ثانویه تاثیرگذار بودند.
    کلیدواژگان: عرضه عمومی اولیه(IPO)، قیمت تثبیت شده در بازار ثانویه (AP)، انحراف قیمت (MP)، عکس العمل سرمایه گذار، بورس اوراق بهادار
  • رویا سیفی پور* صفحات 49-70
    توسعه مالی و رشد اقتصادی از جمله مباحثی است که در حوزه ادبیات اقتصادی توجه بسیاری از اقتصاددانان را به خود معطوف کرده است.نتایج این مطالعات٬ که مورد قبول اکثر سیاستگذاران نیز است٬ به تاثیر مثبت و یکنواخت سطح توسعه مالی بر رشد اقتصادی اشاره دارد. در حالی که این تاثیر یکنواخت نیست و در بین کشورها متفاوت است. نتایج این مقاله با استفاده از داده های تابلویی برای 85 کشورها نشان می دهد که در کشورهای با درآمد بالا و از نظر سطح مالی در بازار پول و سرمایه توسعه یافته تر بهبود توسعه مالی منجر به رشد اقتصادی خواهد شد. در کشورهای با درآمد پایین و متوسط و با سطح توسعه مالی پایین در بازار پول و سرمایه٬ بهبود توسعه مالی در بازار پول تاثیر منفی و بهبود در بازار سرمایه تاثیر مثبت بر رشد اقتصادی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: توسعه مالی٬ رشد اقتصادی٬ داده های تابلویی٬ بازار پول٬ بازار سرمایه
  • قدرت الله طالب نیا، مریم فتحی صفحات 71-93
    طبق نظریه تئوری سبد اوراق بهادار فرض می شود که سرمایه گذاران ریسک گریزند . بدین معنی که از بین دو دارایی با نرخ بازده برابر، دارایی ای را انتخاب می کنند، که سطح ریسک پایین تری داشته باشد .سرمایه گذارانی که نظریه نوین پرتفوی را پذیرفته اند بر این باورند که حریف بازار نیستند .بنابراین انواع گوناگونی از اوراق بهادار را نگهداری می نمایند، تا بازده مورد انتظارشان با متوسط بازده بازار برابر شود و در نتیجه مجموعه ای متنوع از اوراق بهادار را نگهداری می کنند تا بتوانند به نرخ بازدهی مطلوب که نزدیک به نرخ بازده بازار است دست یابند .یکی از راه های کنترل ریسک سرمایه گذاری ،تشکیل پرتفوی بهینه سهام است. برای انتخاب پرتفوی بهینه سهام روش های مختلفی وجود دارد؛ از جمله این روش ها در تحقیق حاضر استفاده از مدل های مارکویتز و ارزش در معرض خطر می باشد.
    فرضیه این تحقیق به این صورت بیان می گردد که انتخاب پرتفوی بهینه سهام در بورس اوراق بهادار تهران از طریق مدل های مارکویتز و ارزش در معرض خطر یکسان می باشد. دوره زمانی تحقیق (1387 – 1380) در نظر گرفته شده است. برای مقایسه پرتفوی بهینه سهام از طریق دو مدل مارکویتز و ارزش در معرض خطر، آزمون T-Test مورد استفاده قرار گرفته است . نتایج تحقیق نشان دهنده آنست که، انتخاب پرتفوی بهینه سهام؛ در بازار سرمایه ایران از طریق مدل های مارکویتز و ارزش در معرض خطر یکسان می باشد. لذا این امکان را فراهم می سازد که سرمایه گذاران حرفه ای و غیر حرفه ای نیز به راحتی بتوانند از این دو مدل استفاده نمایند.
    کلیدواژگان: پرتفوی بهینه سهام، بورس اوراق بهادار تهران، مدل مارکویتز، مدل ارزش در معرض خطر
  • تیمور محمدی، سمیه نصیری* صفحات 95-118
    پیش بینی نوسان در بازارهای مالی یک فعالیت بحرانی و کلیدی است و دارای حوزه تاثیرگذاری گسترده ای می باشد که شامل سرمایه گذاری، ارزش گذاری اوراق بهادار، مدیریت ریسک و ایجاد سیاست پولی است. همانطور که مشخص است این موارد بوضوح از ارزش زیادی در تصمیم گیری های اقتصادی برخوردار است بنابراین، توجه به این مسائل سبب ایجاد سوالهایی از این قبیل می شود که چطور می توانیم بطور موثری نوسانات را پیش بینی کنیم و آیا ممکن است که مشخصا یک تکنیک ترجیح داده شده را انتخاب کنیم؟ روش های مختلفی که بوسیله آنها، چنین پیش بینی هایی می تواند بدست آید در ادبیات این موضوع گسترش یافته و در عمل بکار برده شده است. چنین تکنیکهایی، دربرگیرنده محدوده وسیعی از مدل های نسبتا ساده که از مفروضات ساده استفاده می کنند ( روش گام تصادفی) تا مدل های نسبتا پیچیده واریانس ناهمسانی شرطی خانواده گارچ می باشند. در این تحقیق عملکرد پیش بینی خارج از نمونه 6 مدل برای نوسانات روزانه شاخص قیمت و بازده نقدی TEDPIX در دوره زمانی آغاز 1378 تا پایان 1387 (شامل 2355 مشاهده) مورد ارزیابی قرار گرفته است، که 2300 مشاهده اول برای تخمین پارامترها استفاده شده و باقیمانده داده ها برای پیش بینی بکار رفته است. مدل هایی که در این تحقیق با هم مقایسه شده اند عبارتند از:مدل Riskmetric و تعدادی از مدل های نوع گارچ، شامل مدل GARCH ، EGARCH ، APARCH ، TARCHو IGARCH . برای ارزیابی عملکرد پیش بینی مدل های مورد مقایسه، از سه آماره ارزیابی خطااستفاده شده است:MAE،RMSE،Theil.نتایج حاصله از این تحقیق بیانگر آن است که بر اساس هر سه معیار ارزیابی خطا، مدل Riskmetric بطور قابل ملاحظه ای بهترین عملکرد را در مقایسه با پنج مدل دیگر دارد. و از طرف دیگر، مدل EGARCH بدترین عملکرد پیش بینی را ارائه می دهد.
    کلیدواژگان: پیش بینی، نوسان، ریسک متریک، گارچ، شاخص قیمت و بازده نقدی، بورس اوراق بهادار تهران
  • بهمن بنی مهد*، مهسا فراهانی فرد صفحات 119-132
    پژوهش در زمینه رابطه میان ساختار سرمایه و توان رقابتی نشان داده است ساختار بهینه سرمایه می تواند توان رقابتی شرکت را در بازار افزایش دهد. از این رو این تحقیق به دنبال بررسی رابطه بین ساختار سرمایه و توان رقابتی شرکت ها، در 36 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره زمانی 1380 الی 1386 است. روش تحقیق همبستگی بوده و نتایج نشان می دهد توان رقابتی و ساختار سرمایه دارای رابطه معنی دار ومثبت با یکدیگر می باشند و بر هم تاثیر گذارند. نسبت سود آوری با ساختار سرمایه دارای رابطه معنی دار منفی، اما رشد فروش و اندازه شرکت با ساختار سرمایه رابطه معنی دار مثبت دارد. همچنین نسبت دارایی ثابت ارتباط معنی داری با ساختار سرمایه ندارد. اندازه شرکت و رشد فروش دارای رابطه معنی دار مثبت با توان رقابتی است و نسبت دارایی ثابت رابطه معنی دار منفی با توان رقابتی است ولی بین نسبت سود آوری و توان رقابتی رابطه معنی داری وجود ندارد. نتایج این پژوهش می تواند مورد استفاده تحلیل گران مالی و سایر استفاده کنندگان اطلاعات صورت های مالی در تصمیم گیری های آن ها قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ساختار سرمایه، توان رقابتی، سودآوری، رشد فروش، اندازه شرکت، نسبت دارایی ثابت، نسبت سودآوری
  • هاشم نیکومرام*، فاطمه اسحقی صفحات 133-163
    هدف این مطالعه بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت های ارزشی و شرکتهای رشدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.در این تحقیق عملکرد بر اساس دو متغیر بازده سرمایه گذاری و بازده حقوق صاحبان سهام اندازه گیری شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 64 شرکت بعنوان نمونه تحقیق از بین شرکتهای پذیرفته شده انتخاب شدند که اطلاعات مربوطه طی سالهای 1383لغایت 1386 مورد بررسی قرار گرفته است .
    نتایج بدست آمده نشان می دهد که رابطه معناداری بین سرمایه فکری و بازده سرمایه گذاری شرکتهای رشدی وجود ندارد. همچنین نتایج نشان می دهد رابطه مثبت معناداری بین سرمایه فکری و بازده حقوق صاحبان سهام شرکتهای رشدی و سرمایه فکری و بازده حقوق صاحبان سهام و بازده سرمایه گذاری شرکتهای ارزشی وجود دارد.از طرف دیگر تفاوت معنا داری بین تاثیر سرمایه فکری بر بازده سرمایه گذاری و حقوق صاحبان سهام شرکتهای ارزشی مشاهده نشد. نتیجه کلی تحقیق بیانگر اهمیت سرمایه فکری و درک ارزش آن از سوی سرمایه گذاران و همبستگی بالای آن با عملکرد شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران است.
    کلیدواژگان: سرمایه فکری، سرمایه گذاری شرکت های ارزشی، سرمایه گذاری شرکت های رشدی و عملکرد
|
  • Pages 1-18
    Risk management has traditionally been occupied in eliminated downside exposures and effects of behavioral over the Performance and function. This paper puts forward the idea of total risk management as the ability to respond to market factors beyond management control so as to stabilize corporate earnings. This in turn will lead to enhanced trust by investors and stakeholders and result in enhanced performance that indicative of performance behaviors. The paper reports on an empirical study that examines the performance relationship of total risk management and finds a positive relationship, among drug companies and the automotive industry which once in each industry and once total industries especially among firms investing in innovation and those operating in knowledge-intensive industries that indicative of Performance and functional behaviors.
    Keywords: Total Risk Management, Intellectual capital, innovation, Firm, specific investment, Performance, functional behaviors
  • Pages 19-48
    The present research," initial public offering (IPO) pricing ", is written in order to increase the efficiency of stock exchange. This research aims to help the qualitative and quantitative development of initial public offering methods of companies accepted by Tehran stock exchange in order to evolve applied financial knowledge in capital market. Methodology is based on surveying, correlation and causal-comparative method. The statistical universe of the research includes companies accepted by Tehran stock exchange between 2001 and 2008.The statistical universe includes 120 companies from 27 industries which were accepted by stock exchange. The research findings indicate that:1. After two phases, the IPO price will reach to After Market Price
    2. In comparison with IPO price, After Market Price (AP) difference is more than zero.
    3. The IPO in Tehran stock exchange is underpricing.
    4. Among investor sensitivity variables(company magnitude , stock transaction rate in the first offering , number of buyers in the first offering , inflation rate , P/E ratio and currents ratios , debt ratio , return on owners equity and net growth value of company), there is only meaningful relation between P/E and mispricing.
    5. Investor shows over reaction from the first day of IPO until the price is stabilized in secondary market (AP).
    6.The analysis of possible variables related to After Market Price(AP) indicates that among the research variables(inflation rate, industry, P/E, company magnitude, current ratio, debt ratio, return on owners equity , fixed assets turnover, net growth value and EPS during issue) ,three variables influenced After Market Price(AP) which included: inflation rate, P/E rate and debt ratio. Since investment is important in stock exchange and pricing is critical in investors absorption and issuers success; this research deals with initial public offering method and it's affecting factors so that it provides good insights for investors.
    Keywords: Initial Public offering (IPO), After Market Price (AP), Mispricing (MP), Investor Reaction, Stock exchange
  • Pages 49-70
    The relationship between economic growth and financial development has received a lot of attention in economic literature in recent years. The consensus finding, which has also become widely accepted by policymakers, is that financial development has positive, monotonic effect on growth. The relationship between financial development and economic growth may not be uniform, but varies according to the level of financial development of the country. The result of this paper shows that in countries with high income and high level of financial development in money and equity market, additional improvement financial has a positive effect on growth. In country with low and middle income and middle level of financial development in money and equity, additional improvement in money market has negative effect on growth and additional improvement in equity market has positive effect on growth.
    Keywords: Financial Development, Economic Growth
  • Pages 71-93
    Acording to theory of the stok exchange;supposed that investors don’t risk. It means that they select asset from between two assets with same efficiency rate that have lower risk level.Or risk against assets that they choose to be more efficient Investors that accept Theoretical basket of securities belice that con’t challenge with market . so;they keep several types of the Stock exchange until their efficiency become same average market efficiency Therefore, this research to select optimal portfolio shares by investors in the Tehran Stock Exchange through Markowitz models and values at risk are investigated and studied To the possibility of its application to optimal portfolio choice for investors determine the stock. time period of this research is considered from 1380 to 1387 and statistics society is all of the stock companies with special conditions then and comparison of optimum stocks by two models of markovitz and worth of exposed to danger from ttest. Results of this research show that selection of optimum stocks in Tehran Stock Exchange market is similar by madels of markovitz and worth of exposed to danger.Therefore, investors can for choose optimal portfolio shares equally from both models use.
    Keywords: optimal portfolio shares, Tehran Stock Exchange, Markowitz Model, value at risk model
  • Pages 95-118
    Forecasting of volatility is a critical activity in financial markets. It has a very wide sphere of influence including " investment, security valuation, risk management and monetary policy making". These concerns clearly have particular value in economic decision-making. So, this create the obvious questions: how can we effectively forecast volatility and is it possible to clearly identify a preferred technique? Various methods by which such forecasts can be achieved have been developed in the literature and applied in practice. Such techniques range from the extremely simplistic models that use naïve (random walk) assumptions through to the relatively complex conditional heteroskedastic models of the GARCH family. This paper evaluates the out-of-sample forecasting accuracy of six models for daily volatility of Tehran Dividend Stock Price Index(TEDPIX) during the period from the start of 1378 to the end of 1387(2355 observation). The first 2300 observation is retained for the estimation of parameters and remaining sample is for the forecast period. The following models are employed: Riskmetric model and the GARCH genre of models including GARCH, EGARCH,APARCH,TARCH and IGARCH. These models compare with eachother for selecting the model with best forecasting performance.To this end, we use three error statistics: MAE,RMSE and Theil to evaluate the performance of the competing models. According to all of these statistics; the Riskmetric model provides superior forecasts of volatility. On the other hand, EGARCH model provides worst forecasting performance.
    Keywords: Forecasting, Volatility, Riskmetric, GARCH, TEDPIX, Tehran Stock Exchange
  • Pages 119-132
    In this paper, we have examined the relationship between capital structure and competitive power over a 7- period in 36 companies in Tehran Stock Exchange. We have founded evidence that capital structure and competitive power have a significant positive relation. there is a negative relation between capital structure and profitability ratio but sale growth and firm size have a positive relation with capital structure in study sample. Also, sale growth and firm size have a positive relation with competitive power but we have not seen any relation between profitability ratio and competitive power . Fixed asset ratio has a negative relation with competitive power but has not any relation with capital structure.
    Keywords: Capital structure, competitive power, Profitability, size, Fixed asset ratio, companies listed in Tehran Stock Exchange
  • Pages 133-163
    This study investigates the effect of intellectual capital on the financial performance of both value and growth companies listed in Tehran Stock Exchange (TSE). Performance is measured using return on equity (ROE) and return on investment (ROI). Study sample includes 64 companies out of all listed companies on TSE for which the relevant information during the years 1383 till 1386 are available. The results show a significant relation between intellectual capital and the return on investment companies, but no relation for growth companies. The results also show that there is positive relationship between intellectual capital and return on equity for growth companies and return on equity and return on investment in value companies. On the other hand, no significant difference between the effect of intellectual capital on return of investment and equity in value companies is observed. Overall results revealed the importance of intellectual capital and the perceived value of the invest mentors and high correlation with performance listed companies on the Tehran Stock Exchange.
    Keywords: Intellectual capital, value of investment companies, investment companies, growth attitudes