فهرست مطالب

فصلنامه دانش مالی تحلیل اوراق بهادار
سال یکم شماره 2 (پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/08/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهدی پدرام *، شمس الله شیرین بخش، زهرا زواریان صفحات 1-38

    از آنجایی که بانک ها در جهت پاسخگویی به جریانات نقدی خروجی غیرمنتظره و تقاضای سپرده گذاران، نیازمند نگهداری وجوه مازاد می باشند، تقبل هزینه نگهداری این وجوه، به صورت چشم پوشی از سود حاصل از سرمایه گذاری احتمالی امری گریزناپذیر است. به این ترتیب پیش بینی وضعیت جریان ورودی و خروجی نقدینگی بانک برای روزهای آتی به لحاظ آمادگی درجهت مقابله با ریسک نقدینگی از اهمیت ویژه ای برخورد ار است . از اینرو در مقاله حاضر به دنبال طراحی مدلی هستیم که جریان های ورودی و خروجی نقدینگی را به منظور مدیریت موثر شکاف نقدینگی 4 پیش بینی نماید . در این راستا، از رویکرد منابع و مصارف وجوه، جهت پیش بینی نقدینگی بهره می بریم. در رویکرد مذکور سپرده ها به عنو ان مهمترین منبع نقدینگی و وام ها نیز به عنوان مهمترین مصارف بانک در نظر گرفته شده است . همچنین سعی شده است که علاوه بر پیش بینی روزانه جریان های نقدینگی حاصل از عملیات بانک، شکاف نقدینگی با توجه به تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی و شرایط بازار مالی و همچنین اثرات تقویمی 1 برای دوره بعدی پیش بینی گردد.

    کلیدواژگان: پیش بینی نقدینگی، بانکداری، حافظه بلندمدت، آرفیما 2، مدل های خانواده فیگارچ
  • احمد یعقوب نژاد*، مریم سادات شیرازی صفحات 39-64

    سرمایه گذاری یکی از عناصر اصلی رشد اقتصادی به حساب می آید و بازار سرمایه نقش بسیار مهمی در تخصیص بهینه منابع و سرمایه های ملی ایفا می نماید . نقش اصلی بورس اوراق بهادار، جذب منابع سرگردان در جامعه و هدایت آنها به سمت فعالیت های ارزش آفرین است . اما این مهم منوط به وجود کارایی بازارهای سرمایه است . برای دستیابی به اهداف اشاره شده، لازم است که باز ار سرمایه دارای کارایی های تخصیصی ، عملیاتی و اطلاعاتی باشد . زمانی بازار از کارایی تخصیصی برخوردار است که بتواند به بهترین وجه سرمایه های موجود را در طرح ها و یا شرکت هایی که در اقتصاد کشور دارای مزیت نسبی هستند، قرار دهد . بازارهایی که کارایی عملیاتی بیشتری دارند، از سرعت، دقت و تسهیل مبادلات بیشتری برخوردار هستند و هزینه انجام معاملات در پایین ترین سطح است . این نوع کارایی، منجر به افزایش سرعت نقد شوندگی دارایی ها (اوراق بهادار) خواهد شد . منظور از کارایی اطلاعاتی این است که اطلاعات در اختیار همگان قرار می گیرد. در بازار کارا قیمت سهام در بازار سرمایه با توجه به عرضه و تقاضا تعیین می شود و هیچ قاعده مشخصی وجود ندارد که بیان کننده رفتار قیمت سهام باشد . این تحقیق برای ارزیابی روند سطح کارایی اطلاعاتی بازار سرمایه ایران با توجه به واکنش سرمایه گذاران نسبت به اطلاع ات مندرج در صورتهای مالی انجام گرفته است . با توجه به اینکه در سالهای اخیر، اقدامات مختلفی در محیط عملیاتی بورس اوراق بهادار تهران برای بهبود کارایی اطلاعاتی صورت گرفته است، انتظار می رود که این اقدامات بتواند کارایی اطلاعاتی را در بازار سرمایه ایران بهبود بخشد . برای آزمون این فرضیه، همبستگی تغییرات قیمت بعنوان شاخص عکس العمل سرمایه گذاران به اطلاعات مندرج در صورتهای مالی اساسی شامل : سود هر سهم ، سود نقدی هر سهم، ارزش شرکت ، بازده سرمایه گذاری و بازده حقوق صاحبان سهام، طی یک دوره شش ساله با استفاده از داده های 102 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد آزمون قرار گرفته است . نتایج نشان داده است که همبستگی بین متغیرهای مستقل با تغییرات ارزش سهام در همه سال های مورد مطالعه معنی دار نبوده و همبستگی در بین متغیرها با گذشت زمان بهبود نیافته است.

    کلیدواژگان: کارایی اطلاعاتی، بازار سرمایه، تغییرات قیمت، سود هر سهم، سود تقسیمی هر سهم، کیو توبین، کارایی بازار
  • دکتر هاشم نیکومرام*، مهدی یاری صفحات 65-83

    این تحقیق ارتباط بین سرمایه فکری (IC) با بازده سرمایه گذاری (ROI) و ارزش افزوده اقتصادی EVA) شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد مطالعه قرار می دهد. منظور از سرمایه فکری تلاش برای استفاده موثر از دانش موجود و دارایی های ناملموس است . ابعاد فکری شامل سه جزء سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه مشتری است که در این تحقیق تبیین و مورد بررسی قرار گرفته اند. روش این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحو اجرا، روش توصیفی براساس همبستگی است که جهت تحلیل فرضیه ها از روش تحلیل پانلی (ترکیبی) و برای برآورد پارامترهای مدل رگرسیونی از روش حداقل مربعات ادغام شده استفاده شده است . برای جمع آوری داده های مورد نیاز تحقیق از صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیات در دوره زمانی 1381 الی 1385 نشان می دهد که بین سرمایه فکری با بازده سرمایه گذاری (ROI) و ارزش افزوده اقتصادی (EVA) در کلیه شرکت های مورد مطالعه ارتباط معنی دار وجود دارد و سرمایه فکری بر روی این شاخص ها تاثیرگذار بوده است.

    کلیدواژگان: سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری، بازده سرمایه گذاری (ROI) و ارزش افزوده اقتصادی (EVA)
  • نازی محمدزاده اصل*، سید روح الله حسینی مقدم صفحات 85-112

    مطالعات تجربی و مبانی تئوریک نشان می دهند که توسعه مالی و رشد اقتصادی به هم وابسته اند. برای رشد بازار سرمایه نیازمند فراهم آوری ابزار های مناسب، آماده بودن شرایط سرمایه گذاری و کاهش ریسک بازار هستیم . ابزارها و واسطه های مالی به عنوان بخش مهمی از بازارهای توسعه بافته اثرگذاری قابل توجهی بر ریسک بازار دارند و از جمله مهمترین واسطه های مالی بازارگردانان می باشند. این واسطه های مالی با ارزیا بی دقیق از بازار سهام با خرید یا فروش سهام، نقدشوندگی دارایی مالی را افزایش می دهند. بورس اوراق بهادار تهران از سال 1383 شاهد حضور بازارگردانان می باشد. این پژوهش با توجه به اهمیت حضور بازارگردانان در بورس ایران، ضمن معرفی فعالیت بازارگردانی در بورس های د نیا و سیستم های مختلف بازارگردانی با بررسی آیین نامه فعالیت بازارگردانی در ایران، آثار حضور بازارگردانان را بررسی می کند. برای این منظور در دو حوزه روند قیمت و نقدشوندگی سهام طی دروه 1383 تا 1385 برای 16 شرکت در نظر گرفته شده است و از روش اتورگرسیوبرداری آثار حضور مثبت بازارگردانان مورد تایید قرار گرفته است.

    کلیدواژگان: توسعه مالی و رشد اقتصادی، بازارگردانان، نقد شوندگی، روش اتورگسیوبرداری
  • فرشاد هیبتی*، فریدون رهنمای رودپشتی، زهرا سادات رضایی صفحات 137-164

    شرکت ها برای ادامه حیات تجاری خود در عرصه رقابت مجبور به گسترش فعالیت های خود از طریق سر مایه گذاری های جدید می باشند و برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری جدید نیاز به منابع مالی دارند . بنابراین باید به گونه ای عمل نمایند تا ضمن ایجاد فرصت های سرمایه گذاری مناسب، زمینه لازم برای تقسیم سطح قابل قبولی از سود و ترکیب بهینه سرمایه را فراهم نما یند. به این منظور در این تحقیق سعی شده است که ارتباط سه متغیر فرصت های سرمایه گذاری سیاست های تقسیم سود و ساختار سرمایه که هدف کلی تحقیق نیز می باشد، بررسی شود . از دیگر اهداف، کمک به مدیران مالی در اتخاذ سیاست های تقسیم سود، تعیین ساختار مطلوب سرمایه و اس تفاده یا عدم استفاده از فرصت های سرمایه گذاری جدید، همچنین کمک به سرمایه گذاران در انتخاب شرکت موردنظر می باشد.به منظور بررسی ارتباط متغیرهای مذکور سه فرضیه به شرح زیر ارائه شده است :1.بین فرصت های سرمایه گذاری وسیاست های تقسیم سود رابطه وجود دارد.
    2. بین فرصت های سرمای هگذاری وساختار سرمایه رابطه وجود دارد.
    3. بین سیاست های تقسیم سود و ساختار سرمایه رابطه وجود دارد. برای آزمون فرضیه ها نمونه ای شامل 44 شرکت از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره شش ساله 1380 تا 1385 مورد بررسی قر ار گرفت . ابتدا با استفاده از آزمون کلموگروف - اسمیرنوف، نرمال بودن مشاهدات مربوط به هر متغیر و سپس با استفاده از روش ضریب همبستگی اسپیرمن وجود رابطه بین متغیرها با توجه به سه رویکرد لحاظ نمودن سال ها به تفکیک، رویکرد میانگین و رویکرد لحاظ نمودن سال ها به طور کلی، بررسی شده است.پس از انجام روش های آماری نتایج زیر به دست آمد: فرضیه اول با توجه به رویکرد لحاظ نمودن سال ها به تفکیک برای سال های 80،81 و 82 تایید می شود و برای سال های 84،83 و 85 تایید نمی شود . این فرضیه برای دو رویکرد میانگین و لحاظ نمودن سال ها به طور کلی تایید می شود. فرضیه دوم با توجه به رویکرد 82 و 85 تایید نمی شود، ولی برای ، لحاظ نمودن سال ها به تفکیک برای سال های 80،81 سال های 84،83 تایید می شود . این فرضیه با توجه به رویکرد میانگین تایید نمی شود، ولی دررویکرد لحاظ نمودن سال ها به طورکلی تایید می شود .فرضیه سوم با توجه به هر سه رویکرد تایید نمی شود.

    کلیدواژگان: فرصت های سرمایه گذاری، سیاست های تقسیم سود، سود تقسیمی، ساختار سرمایه، نرخ نهایی سهام
  • مدلهای ارزشیابی حقوق صاحبان سهام مبتنی بر رشد عایدات مورد انتظار
    رویا دارابی صفحه 183

    در این مقاله الگویی برای ارزیابی ارزش حقوق صاحبان سهام ارائه می شود که رشد عایدات مورد انتظار را به ارزش شرکت مربوط می کند. در این الگو علاوه بر رشد کوتاه مدت و بلند مدت عایدات مورد انتظار ، اقلام غیر مکرر به عنوان تعدیلی برای عایدات مطرح می شود برای انجام این کار الگویی براساس اطلاعات ساختار خطی فرض می شود که از الگوی اولسن (1995) پیروی می کند، اما تعمیم داده شده که شامل رشد و اقلام غیر مکرر نیز بشود. این پژوهش نشان می دهد که تابع ارزیابی از سه بخش تشکیل شده است 1- الگوی عایدات مستمر مانند عایدات سرمایه گذاری شده که برای اقلام غیر مکرر تعدیل شده است -2 اقلام غیر مکرر جاری 3- یک ضریب افزایش برای رشد کوتاه مدت و بلندمدت که عایدات غیر عادی مورد انتظار دوره بعد را می افزاید. روش پژوهش حاضر تجربی و از نوع آزمون مدل است و نظریه پردازی به روش استقرایی انجام شده است . نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد که بین ارزش محاسبه شده شرکت براساس هر سه مدل و ارزش بازار شرکت اختلاف معناداری وجود ندارد.

    کلیدواژگان: هزینه سرمایه، عایدات م ورد انتظار، رشد کوتاه مدت و بلند مدت، عایدات مستمر، عایدات غیر عادی مورد انتظار، سود نقدی مورد انتظار
|
  • Pages 1-38

    There is a tradeoff between opportunity cost of surplus cash holding for controlling liquidity risk and revenue. In this paper we estimate cash flow models to forecast liquidity gap under impact of economic conditions as well as the calendar effect. Moreover we make models for estimation daily liquidity gap as a result of bank daily deposits and loans operations. Therefore we apply the sources and uses of funds approach and we use deposits and loans as the important portions of the cash flow.

    Keywords: Liquidity Forecasting, Banking, long memory, ARFIMA, FIGACH family models
  • Pages 39-64

    Investment as a main element of economic growth and capital market plays a very important role in allocation of national resources and capitals. The main role of stock exchange is absorption and direction of wandering resources in economic towards its optimum paths. However this is subject to efficiency of financial markets. In order to achieve mentioned goals, it is necessary that capital market to be the asset of locative, operational and information efficiencies. Market has locative efficiency when it can put available capitals in projects and/or companies having relative advantage in country’s economy in the best manner. Markets with more operational efficiency have more velocity, accuracy and exchange facilities and transaction cost is in lowest level. Such type of efficiency will lead to increase in velocity of realization of assets (negotiable instruments). Informational efficiency means that the public is provided with the information. In labor market, share price in stock exchange is determined with regard to supply and demand and there is no specific rule that express the behavior of share price. This research was conducted to assess the trend of informational efficiency performance of Iranian capital market with regard to reaction of investors to the information included in financial statements. As different measures have been taken in recent years in operational environment of Iran Stock Exchange for improvement of informational efficiency, it is expected that such measures can improve informational efficiency in Iranian capital market. In order to examine this hypothesis, the correlation of price movements as reaction index of investors to information included in basic financial statement including dividend per share, cash dividend per share, going concern value, return on investment per share and return on holder of each share, within a six-year period were examined by using the data of 102 companies admitted to Iran Stock Exchange. The results indicated that correlation among independent variables with changes in share value during the entire studying years is meaningless and correlation among variables has not improved with the passage of time. Therefore, according to theoretical basis, Iranian capital market is appraised inefficient.

    Keywords: Informational Efficiency, Capital Market, Price Movements, Dividend per share, Distributed Profit per share, Tobin's q, Market Efficiency
  • Pages 65-83

    In this paper the relation between Intellectual Capital and with Return on Investment (ROI) & Economic Value Added (EVA) of accpted companies in Tehran Stock Exchange (TSE), is discussed .Intellecual capital means try to ineffectivellguse the knowledge and invisible assets. Dimensions of Intellectual Capital include three parts such as human capital, structural capital and customer capital that are cnsidered in this research. From viewpoint of purpose the method of this research is operational. So its executive way is descriptive based on correlation that for analysis of hypothesis there is used the panel analytic method and for estimation of parameters of regression model, the Pooled Least Squares method is Uesd. To Gathering the required data for theoretical disussions, thus some data are achieved by audited financial statement of accepted companies in Tehran Stock Exchange (TSE). The results of research hypothesis test during 2002- 2006 showed that there is a significant relation between Intellectual Capital with Return on Investment (ROI) & Economic Value Added (EVA) in all studied companies and the Intellectual Capital influences on these indexes.

    Keywords: Intellecyual Capital, Human capital, Structural capital, Customer Capital, Return on Investment(ROI), Economic Value Added (EVA)
  • Pages 85-112

    Empirical studies and theoretical principals make obvious that financial development and economic growth are interdependent. For developing capital market we must introduce appropriate instruments, prepare a suitable investment environment, and reduce market risks. A main risk in capital market is liquidity risk. Financial instruments and intermediaries, as a key part of advanced markets, have a considerable affect on market risk. Market makers are most important financial intermediary. They increase liquidity of financial securities by precise evaluation of market, and securities sell/buy. Market makers have started their activities on Tehran Stock Exchange since 2004. With regard to importance of market makers presence in TSE, this research besides of exploring of market making in other exchanges, describe various market making systems, comparable survey of rules and regulations on other exchanges and market making on TSE too. The Affects of market makers on TSE are examined with regarded to the market making regulation. For this propose, price trend and liquidity from 2004 to 2006, for 16 firms with the method of Vector Auto Regressive (VAR) studied. This research demonstrates that market making increased liquidity in market and effected on price trend.

  • Pages 137-164

    Abstract The companies for continuing commercial life have to expand their activities. They need financial resources for new investment opportunities and dividend policies. Therefore companies should make balance for investment opportunities and dividend level and provide optimal capital structure. In this thesis has been tried to investigate the relation between investment opportunities, dividend policies and capital structure. In order to investigate relation between three variables mentioned three hypotheses were presented:1- There is relation between investment opportunities and dividend policies.
    2- There is relation between investment opportunities and capital structure.
    3- There is relation between dividend policies and capital structure. For testing the hypotheses we have studied a sample consisting of 44 companies accepted in Tehran Security Exchange. The period of research is 6 years from 1380 to 1385. First with using of Kolmogorov-Smirnov testing, the normality of observations was determined .Then with using of spearman's correlation coefficient relation between variables with respect to three approaches (separation of years, average of the years and total years) were investigated. These results after using statistical approaches are:1- The first hypothesis with respect to separation of years approach confirm for years 80, 81, 82 but doesn’t confirm for years 83, 84, 85 and confirm for average approach and total years approach .
    2- The second hypothesis with respect to separation of years approach confirms for years 83, 84 but doesn’t confirm for years 80, 81, 82. This hypothesis doesnt confirm with respect to average approach but confirm with respect to total years approach.
    3- The third hypothesis doesn’t confirm with respect to total of approaches

    Keywords: investment opportunities, dividend policies, Dividend, Capital structure, share closing price
  • STUDYING OF EQUITY VALUATION MODELS BASED ON THE GROWTH IN EXPECTED EARNINGS
    Page 183

    The purpose of this study is to develop an equity valuation model that relates contemporaneous accounting data and growth in expected earnings to evaluate firm value, and incorporates both short-term as well as long-term growth in expected earnings , and non-recurring items. This paper assumes and “Information Dynamic” so it follows the modeling in Ohlson (1995) but with an extension to permit growth and non-recurring items, The analyses show that the valuation function consists of three terms (1) permanent earnings model adjusted for non-recurring items, (2) current non-recurring item and (3) a multiplier that mirrors both short-term and long-term growth, which multiplies next period expected earnings. This study is an empirical research and model examination an theory processing is done inductively. All of the hypothesis are tested by Wilcox on signed rank test. The result of this research indicates that all of the three models among calculative firm value and firm market value no significant deference is found.

    Keywords: Cost of Capital, Expected earnings, short, term, long, term growth, Permanent earnings, Expected abnormal earnings, Expected dividend