فهرست مطالب
فصلنامه میقات حج
پیاپی 77 (پاییز 1390)
- تاریخ انتشار: 1390/09/20
- تعداد عناوین: 9
- فقه حج
-
صفحه 6
- تاریخ و رجال
-
صفحه 30
-
صفحه 47
حدود سه سال پس از حادثه جانگداز عاشورا که در کربلا رخ داد، واقعه دردناک «حره» به فرمان یزید فرزند معاویه، حاکم ستمگر اموی، در شهر مدینه منوره به وقوع پیوست و بدینوسیله دستگاه خلافتش در نظر مردم، به ویژه اهالی مدینه بیش از پیش اعتبار خود را از دست داد؛ چرا که این شهر، پایگاه نخستین حکومت اسلام بود و در نگاه مسلمانان، پس از مکه - سرزمین وحی و رسالت و زادگاه توحید - قداست و ارجی ویژه داشت.
بنابراین، بدیهی است در چنین محیطی، بازتاب و انعکاس ظلم یزید به اهل بیت پیامبر (ص) نمی توانست مثبت باشد وطبیعی بود که بازماندگان مهاجر و انصار در برابر این ماجرا ساکت ننشینند و موضعگیری های آشکار و نهان از خود نشان دهند و البته این چیزی نبود که از دید حاکمان دستگاه شام مخفی بماند.
در اثبات وجود واکنش ها و نارضایتی ها میان مردم مدینه، می توان به جابجایی ها و عزل ونصب هایی که پس از حادثه عاشورا در این شهر به وجود آمد استناد کرد، که شرح آن، مقاله و مجالی دیگر می طلبد.
اکنون در این نوشته نگاهی پژوهشی خواهیم داشت به مسائلی که در حادثه «حره» رخ داد و برای نیل به مقصودمان از منابع معتبر تاریخی اسلام بهره خواهیم برد.کلیدواژگان: حره، حره واقم، مدینه، شام - اماکن و آثار
-
صفحه 76در این باریکه سخن پس از اشارتی بس کوتاه به آن چه بر سر مکان های مقدس مکه مکرمه و مدینه منوره به دست قوم وهابی رفته است، از محتوای کتاب «الاماکن الماثوره المتواتره فی مکه المکرمه: عرض و تحلیل» نوشته دکتر عبدالوهاب ابراهیم ابو سلیمان سخن می رود و سپس به معرفی رهیافت مولف محترم کتاب در این اثر گرانسنگ پرداخته می شود و در فرجام مقال از ترجمه این کتاب اندکی یاد می شود.کلیدواژگان: مکان های تاریخی، مکه مکرمه، تواتر علمی و محلی، رهیافت ابوسلیمان، وهابیان
- گفت و گو
- کتاب نقد و معرفی
-
صفحه 112
- خاطرات
- از نگاهی دیگر
-
صفحه 168
- اخبار و گزارشها
-
صفحه 192