فهرست مطالب

مجله تولید گیاهان زراعی در شرایط تنش های محیطی
سال دوم شماره 3 (پیاپی 5، پاییز و زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/09/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • بهرام میرشکاری صفحه 89
    به منظور مطالعه رقابتپذیری سه رقم آفتابگردان در تداخل با تراکم ها و زمان های مختلف سبز شدن علف هرز تاج خروس آزمایش هایی در طی دو سال 84-1383 به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار اجرا شد. فاکتورها شامل رقم آفتابگردان (آذرگل، هایسان و آلستاv) تراکم تاج خروس (8/3 25، 41/7 بوته در متر مربع) و زمان نسبی سبز شدن تاج خروس (همزمان، 15 و 30 روز بعد از سبز شدن آفتابگردان) بودند. کرتهای تک کشتی آفتابگردان از زمان سبزشدن تا برداشت عاری از علفهای هرز نگهداشته شدند. نتایج نشان داد که سرعت ظهور برگ و فاصله زمانی بین ظهور دو برگ متوالی در آفتابگردان از پنجمین جفت برگ به بعد در تیمارهای مربوط به سبز شدن همزمان با آفتابگردان و سطوح تراکم 25 و 41/7 بوته تاج خروس در مترمربع در دو رقم هایسان و آلستار روند کاهشی پیدا می کند . زمان ظهور جوانه طبق در تیمارهای رقابت تمام فصل تاجخروس با تراکم های 25و 41/7 بوته در مترمربع نسبت به شاهد به ترتیب تا 15و 16 درصد در رقم هایسان و 38و 47 درصد در رقم آلستار به تاخیر افتاد. در دو رقم هایسان و آلستار زمان سبز شدن بیشتر از تراکم علفهرز روی زمان تاگلدهی آفتابگردان تاثیر داشت. در رقم آذرگل فقط سطح سوم تراکم توانست روی ارتفاع آن تاثیر منفی داشته باشد و این رقابت از روز 75 به بعد رفع گردید. اصلاح هیبریدهای آفتابگردان با ارتفاع ساقه بلندتر موجب بهبود قدرت رقابتی آنها با تاجخروس و سایر علفهایهرز مشکل ساز خواهد شد و از آن میتوان به عنوان ابزاری مفید در مدیریت تلفیقی علف های هرز بهره گرفت.
    کلیدواژگان: آفتابگردان، تاجخروس، تراکم، زمان نسبی سبز شدن، سرعت ظهور برگ
  • حسین صادقی، مهران شرفی یزاده، حسین حیدری شریف آباد صفحه 105
    به منظور بررسی اثر رطوبت بذر در هنگام برداشت بر بنیه و برخی صفات کیفی بذر کلزا پژوهشی طی سال های 88-1386 اجرا گردید. بدین منظور نمونه بذرها از مزارع تولید بذر کلزای ارقام هایولا 401 و هایولا 308 در دزفول با رطوبت های 35 ، 15 ، 25 و 10 درصد از مزارع تولید بذر کلزا در دزفول برداشت گردید. سپس در آزمایشگاه با اجرای آزمون جوانه زنی استاندارد شاخص هایی نظیر درصد جوانه زنی (قوه نامیه)، متوسط جوانه زنی روزانه، سرعت جوانه زنی روزانه، طول گیاهچه، وزن تر و خشک گیاهچه و شاخص بنیه گیاهچه (وزن خشک گیاهچه × قوه نامیه) اندازه گیری گردیدند. داده های حاصل با استفاده از آزمایش عاملی (فاکتوریل) 2×4 بر مبنای طرح پایه کاملا تصادفی تجزیه مرکب گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری داده ها مشخص ساخت که شاخص های مورد بررسی تحت تاثیر عوامل مورد نظر قرار گرفتند. درصد جوانه زنی، متوسط جوانه زنی روزانه، وزن تر گیاهچه، وزن خشک گیاهچه و شاخص بنیه گیاهچه تحت تاثیر اثر متقابل رقم، رطوبت بذر هنگام برداشت و سال قرار گرفتند. بیشترین میزان متوسط جوانه زنی روزانه، وزن تر گیاهچه، وزن خشک گیاهچه و شاخص بنیه گیاهچه در رطوبت 15 درصد به دست آمد. در بین دو رقم نیز شاخص قدرت گیاهچه رقم هایولا 401 نسبت به هایولا 308 بیشتر بود. به طور کلی با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش مشخص گردید که کیفیت بذر ارقام مورد بررسی کلزا و جنبه های مختلف آن تحت شرایط محل اجرای آزمایش قرار گرفته و کیفیت بذرهای حاصله با رطوبت 15 درصد بیشتر از سایر رطوبت ها بود.
    کلیدواژگان: کلزا، بنیه گیاهچه، میزان رطوبت بذر، رسیدگی بذر
  • علی جمالی، گودرز احمدوند، علی سپهری، آژنگ جاهدی صفحات 117-47
    به منظور تعیین واکنش عملکرد و اجزای عمکرد ذرت به طول دوره های تداخل و کنترل علف های هرز، آزمایشی در سال 1386 در دانشکده کشاورزی همدان به اجرا در آمد. این آزمایش به صورت طرح بلوک های کامل تصادفی با دوازده تیمار و سه تکرار اجرا شد. تیمارهای آزمایشی در دو سری تنظیم شدند، سری اول تیمارها شامل شش تیمار بود که از شروع دوره رشد تا 0، 15 ، 25 ، 35 ، 45 ، 55 روز پس از سبز شدن اجازه رشد به علفهای هرز داده شد و سپس تا زمان برداشت، کنترل شدند و سری دوم تیمارها نیز شامل شش تیمار بود که از شروع دوره رشد تا 0 ،15 ، 25 ، 35 ،45 ، 55 روز پس از سبزشدن علف های هرز کنترل شدند و سپس به آنها تا زمان برداشت اجازه رشد داده شد. عملکرد و اجزای عملکرد و ماده خشک کل در زمان برداشت ذرت اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که اثر تداخل و کنترل علف های هرز بر ماده خشک کل، شاخص برداشت، تعداد دانه در ردیف و عملکرد نهایی معنی دار، ولی بر تعداد ردیف در بلال معنی دار نبود . وزن هزار دانه به طور معنی داری تحت تاثیر دوره تداخل علف های هرز قرار گرفت، اما اثر دوره کنترل بر وزن هزار دانه معنی دار نشد.
    کلیدواژگان: تعداد ردیف در بلال، تعداد دانه در ردیف، وزن هزار دانه، شاخص برداشت، وزن خشک کل
  • شیوا زعفرانچی، مهری صفاری، وحیدرضا صفاری، قاسم محمدی نژاد صفحات 129-62
    کنجد یکی از مهمترین گیاهان روغنی گرمسیری است. به منظور بررسی اثرات دو تنظیم کننده رشد گیاهی، نفتالین استیک اسید (NAA) و بنزیل آمینو پورین (BAP) بر روی عملکرد، اجزای عملکرد، روغن و پروتئین در برخی ژنوتیپ های مختلف کنجد، آزمایشی در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان در سال زراعی 2006 اجرا گردید. فاکتورهای مورد مطالعه عبارت بودند از: دو تنظیم کنند هرشد گیاه، هر کدام در سه سطح شامل NAA ،BAP و شاهد بدون مصرف و چهار ژنوتیپ کنجد (رقم مغان، رقم کرج، توده محلی بافت و سیرجان) که به صورت فاکتوریل در قالب بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا گردیدند محلول پاشی برگ ها با BAP و NAA به ترتیب با غلظت های 30pmm و 200pmm در شروع گلدهی انجام گردید . نتایج تجزیه واریانس نشان داد که گیاهان تیمار شده با NAA و BAP از نظر عملکرد و برخی صفات دیگر بر گیاها ن شاهد برتری داشتند. نتایج نشان دهنده آثار اصلی و متقابل معن یدار در آزمایش برای عملکرد دانه می باشد به طوری که توده های بومی در مقایسه با ارقام اصلاحی با تیمار تنظیم کننده رشد گیاهی (PGR) برتری داشتند. همچنین ژنوتیپ های مختلف، اثر متقابل معنی داری از نظر درصد چربی و پروتئین دانه در اثرکاربرد تیمار نشان دادند. اجزاء عملکرد با عملکرد دانه همبستگی مثبت و معنی دار نشان دادند درحالیکه میزان پروتئین و چربی دانه با عملکرد همبستگی منفی و معنی دار داشتند. با اعمال تیمار بیشترین عملکرد دانه مربوط به توده های محلی سیرجان و بافت بود، ولی از نظر درصد چربی و پروتئین دانه، ارقام اصلاحی مغان و کرج برتری داشتند ، بنابراین با هدف استخراج روغن اعمال تیمار تنظیم کننده رشد بر ارقام اصلاح شده عملکرد روغن بالاتری را در پی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: اکسین، سایتوکنین، کنجد، (Sesamum indicum L، ) عملکرد
  • مهرداد قاسمی لمراسکی، سید وحید علوی، عباس قنبری مالیدره صفحه 143
    به منظور بررسی اثرات متقابل مصرف مقادیر مختلف سیلیس و فسفر روی شدت بیماری بلاست برنج رقم طارم، آزمایشی در سال 1388 در شهرستان ساری به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی و در چهار تکرار انجام شد. فسفر خالص در سه سطح صفر، 50 و 100 کیلوگرم در هکتار و سیلیس خالص در سه سطح صفر، 500 و 1000 کیلوگرم در هکتارمورد استفاده قرار گرفت. عملکرد دانه در سطح پنج درصد معنی دار بود و بیشترین عملکرد دانه با مصرف 1000 کیلوگرم سیلیس با 3849/5 کیلوگرم در هکتار حاصل شد. درصد آلودگی به بلاست برگ در سطح 5 درصد معنیدار بوده، به نحوی که پایینترین درصد آلودگی به بلاست برگ با مصرف 1000 کیلوگرم در هکتار کود سیلیس، منجر به کاهش شدت بیماری تا 10 درصد نسبت به شاهد گردید. این مقدار مصرف سیلیس قطر لکه های ناشی از بلاست روی برگ را نیز به طور معنی - داری نسبت به شاهد بدون مصرف سیلیس (10/48میلی متر) کاهش داد. سطوح مختلف فسفر، تاثیر معنی داری روی درصد آلودگی برگ، خوشه، گره و دانه به بلاست و همچنین روی میانگین قطر لکه های ناشی از بلاست نداشت. سطوح سیلیس روی تعداد گره، خوشه و دانه آلوده تاثیری نداشت. در بررسی اثر متقابل فسفر و سیلیس، مقدار 1000 سیلیس و مقدار صفر فسفر منجر به کاهش میانگین قطر لکه ها و معنیدار شدن آن گردید. در مقادیر 100 فسفر و مقدار 1000 سیلیس نسبت به مقدار صفر سیلیس در حضور این مقدار فسفر، کاهش درصد آلودگی به بلاست برگ معنیدار شد. لذا میتوان دریافت که برخلاف مصرف سیلیس به تنهایی، مصرف توامان سیلیس و فسفر تاثیر قابل ملاحظه ای در حد معنی دار شدن در صفات مختلف مورد بررسی برای بلاست برنج نداشته است.
    کلیدواژگان: برنج، سیلیس، فسفر، بلاست برگ، بلاست خوشه
  • سید حمید یاهوییان، محمدرضا بی همتا، حمیدرضا بابایی، داوود حبیبی صفحه 159
    به منظور ارزیابی تحمل به تنش خشکی ژنوتیپ های سویا، آزمایشی در قالب طرح بلوک های ناقص با دو تکرار و دو محیط تنش و بدون تنش با استفاده از 49 ژنوتیپ از گروه های رسیدگی II،I و III سال 1383 در مزرعه بخش تحقیقات دانه های روغنی موسسه تهیه و اصلاح نهال و بذر کرج انجام گرفت. صفات فنولوژیک، عملکرد و اجزای آن و درصد پروتئین و روغن اندازه گیری گردید. نتایج حاصل از تجزیه واریانس نشان داد بین ژنوتیپ ها برای اغلب صفات تنوع وجود دارد . تجزیه رگرسیون گام به گام و تجزیه مسیر صفات مورد بررسی، نشان داد که در شرایط بدون تنش خشکی بیشترین تاثیر را تعداد دانه در بوته و در شرایط تنش میزان تولید بیوماس بیشترین تاثیر را روی عملکرد دانه داشتند. تجزیه به عامل های اصلی در شرایط بدون تنش 5 عامل و در شرایط تنش 4 عامل را شناسایی کرد که نشان می دهد در شرایط بدون تنش صفات تعداد غلاف در گره زایا، تعداد دانه در گیاه، درصد پروتئین و در شرایط تنش وزن صد دانه، وزن ریشه، عملکرد بیوماس با عملکرد دانه همراه بودند و بر روی آن تاثیر دارند. محاسبه شاخص های تحمل و تجزیه بای پلات، شاخ ص های STI ، GMP ، MP ، Harm را به عنوان مناسب ترین شاخص های تحمل به خشکی در سویا شناسایی کرد و ژنوتیپ های ،Maccon ،Cysen ، LD.8149 دارای عملکرد بالا و متحمل به خشکی و ژنوتیپ های Enterprise ، Hadgson ، Korona به عنوان ژنوتیپ های حساس به خشکی با عملکرد پایین شناسایی شدند.
    کلیدواژگان: سویا، تنش خشکی، شاخص های تحمل
  • سیده مهتاب بلادی، علی کاشانی، داوود حبیبی، فرزاد پاک نژاد، ایمان نادعلی صفحه 169
    برخی گیاهان قادر به جذب و تجمع مقادیر کافی از بعضی فلزات سنگین و سمی هستند. اگرچه فلزات سنگین در ایجاد تنش اکسیدی در گیاهان مشارکت دارند، اما گیاهان دارای مکانیسم های تدافعی مختلفی در برابر سمیت این عناصر هستند. یکی از این مکانیس مها فعال سازی آنزیم های آنتی اکسیدان به منظور محافظت در مقابل آسیب های اکسیدی ناشی از فلزات سنگین است. هدف از مطالعه حاضر شناخت تغییرات آنزیمی کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز در گونه گیاهی خلر (Lathyrus sativus) تحت سمیت عناصر سنگین سرب و مس بود. به علاوه اندازه گیر ی توانایی تجمع عناصر سنگین سرب، مس و اثرات این عناصر بر پروتئین و هسته سلول گیاهی از دیگر اهداف آزمایش بود . این آزمایش در پاییز 1387 درگلخانه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی کرج به صورت آزمایش فاکتوریل و در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد . در این راستا از چهار سطح سربpb(No3)2 0 200 400 800 میلی گرم بر کیلوگرم خاک ) و چهار سطح مس 0،150،300،400 2(Cu(SO4) میلیگرم بر کیلوگرم خاک) استفاده شد. نتایج آزمایش حاکی از افزایش معن ی دار تجمع سرب و مس تحت سطوح متفاوت این عناصر بود (p<0/01) به علاوه اندازه گیری ظرفیت دی تیروزین و دی هیدروکسی گوانوزین که به ترتیب هریک طی پراکسیداسیون پروتئین و هسته سلول گیاهی تحت سمیت عناصر افزایش می یابند، معنی دار شد (p<0/01) به علاوه اندازه گیری ظرفیت دی تیروزین و دی هیدروکسی گوانوزین که به ترتیب هریک طی پراکسیداسیون پروتئین و هسته سلول گیاهی تحت سمیت عناصر افزایش می یابند، معنی دار شد (p<0/01) بیشترین اثرات سمی این عناصر در غلظت های 450 ، 800 میلی گرم سرب و مس مشاهده شد. افزایش معن یدار دو آنزیم کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز در واکنش به سمیت این عناصر به موازات افزایش سطوح متفاوت سرب و مس قابل توجه بود (p<0/01) به طوری که افزایش چشمگیر در فعالیت این دو آنزیم در بیشترین غلظت از سرب ( mg/kg 800) و مس (450 mg/kg). خاک مشاهده شد.
    کلیدواژگان: دی تیروزین، دی هیدروکسی گوانوزین، پروتئین، هسته سلول، تنش اکسیدی
|
  • Bahram Mirshekari Page 89
    In order to study of compatibility of three sunflower hybrids at interference with different densities and emergence times of redroot pigweed (Amaranthus retroflexus L.), two field experiments were carried out during 2005 and 2006. Factorial experiments were established on Randomized Complete Block Design with three replications. Three factors included three different weed densities (8.3, 25 and 41.7 plants m-2), three relative times of weed emergence (emerged with sunflower; 15 and 30 days after sunflower emergence) and three different sunflower cultivars (Azarghol, Hysun 33 and Allstar RM). Three weedfree sunflower cultivars as controls were seeded. Results indicated that leaf appearance rate and phyllochrone in sunflower from fifth leaf to later in treatments of weed emerging with sunflower at densities of 25 and 41.7 plants m-2 in Hysun and Allstar hybrids decreased. Time to anthodium appearance in treatments of full season interference of 2 and 41.7 weeds m-2 increased up to 15% and 16% in Hysun, and 38% and 47% in Allstar hybrids, respectively, compared with control. In Hysun and Allstar, weed emergence time was more effective than weed density on time to flowering of sunflower. In Azarghol, only third level of weed density could decrease stem height of sunflower, and this kind of effect was removed from 75 days after sunflower emergence. Improvement of sunflower hybrids with high stem height will increase that's competitive power with redroot pigweed and other troublesome weeds, and we can use from that for integrated weed management.
    Keywords: Density, Leaf Appearance Rate, Redroot Pigweed, Relative Time of Emergence, Sunflower
  • Hossein Sadeghi, Mehran Sharafizade, Hossein Heidari Sharifabad Page 105
    In order to Evaluation of suitable seed moisture content at harvest on vigour seed and some quality indices of two Oil-seed rape cultivars an experimental was conducted in 2007- 2009 in Dezfoul area. Therefore, samples of Hyola 401 and Hyola 308 seeds at 10%, 15%, 25% and 35% moisture content at harvest were taken from the field and tested at seed analysis laboratory. Some seed quality indices like germination percentage (seed viability), mean of daily germination speed (MDG), daily germination speed (DGS), seedling length, fresh and dry seedling weight and seedling vigour index (seedling dry weight × viability) were measured. Data obtained using a 2×4 factorial experimental based on a completely randomized design with three replications were combined analysis. Results showed that characters were significantly different. Germination percentage, mean of daily germination speed (MDG), fresh and dry seedling weight and seedling vigour index ( seedling dry weight × viability) affected by cultivar × seed moisture content × year interaction. The highest rate of mean daily germination speed (MDG), fresh and dry seedling weight and seedling vigour index (seedling dry weight × viability) were obtained at 15% seed moisture content. In addition, seedling vigour index of Hyola 401 was higher than Hyola 308. This results revealed that seed quality was affected by environmental factors. Seeds harvested at 15% moisture content showed the highest quality.
    Keywords: Oil, Seed Rape, Seedling Vigour, Seed Moisture Content, Seed Maturity
  • Ali Jamali, Godarz Ahmadvand, Ali Sepehri, Azhang Jahedi Pages 117-47
    In order to determine the response of yield and yield components of corn to weed interference and weedfree periods an experiment was conducted in Agricultural faculty of Hamedan in 2008. This experiment was a factorial experiment based on a randomized complete bloke design with three replications and twelve treatments. The treatments of experimental consisted of six initial weed-free periods in which plots were kept free of weeds for 0, 15, 25, 35, 45 and 55 days after crop emergence, and then weeds were allowed to grow until harvest and six initial weed-infested periods in which, weeds were allowed to grow for 0, 15, 25, 35, 45, and 55, after which the plots were kept free of weeds until harvest. Yield, yield components and total dry matter were determined at harvest. The effect of interference and weedfree of weeds on total dry matter, harvest index, number of kernel per rows, grain yield, were very significant but The effect of interference and weedfree of weeds on number of rows per ear were not significant. The effect of interference period of weeds on weight of 1000 kernel was significant but the effect of weedfree period was not significant.
    Keywords: Row Per Ear, Kernel Per Row, Weight of 1000 Kernel, Harvest Index, Total Dry Matter
  • Shiva Zaferanchi, Mehri Saffari, Vahidreza Saffari, Gh Mohammadi, Nejad Pages 129-62
    Sesame is one of the most important oilseed tropical plants. In order to investigate the effect of two plant growth regulators, Naphtalene acetic acid (NAA) and Benzylamino purine (BAP) on yield, yield components, oil and protein content of sesame genotypes an experiment was carried out at the research farm, Shahid Bahonar University of Kerman in growing season 2006. The studied factors were two plants growth regulators BAP NAA each of which containing three levels as well as control with four sesame genotypes (cultivars of Moghan and Karaj , Baft and Sirjan landraces) which distributed randomly using factorial experiment in randomized complete block design with three replications. Foliage spray at 30 ppm and 200 ppm of NAA and BAP concentrations were carried out at the beginning of flowering stage. The results of analysis of variance showed that NAA and BAP treated plants showed a better performance in yield, yield components and some parameters. The results indicated significant main and interaction effects for seed yield in the experiment. land races were better than cultivars with hormonal treatment. Also different genotypes had interaction effects for seed oil and protein percentages using treatments Yield components had positive correlation with seed yield but seed protein and oil percentages had negative correlation with seed yield. Higher seed yield belonged to Sirjan and Baft landraces but Moghan and Karaj cultivars had higher seed oil and protein percentages. So cultivation of breeding cultivars using plant growth regulators can increase the oil product.
    Keywords: Benzyl Amino Purine, Naphthalene Acetic Acid, Sesame, yield
  • Gh Ghasemi, Lemrasky, Seyyed Vahid Alavi, A. Ghanbari, Malidarreh Page 143
    In order to evaluate the effect of silicon and phosphorus applications on disease severity of rice blast, a field experiment was carried out in 2009 in a factorial experiment based on the complete randomized blocks design with four replications in Sari. The pure phosphorus was applied in three levels (0, 50 and 100 kg/ha) as (P2O5) and pure Silicon was applied in three levels (0, 500 and 1000 kg/ha). As (Ca SiO2). There was a significant difference in seed yield in 5% probability and the highest grain yield obtained by application of 1000 kg/ha Si and was 3849.5 kg/ha. There was significant difference in leaf blast at 5% probability whereas that the lowest leaf blast severity by application of 1000 kg/ha Si, leaded to reduction the disease severity up to 10% in comparison to the control. This amount of using Si reduced significantly the average of lesion diameter (10/48mm) in comparison to the control without using Si, too. The various rates of P, did not affect significantly on the percentages of leaf, neck, nod, and grain blast and also on the average of lesion diameters. The rates of Si did not affect on the number of infected nod, neck and grain. Based on the interaction effects of P and Si, applying 1000 kg/ha Si without P lead to reduction significantly the average diameter of blast lesion. In the rate of 100 kg/ha P and 1000 kg/ha Si in comparison without using Si, there was significant difference in the percentage of leaf blast. So, we can find that in contrast to using Si lonely, using Si and P together can not affect significantly in different treats of rice blast.
    Keywords: Rice, Silicon, Phosphorus, Leaf Blast, Neck Blast
  • S.H. Yahoueian, M.R. Bihamta, H.R. Babaei, Davood Habibi Page 159
    Experiments were performed with 49 soybean genotypes from I II and III maturity groups on base of lattice 7*7 designs at two replications and two levels normal (60 mm) and stress (150mm) in field of seed and plant breeding research institute in karaj in summer of 1383. At duration of the experiments were took notes from phenologic traits and were took notes from yield, yield components, oil and protein percents after field harvest, too. Results of analysis of variance indicated a good diversity between genotypes for almost traits. Path and stepwise regression analysis showed seed number in plant and biomass have most effects on yield in normal and stress conditions, respectively. Factor analysis indicated 5 affected factors in normal condition and 4 affected factors in stress conditions. Traits such as pod on reproductive nodules, plant seed number associated with yield in normal conditions and characters such as 100seed weight, root weight and biomass associated with yield in stress conditions, too. Calculation of resistance indices and biplot analysis divided genotypes to 4 groups and indices such as MP, STI, GMP and Harm were recognized as best drought indices in soybean. Obtained results of biplot analysis and drought resistance indices recognized genotypes such as Maccon, cysen,L.D.8149 have high yield and drought resistance and genotypes such as Korona, Hadgson and Enterprise have low yield and susceptible to drought.
    Keywords: Soybean, Drought stress, Resistance Indices
  • S.M. Beladi, Ali Kashani, D. Habibi, F. Paknejad, I. Nadali Page 169
    Some plants have the ability in absorbing adequate amounts of some toxic and heavy metals. Although heavy metals contribute in the occurrence of oxidative stress in plant species, the plants possess various defensive mechanisms against the toxicity of such elements. One of these mechanisms is the activation of antioxidant enzymes in order to protect against oxidative injuries resulting from heavy metals. The aim of the present study was to understand the enzymatic changes of Catalase and Glutathione peroxidase in Grass pea (Lathyrus sativus) under lead and copper toxicity. In addition, the measurement of the ability in accumulating lead and copper and the effects of these elements on protein and the plant cell nucleus was another purpose of the present study. The experiment was carried out in factorial form as randomized complete design in agricultural and natural resources faculty, Karaj, in 2009. Four levels of lead (Pb(NO)3)2 (0, 200, 400 and 800 mg/kg) and four levels of copper (Cu(SO4)2) (0, 150, 300, 450 mg/kg ) were used. The results suggested the significant increase in lead and copper accumulation under different levels of the same elements (p
    Keywords: Dityrosine (D, T), 8, Hydroxy, 2, Deoxyguanosine (8, OH, 2, DG), Protein, Cell Nucleus, Oxidative Stress