فهرست مطالب

مجله تولید گیاهان زراعی در شرایط تنش های محیطی
پیاپی 1 (تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/06/25
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شهرام عزیزی چاخرچمن، حمدالله کاظمی اربط، مهرداد یارنیا، حسین مصطفایی صفحات 7-17
    خشکی مهمترین تنش غیر زیستی در کاهش تولید محصولات گیاهان زراعی در جهان به شمار می رود. برای بازدهی بیشتر در به نژادی ارقام برتر در مناطق خشک و نیمه خشک باید بهترین معیارهای مقاومت به خشکی را شناخت. به این منظور 12 رقم و لاین امید بخش عدس در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در شرایط تنش خشکی (دیم) و بدون تنش خشکی (آبی) در مزرعه ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل مورد ارزیابی قرار گرفتند . بر مبنای عملکرد آبی YP) و دیم (YS) شاخصهای کمی مقاومت به خشکی از قبیل میانگین بهره وری (MP) شاخص تحمل (TOL) میانگین هندسی بهره وری ،(GMP) میانگین هارمونیک ،(HARM) شاخص حساسیت به تنش (SSI) و شاخص تحمل به تنش (STI) محاسبه شدند. نتایج حاصل از تجزیه واریانس مرکب نشان داد که بین ژنوتیپها ار لحاظ عملکرد دانه اختلاف معنی داری وجود داشت . ژنوتیپهای ILL 6031 ، ILL 9893 و ILL 8095 دارای بیشترین عملکرد دانه در شرایط بدون تنش و تنش خشکی بودند . ضرایب همبستگی بین عملکرد دانه و شاخصهای کمی مقاومت به خشکی نیز نشان داد که شاخص های GMP،HARM ،MP -STI در هر دو شرایط محیطی دارای همبستگی مثبت و معن یداری با عملکرد دانه هستند و به خوبی می توانند واکنش ارقام عدس را با شدت تنش 0/29=SI در شرایط تنش خشکی و ارقام دارای عملکرد بالا را در هر دو شرایط محیطی (تنش و بدون تنش) شناسایی کنند. بر اساس کار برد شاخصهای کمی مقاومت به خشکی ژنوتیپ های ILL 8095 ، ILL 6031 ، ILL 9893 به عنوان ژنوتیپهای متحمل به تنش خشکی، شناسایی شدند.
    کلیدواژگان: تنش خشکی، شاخصهای حساسیت و تحمل به خشکی، عدس، عملکرد
  • فاطمه رحیم نیا، علی اشرف جعفری، الیاس نیستانی، مجید رفیعی صفحات 19-28
    این طرح در سال زراعی 1383-1384 در مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار بر روی 10 رقم جو به مرحله اجرا در آمد . تجزیه داده ها نشان داد که بین ارقام از لحاظ درصد پوشش، تعداد روز تا جوانه زنی، تعداد روز تا سنبله دهی، تعداد روز تا رسیدگی، ارتفاع بوته، تعداد سنبله در مترمربع، تعداد دانه در سنبله، وزن هزار دانه و عملکرد دانه اختلاف معنی داری وجود دارد . با استفاده از امید ریاضی میانگین مربعات (طرح RCBD) واریانس های ژنوتیپی و محیطی برآورد شد و با استفاده از این واریانس ها، وراثت پذیری عمومی صفات برآورد گردید . همچنین ضرایب همبستگی صفات برآورد شد و تجزیه علیت نیز صورت گرفت .صفات تعداد روز تا سنبله دهی، تعداد روز تا رسیدگی و وزن هزار دانه دارای بیشترین مقدار وراثت پذیری بودند . بر اساس تجزیه علیت صورت گرفته، صفت تعداد دانه در سنبله بیشترین اثرمستقیم را بر روی عملکرد دانه داشت . اثر مستقیم وزن هزار دانه بر عملکرد تا حدودی به دلیل اثر غیرمستقیم و منفی از طریق تعداد دانه در سنبله کاهش یافت.
    کلیدواژگان: جو، اجزاء عملکرد، تجزیه علیت، وراثت پذیری و همبستگی
  • همت الله پیردشتی، حسین کاظمی پشت مساری، محمدعلی بهمنیار، مرتضی نصیری صفحات 29-38
    برگ پرچم در مقایسه با سایر اندام های گیاه برنج دارای موثرترین ساختمان فتوسنتزی و فعالترین برگ در طول دوره تشکیل دانه محسوب می شود. به منظور مطالعه تاثیر سطوح و تقسیط نیتروژن بر خصوصیات مرتبط با برگ پرچم در سه دسته از ارقام موجود در کشور (طارم: رقم بومی، شفق: رقم اصلاح شده و پر محصول و بهار 1 و رقم هیبرید) آزمایشی در سال 1384 در موسسه تحقیقات برنج کشور – معاونت مازندران (آمل) – انجام شد. آزمایش به صورت کرت های دوبار خرد شده در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار بود. سطوح نیتروژن در سه سطح (46،69 و 92 کیلوگرم نیتروژن در هکتار) عامل اصلی و نوع تقسیط در سه سطح (به نسبتهای متغیر در مراحل کاشت، پنجه زنی و خوشه رفتن به ترتیب شامل (50% S1 ( %25 ، 25% و (25%، 50% و 25%) S2 و (25% 25%، 50%) S3 به عنوان عامل فرعی در نظر گرفته شد. عامل فرعی فرعی به رقم اختصاص داده شد. نتایج نشان داد که میزان نیتروژن، سطح برگ و مقدار کلروفیل برگ پرچم تحت تاثیر سطوح نیتروژن، تقسیط و نوع رقم قرار گرفت به طوری که با افزایش سطوح نیتروژن مقادیر این صفات افزایش یافت. مقدار ماده خشک برگ پرچم تحت تاثیر نوع تقسیط و رقم و دوام برگ پرچم تحت تاثیر مقدار نیتروژن و رقم قرار گرفت. در بین سطوح تقسیط، تقسیط نوع دوم (S2)اثر بیشتری بر اکثر صفات مورد مطالعه داشت. رقم هیبرید بهار 1 در کلیه صفات مرتبط با برگ پرچم دارای مقدار بیشتری نسبت به دو رقم دیگر بود اما به دلیل داشتن دانه پوک بیش از حد عملکرد کمتری نسبت به رقم شفق داشت.
    کلیدواژگان: ارقام برنج، نیتروژن، تقسیط، برگ پرچم، ماده خشک
  • ابراهیم خلیل وند بهروزیار، مهرداد یارنیا، صمد دربندی، هوشنگ آلیاری صفحات 39-50
    به منظور بررسی تنش خشکی بر عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان در تراکمهای مختلف کشت آزمایشی به صورت اسپیلت فاکتوریل بر اساس طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در سال 1384 در ایستگاه تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به اجرا در آمد . تیمارهای آزمایشی شامل دو رقم رکورد و هیبرید آذرگل آفتابگردان، چهار سطح تنش کمبود آب مشتمل بر شاهد، 75 درصد رطوبت قابل دسترس، 50 درصد رطوبت قابل دسترس و 25 درصد رطوبت قابل دسترس و سه سطح تراکم شامل 80 ، 90 و 100 هزار بوته در هکتار بودند . فاصله ردیفها 60 سانتیمتر و فاصله بوته ها روی ردیف به ترتیب 16 ، 20 و 20 سانتیمتر منظور گردید نتایج نشان داد که اعمال تنش کمبود آب باعث کاهش معنی داری در صفات وزن صد دانه، عملکرد دانه در تک بوته و در واحد سطح، درصد روغن و عملکرد روغن در واحد سطح گردید . درمورد صفات مهمی چون وزن 100 دانه، عملکرد دانه در تک بوته و در واحد سطح و عملکرد روغن در واحد سطح بین تیمار شاهد و تیمار 75 درصد رطوبت قابل دسترس اختلاف معنی داری مشاهده نشد ولی با کم شدن رطوبت از 50 درصد رطوبت قابل دسترس، کاهش معنی داری در این صفات مشاهده گردید . همچنین با اعمال تنش کمبود آب و افزایش تراکم از 80 هزار بوته به 100 هزار بوته اختلاف معنی داری در صفات فوق ملاحظه شد . نتایج حاصل از اثرات متقابل رقم و تنش کمبود آب با تراکم های اعمال شده نشان داد که بیشترین درصد روغن در رقم رکورد در شرایط آبیاری کامل و تراکم 100 هزار بوته و بیشترین عملکرد روغن در هیبرید آذرگل در تراکم 90 هزار بوته در هکتار در شرایط آبیاری کامل حاصل گردید . همچنین طبق نتایج حاصل، هیبرید آذرگل و رقم رکورد بیشترین عملکرد دانه در واحد سطح را در تراکم 100 هزار بوته در هکتار نشان داد.
    کلیدواژگان: آفتابگردان، تراکم، تنش خشکی، عملکرد، درصد روغن
  • بهرام مسعودی، محمدرضا بی همتا، حمیدرضا بابایی، سیدعلی پیغمبری صفحات 51-63
    به منظور بررسی صفات مرفولوژیک و فنولوژیک موثر و شناخت عوامل مهم تاثیرگذار بر عملکرد سویا، 364 ژنوتیپ سویا در یک طرح آگمنت با سه شاهد و شش بلوک در موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج در سال 1383-1384 مطالعه شدند . در این مطالعه 24 صفت کمی مورد ارزیابی قرار گرفت . از روش تجزیه به مولفه های اصلی برای تعیین تعداد عاملها استفاده شد . نتایج تجزیه به عاملها نشان داد پنج عامل مشترک مجموعا 84/37 درصد از تغییرات داده ها را توجیه می کنند. این عاملها با توجه به صفاتی که شامل می شوند، تحت عنوان خصوصیات فنولوژیکی، عملکرد و اجزای آن ، عامل ارتفاع، خصوصیات مغز بذر یا کیفیت، و عامل قدرت باروری نامگذاری شدند . تجزیه به عاملها تعداد زیادی از متغیرهای همبسته را به تعداد کمتری عامل کاهش داد . در به نژادی صفاتی که در هر عامل حداکثر تغییرات را داشته باید توجه شود، به طور مثال برای اصلاح عامل عملکرد و اجزای آن باید به صفاتی مانند تعداد غلاف در یک بوته، تعداد غلاف در شاخه های فرعی یک بوته، تعداد دانه در یک بوته، وزن یک بوته و وزن دانه یک بوته توجه شود یعنی ژن یا ژنهایی که مثلا تعداد دانه در یک بوته را کنترل می کنند، وزن یک بوته، وزن دانه یک بوته و دیگر صفات وابسته در این عامل را نیز به احتمال خیلی زیاد کنترل می کنند و بنابراین از نتایج این قسمت می توان در به نژادی به ویژه در انتخاب غیر مستقیم استفاده نمود . تجزیه خوشه ایجهت گروه بندی ژنوتیپها کلیه ژنوتیپها را به سه گروه طبقه بندی کرد . به طور کلی نتیجه گیری شد که ارقام قرار گرفته درگروه یک شامل ارقام زودرس و با ارتفاع و عملکرد و اجزای عملکرد پایین، ارقام گروه دوم شامل ارقام متوسط رس و ارقام گروه سوم شامل ارقام دیر رس و با ارتفاع و عملکرد و اجزای عملکرد بالا می باشند.
    کلیدواژگان: سویا، تجزیه به عامل ها، تجزیه کلاستر، عملکرد، صفات مورفولوژیک و فنولوژیک
  • مجید رحیمی زاده، ناصر خدابنده، حسین حیدری شریف آباد صفحات 65-76
    یونجه های یکساله از مهمترین لگومهای مرتعی در خاکهای خنثی و قلیایی ایران محسوب می شوند که عملکرد علوفه و بذر در آنها به تراکم کشت بستگی دارد . با هدف تعیین مناسبترین تراکم کشت جهت تولید علوفه و بذر در چهار گونه یونجه یکساله M.polymorpha ،M.truncatula ، M.scutellataو M.rugosa) دو آزمایش جداگانه یکی در شرایط گلخانه ای و دیگری در شرایط مزرعه ای اجرا گردید . در آزمایش اول هر یک از گونه های مورد بررسی در چهارسطح تراکم 400 و 600 و 800 و 100 بوته در مترمربع در قالب طرح کاملا تصادفی جداگانه ای با چهار تکرار در گلدانهای 5 لیتری در شرایط گلخانه کشت شدند . در آزمایش اول از بین صفات مورد بررسی، عملکرد ماده خشک در واحد سطح در سه گونه M.rugosa و M.polymorpha ،M.truncatula و نسبت برگ به ساقه نیز در دو گونه M.scutellata و M.polymorpha تحت تاثیر تراکم قرار گرفتند، در حالی که تراکم تاثیری بر ارتفاع بوته در هیچ یک از گونه ها نداشت . بر اساس نتایج این آزمایش تراکم 800 بوته در متر مربع مناسبترین تراکم گیاهی جهت تولید علوفه در گونه های مورد آزمایش بود و گونه M.scutellata بیشتر از سایر گونه ها تولید علوفه نمود آزمایش دوم نیز در مزرعه به صورت کرتهای خرد شده در قالب طرح آزمایشی بلو ک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا گردید . گونه های یونجه یکساله به عنوان فاکتور اصلی در چهار سطح و تراکم کشت با چهار سطح (50 و 100 و 150 و 200 بوته در متر مربع ) به عنوان فاکتور فرعی انتخاب گردیدند . در آزمایش دوم صفات عملکرد غلاف در واحد سطح، تعداد دانه در هر غلاف، وزن هزار دانه، وزن صد غلاف و نسبت میزان بذر به غلاف تحت تاثیر تراکم قرار گرفت به نحوی که با افزایش تراکم تا سطح مطلوب 100 بوته در مترمربع عملکرد غلاف افزایش یافته و در تراکمهای بالاتر عملکرد کاهش یافت . در این آزمایش نیز گونه M.scutellata از بالاترین عملکرد بذر برخوردار بود.
    کلیدواژگان: یونجه یکساله، تراکم گیاهی، علوفه، بذر
  • معصومه ثمره فکری، لطیف صالحی صفحات 77-84
    بررسی رجحان غذایی شپشه دندانه دار روی مواد دانه ای انباری مختلف در پنج سری آزمایش به روش آزمون انتخابی در شرایط آزمایشگاه با استفاده از حشرات کامل نر و ماده انجام گردید. شرایط آزمایش ها در یک اتاق تاریک با درجه حرارت 5±25 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 90-75 درصد صورت گرفت. مواد دانه ای انباری در یک میدان دایره ای شکل به قطر 60 سانتی متر روی یک صفحه 1×1 متر چوبی و به فاصله مساوی از هم چیده شدند. در هر آزمایش، حشرات نر و ماده هم سن و بی تجربه شپشه دندانه دار از مرکز میدان رهاسازی شدند. در آزمایشهای سری اول و دوم هشت نوع محصول انباری شامل گندم، برنج، کشمش، گردو پسته، بادام، لوبیا و عدس به صورت دانه و میوه خشک سالم و پودر و له شده به طور جداگانه در اختیار 20 حشره شپشه دندانه دار قرار داده شد. در هر دو مورد، حشره بیشترین گرایش را به غلات نشان داد .(P<0/05 ) در آزمایش سوم، چهار نوع غله در اختیار شپشه دندانه دار قرار داده شد. این آفت جو را به گندم برنج و ذرت ترجیح داد .(P<0/05 ) در آزمایش بعدی، سه واریته از نوع دودی و غیر دودی برنج پر کشت در استان گیلان مورد مقایسه قرار گرفتند. حشره نوع دودی هر رقم برنج را نسبت به نوع غیر دودی آن ترجیح داد. همچنین رقم خزر بیشتر مورد علاقه حشره بود تا ارقام هاشمی و بینام. در آزمایش پنجم، برنج خزر به ادویه جات دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه، فلفل قرمز و نمک آغشته شد و با نوع معمولی آن مقایسه گردید . شپشه دندانه دار با اختلاف معنی داری به ترتیب نوع برنج ساده، آغشته به دارچین، نمک، فلفل قرمز، زردچوبه و فلفل سیاه را انتخاب نمود. نتایج این آزمایشها فرضیه های این تحقیق را تایید می کند و نشان می دهد:1- غلات اعم از سالم یا آرد شده، مواد غذایی مورد علاقه سوسک O. surinamensis هستند،
    2- نوع واریته برنج در انتخاب آفت تاثیر دارد. این نتایج در تصمیم گیری نگهداری درازمدت ارقام برنج کمک می کند
    3- با مطالعات جامع تر دورکننده های گیاهی، می توان روش مناسبی را در مدیریت کنترل خسارت شپشه دندانه دار در انبار احراز کرد.
    کلیدواژگان: شپشه دندان هدار، Oryzaephilus surinamensis مواد دان های انباری، رجحان غذایی، کنترل
  • سید حیدر موسوی انزابی، قدیر نوری قنبلانی، محمود شجاعی، علیرضا عیوضی، حسین رنجی صفحات 85-94
    شته مومی کلم Brevicoryne brassicae L. یکی از آفات جدی کلزا در جهان است . از آن جا که کاربرد گیاهان مقاوم یکی از روش های مناسب و مطلوب برای کنترل آن می باشد، بررسی حساسیت 21 ژنوتیپ کلزا (Brassica napus L.) نسبت به شته مومی کلم به منظور مطالعه ارقام مقاوم و حساس در یک آزمایش مزرعه ای بر پایه طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار تحت شرایط آلودگی طبیعی در شهرستان ارومیه در سال 1385-1384 انجام گردید . ارزیابی ژنوتیپهای موجود با استفاده از فرمول = P×N×L شاخص آلودگی (Infestation index) انجام گردید که در آن درصد گیاهان آلوده هر کرت =p و متوسط تعداد شته موجود در یک سانتی متر ساقه =n و متوسط طول ساقه آلوده در هر کرت =L بود. تغییر و تبدیل داده های این شاخص با فرمول (Ii+0.5)1⁄2 انجام شد . آغاز آلودگی به شته از اواخر اردیبهشت مشاهده گردید و تا برداشت کلزا در اواخر خرداد این آلودگی وجود داشت . میزان آلودگی در آخرین نمونه برداری همزمان با رسیدن دانه های کلزا اندکی کاهش یافت . تاریخ های مختلف نمونه برداری چهارم بیشترین شاخص آلودگی را داشت. ژنوتیپهای کلزا در چهار گروه زیر قرار گرفتند:1. گروه مقاوم (Modena، Sunday، Opera and Sinatra)
    2. گروه نیمه مقاوم (Zarfam، Sahara، Okapi، ARG-91004، ARC-5، Orient، Milena and ARC)
    3. گروه نیمه حساس (SLMO46، Talent، Celisius، Elite، Dexter and Ebonite)
    4. گروه حساس (Geronimo، Olpro and Licord)
    کلیدواژگان: شته مومی کلم، کلزا، مقاومت گیاه، شاخص آلودگی
|
  • Shahram A. Chakherchaman, H. Kazemi, M. Yarnia, H. Mostafaei Pages 7-17
    Drought is the most important abiotic stress threateing crop production in the world. To increase efficiencies of breeding for advanced lentil lines under arid and semi-arid regions, it is essential to understand drought tolerance indices. Therefore an experiment was carried out study the performance of 12 lentil genotypes in a randomized complete block design (RCBD) with three replication under stress rain-fed and non-stress irrigated conditions at Ardabil Agriculture and Natural Resources Research Station. Based on the yields of genotypes under irrigation (YP) and rain-fed (YS) conditions, several quantitative drought tolerance indices, i.e mean productivity (MP), tolerance index (TOL), geometric mean productivity (GMP), harmonic mean (HARM), stress susceptibility index (SSI) and stress tolerance index (STI) were used to evaluate drought responses of these genotypes. Combined analysis of data revealed that there were significant yield difference among the genotypes. Genotypes ILL 6031, ILL 9893 and ILL 8095 produced the highest grain yields under both stress and nonstress conditions. It also showed that correlation coefficients of grain yield with MP, HARM, GMP, and STI indices in the both environments conditions were positively significant. These indices, thus, differentiated stress intensity response (SI=0.29) of genotypes under drought stress and non-stress conditions. According to these indices, it is concluded the three above mentioned genotypes werw more drought tolerance than the others.
    Keywords: Drought stress, Drought sensitivity, tolerance indices, lentil, grain, yield
  • F. Rahimniya, A. A. Jafari, Elyas Neystani, M. Rafei Pages 19-28
    10 varieties of barley (Hordeum vulgare) were sown using a Completely Randomized Block Design with three replications, of Islamic Azad university, Shirvan, Iran in Autumn 2004. Data were collected and analyzed. There were significant differences among, varieties for plant coverage, days to seedling emergence, days to spike, days to maturity, plant height, spike number per m3, grain number per spike, 1000 grain weight and grain yield. Expected mean squares (EMS) were used for the estimation of genetic and environmental variances and then broad sense (h2 b) heritabilities, The relationships among traits were studied using correlation and path analysis. Estimates of h2 b were high for days to spike, days to maturity and 1000 grain weight. The results derived from path analysis indicated that grain number per spike had positive and direct effect on the grain yield. Direct effect of 100 grain weight was decreased by negative indirect effect of grain number per spike.
    Keywords: Barley, Correlation, Heritability, Path analysis, yield components
  • H. Pirdashti, H. Kazemi, M.A. Bahmanyar, M. Nasiri Pages 29-38
    Flag leaf has the most efficient photosynthetic element among different organs of rice during grain filling. In order to study the effect of nitrogen levels and applications on flag leaf characteristics, three groups of varieties, Tarom, Shafagh, and Bahar l hybrid) were examined at a field in Rice Research Institute. Deputy of Mazandaran (Amol)-in 2005. A split split Plot according to Randomized Complete Block Design with three replications and three factors were used. Nitrogen rates at three levels (including 46, 69 and 92 kg. N ha1 from the urea source), spilt at the three levels (in transplanting, tillering and heading stages) including: S1 (50%, 25% and 25%) S2 (25% , 50% and 25%) and S3 (25%, 25% and 50%) and varieties, amount of nitrogen and application times were considered as the main plot, sub-plot and the sub-sub-plot, respectively. Results showed that, leaf area and chlorophyll content of the flag leaf were affected by nitrogen levels, split application of nitrogen affected varieties. Split application of nitrogen and varieties affected only the dry matter of the flag leaf but nitrogen content of flag leaves were stable. Among the application times, S2 had the highest effect on the most studied traits. Bahar 1 hybrid had the highest values of charachters related to flag leaf, but it had lower yield than Shafagh, due to high nonfilling grain per panicle.
    Keywords: Rice varieties, Nitrogen, Flag leaf, Split application, Dry matter
  • E. Hkalilvand, M. Yarniya, Samad Darbandi, H. Alyari Pages 39-50
    Effect of drought stress on yield components of two sunflower (Helianthus annuuss) hybrids at different plant densities was investigated. The experiment was conducted as a split factorial based on Randomized Complete Block Design with three replicates at Research Station of the Islamic Azad University of Tabriz in 2006. Treatments were varieties, four levels of water including control, 75%, 50%, 25% of available soil moisture and plant densities at 80, 90 and 100 thousands plants per hectare, Row spacing was 60 cm and plant interval 16, 18 and 20 cm, respectively for the three plant densities Results indicated that application of the drought stress had a significant decline in hundred seed weight, oil percentage, grain and oil yield per hectare (P
    Keywords: Drought stress, Plant density, oil content sunflower, yield
  • B. Masoudi, M.R. Bihamta, H.R. Babaei, S. Payghambari Pages 51-63
    In order to study morphological and phonological traits and essential factors on yield, 364 soybean genotypes were studied, using an Augmented Deign with three controls and six blocks, at seed an plant improvement Institute, Karaj, Iran, in 2003-04. 24 agronomic traits were studied. Principal Component Analysis was applied to determine number of factors. The results of factor analysis showed that five factors consisted 84.37% of the total variation, considering variables, of factors phenologic factor is considered yield and its components for the height (seed quality) and productivity vigor factor, respectively. Factor analysis reduced many associated variables to only a few factors. In breeding each factor should be explained in respect to traits making that factor that contain traits such as number of pods per plants, number of pods per branch, number of seed per plant, biological yield and seed yield per plant should be considered. It is likely that genes which control number of seed per plant, may also related to the genes controlling biological yield, seed yield per plant and other related traits in this factor. Therefore, result of factor analysis could be used in plant breeding, specially for indirect selection. Applying cluster analysis, 364 genotypes were classified into three groups. Genotypes in the first and second groups were early matured with low height and yield, and medium matured genotypes, with, high yield and yield components.
    Keywords: Soybean, factor analysis, Cluster Analysis, yield, morphological, phonological traits
  • M. Rahimizadeh, N. Khodabandeh, Hossein Heidari Pages 65-76
    Annual medics are important pasture legumes in the neutral and alkalin soils in Iran, like all pasture legumes their yields are dependent on plant density. The aim in this study was to determine the best plant density for forage and seed production in four species of annual medics. Two experiments were conducted in the glass house and field respectively. In the first experiment, 400, 600, 800 and 1000 seedling per 1m2 were sown in a Randomize Complete Designs with four replications, in big pots. Results of this experiment showed that the plant density influences forage yield in M.truncatula, M.polymorpha, M.rugosa and also leaf/stem ratio in M.polymorpha and M.scutellata. The density of 800 seedling per 1m2 was the best for forage production in the studied medics and M.scutellata produced more forage than the others. The second experiment was carried out at Kohneh-Kan Agriculture Research Station (North Khorasan- Bojnord), using a split plot desing based on Randomized Complete Block Design with three replications. Medics species were main factors at four levels and four plant desity treatments (50, 100, 150 and 200 seedling per squre metter) as sub plots. This results per showed that a reliable density for seed production in studied medics was 100 seedling per 1m2 in the field. Pod yield, seed per pod, seed weight, pod weight and seed/pod ratio was also affected by plant density. The hightest seed production was observed in M.scutellata.
    Keywords: Annual medics, Medicago, Plant density, Forage, Seed, Production
  • M. Fekri, L. Salehi Pages 77-84
    Five separate Experiments were carried out to estimate food preference of sawtoothed on different stored grains. All experiments were conducted on a 1×1m2 wooden board at dark with temperature 25 ± 5°C and Relative Humidity (RH) 75-90%. The same age and naive male an female beetles were released on the center of each board. Eight intact and powdered kernels including wheat, rice, sultana, walnut, pistachio, almond, bean and lentile were separatedly compared at two series. Results of both treatments showed higher preference of saw-toothed to wheat than other foods (P
    Keywords: Saw, tooted grain beetle, Stored grains, Food preference, Pest control
  • S.H. Mousavi, Gh Noori, M. Shojaei, A. Aevazi, H. Ranji Pages 85-94
    Cabbage aphid (Brevicoryne brassicae L.) is a serious pest of canola (Brassicae napus L.) in the world and host plant resistance is considered to be important. Therefore, 21 genotypes of canola were evaluated in a randomized Complete Blocks Design with three replications. The experiment was performed under natural field conditions in the West Azerbaijan province, in 2005-06. Evaluation of the genotypes was based on the infestation index calculated as follow: (Ii) = P×N×L in which P = percentage of infested plants per plot, N= average number of aphid population in one centimeter of infested plant stem, L= average infested plant stem length (cm). Than data of (Ii) was transformed by (Ii=0.5). The first aphid infestation was observed in mid may and continued till harvest time in late June. High trend of aphid infestation implied to the increase of aphid populations, however, a significant decrease of aphid infestation was observed in the last sampling at seed maturity stage. Different sampling data indicated significant differences in aphid infestation and the forth samples had the highest infestation index. Canola genotype: were classified into following four groups: 1-Resistant (Modena, Sunday, Opera, and sinatra), 2-Moderate resistant (Zarfam, Sahara, Okapi, ARG-91004, ARC-5, Orient Milena and ARC-2), 3- Moderate susceptible (SLMO46, Talent, Celisius, Elite, Dexter and Ebontie) and 4- Susceptible (Geronimo, Olpro and Licord).
    Keywords: Cabbage aphid, Canola, Plant resistance, Infestation index