فهرست مطالب

تاریخ و تمدن اسلامی - پیاپی 13 (بهار و تابستان 1390)

مجله تاریخ و تمدن اسلامی
پیاپی 13 (بهار و تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سمانه عسکری، سید عباس ذهبی صفحه 3
    عصر اخوان الصفا، عصر آشنایی و تعامل فرهنگ ها و تمدن های گوناگون با یکدیگر بود . اخوان
    الصفا به این گوناگونی توجه داشتند؛ به طوری که در نظام فکری آن ها عواملی از قبیل تنوع شرایط
    آب و هوایی، گوناگونی منابع و ثروت های طبیعی، شیوه بهره برداری از این منابع، نوع خوراک و
    پوشاک و گرایش های متنوع به صنایع، گوناگونی اخلاق انسان ها که ناشی از اخلاط و مزاج بدن
    و تاثیرات بروج و کواکب و شیوه تعلیم و تربیت است و همچنین تفاوت ادیان گوناگون به
    عنوان عاملی موثر در نظم و ارتباط و اخلاق اجتماعی و نیز تنوع نظام سیاسی مرتبط با شرایع و
    گوناگونی زبان ها و لغات متعدد، گرایش های متفاوت به موسیقی و نهایتا علم، سبب تمایز جوامع
    و پیدایش فرهنگ ها و تمدن های گوناگون می گردد. تمامی این عوامل به هم پیوسته اند و بر
    یکدیگر تاثیر می گذارند. در جریان این تاثیرات آن چه در اندیشه اخوان پرنفوذ است، نظام دینی
    است.
    کلیدواژگان: اندیشه های اخوان الصفا، رسائل اخوان الصفا، الرساله الجامع، ه مولفه های فرهنگ و تمدن
  • مرتضی دانشیار صفحه 27
    در قرون نخستین اسلامی ناحیه بیهق از توابع نیشابور بود. در اواخر قرن اول هجری هنگامی که
    شاهراه خراسان- عراق از مسیر کویر مرکزی ایران به بیهق- ری- عراق تغییر یافت، ناحیه بیهق از
    اهمیتی راهبردی برخوردار، و حفظ آن یکی از اولویت های حکام خراسان شد. در پی این تحول، بیهق
    عرصه شورش ها و منازعات داخلی گردید. مقاله حاضر به بررسی ریشه های این رقابت ها اختصاص
    دارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سیاست حاکمان خراسان در تغییر مکرر کرسی بیهق موجب رقابت و آشفتگی محلی در این ناحیه می شد.
    کلیدواژگان: بیهق، سبزوار، خسروجرد، رقابت های محلی، سیاست های غزنویان و سلجوقیان
  • حسین مفتخری، علیرضا اشتری تفرشی، علی رجب لو، محمدحسین منظور الاجداد صفحه 49
    با سقوط فاطمیان و به قدرت رسیدن ایوبیان، تحولی مهم مذهب در مصر رخ داد، بدین سان که خلافت
    اسماعیلی جای خود را به سلطنتی داد که جزئی از خلافت سنی عباسیان و مدافع آن بود . این تغییر، تحولات اجتماعی و سیاسی مختلفی به همراه داشت که بیشتر در جهت اقتدار یافتن جامعه تسنن و به همین جهت، مورد حمایت ایوبیان بود. یکی از مهم ترین جنبه های این تحولات، در نظام آموزش رسمی مصر آشکار گشت. در تحول نظام آموزشی مصر که به گسترش مدارس و تعمیم تسنن در جامعه انجامید، شماری از عالمان ایرانی نقش اساسی داشتند. نفوذ این افراد در نهاد آموزش مصر، ضمن ایجاد برخی دگرگونی های فکری و اجتماعی، مانند گسترش کلام اشعری، به تربیت طبقه ای جدید از نخبگان مصری انجامید و خلا نخبگان در جامعه تسنن مصر را که در پی دو قرن سلطه فاطمیان ایجاد شده بود، جبران کرد.
    کلیدواژگان: ایوبیان، علما، مهاجرت علما، ایران، مصر، مدرسه
  • پرویز علی پرویز علی، شهرام یوسفی فر صفحه 65
    در طی قرن هفتم هجری، مغولان بخش بزرگی از سرزمین های شرق اسلامی را تحت سیطره خود
    گرفته در صحنه سیاسی و اجتماعی این سرزمین ها حضوری مسلط یافتند. آنان اقوامی بودند با زبان،
    فرهنگ، تعلقات آب وهوایی، سنت های کو چرویی و ذهنیت های معماری متفاوت؛ از این رو در
    شهرک هایی که در کنار شهر پایتخت های خود بنا کردند، پرده منقوش فرهنگی خود را بر روی آن
    کشیدند، ولی باز اقلیت های قومی کوچکی بودند. اما این تمایز قومی و هویت فرهنگی مغولان با شیوه تسامحی که در زمان غازان خان (حک:694-703ه ) منجر به گزینش دین اسلام گردید، تفاوت بارزی یافت. این اعتقاد دینی با ماهیت فرهنگی ای که اساسا ایرانی بود، تقویت شد و قوام گرفت و فرهنگ مغولان را از معماری تا دینی از آبشخور فرهنگ ایرانی - اسلامی سیراب کرد. کوس این تحول فرهنگی با ساخته شدن شهرک غازانیه تبریز در قلمرو ایلخانان طنین انداز شد. ساختار و کارکردهای این شهرک نشان دهنده تغییرات عمده اجتماعی- اعتقادی و سیاسی رخ داده در میان مغولان بود. این چنین بود که فرهنگ عشیره ای مغول که تنها در میان قبایل صحراگرد و در عرصه کارزار و غارت می توانست قدرت نمایی نماید، در جدال تمدنی و فرهنگی و حکومت که چیزی برای ارائه نداشت، آرام آرام رنگ باخت.
    کلیدواژگان: شام، شنب غازان، غازانیه تبریز، مغول، ایلخانان، غازان خان
  • اسماعیل چنگیزی صفحه 83
    کنزالدرر و جامع الغرر کتابی است در تاریخ عمومی، تالیف یکی از ترکان نه چندان پرآوازه در دوره
    ممالیک مصر به نام ابنآیبک دواداری، که آن را در نه جلد فراهم آورده است و از این طریق یک دوره
    تقریبا کامل از تاریخ سلسله های مصر پس از اسلام را تا زمان خود ارائه کرده است. آگاهی دقیق
    نویسنده از رویدادهای دوره ممالیک که ناشی از ارتباط ویژه نویسنده با حکومت و حضور او در دربار و
    دسترسی وی به استاد دولتی بوده، در دو جلد واپسین کتاب انعکاس یافته است. مسائل سیاسی، ادبی و نظامی محورهای عمده نویسنده در طرح گزارش های تاریخ یاند، ولی از موضوعات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز در این کتاب غفلت نشده است. در این مقاله ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف کنزالدرر بررسی شده است.
    کلیدواژگان: کنزرالدرر، ابن آیبک دواداری، ممالیک مصر، تاری خنگاری اسلامی
  • غلام حسین زرگری نژاد، نرگس علیپور صفحه 115
    غلامان و کنیزان در عصر قاجار در ایران از نژادها و قومیت های مختلفی چون آفریقایی، قفقازی (ارمنی،گرجی و چرکس)، ترکمن، بلوچ، کرد و حتی فارس بودند. معمولا اسارت در جنگ ها و تهاجمات ناگهانی منبع اصلی تامین غلام و کنیز، به ویژه از میان ترکان و اهالی منطقه قفقاز و ماورای آن بوده است. با سلب حاکمیت ایران بر منطقه قفقاز توسط روس ها، ورود غلامان و کنیزان از آنجا به ایران بسیار کاهش یافت و در مقابل، ورود غلام و کنیز آفریقایی از طریق جنوب ایران افزایش چشمگیر یافت. این جریان با وجود قراردادهای منع برده فروشی و نظارت جدی کشتی های ضد برده فروشی نیروی دریایی انگلیس در خلیج فارس، تا اواسط قرن 14 ادامه پیدا کرد. مقاله حاضر پس از مشخص کردن مراکز و منابع اصلی تامین غلام و کنیز، به بررسی و تشریح چگونگی این جریان در مناطق مزبور پرداخته است.
    کلیدواژگان: غلام، کنیز، قاجار، خلیج فارس، قفقاز
  • محمد علی کاظم بیگی، سید مصطفی حسینی صفحه 129
    در دوره قاجاریه، اقتصاد و جامعه سنتی در ناحیه بسطام و شاهرود تحت تاثیر عوامل محلی و
    بیرونی دستخوش تحولات چشمگیری شد. پژوهش حاضر به بازخوانی کتابچه دستورالعمل جمع و
    1295 ه.) و نیز تحلیل اطلاعات و آمار آن اختصاص دارد تا بر بخشی - خرج بسطام و شاهرود ( 1294
    از تحولات محلی شاهرود در دوره مذکور پرتوی افکند. این پژوهش نشان می دهد که در عهد
    قاجاریه، به موازات تحول اقتصاد محلی (تجارت و کشاورزی)، عایدات حکومت مرکزی از ناحیه
    شاهرود در حالی افزایش م ییافت که از یک سوی بار عمده مالیات بر دوش روستائیان بود، و از
    سوی دیگر چیزی از این افزایش درآمد به خزانه مرکزی نم یرسید، زیرا مخارج و هزین ه های محلی
    بیش از عایدات مالیاتی آن بود.
    کلیدواژگان: شاهرود، قاجاریه، تحولات اجتماعی، اقتصادی، مالیات، کتابچه جمع و خرج
  • سعید عدالت نژاد_سید حسین نظا م الدینی صفحه 165
    سلفیان تکفیری، گروه هایی از مسلمانان اند که به علت پاره ای از اندیشه ها، از جانب مخالفانشان به این نام مشهور شده اند. خاستگاه نخستین این گروه ها مصر است و سپس اندیشه های آنان به دیگر کشورهای مسلمان سرایت کرد. پس از الغای خلافت عثمانی و فروپاشی آن در 1924 و وقوع برخی تحولات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در مصر، ب هتدریج اندیشه تشکیل حکومت اسلامی به عنوان بدیلی برای نهاد خلافت در میان گروه های مسلمانی که هویت خود را در معرض نابودی می دیدند، مطرح شد. این گروه ها که به طور عمده منشعب از نهضت اخوان المسلمین، و ملهم از رویکردهای آن بودند، در دهه شصت، هفتاد و هشتاد میلادی عرصه سیاسی اجتماعی مصر را زیر تاثیر خود قرار دادند. از مهم ترین گروه های سلفی جدید میتوان به تنظیم الفنیه العسکریه، جماعه المسلمین یا جماعه التکفیر و الهجره، و جماعه الجهاد اشاره کرد. این مقاله میکوشد با بیان خاستگاه و اندیشه های سلفیان جدید معرفی را بررسی «الجهادیون» یا «تکفیری» مهم ترین گروه ها و رهبران آنها، علت شهره شدن این گروه ها به کند.
    کلیدواژگان: سلفیه، سلفیان تکفیری، الجهادیون، جماعه التکفیر و الهجره، جماعه الجهاد، تنظیم الفنیه العسکریه
|
  • Page 3
    The age of Ikhwān-al-Ṣafā, was the age of introduction to and interaction of different cultures and civilizations with each other. Ikhwān-al-Ṣafā noticed this variety; as that in their mental system factors such as variety of climate conditions, difference of natural
    resources and wealth, method of exploitation of these resources, type of food, clothing and variety tendencies toward industries, moral variety of humans – that due to expectorant mater and health, effects of months and stars, way of education – and also difference of variety religions – as a effective factor in social order and relation and moral
    – and too variety of political system of relative to religions and difference of languages and words, different tendencies toward music and finally science; Cause distinction between different societies and creation of different cultures and civilizations. All of these factors are connected to each other and affect each other. In the course of these
    effects what is more influential is the religious system.
    Keywords: Ikhwān, al, Ṣafā Rasail Ikhwān, al, Ṣafā Risala djamia, Elements of Culture, Civilization
  • Page 27
    In the early Islamic centuries, Bayhaq region was a dependent of Nīshāpūr. In the first Islamic century when the Khurasan- Iraq- road replaced by Nīshāpūr-Bayhaq- Ray- Iraq highway, Bayhaq gained increasing commercial and military importance. So that, her safeguard became a priority for governors of Khurasan. Since then Bayhaq experience d both local uprisings and competitions as well. Present study intends to examine causes of this instability. The findings suggest that policy of governors of Khurasan in changing the seat of the Bayhaq region was a main cause of local competition and conflict.
    Keywords: Bayhaq, Sabzevar, Khosrujerd, Local Competitions. Ghaznawids, Seljuks Policies
  • Page 49
    The collapse of Fatimids and the Ayyubid's coming to power in 567 AH was the beginning of a process which transferred a lot of achievements of Islamic civilization from Iran into Egypt. In other word, the replacement of Ismaili Fatimid Caliphate with a sunni
    sultanate loyal to Abbasid Caliphate in Baghdad caused constructive relationships between the sunni Iran and the sunni Egypt. An important aspect of this relationship was the migration of some groups of Iranian 'ulama into Egypt who were there mainly involved in the recently changed system of education and the new sunni court of Ayyubids. This migration not only transferred a lot of achievements of Islamic civilization into Egypt, but also caused some political, intellectual and social evolutions there and introduced a new class of sunni elite in Egyptian society.
    Keywords: Ayyubids, Ulama, Migration, Iran, Egypt
  • Page 65
    Durig the 7th century Mongol tribes dominated vast part of Eastern Islamic territory and political and social spheres .Those were the people with different language, culture, weather condition habits, decamping traditions and different architectural ideas.
    Even though they had constituted towns near their capitals and had applied their culture to these cities, they were yet small ethnic minorities. But despite of this ethnic differentiation of Mongols in cultural identity, their affability in Ghazankhan era resulted in
    selection of Islamic religion and this ethnic differentiation changed drastically. This religious belief, with cultural identity that was basically Iranian, was reinforced and consolidated and Iranian–Islamic cultural fountain watered mogul's culture from architecture to religion.
    This cultural transition was resounded when Ghazaniyyeh of Tabriz was constructed in Ilkhanids territory. Structure and functions of this township was the sign of great social, economical and political changes that had happened among Moguls and it did not have
    any counterpart in structural variety.This kind of tribal culture that could only be superior among nomadic tribes and in the field of battle and looting, it didnt have anything to offer in the field of culture, civilization and government and it faded little by little.
    Keywords: Sham, i Ghazan, Ghazaniyyeh of Tabriz, Ghazankhan, Mongol, Ilkhanids
  • Page 83
    Kanz Al Durar wa Djami’ Al Ghurar, a general history in nine volumes compiled by Ibn Aybak Al Dawadari, a lesser known Mamlukid historian, contains a comprehensiveaccount of the history of ruling dynasties of Egypt from Islamic conquest to thetime of the
    writer. His close relation with Mamluks as a high ranking official inthe court of Mamluk rulers facilitated his access to governmental documents andarchives and made his work a well documented history especially on the tow lastvolumes which are dealing with events of his contemporary period. This historymainly consists on political, military and literary issues but Ibn Aybak has alsothe social, economical and cultural events in his consideration. The author of thepresent article has studied Kanz Al Durar from a critical view and evaluated itsimportance in historiography of Egypt under Mamluks.
    Keywords: History of Egypt, Ibn Aybak Dawadari, Kanz Al Durar, Mamluks
  • Page 115
    In Qājār era, slaves (ghulāmān and kanīzān) were from various ethnic groups such as African, Caucasian(Armanian, Georgian and Circassian) , Turkman, Afghan, Baluch, Kurd and even Fars. slavery through wars and sudden invasions usually has been the main source of ghulām and Kanīz providence spacialy among Torks and the infidels in Caucasus and beyond.With removing Iran’s sovereignty in Caucasus by the Russians, the import of this group of slaves to Iran decreased severely. instead, import of African slave through south of Iran,very increased.This process in spite of slave trade prohibition treaties and the heavy hand of the British maritime anti-slave patrols in Persian Gulf, continued until the middle of the 14th century. This paper after denotes the centers and sources of
    supply slaves, has been analyzed and descripted this process in mentioned places .
    Keywords: slave (ghulām, Kanīz), Qājār, Persian Gulf, Caucasus
  • Page 129
    Under the Qajars, the traditional society and economy of Bastam- Shahrud region remarkablly changed by internal and external forces. To enlight the developments, the present study readouts and analyses the official instruction issued by the central government for revenue and expenditures of the region in 1877-1878. This work shows that along with developments in the local economy (trade and agriculture), while income of the central government was growing, the peasantry were subject to more tax burden on the one hand, on the other hand nothing of the increased revenue reached the treasuray, as local expenditure exceeded the income.
    Keywords: Shahrud, the Qajars, socio, economic changes, taxation
  • Page 165
    Salafiyan Takfiri are among the extremist groups of Muslims who are known by this title, given to them by their opponents, due to their particular ideas. The group emerged in Egypt but then later appeared in other Muslim countries. After the collapse of the Ottoman Empire and the emergence of new independent countries in the region in1924, economic, social, and political developments in later decades gradually led to the idea of forming Islamic government as an alternative to the Caliphate in Egypt. The adherents of this vision were some Muslim groups who felt that their Islamic identity in such conditions was subject to the danger of destruction. They who, generally speaking, stem from the Muslim of Brotherhood and were under their influence in attitudes, occupied the socio-political atmosphere of Egypt in the seventies and eighties. Among them, the most important groups of those are TanÛÐm al-Faniyya alÝAskariyya, DjamAÝa al-MuslimÐn or DjamAÝa al-TakfÐr wa al- Hijra, DjamAÝa al-Jihad. Introducing the ideas as well as the leaders of these groups, this paper tries to examine why they became wellknown as Salafiyan Takfiri or al-Djihaddiyyun.
    Keywords: Salafiyan Takfiri, al, Djihaddiyyun, Salafiyya, Tanzim al Faniyya al Askariyya, Djama al Takfir wa al Hijra, Djama al Jihad