فهرست مطالب

دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت - پیاپی 9 (بهار 1393)

نشریه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت
پیاپی 9 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • بهمن بنی مهد، اشرف مهربان صفحه 1
    این مقاله اثر تفکر خلاقانه بر موفقیت تحصیلی بین دو گروه از دانشجویان مقطع کارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه های دولتی را بررسی و نتایج آن گروه ها را، با هم مقایسه می نماید. نمونه آماری پژوهش شامل 115 دانشجو از دانشگاه های دولتی و 224 دانشجو از دانشگاه آزاد اسلامی است. داده های پژوهش بر اساس پرسش نامه جمع آوری و آزمون فرضیه ها نیز بر اساس آزمون مقایسه میاانگین ها و آزمون همبستگی با استفاده از رگرسیون چند متغیره انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد خلاقیت بر موفقیت تحصیلی اثرگذار است. دانشجویانی که دارای دیپلم ریاضی هستند ، خلاقیت و موفقیت تحصیلی بیشتری در مقایسه با سایر دانشجویان دارند. هم چنین خلاقیت و موفقیت تحصیلی در میان دانشجویان دانشگاه های دولتی بیشتر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. هم چنین نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیره ، نشان می دهد موفقیت تحصیلی در مقطع کارشناسی رشته حسابداری تابعی از نوع دیپلم ، ، تحصیل در دانشگاه دولتی ، جنسیت و میزان علاقه است.
    کلیدواژگان: تفکر خلاقانه، موفقیت تحصیلی، حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی
  • بیتا مشایخی، محمد عبدزاده کنفی، امید فرجی صفحه 13
    بودجه بندی فرآیند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است و در جهت حداکثر کردن میزان استفاده از منابعی است که معمولا کمیاب هستند. در مواجهه با این منابع کمیاب، توجه مداوم به برنامه ریزی و تخصیص منابع و در ادامه آن بودجه بندی، ضرورتی انکار ناپذیر دارد. اهمیت بودجه در دانشگاه هایی که اعتبارات خود را از دولت دریافت می دارند- یعنی دانشگاه های دولتی- به دلیل نقش بسیار مهمی که در جهت دهی علمی و فرهنگی نسل جوان در جامعه بازی می کنند، بسیار بیشتر است. بدیهی است بودجه بندی نادرست، تخصیص منابع را در این عرصه مهم دچار اشتباه کرده و صدمات جدی به کشور در سطح ملی خواهد زد. در این پژوهش نظام بودجه بندی در دانشگاه های دولتی کشور شناسایی و با توجه به ایرادات موجود در این نظام، ضرورت استقرار سیستم بودجه بندی عملیاتی در دانشگاه ها بیان گردید. همچنین با توجه به ادبیات موجود در زمینه بودجه و نیز تجربیات دیگر کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه بودجه بندی در دانشگاه ها، بر لزوم استقرار سیستم بودجه بندی عملیاتی با توجه به بکارگیری سیستم بهایابی بر مبنای فعالیت تاکید بیشتری گردید. در انتها،طرحی جهت پیاده سازی سیستم بودجه ریزی بر مبنای فعالیت (به عنوان جزئی از سیستم بودجه ریزی عملیاتی) با توجه به بکارگیری سیستم های بهایابی بر مبنای فعالیت در دانشگاه تهران ارائه شد.
    کلیدواژگان: بودجه ریزی عملیاتی، بهایابی بر مبنای فعالیت، بودجه ریزی بر مبنای فعالیت، دانشگاه تهران
  • دنیا احدیان پور پروین صفحه 33
    با توجه به این امر که یکی از عوامل محیطی اصلی تفاوتهای رفتاری می تواند فرهنگ یک کشورباشد، بنابراین همانگونه که درک و هدایت تفاوتهای فرهنگی ، می تواند منجر به عملیات تجاری خلاق و منابع پایدار مزیتهای رقابتی شود ،در نظر نگرفتن تفاوتهای فرهنگی نیز می تواند دلیل بسیاری از شکستهای تجاری باشد .
    هدف پژوهش فوق ابتدا بررسی نقش فرهنگ در چگونگی یادگیری و تفکر افراد در فرهنگ های مختلف در سه حوزه (به کارگیری احتمالات در قضاوتها،درک ریسک،تقدم ریسک)که منجربه ایجاد تفاوت در نحوه تصمیم گیری مدیران شاغل در فرهنگ های مختلف می شود و سپس بررسی نقش حسابداران مدیریت در ارائه اطلاعات جهت تصمیم گیری مدیران شاغل در فرهنگ های متفاوت و در نتیجه افزایش هوش فرهنگی آنها و در نهایت بررسی نحوه انجام تحقیقات فرهنگی جهت ایجاد رهنمودی درراستای توجه بیشتر پژوهشگران به این حوزه میباشد .
    نتایج پژوهش حاضر بیانگر این امر است که یکی از عوامل موثر بر تصمیم گیری افراد فرهنگی می باشد که در آن زندگی می نمایند و این عامل می تواند موجب تورش تصمیمات مدیران شاغل در فرهنگ های مختلف شود و بعلاوه با توجه به این امر که اکثر سیستم های اطلاعات حسابداری مدیریت برگرفته از کشورهای غربی و ژاپن می باشد به نظر می رسد که در نظر گرفتن تفاوتهای فرهنگی می تواند به کارآتر نمودن سیستم های اطلاعات حسابداری مدیریت درراستای اتخاذ تصمیمات صحیح تر توسط مدیریت بینجامد.
    کلیدواژگان: نسبیت فرهنگی، رویکرد رفتاری، حسابداری مدیریت، تصمیم گیری مدیریت، فرهنگ
  • محسن غلامرضایی، منصور مافی صفحه 53
    کسب و کار امروز با چالشهایی متفاوت مواجه است و متاثر از موضوعاتی نظیر تغییرات رخ داده در حوزه فنآوری، جهانی شدن، رقابت و تغییر مداوم و مستمر در نیازهای مشتریان است. محیط حاکم بر حسابرسی نیز از این امر مستثنی نیست و ملزم به رعایت مولفه های بقا نظیر کیفیت، قیمت (بهای تمام شده) و زمان تحویل (کارایی عملیاتی) است. وجود تعادل در مولفه های بقا و ایجاد هم افزایی در مثلث بقا مستلزم بهره گیری از اندیشه های نوین و متفاوت مدیریتی در کسب و کار است (راهنمای رودپشتی، 1388). در این نوشتار نقش ابزارهای تحلیل استراتژیک رایج در حوزه مدیریت استراتژیک نظیر PEST، SWOT و مدل پنج محکره پورتر در تجزیه و تحلیل ریسکهای تجاری، با هدف ارتقای رویه های حسابرسی و بهبود کیفیت گزارشگری مالی مورد بررسی قرار می گیرد. یافته های حاصل از تحقیق گواه آن است که بهره گیری حسابرسان مستقل از ابزارها و مدلهای تحلیل استراتژیک ارائه شده، افزایش دقت ارزیابی ریسک و همچنین اثربخشی رویه های حسابرسی در بهبود کیفیت حسابرسی مالی را در پی دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک، تجزیه و تحلیل استراتژیک، ریسک تجاری، تحلیل مبتنی بر SWOT، PEST و مدل پنج محرکه پورتر
  • شادی شاهوردیانی، ندا ماینایی، محمد علیجانی صفحه 69
    سنجش عملکرد مبتنی برمتغیرهای چندگانه حسابداری از موضوعات با اهمیت تلقی می شود که کمک به تحلیل گران بازار بورس اوراق بهادار در انتخاب سهام های مناسب برای سرمایه گذاری، نگهداری ویا فروش سهام کمک می نماید. از جمله مهمترین مواردی که مورد توجه سرمایه گذاران است، نرخ بازده سهام است که سرمایه گذاران اغلب به دنبال بالاترین بازده برای سرمایه گذاری های خود هستند و عمده ترین منابع اطلاعاتی سرمایه گذاران جهت پیش بینی نرخ بازده سهام، نسبت های مالی و حسابداری است. در این تحقیق از صورت های مالی 50 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهاداردر دوره زمانی 1386 تا 1390 استفاده شده است. روش آماری در این تحقیق رگرسیون پنل دیتا می باشد و آزمون فرضیه ها با استفاده از نرم افزار Eviews صورت گرفته است. نتایج بدست آمده از بررسی فرضیه های تحقیق نشان دهنده آن است که بین نسبت ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام به ارزش بازار، نسبت سود خالص به ارزش بازار، نسبت جریان های نقد عملیاتی به ارزش بازار با نرخ بازده سهام عادی رابطه معنی داری وجودارد.
    کلیدواژگان: نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار، نسبت سود خالص به ارزش بازار، نسبت جریان های نقد عملیاتی به ارزش بازار، نرخ بازده سهام عادی، بورس اوراق بهادار تهران
  • مریم صلاحی نژاد، شهرزاد سعادت صفحه 79
    آگاهی از قابل اعتماد بودن اطلاعات مالی به دلایل مختلفی از جمله تضاد منافع، پیچیدگی رویدادهای اقتصادی و .. از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از طرف دیگر سقوط همراه با تقلب در شرکت های بزرگی همچون انرون و تایکو موجب شد تا مسئله استفاده از خدمات حسابرسان مستقل و نظارت دقیق و توجه به کیفیت گزارشهای حسابرسی، مورد توجه جدی قرار گیرد.
    به منظور تعیین کیفیت حسابرسی پژوهش های متعددی انجام شد تا هم درک بهتری از این مفهوم به دست آید و هم رابطه بین کیفیت حسابرسی با سایر متغیرها مشخص شود. یکی از اولین پژوهش ها در این زمینه را دی آنجلو در سال 1981به عمل آورد. او در بررسی های خود به این نتیجه رسید بین کیفیت حسابرسی و اعتبار موسسه حسابرسی (موسسات حسابرسی 8 بزرگ و موسسات غیر 8 بزرگ[i]) رابطه مثبت وجود دارد. بدین ترتیب که کیفیت گزارشهای موسسه های حسابرسی بزرگ نسبت به موسسه های کوچک و موسسه های غیر متنوع و تخصص گرا نسبت به موسسه های متنوع بیشتر است. همچنین شواهد دیگری در کشور ایران نیز نشان می دهد، بین اندازه حسابرس( اعتبار موسسه حسابرسی) و کیفیت حسابرسی رابطه ی معناداری وجود دارد. در تحقیق حاضر، ارتباط بین ارزش کمک های بلاعوض یا بودجه های دریافتی در موسسات غیرانتفاعی(شهرداری ها) و کیفیت حسابرسان به کار گرفته شده توسط همان موسسات غیر انتفاعی بررسی می شود. عوامل اصلی و موثر بر کیفیت و اعتبار گزارش حسابرسی نیز تنوع صاحبکار، شهرت و اندازه موسسات حسابرسی به لحاظ سطح درآمد در نظر گرفته شده است. به همین منظور میزان کمک های بلاعوض در موسسات غیر انتفاعی در مناطق بیست و دوگانه شهرداری تهران، سازمان ها و معاونت های ذی ربط اندازه گیری و ارتباط آن با کیفیت حسابرسی مورد بررسی و آزمون قرار گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده، آزمون رگرسیون کلاسیک می باشد و تحلیل های آماری صورت گرفته در این پژوهش مبین رابطه معنادار و مستقیم کیفیت حسابرسی و کمکهای بلاعوض یا بودجه دریافتی در موسسات غیر انتفاعی مورد مطالعه است.
    1- روند تاریخی ادغام موسسات بزرگ دنیا از8 به 6 و سپس به 5 و نهایتا به 4 موسسه :هشت موسسه حسابرسی بزرگ در دنیا تا سال 1989مشتمل به موسسات ذیل بود:1-آرتورآندرسن 2-کوپرز ولیبواند 3-آرتور یانگ 4-ارنست و وینی 5- کی پی ام جی (با ادغام موسسات حسابرسی گروه کی ام جی و پیت مارویک ایجاد شد) 6- هسکینز وسل (با ادغام موسسات حسابرسی و دیلونت،سل، وهسکینز ایجاد شد )7-پرایس واتر هاوس 8- توس راس
    در سال 1989 از یک سو با ادغام آرتور یانگ و ارنست و وینی و از طرف دیگر با ادغام توش راس و دیلویت 6موسسه بزرگ حسابرسی شکل گرفت . در سال 1998 با ادغام پرایس واتر هاوس با کوپرز ولیبراند به 5 موسسه حسابرس بزرگ تبدیل شدند. با انحلال موسسه حسابرسی آرتورآندرسن در سال 2002 پس از رسوایی حسابرسی شرکت آنرون ،در وضعیت فعلی چهار موسسه بزرگ دنیا عبارتند از :1- ارنست و یانگ 2- کی پی ام جی 3- پرایس واتر هاوس کوپرز 4- دیلویت توش توماتسو به اختصار به این موسسات بزرگ و در مقابل به سایر موسسات حسابرسی غیر بزرگ گفته می شود .
    کلیدواژگان: کیفیت حسابرسی، اندازه حسابرس، حسابرس متخصص، موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی، کمک های بلاعوض یا بودجه دریافتی
  • غلامرضا کردستانی، مژده قاسمی صفحه 91
    در این تحقیق از طریق طراحی و اجرای یک آزمایش، تاثیر دو مولفه ی اصلی چارچوب ارزیابی متوازن (1) اهداف راهبردی دارای پیوند علی در نقشه ی راهبرد و (2) معیارهای عملکرد چهارگانه در کارت ارزیابی متوازن بر توانایی مدیران در تمایز قائل شدن بین اطلاعات برون سازمانی مربوط و نامربوط به راهبرد جاری سازمان بررسی می شود.هدف از انجام این پژوهش واکاوی اثر چارچوب ارزیابی متوازن بر توانایی مدیران در تفسیر اطلاعات ناشی از محیط کسب و کار برون سازمانی است. شرکت کنندگان این تحقیق از میان دانشجویان دوره ی کارشناسی ارشد و دکترای حسابداری برگزیده شده اند و تعداد آناندر آزمایش مقدماتی 15 نفر و در آزمایش اصلی100 نفر است.
    یافته های تحقیق نشان می دهد که ارائه ی مجموعه ای از اهداف راهبردی در قالب نقشه ی راهبرد و ارائه ی کارت ارزیابی متوازن، به طور بااهمیتی توانایی مدیران را در شناسایی اطلاعات برون سازمانی مربوط به راهبرد سازمان بهبود می بخشد. بنابراین حسابداران مدیریت می توانند با طراحی و اجرای چارچوب ارزیابی متوازن در سازمان ها، توجه مدیران را به اطلاعات مربوط راهبردی معطوف کنند و به طور بالقوه از اضافه بار اطلاعاتی آنان بکاهند که با حجم زیادی از اطلاعات در محیط کسب و کارشان روبه رو هستند.
    کلیدواژگان: سامانه های مدیریت عملکرد راهبردی، کارت ارزیابی متوازن، نقشه ی راهبرد، اطلاعات مربوط برون سازمانی
  • کاوه قادری، سامان قادری، صلاح الدین قادری، سید کریم قادرزاده صفحه 111
    هدف از مطالعه حاضر بررسی اثر نقدینگی بر سودآوری شرکت خودرو سازی ایران خودرو می باشد. برای این منظور از داده های سری زمانی برای سالهای منتهی به 1367-1390 با بکارگیری روش آزمون کرانه ها و خود رگرسیونی با وقفه های توزیعی (ARDL) استفاده شده است. در این مطالعه علاوه بر شاخص های سنتی و قدیمی نقدینگی نظیر نسبت آنی و نسبت جاری، از شاخص های جدید و نوین آن شامل شاخص فراگیر نقدینگی، شاخص تطبیق سر رسید، شاخص مانده نقدی خالص و نهایتا شاخص دوره تبدیل وجه نقد تعدیل نشده استفاده شده است. همچنین در این راستا از سایر متغیرهای کنترلی موثر بر سودآوری از قبیل اهرم مالی و تولید ناخالص داخلی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که استفاده از شاخص های جدید و نوین نقدینگی، شاخص های مناسب تری برای بررسی ارتباط بین نقدینگی و سودآوری است. با توجه به استفاده از میانگین وزنی و دوره مطالبات و دوره بدهی های جاری و نیز توجه به مانده وجه نقد و اوراق بهادار و دوره تبدیل وجه نقد در محاسبه شاخص های جدید نسبت به شاخصهای سنتی پیشنهاد می شود که در مطالعات تجربی از شاخص های جدید نقدینگی نسبت به شاخص های سنتی استفاده شود.
    کلیدواژگان: سودآوری، نقدینگی، آزمون کرانه ها
  • یحیی کامیابی، سیده زهرا نوش آبادی، حسین حق شناس صفحه 125
    مانده جریان های نقدی بدون هیچ گونه تعدیلاتی ممکن است گمراه کننده باشد، زیرا جریان های نقدی خروجی مورد نیاز، برای ادامه حیات شرکت را منعکس نمی کند. یکی از مقیاس های جایگزین، جریان نقدی آزاد است که بوسیله جنسن توسعه یافت. جریان نقدی آزاد، معیاری برای اندازه گیری عملکرد شرکت هاست و وجه نقدی را نشان می دهد که، شرکت پس از انجام مخارج لازم برای نگهداری یا توسعه ی دارایی ها،در اختیار دارد. در این تحقیق به بررسی تاثیر جریان های نقدی و سود هر سهم در پیش بینی سودهای تقسیمی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار.تهران و نمونه با توجه به محدودیت های موجود شامل 73 شرکت است که طی سالهای 1385 الی 1390 مورد بررسی قرارگرفته اند یافته های تحقیق نشان می دهد که بین سود هر سهم و سطح سود تقسیمی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد اما بین جریان های نقدی عملیاتی و سطح سود تقسیمی هیچ رابطه وجود ندارد.
    کلیدواژگان: جریان نقدی عملیاتی، سود هر سهم، سود تقسیمی
  • یحیی حساس یگانه، محمود قربانی، کیوان شعبانی صفحه 135
    در این پژوهش، ارزش محتوایی اطلاعات حسابداری گزارش شده بر مبنای استانداردهای حسابداری ایران مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور با توجه به مبانی نظری و ادبیات موضوعی، برای تجزیه و تحلیل داده ها، مدل بازده- سوداستون و هریس(1991) و مدل قیمت- سود آلسن(1995)مورد استفاده قرار گرفته است.از بین شرکت هایپذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، 73 شرکت طی سال های 1384 الی 1390 با توجه به محدودیت های موجود به عنوان نمونه انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهدکه اطلاعات ارائه شده بر مبنای استانداردهای حسابداری ایران دارای محتوای اطلاعاتی می باشد و ارزش محتوایی این اطلاعات در طی سال های مورد بررسی سیر یکنواختی نداشته است. همچنین اطلاعات گزارش شده مزبور، توسط شرکت های کوچک نسبت به شرکت های بزرگ دارای محتوای اطلاعاتی بیشتری می باشد.
    کلیدواژگان: ارزش محتوایی اطلاعات حسابداری، استانداردهای حسابداری ایران، بازار تازه تاسیس
  • سحر سپاسی، محمد اسمعیلی کجانی صفحه 147
    افزایش نگرانی های جهانی در خصوص محیط زیست، ارتقاء گزارشگری به ذینفعان و اهمیت ساختار دقیق حاکمیت شرکتی، نیاز به تحقیقات بیشتر در حوزه ارزش آفرینی افشای زیست محیطی شرکتی برای ذینفعان و یکپارچه سازی آن با ساختارهای حاکمیت شرکتی را افزایش داده است.هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی جهت تبیین رابطه میان حاکمیت شرکتی و افشای زیست محیطی می باشد. در این پژوهش، با بررسی نظری این متغیرها و مولفه های موثر بر آن در گستره ای وسیع و دسته بندی آن ها، سعی بر پیشنهاد مدلی از رابطه حاکمیت شرکتی و افشای زیست محیطی با تمرکز بر مدیریت هزینه شده است. در بخش ادبیات پژوهش متغیرهایی که توسط پژوهشگران پیشین مورد توجه قرار گرفته بودند، بررسی شدند. با حذف متغیرهای فردی و اضافه نمودن متغیرهای اجتماعی، متغیرها برای تعیین میزان اهمیت، صحت دسته بندی و افزودن متغیرهای جدید در اختیار گروه شرکت کننده در دلفی قرار گرفته و پس از سه مرحله برگزاری برای استفاده در مدل انتخاب شدند. از آنجا که مدل پیشنهادی با توجه دقیق به ساختار حاکمیت شرکتی شرکت ها و همچنین عوامل موثر بر افشای زیست محیطی ارائه شده است، در صورت اجرا، زمینه حداکثر شدن پاسخگویی و کاهش هزینه های نمایندگی فراهم شده و مدیریت هزینه های زیست محیطی امکانپذیر می گردد.
    کلیدواژگان: مدل، افشای زیست محیطی، حاکمیت شرکتی، مدیریت هزینه
  • حسین وظیفه دوست، حیدر فروغ نژاد، مهدی خوشنود صفحه 161
    سازمان ها اکثرا از اثرات مدیریت دانش و فواید آن آگاهی ندارند. در این پژوهش ما به دنبال آن هستیم که تاثیر استراتژی های مدیریت دانش (مدون و شخصی) را بر نوآوری و عملکرد شرکت های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران بررسی کنیم. این پژوهش91 شرکت کارگزاری را در سال 1391 مورد مطالعه قرار داده است. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان(1970) تعیین و با استفاده از نرم افزار spss 16 ، ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و در نهایت برای آزمون فرضیه ها از تحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار Lisrel 8.8 استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد استراتژی های مدیریت دانش مدون می توانند بر روی عملکرد شرکت های کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران به طور مستقیم و غیرمستقیم (از طریق افزایش توانایی نوآوری) اثر بگذارد. لیکن مدیریت دانش شخصی اثر چندانی بر روی نوآوری وعملکرد شرکت های کارگزاری ندارد. با توجه به تاثیر مثبت مدیریت دانش مدون بر نوآوری و عملکرد شرکت های کارگزاری نتیجه این تحقیق می تواند به مدیران و دانشگاهیان در طراحی برنامه های استراتژیک مدیریت دانش جهت دستیابی به نوآوری بالاتر، اثربخشی، کارایی و سودآوری بیشتر کمک کند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش استراتژیک، مدیریت دانش مدون، مدیریت دانش شخصی، نوآوری، عملکرد شرکت های کارگزاری
|
  • Bahman Banimahd, Ashraf Mehraban Page 1
    This paper investigate and compare the effect of critical thinking on educational achievement between two groups of accounting students at the Islamic Azad university and state universities. Study sample include 115 students from state universities and 224 students from Islamic Azad university. We have used a questionnaire to collect research data. We have also used compare means statistical test and multiple linear regression to test research hypothesis.
    Research results indicate that critical thinking impact on educational achievement. Students with math diploma have a great critical thinking and educational achievement score than other students. Students at state universities have more critical thinking and educational achievement score than Islamic Azad university students. Multiple linear regression also show educational achievement is function of diploma type ¡ educate at state university ¡ gender and student''s interest.
    Keywords: Critical Thinking, Educational Achievement, accounting, Islamic Azad University
  • Bita Mashaykhi, Mohammad Abdzadeh Kanafi, Omid Faraji Page 13
    The budgeting is processes for the allocation of limited resources to unlimited needs in order to maximize the use of resources that are often scarce. In the face of scarce resources¡ due to the ongoing planning and resource allocation and budgeting in continuing it¡ is a fundamental necessity. The importance of budget in universities that have received funding from the government - the public universities – is because of critical role that play in attention directing of science and cultural young people in society. Obviously¡ because of inaccurate budgeting¡ resource allocation in the important realms will cause serious damage to the national level. In this research¡ budgeting systems in public universities were identified and due to the flaws in the system¡ the need to establish performance-based budgeting system was represented in universities. Also¡ Due to the existing literature and the experiences of other developed countries in terms of funding and budgeting in universities is emphasizes on implementing performance-based budgeting system using activity based costing systems. Finally¡ a plan for implementation of activity based budgeting (ABB) system (as part of the performance-based budgeting) with respect to the use of activity-based costing systems was presented at the University of Tehran.
    Keywords: performance, based budgeting, Activity, based costing, Activity, based budgeting, University of Tehran
  • Donya Ahadianpoor Parvin Page 33
    Due to the fact that one of the main environmental factors of behavioral differences could be the culture of a country ¡ so as to understand and guidence of cultural differences can lead to creative business operations and sustainable sources of competitive advantage¡ also the lack of consideration of cultural differences could be reason many business failures.
    Aime of this study has investigated the role of culture in learning and thinking about how people of different cultures in three areas (the probabilities judgment¡ risk perceptions¡ risk preference)¡ resulting in a difference in the decision-making of managers in different cultures and then we have studied the role of management accountants in providing information for decision making of managers in different cultures and thus increasing the cultural intelligence¡ and Finally¡ examining how cultural studies is to provide guidance towards further attention by researchers in this field.
    The present study results has indicate that culture is one of the affecting factors in the decision-making and These factors can lead to bias decisions of working managers in different cultures and also due to the fact that the majority of management accounting information systems are from Western countries and Japan ¡It seems that taking attention of cultural differences can be lead the management accounting information systems to more efficient and more accurate decisions making by the management.
    Keywords: Cultural Relativism behavioral approach, management accounting, Decision Making, Management, Culture
  • Mohsen Gholamrezaee, Mansour Mafi Page 53
    Nowadays world of business is faced with different challenges and it is affected by variety of matters such as: every day changes in technology¡ globalization¡ competitive markets and continuous changes in customer¡s needs. Auditing is no exempt to this fact and in order to survive¡ it should comply with some survival attributes including: quality¡ cost and delivery time (operating effectiveness). Establishing a balance between survival attributes and creating a synergy among different angles of triangle of life is possible by true application of modern and different managerial thoughts in business (Roudposhti¡ 2009).
    In this paper¡ we examine the role of those strategic analysis tools typical in strategic management (i. e. PEST model¡ SWOT model and Porter¡s five forces model) and their application in business risk analysis for the ultimate goal of increasing the quality of audit procedures¡ and financial reporting. Research findings indicate that good application of presented strategic analysis tools and models by auditors will result in escalated precision of risk assessment¡ and also effective audit procedures used to increase the quality of financial auditing.
    Keywords: Strategic management, Strategic analysis, Business risk, SWOT Analysis, PEST analysis, Porter, s five forces model
  • Shadi Shahverdiani, Neda Maynaee, Mohammad Alijani Page 69
    The main purpose of the performance measurement based on multiple accounting variables firms on Tehran Stock Exchange (TSE). Study of this relationship in the listed companies on the stock exchange helps the stock exchange analysts choose the right shares for investment¡ keeping or selling. Among the aspects of interest for investors is share return¡ since investors look for the highest return for their investments. The most important information sources for prediction of share’s rate of return are financial and accounting ratios. In this research¡ financial statements of 05 listed companies on TSE for the period of 7552 through to 7522have been utilized. The statistical method used in this research is Panel Data and the hypotheses have been analyzed using Eviews software. The obtained results from study of the hypotheses indicate significant relationship of the ration of equity book value to its market value¡ ratio of net profit to market value¡ ratio of operational cash flows to market value with rate of return on ordinary shares.
    Keywords: ratio of book value to market value, ratio of net profit to market value, ratio of operational cash flow to market value, rate of return on ordinary shares, panel data
  • Maryam Salahinejad, Shahrzad Saadat Page 79
    The purpose of this article is to investigate the effect of audit credibility in attracting grants in non-profit organization and municipalities. Finding show that¡ there is meaningful between audit quality & non-government profit municipalities budget.
    Keywords: Auditing quality, Audit size, Expert Audit, Received Budget, Municipalities
  • Gholamreza Kordestani, Mozhde Ghasemi Page 91
    In this study through designing and conducting an experiment¡ we examine the effect that two key balanced scorecard (BSC) framework elements (1) causal linkage between strategic objectives in the strategy map and (2) performance measures categorized by scorecard perspective have on managers ability to distinguish between strategically relevant and irrelevant information items. The purpose of this research is to investigate the role of the BSC framework in enhancing managers’ ability to interpret and use information from their external business environment. The participants are chosen among graduate and PhD students of accounting course studying in Tehran and Qazvin universities. The number of them is 15 in pilot test and 100 in the Experiment.
    Research results show that presenting a set of strategic objectives using a strategy map structure and categorizing performance measures based on four scorecard perspectives enhances managers’ ability to interpret the strategic relevance of external information. Thus¡ management accountants can help managers to focus on strategically relevant items through designing and implementation of BSC framework. In doing so¡ they potentially reduce information load for managers faced with large amounts of information about their business environment.
    Keywords: Strategic performance management systems, balanced scorecard, Strategy Map, relevant information items
  • Kaveh Ghaderi, Saman Ghaderi, Salahaddin Ghaderi, Karim Ghaderzade Page 111
    The purpose of this study is to investigate the effect of liquidity on profitability Iran Khodro automobile company. This study has used the Bounds test and Autoregressive Distributed Lag (ARDL) models during 1375-1389 .In this study is used in addition to traditional measures of liquidity¡ such as the current ratio and quick ratio. The new measures include a new comprehensive liquidity index¡ the index was adjusted¡ the index of net cash and cash conversion cycle eventually unadjusted index. In this regard¡ have been used to control other variables that affect profitability such as financial leverage and GDP. According to the results¡ that the use of new and innovative liquidity more appropriate indexes is to examine the relationship between liquidity and profitability.The use of a weighted average and periods of receivables and current liabilities and as well as the balance of cash and securities and cash conversion cycle in the new indexes calculation than traditional indexes suggest that in the experimental studies used from new indexes of liquidity than traditional indexes.
    Keywords: Profitability, Liquidity, Bounds test
  • Yahya Kamyabi, S. Zahra Nooshabadi, Hosseyn Haghshenas Page 125
    Aim of this paper is cash flow effect & EPS for dividend forcasting. According to the results¡ there is between EPS and dividend meaningful relation. But there isn’t operating cash flow and dividend meaningful relation.
    Keywords: operating cash flow, EPS, Dividend
  • Yahya Hasas Yeganeh, Mahmoud Ghorbani, Keyvan Shabani Page 135
    In this research¡ the value relevance of accounting information reported under Iranian accounting standards is examined. For this target¡ regard to relative literature¡ for analyzing our data¡ the model of Easton and Harris and the model of Ohlson is used. To respect with our constraints¡ our sample contains 70 companies from Tehran security exchange for a 7 years period (1384-1390). Our result show that information reported under Iranian accounting standards have value relevance. The value relevance of the information based on such standards has not moved on a steady line. Furthermore¡ these information in small companies have more value relevance than large companies.
    Keywords: Value relevance of accounting information – Iranian accounting standards – emerging market
  • Sahar Sepasi, Mohammad Esmaeili Kejani Page 147
    The increasing global concern for the environment¡ the demand for increased stakeholder reporting¡ and the importance of sound corporate governance structures have triggered the need for more research into the value creation of environmental disclosure for stakeholders and its integration within corporate governance structures. The main objective of the current study is to theoretically examine the relationship between corporate governance and corporate environmental disclosures. The study utilizes library research methodology and distinguishes between the different categories or areas of activity to which environmental disclosure relates as well as between the different types of environmental information content. Based on related theories in this area¡ the study argues that the quantity and quality of corporate environmental disclosure directed to various stakeholders are enhanced when managers’ opportunism is monitored by corporate governance mechanisms¡ thereby¡ reducing the information gap or asymmetry.
    Keywords: Model, Environmental Disclosure, Cost Management
  • Hossein Vazifehdust, Heidar Foroughnejad, Mehdi Khoshnood Page 161
    Organizations are often unaware of the effects and benefits of knowledge management. In this study¡ we are pursuing to investigate the strategy of knowledge management (Codification and Personalization) on innovation and performance of registerd brokerage firms of Tehran Stock Exchange. This study examined the data of 91 brokerage firms in the year 2012. Sample size based on Krejcie and Morgan (1970) and by means of software spss 16 determined Cronbach''s alpha coefficient calculation and eventually by means of confirmatory factor analysis and software Lisrel 8.8 tested the hypotheses. The results show that Codified knowledge management strategies directly and indirectly (through increased innovation potential) can be effective on the registerd brokerage firms of Tehran Stock Exchange. However¡ Personalized knowledge management no significant effect on innovation and performance of registerd brokerage firms of Tehran Stock Exchange. Regarding positive effect of Codified knowledge management on innovation and performance of registerd brokerage firms of Tehran Stock Exchange¡ our conclusions may help academics and managers in designing knowledge management strategic programs in order to achieve higher innovation¡ effectiveness¡ efficiency and profitability.
    Keywords: strategic Knowledge Management, Codified Knowledge Management, Personalized knowledge management, innovation, Brokerage firm's performance