فهرست مطالب

مدیریت استاندارد و کیفیت - پیاپی 2 (زمستان 1390)

نشریه مدیریت استاندارد و کیفیت
پیاپی 2 (زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/26
  • تعداد عناوین: 7
|
  • پیاده سازی مهندسی ارزش در سازمان های صنعتی / مطالعه موردی در پروژه راه اصلاحی پاسداران - پارچین
    سید عباس کاظمی، غلامحسین نیکوکار، رضا عبدو صفحه 4
    آنچه که در این تحقیق به آن پرداخته شده ، ارایه اطلاعاتی در خصوص نحوه پیاده سازی مهندسی ارزش در سازمان های صنعتی ( حوزه صنعت عمران و راه سازی) در یک پروژه است. با استفاده از یافته های تحقیق که سازمان های صنعتی را از منظر مولفه های هزینه، کیفیت و کاربرد مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، مدل مفهومی استخراج شده و از این طریق به طرح سوالات پژوهشی اقدام شده است. امتیاز بالای مقاله در این است که یک مثال واقعی و در حال اجرا را مورد مطالعه قرار داده و درک خوبی نسبت به مطالب ارائه شده ایجاد می نماید. نظم محتوایی مقاله بدین صورت خواهد بود که ابتدا به ذکر تعاریف پرداخته و سپس چگونگی فرآیند اجرای مهندسی ارزش در پروژه عمرانی را توضیح خواهد داد و در پایان با استفاده از تجزیه وتحلیل و ارایه مدل مفهومی مناسب، با در نظر گرفتن جامعه ی آماری، نتیجه گیری مناسب از نمونه مورد مطالعه ارایه خواهد شد.
    کلیدواژگان: ارزش، مهندسی ارزش، مطالعات مقدماتی، مطالعات ارزش، مطالعات تکمیلی
  • مهدی حسین پور، حسن نوروزی صفحه 14
    چالشی که هماکنون در مهندسی نوین وجود دارد حصول اطمینان از کاهش هزینه های دورهی عمر و افزایش قابلیت اطمینان محصولات میباشد. بدلیل عدم توجه صحیح به بحث مهندسی آزمون در طی چرخه عمر محصولات (یعنی از ابتدای پیدایش ایده تا خلق محصول و پایان عمر آن، بعد از خروج محصولات از کارخانه و تحویل آن به مشتری)، هزینه های زیادی به هر یک ذینفعان تحمیل خواهد شد. هدف از ارایه این مقاله آشنایی با دسته بندی کلی انواع آزمونها و جایگاه مهندسی آزمون در طول عمر یک محصول نظامی تا لحظه تحویل به مشتری میباشد.
    یکی از علل پایین بودن قابلیت اطمینان و کیفیت محصولات در طول عمر خود، به خصوص بعد از تحویل به مشتری تا پایان عمر آن، عدم وجود تمرکز در صنایع سازنده نسبت به مساله آزمون و ارزیابی میباشد. این عدم توجه به صورت متمرکز روی بحث مهندسی آزمون و متعاقب آن پرورش نیافتن متخصصین طراحی و انجام آزمون، سبب شده است تا این موضوع در چرخه طراحی محصول، به صورت خیلی کم رنگ جلوهگر شود. برنامه ی آزمون بخشی ضروری از تصدیق و صحهگذاری کامل یک محصول بهحساب میآید. هدف این برنامه در طول چرخه عمر محصولات، اطمینان از این امر است که آن محصول به تمام الزامات مربوط به طراحی، کارایی و کیفیت رسیده باشد.
    باید توجه داشت که طرح ریزی الزامات و ملاک های آزمون باید از الزامات طراحی استنتاج شوند. به طورکلی آزمونهای مورد استفاده در فازهای مختلف چرخه عمر یک محصول تا زمان تحویل آن به مشتری عبارتند از آزمون تکوین، آزمون تایید صلاحیت و آزمون پذیرش که هر یک از این نوع آزمونها در مرحله خاصی از چرخه تکوین یک محصول مورد استفاده قرار میگیرند و عدم توجه به آنها سبب ایجاد مشکلات متعددی برای مصرفکننده و سازنده خواهد شد.
    کلیدواژگان: مهندسی آزمون، برنامه آزمون، آزمون تکوین، آزمون تایید صلاحیت وآزمون پذیرش
  • سید احمد حسینی، مونس علی کیا، هادی علیزاده صفحه 20
    با قبول امر فراگیری و قابلیت تطبیق مبانی مدیریت و کنترل پروژه در بخش عظیمی از فعالیتهای روزمرهی جوامع، واقعیت آشکار آنست که هرگونه پیشرفت و توسعه در تعریف و فرهنگ مدیریت پروژه، هرچند که محدود باشد، میتواند در ارتقای کارایی و بهره وری صحیح منابع طبیعت اثربخش بوده، و نهایتا رفاه، آسایش و ارتقای ارزشها و کرامات انسانی را به دنبال داشته باشد. امروزه دیگر ضرورت اندازه گیری عملکرد، بر کسی پوشیده نیست. در سازمان های پروژه محور این موضوع اهمیت به سزایی دارد. ارزیابی عملکرد مدیران پروژه به معنای سنجش نسبی عملکرد انسانی در رابطه با نحوهی مدیریت کار مشخص در یک دوره زمانی معین، در مقایسه با استاندارد انجام کار و همچنین تعیین استعداد و ظرفیتهای بالقوه فرد به منظور برنامه ریزی در جهت به فعلیت در آوردن آنها میباشد. انتخاب الگوی مناسب و انجام صحیح و دقیق مراحل ارزیابی امری نسبتا مشکل است زیرا کار ارزشیابی مستلزم اعمال نوعی قضاوت و داوری در مورد رفتار و عملکرد افراد است. هدف ارزیابی عملکرد مدیران پروژه، شناسایی میزان اثربخشی و کارآمدی آنان به وسیله ایجاد و توسعه ی اطلاعات حیاتی منابع انسانی است. این مقاله با بررسی کتابخانه ای مقالات معتبر علمی در حوزه مدیریت پروژه و همچنین ارزیابی عملکرد، عملکرد مدیران پروژه را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده است.
    کلیدواژگان: مدیریت پروژه، ارزیابی عملکرد، تصمیم گیری چند معیاره، راهنمای PMBOK، تکنیک تحلیل سلسله مراتبی
  • جواد منزوی بزرگی، مجتبی انصاریان صفحه 32
    با شکل گیری اندیشه ایجاد یک استاندارد در حوزه امنیت اطلاعات در کشور انگلستان و انتشار اولین نسخه ی استاندارد در سال 5991م و تقویت نگاه سیستمی به مقوله امنیت اطلاعات، تحولات گسترده ای در این بخش صورت گرفته است. در این زمینه، موسسه بین المللی استاندارد (OSI) با همکاری و پیشگامی موسسه استاندارد انگلستان (ISB) تا کنون چندین استاندارد و گزارش فنی منتشر نموده است. این مقاله ضمن اشاره به سیر پیدایش و تکامل استانداردهای حوزه امنیت اطلاعات به معرفی اجمالی استانداردها و همچنین ترسیم وضعیت فعلی اسناد بالادستی کشور در این بخش و لزوم حرکت پر شتاب تر آن خصوصا در بخش دفاعی پرداخته است.
    کلیدواژگان: استاندارد، امنیت، امنیت اطلاعات، فناوری اطلاعات، ارتباطات
  • همت مراد قلندری، عباس سحرخوان صفحه 38
    در این مقاله مسئله تخصیص کد یکتا به کالاهای تدارک شده و نقش آن در بهبود عملیات آمادی، اصلاح الگوی مدیریت موجودی ها و کاهش مصارف در سازمان های بزرگ و گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است. این نوشتار از طریق بیان مشخصات، کاربردها و فواید سامانه های شناسه گذاری کالاهای تدارک شده که در حوزه نسبتا وسیعی در سطح واحدهای دفاعی قابل پیاده سازی است، به شرح و تبیین موضوع پرداخته است. هدف این نوشتار بیان الگویی برای بهبود سیستم مدیریت موجودی با تاکید بر کاهش هزینه ها در مصارف مربوط به کالاهاست که از ابعاد و جنبه های گوناگونی بدست می آید. از آنجا که در سازمان های بزرگ که دارای چند بخش یا واحد جداگانه هستند، حجم قابل توجهی از دارایی ها و منابع مالی و فیزیکی سازمان در تامین و تدارک کالاها و پشتیبانی واحدهای عملیاتی به مصرف می رسد، به کارگیری ابزارها و روش هایی مانند کدگذاری اقلام نقش مهمی در نیل به اثربخشی و کارایی بالاتر دارد. همچنین سازمان پشتیبان برای هدایت و مدیریت سامانه کدگذاری اقلام از ضرورت های مدیریت سامانه های به کاررفته در سطحی گسترده است. این نقش در دل سازمان های دفاعی ایران به مرکز دفاعی راهبری سامانه کدگذاری اقلام (مدرسکا) سپرده شده است. مدرسکا در سال 1390تاسیس و راه اندازی گردیده است.
    کلیدواژگان: کدگذاری کالاها، مدیریت موجودی ها، سامانه شناسه گذاری، استفاده بهینه از اقلام، مدرسکا
  • محمدحسین کریمی گوارشکی، محسن قهرمانی بوزندانی صفحه 48
    امروزه طراحی و توسعهی مدلهای مختلف از یک محصول جهت تحقق نیازهای جدید مشتریان به مهمترین چالش سازمانها تبدیل شده است. حفظ و گسترش بازارهای داخلی و خارجی مستلزم ارایه ی محصولات با کیفیت مناسب، با کمترین هزینه ممکن و منطبق با خواسته های مشتریان میباشد. استفاده از منطق مدولاریتی، به عنوان روشی جهت انعطافپذیری بیشتر محصولات در اعمال تغییرات طراحی، سهولت در ارتقا و تعمیر محصولات میباشد. بنابراین، مدولار نمودن محصول در راستای پاسخگویی سریع به نیازهای مشتریان و با کمترین تغییرات در ساختار محصول است. در این مقاله برخی از روش های طراحی و توسعه مدولار محصولات مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: مدول، مدولاریتی، خانواده محصول، طراحی، توسعه مدل
  • حسن نوروزی، مهدی حسین پور، حسن یزدی پور صفحه 54
    مهندسی معکوس در عرصه صنعت و فناوری در شرایطی که در زمان و تامین منابع مالی محدودیت وجود دارد کارایی بالای خود را نشان میدهد و به همین دلیل و بخاطر ایجاد شانس وارد شدن در رقابت های فناورانه و اقتصادی، مورد توجه بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است. این روش بخصوص در سالهای اخیر توسط کشورهای آسیای جنوب شرقی با نتایج کاملا موثر بکار گرفته شده است. از این رو مهندسی معکوس روشی آگاهانه و عالمانه در دسترسی به فناوری براساس فناوری موجود و محصولات موجود است و تفاوت زیادی با کپی سازی و ماکت سازی دارد که نیاز است مفهوم مهندسی معکوس از دو واژه ذکر شده تمیز داده شود. در این مقاله سعی شده تا خوانندگان با فرآیند مهندسی معکوس براساس منابع و مراجع علمی موجود آشنا شوند. [1]
    کلیدواژگان: مهندسی معکوس، مهندسی مستقیم، تجزیه و تحلیل عملکردی، اقتصادی، دمونتاژ