فهرست مطالب

دانش سرمایه گذاری - پیاپی 9 (بهار 1393)

فصلنامه دانش سرمایه گذاری
پیاپی 9 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • احمد بدری، فواد فتح الهی صفحات 1-20
    در این پژوهش، مومنتوم بازده سهام-یکی از چالشی ترین موضوعات دانش مالی طی 2 دهه گذشته- در بورس اوراق بهادار تهران مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی مومنتوم از روش تشکیل پرتفوی شامل 6438 پرتفوی سهام و آزمون میانگین بازده پرتفوی ها طی دوره 10 ساله 1380 لغایت 1389 انجام شده است. شواهد نشان می دهد در نمونه ای شامل 94 شرکت که بخش عمده ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران را تشکیل می دهند استراتژی های معاملاتی مبتنی بر مومنتوم بازده تا دوره میان مدت سودآور می باشد. مدل ریسک سه عاملی فاما و فرنچ (1993) تا دوره میان مدت توانایی توضیح مومنتوم را ندارد و بازده اضافی مومنتوم پس از کنترل ریسک، چالشی برای فرضیه کارآیی بازار به شمار می رود. بنابراین، مومنتوم بازده تا دوره میان مدت، از طریق مدل های رفتاری قابل توضیح است و فروواکنشی بازار می تواند موجب ایجاد مومنتوم باشد. در دوره بلندمدت، مومنتوم بازده ناپدید شده و بازده استراتژی های مبتنی بر مومنتوم بازده نزدیک به صفر و غیرمعنی دار است.
    کلیدواژگان: مومنتوم، بازده، استراتژی معاملاتی، مدل سه عاملی فاما و فرنچ، بازده تعدیل شده برای ریسک
  • میر فیض فلاح شمس، یعقوب پناهی صفحات 21-42
    از دیدگاه سرمایه گذاران ، قدرت نقدشوندگی یک بازار یکی از معیارهای مهم در انتخاب آن بازار برای سرمایه گذاری محسوب می شود. هدف از این مقاله مقایسه کارایی 5 مدل از مدل های خانواده GARCH در مدل سازی واندازه گیری ریسک نقدشوندگی بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا ، داده های سری زمانی به صورت روزانه از سال81 تا90 جمع آوری شدند.سپس با استفاده از برخی از مدل های خانواده GARCH به مدل سازی ریسک نقد شوندگی بازار پرداخته شد.در این پژوهش ، از معیار عدم نقدشوندگی آمیهود به عنوان معیار نقدشوندگی استفاده گردید. در ضمن، محاسبه معیار آمیهود بر اساس بازده شاخص کل قیمت (تپیکس)، صورت گرفته است.نتایج این پژوهش حاکی ازاین است که از بین 5 مدلی که از خانواده گارچ به منظور مدل سازی ریسک نقدشوندگی بورس اوراق بهادار تهران استفاده شد مدل ARCH-M بهترین مدل برای مدل سازی ریسک نقدشوندگی می باشد.
    کلیدواژگان: ریسک نقدشوندگی، خانواده GARCH، مدل آمیهود، بورس اوراق بهادار تهران
  • رضا تهرانی، یاسر کارگری، مهتاب داورزاده صفحات 43-64
    این مقاله با استفاده از قیمت جهانی هر اونس طلا به دلار آمریکا به صورت روزانه، طی 37 سال گذشته و شاخص قدرت نسبی از شاخص های هدایت گر تحلیل تکنیکی، به بررسی سودمندی استفاده از تحلیل تکنیکی در بازار جهانی طلا می پردازد. نتایج این پژوهش نشان می دهند که استفاده از سیگنال های خرید و فروش ناشی از تحلیل تکنیکی با استفاده شاخص قدرت نسبی روش تقاطع 50 در بازار جهانی طلا، طی 37 سال گذشته به طور معنی داری سودمند و مفید بوده است و متوسط بازدهی حاصل از مالکیت طلا در بازار جهانی طلا، زمانی که سیگنالهای پیش بینی کننده تحلیل تکنیکی شاخص قدرت نسبی، علامت فروش می دهند، مقدار منفی است و متوسط بازدهی حاصل از مالکیت (یا نگهداری) طلا در بازار جهانی طلا، زمانی که سیگنالهای پیش بینی کننده تحلیل تکنیکی شاخص قدرت نسبی، علامت خرید می دهند، مقدار مثبتی است. این مقاله همچنین مدل سودمندی را جهت تحلیل تکنیکی قیمت جهانی طلا ارائه می نماید.
    کلیدواژگان: قیمت طلا، تحلیل تکنیکی، شاخص قدرت نسبی
  • سعید سلیمانی، مهدی صادقی شاهدانی، محمد فطانت صفحات 65-82
    هر ساله در جهان حوادث زیادی رخ می دهد و زیان های مادی و جانی شدیدی را به مردم وارد می کند. میزان زیان های بیمه شده ناشی از این حوادث حاکی از حجم خسارت های وارده بر شرکت های بیمه و روند صعودی افزایش خسارت وارده بر شرکت های بیمه است؛ به طوری که در برخی مواقع شرکت های بیمه با خطر ورشکستگی مواجه می شوند. شرکت های بیمه به طور سنتی راهکار استفاده از بیمه اتکایی را پیش می گیرند تا از این بحران ها نجات یابند و از تمرکز زیان این ریسک ها بر روی خود بکاهند. اما باید توجه داشت که شرکت های بیمه اتکایی نیز ظرفیت تمرکز ریسک و ذخیره سازی محدودی دارند. در این میان یکی از ابزارهای کارآمد برای حل این مشکل، ارتباط مستقیم بین صنعت بیمه و بازار سرمایه مفهومی به نام «اوراق بهادارسازی ریسک» است. این اوراق به اوراق بهادار بیمه ای معروف است. اوراق بهادارسازی ریسک های بیمه ای فرآیندی نزدیک به بیمه اتکایی است. از طرفی در کشور ما مشکل مضاعف است؛ زیرا کشور، با تحریم های مالی و بین المللی روبه رو است و استفاده از ظرفیت بیمه های اتکایی خارجی نیز با محدودیت مواجه می شود. هم چنین در چنین مواقعی هزینه استفاده از بیمه اتکایی بالا می رود. بنابراین با توجه به بررسی های انجام شده و جمع آوری نظرات خبرگان با روش دلفی و تحلیل آن نظرات با تکنیک تم «صندوق سرمایه گذاری بیمه ای به منظور افزایش ظرفیت بیمه اتکایی» پیشنهاد شد.
    کلیدواژگان: بیمه ی اتکایی، صندوق سرمایه گذاری، ضریب نفوذ بیمه، افزایش ظرفیت بیمه ی اتکایی، تکنیک دلفی، اقتصاد مقاومتی
  • غلامرضا کردستانی، رشید تاتلی، حمید کوثری فر صفحات 83-100
    ورشکستگی های اخیر در سطح ملی و بین المللی، وجود ابزارهای پیش بینی توان مالی شرکت ها را ضروری می سازد. یکی از ساده ترین و معروف ترین مدل های پیش بینی درماندگی مالی و تداوم فعالیت شرکت ها، مدل آلتمن است. این مدل در محیط اقتصادی دیگری طراحی شده و اجرای شکل تعدیل نشده آن در محیط ایران دارای خطای بالایی است.
    بنابراین این تحقیق ابتدا دقت مدل آلتمن را بدون تعدیل ضرایب، بررسی و سپس ضرایب مدل را متناسب با محیط مالی و اقتصادی ایران تعدیل و با طراحی الگویی ساده، تصمیم گیری برای کاربران اطلاعات مالی را تسهیل می کند. برای این منظور اطلاعات 112 شرکت تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، شامل 56 شرکت ورشکسته و 56 شرکت سالم برای یک دوره 17 ساله (1374- 1390) مورد مطالعه قرار گرفت.
    یافته ها نشان می دهد، مدل تعدیل نشده آلتمن بیش از 50 درصد شرکت های درمانده که در سال های قبل از ورشکستگی قرار دارند، و 18 درصد از شرکت های سالم را ورشکسته معرفی می کند. در حالی که الگوی تعدیل شده آلتمن، ورشکستگی شرکت ها را در سال ورشکستگی با دقت 95 درصد، و در مجموع مراحل درماندگی مالی در یک، دو و سه سال قبل از ورشکستگی، به ترتیب با دقت 63، 91 و 96 درصد پیش بینی می نماید.
    کلیدواژگان: مراحل درماندگی مالی، ورشکستگی، مدل آلتمن، مدل تعدیل شده آلتمن
  • محمود معین الدین، سعید سعیدا اردکانی، علی فاضل یزدی، لیلی زین الدینی میمند صفحات 101-132
    یکی از عوامل اصلی بهبود کارایی اقتصادی، نظام راهبری بنگاه (حاکمیت شرکتی) است که در برگیرنده مجموعه ای از روابط میان مدیریت شرکت، هیئت مدیره، سهامداران و سایر گروه های ذینفع است. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر نظام حاکمیت شرکتی بر رابطه بین ساختار سرمایه وارزش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1382 تا 1388 (قلمرو زمانی 7ساله) با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری ورگرسیون می باشد. درصد مالکیت اعضای هیات مدیره، درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی، نسبت حضور مدیران غیر موظف در هیات مدیره، دوگانگی وظیفه مدیرعامل، اندازه هیات مدیره، وجود حسابرس داخلی و وجود حسابرس مستقل ازجمله مکانیزم های حاکمیت شرکتی در نظر گرفته شده در این پژوهش هستند. ساختار سرمایه نیز شامل نسبت بدهی های کوتاه مدت بر ارزش بازار حقوق صاحبان سهام، نسبت بدهی های بلندمدت بر ارزش بازار حقوق صاحبان سهام، نسبت بدهی های کوتاه مدت بر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام و نسبت بدهی های بلندمدت بر ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام می باشد. ارزش شرکت نیز با نسبتکیوتوبین سنجیده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که حاکمیت شرکتی نقش میانجی در رابطه بین ساختار سرمایه وارزش شرکت ندارد و همچنین بین حاکمیت شرکتی با ارزش شرکت و ساختار سرمایه رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: حاکمیت شرکتی، ساختار سرمایه، ارزش شرکت، سرمایه گذاران نهادی
  • رسول سجاد، شهره هدایتی، شراره هدایتی صفحات 133-156
    ماهیت فعالیت های تجاری و سرمایه گذاری به گونه ای است که کسب بازده، مستلزم تحمل ریسک است. یکی از روش های شناخته شده برای اندازه گیری پیش بینی و مدیریت ریسک،ارزش در معرض خطر است . علاوه براین مدیریت ریسک مشکلات زیادی در مواجه با رویدادهای فرین دارد. در این مقاله مقدار ارزش در معرض خطر با استفاده از هفت روش مختلف از جمله نظریه ارزش فرین و برای سه سطح اطمینان،برای بازده لگاریتمی شاخص کل بورس تهران، نرخ برابری دلار و یورو به صورت روزانه محاسبه شده است. همچنین به منظور پیش بینی نوسانات بازده از مدل GARCH استفاده شده است. برای بررسی کفایت دقت مدل های بکار گرفته شده، آزمون های نسبت شکست های کوپیک، کریستوفرسن و تابع زیان لوپز را به کار برده ایم. نتایج حاصل نشان می دهد که محاسبه ارزش در معرض خطر با استفاده از روش های سنتی لزوما به نتایج مناسبی نمی انجامد و در برخی از موارد استفاده از نظریه ارزش فرین و در نظر گرفتن نوسانات شرطی برای داده ها موجب نتایج بهتری می شود این نتایج بیشتر در سطح اطمینان های بالاتر قابل مشهود تر است.
    کلیدواژگان: ارزش در معرض خطر، نظریه ارزش فرین، شبیه سازی تاریخی، شبیه سازی تاریخی فیلتر شده، توزیع تعمیم یافته پرتو، پس آزمایی
  • بهمن بنی مهد، مهدی مرادزاده فرد، یعقوب ناصح صفحات 157-168
    این مقاله سرمایه گذاران نهادی را از دیدگاه نظری به دو گروه عمده طبقه بندی می نماید. سرمایه گذارانی که با شرکت رابطه تجاری دارند و بر عکس سرمایه گذارانی که با شرکتی که سهام آن را در اختیار دارند، رابطه ای تجاری ندارند. شرکتهای سرمایه گذاری در دسته دوم این طبقه بندی قرار دارند. مطالعه حاضر رابطه میان مالکیت شرکتهای سرمایه گذاری و ارزش سهام در یک دوره 6 ساله از سال 1385 الی 1390 در 107شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش در مقاله حاضر روش همبستگی با استفاده از تحلیل رگرسیونی می باشد. آزمون فرضیه با استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره با استفاده از داده های ترکیبی انجام شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد مالکیت سهام شرکتهای سرمایه گذاری موجب کاهش ارزش سهام شرکتهای نمونه پژوهش می شود..
    کلیدواژگان: شرکتهای سرمایه گذاری، مالکیت سهام، ارزش سهام و بورس اوراق بهادار
  • رضا راعی، اعظم هنردوست، یونس سلمانی، پیمان تاتایی صفحات 169-186
    در این مطالعه به بررسی اثر سررسید، حجم معامله و تعداد موقعیت های باز بر نوسانات قیمت قراردادهای آتی سکه طلا در بازار کالای ایران در دوره زمانی دی ماه 1387 تا پایان شهریور 1391 می پردازیم. بدین منظور دو رویکرد متفاوت را بکار می گیریم. در رویکرد نخست با تحلیل جداگانه 27 قرارداد موجود در می یابیم تنها اثر حجم معامله مثبت و معنی دار است. در حالیکه اثر سررسید و تعداد موقعیت های باز هر چند با علامت منفی که انتظار می رفت ظاهر گشته اند اما از معنی داری کافی برخوردار نیستند. در رویکرد دوم با بررسی اثر حجم معامله و تعداد موقعیت های باز بر نوسانات، با بکارگیری مشاهدات سری زمانی کل دوره نمونه، در می یابیم اثر حجم معامله مثبت و معنی دار و اثر تعداد موقعیت های باز منفی و معنی دار است. همچنین اثر تعداد موقعیت های باز به میزان قابل توجهی بیش از اثر حجم معامله است.
    کلیدواژگان: قرارداد های آتی سکه طلا، نوسانات قیمت، سررسید، حجم معامله، تعداد موقعیت های باز
  • علی رستمی، محمدرضا رنجبر فلاح، مجید خادم الحسینی اردکانی، محمدحسن حبیبی، علی جمالی نیشابور، میثم علی محمدی صفحات 187-206
    ریسک اعتباری یکی از رایج ترین و مهم ترین ریسک های موجود در بانک های تجاری است. این بانک ها همواره توجه ویژه ای به مدیریت ریسک اعتباری داشته و راهکارهای مختلفی را برای آن به کار گرفته اند؛ استفاده از مشتقات اعتباری یکی از روش ها و “اوراق اعتباری” از جمله متداول ترین مشتقات اعتباری مورد استفاده برای این منظور می باشد. با توجه به این که بعضی از مشکلات موجود در سیستم بانکداری کشور، عدم وجود ابزارهای مالی مناسب جهت مدیریت ریسک اعتباری است، در این مقاله به بررسی فقهی، اقتصادی و عملیاتی امکان بکارگیری اوراق اعتباری در این سیستم پرداخته می شود و بدین منظور پس از بررسی بعد عملیاتی و اقتصادی این مشتقه اعتباری، به انطباق این ابزار با فقه شیعه با استفاده از معیارها و ضوابط عمومی مربوط به قراردادها خواهیم پرداخت. از نتایج مهم تحقیق حاضر انطباق اوراق مذکور با مبانی و موازین فقه امامیه است. همچنین اوراق اعتباری در قالب قرارداد جدید مورد توجه قرار گرفته و نشان داده شده که به جهت رعایت شرایط عمومی صحت معامله ها، تصحیح آن به عنوان عقد مستحدث نیز امکان پذیر است.
    کلیدواژگان: مشتقه اعتباری، ریسک اعتباری، ضوابط عمومی قراردادها، پیشامد اعتباری
  • مجید زنجیردار، رضا موسوی، مریم صابری صفحات 207-222
    هدف از پژوهش حاضر تبیین عوامل رفتاری انسان در انتخاب پرتفوی بهینه در مقایسه با مالی کلاسیک ( استاندارد) طبق مفروضات مارکویتز می باشد. طبق این پژوهش بازه 5 ساله شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1386-1389 مورد بررسی قرار گرفت. در بین سالهای مورد بررسی در 118 شرکت با استفاده از روش آماری مقایسه میانگین ها و رگرسیون وآنالیز واریانس، تاثیر عوامل رفتاری و به صورت غالب حسابداری ذهنی در سرمایه گذاری سهام وانتخاب پرتفوی بهینه با بازدهی بالا وریسک کمتر در مقایسه با مالی استاندارد مورد سنجش قرار گرفت.این پژوهش شامل دو فرضیه اصلی بود که در فرضیه اول ادعا شد بازدهی انتظاری پرتفوی انتخابی مدل رفتاری از بازدهی انتظاری مدل استاندارد بیشتر است که با توجه به سنجش به عمل آمده مورد تایید قرار نگرفت،فرضیه دوم بر این اساس ادعا شده بود که ریسک انتظاری پرتفوی انتخابی مدل رفتاری کمتر از ریسک انتظاری مدل استاندارد می باشد که با توجه به نتیجه بدست آمده مورد پذیرش قرار گرفت.
    کلیدواژگان: مالی رفتاری، مالی استاندارد، پرتفوی انتخابی، حسابداری ذهنی، بازده انتظاری، ریسک انتظاری
  • حمیدرضا وکیلی فرد، علی سعیدی، اکبر افتخاری علی آبادی صفحات 223-240
    پژوهشهای مبتنی بر مالی رفتاری نشانگر ورود استثناهای فراوانی در بازارهای مالی می باشد و نتایج حاصل از آنها مشخص می سازد که پدیده های روانشناختی نقش مهمی در تعیین رفتار در بازارهای مالی دارند.
    در این پژوهش با اتکاء به مبانی نظری مالی رفتاری به بررسی واکنشهای رفتاری سرمایه گذاران در بازه های زمانی مختلف پرداخته شده است و براساس سری زمانی داده های مربوط به شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران در قلمرو زمانی 1385 – 1389 الگوی متناسب با بورس اوراق بهادار تهران بطور کلی ارائه گردیده است، ابزار آماری مورد استفاده تجزیه و تحلیل موجک می باشد که با قدرت تببین کنندگی و تفکیک مقیاسهای زمانی امکان تحلیل بر روی شرکتهای نمونه آماری را فراهم می آورد.
    نتایج پژوهش نشان می دهد که سرمایه گذاران پس از اخبار خوب یا بد، در بازه های زمانی مختلف، متفاوت عمل می کنند، به گونه ای که در مقیاس زمانی بلند مدت واکنش رفتاری سرمایه گذاران قابل ملاحظه تر از مقیاس زمانی کوتاه مدت می باشد.همچنین بازدهی سرمایه گذاری ناشی از تغییرات قیمت نیز در بازه های زمانی مختلف بعد از اخبار خوب وبد متفاوت است. این بازدهی در کوتاه مدت هم جهت با تغییرات سود هر سهم ( EPS) حرکت می کند ولی در بلند مدت در خلاف جهت آن.
    کلیدواژگان: رفتار سرمایه گذاران، بیش واکنشی، موجک، ضریب واکنش به سود
|
  • Ahmad Badri, Fuad Fathullahi Pages 1-20
    In this research, stock's return momentum (as one of the most challenging issues of finance in the past 2 decades) is studied on Tehran Stock Exchange. The methodology of examining momentum includes forming of 6438 portfolios and testing the mean of these portfolio returns statistically during a 10 year period from 2002 to 2011.The evidence shows in a sample consisting of 94 listed companies which constitutes majority of market capitalization of Tehran Stock Exchange, trading strategies based on return momentum are profitable in midterm. Fama-French (1993) three factor risk model cannot explain momentum in medium term and momentum excess return after adjusting for risk is a challenge to efficient market hypothesis. Therefore, midterm return momentum can be explained by behavioral models and market under reaction can result in momentum. In long-term, return momentum disappears and returns of strategies formed based on return momentum is close to zero and insignificant.
    Keywords: momentum, return, Trading Strategies, Fama, French Three Factor Model, Risk, Adjusted Return
  • Mirfeyz Fallah Shams, Yagoub Panahi Pages 21-42
    In investor's opinion, liquidity is a critical item for a market to be chosen by investors. This paper aim is a comparison among efficiency of 5 different GARCH models for modeling and liquidity risk measurement. Due to do that, a time series of data belong stock market for a period of 1381-1390 were gathered. Then liquidity risk was modeled by some GARCH models. Moreover, an Amihood criterion was calculated in accordance with TEPIX. The results show that M-Arch is the best model among other GARCH models.
    Keywords: GARCH models, TEPIX
  • Reza Tehrani, Yasser Kargari, Mahtab Davarzadeh Pages 43-64
    This article investigates the usefulness of applying the technical analysis to the world gold market by using daily world gold price data per ounce in the US Dollar during last 37 years and the Relative Strength Index which is a directional indicator of the technical analysis. The results of this study indicate that the use of buy and sell signals derived from this method using the Relative Strength Index Junction 50 on the world gold market over the last 37 years has been significantly beneficial.
    The average yield of gold ownership in the gold market, when the relative strength index technical analyses of predictive signals, signs are sold, the value is negative. The average return on equity (or maintenance) of gold in the gold market, when relative strength index technical analysis of the predictive signals, signs are purchasing, the value is positive. This article is also a useful model to provide technical analysis of gold prices .
    Keywords: Gold Price, Technical Analysis, Relative Strength Index
  • Saeed Soleimani, Mahdi Sadeghi Shahedani, Mohammad Fetanat Pages 65-82
    Many accidents occur every year around the world cause material and human losses. The amount of insured losses resulting from these incidents make damage inflicted on the insurance company. in some cases, the insurance company are faced with the threat of bankruptcy. Insurance companies use reinsurance to approach to the crisis traditionally. But it should be noted that the reinsurance companies have limited storage capacity and concentration risk. so, one of the effective tools to solve this problem is a direct relationship between the insurance industry and the capital market as a concept called "risk securitization". This is known as debt securities insurance. However, an additional problem in our country is international sanctions that cause limitation. In this case the cost of such reinsurance increases. Thus, according to studies and evaluated that were collected and analyzed by using the Delphi technique ideas theme "insurance investing investment fund reinsurance in order to increase capacity" was proposed.
    Keywords: Reinsurance, Investment Funds, Insurance Penetration, Reinsurance Capacity, Delphi Technique, Robust Economy
  • Gholamreza Kordestani, Rashid Tatli, Hamid Kosari Far Pages 83-100
    The recent bankruptcies in national and international level, makes necessary models to increase accuracy of firms 'financial ability prediction. One of the simplest and the most famous financial distress prediction models is the Altman model. This model is designed in other economic environment and using unadjusted form in the Iran capital market could be Create error. Therefore, this study investigates initially Altman models accuracy without adjustment coefficients, and then adjusts the coefficients of the model proportional financial and economic environment of Iran and design simple model, to facilitate decision making for users of financial information. For this purpose, Information 112 firms listed on the Tehran Stock Exchange, including 56 distressed and 56 healthy firms, for a period of 17 years (1374-1390) were studied. Finding show that Altman unadjusted model identify, more than 50% of distressed firms in the years before the bankruptcy, and 18 percent of healthy firms introduced bankrupt. While that the Altman adjusted model, identify bankruptcy firms by accuracy 95%, and the total stages of financial distress in one, two and three years before bankruptcy, respectively, with an accuracy of 63%, 91% and 96% prediction.
    Keywords: Stages of financial distress, Bankruptcy, Altman Adjusted Model, Altman
  • Mahmoud Moeinaddin, Saeid Saeida Ardakani, Ali Fazel Yazdi, Leila Zeinnadini Mimand Pages 101-132
    Corporate governance is one of the main factors in improving economic efficiency which includes a set of the relationships between the directors, board of directors, shareholders and other stakeholders. This study aims to investigate the impact of corporate governance on the relationship of corporate governance and the value of Tehran listed firms for a period covering the years of 2003 to 2009 by using regression and structural equation modeling. The mechanisms of corporate governance in this study are: the ownership percentage of the board members, the ownership percentage of the institutional investors, the ratio of non-executive managers of the board, duality of chief executive officer (CEO), board size, and presence of the internal and independent auditor. Capital structure is also composed of the ratios of short-term debts to the market value of the owners’ equity, the ratio of long-term debts to the market value of the owners’ equity and the ratio of long-term debts to the book value of the owners’ equity. Firm value is also measured by Tobin’s Q ratio. The findings reveal that corporate governance does not play a mediatory role in the relationship between capital structure and firm value. Additionally, corporate governance has a significant relationship with the firm value and capital structure.
    Keywords: Corporate governance, Capital structure, firm value, institutional investors
  • Rasoul Sajjad, Shohreh Hedayati, Sharareh Hedayati Pages 133-156
    Value at Risk (VaR) measures risk exposure at a given probability level and is very important for risk management. In this paper, mainly EVT models are compared to other well-known models such as GARCH, Historical Simulation and Filtered Historical Simulation. Then evaluation their models with different back testing such as Kupiec test, Christoffersen test and Lopez Loss function.
    Our results indicate that using conditional methods and Extreme Value Theory to forecast Value at Risk, is better than other models. And we should examine different methods for forecast Value at Risk, then select the best method for any tails of distributions.
    Keywords: Value at Risk (VaR), Extreme Value Theorems (EVT), Historical Simulation (HS), Filtered Historical Simulation (FHS), Generalized Pareto Distribution (GPD), Back testing
  • Bahman Banimahd, Mehdi Moradzadehfard, Yaghoub Naseh Pages 157-168
    This paper categorize institutional investors in two category as a theoretical view. First, investors which have a business relationship with the companies in which they hold shares and second vice versa. Investment firms are existing in second category. Hence ,this study investigate relationship between ownership of investment firms and share price in107 listed firms of Tehran Stock Exchange (TSE) during a six-year period from 2006 to 2011. Using correlation method and multiple regression technique, the results of this study indicate that there is a negative relation between ownership of investment firms and investee firms share price.
    Keywords: Investment Firms, Share Ownership, Share Price, Stock Exchange
  • Reza Raei, Azam Honardoost, Yunes Salmani, Peyman Tataei Pages 169-186
    In this research, the effect of maturity, trade volume and open interests on gold coin future price volatility in Iran commodity market have been studied since Dey 1387 to Shahrivar 1391.For doing that we can utilize two approach. In first approach, by considering 27 contracts separately, we perceived that the effect of trade volume is meaningful and positive. As we expected, the effect of maturity and open interests are negative, but it’s not meaningful. In second approach, by using time series observation during sample period, the effect of trade volume and open interests on future price volatility have been studied. As a result, we find that the effect of trade volume and open interests on future price volatility is positive and negative respectively. Both of these effects are meaningful, but,the former is substantially more than the latter.
    Keywords: Gold Coin Future Contracts, Futures Prices Volatility, Maturity Effect, Trade Volume, Open Interests
  • Ali Rostami, M. R. Ranjbar Fallah, M. Khademolhoseini Ardakani, M. H. Habibi, A. Jamali Neishaboor, M. Ali Mohammadi Pages 187-206
    Credit risk is one of the most prevalent and most important risks in commercial banks. These banks have ever paid special attention to credit risk management and various approaches have been applied for; the use of credit derivatives is one of the methods and "Credit-linked Note" is the most common credit derivatives that used for this purpose. Given that some of problems in the banking system are regard with lack of appropriate financial instruments to manage credit risk, this paper investigates the juridical possibility of utilization this instrument in banking system and therefore credit derivatives is evaluated in according with general terms of Shia` jurisprudence perspective. The important result of this study is that Credit-linked Note is applicable according to principles and standards of Imamie jurisprudence. Also Credit-linked Note is considered as a new contract and shown its revision to comply with the general conditions for the validity of the transaction is possible in the form of innovative contract.
    Keywords: credit derivatives, Credit Risk, General Terms of Contracts, Credit Event
  • Majid Zanjirdar, Reza Mosavi, Maryam Saberi Pages 207-222
    The purpose of this study explain the behavior of the optimal portfolio choice than the standard assumptions of classical finance is Markowitz. The 5-year interval of the listed companies in Tehran Stock Exchange for the years 1386-1389 were examined Between the 118 companies analyzed statistically compared using ANOVA and regression tests, Behavioral and mental accounting dominant influence on stocks and investment Optimal portfolio selection with higher yields than comparable financial misstatement was determined by standard The research consisted of two main hypothesis was that the first hypothesis was that the expected return on the portfolio choice behavior model Expected return is higher than the standard model that the measure was taken to confirm The second hypothesis was based on the claim that the portfolio's expected risk choice behavior model less Risk is the expected standard model with respect to the results achieved were acceptable.
    Keywords: ANOVA, Optimal portfolio
  • Hamidreza Vakilifard, Ali Saeedi, Akbar Eftekhari Aliabadi Pages 223-240
    Through Behavioral finance, researchers faced with many exceptions in financial markets and concluded that psychological phenomena play an important role to determine financial markets behavior. In this research, different types of investors’ behavior have been recognized in different time scales.
    A general model for Tehran Stock Exchange has been designed by using the time series data, from 2006 to 2010. Wavelet analysis has been used as a statistical and analytical tool to explain trait and multi resolution.
    Research results show that investors have different reaction after good or bad news,their reaction in long term scale is more distinct than short term. Return of investment derived by price is different in various periods after good or bad news; it has the same trade as the direction of EPS adjustment in short term. But this trend isn’t recognized in long term.
    Keywords: Behavioral Finance, Investor Behavior, Over, Under reaction, Wavelet