فهرست مطالب

سلامت کار ایران - سال سیزدهم شماره 1 (فروردین و اردیبهشت 1395)

دو ماهنامه سلامت کار ایران
سال سیزدهم شماره 1 (فروردین و اردیبهشت 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/02/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • ویدا زراوشانی، علی خوانین *، سید باقر مرتضوی، احمد جنیدی جعفری صفحات 1-10
    زمینه و هدف
    باند بسامدی X دارای محدوده بسامدی 5/12-8 گیگاهرتز بوده و کاربردهای متنوعی مانند کنترل ترافیک هوایی ، ارتباطات ناوبری دریایی و... دارد. عدم کنترل مواجهه با این امواج می تواند باعث آسیب به سلامت شاغلین شود. استفاده از حفاظ ، فعلا راهکار کنترلی برتر در پیشگیری از مواجهه با امواج مایکروویو است. در این مطالعه سعی شد تاثیر تغییرات پراکندگی نانوذرات در تقویت یک نوع سپر الکترومغناطیس نانوکامپوزیتی بررسی گردد.
    روش بررسی
    در این تحقیق از رزین اپوکسی و نانوذرات اکسید نیکل (7 درصد وزنی) در ضخامتهای 2 ، 4 و 6 میلیمتر جهت ساخت نانوکامپوزیتها استفاده شد. مدت زمانهای 10 و 66 دقیقه به عنوان مدت زمان اختلاط نانوذرات در حلال جهت بررسی تغییرات پراکندگی در نظرگرفته شد و بر این اساس سپرهای ساخته شده با عنوان گروه های 1 (مدت زمان اختلاط 10 دقیقه) و 2 (مدت زمان اختلاط 66 دقیقه) نامگذاری شدند . با استفاده از دستگاه هایX-ray Diffraction وField Emission Scanning Electron Microscope نانو ذرات مورد استفاده مشخصه یابی و مقادیر اثربخشی حفاظتی نانوکامپوزیتها با استفاده از دستگاه Vector Network Analyzer اندازه گیری شد.
    یافته ها
    پراکندگی نانوذرات در نانوکامپوزیتهای گروه 2 بهتر از نانوکامپوزیتهای گروه 1 بود. میانگین مقادیر درصد کاهندگی در نانوکامپوزیتهای گروه 2 بیشتر از گروه 1 بود . به گونه ای که این مقادیر برای ضخامتهای مورد نظر در گروه 1 به ترتیب برابر با 05/46 ، 03/69 و 83/70 و در گروه 2 برابر با 02/52 ، 48/78 و 14/84 درصد بود . بیشترین درصد کاهندگی 12/91 درصد بود که توسط نانوکامپوزیت 6 میلیمتری (در گروه 2 ) و در بسامد 8/8 گیگاهرتز بدست آمد. در این گروه با افزایش ضخامت ، میانگین اثربخشی حفاظتی نانوکامپوزیتها افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    افزایش مدت زمان اختلاط نانوذرات در حلال باعث بهبود پراکندگی آنها در ماتریس و افزایش مقادیر اثربخشی حفاظتی شد. می توان از این نانوکامپوزیتها به عنوان حفاظ مناسب جهت کنترل امواج مایکروویو باند بسامدی X در محیطهای کاری استفاده نمود و نانوکامپوزیت 4 میلیمتری سپر مناسب برای این امر است . همچنین می توان برای کنترل شدت مایکروویو در بسامدهای ویژه ای مانند 8/8 و 5/12 گیگاهرتز به ترتیب از سپر 6 و 4 میلیمتری در گروه 2 استفاده نمود چراکه می توانند بیش از 87 درصد از مقدار اولیه شدت امواج مورد نظر را کاهش دهند.
    کلیدواژگان: سپر الکترومغناطیس، مایکروویو، نانوکامپوزیت، اکسید نیکل، امواج الکترومغناطیس، پراکندگی
  • شراره آزادیان، غلامعباس شیرالی *، آزاده ساکی صفحه 15
    زمینه و هدف
    از آنجا که ارزیابی مدیریت بحران، نقش کلیدی در برنامه ریزی برای آموزش و ارتقاء آگاهی و آمادگی بیمارستان ها دارد، بنابراین، استفاده از رویکرد جدید مهندسی مقاومت پذیری می تواند به افزایش راندمان مدیریت بحران و توانمند سازی بیمارستان ها در مواجهه با بحران ها کمک کند. هدف این تحقیق، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه ارزیابی مدیریت بحران مبتنی بر اصول هفت گانه مهندسی مقاومت پذیری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه بود.
    روش بررسی
    در این تحقیق توصیفی، هشت بیمارستان شهر اهواز (سال 1392) مورد بررسی قرار گرفت. پرسشنامه محقق_ساخته توسط 310 نفر از پرسنل بخش پرستاری و مدیریت تکمیل گردید. داده ها با استفاده از برنامه SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پایایی به وسیله ضریب پایایی همسانی درونی ارزیابی شد و برای تایید روایی از تجزیه و تحلیل اکتشافی و تاییدی استفاده گردید.
    یافته ها
    ارزیابی پایایی نشان داد که پرسشنامه دارای همسانی درونی زیاد و پایایی خوب است. ضریب آلفای کرونباخ 0/977 و ضریب همبستگی درونی ICC) 0/977) به دست آمد. نتایج تحلیل اکتشافی، هفت فاکتور را برای پرسشنامه نشان داد که مشترکا 75/3% واریانس را پوشش داده اند. در تجزیه و تحلیل تاییدی، شاخص 0/885=KMO و 6/41=BT و 946=df و 0/001 >p به دست آمد. به طور کلی ساختار عاملی به دست آمده از روش تحلیل اکتشافی به وسیله تحلیل تاییدی مورد آزمون قرار گرفت و تایید شد.
    نتیجه گیری
    یافته ها نشان داد که پرسشنامه ارزیابی مدیریت بحران مبتنی بر اصول هفت گانه مهندسی مقاومت پذیری در بیمارستان ها، برای ارزیابی مدیریت بحران در بیمارستان کارآمد و مناسب است و می تواند برای شناخت نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت مدیریت بحران بیمارستانی مورد استفاده قرار گیرد. کلید واژه ها: ایمنی، مهندسی مقاومت پذیری، مدیریت بحران، بیمارستان، روایی
    کلیدواژگان: ایمنی، مهندسی مقاومت پذیری، مدیریت بحران، بیمارستان، روایی
  • سلیمان ایرانزاده، غلامرضا سلطانی فسقندیس * صفحه 27
    زمینه و هدف
    عوامل سازمانی موثر بر عملکرد ایمنی ضمن اینکه بر عملکرد کلی سازمان تاثیرگذار می باشند، خود نیز یک رابطه علت و معلولی با یکدیگر دارند، به طوری شدت و یا ضعف یک عامل در سازمان می تواند بر روی عوامل دیگر تاثیرگذار بوده و موجب تقویت و یا ضعف آن عامل شود. بر همین اساس نیز هدف این تحقیق سنجش روابط علت و معلولی بین عوامل سازمانی موثر بر عملکرد ایمنی صنایع می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه با توجه به هدف تحقیق کاربردی و بر اساس روش انجام کار توصیفی- علی می باشد. در این مقاله ابتدا عوامل سازمانی موثر بر عملکرد ایمنی صنایع استخراج شده است. سپس به منظور سنجش روابط علت و معلولی از یک مطالعه میدانی بهره گیری شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان ایمنی صنایع کوچک و متوسط فلزات اساسی استان آذربایجان شرقی می باشد. به منظور جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه مخصوص دیمتل استفاده شده است. با توجه به اینکه روش دیمتل از انواع روش های تصمیم گیری بر اساس مقایسه های زوجی است؛ لذا برای طراحی پرسشنامه یک ماتریس مقایسه زوجی تشکیل شده و در اختیار اساتید و متخصصان آشنا به موضوع قرار گرفته و روایی ظاهری تایید شده است. پایایی پرسشنامه نیز بر اساس روش بازآزمایی 81/0 بدست آمده است.
    یافته ها
    یافته های تحقیق نشان می دهد که در بین عوامل سازمانی موثر بر عملکرد ایمنی، تعهد مدیریت به ایمنی تاثیرگذارترین عامل و بهبود مستمر ایمنی با اهمیت ترین عامل می باشد که خود در دسته عوامل تاثیرپذیر قرار داشته و معلول سایر عوامل سازمانی موثر است. همچنین رفتار ایمنی کارکنان تاثیرپذیرترین عامل محسوب می گردد.
    نتیجه گیری
    به منظور بهبود عملکرد ایمنی مدیران صنایع می توانند بر روی عوامل تاثیرگذار و علت تمرکز نموده و نسبت به بهبود و اصلاح آنها اقدام نمایند. اصلاح و بهبود در دسته عوامل علت موجب بهبود در عوامل معلول شده و به طور کلی بهبود و اصلاح نظام عملکرد ایمنی صنایع را در پی خواهد داشت.
    کلیدواژگان: عملکرد ایمنی، عوامل سازمانی، DEMATEL فازی
  • مهدی ابن علی *، محمدرضا چهره زاد، مجید ابن علی حیدری، علیرضا شاطری صفحه 38
    زمینه و هدف
    تصادف ها و برخوردهای از جلو یکی از شایع ترین حوادثی است که در جاده ها رخ می دهد .یکی از علل اصلی این حوادث عدم تمرکز و حواس پرتی رانندگان است. سیستم های هشدار برخورد از جلو یکی از فناوری هایی است که به منظور کمک به رانندگان و افزایش آگاهی موقعیتی آن ها ارائه شده اند.
    در این مطالعه یک سیستم هشدار برخورد از جلو طراحی شده و اثرات آن بر عملکرد رانندگی به صورت میدانی ارزیابی شده است.
    روش بررسی
    متغیرهای عملکرد رانندگی شامل زمان عکس العمل اولیه، زمان حرکت، زمان عکس العمل ترمز گیری، تعداد خطاها و فاصله بین دو خودرو، طی سناریو تعریف شده، در چهار آزمون مختلف (وجود/عدم وجود فعالیت ثانویه – سیستم هشدار خاموش/روشن) اندازه گیری شد.
    یافته ها
    نتایج بدست آمده نشان دهنده تاثیر معنی دار فعالیت ثانویه در افزایش زمان عکس العمل ترمزگیری راننده، تعداد خطاها و کاهش فاصله بین دو خودرو است. همچنین مشخص شد که این سیستم هشدار برخورد از جلو، با کاهش زمان عکس العمل اولیه و افزایش فاصله بین دو خودرو باعث افزایش ایمنی رانندگی و کاهش تعداد خطاهای رانندگان می شود. طی مطالعه انجام شده ارتباط معنی داری در رابطه با تاثیر این سیستم در زمان حرکت راننده یافت نشد.
    نتیجه گیری
    سیستم هشدار طراحی شده باعث بهبود عملکرد رانندگی شد. به منظور افزایش قابلیت اطمینان این نتایج، مطالعات میدانی بیشتری لازم است.
    کلیدواژگان: سیستم هشدار برخورد از جلو، هشدارهای بصری، عملکرد رانندگی
  • عبدالله وثوقی نیری، احمد روح الهی *، حمید محمد حسین صفحه 47
    زمینه و هدف
    نیروی انسانی موثر، عامل اصلی تداوم، موفقیت و تحقق اهداف سازمان است.در محیط سازمان، عامل انسانی در معرض فشارهای عصبی و روانی گوناگونی قرار دارد. در حقیقت استرس با بسیاری از بیماری های جسمی و روانی ارتباط داشته، یا در ایجاد، تحول و گسترش آن نقش داشته و باعث کاهش سلامت عمومی کارکنان، نیروی ابتکار و خلاقیت و تلاش افراد می شود. به همین دلیل مطالعه استرس هم در زمینه سلامت کارکنان و بهداشت روانی و هم در بررسی عملکرد افراد در سازمان ها دارای اهمیت است. در همین راستا، هدف این پژوهش بررسی تاثیر استرس شغلی بر سلامت عمومی و عملکرد شغلی کارکنان مراقبت پرواز است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک پژوهشی مقطعی و از نوع توصیفی- همبستگی است جامعه آماری پژوهش کارکنان مراقبت پرواز مستقر در تهران می باشند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 103 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده های بخش استرس شغلی، از پرسشنامه استرس شغلی فیلیپ ال رایس (1992) ، جهت جمع آوری داده های بخش سلامت کارکنان از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلیر و از پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون برای گردآوری داده های بخش عملکرد شغلی استفاده شده است.جهت تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS 19 و رگرسیون چندگانه هم زمان با مراحل چهارگانه بارون و کنی(1986) استفاده شده است.
    یافته ها
    نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین استرس ناشی از محیط کار با عملکرد شغلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. بدین معنی که با افزایش استرس شغلی عملکرد شغلی کاهش می یابد .همچنین سلامت عمومی نقش واسطه ای در رابطه با استرس ناشی از محیط کار و عملکرد شغلی دارد.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج تحقیق که موید تاثیر منفی استرس بر عملکرد شغلی و همچنین نقش واسطه ای سلامت عمومی در رابطه بین استرس و عملکرد شغلی در کارکنان مراقبت پرواز است اجرای برنامه ای جامع در خصوص مدیریت استرس کارکنان، ارتقاء سلامت عمومی به همراه رسیدگی به وضعیت ارتقا و امنیت شغلی و فراهم کردن امکانات مشارکت آن ها در تصمیم گیری ها، با هدف بهبود عملکرد کارکنان ضروری بوده و بایستی در اولویت قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مراقبت پرواز، استرس ناشی از محیط کاری، عملکرد شغلی، سلامت عمومی کارکنان و ایمنی پرواز
  • سید احسان سمایی، ناصر هاشمی نژاد *، مجید باقری حسن ابادی، فرزانه ذوالعلی صفحه 58
    زمینه و هدف
    شایعترین نوع اختلالات اسکلتی–عضلانی در بین پرستاران کمردرد می باشد. شیوع بالای کمردرد در گروه پرستاران به علت انجام فعالیت هایی مانند جابجایی بیمار، وضعیت بدنی نامناسب، حرکات ناگهانی، خم شدن، چرخیدن و بلند کردن بار و بیمار می باشد. هدف از این مطالعه، مقایسه روش های ارزیابی ریسک مرتبط با جابجایی بیماران و رابطه آن با شیوع کمردرد در کادر پرستاری بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.
    روش بررسی
    مطالعه تحلیلی حاضر در سال 1393 بر روی 243 نفر پرستار شاغل در سه بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه نوردیک مربوط به ناحیه کمر، پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک افراد و چک لیست MAPO و PTAI بود. تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS.22 و آمارهای تحلیلی کای دو و پیرسون انجام شد.
    یافته ها
    شیوع کمردرد در افراد مورد مطالعه 5/69 بدست آمد. براساس آزمون آماری کای دو، رابطه معنی داری بین شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی در ناحیه کمر و سطوح ریسک روش های MAPO و PTAI مشاهده شد(p<0.05). همچنین، بین یافته های دو روش MAPO و PTAI همبستگی معنا داری برقرار نشد.
    نتیجه گیری
    روش های ارزیابی ریسک MAPO و PTAI ابزارهای کارآمد در طبقه بندی سطح ریسک و شناسایی عوامل تاثیرگذار در بروز کمردرد در کادر پرستاری جابجا کننده بیمار محسوب می شوند. در همین راستا برای انجام مداخلات ارگونومیکی درجهت کاهش شیوع کمردرد در این گروه شغلی، می توان به اصلاح فاکتورهای نامناسب شناسایی شده در این دو روش از جمله، افزایش ابزار بلند کننده و کمکی در بخش ها اشاره کرد.
    کلیدواژگان: اختلالات اسکلتی، عضلانی، کمردرد، کادر پرستاری، ارزیابی ریسک، روش MAPO، روش PTAI
  • محمدحسین بهشتی، روح الله حاجی زاده *، احمد مهری، مریم برهانی جبلی صفحه 69
    زمینه و هدف
    نشت مواد سمی در صنایع فرایندی و شیمیایی همواره یکی از عوامل تهدید کننده افراد شاغل و ساکنین اطراف این صنایع است. هدف از انجام این مطالعه مدلسازی نشت هگزان تدوین برنامه واکنش در شرایط اضطراری است.
    روش بررسی
    در این مطالعه ضمن تشریح عوامل موثر بر تخلیه و انتشار مواد ، نرم افزار ALOHA بعنوان یکی از مناسبترین نرم افزارها جهت مدلسازی انتشار هگزان از مخزن ذخیره 579 هزار گالنی یک واحد پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته و بر اساس نتایج مدلسازی ، برنامه واکنش در شرایط اضطراری در زمان نشت هگزان تهیه و ارائه گردیدد. این نرم افزار علاوه بر مدلسازی پخش مواد قادر به مدلسازی پیامدهای آتش و انفجار می باشد و به عنوان یکی از ابزارهای تصمیم گیری شرکت ها و دولت ها در امر مخاطرات صنعتی و ایمنی عمومی شناخته شده است.
    یافته ها
    بر اساس نتایج این مطالعه قطراستخر تشکیل شده 200 متر و تا حدود 140 متر اطراف مخزن غلظت گاز هگزان ppm 8600 می باشد که خطر مرگ و تهدید زندگی افرادی که در این منطقه قرار دارند وجود دارد. غلظت هگزان تا فاصله 160 متری از مخزن، ppm 7200 می باشد که حدود 60% حداقل غلظت قابل اشتعال (LEL) گاز هگزان است در صورت انفجار ابر بخار تشکیل شده تحت سناریوی 1 فشار موج انفجار تا فاصله 133 متر از مخزن منجر به تخریب ساختمانهای محل گردد از این محدوده تا فاصله 196 متری مخزن باعث صدمات جدیمی شود. در صورت وقوع سناریوی 2 (انتشار هگزان از مخزن همراه با شعله ) میزان تشعشع حرارتی تا فاصله 353 متری از مخزن حدود KW/sqm 10 است و تا فاصله 491 متری مخزن میزان تشعشع حرارتی برابر KW/sqm 5 است .
    نتیجه گیری
    عواقب ناشی از سمیت هگزان جدی ترین خطری است که پرسنل را تهدید می کند. تهیه طرح واکنش در شرایط اضطراری نقش موثری در محدود نمودن اثرات زیان بار انتشار مواد سمی و خطرناک خواهد داشت.
    کلیدواژگان: مدلسازی، ارزیابی ریسک، هگزان، نشت هگزان
  • مریم افشاری، معصومه افشاری، معصومه بهرامی، مهدی کنگاوری * صفحه 80
    زمینه و هدف
    سرطان پوست از شایعترین سرطانها میباشد. علل شیوع بالای سرطان تماس مکرر با نور خورشید و تغییرات جوی از جمله تغییر لایه اوزون همراه با تغییر در عادتهای فردی و اجتماعی میباشد. با توجه به اهمیت سلامت کشاورزان و افزایش سرطان پوست در آنان، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش عوامل پیشگیری کننده از سرطان پوست در کشاورزان شهرستان تویسرکان بر اساس تئوری انگیزش محافظت در سال 1393 انجام شد.
    روش بررسی
    در این پژوهش توصیفی- تحلیلی،200 نفر از کشاورزان روستایی 18 تا 60 سال، شهرستان تویسرکان که در معرض نور خورشید قرار داشتند به روش خوشه ایاز بین چهار مرکز روستایی و خانه های بهداشت انتخاب شدند. داده ها به وسیله پرسشنامه ای که بر اساس تئوری انگیزش محافظت بود، به روش مصاحبه با کشاورزان جمع آوری و با نرم افزار 21 SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    کشاورزانی که از کرم ضد آفتاب، کلاه، دستکش و لباس پوشیده استفاده میکردند به ترتیب 5/31 ، 5/53 ، 3 و 65 درصد میباشند و 81% کشاورزان از عینک اصلا استفاده نمیکردند. بین سابقه کار کشاورزی و میانگین نمره سازه های شدت و پاداش درک شده، همبستگی معنادار بود. همچنین بین رفتارهای پیشگیری و میانگین نمره سازه های ترس، شدت و پاداش و انگیزش محافظت درک شده همبستگی معنادار وجود داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به همبستگی بیشتر سازه های تئوری در ارتباط با استفاده از وسائل حفاطتی در مقابل اشعه آفتاب، طراحی برنامه های آموزشی و ارتقاءسلامت با استفاده از این تئوری جهت افزایش انگیزش کشاورزان برای استفاده از وسائل حفاظتی مورد تاکید میباشد.
    کلیدواژگان: وسائل حفاظتی، سرطان پوست، کشاورزان، تئوری انگیزش محافظت
  • ناصر حبوبی، علیرضا چوبینه *، ساره کشاورزی، فاطمه کمری قنواتی، مریم خلیفه صفحه 91
    زمینه و هدف
    اختلالات اسکلتی- عضلانی ناحیه گردن یکی از عوامل اصلی در افزایش غیبت های شغلی کارکنان، تغییر شغل افراد و هزینه های درمانی می باشد. در این میان عوامل گوناگونی در وقوع این اختلالات موثر می باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط فاکتورهای روانی-اجتماعی مرتبط با کار در بروز گردن درد در پرسنل اداری دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام پذیرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه cross-sectional، 224 نفر از واحد های مختلف اداری دانشگاه علوم پزشکی انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محتوی شغلی و پرسشنامه نوردیک ناحیه گردن به صورت مصاحبه در محل کار جمع آوری شدند. برای تعیین عوامل موثر روانی- اجتماعی و دموگرافیک بر اختلالات ناحیه گردن از آزمون رگرسیون لجستیک استفاده شد.
    یافته ها
    طی 12 ماه گذشته، 7/71% کارکنان از اختلالات اسکلتی- عضلانی ناحیه گردن رنج برده اند. از این میزان 3/67% موارد گردن درد در ارتباط با شرایط کاری می باشد. آزمون آماری نشان داد که شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی ناحیه گردن در کارکنان اداری با فشارهای روانی (عدم در اختیار داشتن زمان کافی) و سابقه کار ارتباط معنی دار دارد.
    نتیجه گیری
    اختلالات اسکلتی- عضلانی ناحیه گردن در کارکنان اداری دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شیوع بالایی برخوردار است. در میان عوامل گوناگون مورد بررسی، عدم در اختیار داشتن زمان کافی و همچنین سابقه کار از جمله عوامل مرتبط با اختلالات ناحیه گردن تعیین شد. هرگونه برنامه مداخله ای جهت پیشگیری یا کاهش وقوع MSDs ناحیه گردن در میان کارکنان اداری مورد مطالعه می بایست بر این دو عامل متمرکز گردد.
    کلیدواژگان: اختلالات اسکلتی، عضلانی، گردن درد، فاکتورهای روانی، اجتماعی مرتبط با کار، کارکنان اداری
  • مهدی جهانگیری *، فاضل رجبی، فهیمه داروغه صفحه 99
    زمینه و هدف
    آتش سوزی یکی از خطرناکترین پدیده هایی است که خسارات جانی و مالی عمده ای را بوجود می آورد. این موضوع در بیمارستان ها بدلیل وجود افراد ناتوان، ناآگاهی افراد و همچنین وجود دستگاه ها و تجهیزات گرانقیمت از اهمیتی خاص برخوردار است. این مطالعه جهت ارزیابی ریسک حریق در 8 بیمارستان (16ساختمان) منتخب دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی و کاربردی می باشد که در 8 بیمارستان و در مجموع 16 ساختمان بیمارستان های شهر شیراز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. چک لیستهای ارزیابی از استاندارد NFPA101 استخراج و از طریق بررسی های میدانی تکمیل شدند. سپس اطلاعات گردآوری شده وارد نرم افزار «سامانه ی رایانه ای ارزیابی ایمنی حریق» (CFSES) گردیده و مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    از کل ساختمانهای مورد بررسی 5/87% از جنبه ی کنترل حریق، 25/6% از جنبه خروجی و 25/56% از جنبه ایمنی حریق عمومی از وضعیت قابل قبولی برخوردار بودند. در مجموع فقط در یکی از بیمارستانها (25/6%) سطح ریسک حریق در هر سه جنبه قابل قبول بود.
    نتیجه گیری
    برای بهبود سطح ریسک حریق در بیمارستانها لازم است اقدامات ایمنی لازم در حیطه خروجی شامل طراحی ساختمانها از نظر دسترسی بهتر به راه های خروجی، افزایش تعداد و استاندارد سازی راه های خروج اضطراری به عمل آید.
    کلیدواژگان: ریسک حریق، بیمارستان، استاندارد NFPA
|
  • V. Zaroushani, A. Khavanin *, Sb Mortazavi, A. Jnonidi Jafari Pages 1-10
    Background And Aims
    X-band with 8-12.5 frequencies range has various applications such as air control traffic, navy communication and etc. Uncontrolled exposure with microwave can lead to adverse effect on workers. Application of the shielding is superior control for prevention of microwave exposure, now. This study investigated the effect of dispersion on shielding effectiveness improvement about a novel nanocomposit shiled.
    Methods
    Nanocomposites prepared by epoxy resin and nano nickel oxide (7wt %) with 2, 4 and 6 mm thicknesses. In order to investigate the effect of dispersion , 10 and 66 minutes was considered as mixing time . Nanoparticles characterized by X-ray Diffraction and Field Emission Scanning Electron Microscope. Shielding effectiveness measured with vector network analyzer.
    Results
    Dispersion of nanoparticles in group 2-nanocomposites was better than group 1- nanocomposites. Average of percentage attenuation in group 2-nanocomposites was better than group 1- nanocomposites. The Average of shielding effectiveness for three thicknesses in group 1 was 46.5, 69.03 , 70.83 and for group 2 was 52.02%, 78.48% and 84.14 %dB, respectively. Maximum attenuation obtained by the 6mm thickness in group 2- nanocomposites at 8.8 GHz frequency (91.12%). The Average of shielding effectiveness increased with increasing the thickness.
    Conclusion
    with increasing the mixing time, the dispersion and shielding effectiveness be improved. These nanocomposites could be used as appropriate shielding for exposure control of X-band frequency in workplace and nanocomposite with 4mm thickness is appropriate shield in this study. Both 4mm and 6mm thicknesses in group2 are useful in specific frequency such as 8.8 and 12.5 GHz .the average of percentage attenuation for above thicknesses is more than 87%.
    Keywords: electromagnetic shielding, microwave, nanocomposite, nickel oxide, electromagnetic radiation, dispersion
  • Sh Azadian, Gh.A. Shirali *, A. Saki Page 15
    Background And Aims
    Since assessment of crisis management has important role in planning for training and increase awareness and preparation hospitals, therefore the usage of new Resilience Engineering approach can help to increase efficiency of crisis management and empowerment hospitals to encounter with crises. The aim of this study was to evaluate of validity and reliability of the questionnaire to assess crisis management based on seven principles of Resilience Engineering approach in hospitals.
    Methods
    In this descriptive study, eight hospitals in Ahvaz in 1392 were examined. The Self -designed questionnaire completed by personnel of nursing and management sections. Data were analysed using SPSS software. Reliability was assessed by internal consistency and for proving validity was used of exploratory and confirmatory factor analyses.
    Results
    Reliability evaluation showed high internal consistency and good reliability. The Cronbach’s alpha coefficient was 0.977 and intraclass correlation coefficient (ICC) was 0.97. The results of exploratory factor analysis (EFA) showed seven factors for the questionnaire that jointly explained 75.3% of variance. Confirmatory factor analysis showed KMO=0.885, BT=6.41, df =946 (p
    Conclusion
    The findings from this study suggested that the designed questionnaire to assess crisis management based on seven principles of resilience engineering approach in hospitals was suitable and practical. It will be useful to assess crisis management in hospital and recognize its weak points and strengthen of its strong points.
    Keywords: Safety, Resilience Engineering, Crisis Management, Hospital, Validity
  • S. Iranzadeh, Gh.R. Soltanifesaghandi * Page 27
    Background And Aims
    The Organizational factors affecting safety performance while impact on the overall performance of their organizations, also have a causal relations with each other, so the intensity or weakness of a factor in the organization can be effective on the other factors that enhance or weakness of the factor. Accordingly, the aim of the current study is assess causal relations between organizational factors affecting industries safety performance.
    Methods
    This study due to the aim of applied research and is based on descriptive-causal methods. In this paper, initially the organizational factors affecting the industries safety performance has been elicited. And in order to assess causal relations, a field study has been used. The statistical population of this research includes safety experts of small and medium basic metals industries in the east Azerbaijan province. Also, in order to collect data used DEMATEL questionnaire. As regards DEMATEL method is types of decision-making procedures based on paired comparison; so to design of the questionnaire, a paired matrix composed and provided to professors and experts familiar with the issue and face validity is confirmed. Also, questionnaire reliability obtained based on 0.81 retest.
    Results
    The research findings indicates that among organizational factors affecting safety performance, Management's commitment to safety, the most effective factor and the continuous improvement of safety is the most important factor. That located in the category of impressionable factors and caused other effective organizational factors. Also safety behavior of employees is considered the most impact factor.
    Conclusion
    In order to improve safety performance, the managers of industries can focus on the influential or causal factors and proceed to improve and better them. Improvement and betterment of the causal factors group will lead to the improvement of the affected factors and the general improvement and betterment of the industrial safety performance system.
    Keywords: Safety performance, Organizational factors, Fuzzy DEMATEL
  • M. Ebnali *, Mr Chehrezad, M. Ebnali Heidari, Ar Shateri Page 38
    Background And Aims
    Occurrence of crashes and forward collisions, one of the most frequent types of roads and highways incidents, is mostly resulted by drivers’ distraction. Forward collision warning systems (FCWS) are of the technologies which may improve driver’s situational awareness, and consequently driving performance. The present study has aimed to design an intelligent forward collision warning system (IFCWS), and evaluate its effect on driving performance.
    Methods
    Driving performance variables including initial reaction time (IRT), movement time (MT), brake reaction time (BRT), frequency if errors (ER) and distance between two vehicles (D), were measured through four various tests (without and with a cognitive secondary in-vehicle task, off/on warning system).
    Results
    The results indicate a significant effect of the secondary task on drivers’ reaction time, frequency of errors, and distance between the two vehicles. Moreover, the IFCW system led to a decreased frequency of errors and reaction time. However, the warning system had no significant effect on drivers’ movement time.
    Conclusion
    The IFCW system improved driving performance. Further naturalistic studies, with more participants are required to validate the results of the study.
    Keywords: forward collision warning, visual warning, driving performance
  • A. Vosoughi Niri, A. Ruhollahi *, H. Mohmmad Hosein Page 47
    Background And Aims
    The effective human resources are the main factor for realization, resuming and success of organizational purposes.In the organization milieu, human exposure to different kinds of mental and psychological stress and pressure. In fact, stress associates with many physical and mental diseases, or has a role on making, development and mutation of them and it decreases general health of staffs, innovation and creativity abilities and also staff's efforts. For this reason, stress studying is important regarding both personnel health and psychological hygiene; and investigation of personnel performance. Therefore, main purpose of this study is to investigation the effect of job stress on general health and job performance on Air Traffic Controllers (ATC).
    Methods
    This study is a cross-sectional, descriptive- correlation study. Statistical research community included all workers of ATC in Tehran, and then 103 individuals were selected as sample using stratified random sampling method. Flip L.R. (1992) questionnaire used for gathering of data’s in job stress section and to collect data for General Health section, used Goldberg & Hillier questionnaire and Paterson questionnaire used for gathering data in job performance section. The software SPSS19 with multi regression and simultaneously Baron and Kenny (1986) quadruplet process used for data analyzing.
    Results
    The results show that there is a negative and meaningful relationship between the stress which is produced in workplace and job performance. This means that increased job stress reduces job performance. Also general health has a mediating role between workplace stress and job performance.
    Conclusion
    Based on the results of research that confirms the negative impact of stress on job performance and considering the mediating role of general health between stress and job performance in ATC. Regarding to get better the personal performance, it is an essential thing to design and to implement a comprehensive program in order to manage staff's stress, to improve general health, as well as to handle the promotion and occupational safety and to accrete their participation necessities in decision-making, and these should be a priority.
    Keywords: Air traffic controller, working places stress, job performance, general health, flight safety
  • Se Samaei, N. Hasheminejad *, M. Bagheri Hosseinabadi, F. Zolala Page 58
    Background And Aims
    Low Back Pain is the most common type of musculoskeletal disorders among nurses. The high prevalence of low back pain in nurses is a result of activities such as patient handling, improper postures, sudden movements, bending, turning and lifting the load.
    The aim of this study was Comparison of risk assessment methods related to the patient's transfer and its relationship with prevalence of low back pain among hospital nursing personnel Kerman University of Medical Sciences.
    Methods
    The present analytic study was done on 243 nursing personnel in 3 hospitals under the supervision of Kerman University of Medical Sciences in 2014.the data was gathered by Nordic Musculoskeletal Questionnaire (NMQ) related to low back region, a questionnaire containing individuals’ demographic information, and MAPO and PTAI check lists. The data was analyzed by SPSS.22 software and Analytical statistics of Pearson's and Chi-square analyses.
    Results
    prevalence of low back pain in subjects was 69.5 percent. Based on chi-square test, a significant correlation was observed between the prevalence of Low Back Pain and levels of risk by MAPO and PTAI (p
    Conclusion
    MAPO and PTAI risk assessment methods are considered as efficient tools for risk level classification and identification of effective factors on low back pain incidence in nursing personnel involved in patient transfer. In this regards, for ergonomic intervention to reduce incidence of low back pain in this occupational group we can mention the modification of improper factors identified in this two methods such as the increases of lifting and aid device in wards.
    Keywords: Musculoskeletal Disorders, Low Back Pain, Nursing personnel, Risk Assessment, MAPO Method, PTAI Method
  • Mh Beheshti, R. Hajizadeh *, Ahmad Mehri, M. Borhani Jebeli Page 69
    Background And Aims
    Leakage of toxic and hazardous substances in the chemical and process industries always had been one of the factors threatening the workers and residents of the industries. The purpose of this study is modeling of hexane emissions planning emergency response program.
    Methods
    In this study we describes the factors affecting discharging release of material and ALOHA software used as one of the best software for modeling emissions from storage tank 579 thousand gallons of hexane, in a petrochemical. And based on modeling results emergency response plan in sudden devastation of hexane tank prepared and presented.
    Result
    The results of modeling toxic vapor cloud formation caused by the release of hexane and form liquid pools around tank (scenario 1) showed that the diameter of pool formed was 200 m. And about 140 meters around tank concentration of hexane is 8600 PPm (range AGEL-3) that there is risk of death and life-threatening in people that are in the area. Distances up to 160 meters of tank, concentration of hexane is 7200 ppm that is about 60% of the Lower explosive limit (LEL) in gas-hexane. To 526 meters of hexane tank, concentration of hexane is 1200 ppm that is about 10% of the Lower explosive limit (LEL) of hexane gas. In explosion of toxic vapor cloud up to 133 meters away from the tank area is 8 psi, and to a distance of about 196 meters of tank, the blast wave pressure is 3 Psi. In the event of scenario 2 (hexane emissions from tank associated with the burning) thermal radiation from a distance of 353 meters of the tank is 10KW / sqm and to 491 meters of away from tank thermal radiation is 5 KW / sqm. BELEVI and tank explosive occurring (scenario 3) leads to the formation of a fireball with 640 meters diameter in 31 seconds time, and the amount of thermal radiation to 1.3 km from tank is 10KW / sqm.
    Conclusion
    Hexane toxicity is the most serious consequences of danger that threatening the personnel. Therefore preparation of emergency response plan will have an important role in limiting the harmful effects in release of toxic and hazardous substances.
    Keywords: modeling, risk assessment, hexane, hexane tank
  • M. Afshari, M. Afshari, M. Bahrami, M. Kangavari* Page 80
    Background And Aims
    Skin cancer is the most common cancers. Repeated exposure to sunlight causes high levels of cancer and climate change including changes in the ozone layer along with changes in personal and social habits. Given the importance of farmer's health and increase their skin cancer, the study aimed to determine the factors preventing skin cancer in farmers city Tuyserkan on protection motivation theory was done in 2014.
    Method
    In this cross-sectional study, 200 peasant farmers from 18 to 60 years, Tuyserkan city where the sun had Using a cluster of four health centers and rural health houses Were selected. Using a questionnaire, which was based on protection motivation theory, Collected through interviews with farmers and were analyzed using SPSS 21.
    Results
    Farmers who use sunscreen, hats, gloves and clothing worn used Respectively, 31.5, 53.5, 3, and 65%. and 81% of farmers do not use eyeglasses. Among Agricultural work experience and average score reward structures and perceived severity a significant correlation was found. Also Between preventive behaviors and the mean score of the fear structure, intensity and reward and motivation, perceived protection there was a significant correlation.
    Conclusion
    With regard to the theory solidarity structures associated with the use of means of protection against the sun's rays, Education and health promotion programs designed to increase the incentives for farmers to use the theory of protection is emphasized.
    Keywords: Protection Means, Skin Cancer, Farmers, Protection Motivation Theory
  • N. Hoboubi, Ar Choobineh *, S. Keshavarzi, F. Kamari Ghanavati, M. Khalife Page 91
    Background And Aims
    Neck disorders among office workers are one of the main causes of the increase in the job absence, Jobs turnover and health care costs. Different factors are attributed to the occurrence of neck disorders. This study was carried out to investigate the association of psychosocial factors associated with the incidence of neck disorders in office workers of Shiraz University of Medical Sciences (SUMS).
    Methods
    In this cross-sectional study, 224 office workers of SUMS participated. Nordic Musculoskeletal Disorders Questionnaire (NMQ) and Job Content Questionnaire (JCQ) were used as data collection tools. Statistical analysis were performed using SPSS (ver. 19).
    Results
    71.7% of office workers experienced neck symptoms during the last 12 months. Statistical analysis revealed that perceived psychological demands (lack of enough time to do the tasks and job tenure) were significantly associated with musculoskeletal symptoms in neck region.
    Conclusion
    Neck disorders had high prevalence among office workers of SUMS. Lack of time and job tenure was found to be associated with neck symptoms. Interventional programs to prevent neck symptoms should be focused on the psychological demands and job tenure.
    Keywords: Musculoskeletal Disorders, Neck disorders, Perceived Psychological Demands, Office Workers
  • M. Jahangiri *, F. Rajabi, F. Darooghe Page 99
    Background And Aims
    Protection the hospitals against fire is very important due to presence of disable persons, lack of awareness and expensive devices and equipments in the hospitals. This study aimed to assess fire risk in the selected hospitals of Shiraz University of Medical Sciences.
    Methods
    This cross-sectional descriptive study was conducted in 8 hospitals (16 buildings) affiliated by Shiraz University of Medical Sciences. Assessment checklists were extracted from NFPA101 standard completed through field observation. In the next stage, gathered information was analyzed using “Computerized Fire Safety Evaluation System” (CFSES) software.
    Results
    From all studied buildings 87.5% in the aspect of fire control, 6.25% in the aspect of egress and 56.25% in the aspect of general fire safety were acceptable. In total, the fire risk level was acceptable only in 1 (6.25%) of the studied buildings, from all three aspects.
    Conclusion
    To improve the level of fire risk in hospitals, required measures especially in the area of egress including buildings design for better access to exits and increasing the number and standardization of emergency exits.
    Keywords: Fire Risk, Hospital, NFPA standard