فهرست مطالب

دانش سرمایه گذاری - پیاپی 6 (تابستان 1392)

فصلنامه دانش سرمایه گذاری
پیاپی 6 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/06/20
  • تعداد عناوین: 12
|
  • فریدون رهنمای رودپشتی صفحات 1-14
    بازاریابی مالی، علم بازارشناسی مالی و حاصل تعامل مالی و بازاریابی است که هدف آن، توسعه کارکردی و کاربردی دانش مالی و سرمایه گذاری است. مقاله حاضر با هدف معرفی نگرش جدید در این حوزه، از ویژگی نوآورانه برخوردار بوده و در حوزه نظریه پردازی قابل تامل است. رویکرد علمی این پژوهش، فلسفی و مبانی آن تئوریک از نوع پژوهش های ترویجی است که به روش شناخت تاریخی اجرا گردید. شیوه گردآوری منابع علمی آن، کتابخانه ای مبتنی بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیقات است که در تحلیل آن، از مدل تحلیل محتوا استفاده گردید. نتایج و یافته های پژوهش نشان می دهد که اولا، مدل نظری تحت عنوان آمیخته بازاریابی مالی در چارچوب سیکل عمر موسسه (ILC) مشابه آمیخته بازاریابی (UP) در چارچوب سیکل عمر کالا (PLC) ارائه می شود. ثانیا، در چارچوب مدل پیشنهادی، استراتژی های مناسب قابل شناسایی است.
    کلیدواژگان: بازاریابی، بازاریابی مالی، سیکل عمر کالا، سیکل عمر موسسه
  • شهناز نایب زاده، قدسیه محمودی کهنی صفحات 15-28
    مطالعات زیادی بی قاعدگی های بازارهای مالی و ناکارایی بازار سرمایه را مورد توجه قرار داده اند، نتایج با به چالش کشیدن فرضیه بازار کارا، بیانگر این مطلب است که سرمایه گذاران قیمت سهام شرکتهایی که در دوره ای از زمان موفق بوده اند را بالاتر از قیمت واقعی و قیمت سهام ناموفق را پایین تر از قیمت واقعی برآورد می کنند ولی پس از گذشت زمان بازار به اشتباه خود پی می برد و قیمت ها به حالت تعادل بر می گردد. هدف اصلی این تحقیق بررسی وجود واکنش بیش از اندازه با استفاده از بازده غیر عادی انباشته، در بورس اوراق بهادار تهران و ارایه یک استراتژی جدید برای انتخاب پرتفوی بهینه است.
    در راستای دستیابی به هدف تحقیق، اطلاعات هشت ساله (89-82) 60شرکت، که به روش حذفی سیستماتیک انتخاب شده است، مورد مطالعه قرار گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و برای آزمون فرضیه ها از آزمون آماری برابری میانگین ها استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که قیمت سهام شرکتهایی که در گذشته دارای بازده غیر عادی انباشته بالاتری (پایین تری) بوده اند، بیش از واقع (کمتر از واقع) قیمت گذاری شده است و سهام آنها در بلند مدت بازده پایینی (بالایی) را کسب خواهد نمود؛ این نشان دهنده وجود واکنش بیش از اندازه سهامداران به قیمت سهام است. و توجه به این عامل در انتخاب سبد سهام، به سود آوری پرتفوی منتج می شود.
    کلیدواژگان: واکنش بیش ازاندازه، بی قاعدگی های بازار، راهبرد سرمایه گذاری معکوس، پرتفوی بهینه
  • پیمان تاتایی، جلال سیف الدینی، عماد احمدی پور، لیلا آزادی صفحات 29-44
    پژوهش حاضر به بررسی اثر روزهای هفته بر بازده قیمت در بازار قرارداد های آتی سکه بهای آزادی مورد معامله در بورس کالای تهران می پردازد. با استفاده از رگرسیون خطی کلاسیک و خود رگرسیون ناهمسان واریانس شرطی نشان داده شده است که الگوی متعارفی برای بازده قرارداد آتی سکه در بورس کالای تهران وجود ندارد. همچنین نشان می دهد که بازده قرارداد آتی در یک روز به روز قبل و حتی دو روز قبل وابسته می باشد و پدیده گشت تصادفی قیمت در بازار قرارداد های آتی و نیز کارایی اطلاعاتی بازار قرارداد های آتی سکه در سطح ضعیف کارایی را تایید نمی نماید.
    کلیدواژگان: اثر روزهای هفته، قراردادهای آتی سکه، بورس کالا، واریانس شرطی، گشت تصادفی قیمت، کارایی اطلاعاتی بازار
  • غلامرضا اسلامی بیدگلی، سید احمد مقیمی صفحات 45-62
    سپردن شرکتهای بزرگ به مردم از طریق مشارکت ایشان در مالکیت این شرکتها همواره تاثیرات قابل ملاحظه ای در ساختار اقتصادی کشورها ایجاد کرده است. مهمترین پیامدهای این رخداد، جدایی مالکیت از مدیریت بوده است. تضاد بین حداکثر نمودن منافع سهامداران و مدیران منجر به بروز مسئله نمایندگی شده که موضوع تحقیقات گسترده ای در دانش مدیریت مالی می باشد.یکی از جنبه های رایج در هر سرمایه گذاری که بصورت مستقیم بر تصمیمات صاحبان سرمایه تاثیر گذار است ، ریسک سهام می باشد . نوسانات در بازده، ارزش، نقدشوندگی و... همگی شرایط متغییری را در وضعیت سهام یک شرکت باعث می شوند.یکی از شاخص هایی که می تواند افراد را در این انتخاب یاری دهد، ساختار مالکیت یا ترکیب سهامداری شرکت ها است. این تحقیق سعی دارد تا رابطه ای معنی دار بین ریسک (نوسانات قیمتی) سهام شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و ترکیب سهامداران یا ساختار مالکیت آن شرکتها بدست آورد همچنین می کوشد تا با تحلیل یک نمونه 39 تایی از شرکتهای مورد بررسی و با استفاده از روش مقایسه میانگین دو جامعه، یک الگو در این رابطه برای تعیین ساختار مناسب مالکیت شرکتهای تولیدی پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران بدست آورد تا در نهایت به هدایت سرمایه گذاران در زمینه انتخاب سهام مورد نظرشان کمک کند.نتایج حاکی از تائید فرضیه اول و سوم تحقیق و عدم تائید فرضیه دوم تحقیق دارد.
    کلیدواژگان: ساختار مالکیت یا ترکیب سهامداری، سهام شناور آزاد، انحراف معیار بازده σ (ریسک)، بازدهی سهام، میانگین بازدهی (μ)
  • داریوش فروغی، حیدر فروغ نژاد، منوچهر میرزایی صفحات 63-82
    انتظارات مربوط به سود اثرات قابل ملاحظه ای بر تصمیمات مدیران و سرمایه گذاران دارد. یکی از معیار هایی که امروزه به عنوانشاخص سود آوری شرکت ها مورد توجه قرار می گیرد، مفهوم سود هر سهم است. سود هر سهم آثار عمده ای بر قیمت سهام شرکت ها نیز دارد. از اینرو پیش بینی سود هر سهمهم برای سرمایه گذاران و هم برای مدیران از اهمیت بسزایی برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش، مدل بندی پیش بینی سود هر سهم شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،با استفاده از ترکیب شبکه های عصبی مصنوعی و الگوریتم بهینه سازی حرکت تجمعی ذراتبر مبنای مدل های تک متغیره و چند متغیره است. بدین منظور از اطلاعات مربوط به 114 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سال های 1380 تا 1389 استفاده شده است.نتایج این پژوهش نشان می دهدکهمدل تک متغیره بادقت 78.5% ومدل چند متغیره با دقت 91.7% سود هر سهم را پیش بینی می نماید.
    کلیدواژگان: سود هر سهم، الگوریتم بهینه سازی حرکت تجمعی ذرات، متغیر های بنیادی حسابداری، شبکه های عصبی مصنوعی
  • علی رستمی، نرگس نیک نیا صفحات 83-104
    مفهوم ریسک همواره مورد توجه سرمایه گذاران بوده است. تنوع بخشی یکی از استراتژی هایی است که سرمایه گذاران برای مصون ماندن در مقابل ریسک مورد استفاده قرار می دهند. در این تحقیق ریسک مربوط به قیمت های سهام بیست و دو شرکت منتخب از بورس اوراق بهادار تهران (TSE) و همچنین پرتفوهای متشکل از این سهام مورد بررسی قرار می گیرد. در کنار مطالعات داخلی، اهمیت تنوع بخشی بین المللی نیز با تشکیل پرتفویی از شاخص های قیمتی سهام متشکل از کشورهای نوظهور و توسعه یافته مورد توجه است. همبستگی بین سهام موجود در پرتفوهای متنوع داخلی و همچنین همبستگی شاخص های منتخب پرتفوی بین المللی، نوع رابطه بین سهام مختلف داخلی موجود در پرتفوی سرمایه گذاری را همچون شکل رابطه بین شاخص های موجود در پرتفوی متنوع بین المللی نشان می دهد. و اما برای درک تاثیر تنوع بخشی بر ریسک هر پرتفوی، از مفهوم ارزش در معرض ریسک (VaR) استفاده نمودیم تا به مزایای تنوع بخشی داخلی و خارجی پی ببریم. نتایج این تحقیق، نشان داد که تنوع بخشی داخلی ریسک را تقلیل می دهد و نتیجه قابل توجه تر اینکه تنوع بخشی بین المللی ریسک را به طور قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.
    کلیدواژگان: تنوع بخشی، کوواریانس، پرتفوی بین المللی، ارزش در معرض ریسک
  • مسعود کریم خانی، مریم عبدلی صفحات 105-122
    بررسی و مطالعه درباره سرمایه گذاری و اصول و شیوه های اجرای آن، به منظور انتخاب بهترین طرح سرمایه گذاری، با توجه به میزان بازده و ریسک آن انجام می شود. ریسک تنوع ناپذیربه صورت عدم اطمینان ناشی از تغییر شرایط بازار نظیر: تغییر قیمت دارایی ها، نرخ بهره، نوسانات بازار ونقدینگی بازار می باشد که منجر به مخاطره افتادن بازدهی پرتفوی معاملاتی و یا ارزش دارایی های نهاد مالی خواهد شد. در بازارهای کارا برای محاسبه ریسک تنوع ناپذیر، انحراف معیار بازده شاخص بازار را محاسبه می کنند.
    با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه کارایی بورس اوراق بهادار تهران، نمی توان براحتی از انحراف معیار این متغیر بعنوان ریسک تنوع ناپذیر استفاده کرد. به این منظور در این تحقیق از مدل سری زمانی باکس-جنکینز برای محاسبه ریسک استفاده شده است. سپس جهت آزمون کارایی انحراف معیار متغیر بازده محاسبه و با انحراف معیار خطاهای پیش بینی باکس-جنکینز مقایسه شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که محاسبات کلاسیک مانند انحراف معیار متغیر می تواند جوابگوی محاسبه ریسک تنوع ناپذیر باشد.
    کلیدواژگان: بازده، ریسک تنوع ناپذیر، متدلو~~~~~~~~ژی باکس، جنکینز
  • سمیرا متقی، سید ابراهیم حسینی نسب، عباس عصاری آرانی عصاری آرانی، لطفعلی عاقلی صفحات 123-140
    این مقاله در صدد است تا با بررسی عوامل موثر بر سرمایه گذاری در بخش سلامت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ( با استفاده از مدل سازی ریاضی)، به تحلیل نقش عوامل اقتصادی (از جمله سرمایه گذاری در بخش بهداشت و درمان) بر بهبود سلامت کشورهای مذکور بپردازد ؛ بر این اساس ابتدا وضعیت سلامت کشورهای عضو سازمان مذکور را مورد بررسی قرار داده سپس با استفاده از یک تابع تعمیم یافته، نقش عوامل موثر بر سلامت این کشورها را بررسی می کند. به این منظور و با استفاده از مدل گروسمن، شاخص های موثر اقتصادی- اجتماعی و محیطی را که شامل GDP ، سرمایه گذاری در بخش سلامت، نرخ باسوادی، جمعیت، نرخ شهرنشینی، شرایط زندگی، امید به زندگی و... می باشد را انتخاب کرده و با تحلیل های پانل دیتا و با روش Random effect در دوره زمانی 2009- 1995، به بررسی تاثیر آنها بر سلامت کشورهای عضو OIC می پردازد.
    نتایج تحقیق حاصل از سلامت کشورهای مسلمان نشان می دهد که اولا: وضعیت سلامت کشورهای مسلمان نسبت به کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه در موقعیت پایین تری قرار دارد؛ در ثانی مدل سازی تحقیق حاضر نشان می دهد که، افزایش در GDP ، سرمایه گذاری در سلامت، نرخ باسوادی، نرخ شهرنشینی و کاهش در جمعیت و ابتلا به ایدز در کشورهای مذکور، به صورت معنی داری امید به زندگی را افزایش می دهد بعبارتی این نتیجه همسو با پژوهش های پیشین، به خوبی نشان می دهد که بهبود وضعیت اقتصادی- اجتماعی ومحیطی منجر به بهبود سلامت کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی خواهد شد. ثالثا بر اساس نتایج به خوبی مشخص است که متغیرهای اقتصادی (GDP و سرمایه گذاری در بخش سلامت) نسبت به سایر متغیرها، بیشترین تاثیر را بر سلامت کشورهای عضو خواهند داشت.
    کلیدواژگان: سلامت، مدل گروسمن، عوامل اقتصادی - اجتماعی، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
  • محمدرضا رستمی، حجت الله انصاری، نازدار حیدری صفحات 141-154
    در این تحقیق، به تبیین پدیده شتاب و منابع ایجاد آن در بورس اوراق بهادار تهران می پردازیم. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. 90 شرکت به روش نمونه گیری حذفی انتخاب شده اند که طی دوره زمانی 1390-1385 مورد بررسی قرار می گیرند. آزمون فرضیه ها با استفاده از روش مقایسه میانگین و روش حداقل مربعات صورت پذیرفت. نتایج تحقیق نشان می دهد که استراتژی شتاب در هر دو دوره تشکیل و نگهداری 3 و 6 ماهه سودآور بوده است. در ادامه بازده سهام برنده و بازنده با مدلCAPM و مدل سه عاملی فاما و فرنچ تخمین زده شد و نتایج آزمون مربوطه نشان داد که بازده استراتژی شتاب از بین نمی رود و فقط کمی تعدیل می گردد. به منظور تبیین منابع شتاب دو عامل ریسک و تورش های رفتاری به عنوان متغیر مستقل در معادله ای تخمین زده می شود، نتایج نشان می دهد که تورش های رفتاری در هر دوره 3 و 6 ماهه به عنوان منبع شتاب مورد تایید قرار گرفته و عامل ریسک فقط در دوره 6 ماهه آزمون به عنوان منبع شتاب، رابطه معنی داری با بازده استراتژی شتاب دارد.
    کلیدواژگان: شتاب، سهام برنده، سهام بازنده، تورش های رفتاری
  • محمدنبی شهیکی تاش، علی دریکنده، محمد رسول حشمتی، سید حسن حسینی صفحات 155-176
    هدف محوری این مقاله، بررسی ارتباط میان شدت رقابت بازار با بازده سهام در صنایع فعال بورس اوراق بهادار تهران می باشد. بعبارت دیگر این تحقیق، بدنبال بررسی تاثیر شدت تمرکز و مارک آپ بر بازده سهام در 12 صنعت فعال براساس کد دو رقمی ISIC در طی سال های 1384 تا 1390 می باشد. مارک آپ و تمرکز بازار به ترتیب با استفاده از شاخص های PCM و HHI و همچنین تاثیر آن بر بازده سهام با استفاده از داده های تلفیقی و مدل پانل دیتا، با کنترل کردن ریسک سیستماتیک، اندازه، نسبت های ارزش دفتری به ارزش بازار، درآمد به قیمت و نقدینگی آنی سنجیده می شود. نتایج بیانگر این بوده است که بین مارک آپ و تمرکز بازار با بازده سهام رابطه ی معناداری وجود دارد و این رابطه بصورت خطی غیر مستقیم بوده است یعنی با کاهش این شاخص ها، بازده سهام افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: تمرکز بازار، مارک آپ، بازده سهام، صنایع فعال بورس اوراق بهادار تهران
  • فرهاد حنیفی، میرفیض فلاح شمس، لیلا ابوالفضلی صفحات 177-194
    پیش بینی قیمت سهام و استراتژی مناسب برای معامله سهام، موضوع بسیاری از تحقیقات است. از جمله مباحث مورد توجه در این حوزه ،تحلیل بنیادی می باشند. این پژوهش توان توضیح دهندگی برخی متغیرهای بنیادی را مورد بررسی قرار می دهد.دوره مورد بررسی از سال 1385 تا1389 می باشد که در مجموع 51 شرکت پذیرفته شده در بورس انتخاب شده اند کلیه داده ها به صورت فصلی و سالانه مورد بررسی قرار گرفتند و از متدولوژی داده های ترکیبی (panel data) رابطه بین متغیرها ارزیابی و آزمون شده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین متغیرهای بنیادی در این پژوهش که عبارتند از سود هر سهم، سود پیش بینی شده هر سهم، بازده حقوق صاحبان سهام وارزش دفتری که به جز بازده حقوق صاحبان سهام در داده های فصلی کلیه متغیرها با قیمت سهم رابطه مثبت معنی داری دارند و کلیه متغیرها قدرت توضیح دهندگی بالای 90 درصد برای قیمت سهم دارند .همچنین مشاهده شد مدل رگرسیونی حاصل از متغیرهای بنیادی بصورت سالانه قدرت توضیح دهندگی بالاتری نسبت به داده های فصلی دارند که نشان دهنده نگاه بلند مدت تحلیل بنیادی می باشد.
    کلیدواژگان: تحلیل بنیادی، ارزش دفتری هر سهم، سود هر سهم شرکت، سود پیش بینی شده هر سهم، بازده حقوق صاحبان سهام
  • شادی شاهوردیانی، احمد گودرزی، سهیلا وحدت زیرک صفحات 195-212
    بررسی اثرات تقویمی به عنوان شاخه ای از مالی رفتاری، بر بازده و حجم معاملات در اوقات خاصی از سال توجه می کند و به دنبال این است تا ببیند آیا تفاوت معنی داری بین بازده و حجم معاملات قبل از این روزهای مورد نظر با بازده و حجم سایر روزها (مطابق آنچه در بسیار ی از بازارهای نقاط مختلف دنیا دیده شده) وجود دارد یا خیر؟
    این تحقیق به بررسی اثرات تقویمی هجری قمری بر روی بازدهی سهام و حجم معاملات روزانه در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی سال 83 لغایت 90 می پردازد. روش اجرای این تحقیق شامل تحلیل از طریق روش داده های ترکیبی می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که اثر ماه رمضان و ماه محرم بر بازدهی سهام در بورس اوراق بهادار تهران تایید می شود. به طوری که بازدهی با شروع دو ماه مذکور افزایش می یابد. اما درمورد حجم معاملات اثر یا تفاوت معنی داری در روزهای دو ماه مورد نظر مشاهده نشده است .
    کلیدواژگان: مالی رفتاری، اثرات تقویمی، اثر ماه رمضان، اثر ماه محرم
|
  • Fraydoon Rahnamay Roodposhti Pages 1-14
    Financial marketing is finance science in market making as interaction between finance and marketing. The goal that, developing in investment and finance knowledge the goal of this paper is presenting new paradigm.
    Research finding show that first, presenting new pattern as entitle financial marketing mix (FMM). Second, based on this pattern, can definition suitable strategy.
    Keywords: Financial marketing mix, 4p, 4I, PIC, ILC
  • Shahnaz Nayebzade, Qodsiyeh Mahmoudi Kohani Pages 15-28
    There are numerous studies concerning market anomalies and capital market inefficiencies. The existing evidences challenge the efficient market hypothesis and declare that investors overprice the winners’ stocks while the losers’ are under-priced. This deficiency will be discovered by the market after a few times and there will be a balance then. The purpose of this paper is to present a new strategy of portfolio selection. This study is an applied research and covers eight years (1382-1389) of 60 firms listed on Tehran Stock Exchange. The findings reveal that the higher the stock prices of the firms with higher (lower) abnormal accumulated return, the higher (lower) they are priced and finally their return in long-term will be lower (higher). Considering this issue leads to the profitability of the portfolio.
    Keywords: Overreaction, market anomalies, Pricing, Portfolio, Contrarian strategy
  • Peyman Tataee, Jalal Seifoddini, Emad Ahmadipour, Leila Azadi Pages 29-44
    This study empirically examined the effect of week days on future contracts of Bahar Azadi Coin in Iran Merchandise Exchange. We used the classic Linear Autoregressive and Generalized Autoregressive Conditional Heteroscedasticity (GARCH) to show that there isnt a standard pattern for the return of future contracts of Bahar Azadi Coin. Also, we presented that the daily return of future contracts depended on previous day and even the day before. Thus we concluded that the prices didnt follow "Random Walk" phenomenon in the future market of Bahar Azadi Coin and we couldn’t find any evidence for market information efficiency in weak level.
    Keywords: effect of week days, of future contracts of Bahar Azadi Coin, Iran Merchandise Exchange, conditional variance, Random Walk, market information efficiency
  • Gholamreza Eslami Bidgoli, Seyed Ahmad Moghimi Pages 45-62
    The role of people for managing company also this subject is very important. This research goal is determine significant between stock risk (price volatility) at popular statistic.
    Research finding show that, there is significant relation between study variables so first & third hypothesis certified but second hypothesis reject.
    Keywords: ownership structure, Free Float Stock, Risk return
  • Dariush Forougi, Heidar Foroughnejad, Manochehr Mirzaei Pages 63-82
    Expectations about earning have significant effects on managers and investors’ decisions. Today, one of the measures that are takenin to consideration as an indicator ofcompanies’profitability is the concept of earningpershare.Also earningper share has major effectson stock price of companies. Hence, forecastingearning per shareisof great importance forbothinvestorsandmanagers. The aimof thisstudy is to modelearning pershareforecast of listed companies in Tehran Stock Exchange(TSE) by using the combination ofartificial neural networksand particle swarm optimizationalgorithmbased onunivariate andmultivariate models. To do this,the data of114 companies among the existing listed onesinTehran Stock Exchange was usedduring1380-1389(2001-2010).The results showed that univariate model with 78.5% accuracy and multivariate models with 91.7% accuracy, forecast earning per share.
    Keywords: Earning Per Share, Particle Swarm Optimization Algorithm, Fundamental Accounting Variables, Artificial Neural Networks
  • Ali Rostami, Narges Niknia Pages 83-104
    The concept of risk always attracted investors.Diversification is one of strategies that investors used it to against the risk. This research explores the risk associated with the stocks prices in the twenty-two companies that are listed in Tehran Stock Exchange (TSE) as well as portflio of investment that are constructed from these twenty-two companies employed. In addition to national studies, the importance of international diversification by constructing a portfolio of investment from stock price indexes of emeging and developed countries would be examined.Correlation between stocks in national diversification porfolios shows the relationship between various domestic equities in investment portfolios, as well as correlation between indices, displays relationship between stock price indexes in international investment porfolio. Value at risk (VaR) is undertaken for studying the benefits associated with domestic as well as international diversification. The results show that domestic diversification reduces risk and more significient result is that international diversification significiently reduces the risk.
    Keywords: Diversification, Correlation, International portfolio, Value, at, Risk
  • Masoud Karimkhani, Maryam Abdoli Pages 105-122
    Investment principles and methods of study and implementation, In order to select the best investment plan, it is done according to the rate of return and risk. General risk to the uncertainty arising from changing market conditions, such as: Changes in asset prices, interest rates, market volatility and market liquidity risks which led to the trading portfolio returns or financial institution will be valuable assets. In efficient markets for risk calculation, the standard deviation of market index returns are calculated.
    With regard to research performance in Tehran Stock Exchange, the standard deviation of these variables can easily be used as a risk. In order to study the time series model of Box - Jenkins was used to calculate risk. Then calculate the standard deviation of return and standard deviation of variable prediction errors Box - Jenkins was compared.
    And finally the general risks associated with market price on total revenue was reviewed.
    The results of this study show that the classical calculation of general risk factors such as standard deviation calculated risk could be the answer.The relation was also significant is the risk and cost. So investors in predicting the risk of price per share on revenue of use.
    Keywords: Efficiency_Market risk_methodology of Box – Jenkins
  • Samira Motaghi, Syedebrahim Hosseini Nasab, Abbas Asari, Lotfali Agheli Pages 123-140
    This paper is an attempt to estimate factor affecting on health in the Islamic Conference Organization Member Countries. For this we examine the health situation in OIC member and capture the effect of economic, social and environmental factors on health with Grossman model. we have modeled independent variables to include GDP, investment in health sector, literacy rate, population , the rate of urbanization and AIDS infection rate and dependent variable by life expectancy . A random effect version of the panel data estimation procedure with the OIC member country data spanning over the 1995-2009 period was utilized to obtain the parameter estimates. The estimates reveal that increasesin GDP, investment in health sector, literacy rate and rate of urbanization enhance life expectancy, whereas increases in population and AIDS infections rate decrease it. And the situation of health in Muslim countries is lower than developed and developing countries.
    Keywords: Health_Grossman model_social – economic factors_Islamic Conference member countries
  • Mohammadreza Rostami, Hojatollah Ansari, Nazdar Heydari Pages 141-154
    In this survey, we explain momentum and its sources in Tehran stock exchange. Our sample is all listed companies in Tehran stock exchange. Ninety corporations have been selected by limitation sampling Method and been investigated during the period of 1385-1390. Hypothesis tests are done using compare means and OLS methods. Findings indicate that momentum strategy in both ranking and holding six and three months periods were profitable. In addition, the winner and loser stock returns were estimated using CAPM and Fama-french three factor models and the hypothesis tests indicated that the excess returns of momentum strategy has not been removed but modified slightly. In order to describe momentum sources as well, behavioral bias and risk factors as independent variables of equation have been tested. The results implied that behavioral biases as sources of momentum at both 3 and 6- month periods are approved and the risk factor in the 6 month period -as the source of momentum- has a significant relationship with momentum strategy return.
    Keywords: momentum, Winer, Loser, Behavioral bias
  • Mohammadnabi Shahiki Tash, Ali Darikandeh, Mohammad Rasoul Heshmati, Seyed, Hasan Hosseini Pages 155-176
    This paper reviews the relationship between concentrations, mark-up and stock returns in the active industry in the Tehran Stock Exchange.In other words, This research examine the effect of concentration and mark-up on stock returns in12industriesbased on two-digit ISIC code in the Tehran Stock Exchange during the2001 to2007.concentrationand mark-up respectively measured by the HHI and PCM index and Survey their effect on stock returns by using multiple regression analysis and panel data model with controlling systemic risk, size, ratio of book value to market value, price to earnings ratio and immediate liquidity. Estimation results of models showed that there is a significant relationship between concentration and mark-up with stock returns in the industry on the Tehran Stock Exchange. And this relationship is indirect linear that means when this indexes increased ,stock returns is decreased.
    Keywords: Concentration, mark, up, stock returns, active industries of Tehran Stock Exchange
  • Farhad Hanifi, Mirfeyz Fallah Shams, Leyla Abolfazli Pages 177-194
    Forecasting stock price and adopting proper strategy for stocks dealing are subject to many research works. Fundamental analysis is one of the interesting points in this regard. The present work surveys to what extent the fundamental variables represents the stock status. The period under study was from 2006 to 2010 and 51 companies in the stock market were under consideration. The data were studied on the weekly and monthly bases. Panel data method was used to study the relation between the variables in the study. Except for stockholder rights turnover, the results showed a positive significant relation between the fundamental variables under consideration including profit per share, predicted profit per share, and book value on one hand and stock price on the other hand. That is, the majority of the variables represent price of stocks for more than 90%. Moreover, the regression model obtained from the annual fundamental variables illustrated higher representation power comparing with seasonal data, which shows merits of longer-term perspective.
    Keywords: Fundamental Analysis, book value of per share, profit per share, predicted profit per share, stockholder rights
  • Shadi Shahverdiani, Ahmad Goudarzi, Soheyla Vahdat Zirak Pages 195-212
    The analysis of the effects of calendar month as a branch of behavioral finance considers the efficiency and the amounts of transactions in some special times of the year, and seeks to know whether there is a notable difference between the efficiency and number of transactions before these specified days with the out-put and the amounts of dealings on other days. (according to what have been observed at world markets)
    This research considers the effects of the calendar year Hegira on the out-put of stocks and the number of transactions at the stock market of Tehran during the years 1383-1390. The method of performing this research contains the analysis through-out the method of panel data. The conclusion of this research proves that the effect of the Hegira months: Ramadan and Moharram on the stock market of Tehran is approved. Such an approvement that the efficiency is elevated during these two mentioned months. But no significant difference has been noticed due to the amounts of transactions during the mentioned months.
    Keywords: Behavioral Finance, Calendar Effects, Ramadan effect, moharram effect