فهرست مطالب

مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
پیاپی 34 (زمستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/12/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهدی کارگر قجرآبی، محمد علی اکبری، کاظم محمدی، سعید رمضان زاده صفحات 1-24
    تامین اقلام آمادی یکی از نیازهای اولیه عملیات موفق در نیروهای مسلح می باشد. آماد و پشتیبانی نیروها همواره سعی دارند با مد نظر داشتن دو اصل بنیادی لجستیک یعنی تامین مناسب و ذخیره سازی مطلوب، در تمامی شرایط از جمله وضعیت های خاص(بحران های طبیعی و غیرطبیعی) آمادگی خود را حفظ نمایند، تا با پایداری در آماد رسانی موجب تداوم ماموریت کارکنان و ایجاد امنیت شوند. این پژوهش با توجه به موجود نبودن روش مناسبی برای ذخیره سازی در شرایط قبل از بحران و با هدف بررسی روش های ذخیره سازی در ناجا برای این شرایط، با معیار مکانی اجرا شد. این پژوهش از نظر روش، توصیفی–پیمایشی، و از نظرهدف، کاربردی است. جامعه آماری مورد مطالعه، در برگیرنده تعداد 70 نفر از فرماندهان و کارکنان آمادی آماد و پشتیبانی ناجا، یگان ویژه، معاونت عملیات و پلیس پیشگیری ناجا است. تعداد نمونه با استفاده از جدول مورگان 60 نفر تعیین، و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از روش مطالعه اسنادی منابع و پرسشنامه محقق ساخته شامل 32 سوال استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق مراجعه به نظریات خبرگان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ(88/0)احصاءگردید. تحلیل داده ها ازطریق آمار توصیفی و آماره های آزمونt و فریدمن صورت گرفته است. اکثر قریب به اتفاق پاسخ دهندگان دارای تحصیلات عالی بوده و میانگین سن خدمتی و تقویمی آنها به ترتیب بین10-20، 30 - 45می باشد. یافته ها نشان دهنده آن است که ذخیره سازی قبل از بحران، باید در هر چهار بخش نگهداری مراکز مرکزی- منطقه ای- یگانی و رده ای صورت پذیرد. رتبه بندی روش های ذخیره سازی نشان می دهد، نگهداری رده ای در اولویت نخست و نگهداری در مراکز مرکزی در پایین ترین رده اولویت قرار دارد. بررسی یافته ها بیانگر آن است که تناسب با ماموریت، وجود دستورالعمل ها ، اجرای دستورالعمل، استاندارد بودن، پدافند غیر عامل و استحکام بسته بندی از شاخصه ها ی موثر بر ذخیره سازی قبل از بحران همگی دارای اولویت یکسان می باشند. در نتیجه متولیان و مسئولان ذخیره سازی بایستی با دید یکسان به شاخص ها ی فوق بپردازند. اولویت داشتن نگهداری رده ای نسبت به نگهداری منطقه ای، یگانی و مرکزی ایجاب می کند که در برنامه ریزی ها و طراحی دستورالعمل ها ی ذخیره سازی باید نگهداری در اولویت قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بحران، مدیریت بحران، ذخیره سازی، اقلام آمادی
  • محمد حافظ نیا، عیسی بختیار، غزت الله جانجانه صفحات 25-42
    این پژوهش به مطالعه و بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر انگیزش پیشرفت و مهارت های حل مسئله در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تهران پرداخته است. این پژوهش از جمله پژوهش های نیمه تجربی دارای طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه آزمایش و واپایش است. جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تهران بودند که به صورت نمونه در دسترس 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه واپایش قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت مداخلات شناختی رفتاری قرار گرفتند اما گروه واپایش هیچ مداخله ای را دریافت نکرد. نتایج نشان داد که درمان شناختی رفتاری در افزایش انگیزه پیشرفت و مهارت های حل مسئله در دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی کارساز است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزاز spss و آزمون آماری کواریانس (مانکوا) استفاده شد.
    کلیدواژگان: رفتار درمانی شناختی، انگیزه پیشرفت، مهارت های حل مسئله، دانشجویان
  • مرتضی مرادی صفحات 43-68
    امروزه مدیریت برای انطباق با تغییرات و به منظور بقاء و رشد در محیط های جدید و پیچیده، ویژگی های خاصی را می طلبد، که مدیران باید به ابزارهای خاصی مجهز باشند؛ زیرا آنچه مهم است، این است که باید هر روز نسبت به روز قبل چالاک تر و چابک تر باشیم. یکی از مهم ترین ویژگی ها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش هیجانی است. هوش هیجانی موضوعی است که سعی در تشریح و تفسیر جایگاه هیجان ها و احساسات در توانمندی های انسانی دارد. در این مقاله که از نوع توصیفی- مروری، و ابزار جمعآوری اطلاعات آن به روش کتابخانه ای است، سعی شده است نقش و اهمیت هوش هیجانی در مدیریت از دیدگاه اسلامی بررسی گردد. به عبارتی، هدف تحقیق بررسی هیجان ها از دیدگاه اسلام در مدیریت است؛ پس این سوال مطرح شد که جایگاه هیجان‍ ها در مدیریت از نگاه اسلام کجاست؟ نتایج نشان داد: با نگاهی به ابعاد هوش هیجانی که شامل خودآگاهی، خودکنترلی، آگاهی از هیجان های دیگران و مدیریت روابط می شود، به راحتی می توان گفت: آموزه های اسلام بر هر یک از این موارد تاکید کرده و آنها را جزئی از زندگی شخصی و اجتماعی انسان می داند. مدیر در یک جامعه اسلامی با ارتباط با معبود خویش، به یک عزت نفس و اعتماد به نفس بالایی می رسد که سبب می شود، هیجانات خود را مدیریت، و خود را اصلاح کند. با چنین دیدگاهی، فرد می آموزد، قبل از آنکه در مورد راه رفتن دیگران قضاوت کند، کمی با کفش آنان راه برود(همدلی). سرانجام، هنر مدیریت در اسلام، برقراری رابطه با مردم و برخورد مهربانانه و دوستانه با آنان است و اگر این امر میسر شود، مدیر به راحتی و سهولت بیشتری می تواند وظایف خود را انجام دهد. همه این ها زمانی به دست می آید که روح انسان از یک معنویت ویژه برخوردار باشد و بداند کاری که انجام می دهد، برای رضای خدا و خدمت به خلق خدا صورت می گیرد.
    کلیدواژگان: هوش، هوش هیجانی، مدیریت، اسلام، معنویت
  • علیرضا سلیمان میگونی، زهره فخرسعادت صفحات 69-100
    بسیاری از صاحب نظران با منطق و استدلال قوی، سده پیش رو را به نام سده مشارکت نام گذاری کرده اند. امروزه موفقیت سازمان های برتر مرهون کارکنانی است که با قدرت تفکر و ایده های خلاق خود، سازمان های خویش را به مزیت های رقابتی و اهداف متعالی می رسانند. مشارکت دادن کارکنان در بهبود حیطه های کاری از طریق پیاده سازی و گسترش نظام پیشنهادها، شیوه ای کارساز در زمینه یافتن مشکلات و رفع آن ها در جهت تحقق مدیریت کیفیت و تعالی سازمان ها می باشد. بهبود مستمر عملکرد سازمان ها، نیروی عظیم «هم افزایی» را ایجاد می کند که این نیرو ها می تواند پشتیبان برنامه های رشد و توسعه و ایجاد فرصت های تعالی سازمانی شود، به گونه ای که دولت ها، سازمان ها و موسسه ها، تلاش جلو برنده ای را در این مورد اعمال می کنند. بدون بررسی و کسب آگاهی از میزان پیشرفت و دست یابی به اهداف و بدون شناسایی چالش های پیش روی سازمان و کسب بازخورد و اطلاع از میزان اجرای سیاست های تدوین شده و شناسایی مواردی که به بهبود کیفیت جدی نیاز دارند، تحقق مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی میسر نخواهد شد و تمامی موارد یاد شده بدون اجرای نظام مشارکت در سازمان ها امکان پذیر نیست. گستردگی ماموریت ها و نقش های واگذار شده به نیروی انتظامی از یک طرف و افزایش انتظارات جامعه از طرف دیگر، موجب توجه اساسی به کیفیت عملکرد نیرو شده است؛ از این رو نتیجه انجام وظایف، رسالت و تعالی سازمانی را در پدیده ای به نام نظام مشارکت باید جستجو کرد. از این رو، در مقاله حاضر برای جمع آوری داده ها، در بخش اسنادی از مطالعات کتابخانه ای و در بخش میدانی از ابزارهای مشاهده و مصاحبه بهره گرفته شده است. بدین گونه که پس از بررسی مختصر مفاهیم، الگوها و اصول مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی، به معیارهای سرمایه انسانی در سازمان های متعالی و نظام مشارکت به عنوان یکی از مفاهیم محوری تعالی سازمانی، به بررسی مفاهیم و مبانی نظری مشارکت و نقش آن در تحقق مدیریت کیفیت و تعالی سازمانی با نگاه ویژه به سامانه مدیریت کیفیت ناجا(مکنا) پرداخته خواهد شد.
    کلیدواژگان: هوش، هوش هیجانی، مدیریت، اسلام، معنویت
  • نگار جلیلیان، غلامرضا بردبار، محمود اقبالی زارچ صفحات 101-122
    در کشور ایران، بانک ها به منزله کانون اصلی انجام فعالیت های اقتصادی شناخته می شوند و نقش مهمی را در راستای کمک به رشد اقتصاد کشور ایفا می کنند، واضح است که موفقت موسسات مالی نظیر بانک ها و به تبع آن رشد اقتصاد کشور در گرو چگونگی عملکرد نیروی انسانی خواهد بود. با توجه به این مهم، مقاله حاضر به شناسایی و رتبه بندی معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان با رویکرد کارت امتیازی متوازن در بانک سپه می پردازد. به این ترتیب، متغیرهای سنجش عملکرد در چارچوب کارت امتیازی متوازن، با مطالعه ادبیات پژوهش و نیز مصاحبه با کارشناسان استخراج و در قالب پرسشنامه تهیه شد و پس از تایید روایی و پایایی، در بین جامعه آماری توزیع شد. داده های به دست آمده از پرسشنامه توسط نرم افزار16 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس عوامل شناسایی شده با استفاده از تکنیک ویکور فازی با توجه به اهمیت هریک از عوامل رتبه بندی شد. نتایج نشان داد که در بعد مشتری، تلاش کارکنان در برآورده ساختن خواسته های مشتریان، در بعد مالی تلاش کارکنان در استفاده موثر از دارایی های سازمان، در بعد رشد و نوآوری مشارکت کارکنان در برنامه های آموزشی و در بعد فرآیندهای داخلی، عضویت و حضور در انجمن ها و کنفرانس ها، در اولویت های اول اهمیت قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، کارت امتیازی متوازن، ویکور فازی، بانک سپه یزد
  • نجیبه عباسی رستمی صفحات 123-140
    رهبری مهمترین عامل در تداوم حیات و استمرار موفقیت سازمان است و نقشی بسیار مهم و حیاتی در رشد، بالندگی و پیشرفت یک سازمان بر عهده دارد. یک رهبر قبل از شناخت دیگران باید خود را بشناسد. رهبران اثر بخش به طور مداوم در جستجوی راه هایی برای بهبود خود و سازمانشان از طریق شناخت و تفکر در خود هستند. برای رهبری اثربخش بر دیگران ما ابتدا بایستی خودمان را به طرز اثربخشی هدایت کنیم. تعدادی از پژوهشگران از اصطلاح خود رهبری برای بهبود عملکرد فردی استفاده می کنند. خود رهبری فرایندی است که افراد به کمک آنها می توانند رفتارهای خود را کنترل کنند. تئوری خود رهبری شامل شماری از استراتژی هایی است که هدف از این استراتژی ها ارائه راهکارهایی جهت بهبود اثربخشی و عملکرد فردی می باشد. استراتژی هایی که می توانند برای تغییر در تمایلات، رفتار و شناخت افراد مورد استفاده قرارگیرد و آنها را قادر سازد تا موفق تر عمل کنند. در این راستا، هدف از این مقاله مروری بر نظریه خود رهبری می باشد، تا ضمن آگاهی از مفهوم خود رهبری، استراتژی ها و عوامل موثر بر آن بتوان به شیوه موثرتری از آن در راستای بهبود عملکرد فردی و سازمانی بهره گرفت.
    کلیدواژگان: خود رهبری، استراتژی های خود رهبری، خود رهبری تیمی
  • آمنه مالمیر، علیرضا شیروانی، علی رشید پور، ایرج سلطانی صفحات 141-152
    حکمرانی خوب بر اساس تعریف این نهاد شامل سازوکار ها، فرآیندها و نهادهایی است که به واسطه آن ها شهروندان، گروه ها و نهادهای مدنی منافع خود را پیگیری کرده، حقوق قانونی خود را اجرا می کنند و تعهدات شان را برآورده ساخته، و تفاوت آنها را تعدیل می کنند. در مدیریت ارتباط با شهروند، هدف اصلی شناخت نیازها و خواسته های شهروندان و تلاش در راستای بهبود ارائه خدمات و افزایش سطح رضایتمندی آنان است. ابزارهای دولت الکترونیکی به سازمان ها یاری می رساند تا به جای ارتباط سنتی و سلسله مراتبی، ارتباطی پویا، رضایت بخش و توام با تعامل کارساز با شهروندان، نه فقط به عنوان خدمات گیرنده، بلکه به عنوان عناصر تصمیم سازمان برقرار کنند. سازمان ها این امر را با به کارگیری فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی، از طریق تلفن، اینترنت، پیامک، رایانه، دورنگار، نامه و مراجعه حضوری به شکلی مدیریت می کنند که ضمن افزایش رضایت شهروندان، خدمت رسانی ساده تر، سریع تر و کم هزینه تر انجام شود.
    کلیدواژگان: حکمرانی مطلوب، شاخص های حکمرانی مطلوب، مدیریت ارتباط با شهروند