فهرست مطالب

مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
پیاپی 32 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/06/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • علی سعادت، میر معصوم روضه ای، مهدی نجفی صفحات 1-22
    پژوهش حاضر با هدف شناخت و بررسی میزان فرسودگی شغلی مددکاران اجتماعی ناجا و عوامل موثر برآن انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی است که ابزار گردآوری آن پرسش نامه بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مددکاران اجتماعی ناجا(شهر تهران) بوده، که از روش تمام شماری استفاده شده است. ابعاد فرسودگی شغلی بر اساس نظریات ماسلاخ و جکسون (خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، و کاهش موفقیت فردی) است که بر این اساس، متغیر فرسودگی را سنجده ایم. نتایج پژوهش نشان می دهد که بین سن، جنس، وضعیت تاهل، ارتباطات درون سازمانی، حجم کاری زیاد، ویژگی های نقش، امنیت شغلی، مشارکت در تصمیم گیری با فرسودگی شغلی رابطه معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان دارد که متغیرهای مستقل این پژوهش 28/0 تغییرات متغیر وابسته را پیش بینی می کنند.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، کاهش موفقیت فردی
  • محمد جواد کاملی، حمیدرضا عزیزی، حسن مهدی زاده صفحات 23-40
    بهره وری، رمز حیات مستمر سازمان ها و برپایی موسسه هاست. امروزه بهره وری فراتر از یک معیار و شاخص اقتصادی است و به عنوان یک رویکرد جامع، یک فرهنگ و نگرشی نظام گرا مطرح است. به طوری که می تواند هر یک از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، سازمان و یا حتی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش به منظور بررسی عوامل موثر بر میزان بهره وری کارکنان اجرایی پلیس راهور فاتب در سال 1393انجام شده است. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از جنبه روش، پیمایشی- توصیفی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان اجرایی پلیس راهور فاتب که به صورت تقریبی 2000 نفر می باشند که با استفاده از فرمول حجم نمونه کوکران، نمونه ای 189 نفری به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه ای محقق ساخته که روایی آن از طریق اعتبار سنجی صوری با استفاده از نظر خبرگان تایید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0 برآورد شد و پس از جمع آوری، تحلیل داده ها با استفاده از آزمون t از طریق نرم افزار spss انجام شد. نتایج تحقیق نشان داده است که میزان تاثیر عوامل سازمانی، مدیریتی و فردی بر بهره وری کارکنان اجرایی پلیس راهور فاتب بیش از حد متوسط است. در پایان، براساس یافته های حاصل از نتایج تحقیق به ارائه پیشنهادهایی برای سطوح مختلف مدیریتی و کارکنان به منظور افزایش بهره وری ارائه شده است.
    کلیدواژگان: یهره وری، کارکنان اجرایی، کارایی، اثربخشی، نیروی انسانی
  • پیمایشی در زمینه کاربرد یادگیری خودراهبر به عنوان رویکردی نو در توسعه حرفه ای معلمان
    مهدی خیراندیش، داریوش مهری صفحات 41-62
    در دهه اخیر، نوعی تغییر پارادایمی در رشد حرفه ای معلمان رخ داده است. بدین معنی که جهت گیری آموزشی از انتقال دانش و مهارت ها به روشی که معلمان دانش خود را از طریق ایجاد فرصت های ناب یادگیری ارتقا می دهند، تغییر یافته است. این نوع یادگیری حاصل ابتکارات معلم بوده و فرآیندی است که از تعیین نیازهای درونی معلم شروع و در تعیین اثربخشی برنامه های رشد حرفه ای نقش اساسی را ایفا می نماید. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود یادگیری خودراهبر معلمان به عنوان رویکردی نو در توسعه حرفه ای انجام شد. در این پژوهش، روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل معلمان منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران است که در آن از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه رشد حرفه ای خودراهبری گردآوری شد. تحلیل داده ها با آزمونt تک نمونه ای نشان داد که از نظر پاسخگویان وضعیت رشد حرفه ای خودراهبری دبیران در سح بالایی قرار دارد. همچنین یادگیری خودراهبری دبیران در زیر مولفه های جهت گیری درونی، بیرونی و تحقیقی به یادگیری در حد مناسبی قرار دارد و در مولفه جهت گیری همکارانه به یادگیری تا حدودی مناسب می باشد.
    کلیدواژگان: یادگیری خودراهبر، رشد حرفه ای حین خدمت، توسعه حرفه ای معلم
  • علی نایب پور، بهاره علی محمدی، حسن رشیدی صفحات 63-82
    امروزه میزان بلوغ دولت الکترونیک در مدیریت ارتباطات، شاخص پیشرفت علم و فناوری یک کشور در سطح بین المللی است. پس همواره ارتقاء مدیریت سازمانها و منابع انسانی اعم از کاربران، مدیران و بهبود ارائه خدمات دولتی به شهروندان به صورت الکترونیک مورد توجه است. برای رسیدن به این هدف از معماری های مختلف در پیاده سازی و طبقه بندی مفاهیم دولت الکترونیک استفاده شده است. بنابراین چالش اساسی در تحقق بهینه دولت الکترونیک برای پاسخ به دو پرسش اساسی که کدام رویکرد برای سازمان دهی مفاهیم در دولت الکترونیک مناسبتر است؟ یا کدام سازوکارهای مدیریتی کارایی و بهبود ارائه خدمات برای شهروندان را تضمین میکند؟ رویکرد معماری سرویس گرا پیشنهاد میگردد. این مقاله بر اساس روش تحقیق مروری- کتابخانه ای و با بررسی ویژگی های کاربردی معماری سرویس گرا، نیازهای لایه های شهر الکترونیک و شهروندان به معرفی معماری سرویس گرا در تحقق بهینه دولت الکترونیک پرداخته و دو معیار با هدف بررسی میزان موفقیت کاربرد دولت الکترونیک سرویس گرا در جهت ارتقاء و بهبود میزان رضایت مندی منابع انسانی در تعامل با دولت الکترونیک و درگاه های الکترونیک ارائه کرده است. این دو معیار شامل سازمان دهی مفاهیم و کیفیت ارائه خدمات میباشد. همچنین برای هر معیار ویژگی هایی ارائه شده است که تامین هرچه بیشتر آنها رویکردهای موجود را در ارزیابی، توانمندتر نشان خواهد داد. با توجه به الزامات و پاسخگویی به نیازمندی لایه های معماری شهر الکترونیک، تاثیر و کاربرد معماری سرویس گرا بهترین رهیافت در حوزه فناوری اطلاعات برای پشتیبانی از اجرای شهر الکترونیک، سازمان دهی مفاهیم، مدیریت سازمانی و منابع انسانی و کیفیت ارائه خدمات میباشد، که منجر به تامین رضایت مندی منابع انسانی در تعامل با دولت الکترونیک میگردد.
    کلیدواژگان: دولت الکترونیک سرویسگرا، رضایتمندی منابع انسانی، سازمان دهی مفاهیم، کیفیت ارائه خدمات
  • محمد حافظ نیا، عزت الله جانجانه، تورج بهرامی صفحات 83-100
    هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر کاهش آسیب های اجتماعی و ابعاد آسیب روانی در دانش آموزان می باشد. روش پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. با مراجعه به مدرسه و دبیرستان امام خمینی (ره) شهرستان سلماس، تعداد 60 نفر از دانش آموزان که با روش نمونه در دسترس، انتخاب و در تحقیق شرکت کردند، حدود 40 نفر از آنها در پرسشنامه های محقق ساخته آسیب های روانی (SCL-90-R) نمرات بالاتری کسب کردند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند و به مدت دو ماه تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. در پایان، هر دو گروه دوباره آزمون های بکار رفته را تکمیل کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در کاهش آسیب های اجتماعی و آسیب روانی دانش آموزان موثر واقع شده است. (001/0>p).
    کلیدواژگان: مهارتهای زندگی، آسیب های اجتماعی، آسیب روانی، دانش آموزان
  • مجتبی سلیمی، مهدی پارسا بیدگلی، علی اسلامی بیدگلی صفحات 101-118
    تشخیص خودکار محل پلاک خودروها، به عنوان اولین و مهم ترین مرحله بیشتر سامانه های هوشمند کنترل ترافیک، نظیر پلاک خوان، سرعت سنج، پردازش تصویر و...، نقش مهم و پایه ای در مکانیزاسیون کشف تخلفات دارد و هر چه خطای این بخش کاهش یابد، نتایج کلی سامانه های مذکور بهینه تر خواهد بود. در همین راستا در این مقاله سعی شده دو روش کاملا متفاوت را با استفاده از تعدادی زیادی تصاویر متنوع با یکدیگر مقایسه کنیم. روش اول مبتنی بر یافتن پلاک با توجه به ابعاد پلاک بوده ولی روش دوم مبتنی بر یافتن پلاک بر اساس مجموعه کاراکترهای کنار هم می باشد. در روش اول با استفاده از عملگر عمودی سوبل و عملگرهای ریخت شناسی سعی در یافتن کادر پلاک در تصاویر ورودی دارد و در روش دوم با استفاده از فیلتر لاپلاس و ترکیب آن با روش های ریخت شناسی سعی در یافتن کاراکترها و در نهایت کادر پلاک دارد. در هر دو روش برای یافتن کادر پلاک از روش سنجش چگالی پیکسل ها استفاده می شود.
    کلیدواژگان: پلاک خودرو، عملگر سوبل، فیلتر لاپلاس، عملیات ریخت شناسی، چگالی پیکسل
  • مهران مختاری بایعکلایی، نیلوفر میرسپاسی، امیرموسوی دلخوشی صفحات 119-154
    در جهان امروز، سازمان های کشور به مانند سایر سازمان ، ناگزیرند، تا با دیگر سازمان ها چه در داخل و چه در خارج کشور به رقابت بپردازند، تا بتوانند در محیط کسب و کار باقی بمانند. از این رو باید بتوانند دست کم در یک زمینه برتر از رقبای خود باشند؛ به عبارت دیگر، چاره ای ندارند جز این که نوآور و دانشی باشند؛ بنابراین در دنیای پیچیده کنونی، مدیران یک سازمان به منظور دستیابی به اهداف و برنامه های سازمان خود و همچنین رشد و بقاء در محیط متلاطم امروزی، نیازمند ویژگی های خاصی می باشند که هوش سازمانی یکی از مولفه هایی است، که مدیران عصر حاضر بایستی دارا باشند تا با کسب دانش عمیق نسبت به همه عوامل محیطی، باعث هوشمندی سازمان باشند و در نتیجه ان، بهتر بتواند سازمان تحت هدایت خود را در دنیای متلاطم و رقابتی مدیریت کنند. هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه هوش سازمانی با مدیریت دانش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر می باشد. برای این منظور هوش سازمانی بر اساس نظریه کارل آلبرخت در هفت بعد، تصور استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، روحیه، گروه بندی و انسجام، کاربرد دانش و فشار عملکرد، تعریف و در این راستا یک فرضیه اصلی و هفت فرضیه فرعی تنظیم شده است. روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر را کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر تشکیل داده اند و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 150 نفر برآورد شد. ابزار گردآوری اطلاعات، دو پرسشنامه هوش سازمانی و مدیریت دانش است که پس از سنجش روایی و پایایی آن ها در اختیار نمونه آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای طبقه بندی، تلخیص و تفسیر داده ها از روش آمار توصیفی و برای آزمون فرضیه های تحقیق از روش آمار استنباطی استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین مدیریت دانش و هوش سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام شهر، رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین آزمون رگرسیون نشان داد که هوش سازمانی به طور مستقیم، مدیریت دانش را تحت تاثیر قرار می دهد.
    کلیدواژگان: هوش سازمانی، مدیریت دانش، یادگیری سازمانی