فهرست مطالب

مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
پیاپی 31 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/18
  • تعداد عناوین: 7
|
  • فواد میرکی، رمضان نادری صفحات 1-22
    کارکنان، عامل حیاتی در پلیس راهنمایی و رانندگی به عنوان یک سازمان خدماتی هستند، به ویژه کارکنان خط تماس که به طور مستقیم با آحاد جامعه ارتباط دارند. از این رو مجموعه خاصی از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری (رفتار شهروندی سازمانی) کارکنانی که در ارائه خدمات به مردم با آنها تماس داشته و تعامل برقرار می کنند، می تواند تاثیر قابل توجهی بر ادراک مردم از کیفیت خدمات داشته باشد. عوامل زیادی بر رفتار شهروندی سازمانی تاثیر دارند که بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه، حمایت سازمانی ادراک شده کارکنان یکی از مهمترین آنها است. در این پژوهش تاثیر حمایت سازمانی ادراک شده بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پلیس راه استان کردستان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری این تحقیق شامل کارکنان کادر و وظیفه پلیس راه استان کردستان به تعداد 250 نفر است که براساس فرمول کوکران، تعداد 150 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. روایی پرسشنامه ها به روش تحلیل عاملی تاییدی و روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. فرضیه های پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری، آزمون تی تک نمونه ای، تی نمونه های مستقل و تحلیل واریانس مورد آزمون قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان دهنده سطح مطلوب رفتار شهروندی سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده توسط کارکنان پلیس راه استان کردستان است. همچنین نتایج نشان داد که حمایت سازمانی ادراک شده با ضریب 58/0، تاثیر مستقیم و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان دارد.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، پلیس راه استان کردستان، تحلیل عاملی تاییدی
  • حاجیه رجبی فرجاد، آمنه مالمیر، علی طاهری صفحات 23-44
    هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در بین کارکنان ادارات امور مالیاتی شهر همدان است. در این پژوهش دو فرضیه اصلی و ده فرضیه فرعی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان ادارات امور مالیاتی همدان به تعداد 160 نفر است و نمونه ی پژوهش شامل 113 نفر از کارکنان است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از جدول کرجسی و مورگان انتخاب شده اند. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و همبستگی بوده است. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی استاندارد عدالت سازمانی نیهوف مورمن و پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر (2001) و پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلد من(1996) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی مانند آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده شد. بررسی ها در سطح 99 درصد اطمینان نشان داد که 1- بین مولفه های سلامت و تعهد سازمانی در بین کارکنان ادارات امور مالیاتی همدان رابطه معناداری وجود دارد. 2- بین مولفه های عدالت سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان ادارات امور مالیاتی همدان رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، سلامت سازمانی، عدالت سازمانی، امور مالیاتی همدان
  • علی رستگار، اصحاب حبیب زاده، سلیمان جلالی، جعفر علی قادری صفحات 45-60
    زمینه و هدف
    یکی از چالش های اساسی فرماندهان و مدیران ناجا، تحقیق و بررسی به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه مشتری مداری کلانتری ها می باشد که منظور و هدف اصلی این پژوهش است.
    روش تحقیق: روش انتخابی برای پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و جمع آوری داده های آن از طریق انجام مصاحبه نیمه ساختارمند با خبرگان و صاحب نظران در حوزه فناوری اطلاعات و امور انتظامی صورت گرفته است که علاوه بر آشنایی لازم با این حوزه ها، دارای بیست سال خدمت عملی در امور مربوط به کلانتری ها نیز بوده اند، داده ها پس از طبقه بندی و کد گذاری، به وسیله نرم افزار Atlas.ti مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها و
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های تحقیق همانند کشورهای پیشرفته جهان، استفاده از فناوری اطلاعات در کلانتری ها باعث موفقیت پلیس در ارائه خدمات به مردم شده و رضایت مندی مردم را به همراه داشته است. از مهم ترین تاثیرات به کارگیری فناوری اطلاعات در توسعه مشتری مداری کلانتری ها می توان به بهبود دقت، سرعت، کیفیت، تصمیم گیری، افزایش رضایت و بهره وری(دسکتاب) در ارائه خدمات به مردم اشاره کرد که این عوامل دلیل اصلی بهبود اثربخشی، مزیت نسبی و بهبود کارایی(بمب) در کلانتری ها محسوب می شوند. نتایج تحقیق نشان می دهد که به کارگیری فناوری اطلاعات با کاهش مراودات فیزیکی، هزینه ها، رسمیت و تمرکز ساختار سازمان از طریق حذف فرآیندهای اضافی در ارائه خدمات و افزایش سرعت، دقت، کیفیت و رضایت در ارائه خدمات و تسهیل خدمات رسانی به مردم، موجب افزایش اعتماد مردم به پلیس که جوهره و اساس سرمایه اجتماعی است، می شود.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، مشتری مداری، کلانتری، مشتری، پلیس
  • محمد ذاکری، اسماعیل اسدی صفحات 61-88
    پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش میانجی مولفه های مدیریت کیفیت جامع در ارتباط بین رفتارهای شهروندی و عملکرد سازمانی در یکی از شرکت های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده است که از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی، از نظر روش گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی و همچنین به لحاظ زمانی نیز جزو تحقیقات مقطعی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارکنان شاغل در یکی از شرکت های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با مدرک کارشناسی و بالاتر بوده که در مجموع 500 نفر بوده اند. از این تعداد، 217 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های تحقیق پاسخ دادند. اعتبار محتوای پرسشنامه تحقیق توسط خبرگان تایید شده و ضریب پایایی با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که برای سوالات متغیرها به ترتیب، 891/0درصد برای رفتار شهروندی سازمانی، 931/0 درصد برای مدیریت کیفیت جامع و 881/0 درصد برای عملکرد سازمانی به دست آمد. فرضیه های تحقیق، به کمک نرم افزار لیزرل و با تکنیک تحلیل مسیر مورد تحلیل قرار گرفتند که نتایج نشان دهنده تاثیر معنادار رفتار شهروندی سازمانی بر مولفه های مدیریت کیفیت جامع (رهبری، مدیریت کارکنان، توجه به مشتری، برنامه ریزی، مدیریت فرایندها و اطلاعات و تجزیه و تحلیل) و همچنین تاثیر معنادار این مولفه ها بر عملکرد سازمانی است که نشان دهنده نقش میانجی مدیریت کیفیت جامع در این رابطه است. در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهادها و راه کارهایی به شرکت مورد مطالعه و محققان بعدی ارائه شد.
    کلیدواژگان: رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت کیفیت جامع، عملکرد سازمانی
  • عزت الله لطفی، فرزاد درویشی، ایرج شفیعی خورانی، رحمت خدادادی صفحات 89-106
    امروزه نقش و اهمیت نیروی انسانی در سازمان غیر قابل انکار است، چراکه با مطالعه ادبیات موجود در حوزه توسعه، ملاحظه می شود که نیروی انسانی (کار) به عنوان مهم ترین موتور رشد و توسعه سازمان و در نهایت، کشور معرفی شده است. از این رو، برای رسیدن به اهداف سازمان و تعالی و پیشرفت آن، بایستی این نهاده تولید و عوامل تاثیرگذار بر فعالیت آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر انگیزه نیروی کار، رضایت شغلی فرد است، زیرا چنانچه فرد از شغل خود رضایت کافی را داشته باشد، انگیزه لازم برای فعالیت و ارائه خدمت بیشتر را خواهد داشت. از این رو، مطالعه حاضر می کوشد تا به سنجش رضایت شغلی و تاثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و رفاهی بر آن در کارکنان نیروی انتظامی به عنوان یک سازمان جامعه محور بپردازد. برای این منظور، پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی و با روش پیمایشی و با به کارگیری پرسشنامه اجرا شده است. پرسشنامه پژوهش از سه بخش تشکیل شده و برای تعیین میزان اهمیت هر یک از عوامل اقتصادی، اجتماعی و امکانات رفاهی موثر بر رضایت شغلی کارکنان استفاده شد. علاوه بر آن پرسشنامه ای به منظور سنجش میزان رضایت شغلی کارکنان، مشتمل بر 17 سوال طراحی شد و در هر دو پرسشنامه پژوهش از مقیاس پنج درجه ای لیکرت بهره استفاده شده است. جامعه آماری مطالعه را کارکنان ستاد فرماندهی انتظامی استان ایلام تشکیل می دهند. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که میان عوامل اقتصادی، اجتماعی و رفاهی با رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود داشته و از این رو و از حیث برنامه ریزی و سیاست گذاری در راستای افزایش انگیزه کارکنان ناجا بایستی بحث رضایت شغلی و به تبع آن، عوامل اقتصادی، اجتماعی و رفاهی مرتبط با کارکنان بیشتر مدنظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: رضایت شغلی، عوامل اقتصادی، عوامل اجتماعی، امکانات رفاهی، فرماندهی انتظامی استان ایلام
  • اکرم علیمردانی، بیژن عبدالهی، شهره حسین پور طولازدهی صفحات 107-126
    این مقاله با هدف شناسایی و اولویت بندی کیفیت زندگی کاری در بین کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین و طرح این سئوال اصلی که کدامیک ازمولفه های کیفیت زندگی کاری مطرح در متون علمی در بین کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین به عنوان مولفه زندگی کاری مطرح است؟به تحلیل و تبیین موضوع پژوهش پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی،جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین با حجم نمونه 248 نفرکه با استفاده از فرمول کوکران بدست آمده است می باشد. جهت حصول اطمینان از روایی محتوایی پرسشنامه،گویه ها به افراد صاحب نظر در رابطه با موضوع مورد مطالعه(اساتید رشته های روانشناسی و جامعه شناسی)ارائه گردید.نتایج آلفای کرونباخ نشان داد که ابزار سنجش با ضریب 94% از پایایی بالایی برخوردار است.با استفاده از نرم افزار spss و روش های آماری کلموگروف اسمیرنف و میانگین ،میانه ، تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده است. نتایج نشان داد که، متغیر رعایت عدالت در پرداخت در اولویت اول، متغیر امکان پیشرفت و رشد در اولویت دوم و متغیر اختیارات و مشارکت کارکنان در اولویت سوم قرار دارد. متغیرهای سرپرستی مناسب، بازخورد، جنبه های فیزیکی شغل، ارزشمندبودن شغل، جدول زمانی کار، حقوق و مزایا و عدالت در واگذاری نقش در اولویت های بعدی قرار دارند و نتایج حاصل از آزمون f نشان داد بین جنسیت و وضعیت تاهل با کیفیت زندگی تفاوت معنی داری وجود ندارد ولی بین سطح تحصیلات و کیفیت زندگی رابطه مستقیم وجود دارد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی کاری، کیفیت زندگی، جنبه های فیزیکی شغل، عدالت در واگذاری نقش
  • عبدالله مجیدی، مهدی محمدی صفحات 127-150
    یکی از عواملی که در هنگام انتخاب افراد برای استخدام و یا انتخاب برای یک شغل خاص می تواند مورد بررسی قرار گیرد، تناسب ویژگی های شخصیتی فرد با ویژگی های شغل از جمله توانایی ها، فعالیت ها، مهارت ها و علایق است. هدف تحقیق حاضر، بررسی هماهنگی ویژگی های شخصیتی متناسب با ویژگی های مشاغل (فعالیت، علاقه، توانایی و مهارت ها) و تاثیر آن بر بهره وری کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان سنندج در سال 1391-1392 است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان فرماندهی انتظامی شهرستان سنندج به تعداد 900 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 155 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بود که با نظر صاحبنظران بومی شده است. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای پرسشنامه نیز بر پایایی ابزار دلالت دارد. درنهایت نیز داده ها با استفاده از آزمون خی- دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در سطح معناداری 99 درصد، بین ویژگی های شخصیتی و ویژگی های شغل رابطه وجود دارد و هماهنگی بین ویژگی های شخصیتی با فعالیت های مورد علاقه شغل؛ ویژگی های شخصیتی با مشاغل؛ ویژگی های شخصیتی با توانایی مورد نیاز شغل و هماهنگی بین ویژگی های شخصیتی با مهارت مورد نیاز شغل موجب بهبود بهره وری کارکنان می شود.
    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیتی، بهره وری، ویژگی های شغل، فرماندهی انتظامی شهرستان سنندج