فهرست مطالب

مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
پیاپی 30 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/10/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد جواد کاملی، حسین عظیمیان، محمدعلی امیر تقوی، حسین باغبان صفحات 1-18
    به کارگیری روش های تدریس مناسب از جمله شاخص های مهم افزایش کیفیت آموزشی محسوب می شود. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف آگاهی از نقش روش های تدریس بر اثربخشی یادگیری فراگیران مرکز آموزش ولی عصر(عج) تبریز اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 1700 نفر از فراگیران این مرکز در سه طبقه تحصیلی دیپلم، فوق دیپلم و فوق لیسانس می باشد، اندازه نمونه به تعداد 176 نفر تعیین شده که به روش نمونه گیری طبقه ای – تصادفی و به نسبت تعیین شده برای هر طبقه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات که اعتبار آن از طریق خبرگان و پایایی آن با استفاده از آماره کرونباخ به میزان 95 درصد تعیین شده، نسبت به جمع آوری داده ها اقدام شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها و تحلیل استنباطی داده ها بیانگر آن است که از میان شش فرضیه تحقیق، پنج فرضیه مبنی بر وجود تفاوت در میزان اثربخشی روش تدریس بحث گروهی، شبیه سازی، چهار مرحله ی، نمایش و تشریح و تقسیم گروهای بزرگ به گروه های کوچک در بین سطوح مختلف تحصیلی، تایید و فرضیه ششم یعنی میزان اثربخشی سبک آموزشی نمایش و ارائه بین سطوح مختلف تحصیلی فراگیران از تفاوت معنی داری برخوردار است، تایید نشد.
    کلیدواژگان: تدریس، یادگیری، ارزشیابی، تعلیم وتربیت، آموزش عالی، فراگیر
  • عبدالعلی صادقی، الهه جمشیدی مهر صفحات 19-44
    امروزه تغییرات محیطی دایمی به انضمام فقدان ثبات و اطمینان، بقای سازمان ها را ملزم به تطبیق محیط خدمتی با شرایط محیطی از طریق به کارگیری تمامی توان از جمله منابع انسانی کرده است. بدیهی است که این امر با به کارگیری کارکنان توانمند به منزله محور اصلی تحقق اهداف سازمانی میسر می شود. از این رو، تحقیق حاضر با توجه به فقدان هرگونه تحقیق مشابهی در بهداری کل ناجا، با هدف ارزیابی وضعیت موجود توانمندسازی کارکنان این معاونت صورت گرفته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 210 نفر از مدیران و کارکنان ستاد بهداری کل است و حجم نمونه آماری آن به تعداد 138 نفر تعیین شده که به روش تصادفی ساده انتخاب شده اند. پایایی پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ به میزان 741/0 و اعتبار محتوایی تایید شد. برای مطالعه وضعیت موجود توانمندسازی روان شناختی کارکنان بهداری کل ناجا از آزمون های آماری میانگین یک جامعه و برای رتبه بندی متغیرها ازآزمون آماری فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که توانمندسازی روانشناختی کارکنان بهداری کل ناجا با میانگین 11/4 در وضعیت مطلوبی بوده و از دیدگاه مدیران و کارکنان حاضر در تحقیق، در میان ابعاد مختلف توانمندسازی روان شناختی، احساس اعتماد داشتن به دیگران با میانگین رتبه 38/3 در مقایسه با سایر ابعاد در رتبه اول و احساس موثر بودن با میانگین رتبه 06/2 در رتبه آخر قرار داشتند.
    کلیدواژگان: توانمندسازی، ارزیابی، توانمندسازی روان شناختی، وضعیت موجود، پلیس
  • محمد ذاکری، علی کاظم زاده صفحات 45-62
    سازمان ها امروزه در راستای برنامه های توسعه و بهسازی منابع انسانی خود اقدام به برگزاری دوره های آموزشی متعددی در سطوح مختلف می کنند و بخش قابل ملاحظه ای از منابع سازمان صرف برگزاری این دوره ها می شود، اما در بسیاری موارد اقدام علمی و عملی مشخصی در راستای ارزیابی نتایج و اثربخشی این دوره ها صورت نمی گیرد. این پژوهش به منظور بررسی تاثیر دوره های آموزش مهارت های مدیریت بر توسعه مهارت رهبری تحولات مثبت کارکنان یک مرکز تحقیقات دفاعی صورت گرفته است. بدین منظور تعداد 130 نفر از کارشناسان و مدیران یک مرکز تحقیقات دفاعی به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و در قالب یک گروه آزمون 71 نفری و یک گروه کنترل 59 نفری به روش نیمه آزمایشی و با استفاده از پس آزمون استاندارد وتن و کمرون (1381) مورد بررسی قرار گرفتند. داده های جمع آوری شده ی آزمون دو گروه پس از تحلیل توصیفی با استفاده از روش t دو گروهی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که دوره های آموزشی مدیریت بر تقویت مهارت رهبری تحول مثبت کارکنان تاثیر معنی دار نداشته و از بین مولفه های مهارت، این دوره ها تنها موجب توسعه معنی دار مولفه اعتماد شده و بر دو مولفه توسعه راهبردهای صداقت و توسعه راهبردهای مثبت گرایی تاثیر معنی داری نشان نداد. عواملی همچون ویژگی های خاص بستر تحقیق به خصوص محیط شبه نظامی و ملاحظات امنیتی، عدم نیازسنجی اصولی و علمی آموزشی کارکنان و مدیران و استفاده نکردن از فناوری و الگوهای نوین آموزش ضمن خدمت و فقدان ارزیابی عملکرد برنامه های آموزش موجب شد تا آموزش های ارائه شده از اثربخشی کافی برخوردار نباشند.
    کلیدواژگان: آموزش، مهارت رهبری تحول مثبت، دوره های ضمن خدمت، مدیریت
  • منصور صادقی مال امیری، حمید مرتضی نیا صفحات 63-86
    هدف
    با توجه به اهمیت و ضرورت خلاقیت در سازمان ها و لزوم بررسی عوامل تاثیرگذار بر آن، این تحقیق با هدف بررسی تاثیر هولوگرافی بر خلاقیت انجام شده است. این تحقیق می تواند، منجر به شناسایی عوامل و موانع تقویت خلاقیت در سازمان ها شده، تا با تقویت عوامل و کاهش موانع، افزایش خلاقیت در سازمان ها تسهیل شود.
    روش
    تحقیق حاضر یک تحقیق کیفی است که با استفاده از روش تحلیل محتوا و با جستجو در منابع از طریق مطالعات کتابخانه ای، اصول هولوگرافی و تاثیر آن ها بر خلاقیت در حوزه سازمان را مورد بررسی قرار داده است.
    یافته ها
    مطالعات نشان داد که پنج مفهوم به عنوان اصول هولوگرافی در حوزه سازمان وجود دارند که عبارتند از؛ خودسازماندهی، انعطاف پذیری، آزادی عمل، استقلال و انطباق پذیری. تحقیقات انجام شده در حوزه خلاقیت نشان داده است که تمام اصول مذکور بر میزان خلاقیت در سازمان تاثیر مثبت داشته اند.
    نتیجه
    نتیجه تحقیق بیان می کند که تقویت اصول هولوگرافی در سازمان، موجب بهبود و رشد خلاقیت خواهد شد.
    کلیدواژگان: هولوگرافی، خلاقیت، سازمان، خودسازماندهی، انعطاف پذیری، آزادی عمل، استقلال و انطباق پذیری
  • یوسف محمدی مقدم، لیلی عابدینی صفحات 87-106
    زمینه و هدف
    در جهان امروز که سرعت تغییرات بسیار چشم گیر بوده و عمده ترین ویژگی آن جابه جایی شدید در قدرت، تغییرات پرشتاب، پیچیدگی فزاینده، رقابت روزافزون و افزایش شدید تولید دانش است، مدیران سازمان ها به خصوص سازمان پلیس همواره در معرض خطر قرار گرفته و با توجه به هدف نیروی انتظامی که تامین و استقرار آسایش و امنیت عمومی در جامعه است، برای دستیابی به این مهم، بهره جستن از کلیه علوم و دانش های روز جهان و بررسی نقش دانش سازمانی در تحولات سازمانی ضرورت می یابد. هدف از این تحقیق، بررسی رابطه دانش انتظامی با تحول سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی است.
    روش تحقیق: این پژوهش به دو شیوه ی اسنادی و پیمایشی انجام شد و به کمک ابزارهای فیش برداری و پرسشنامه، مشتمل به سوالات انواع دانش و تحول سازمانی، داده های مورد نیاز جمع آوری شد. برای بررسی مدل مفهومی تحقیق از آزمون همبستگی پیرسون و سایر شاخص های آماری توصیفی و آزمون t تک نمونه ای استفاده شد.
    یافته های تحقیق: نتیجه تحقیق نشان داد که مدیران ناجا باید به سرمایه دانشی مجهز باشند تا با گام های استوار این راه را بپمایند و دور ماندن سازمان پلیسی کشور از دانشهای جدید منجر به ایجاد اختلال در فرایند برقراری امنیت عمومی در جامعه خواهد شد و دانشگاه علوم انتظامی نیز باید به عنوان تنها متولی آموزش پلیس کشور در راستای دستیابی و تولید دانش نو، توجه ویژه داشته باشد. طبق آزمون فریدمن، دانش نظارتی شامل روش، قوانین و رفتار در اولویت اول قرار گرفته و دانش تحلیلی که در برگیرنده رفتار تحقیق و سبک تفکر تحقیقی است در اولویت آخر قرار دارد.
    کلیدواژگان: دانش اجرایی، دانش نظارتی، دانش حقوقی، دانش عملی، دانش تحلیلی، دانش خلاقانه، تحول سازمانی، انتظامی
  • فرزاد زندی، رسول مختاری فر صفحات 107-132
    فرهنگ سازمانی بهعنوان یک موضوع با اهمیت روزافزون، میتواند شخصیت متمایزی به سازمان داده، بر ادامهی حیات و موفقیت آن تاثیر بهسزایی بگذارد. بنابراین برای ایجاد هرگونه بهبود در عملکرد سازمان، تحلیل فرهنگی یکی از گامهای مهم تلقی می شود. در این تحقیق از مدل دنیسون برای بررسی فرهنگ سازمانی از دیدگاه رفتارگرایان استفاده شده است. در این مدل، فرهنگ سازمانی دارای چهار ویژگی، دوازده شاخص و دو بعد می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از حیث نحوه ی جمع آوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. به منظور انجام این پژوهش، 177 پرسشنامه (171 عدد جمع آوری شده) با هدف شناخت و ارزیابی مقایسه ای فرهنگ سازمانی، براساس مدل فرهنگ سازمانی دنیسون در سه سازمان متفاوت در انواع تولیدی، تولیدی- خدماتی و خدماتی توزیع شد. روایی ابزار جمع آوری اطلاعات توسط اساتید مرتبط و همچنین با نظر شرکت مشاوره ی فرهنگ سازمانی دنیسون و بررسی های انجام شده مورد تایید است. پایایی ابزار نیز با استفاده از آلفای کرونباخ بیش از 93/. در هر سه سازمان، تایید شد. نتایج نشان می دهد که بیشترین امتیاز در سازمان تولیدی و خدماتی مربوط به ویژگی «انطباق پذیری» و در سازمان تولیدی- خدماتی مربوط به ویژگی «درگیر شدن در کار» بود، کمترین امتیاز در سازمان های تولیدی و سازمان خدماتی مربوط به ویژگی «درگیر شدن در کار» است، همچنین کمترین امتیاز در سازمان تولیدی- خدماتی متعلق به ویژگی «ثبات و یکپارچگی» است.
    کلیدواژگان: فرهنگ سازمانی، مدل فرهنگ سازمانی دنیسون، عملکرد سازمان، ارزیابی مقایسه ای
  • الهه میری نژاد، شیروان کیوانی صفحات 133-150
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و چابکی سازمانی در بین کارکنان دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+10) شهرستان ارومیه است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی شهرستان ارومیه که در سال 1392-1393 در این دفاتر به فعالیت مشغول بودند، است که تعداد 60 نفر از این جامعه آماری به عنوان نمونه تحقیق با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها، دو پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات و پرسشنامه چابکی سازمانی (ورلی و لاولر،2010) مورد استفاده قرار گرفت. هر دو پرسشنامه از لحاظ روایی دارای روایی محتوایی بوده و برای پایایی آنها نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی پرسشنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات 89/0 و چابکی سازمانی 91/0 به دست آمد. یافته های این تحقیق نشان داد که بین فناوری اطلاعات و ارتباطات با چابکی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، چابکی سازمانی، دفاتر خدمات الکترونیک، پلیس+10، کارکنان