فهرست مطالب

مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
پیاپی 28 (تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/05/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • منصور صادقی مال امیری صفحات 7-38
    از دیدگاه اقتضایی، انگیزش کارکنان تابع تناسب بین نیازهای کارکنان و شغل شان، است؛ لذا این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین نیازهای کارکنان و مشاغلشان انجام شد. روش تحقیق از نوع زمینه یابی از مجموعه روش های تحقیق توصیفی است. برای جمع آوری داده های مرتبط با متغیرهای تحقیق از پرسش نامه استفاده شده است. این پرسش نامه بین افراد نمونه 688 نفر که کارکنان ناجا هستند، توزیع، تکمیل و جمع آوری شده اند. روایی پرسش نامه براساس نظر خبرگان و پایایی آن نیز توسط ضریب آلفای کرونباخ انجام شده است. ضمنا مبتنی بر گزاره های تحقیق، از آزمون ناپارامتریک کای دو، برای تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که تنها بین نیازها و شغل 47 درصد از کارکنان تناسب وجود دارد . به این صورت که از این تعداد، 30 درصد با نیازهای سطح بالا در مشاغل غنی مشغول بوده و 17 درصد با نیازهای سطح پایین در مشاغل ساده فعالیت می کنند. براساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود تا معطوف به ارتقای انگیزش کارکنان، بین نیازهای کارکنان و شغل شان هماهنگی و تناسب ایجاد شود.
    کلیدواژگان: انگیزش، نظریه اقتضایی انگیزش، مشاغل ساده، مشاغل غنی
  • جعفر ترک زاده، سمیرا نکومند، فرزانه دهقان هراتی صفحات 39-64
    درجامعه سازمانی امروز، نقش و جایگاه سازمان ها به عنوان سیستم های اثر گذار بر بقا و توسعه جامعه، بسیار حائز اهمیت است. شناخت کارکردهای اساسی سازما نها در خدمت به توسعه جامعه موجب می شود تا بتوان آنها را به نحو بهتری در مسیر خدمت به توسعه جامعه اسلامی قرار داد و ارزیابی و هدایت کرد. در این مقاله، به معرفی و تبیین کارکردهای اساسی سازمان ها در خدمت به توسعه جامعه، ابعاد و روابط تعاملی آنها و برخی الزامات اساسی تحقق آنها، برای اولین بار، پرداخته شده است . در این راستا کارکردهای سه گانه انتظام اجتماعی، رفع نیازها و پویایی و پیشرفت به عنوان کارکردهای اساسی سازمان ها در خدمت به توسعه جامعه، مشتمل بر ابعاد سازنده هر یک معرفی و به طور موجز تبیین شده اند و روابط تعاملی آنها نشان داده شده است. کارکرد انتظام اجتماعی مشتمل بر زیرکارکردهای ارائه و ساختن الگوهای فرهنگی، توسعه نظام های مدیریتی و بخش بندی و تنظیم گردش امور؛ کارکرد پویایی و پیشرفت مشتمل بر زیرکارکردهای رقابت، خلاقیت، نوآوری و ارتباط با محیط و کارکرد رفع نیازها مشتمل بر زیرکارکردهای تولید و توزیع کالا و خدمات است. کارکردهای مذکور عملا در تعامل ه مزمان باهم به صورت یک منظومه می توانند زمینه ساز خدمت سازمانها به توسعه جامعه شوند. روابط کارکردهای مذکور در منظومه یادشده به گونه ای است که هرگونه خلل و ناهماهنگی در هریک از آنها، اختلال و ناهماهنگی در سایر کارکردها را در پی خواهد داشت و در نهایت مانع تحقق احسن کارکردهای اساسی سازمان در خدمت به توسعه جامعه خود می شود . در ادامه مقاله، برخی الزامات اساسی توفیق سازمان ها در تحقق احسن این کارکردها، از جمله توسعه یک نظام رفتاری اثربخش و سلامت سازمانی با ذکر ابعاد و اجزای مربوط به آنها بیان شده است. درنهایت برخی پیشنهادهای کاربردی مرتبط با موضوع نیز ارائه شده است.
    کلیدواژگان: سازمان، جامعه، توسعه، نظام رفتاری، سلامت سازمانی، انتظام اجتماعی، رفع نیازها، پویایی و پیشرفت
  • سکینه جعفری، کاظم میرمقدم صفحات 65-96
    موسسه ها و سازمان های آموزشی به دلیل نقش و کارکردهای ویژه ای که در خدمت و بهسازی و اثربخشی جامعه دارند، از جایگاه متمایزی برخوردار هستند. خصوصا که کیفیت و آثار عملکرد آن به سرعت در جامعه متجلی می شود. ایفای نقش شایسته و بایسته این موسسه ها در تحقق اثربخشی و موفقیت خود، کمک به توسعه کشور و بهبود کیفیت زندگی مردم، مستلزم آن است که سازمان های آموزشی بتوانند سطح اثربخشی خود را متناسب با شرایط و اقتضائات محیطی، در حد مطلوبی و در راستای توسعه پایدار حفظ کند و ارتقا دهد. سازمان های آموزشی در شرایطی اثربخشی و کارآیی خود را حفظ خواهند کرد که در پیشبرد برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور به ایفای نقش شایسته و بایسته خود بپردازن د. رهبری خدمتگزار با پشتوانه غنی نظری و تجربی و قابلی تهای عملی ویژه خود، می تواند چنین امکاناتی را برای این گونه موسسه ها، فراهم آورد. سرمایه اجتماعی در کنار دیگر سرمای ه های انسانی و مادی به عنوان یک عامل اثربخشی و کارآیی سازمان های آموزشی شناخته شده است. رهبران آموزشی می توانند سرمای هاجتماعی را به عنوان یک شایستگی مشخص سازمانی درجهت بهر هوری موسسه های آموزشی، ایجاد کنند . در این مقاله با تاکید بر ضرورت و اهمیت نقش رهبری در موسسه های آموزشی، رهبری خدمتگزار، سرمایه اجتماعی و ویژگی های آنها به طور موجز تبیین شده است. همچنین الگوی نظری رهبری و سرمایه اجتماعی، ابعاد و اجزای مرتبط دیگر ارائه شده است. در نهایت برخی راهکارهای عملی برای آغاز و آماده سازی توسعه سازمان های آموزشی بیان شده است.
    کلیدواژگان: رهبری، رهبری خدمتگزار، سرمایه اجتماعی
  • مجید امینی فر، محمد اخوان صفحات 97-128
    در همه کشورهای مترقی و در حال توسعه حقوق شهروندی که دلالت بر کرامت ذاتی و ارزش والای انسانی دارد، به عنوان یکی از دغدغ ه های اساسی جامعه محسوب شده و همواره نگران ی هایی را از جهت احتمال تعدی و تجاوز به آن به خصوص در حوزه نظام عدالت کیفری و نهادهای مختلف از جمله پلیس ایجاد می کند. رعایت این حقوق نه تنها در شرع مقدس اسلام بلکه در کلیه اسناد بی ن المللی وحقوق داخلی کشورها توصیه شده است. این موضوع از منظر و نگاه پلیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک پلیس مردمی وخدمتگزار، متفاوت از بسیاری کشورها بوده وحایز اهمیت فراوان است . در این مقاله سعی برآن است تا با طرح مختصری از ابعاد تقنینی، اجتماعی، اقتصادی، ساختاری، تا حد ممکن نسبت به بازیابی و شناسایی چالش های پیش روی پلیس ایران و ارایه پیشنهادها با رویکرد اصلاحی - مشارکتی به دور از هرگونه تعرض وتعارض با حقوق شهروندان اقدام وتوجه لازم را به عمل آورد.
    کلیدواژگان: حقوق شهروندی، پلیس، حقوق بشر، ضابط
  • علی یاوری، ایرج احمدی، منصور روضه ای صفحات 129-148
    توجه به این نکته که ایفای صحیح و به موقع مسئولیت پاسخ گویی و ارزیابی حسابداری تعهدی، با اندازه گیری واقعی میزان درآمدها و مخارج سالانه و انعکاس کامل آنها در گزارشهای مالی نهادهای بخش عمومی ارتباط دارد. در دو دهه اخیر تلاش های فراوانی به منظور به کارگیری حسابداری تعهدی در سامانه های گزارشگری بخش عمومی برخی از کشورها از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند و... انجام شده است. در کشور ما نیز در سالهای اخیر حرکتهایی به سمت استفاده از سامانه های حسابداری تعهدی در دستگاه های اجرایی انجام پذیرفته است . احکام لازم در مورد ویژگی های یک نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی مبتنی بر مسئولیت پاسخ گویی، نظیر استفاده از مبنای حسابداری تعهدی یا تعهدی تعدیل شده، تهیه و تنظیم گزارش های مالی جامع سالا نه حاوی اطلاعات مالی مربوط به دارایی های سرمایه ای و زیربنایی و بدهی های بلند مدت داخلی و خارجی، پیش بینی نشده است. بدین منظور این مقاله به بررسی عوامل موثر بر به کارگیری حسابداری تعهدی در بخش دولتی به ویژه دانشگاه علوم انتظامی امین پرداخته است. نتایج تحقیقات نشان دهنده این مطلب است که عوامل مدیریت، نیروی انسانی متخصص، قوانین و مقررات، چارچوب نظری، درآمدهای دولت و فرهنگ پاسخگویی و پاسخ خواهی بر به کارگیری حسابداری تعهدی در بخش دانشگاه علوم انتظامی امین تاثیرگذار هستند؛ بنابراین با هدف ارتقای سطح مسئولیت پاسخگویی در بخش دولتی در نظر گرفتن این عوامل از الزامات به کارگیری مبنای تعهدی به شمار میرود.
    کلیدواژگان: حسابداری تعهدی، حسابداری نقدی، عوامل موثر بر حسابداری تعهدی و مسئولیت پاسخگویی
  • سید حمید خداداد حسینی، محمد نایب پور، داود محبوبی صفحات 149-176
    تحقیق حاضر با هدف بررسی و شناخت عوامل درون سازمانی موثر برکارایی هزینه های آمادی دانشگاه و طرح این سوال که چه عواملی بر آن موثر خواهد بود انجام شد که نقطه نظرات تعداد 70 نفر از کارشناسان و خبرگان دانشگاه و دانشکده ها و اساتید گروه آماد و پشتیبانی و شاغلان در بخش آماد را به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار داد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پیمایشی است. روایی آن با نقطه نظرها وپیشنهادهای اصلاحی و راهنمایی های اساتید راهنما و مشاور تکمیل و نهایی شد و بین جامعه آماری توزیع گردید و در نهایت سنجش میزان پایایی آن از روش آلفای کرونباخ به دست آمد. نتایج حاصل از اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که عوامل درون سازمانی شامل (نیروی انسانی متخصص ، تجهیزات و امکانات فنی، فضا و مکان، نظارت و بازرسی، دستور العمل های آمادی و بودجه واعتبارات) بر کارایی هزینه های آمادی تاثیر دارد و در شرایط فعلی مطلوب نمی باشد.
    کلیدواژگان: بودجه، کارآیی، کارکنان، آموزش، امکانات، هزینه، لجستیک
  • علی باباییان، حسین یوسفی صفحات 177-198
    با ورود دانش و استعداد به عرصه تولید، این دوعامل در مقایسه با سایر عوامل تولید، مانند زمین و سرمایه و ماشین آلات و... از ارجحیت بیشتری برخوردار شده اند؛ به طوری که اکنون به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب میشوند و از آنها به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمان ها یاد برده میشود. یکی از ویژگی های این دانش و استعداد این است که نامشهود است؛ یعنی غیر قابل لمس و غیر قابل محسوس است و ارزش گذاری و اندازه گیری آن خیلی سخت و مشکل است؛ در صورتیکه در گذشته سازمانها با استفاده از روش های حسابداری قادر بودند تا ارزش و اندازه عوامل تولید خود را بهطور کامل محاسبه کنند . امروزه روش های حسابداری قبلی، دیگر دارای کارایی لازم نیستند. دانش و استعداد به عنوان یکی از مهم ترین اجزای دارایی های نامشهود محسوب میشوند و موفقیت سازمان ها به توانایی مدیریت این دارایی های نامشهود بستگی دارد و برای اینکه بتوانیم این دارایی ها را مدیریت کنیم، ابتدا باید آنها را شناسایی و اندازه گیری کرده تا در نهایت بتوانیم آنها را مدیریت کنیم. همچنین امروزه سازمانها به خوبی دریافته اند که به منظور موفقیت در اقتصاد پیچیده جهانی و نیز ماندگاری در محیط کسب و کار، به داشتن بهترین دانش و استعدادها نیاز دارند. هم زمان با درک نیاز به استخدام، توسعه و نگهداشت استعدادها، سازمان ها دریافته اند که دانش و استعدادها منابعی بحرانی هستند که برای دستیابی به بهترین نتیجه ها، نیازمند مدیریت میباشند. پرورش و توسعه دانش، قابلیتها و مدیریت استعدادها بخش جدانشدنی راهبرد و چشم انداز سازمان های پیشروی امروز هستند.
    کلیدواژگان: مدیریت استعداد، سرمایه فکری، سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری