فهرست مطالب

مجله توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی
پیاپی 27 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/13
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مریم پسنده، رضوان نوری علویجه، فاطمه نوری علویجه صفحات 7-32
    یکی از مفاهیمی که امروزه می توان از آن به عنوان یکی از عوامل بروز تعهد سازمانی یاد کرد، مربوط به ویژگی های شخصیتی افراد در محل کار است. اعتیاد به کار یکی از این ویژگی های شخصیتی در محیط کار بررسی رابطه بین اعتیاد به کار و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه » است. هدف از انجام این پژوهش است. به همین منظور در این مقاله اعتیاد به کار را با سه بعد عجین شدن با کار ، لذت از « علوم انتظامی امین کار و تمایل درونی به کار مفهوم سازی شده است. هم چنین برای متغیر تعهد سازمانی نیز سه بعد آن یعنی تعهد هنجاری، تعهد مستمر، تعهد عاطفی استفاده شده است. از بین 800 نفر از کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین، به طور تصادفی و با استفاده از جدول مورگان نمونه ای به حجم 181 نفر برای پاسخ به سوال های پرسش نامه مورد نظر انتخاب شدند. روش تحقیق این پژوهش، از لحاظ جمع آوری داده ها، توصیفی و از نظر هدف، کاربردی است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از جامعه نمونه از پرسش نامه محقق ساخته با 42 0/ برابر 77 KMO 0 حاکی از پایایی مناسب پرسش نامه است. آماره / سوال استفاده شد. آلفای کرونباخ 687 نیز نشان دهنده آن است که همبستگی بین متغیرها برای تحلیل عاملی بسیار مناسب و روایی پرسش نامه نیز مناسب است. فرضیه اهم پژوهش عبارت است از اینکه بین اعتیاد به کار و تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین رابطه معناداری وجود دارد. بر اساس یافته های تحقیق وجود این رابطه اثبات شد و چنین رابطه ای منطقی است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که فرضیه های اخص تحقیق نیز ثابت شده است و بین تعهد مستمر، تعهد هنجاری و تعهد عاطفی با اعتیاد به کار کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین رابطه معناداری وجود دارد.
    کلیدواژگان: اعتیاد به کار، تعهد سازمانی، تعهد هنجاری، تعهد مستمر، تعهد عاطفی
  • محمدرضا یوسف زاده، عیسی بختیار صفحات 33-60
    یکی از مفاهیم سیال در ادبیات سیاسی، امنیتی و نظامی جوامع امروز، مفهوم ترکیبی جنگ نرم است. مفهوم جنگ نرم بیش از هر مفهوم دیگری تحت تاثیر مقاطع و شرایط مکانی و زمانی خاص است .جنگ نرم به عنوان بدیل و رقیبی برای جنگ سخت، شامل هرگونه اقدام روانی، تبلیغاتی، رسانه ای و فرهنگی است که جامعه هدف را نشانه می گیرد و بدون درگیری نظامی و خشونت، رقیب را به انفعال و شکست می کشاند . جنگ نرم برای اولین بار به صورت رسمی توسط جوزف نای مطرح شد. مهم ترین هدف جنگ نرم تسخیر جغرافیای فرهنگی به جای جغرافیای طبیعی است و برای نیل به این هدف طراحان جنگ نرم از روش های گفتاری، رفتاری و شبکه ای و فنونی چون فرافکنی، فریب، برجسته سازی، نا مگذاری معکوس و...استفاده می کنند. رویارویی و مواجهه با این پدیده مستلزم تمسک به انواع مدیری ت ها، به ویژه مدیریت آسیب، مدیریت سرمایه اجتماعی ومدیریت ادراک اجتماعی و توجه به رسالت خطیر نخبگان و پلیس است. بر این اساس در این مقاله ضمن کالبدشکافی مفهومی جنگ نرم، بیان تاریخچه، اهداف، ویژگی ها، روش ها و فنون، رویکردهای جنگ نرم و شیوه های مدیریت آن مورد واکاوی قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: جنگ نرم، ویژگی ها، رویکرد، شیوه های مدیریت
  • غلامحسین دیناروند صفحات 61-82
    این تحقیق با هدف بررسی علمی «مدیریت دانش؛ ابزاری سودمند در توانمندسازی کارکنان ناجا» انجام گرفته است. سوال اصلی تحقیق این است که آیا مدیریت دانش به عنوان ابزاری سودمند در توانمندسازی کارکنان موثر است؟ سوال های تحقیق عبارت اند از: 1- آیا مدیریت دانش به عنوان ابزاری سودمند در توانمندسازی کارکنان و عملیات اجرایی پلیس موثر است؟ 2- آیا مدیریت دانش به عنوان ابزاری سودمند درجهت تربیت کارکنان و ارتقای آموزش آنان موثر است؟ 3- آیا مدیریت دانش به عنوان ابزاری سودمند درنظام مدیریت پلیس کشور موثر است؟ راهبرد دانش با شفاف سازی اهداف و انتظارات، نتایج مدیریت دانش را قابل حصول، اندازه گیری و میزان بهبود در سازمان را قابل سنجش خواهد کرد. راهبرد دانش به عنوان عنصری پویا و زنده حکم لایه محافظی را دارد که مسیر هدایت پروژه و توانمندسازی کارکنان را روشن می کند، مدیریت اجرایی و ماموریتی ناجا در ابعاد مختلف دارای اهمیت بوده و نقش مهمی را در توانمندی کارکنان ایفا می کند. در این تحقیق ابتدا مدیریت دانش مورد بحث، سپس توانمندسازی کارکنان و ارتباط آن با مدیریت دانش بررسی می شود. تحقیق حاضر به روش کتابخانه ای با بررسی و تحلیل متون و مدیریت دانش و چرخه های مختلف مدیریت دانش و شیوه های اجرای آن در سازمان انجام می شود تا با بررسی چرخه های مختلف و به طور اختصاصی با پیمایش امکانات ناجا برای پیاده سازی مدیریت دانش معرفی شود.
    کلیدواژگان: مدیریت، دانش، ابزاری سودمند، توانمند سازی، کارکنان
  • حسنعلی رودباری، مهدی رفیعی پور صفحات 83-112
    از دیرباز خدمت و خدمتگزاری به هم نوعان، دارای ارزش و ارج والایی بوده و شاید قریب به یقین بتوان گفت ارزشمندی و حسن فعلی و فاعلی خدمت به هم نوع امری فطری است و همزاد با بشر است. خداوند تبارک و تعالی انسان را موجودی نیازمند آفریده است تا در راه رسیدن به کمال نهایی و الهی خویش در رفع نیازهای خویش تلاش کند. بی شک هرکس در جهت برطرف کردن نیاز هم نوع خود تلاش می کند، بی نصیب از اجر و پاداش خداوندی نیست؛ چرا که تلاش وی در راستای تحقق هدف آفرینش قرار می گیرد. هرچند در دین مبین اسلام شرایط و ویژگی هایی در کنار خدمت به مردم قرار گرفته تا مکلف مقرون به پاداش الهی شود؛ لذا براین اساس در میان تمامی معروف هایی که دین اسلام، مومنان را به انجام آن فراخوانده است، ارزش خدمت به مردم، تا بدانجاست که پیامبر اکرم (ص) بهترین مردم را سودمندترین آنها نسبت به خلق بر شمرده است. در اسلام، خدمت به خلق، مقدمه قرب الهی، ملاک ارزشمندی انسان و مهم ترین ویژگی انسان مومن تلقی شده است؛ اما این مهم زمانی ارزشمند شمرده می شود که فرد، عمل خود را خالصانه و تنها به منظور کسب رضای الهی انجام داده و با نیت کسب شهرت، اجر کار خویش را ضایع نسازد. تنها در این صورت است که وی به تمامی پاداش های وعده داده شده در قرآن و روایات دست یافته و عملش مقبول درگاه احدیت می شود. پلیس جمهوری اسلامی نیز نه تنها از این قاعده مستثنی نبوده، بلکه باید بیشترین تلاش خویش را صرف آموزش نحوه خدمت و فراگیری ابزار لازم کند تا بتواند بهترین شکل آن را در جامعه ارائه کند که در نمونه هایی از آیات و روایات به این مهم اشاره شده است.
    کلیدواژگان: خدمت به مردم، محدوده خدمت، انگیزه خدمت، آفات خدمتگزاری
  • محمد لگزیان، محمد رسول حشمتی، مجتبی رضایی خنکدار صفحات 113-136
    امروزه به دلیل پیشرفت های فناوری اطلاعات، کسب و کارها دگرگون شده و به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود. با وجود برخی مزایا در سازمان الکترونیکی نسبت به سازمان سنتی، معایب و چالش های متعددی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به چالش های مرتبط با امنیت شبکه و اطلاعات، اینترنت، دست یابی به رایانامه، شنود مکالمه ها، کپی رایت غیرقانونی، تنزل محتوای شغل و... اشاره کرد. لذا مقاله حاضر با هدف طراحی یک رابطه مفهومی که مبین تبعات منفی به کارگیری فناوری اطلاعات بر سلامت جسمانی و روانی منابع انسانی است، به آنها می پردازد. در این راستا، با بررسی انواع آثار اخلاقی فناوری اطلاعات بر سلامت روانی کارکنان که شامل سه مولفه حریم خصوصی، حقوق مالکیت معنوی و کیفیت زندگی می باشد، این رابطه تبیین شده است و اثر فناوری بر سلامت روانی به-صورت غیر مستقیم نمایان می شود؛ سپس با بیان و بررسی چند نوع بیماری جسمی، این اثر به صورت مستقیم بر سلامت جسمی منابع انسانی مورد توجه قرار خواهد گرفت.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، منابع انسانی، اخلاقیات، حریم خصوصی، حقوق مالکیت معنوی
  • سیدضیاءالدین قاضی زاده فرد، سیدشکور عطایی صفحات 137-158
    پژوهش حاضر به بررسی عوامل زمینه ای اثربخشی سازمان ها می پردازد. هدف از نگارش این مقاله، طراحی مسیر اثربخشی سازمان ها از طریق فرایند مدیریت دانش است. بدون شک اکتساب دانش به عنوان یکی از فرایندهای اصلی، در سازمان های دانش محور که دانش اساسی ترین دارایی به شمار می رود دارای اهمیت بسیاری است و از راهکارهای اساسی کسب و بهره برداری از دارایی های دانش سازمان است. در این مقاله پس از تشریح مدیریت دانش به انواع دانش مورد نیاز سازمان، راه های شناسایی و استخراج دانش موجود در سازمان با تحلیل نیازها و موجودی دانشی پرداخته و ابزارها و روش های اکتساب دانش، ضرورت و اهمیت اکتساب دانش و تجربه تشریح می شود. هدف اصلی مقاله بر این است که مرحله اکتساب دانش و تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح جهت هم افزایی سایر مراحل مدیریت دانش بسیار مهم بوده و در نتیجه بر اثربخشی سازمان ها تاثیر به سزایی دارد؛ بنابراین مقاله حاضر با استفاده از مرور ادبیات تحقیق و براساس مفهوم اکتساب دانش و تجربه، سعی در تبیین همبستگی بین مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها دارد. در واقع راهبرد به کار رفته در این تحقیق مدل سازی یا طراحی چارچوب مفهومی با استفاده از ادبیات موضوعی و فرایند انتزاعی سازی (روش تحقیق کیفی) و تجسم تحلیل همبستگی برای تبیین رابطه مدیریت دانش و اثربخشی سازمان ها (روش تحقیق کمی) است که حکایت از کاربرد روش تحقیق آمیخته یا ترکیبی در این مطالعه دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، اثربخشی، دانش ضمنی، دانش آشکار، اکتساب دانش
  • بهزاد لک، جلال رضایی نور صفحات 159-182
    با گسترش شگرف اینترنت و استفاده روزافزون از آن در جهت ارایه و یا کسب اطلاعات، مفهومی تحت عنوان «افزونگی اطلاعاتی» مطرح است. آنچه امروزه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، کمبود یا نبود اطلاعات نیست، بلکه کمبود روش هایی در جهت یافتن و بهره برداری از اطلاعات در دسترس، به نحوی بهینه است. متن کاوی، به عنوان روشی در استخراج دانش از متون، یکی از موضوعات مهم در گستره ای از اعمال مدیریت اطلاعات است. میزان زیادی از اطلاعاتی که به شکل متنی و غیر ساختاری ذخیره شده، حاوی داده های ضبط نشده با ارزشی هستند. داده کاوی و متن کاوی دو فناوری مهم و مناسب برای کشف الگوهای درونی در بین مجموعه عظیمی از داده ها است. از این رو بسیاری از سازمان های امنیتی، برای تشخیص و پیش بینی عمل جرم، به شیوه های داده کاوی و متن کاوی وابسته هستند. در این مقاله پس از معرفی داده کاوی و رشته های علمی مرتبط با آن، روش های داده کاوی در قالب دو دسته توصیفی و پیش بینانه تشریح شده است. سپس کاربرد داده کاوی در حوزه های کاربردی پلیس قبل و بعد از وقوع جرایم مطرح شده و متن کاوی به عنوان یکی از کاربردهای مهم داده کاوی در پیشگیری و پیش بینی جرایم معرفی می شود. با توجه به اینکه بیشترین کاربرد متن کاوی در زمان قبل از وقوع جرم است، در ادامه کاربرد فناوری های جدید و همچنین به کارگیری روش های مبتنی بر متن کاوی، در موضوعات مرتبط با جرایم بررسی می شود. از این رو با توجه به نتایج به دست آمده، بومی کردن این گونه فناوری ها و روش های متن کاوی در ناجا، می تواند در راستای افزایش توان اطلاعاتی، پیش بینی و پیشگیری از جرایم موثر باشد.
    کلیدواژگان: داده کاوی، متن کاوی، پیشگیری جرایم، پیش بینی جرایم، شناسایی جرایم