فهرست مطالب

نشریه اندیشه آماد
پیاپی 49 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سیاوش نصرت پناه، حامد فضل الله تبار صفحات 1-37
    با توجه به اهمیت و ضرورت بررسی ساختارهای دانش در سازمان و هدایت آن در راستای یک سیستم یکپارچه مدیریت دانش، تحقیق حاضر به طراحی و پیاده سازی الگوی مدیریت دانش برای یکی از مجموعه های علمی یکی ازسازمان های نظامی - انتظامی می پردازد با این رویکرد که موجب ارتقا و رشد بهره برداری از حداکثر پتانسیل های نهفته نیروی انسانی، زیرساخت های فناوری و ساختار این سازمان گردد. نوع پژوهش کاربردی- توسعه ای بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه مورد نظر که یکی از رده های علمی یکی از سازمان های نظامی - انتظامی می باشد با روش تمام شماری و از طریق مصاحبه وپرسشنامه مورد بررسی، جمع آوری اطاعات، تجزیه وتحلیل و راحی الگو قرار گرفته است. دراین نوع سازمان، مدیریت دانش به گونه ای طراحی گردید که ایجاد دانش مطلوب و دسترسی، به اشتراک گذاری و به کارگیری آن را حداکثر نماید. پیاده سازی مدیریت دانش در سطح سازمان اگرچه ممکن است هزینه بر باشد، اما در عوض، می تواند باعث رشد سرمایه های دانشی و در نتیجه ارتقای سایر سرمایه ها گردد. چالش های مدیریت دانش دراین سازمان بیشتر در ارتباط با محتوا، افراد و مسایل اقتصادی است. این الگو می تواند سازمان را قادر به مدیریت تجارب و دارایی های عقلایی خود کند.
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، الگو، پیاده سازی، سیستم اطلاعاتی
  • اصغر آقایی، حسن کولیوند صفحات 39-58
    پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت جامع که محصول آراء و نظرات اندیشمندان علم مدیریت همچون دمینگ، جوران، ایشیکاوا و سایرین می باشد در اواسط قرن بیستم و پس از جنگ دوم جهانی در کشور ژاپن نه تنها موجب بازسازی مجددصنایع آن کشور گردید بلکه شرکتهای ژاپنی طی مدت کوتاهی تبدیل به شرکت هایی پیشرو در جهان شده و گوی سبقت را از سایر رقبا ربودند. مطالعات انجام شده درباره تاثیرگذاری فعالیت های سیستم مدیریت کیفیت جامع بر عملکرد سازمان ها نشان می دهد در صورتی که این سیستم مبتنی بر شرایط خاص سازمان ها اجرایی شود می تواند سبب بهبود عملکردها شود. این تحقیق با هدف کسب آگاهی از میزان تاثیر اجرائی نمودن فعالیت های مدیریت کیفیت جامع (شامل هفت فعالیت اصلی) بر عملکرد معاونت آمادوپشتیبانی ناجا (بر اساس چهار معیار اصلی که از راهبردهای معاونت استخراج شده) با بهره گیری توامان از روش های تحقیق مطالعات کتابخانه ای و تحقیق میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) صورت گرفته و در صدد پاسخگویی به این سئوال است که «اجرایی نمودن مدیریت کیفیت جامع تا چه میزان بر عملکرد معاونت آمادوپشتیبانی ناجا تاثیر گذار خواهد بود؟ » می باشد. که در نهایت نتایج حاصله بیانگر تاثیرات مثبت اجرایی نمودن سیستم مدیریت کیفیت جامع در سطح معاونت آمادوپشتیبانی ناجا می باشد به این صورت که این تاثیرات مثبت، در سه معیار (رضایتمندی مشتریان، رضایتمندی کارکنان و اثر بخشی ماموریتها) به سرعت مشهود و در مورد دیگر (کاهش هزینه ها) در بلند مدت نمایان خواهد شد.
    کلیدواژگان: مدیریت کیفیت جامع، کیفیت، عملکرد، مدیریت زنجیره تامین
  • مهراب رامک، بهروز پورولی، محمد ظهرابیان صفحات 59-77
    در نگاه کلی، جوامع بشری را می توان مجموعه ای از زنجیره های تامین به هم پیوسته ی متشکل از دولت ها، سازمان ها، ملت ها و غیره، که هر جزء نقش مشابه یا متفاوتی را در زنجیره های تامین مختلف ایفاء می نماید، تصور نمود. با گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در کلیه جنبه های زندگی بشر، زنجیره های تامین الکترونیکی در حال شکل گیری بوده و در این راستا نیز روند افزایش انتظارات ذی نفعان در جهت ارتقاء کیفیت و سرعت ارائه خدمات و سرویس ها سرعت یافت. از طرف دیگر نیز انطباق محصولات و خدمات با استانداردها، تضمینی برای کیفیت، ایمنی و افزایش اعتماد اعضاء زنجیره تامین وکیفیت زندگی است، پس نظر به اجتناب ناپذیر بودن این گذار و لزوم ارتقاء کیفیت و سرعت در آن، پژوهش حاضر با در نظر گرفتن این فرضیه که «استاندارد و استاندارد سازی نقشی محوری در ارتقاء سرعت و کیفیت ارائه خدمات و سرویس های زنجیره تامین ایفاء می نمایند»، به مطالعات اکتشافی در زمینه اقتضائات گذار به زنجیره تامین الکترونیکی استاندارد محور و الزامات ارتقاء امنیت اطلاعات پرداخته و با بررسی رابطه ها توسط روش توصیفی– تحلیلی و جمع بندی منطقی و هدفمند یافته ها، ضمن پاسخ به سوالات پژوهش، اقتضائات و الزامات این گذار اجتناب ناپذیر را ارائه می نماید.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین الکترونیکی، استاندارد، امنیت اطلاعات
  • میلاد آقایی، عیسی شریفی صفحات 79-100
    امروزه آماد رسانی و پشتیبانی موثر برای شروع و ادامه ماموریت های واحدهای عملیاتی، به عنوان یکی از مباحث اساسی سازمان های نظامی و انتظامی مطرح است و این سازمان ها در پی آن هستند تا بتوانند با استفاده از رویکردهای نوین و کاربردی، این ماموریت را با کمترین هزینه و ضایعات انجام دهند. رویکرد ناب راهبرد و ابزاری نوین در جهت دستیابی به این هدف است. از این رو، این مقاله در پی ارائه الگوی مفهومی زنجیره تامین ناب که یکی از راهبردهای معاونت آماد و پشتیبانی ناجا نیز می باشد، است. این تحقیق از نوع توسعه ای است که با استفاده روش کتابخانه ای، توفان مغزی و دلفی به بیان الگوی مفهومی زنجیره تامین ناب در محیط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می پردازد. در این تحقیق در ابتدا با بررسی مقالات و منابع مرتبط با موضوع تحقیق، شاخص های مرتبط با زنجیره تامین ناب استخراج و در ادامه، با استفاده از روش دلفی در دو دور، شاخص ها در مولفه ها و ابعاد طبقه بندی گردید و سپس، با استفاده از روش توفان مغزی شاخص های کاربردی حاصل از نظرات خبرگان نیز به آن اضافه شد و هر یک از شاخص ها اصلاح گردید. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر 5 بعد مدیریت، خدمات، راهبردی، تامین کنندگان و مشتری مداری به عنوان ابعاد زنجیره تامین ناب ناجا است.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین، زنجیره تامین ناب، الگوی مفهومی، ناجا
  • محمد جعفری صفحات 101-119
    زمینه و هدف
    آماد و پشتیبانی ناجا به عنوان یکی از رده های ستادی، نقش غیر قابل انکاری در میزان توفیق پلیس بر عهده دارد. یکی از عواملی اساسی که موجب افزایش میزان قابلیت معاونت آماد و پشتیبانی در جهت حمایت از ماموریت های پلیس و انجام بهینه امور لجستیکی-آمادی می شود، نحوی تدوین برنامه های راهبردی این سازمان و میزان انطباق پذیری آن با برنامه های کلان نیروی انتظامی است. هدف اصلی این پژوهش در وهله اول، بررسی محتوایی برنامه های کلان نیروی انتظامی با تاکید بر وظایف معاونت آماد و پشتیبانی ناجا است و سپس، در نظر است با ارزیابی ساختار سند راهبردی آماد و پشتیبانی و تعیین مهم ترین راهبردهای این سازمان، میزان انطباق پذیری و سازگاری برنامه های آماد و پشتیبانی با تاکید بر مدیریت زنجیره تامین، با راهبردهای کلان نیروی انتظامی مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار گیرد.
    روش
    این تحقیق به اعتبار هدف از نوع تحقیقات کاربردی و به اعتبار روش از نوع مطالعات توصیفی- تحلیلی است که به بررسی اسناد و مدارک می پردازد. مرجع اصلی این تحقیق اسناد راهبردی پلیس، معاونت آماد و پشتیبانی و سایر مستندات نیروی انتظامی است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.
    یافته و
    نتیجه گیری
    یافته های تحقیق نشان می دهد که؛ اولا، عمده ترین راهبردهای پلیس در سه محور؛ باز مهندسی و بهینه سازی سیستم ها و روش ها، بهبود و بهره وری منابع انسانی و توسعه قابلیت ها و تجهیزات پلیس، استوار است. ثانیا، مهم ترین راهبردهای پلیس که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با ماموریت های معاونت آماد و پشتیبانی ناجا مرتبط می باشد در دوازده حوزه متفاوت قابل طبقه بندی است. ثالثا، سند راهبردی آماد و پشتیبانی ناجا به نحو مناسبی با برنامه های محوری پلیس منطبق بوده و از سازگاری لازم برخوردار است.
    کلیدواژگان: انطباق پذیری، سند راهبردی، راهبرد، آماد و پشتیبانی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران
  • محمد خدابخشی، سپیده ناصری، فریبا دهقان صفحات 121-138
    جهانی سازی، افزایش مقررات سازمان های دولتی و غیر دولتی، فشار و درخواست مشتریان در خصوص رعایت مسائل زیست محیطی باعث شده است سازمان ها به بررسی اقدامات لازم جهت به کارگیری مدیریت زنجیره تامین سبز (GSCM)، به منظور بهبود عملکرد زیست محیطی و اقتصادی خود بپردازند. مدیریت زنجیره تامین سبز، انطباق دهنده عملیات زنجیره تامین سازمان ها با الزامات زیست محیطی در تمامی مراحل طراحی محصول، انتخاب و تامین مواد اولیه، تولید و ساخت، فرآیندهای توزیع و انتقال، تحویل به مشتری و نهایتا پس از مصرف، مدیریت بازیافت و مصرف مجدد به منظور بیشینه ساختن بهره وری و بهبود عملکردها می باشد. مقاله حاضر به بررسی نقش و تاثیر مولفه های زنجیره تامین سبز در موسسات صنعتی پرداخته و شیوه مورد استفاده در آن انجام مطالعات تطبیقی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای و شبکه های الکترونیکی علمی معتبر می باشد و به دنبال یافتن پاسخی مناسب برای این پرسش بوده است که رعایت الزامات زیست محیطی و متناسب با طبیعت در انجام عملیات زنجیره تامین سازمان ها چه تاثیری در بهبود نتایج عملکرد آن ها دارد و در پایان نتیجه می گیرد که زنجیره تامین سبز به دلیل برخورداری از برخی مزایای های راهبردی نظیر سازگاری با طبیعت، کاهش هزینه ها و اعمال نوآوری در تولید محصولات (استراتژی تمایز)، از راهبرد های موفق در سده حاضرتلقی می گردد و پیشنهاد شده است تا سازمان ها و موسسات داخل کشور نیز جهت بهره مندی از این مزایا نسبت به استقرار مولفه های زنجیره تامین سبز همت گمارند.
    کلیدواژگان: زنجیره تامین سبز، تولید سبز، مواد اولیه سبز، توزیع سبز، بازیافت، محیط زیست
  • کریم ابراهیمی صفحات 138-175
    در دنیای متحول امروزی به سبب پیچیدگی مسائل و مشکلات با توجه به پیشرفت روز افزون تکنولوژی واستفاده سازمان ها از سیستم های اطلاعاتی نیاز به اطلاعات برای تصمیم گیری مدیریت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و هر سازمانی که دارای سیستم کنترل و نظارت قوی باشد در شناخت و رفع انحرافات و دستیابی به اهداف و انجام ماموریت ها موفق خواهد بود؛ لذا سازمان ناجا نیز جهت دستیابی به اهداف و انجام ماموریت های خود و جلوگیری از حیف و میل اموال نیاز به سیستمی داشت تا آخرین موقعیت مکانی اموال و تجهیزات را رصد نماید. این سامانه در سال 1386 راه اندازی و در حال بهره برداری می باشد. هدف از این تحقیق بررسی نقش سامانه جامع کنترل اموال دراجرای ماموریت های سازمانی و سوال اصلی این تحقیق بررسی رابطه بین سامانه جامع کنترل اموال با اجرای ماموریت های سازمانی می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و از دوروش کتابخانه ای و میدانی برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق به تعداد 39 نفر شامل کارشناسان وکاربران ادارات معاونت آماد وپشتیبانی ناجا می باشد. برای جمع آوری اطلاعات میدانی از یک پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل یافته های آن از نرم افزار spss استفاده شده است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 0.951 محاسبه شد که نشانگر برقراری بسیار خوب پایایی پرسشنامه می باشد. نتایج بدست آمده نشان می دهد شاخص کاهش اشتباهات در ثبت آمار و صورت وضعیت اقلام بیشترین و شاخص شناخت انحراف از طریق دادن خطا کمترین تاثیر را در اجرای ماموریت های سازمانی به خود اختصاص داده اند. در مجموع 83 درصد از پاسخ دهندگان نیز نقش سامانه جامع کنترل اموال دراجرای ماموریت های سازمانی را زیاد و خیلی زیاد ارزیابی نموده اند.
    کلیدواژگان: کنترل اموال، اثربخشی، حسابرسی، خسارت اموال، کدینگ، اسناد