فهرست مطالب

نشریه اندیشه آماد
پیاپی 44 (بهار 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/03/18
  • تعداد عناوین: 6
|
  • صفحات 1-26
    امروزه سازمان ها به توسعه روابط نزدیک با تامین کنندگان و به طور یکسان با مشتریان تشویق شده اند. شناخت و بررسی اعتماد در روابط زنجیره تامین، درک بهتری از روابط و تعاملات بین تامین کنندگان را موجب می شود. در این پژوهش سعی شده مولفه های «اعتمادسازی در روابط با تامین کنندگان» در مرکز خرید معاونت آماد و پشتیبانی ناجا مورد بررسی قرار گیرد. برای آزمون تحقیق و پاسخگویی به سوالات، از آزمون «فریدمن» استفاده شد. برای انجام تحقیق، پس از مرور ادبیات و مصاحبه و شناسایی مولفه ها، پرسش نامه خبره سنجی جهت تعیین مولفه ها، بین 20 نفر از خبرگان مرکز خرید و خبرگان دانشگاه توزیع شد. نتایج نهایی تحقیق، 12 عامل موثر بر اعتماد در روابط با تامین کنندگان را تایید کرد. عوامل تاثیرگذار بر اعتماد عبارتند از: وفاداری، فن آوری اطلاعات، جهت گیری بلند مدت روابط، مولفه مالی، ارتباطات، تحویل بهنگام، مجاورت مکانی، صداقت، پیوستگی روابط، انعطاف پذیری، مدت روابط، همکاری.
    کلیدواژگان: پایداری روابط باتامین کنندگان، اعتماد، تعهد، رضایت، مرکز خرید معاونت آماد و پشتیبانی ناجا
  • صفحات 27-48
    در قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، به اهمیت حفظ اموال عمومی بالاخص اموال نظامی توسط قانون گذار حساسیت زیادی قائل شده است و اقدامات لازم جهت حفظ اموال و برخورد با متخلفین پیش بینی شده است. ایراد خسارت به خودروهای سازمانی تاثیرات نامناسب و نامطلوبی را از ابعاد مختلف بر جای خواهد گذشت که ابعاد ماموریتی، مالی، جانی و انسانی از آن جمله است. در این مقاله که به صورت علی مقایسه ای است در ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی به جمع آوری اطلاعات پرداخته شد و در مرحله بعد، جامعه مورد مطالعه مشخص (4000 نفر) و در مرحله بعدی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایتعداد نمونه مشخص (120 نفر) شد و در پایان برای جمع آوری داده ها از روش پرسشنامه ای استفاده شده و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس و آزمون خی دو استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که 1- عدم مهارت رانندگی به عنوان عمل منحصر به فرد قابل رسیدگی و توجه است. 2- کارکنان با سنوات خدمتی بالا از تجربیات بالاتر نسبت به کارکنان با سنوات پایین برخوردارند. 3- افسران کادر نسبت به جوانان از تعهد خدمتی بالاتری برخوردار هستند. 4- کارکنان درجه دار با توجه به نوع خدمت صفی (عملیاتی) تجربه بیشتری در امر تحویل و تحول دارند و به این مسئله توجه جدی می نمایند. 5- کارکنان با سنوات خدمتی کم نسبت به دیگران از توجه بیشتری نسبت به تحویل و تحول برخوردار بوده و جدی تر هستند. 6- مدیران و افسران با توجه به سوابق کاری نسبت به جوان ترها به بروکراسی در ایراد خسارت بیشتر آگاهند.
    کلیدواژگان: خسارت، خودرو، آیین نامه سازمانی
  • صفحات 49-80
    امروزه با افزایش رقابت و تغییرات غیر قابل پیش بینی در عرصه کسب و کار سازمان ها برای کسب مزایای رقابتی در دست یابی به اهداف سازمانی و موفقیت در کسب وکار لازم است به صورت چابک عمل کنند. از آن جا که وظیفه یک سازمان خرید، تامین اقلام و ارائه خدمات در زمان و مکان مناسب و با کیفیت قابل قبول می باشد و این موضوع در مجموعه نیروهای مسلح، از اهمیت ویژه برخوردار است لذا باید سازمان عهده دار این ماموریت مهم، برای این که بتوانند نیازهای در حال تغییر مشتریان را پاسخگو باشند و در برابر تغییرات محیط بازار و فن آوری های جدید واکنش نشان دهند و در جهت کسب چابکی گام بردارند. در این راستا تحقیق حاضر با هدف چابک سازی سازمان مورد مطالعه به بررسی و اولویت بندی عوامل موثر بر چابکی در سازمان می پردازد. این تحقیق با مطالعه ادبیات موضوع و انتخاب یک مدل مفهومی مرتبط، توانمندسازهای چابکی را در مورد سازمان مورد مطالعه، تعیین و با استفاده از دو پرسش نامه در مورد قابلیت های چابکی و توانمندسازهای چابکی با روایی 92 درصد و پایایی 89 درصد، همبستگی توانمند سازها با چابک سازی سازمان توسط آزمون چی دو ( ) مورد سنجش قرار می گیرد. در ادامه با توجه به با توجه به میانگین نمرات هر یک از توانمندسازها در طیف لیکرت، عوامل توانمندساز اولویت بندی می شوند. نتایج تحقیق حاکی از اهمیت زنجیره تامین چابک در چابک سازی سازمان می باشد بنابراین مسئولین سازمان باید با شناسایی و برقراری ارتباط مستمر با تامین کنندگان مناسب در جهت ارائه نیازمندی های رده های نظامی مصرف کننده در شرایط عادی و بحرانی به صورت مستمر و در زمان مورد نیاز آنها گام بردارد در غیر این صورت نارضایتی رده ها را به عنوان مشتریان سازمان به دنبال خواهد داشت. با تعیین این عوامل، سازمان مذکور می تواند با اتکا به مجموعه ای از توانمندسازهای چابکی، ضمن ادامه و بهبود فعالیت خود، با استفاده از فن آوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین و سبک رهبری مناسب، با ترویج فرهنگ خدمت به مشتری و استفاده از سبک های مدیریتی مشارکتی، نوآوری را در بین کارکنان ارتقا دهد و با تقویت این مولفه ها، چابکی را افزایش دهد.
    کلیدواژگان: چابکی، ابعاد چابکی، توانمندسازهای چابکی، تامین اقلام، سازمان خرید
  • صفحات 97-116
    در این مقاله ویژگی ها و الزامات (استاندارد) طراحی و ساخت سردخانه های ثابت ناجا مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به نیاز ناجا به سردخانه های ثابت تک واحدی به دلیل بیشتر بودن ضریب عملکرد سیکل های تراکمی و راحت تر بودن نصب و راه اندازی آنها به دلیل کاهش تجهیزات و عدم نیاز به انرژی حرارتی، در ساخت تمام سردخانه های ثابت ناجا از سیکل های تبرید تراکمی استفاده می شود. لذا به دلیل یکنواخت سازی تولید سردخانه، کاهش هزینه های ساخت و نگهداری، کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری و استفاده بهینه از سردخانه در ناجا استاندارد طراحی سردخانه ثابت ناجا تدوین شده است. در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای ناجا حتی المقدور بین این استاندارد و استاندارد کشور و کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود. این استاندارد مشتمل بر آیین کار ساختمان، تاسیسات، تجهیزات فنی، بهداشت، نگهداری و محاسبه بار برودتی سردخانه مواد غذایی می باشد.
    کلیدواژگان: سردخانه ثابت، ناجا، استاندارد، سیکل تبرید جذبی
  • صفحات 117-138
    در دنیای رقابتی امروز، دانش به منبع راهبرد بسیاری از سازمان ها تبدیل شده است. در شرایط ناپایدار امروز ، تنها منبع قابل اتکا برای کسب مزیت رقابتی پایدار دانش است. از این رو مدیریت دانش به وظیفه اصلی سازمان هایی تبدیل شده که به دنبال بهره گیری از این سرمایه ارزشمند خودشانند. بر این اساس هدف این پژوهش بررسی پیامدهای پیاده سازی مدیریت دانش از دیدگاه کارکنان معاونت آماد و پشتیبانی ناجا بود. روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بود . جامعه آماری پژوهش شامل 320 نفر از کارکنان معاونت آماد و پشتیبانی ناجا بود و نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان 175 نفر انتخاب شد . پایایی پرسش نامه به روش آلفای کرونباخ برای ابعاد مدیریت دانش برابر 89/0 محاسبه و تایید گردید. همچنین استاندارد بودن پرسش نامه ها و هنجاریابی آن ها در پژوهش های داخلی ، روایی آزمون را تامین نمود. روش های آماری به کار گرفته شده در پژوهش حاضر از نرم افزار spss استفاده و از آمار توصیفی جهت توصیف متغیرهای نوع استخدامی، سن، وضعیت تحصیلات و سابقه کاری کارکنان و از آزمون کلوموگروف اسمیرنوف (K-S) جهت تایید نرمال بودن داده های آزمون و جهت تایید و یا رد فرضیه ها از آزمون t زوجی استفاده شد . نتایج بررسی ها نشان داد که ابعاد مدیریت دانش مبتنی بر فن آوری زیر ساختی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی از دیدگاه کارکنان معاونت آماد و پشتیبانی ناجا، در وضعیت موجود با وضعیت مطلوب اختلاف معنی داری وجود دارد .
    کلیدواژگان: مدیریت دانش، فن آوری زیر ساختی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی
  • صفحات 139-162
    هدف از این مقاله کمک به تولید کنندگان بهنگام در انتخاب مناسب ترین تامین کننده و ارزیابی عملکرد آنان است. بسیاری از تولید کنندگان فلسفه بهنگام بودن را با توجه به مزیت رقابتی آن در بازار جهانی امروزی به کار می گیرند. بستر موفقیت تولید بهنگام، هدایت شرکت ها به استفاده از این فلسفه در تمامی زنجیره تامین است. تهیه قطعات و مواد، موضوع بسیار مهمی در اجرای موثر و موفقیت آمیز فلسفه بهنگامی است. بنابراین، انتخاب تامین کننده و ارزیابی عملکرد آن ها در روابط بلند مدت، در این محیط از اهمیت بیشتری برخوردار است. سیستم پیشنهاد شده در این تحقیق تولید کنندگان را در این زمینه یاری می نماید. در این تحقیق سیستم های انتخاب تامین کننده و ارزیابی عملکرد آن ها ارائه شده است. رویکرد پیشنهادی محدود به تامین بهنگام نیست و سایر تولید کنندگان نیز می توانند از آن در انتخاب مناسب ترین تامین کننده و ارزیابی عملکردشان استفاده نمایند. داده های مربوط جهت شبکه عصبی، از کارخانه اتومبیل سازی گرفته شده است و نتیجه نشان داده که می توان از سیستم های پیشنهادی به طور موثری استفاده نمود.
    کلیدواژگان: تولید بهنگام، انتخاب تامین کننده، ارزیابی عملکرد، تامین کننده، شبکه عصبی