فهرست مطالب

نشریه سد و نیروگاه برق آبی ایران
پیاپی 1 (بهار 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/03/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • عطیه احمدی، محمود گلابچی، سعید یوسفی* صفحات 1-12
    فرض رویکرد متعارف مدیریت پروژه این است که با جهانی منظم و قابل پیش بینی روبروست. این در حالیست که ویژگی هایی همچون تعداد زیاد اجزا، وابستگی متقابل میان آنها، درجه بالای هم افزایی، تنوع اجزا و مهمتر از همه رفتار غیرخطی که از مشخصه های اصلی سیستمهای پیچیده میباشد، باعث شده ماهیت پروژه های ساخت کاملا متفاوت با قبل به نظر آید. در ابتدا معمولا پیچیدگی یک مشکل به نظر نمیرسد، اما با شکل گیریش در داخل ساختار پروژه و توسعه اش به عنوان تابعی از اجرای کار پروژه، عدم تعادل به راحتی رخ داده و موقعیت پروژه را بحرانی خواهد کرد. در این موقعیت هر یک از عوامل اصلی پروژه، عاملی را به عنوان عامل تغییر دهنده شرایط نام خواهند برد. در چنین شرایطی، مدیران پروژه علاوه بر حل پیچیدگی پروژه و ارائه راهکارهای لازم باید بتواند حمایت ذینفعان کلیدی را به همراه خود داشته باشد تا بتوانند راهکارها را اجرایی کند. این در صورتی است که در پروژه های واقعی دلایل مدیران پروژه برای حامیان غیر منطقی جلوه داده و حتی از نظر آنها بخش دیگری از پروژه مهمتر به نظر می رسد. در واقع بسیاری از حمایت کنندگان پروژه درک متفاوتی از پیچیدگی پروژه نسبت به درک مدیران پروژه خواهند داشت. این موقعیت در هنگام نگه داشتن پروژه در زمان برنامه ای تشدیدتر خواهد شد، با افزایش پیچیدگی تحت این فشار، تمرکز مدیران پروژه بیشتر به سمت داخل پروژه است، مدیران پروژه وقتی برای اندیشیدن به محیط اطراف و یا در نظر گرفتن احتمالات مختلف را نخواهند داشت. در صورتی که از منظر سیستمی مشکلاتی که در سیستم رخ میدهد معمولا دارای عللی چندگانه است. در این تحقیق به دنبال ارائه چارچوب نظری برای شناخت پیچیدگی پروژه، ابتدا پیچیدگی تعریف شده و پروژه ساخت به عنوان پروژه پیچیده اثبات می شود. در ادامه به منظور ارائه چارچوبی مشترک برای درک یکسان عوامل پروژه، انواع مختلف پیچیدگی و شاخص های خاص هر نوع پیچیدگی معرفی و تشریح خواهد شد.
    کلیدواژگان: پیچیدگی، شاخص های پیچیدگی، مدیریت پروژه، صنعت ساخت
  • محمود حسینی، حمیدرضا وثوقی فر صفحات 13-21
    مخازن ذخیره سازی مایعات یکی از شریان های حیاتی کشورها با اهیمت زیاد محسوب می شوند. بنابراین رفتار دینامیکی این مخازن باید بررسی گردد. در این تحقیق ابتدا، صحت سنجی الگوی اجزای محدود با نتایج به دست آمده از یک مخزن مقیاس شده ی آزمایشگاهی با اندازه ی المان های مختلف انجام و تحلیل های مودال و تاریخچهی زمانی انجام شد و نتایج تلاطم سطح آزاد به دست آمده از هر نوع المان بندی به وسیله ی برنامه ی آماری 17SPSS با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شد. سپس یک مخزن مستطیلی بتنی به حجم 1000 مترمکعب با المان بندی های مختلف بررسی و تحلیل های مودال و تاریخچه ی زمانی انجام شد. در نهایت رکورد زلزله ی «نورثریچ» به صورت دو مولفه یی افقی و سه مولفه یی به مخزن M31000 به صورت تاریخچه ی زمانی وارد شده و نتایج تحلیل شده اند. نتایج صحت سنجی المان بندی ها به روش تحلیل های مودال و تحلیل های هارمونیک سینوسی تاریخچه زمانی نشان می دهد که اندازه ی المان بندی در پاسخ ها قابل تامل بوده و فقط با تحلیل های مودال به راستی آزمایی مخزن مدل (الگو) شده به روش اجزای محدود نمی توان پرداخت و اندازه المان های با ارتفاع به طول بزرگتر از 1 نتایج مطلوبی را نمی دهد. همینطور نتایج دینامیکی تاریخچه زمانی نشان می دهد که اثر مو لفه عمودی در تحلیل های سه مولفه ای تاثیری بر تلاطم سطح آزاد آب ندارد ولی باعث افزایش فشارهیدرودینامیکی در مقایسه با تحلیل دو مولفه افقی می شود.
    کلیدواژگان: مخازن حاوی مایعات، فشار هیدرودینامیکی، اندرکنش بین سازه، مایع، تحلیل تاریخچه ی زمانی
  • فرشید ابراهیمی اوردکلو*، سهیل رضاپور، مسعود منتظری نمین، علی خراسانی زاده صفحات 22-27
    نیروگاه های برق آبی نقش مهمی را در تولید برق یک کشور به عهده دارند و برای انتقال آب از مخزن سد معمولا از آبگیرهای افقی استفاده می شود؛ در زمان آبگیری از مخازن سدها، پدیده ای به نام گرداب موجب کاهش راندمان آبگیری و صدمه رساندن به تجهیزات نیروگاهی می شود. عمق آبی که در تراز های کمتر از آن شدیدترین گرداب ها تشکیل می شود به عنوان عمق استغراق بحرانی معروف است و در هنگام بهره برداری از سدها نبایستی در ترازهای کمتر از این عمق آبگیری کرد. بنابرین بررسی مهمترین عوامل موثر روی عمق استغراق بحرانی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این تحقیق با کمک گرفتن از مدل آزمایشگاهی سد سیاه بیشه(مدل 20/1) و مدل عددی دو بعدی در قائم با استفاده از نرم افزار Fluent، پارامتر سرعت محوری به عنوان یکی از مهمترین پارامترهای هیدرودینامیکی موثر روی عمق استغراق بحرانی و قدرت گرداب پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: آبگیر افقی، عمق استغراق بحرانی، گرداب، سدهای نیروگاهی، Fluent، سرعت محوری
  • حسین چهاردولی صفحات 28-32
    افزایش پایداری و کاهش آب اندازی دوغاب سیمانی طی زمان تزریق بخصوص در مقاطعی که سنگ دارای ریز تخلخل هایی است که پروسه تزریق را طولانی می نماید، از اهمیت بالایی برخوردار است. به منظور کاهش اثر آب اندازی دوغاب سیمانی و افزایش قابلیت نفوذ دوغاب در ریز تخلخل های موجود در سازندهای سد گتوند، استفاده از پودر میکروسیلیس در طرح اختلاط دوغاب مطرح شده که نتایج طرح های آزمایشگاهی، اثر بخشی موثر پودر میکروسیلیس را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: سد گتوند، پرده آببند، دوغاب سیمانی، میکروسیلیس، آب اندازی
  • فاطمه غزالی، سیدعلی اکبر صالحی نیشابوری*، محمدرضا کاویانپور صفحات 33-39
    تخلیه کننده تحتانی در سدهای بلند به دلایلی از جمله کنترل آبگیری اولیه، تخلیه رسوبات مخزن، رهاسازی آب جهت آبیاری، و کاهش تراز مخزن برای تعمیر و نگهداری ساخته می شود. به علت وجود جریان با سرعت زیاد در قسمت تحت فشار مجرا که در سدهای بلند به ازای بار آبی مخزن سد ایجاد می شود، احتمال وقوع کاویتاسیون خصوصا در اطراف دریچه در این سازه بسیار زیاد است. لذا هوادهی جریان جزء لاینفک جریان در این مجاری محسوب می شود که توجهات بسیاری را معطوف خود ساخته است. در مطالعه حاضر مدل 1 به 10 تخلیه کننده تحتانی سد جگین به صورت عددی مدل گردیده و نتایج آن با نتایج حاصل از مدل آزمایشگاهی ساخته شده در موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو با همان مقیاس مورد تایید قرار گرفته است. برای بررسی تاثیر هندسه مجرا بر هوادهی جریان، مدل های عددی مشابه با مدل اولیه، ولی با ارتفاع متفاوت شبیه سازی شد. نتایج نشان دهنده تاثیر بسزای ارتفاع مجرا بر هوای ورودی از هواده و توزیع غلظت هوا در عمق می باشد. در حالت ثابت نگه داشتن عرض مجرا با افزایش نسبت عمق به عرض مجرا تا حد مشخصی، میزان هوای ورودی از هواده افزایش و پس از آن کاهش می یابد. غلظت در عمق نیز با افزایش نسبت عمق به عرض مجرا افزایش می یابد. بر اساس مطالعات انجام گرفته از نقطه نظر هیدرولیکی محدوده 5/1 الی 2 برای نسبت عمق به عرض، محدوده مناسبی است و سایر نسبت ها بر روی کاهش هوادهی و ضریب  موثر است.
    کلیدواژگان: تخلیه کننده تحتانی، تحلیل عددی، هوادهی، نرم افزار فلوئنت
  • حسین صمدی بروجنی، حمیدرضا احمدی بهبهانی صفحات 40-49
    با توجه به تحولی که در صنعت برق ایران رخ داد و از آبان ماه سال 1382 بازار برق کشور راه اندازی شد، یکی از دغدعه های بهره برداری از نیروگاه های برق آبی، اثرات این بازار بر این نوع نیروگاه ها بوده است. لذا در این تحقیق سعی شده با توجه به اطلاعات موجود، اثرات بازار برق بر مدیریت بهره برداری از مخازن سدهای نیروگاهی خوزستان (مطالعه مورد نیروگاه دز) مورد توجه قرار گیرد. بررسی آماری عملکرد بازار برق کشور نشان داده میزان تولید واقعی اتفاق افتاده توسط این نیروگاه ها (که طبق دستور دیسپاچینگ ملی صورت می پذیرد) اختلاف قابل توجه با برنامه پیشنهای تولید آنها داشته بطوریکه در حدود 62 درصد روزهای سال 1389، تولید اتفاق افتاده در نیروگاه های منطقه خوزستان با برنامه تولید پیشنهادی این نیروگاه ها مغایرت داشته است. بدین ترتیب نتیجه گیری می شود که دستورات دیسپاچینگ ملی بر مدیریت آب مخازن سدهای نیروگاهی منطقه خوزستان اثر قابل ملاحظه داشته است. لذا در این مقاله با توجه به ضوابط قواعد موجود در بازار برق کشور، پیشنهادات عملی جهت رفع این مشکل ارائه شده است.
    کلیدواژگان: بازار برق، نیروگاه برق آبی دز، استان خوزستان، مدیریت مخازن
  • معین ابوالقاسمی، محمدصادق قاضی زاده، مهرداد ستایش نظر صفحات 50-55
    مفهوم نیروگاه مجازی را می توان برای تجمیع منابع انرژی پراکنده در سیستم های قدرت تجدیدساختاریافته استفاده نمود. این مقاله یک مدل بهینه-سازی که راهبرد بهره برداری بهینه، حداکثر سود و کاهش آلودگی برای یک نیروگاه مجازی را فراهم می کند، ارائه مینماید. نیروگاه مجازی در نظر گرفته شده در این مقاله شامل یک توربین بادی، یک سیستم تولید همزمان برق و حرارت، چندین واحد تولید پراکنده و بارهایی با قابلیت قطع، می-باشد. نیروگاه مجازی می تواند در بازار عمده فروشی برق با دو نقش تولیدکننده و مصرف کننده، مشارکت نماید. مدل ارائه شده یک مسئله برنامه ریزی غیرخطی توام با اعداد صحیح به همراه قیود می باشد. در این مسئله تابع هدف سود نیروگاه مجازی است که هدفش تامین انرژی بارهای حرارتی و الکتریکی می باشد. نتایج بدست آمده با استفاده از GAMS کارائی مدل برای تامین تقاضا و کاهش آلودگی را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: نیروگاه مجازی، منابع انرژی پراکنده تولید پراکنده، بازار برق، کاهش آلودگی
|
  • S. Yousefi Pages 1-12
    The conventional approach of project management assumes the project manager face with regular and predictable environment. While features such as The large number of components, Interdependence between them, A high degree of synergy, Variety of components, and Above all, the nonlinear behavior, those the main characteristic of complex systems have caused the nature of construction projects appears quite differently than previous one. At first, Complexity is not usually a problem, but with its formation within the project structure and its development as a function of the project, Imbalances can easily occur and will make the situation of the project critical. In this situation, each key elements of project will call some agents as the condition changing agents. In such situations, the project managers, in addition to solve the complexity of project and provide necessary solutions, should be able to have the support of key stakeholders. However, in actual projects, project manager reasons have been illogical for supporters and even another part of project seem to be more important in their opinion. Indeed, many project sponsors have different understanding of the complexity of the project compare with project managers. The status will be escalated when the manager have to keep the project on time. Under this pressure, the project managers focus more toward the project. Project managers do not have any time to think about the environment or consider various possibilities. While from a system perspective, problems that can occur in systems usually have multiple causes. This study seeks to provide a conceptual framework for understanding the complexity of the project, first define the complexity and then introduce the construction project as a complex project. More ever, to have the same understanding of the project, common framework will be introduced and explained.
  • M. Hoseini, Hr Vosoghfar Pages 13-21
    Liquid storage tanks are considered as a vital artery with high importance. Therefore, the dynamic behavior of liquid storage tanks should be investigated. In this study, At first, the verification of finite element method based on the result of scaled experimental tank with different dimensions of elements was done.Then, modal and time history analyses were conducted and the free surface sloshing was investigated. The results of different element types were compared with the experimental results used statistical program SPSS17. In the next step a concrete rectangular tank with 1000m3 capacity was studied with different dimension of elements. Finally, the time history of North ridge earthquake record was applied to 1000m3 tanks with two and three horizontal and vertical components and the result of this analysis was evaluated. The results of modal and time history analyses showed that the effect of dimension of elements on the response is considerable and modal analysis alone cannot validate the modeling of tanks with the finite element method and the dimensions of elements with ratio height to length larger than 1 did not show good agreement as well as the results of dynamic analyses showed that The presence of vertical earthquake ground motion in combination with horizontal ground motion do not have any significant effect on the sloshing behavior water in the tank. However, the vertical earthquake acceleration can have remarkable effects on the maximum hydrodynamic pressure, and its distribution on the tank walls.
    Keywords: Liquid Storage Tanks, Hydrodynamic Pressure, Interaction Between Structure, Liquid, Time History Analysis
  • F. Ebrahimi Pages 22-27
    Hydroelectric plants are responsible the important role to generate electricity in a country and horizontal intakes is usually used to transfer water from the reservoir, In dehydration time of dams reservoirs, a phenomenon called vortex lead to reduces the efficiency of power plant and destroys the equipments of power plant .The water depth at the lower level that the strongest vortex is formed is known as the critical submergence depth and during operation of the dams should be not dehydrated at levels less than the this depth. So consider the most important factors on the critical submergence depth are very important. The axial velocity in this study as one of the most effective hydrodynamic parameters on the critical submergence depth and the vortex has been investigated with assisting of experimental model of Siahbishe dam (1/20 model) and numerical model of vertical two dimensional and with using of Fluent software
    Keywords: horizontal intake, critical submergence depth, vortex, power plant dams, Fluent, axial velocity
  • H. Chahardoli Pages 28-32
    Increasing the cement grout stability and reduction of its bleeding during grouting process is very important, especially in rocks with micro porosity that increase duration of grouting. For reducing the bleeding affect of cement grout and increasing penetrability grout into micro porosity of Gotvand dam formations, using of micro silica fume is offered in grout mix design. The results of lab mix design represent the effectiveness of micro silica fume
    Keywords: Upper Gotvand Dam, Grout Curtain, Cement Grout, Micro Silica Fume, Bleeding
  • H. Samadi, Hr Ahmadi Pages 40-49
    Iranian National Power Market (INPM) has been established and started since 2003 and one of the most concerning of hydropower is the INPM’s impact on the hydropower operation. According to Khuzestan Water and Power Authority (KWPA) data for Dez hydropower dam, it seems that the national dispatching center may order the operator of hydropower to increase generation of power sometimes. Results showed that in 2010 the amount of power generation based on the national dispatching center schedule for Dez hydropower weren’t matched with power generation plan of KWPA, as owner of Dez hydropower. This happened for 62% time duration of 2010. This caused to lose some water resources and the reservoir water surface level was decreased more than value obtained from rule curve operation. So in this paper, suitable guidelines has been discussed and suggested to matching the INPM and manager of KWPA power generation schedule.
    Keywords: Power Market, Dez hydropower plants, Iran
  • M. Abolghasemi Ghazizade, M. Setayeshnazar Pages 50-55
    Concept of Virtual Power Plant (VPP) can be used to aggregate Distributed Energy Resources (DER) units into restructured power systems. This paper presents an optimization model that provides optimal operating strategy and benefit maximization scheme as well as the reduction of the emission for a VPP. The VPP considered in this paper consists of a wind turbine, a CHP system, several DGs, and loads with curtailment options. VPP can be participated in wholesale power market as an entity with dual role including producer and consumer. The presented model is a nonlinear mixed-integer programming problem with constraints. In this problem, Objective function is VPP profit with aim supply both thermal and electrical energy demands. The results demonstrate the efficiency of the proposed approach to satisfy the demand and to reduce emissions.
    Keywords: Virtual Power Plant, Distributed Energy Resources, Distributed Generation, Power Market, Emission Reduction