فهرست مطالب

میکروبیولوژی کاربردی در صنایع غذایی - سال یکم شماره 1 (پاییز 1394)

مجله میکروبیولوژی کاربردی در صنایع غذایی
سال یکم شماره 1 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/09/20
  • تعداد عناوین: 6
|
  • بهاره پاکپور، امیرحسین حدیدی، مجید نواییان، پروانه جعفری، بهرام قبادنیا، بتول محمدی صفحات 1-11
    در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که اتانول در تمام مدل های آزمون حافظه ازجمله حافظه اجتنابی مهاری منجر به فراموشی می شود. پروبیوتیک ها مکمل های غذایی و دارویی تهیه شده از میکروارگانیسم های زنده می باشند که با بهبود تعادل میکروبی روده، اثرات مفیدی بر روی میزبان (انسان یا حیوان) اعمال می کنند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر، لاکتوباسیلوس برویس، پروبیوتیک بومی جداشده از لبنیات سنتی ایران بر یادگیری احترازی غیرفعال موش صحرایی بود. در این تحقیق از 96 موش صحرایی نر نژاد ویستار با وزن تقریبی 200 تا gr250 استفاده شد. برای القاء فراموشی از اتانول به صورت تزریق زیر جلدی قبل از آزمون استفاده شد و همچنین گاواژ موش ها، ml0/1 بافرفسفات حاوی به تنهایی یا همراه با لاکتوباسیلوس برویس به مدت یک ماه صورت گرفت. آزمون رفتاری با استفاده از دستگاه یادگیری احترازی غیرفعال انجام شد. نتایج این تحقیق مشخص کرد که تزریق زیر جلدی قبل از آزمون اتانول منجر به فراموشی می شود. این فراموشی در گروه مصرف کننده پروبیوتیک بازگردانده می شود. یافته های این تحقیق نشانگر اثر افزایشی لاکتوباسیلوس برویس پروبیوتیک بومی جداشده از دوغ ترخینه، در یادگیری شرطی احترازی غیرفعال در موش صحرایی نر نژاد ویستار می باشد که تزریق زیر جلدی از اتانول را دریافت کردند. این امر نشان دهنده اثر بهبوددهنده پروبیوتیک های خوراکی بر حافظه و یادگیری است.
    کلیدواژگان: فراموشی، پروبیوتیک، اتانول، رت
  • حمیدرضا ریاضی، ناصر کریمی، قباد عسگری جعفرآبادی، الهام غفوری صفحات 12-20
    تعداد 16 راس گوساله ماده تازه متولدشده در 4 تیمار 4 تکراری موردبررسی قرار گرفتند، تیمار 1 به عنوان شاهد، به تیمار دو پروبیوتیک باکتریایی بر پایه لاکتوباسیلوس به مقدار gr1 در روز، به تیمار سه پروبیوتیک مخمری بر پایه ساکارومیسس سرویسیه به مقدارgr2 در روز و به تیمار چهار مخلوط هر دو پروبیوتیک (gr2 پروبیوتیک مخمری + gr1 پروبیوتیک باکتریایی) از روز سوم تا هفتادم پس از تولد همراه با شیر به ازای هر راس گوساله خورانده شد. جهت تعیین شاخص های خونی از قبیل گلوکز، پروتئین، تری گلیسیرید، کلسترول، کلسیم، فسفر و بتا هیدروکسی بوتیریک اسید از تمام گوساله ها در سه نوبت (بدو تولد، 40 و 70 روزگی) از سیاهرگ گردن نمونه خون گرفته و اندازه گیری شد. از نظر شاخص های خونی میزان کلسترول پایان دوره تیمار چهار کمتر و میزان βHBAو کلسیم میان دوره در تیمارهای سه و چهار بیشتر از سایر تیمارها مشاهده شد (P>0/05). مصرف خوراک و افزایش وزن در تیمارهای سه و چهار در هفته های چهارم و پنجم به میزان معنی داری بیشتر از سایر تیمارهامشاهده شد (P>0/05) سه مورد اسهال در گروه شاهد و یک مورد در تیمار دو دیده شد اما در تیمارهای دیگر هیچ موردی از اسهال مشاهده نگردید. نتایج نشان می دهد هم کوشی پروبیوتیک باکتریایی و مخمری تا سن 40 روزگی بیشترین اثربخشی را دارد و کاهش تاثیر بعد از این زمان می تواند به نحوه مصرف و تغییر جایگاه اثر پروبیوتیک ها همزمان با توسعه شکمبه مربوط باشد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، گوساله، شاخص های خونی، مصرف خوراک، افزایش وزن
  • مژگان خسروبیگی، پروانه جعفری، عباس اخوان سپهی صفحات 21-31
    یکی از مهم ترین مشکلات بشر در کشورهایپیشرفته، استرس و نقش آن در افزایش علائم انواع بیماری ها است. با شناخت عملکرد میکروفلور در کنترل فرایندهای مغزی، به نظر می رسد که شاید بتوان از پروبیوتیک ها برای کنترل و بهبود عملکرد واکنش های مغزی ازجمله کنترل استرس بهره برد. ازاین رو در این پژوهش، تاثیر باکتری پروبیوتیکلاکتوباسیلوس رامنوسوسLX-108 برکنترل ترشح میزان هورمون آدرنوکورتیکوتروپین در رت نر نژاد ویستار، تحت شرایط استرسی بی حرکتی مزمن موردمطالعه قرار گرفت. برای انجام این تحقیق 24 رت صحرایی نر نژاد ویستار به وزن تقریبی gr200- 180 به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند شامل: گروه کنترل منفی، کنترل مثبت (دریافت کننده استرس بی حرکتی مزمن ) و گروه تجربی (دریافت کننده ml1 سوسپانسیون خوراکی پروبیوتیک تحت شرایط استرس). وزن رت ها هر هفته اندازه گیری شد و پس از 3 هفته، حیوانات توسط اتر بی هوش و خون گیری مستقیم از قلب آن ها به عمل آمد. پس از جداسازی سرم خون، غلظت هورمون آدرنوکورتیکوتروپین با کیت اختصاصی و با روش الایزا تعیین شد. همچنین با نمونه گیری از مدفوع، الگوی میکروفلور روده نیز تعیین گشت. نتایج حاصله از این تحقیق نشان داد که مصرف پروبیوتیک LX-108 می تواند از افزایش هورمون آدرنوکورتیکوتروپین القاشده با استرس بی حرکتی مزمن ممانعت نماید. همچنین این پروبیوتیک می تواند تعداد باکتری های اسیدلاکتیک روده را افزایش داده و از افزایش تعداد انتروباکترهای القاء شونده با استرس ممانعت می کند. از سوی دیگر این پروبیوتیک از کاهش وزن شدید ایجاد با استرس نیز ممانعت می نماید. باکتری پروبیوتیکلاکتوباسیلوس رامنوسوسLX-108 و محصولات تولیدی با آن می توانند پس از انجام آزمون های کلینیکی به عنوان عوامل موثر در کاهش استرس و اثرات مخرب آن به کار گرفته شوند.
    کلیدواژگان: استرس، پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس رامنوسوس LX، 108، میکروفلور و آدرنوکورتیکوتروپیین
  • مازیار کرمی، فرزانه تفویضی، پروانه جعفری، مریم تاج آبادی ابراهیمی صفحات 32-42
    شیر مادر به عنوان تنها منبع تغذیه در ماه های اول پس از تولد، می تواند عامل مهمی در و توسعه میکروارگانیسم های موجود در روده نوزاد باشد. بنا به اهمیت باکتری های اسیدلاکتیک به خصوص لاکتوباسیل ها در سلامت انسان، شناسایی مولکولی این باکتری ها می تواند گامی موثر در به کارگیری آن ها در محصولات فرا ویژه باشد. هدف از این تحقیق، تشخیص و شناسایی سویه های لاکتوباسیلوس موجود در شیر مادر است. در این مطالعه پس از غنی سازی نمونه های شیر در محیط ام آر اس براث، جداسازی و خالص سازی سویه ها در همان محیط کشت صورت گرفت. پس از بررسی های میکروسکوپی با آزمون های بیوشیمیایی ازجمله تخمیر قند، تولید گاز و آزمون آنتی بیوگرام ، خصوصیات اولیه باکتری ها تعیین شد.در نهایت شناسایی مولکولی بر اساس توالی های16sRNA و سپس انگشت نگاری ژنومی از طریق REP-PCR انجام شد. باسیل ها و کوکسی های گرم مثبت و کاتالاز منفی شناسایی و بر اساس نمونه و مورفولوژی کلنی کدگذاری گردیدند.BLASTموردبررسی قرار در مرحله بعد باکتری هایی که در آزمون های آنتی بیوگرام، تخمیر قند و تولید گاز تفاوت هایی از خود نشان داده بودند برای شناسایی مولکولی انتخاب شدند. در نهایت محصولاتPCR توالی یابی شدند و توالی ها در نرم افزار BLAST موردبررسی قرار گرفتند.نتایج توالی یابی با استفاده از سرور EZ TAXONآنالیز شد. نتایج نشان داد که سویه های جداشده از نوع پدیوکوکوس لولی، لاکتوباسیلوس رامنوسوس و لاکتوباسیلوس فرمنتوم بودند .شیر مادران می تواند به عنوان منبعی از اسیدلاکتیک باکتری های پروبیوتیکی مورد توجه باشد که ممکن است نقش مهمی در پیشگیری ابتلا نوزادان به بیماری های عفونی داشته باشد . از طرفی تحقیق حاضر نشان دهنده کارایی انگشت نگاری ژنومی REP-PCR با کمک نشانگر 5GTG در بررسی روابط فیلوژنیک و تنوع باکتری ها می باشد .
    کلیدواژگان: شیرمادر، لاکتوباسیلوس، 16sRNA، REP، PCR
  • مهتاب نوری فرد، رامین حمیدی فراهانی، آراسب دباغ مقدم، مریم داد منش، سیدمیلاد موسوی جرائری صفحات 43-50
    پروبیوتیک میکروارگانیسم هایی هستند که با کاهش خستگی، بهبود عملکرد ایمنی و حفظ عملکرد سالم دستگاه گوارش باعث تاثیر مثبت بر عملکرد افراد می شوددر این مطالعه اثر مصرف مکمل پروبیوتیک باسیلوس کواگولانس بر توان جسمی ورزشکاران موردبررسی قرار گرفت.این مطالعه بر روی 40 ورزشکار داوطلب انجام شد. افراد به 2 گروه تقسیم شدند.یک گروه آب میوه پروبیوتیک حاوی 109×2 کلنی مکمل پروبیوتیک باسیلوس کواگولانس و گروه کنترل ماده پایه پروبیوتیک (دارونما)،دریافت کردند. در طی 8 هفته و هر 15 روز یک بار در زمان قبل و بعد از انجام دو 100 متر از افراد خون گیری انجام و میزان لاکتات اندازه گیری شد و همچنین شرایط روحی افراد در طی مصرف پروبیوتیک با استفاده از پرسشنامه Profile of Mood States ارزیابی شد. نتایج مطالعه نشان داد مصرف مکمل پروبیوتیک باسیلوس کواگولانس با کاهش میزان لاکتات باعث افزایش چشمگیری در فعالیت بدنی ورزشکاران گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل شد. همچنین افراد مورد آزمون شرایط روانی مناسب تری در مقایسه با گروه کنترل داشتند.با توجه به نتایج این مطالعه مصرف پروبیوتیک بر بهبود شرایط جسمی و روانی افراد تاثیرگذار است.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، باسیلوس کواگولانس، خستگی، لاکتات، POMS
  • علیرضا کلارستاقی، منصور بیات، سید جمال هاشمی، ودود رضویلر صفحات 51-62
    هدف از این مطالعه، مقایسه دو روش کوانتوم دات، کادمیوم تلوریوم و هسته –پوسته مگنت –سیلیکا جهت سنجش آفلاتوکسین B1 بر اساس انتقال انرژی رزونانس فلورسانساز کوانتوم دات به رودامین 123 می باشد. کوانتوم دات کادمیوم تلوریوم از طریق روش رفلاکس در فاز آبی، دمای بالا، pHقلیایی و تحت جریان گاز ازت سنتز شد. از تایوگلیکولیک اسید به عنوان پایدارکننده و پوشش دار کننده استفاده شده است. پس از سنتز کوانتوم دات، ایموبیلیزاسیون آنتی بادی ضد آفلاتوکسین B1 خریداری شده روی آن انجام شد. متعاقبا هسته –پوسته مگنت –سیلیکا با استفاده از کلرید آهن سه ظرفیتی و سولفات آهن تحت جریان گاز ازت و pHقلیایی و افزودن محلول TEOSسنتز شد. بیوکونژوگه آفلاتوکسین B1 –آلبومین نیز پس از تهیه با رودامین 123 نشان دار شده است. واکنش ایمونولوژیک اختصاصی بین آنتی بادی ضد آفلاتوکسین B1 موجود در سطح کوانتوم دات و آفلاتوکسین B1 نشان دار شده سبب می شود که فلوروفور رودامین 123 (پذیرنده) و کوانتوم دات (دهنده) در مجاورت فضایی موجب ایجاد پدیده انتقال انرژی رزونانس فلورسانس به محض تهییج نوری کوانتوم دات شوند. در غیاب آفلاتوکسین B1 نشان دار نشده، کمپلکس آنتی ژن –آنتی بادی پایدار بوده و نشر قوی کوانتوم دات مشاهده می شود.در حضور آفلاتوکسین B1 آزاد، این آفلاتوکسین با آفلاتوکسین –آلبومین نشان دار شده جهت باند شدن به آنتی بادی کونژوگه شده با کوانتوم دات رقابت نموده به نحوی که پدیده انتقال انرژی رزونانس فلورسانس به طور فزاینده ای مهار می شود. یک ارتباط خطی بین کاهش شدت فلورسانس رودامین با افزایش غلظت آفلاتوکسین B1 در نمونه در محدوده 0/01 تا M/mlμ0/06 وجود دارد. استفاده از هسته - پوسته مگنت –سیلیکا به عنوان تشدیدکننده سیگنال سبب می شود حساسیت سیستم از 11-10×2 به M/mlμ12-10×2 افزایش پیدا کند.
    کلیدواژگان: کوانتوم دات کادمیوم تلوریوم، آفلاتوکسین B1، هسته - پوسته مگنت - سیلیکا، انتقال انرژی رزونانس فلورسانس
|
  • Bahareh Pakpour, Amir Hosein Hadidi, Majid Navaeian, Parvaneh Jafari, Bahram Ghobadnia, Batool Mohammadi Pages 1-11
    Animal studies show that ethanol exerts amnesic effects in different models of memory such as inhibitory avoidance.Probiotics are food supplements and pharmaceutical substances prepared from living microorganisms that with enhancement of microbial equilibrium of intestinal microbiota,insert useful effects on the host (human/animal. The aim of this study was examination of TD4, the native Iranianprobiotic isolated from Traditional dairy product on the rat passive avoidance. In this study use as 96 male wistar rats with 200-250 grams weight range. For induced amnesia used as ethanol and for one mount administrated with1×10 9 cfu/ml of with or without probiotic bacteria.The step-through passive avoidance used in the present study to examine long-term memory in male Wistar rats. Results indicate that post-training sub cortical (SC) administration of etanol (1 mg/kg) induce amnesia. This amnesia was reversed in probiotic receiving groups. Results of this study showed that the lactobacillus brevisisolated fromTarkhineh dough, enhance the on passive avoidance learning of male Wistar rats that resiveetanol. Our data demonstrate the positive effect of this probeotic on learning and memory.
    Keywords: Amnesia, probiotic, etanol, Rat
  • Hamidreza Riazi, Naser Karimi, Ghobad Asgari, Elham Ghafouri Pages 12-20
    16 newborn calves were randomly assigned to four experimental groups (4 calves for each group). T₁:control group, T₂:1 gr day-1 bacterial probiotic, T₃:2 gr day-1 yeast probiotic and T₄:1 gr day-1bacterial gr day-1yeast probiotic was added in their daily milk Consumption until 70 days of age.Blood samples were obtained from jugular vein to determination of blood parameters such as Glucose (GLU), Total protein (TP), Triglyceride (TG), Cholesterol (Cho), Calcium (Ca), Phosphorus (P), and Beta- Hydroxyl Butyric Acid (βHBA (, at three times (present at birth,40 and 70 days. Amount of cholesterol in Treat 3 at the end of period was lower than other treatments and the amounts of βHBA and Ca in Treat 3,4 at the middle of period were higher than other treatments (p
    Keywords: Probiotic, Calf, Blood parameters, feed intake, Body weight.
  • Mojgan Khosrobeigi, Parvaneh Jafari, Abbas Akhavan Sepahi Pages 21-31
    Stress and its role in amplifying symptoms of disease, is one of the most important problem of mankind in developed counties. By identification of the roles of microflora in brains function, it seems that probiotics could be used for control and ameliorating of brain responses such as stress. So in this study, the effect of Lactobacillus rhamnosus LX-108, in ACTH secretion level was investigated in male wistar rats under chronic restraint stress (CRS). In this research 24 male wistar rats weighing 180- 200 gr randomly divided in to 3 groups: Negative control, Positive control (received CRS), and trail group (orally gavaged with 1 ml of probiotic suspension and received CRS). Rat’s weight was measured every week and animals were anesthetized with ether after three weeks, and blood samples were obtained directly from their hearts. ACTH concentrations of sera were measured by ELISA method with special kit. Indeed microflora profile was identified in fecal samples. Our results showed that administration of LX-108 can inhibit the induction of ACTH under CRS condition. Besides this probiotic resulted in increasing of intestinal Lactic acid bacteria and decreasing the Enterobacteriaceae level which induced in CRS condition. Fortunately administering of this probiotic inhibit weight loss induced in CRS condition. After clinical trials, Lactobacillus rhamnosus LX-108 and its probiotic products can be used for controlling of stress and its distracutive effects.
    Keywords: Stress, Probiotict, Lactobacillus rhamnosus LX, 108, Microfloram, Adrenocorticotropin hormones
  • Maziar Karami, Farzaneh Tafvizi, Parvaneh Jafari, Maryam Tajabadi Ebrahimi Pages 32-42
    Breast milk as the only source of nutrition in the first months after birth, an important factor in the development of microorganisms that are present in the intestines of infants. Given the importance of lactic acid bacteria, especially lactobacilli in human health, molecular recognition and classification of these bacteria could be an effective step in applying them in Functional products. The purpose of this research, detection and identification of Lactobacillus strains present in the breast milk. In this study, the strains in milk samples were isolated after enrichment in MRS broth, After microscopic examination, the basic characteristics of bacteria was determined by biochemical tests. Finally, to identify the molecular basis Identification of 16SrRNA sequences and genomic fingerprinting by REP-PCR was performed. Gram positive and catalase negative bacilli and cocci, were coded. Finally the PCR products were sequenced, and the sequences were analyzed with BLAST software. Sequencing results were analyzed using Ez Taxon server, the results showed that the strains isolated type of Pediococcus lolii, Lactobacillus rhamnosus and Lactobacillus fermentum. Breast milk can be considered as a source of lactic acid probiotic bacteria that may play a role in preventing of infant infectious disease have in the other hand the present study demonstrates the efficacy of REP-PCR genomic fingerprinting with marker (GTG) 5 in examining phylogenetic relationships and genetic variation in bacteria.
    Keywords: Breast milk, Lactobacillus, 16S rRNA, REP, PCR
  • Mahtab Noorifard, Ramin Hamidi Farahani, Arasb Dabbagh Moghaddam, Maryam Dadmanesh, Seyed Milad Mousavi Jazayeri Pages 43-50
    Probiotics are microorganisms, which reduce fatigue, improve immune function and strengthen the digestive system would be a positive impact on human performance.Effect of Bacillus coagulans probiotic supplementation on the physical and mental condition of the soldiers in this study were assessed.The 40 soldiers who were divided into 2 groups. To a group of probiotic fruit juice contains 2 × 109 colonies coagulans probiotic supplement and the base material probiotic control group (placebo). During the 8 week and every 15 days before and after 100 meters lactate levels were measured from blood samples were taken and the mental condition of people in probiotics by using a questionnaire Profile of Mood States (POMS) assessed. Bacillus coagulans probiotic supplementation results showed a significant reduction in lactate levels increase in physical activity compared with the control (P
    Keywords: Probiotics, Bacillus coagulans, Fatigue, Lactate.POMS
  • Alireza Kalarestaghi, Mansour Bayat, Seyed Jamal Hashemi, Vadood Razavilar Pages 51-62
    The purpose of research is comparison methods of cadmium telluride quantum dot and magnetic silica core shell for detection of aflatoxin B1 based on fluorescence resonance energy transfer (FRET( from cadmium telluride quantum dot to Rho123. Cadmium telluride quantum dot was synthesized by reflux method aquatic phase, high temperature, alkalin pH and under nitrogen flow. The thioglycolic acid is used as a stabilizing and capping agent. After quantum dot synthesis, bougthen anti aflatoxin B1 antibody immobilized on the surface of quantum dot. Subsequently, magnetic silica core shell by using FeCl3 and FeSO4 synthesized under nitrogen flow and alkalin pH and to increase TEOS solution. After preparation aflatoxin B1-albumin bioconjugate is labeled with Rho 123. The specific immune-reaction between the anti-aflatoxin B1 antibody on the quantum dot and the labeled-aflatoxin B1 brings the Rho 123 fluorophore (the acceptor), and the quantum dot (the donor (in close spatial proximity and causes FRET to occur upon photoexcitation of the quantum dot. In the absence of unlabeled aflatoxin B1, the antigen-antibody complex is stable and strong emission of quantum dot observe. In the presence of free aflatoxin B1, it will compete with the labeled aflatoxin B1-albumin complex for binding to the antibody- quantum dot conjugate so that FRET increasingly suppressed. There is a linear relationship between the decreased fluorescence intensity of Rho 123 with increasing concentration of aflatoxin B1 in the range of 0.01-0.06 μmol.mL-1.By using the magnetic silica core shell as a signal intensifier brings sensitivity of the system increased from 2×10-11 to 2×10-12 μmol.mL-1.
    Keywords: Cadmium telluride quantum dot, Aflatoxin B1, Nanobiosensor, Magnetic Silica Core shell