فهرست مطالب

روانشناسی تربیتی - سال یازدهم شماره 37 (پاییز 1394)

فصلنامه روانشناسی تربیتی
سال یازدهم شماره 37 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/08/20
  • تعداد عناوین: 11
|
  • سید عدنان حسینی*، رحیم بدری، حسین سلیمی، لیلا کلیایی صفحات 1-19
    هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی ارتقاء امید برکاهش میزان قربانی شدن دانش آموزان دختر قربانی قلدری مدارس دوره دوم متوسطه شهر سنندج بود که در سالتحصیلی 93-92مشغول به تحصیل بودند. تحقیق حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواهاست. بدین منظوربا روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی 30 نفر انتخاب و به عنوان نمونه منظور گردیدند.سپس نمونه تحقیق به صورت تصادفی در2 گروه 15 نفری(یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه) گمارده شدند. گروه آزمایشیطی 8 جلسه 90دقیقه ای و درمدت 8 هفته متوالی تحت آموزش شناختی ارتقاء امید قرار گرفت، درحالی که گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. جلسات مداخله، براساس الگویی بود که لوپز و اسنایدر درسال(2003) ارائه نمودندو از مقیاسایرانی قربانی قلدری به عنوان ابزار جمع آوری داده های پژوهش استفاده گردید.داده های بدست آمده با استفاده روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج حاصل نشان داد که این کاربندیتوانسته است به عنوان مداخله ای موثر موجب کاهش قربانی شدن دانش آموزان شود. با توجه به یافته حاضر پیشنهاد می شود برنامه آموزش شناختی ارتقاء امید به عنوان بخشی از برنامه های آموزش ضمن خدمت مشاوران مدارس و سایر عوامل مدرسه در جهت ارتقای سطح توانمندی های دانش آموزان قربانی قلدری استفاده گردد.
    کلیدواژگان: آموزش شناختی ارتقاء امید، قربانی شدن، قلدری
  • موسی بندک*، حسن ملکی، عباس عباسپور، صغری ابراهیمی قوام صفحات 21-33
    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر خودکارآمدی تحصیلی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر بلبان آباد در سالتحصیلی 1392-1391می باشد. برای انتخاب نمونه از جامعه پژوهش، از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار گرد آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه خود کارامدی تحصیلی MJSES (1999) بود که قبل وبعد از آموزش مهارت های زندگی در بین دانش آموزان توزیع شد. محتوایی که برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته شده بود شامل مهارت های برنامه ریزی وسازماندهی، بستر سازی یادگیری، مهارت های فراشناختی، نحوه ثبت ونگهداری اطلاعات، استفاده خردمندانه از منابع، عزت نفس، تاب آوری، تفکر نقادو حل مسئله بود.برای تجزیه وتحلیل داده ها وبرای حذف اثر پیش آزمون از تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت های زندگی بر خودکارامدی تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد. از آنجا که آموزش این مهارت ها به دانش آموزان باعث افزایش دانش آنها از شیوه یادگیری می شود، بهتر می توانند اطلاعات را به خاطر بسپارند ودر نتیجه فراموشی کمتری هم داشته باشند. با پیشرفت تحصیلی خود پنداره آنها نیز، مثبت خواهد شد.
    کلیدواژگان: خود کارامدی تحصیلی، دانش آموزان، مهارت های زندگی
  • فاطمه جعفرخانی*، اسماعیل زارعی زوارکی، علی دلاور صفحات 33-50
    مطالعه حاضر با هدف بررسی ایجاد برنامه آموزش زبان انگلیسی در دوره ی اول ابتدایی در ایران انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی پیمایشی است. اطلاعات با فیش برداری از منابع متعدد و مطالعه برنامه آموزش زبان در کشورهای موفق آسیایی جمع آوری و تحلیل گردید. در مرحله بعد سه نمونه پرسش نامه محقق ساخته جهت نظر سنجی از متخصصان آموزش زبان تنظیم گردید. تمام نظرات نسبتا موافق و کاملا موافق انتخاب شدند و نهایتا در نظر خواهی سوم مورد بررسی، اصلاح و تایید نهایی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و شاخصهایی مانند فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی آزمون تی تک نمونه با استفاده از نرم افزار مورد محاسبه قرار گرفت. سپس بر اساس نمرات به دست آمده که از (0) تا (5) را شامل می شد – مرتب و مشخص شدند. صاحب نظران با نمره میانگین 64/4 برنامه آموزش زبان انگلیسی در دوره ی اول ابتدایی در ایران را ضروری دانستند. اهداف آموزش زبان انگلیسی و میزان تاکید مهارت های زبانی طبق نظر متخصصان تعیین گردید. با توجه به نظر موافق اکثریت صاحب نظران و فشار روزافزون والدین برای حضور کودکان در آموزشگاه های خصوصی در ساعات خارج از مدرسه جهت یادگیری زبان انگلیسی به نظر می رسد راه اندازی برنامه آموزش زبان انگلیسی در دوره ی ابتدایی می تواند به اجرای عدالت آموزشی برای همه کودکان ایرانی منجر شود.
    کلیدواژگان: آموزش زبان انگلیسی، دوره ی ابتدایی، برنامه درسی
  • محسن گل پرور صفحات 51-65
    این پژوهش با هدف بررسی نقش اخلاق تحصیلی در رابطه عدالت و بی عدالتی آموزشی با فریبکاری تحصیلی به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تشکیل دادند. از میان آنها 357 نفر به شیوه ی نمونه گیری سهل الوصول برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های اخلاق تحصیلی، عدالت و بی عدالتی آموزشی و فریبکاری تحصیلی از گل پرور (1389 الف و ب) بودند. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از مدل سازی معادله ساختاری (SEM) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین عدالت آموزشی و اخلاق تحصیلی با فریبکاری تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج مدل سازی معادله ساختاری نشان داد که در مدل فریب کاری تحصیلی، عدالت آموزشی با اخلاق تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار، اخلاق تحصیلی با فریبکاری تحصیلی دارای رابطه منفی و معنادار و بی عدالتی آموزشی نیز با فریبکاری تحصیلی دارای رابطه مثبت و معنادار می باشد (01/0p<). نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می دهد که عدالت آموزشی از طریق تقویت اخلاق تحصیلی موجب کاهش فریب کاری تحصیلی می شود. در مقابل بی عدالتی به طور مستقیم می تواند موجب تقویت فریبکاری تحصیلی شود.
    کلیدواژگان: اخلاق تحصیلی، عدالت آموزشی، بی عدالتی آموزشی، فریبکاری تحصیلی
  • ناصر جعفرزاده، نورعلی فرخی، فرامرز سهرابی اسمرود صفحه 67
  • سید مرتضی سیادت صفحات 83-101
    هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس و ابعاد هویت کودکان کار شهرستان گرگان بود ؛ به این منظور 96 کودک کار ( پسر و دختر ) به عنوان جمعیت نمونه از بین 125 کودک کار شهرستان گرگان و بر اساس جدول کوهن با روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شد ، سپس تعداد 50 نفر از کودکان کار که بر اساس مقیاس مهارت اجتماعی متسون ، پرسش نامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسش نامه ابعاد هویت چیک نمره پایینی کسب نموده بودند به صورت کاملا تصادفی انتخاب و با استفاده از طرح آزمایشی پیش آزمون و پس آزمون در یکی از دو گروه آزمایش و کنترل جای داده شد. در ادامه کودکان گروه آزمایشی ، در 12 جلسه یک ساعته در دوره آموزش مهارت های اجتماعی شرکت داده شدند . پس از برگزاری برنامه مداخله ای، دو گروه آزمایشی و کنترل با یکدیگر مقایسه شدند . یافته ها نشان می دهد برنامه مداخله ای ، اثر معناداری (01/0p < ) بر بهبود عزت نفس و ابعاد هویت کودکان کار در گروه آزمایشی دارد .
    کلیدواژگان: مهارت های اجتماعی، عزت نفس، ابعاد هویت، کودکان کار
  • مرضیه حسن زاده*، لاله خواجه، محمدحسن زاده، احمد حسن زاده صفحات 103-117
    هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین ابعاد شخصیت، الگوهای ارتباطی خانواده با رفتار جرات مندانه در دانشجویان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده و رویکرد توصیفی از نوع همبستگی هست. شرکت کنندگان پژوهش شامل 223 نفر دانشجوی دختر (113) و پسر (110) مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور جیرفت در سال 92-1391 بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای تصادفی انتخاب گردیدند و مقیاس ویژگی های شخصیتی (آیزنک، 1973)، مقیاس تجدید نظر شده الگوهای ارتباطی خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1994) و پرسشنامه ابراز وجود (هرزبرگر و همکاران،1984) را تکمیل نمودند. برای تعیین پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافته ها نشان داد که این پرسشنامه ها از ویژگی های روانسنجی مناسبی برخوردار هستند. با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان، میزان پیش بینی رفتار جرات مندانه توسط ابعاد شخصیت و ابعاد الگوهای ارتباطی خانواده مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بعد برون گرایی پیش بینی کننده مثبت و معنادار و بعد روان رنجوری پیش بینی کننده منفی و معنادار رفتار جرات مندانه است. همچنین، جهت گیری گفت و شنود خانواده پیش بینی کننده مثبت و معنادار وجهت گیری همنوایی پیش بینی کننده منفی و معنادار رفتار جرات مندانه می باشد. در مجموع یافته های پژوهش حاضر نشان داد که دارا بودن برخی ویژگی های شخصیتی و ارتقاء گفت و شنود خانواده با افزایش رفتار جرات مندانه در فرزندان مرتبط است.
    کلیدواژگان: ویژگی های شخصیت، الگوهای ارتباطی خانواده، رفتار جرات مندانه، دانشجویان
  • باقر حسنوند*، سجاد صفری، ایراندخت فیاض، سیمین بازرگان صفحات 119-138
    اهمیت آموزش و پرورش پیش از دبستان در دوران کودکی در کیفیت بخشی به زندگی کودکان و تاثیر آن بر سال های تحصیل و پس از آن واضح و مبرهن بوده و در پژوهش های بسیاری نیز به اثبات رسیده است . آنچه ضروری است ک بیشتر به آن پرداخته شود، کیفیت این آموزش ها است. آموزش های متداول برای دوره (آمادگی/پیش از دبستان) در جامعه امروزمان، کمتر از برنامه، رویکرد و روشی خاص برآمده اند و در مواردی معدود هم اگر روشی را پی گرفته اند، کامل اجرا نشده و بیشتر دربرگیرنده فعالیت های پراکنده ای، تابع سلیقه، شرایط بوده و در یک جمع بندی، به طور غالب، موضوع/محتوی/بزرگسال محور هستند. این مقاله برگرفته از تجربه نگارنده در برخورداری از آموزش های برنامه ریزی چندبعدی در دوره کارشناسی، شرکت درکارگاه های این برنامه ریزی ، مطالعه پژوهش های انجام شده در بررسی برنامه ریزی چندبعدی از جنیه های مختلف و انجام پژوهش بررسی تاثیر آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان (یکی از کلیدی ترین مهارت ها در عصر اطلاعات و ارتباطات) پیش دبستانی است. ابزار پژوهش، آزمون مهارت های اجتماعی گرشام و الیوت (1990)، هنجاریابی شده توسط بهشته ابدی (1387) و روش آن نیمه آزمایشی بود. نتایج نشانگر تفاوت معنادار بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در هر سه مولفه ی مهارت های اجتماعی و نشانگری از تاثیر مثبت آموزش و پرورش پیش دبستانی بر مبنای برنامه ریزی چند بعدی بر رشد مهارت های اجتماعی کودکان در مقایسه با سایر روش های متداول است
    کلیدواژگان: کیفیت آموزش، مهارت های اجتماعی، برنامه ریزی چند بعدی
  • سید نبی الله قاسم تبار *، محبوبه حسینی، محسن حاجی تبار فیروزجایی، نفیسه گودرزی صفحات 139-159
    پژوهش حاضر با شناخت تاثیر آموزش موسیقی به روش ارف بر توانایی هوشی کودکان پیش دبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونه برداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفته ای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی به طورمعناداری بهره هوش کلامی و غیر کلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تاثیر آموزش موسیقی بر توانایی هوشی کودکان پیش دبستان مورد بحث قرار گرفت.
    پژوهش حاضر با شناخت تاثیر آموزش موسیقی به روش ارف بر توانایی هوشی کودکان پیش دبستان انجام شد. با استفاده از روش نمونه برداری در دسترس، 30 کودک 5 ساله (16 پسر، 14 دختر) انتخاب شدند و در دو گروه مداخله و گواه مورد بررسی قرار گرفتند. به اعضای گروه مداخله به مدت 6 ماه، هفته ای یک جلسه دو ساعته، موسیق آموزش داده شد. سپس در هر دو گروه مقیاس هوش وکسلر برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی (1967، اقتباس از رضویه، 1384) اجرا شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش موسیقی به طورمعناداری بهره هوش کلامی و غیر کلامی کودکان را افزایش داد. در نهایت، تاثیر آموزش موسیقی بر توانایی هوشی کودکان پیش دبستان مورد بحث قرار گرفت.
    کلیدواژگان: آموزش موسیقی، توانایی شناختی، بهره هوش کلامی، بهره هوش غیر کلامی، کودکان پیش دبستان
  • ابوالقاسم یعقوبی*، بهروز قلایی صفحات 161-185
    هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش کمال گرایی، خودتنظیمی تحصیلی، و خودکارآمدی تحصیلی درپیش بینی تعلل ورزی کلی و تعلل ورزی تحصیلی بود. به این منظورجامعه آماری از میان دانشجویان روزانه دانشگاه های دولتی استان مرکزی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای، نمونه ای به اندازه 412 نفر انتخاب شده و مورد بررسی از طریق پرسشنامه قرار گرفتند. پرسشنامه ها شامل مقیاس ارزیابی تعلل ورزی تاکمن، پرسشنامه تعلل ورزی تحصیلی، مقیاس کمال گرایی چند بعدی فراست، پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی بودند. برای تحلیل اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها، از نرم افزار آماری spssاستفاده شد. نتایج نشان داد که متغیرهای کمال گرایی، خودتنظیم گری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی پیش بینی کننده های مناسبی برای تعلل ورزی کلی محسوب می شوند. همچنین یافته ها حاکی از آن بودند که متغیرهای کمال گرایی، خودتنظیم گری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی پیش بینی کننده های مناسبی برای تعلل ورزی تحصیلی محسوب می شوند.
    کلیدواژگان: تعلل ورزی کلی، تعلل ورزی تحصیلی، کمال گرایی، خودتنظیم گری تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی
  • حبیب الله اکبری صفحات 187-205
    پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای درمان پردازشی-تجربه ای/ هیجان مدار (PE-EFT) بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر پرداخته است.درمان هیجان مدار یک درمان التقاطی است که از تلفیق درمان های فردمدار، گشتالت و درمان تجربه ای و توسط لسلی گرینبرگ، رابرت الیوت و سوزان جانسون ابداع شده است.تحقیقات EFT نشان می دهد که انسانها دو سیستم پردازش اطلاعات دارند : سیستم منطقی و سیستم تجربه ای. نمونه آماری این پژوهش شامل 70نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران می باشند که بصورت تصادفی خوشه ایانتخاب و به دو گروه 35 نفره آزمایش و گواه اختصاص یافتند. گروه آزمایش در طی 8 جلسه مداخلات آموزشی PE-EFT را دریافت کرد.ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب امتحان اهواز است. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون T و تحلیل کواریانس نشان داد که فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه آموزش راهبردهای درمان پردازشی-تجربه ای/ هیجان مدار (PE-EFT) بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دختر موثر است با احتمال 99% تایید شد.
    کلیدواژگان: مداخلات آموزشی، درمان پردازشی، تجربه ای، هیجان مدار(PE، EFT)، اضطراب امتحان
|
  • Seyed Adnan Hosseini *, Rahim Badri, Hossein Salimy, Lila Kolyaei Pages 1-19
    The purpose of this study was to determine the effect of cognitive hope enhancing training on the the victimization of female bullying victims in Secondary highschool students city of Sanandaj (Academic Year 2013-2014). This has been a half-experimental research with a pre-test, post-test plan and a control group. For this 30 pupils were randomly selected as the sample group and then randomly divided into two 15-person groups, (an experimental group and a control group). The experimental group was taken under cognitive hope enhancing training during 8 sessions (each 90 min) and 1 session per week, while the control group was not. Data was analyzed with descriptive statistics and inferential statistics(Covariance Test) using SPSS software. The results showed that applying this program as an effective intervention reduced their victimization (p
    Keywords: Bullying, Cognitive Hope Enhancing Training, Victimization
  • Mosa Bandak Pages 21-33
    the aim of this study was to investigation impact of life skills training on academic self efficacy. The study population consisted of all elementary school students in boolban abad city. The sampling method used in this study was random sampling. For data gathering the academic self-efficacy questionnaire MJSES (1999), before and after life skills training was distributed among the students. Content that was intended to train students in the life skills program was cognitive skills, how to record maintenance information, wise use of resources, self-esteem, resiliency, problem solving thinking. The data were analyzed by SPSS-19 software, using analysis of covariance. The results showed that life skills training on can affect students academic self-efficacy Because these skills increase their knowledge of learning how to be better able to remember information and therefore have less forgetfulness therefore Their self-concept and academic achievement, will be positive.
    Keywords: academic self, efficacy, life skills, students
  • Fateme Jafarkhani Pages 33-50
    This study aims to study developing English curriculum in the first period (grades1-3) of primary schools in Iran. The method is descriptive which was carried out by collecting data from successful Asian countries in teaching English as a foreign language. Then the viewpoints of national experts on the subject were collected through three researcher made questionnaires by Delphi method. All “absolutely agree” or “relatively agree” viewpoints were selected. In the third pause of the questionnaire confirmed views were evaluated and viewed. Average, standard deviation and one sample T-test was conducted for 5 point rating scale of the questionnaire. Due to the research results most of the experts (average of 4/64) believed that teaching English in primary school is essential and the aims of teaching English as well as language skills were determined from the experts’ viewpoints. Since there is a growing tendency from parents for learning English in the early years of primary schooling it seems that implementing English education to primary curriculum can support the establishment of an equanimity education for all the students.
    Keywords: English language, Primary school, Curriculum
  • Mohsen Golparvar Pages 51-65
    This research was administered with the aim of studying the role of educational ethic in relationship between educational justice and injustice with educational cheating. Research statistical population was the psychology students of Islamic Azad University, Esfahan branch, Iran. Research instruments consisted of Golparvar’s (2010) educational ethic, educational justice and injustice, and educational cheating. Data which were gathered from research questionnaires were analyzed using structural equation modeling (SEM). Results revealed that there is a negative significant relationship between educational justice and educational ethic and educational cheating. Results of structural equation modeling indicated that, there is a positive significant relationship between educational justice with educational ethic, and between educational injustice with educational cheating, but there is a negative significant relationship between educational ethic and educational cheating (p
    Keywords: Educational ethic, Educational justice, Educational injustice, Educational cheating
  • Marzieh Hasanzadeh Pages 103-117
    The aim of the present study was to investigate the relationships between personality traits, family communication patterns with assertive behavior. This research was cross-sectional and the approach is descreptive-correlation. Participants was 223 undergratuated students of Jiroft Payam e Noor University in 1391-92 that were selected based on a multistage random cluster sampling method and who completed the revised version of Personality Traits Scale (Eysenck, 1973), Family Communication Patterns Scale (Fitzpatrick & Ritchie, 1994) and Assertive Behavior’s Questionnaire (Herzberger & et, 1984).Cronbach’s alpha were used for investigating the reliability and validity of instruments. The findings showed that all instruments have sufficient reliability and validity. Analysis of data using multiple regression analysis (enter method) revealed that dimension of Extraversion was a positive and significant predictor and neuroticism was a negative and significant predictor of assertive behavior. Conversation orientation was a positive and significant predictor for assertive behavior and the conformity orientation was a negative and significant predictor of assertive behavior. As a result, it can be said that having some personality characteristics and high conversation orientation in family can increase children's assertive behavior.
    Keywords: Personality traits, Family communication patterns, Assertive behavior, Students
  • Bagher Hasanvand Pages 119-138
    The importance of childhood pre-school education in qualifying children lives, their future educational performance, and post-education years is well documented. Yet, what demands more attention is the quality of the education children receive. In the context of Iran, it has been less the case that educational practices tailored to pre-school levels are grounded in an explicit rationale. Even, in cases where a specific approach has been adopted, it has fallen prey to a comprehensive implementation and its realization has been a function of individual favors, conditions, and facilities. Overall, thematically speaking, it can be arguably claimed that present approaches are adult-oriented. Originally, the present work has evolved from hands-on experiences of the researcher with multidimensional planning plans during BA course, participation in related workshops, extensive study of relevant literature on the issue, and exploration of the impact of multidimensional curriculum-based pre-school education on flourishing social skills (as one of the key skills in our information and communication boom time) of pre-school children. The study was causal-comparative in design and Elliot and Garsham’s (1990) (SSRS) was used to collect data. The test has been normalized in the context of Iran by Beheshteh Abadi (1387). According to the findings of the study, there was a statistically significant difference between the control and experimental groups on the three social skill components of the test, suggesting the positive effect of multidimensional curriculum-based pre-school education on the development of children’s social skills in comparison to other prevalent procedures.
    Keywords: education quality, social skills, multidimensional planning
  • N. Ghasemtabar Pages 139-159
    This study aimed to investigate the Effectiveness of Orff music training on intelligence ability of preschoolers. Using convenience sampling method, 30 children (5 year old, 16 males and 14 females) were selected and examine in an intervention group and a control group. Intervention group received music training two hours a week for six months. Wechsler preschool and primary scale of intelligence (1967 quotation of Razavieyh, 2005) were then administered to both groups. Covariance analysis indicated that music training significantly increased verbal and nonverbal intelligence of preschoolers. The results were discusses in terms of effect of music training on intelligence ability of preschoolers.
    This study aimed to investigate the Effectiveness of Orff music training on intelligence ability of preschoolers. Using convenience sampling method, 30 children (5 year old, 16 males and 14 females) were selected and examine in an intervention group and a control group. Intervention group received music training two hours a week for six months. Wechsler preschool and primary scale of intelligence (1967 quotation of Razavieyh, 2005) were then administered to both groups. Covariance analysis indicated that music training significantly increased verbal and nonverbal intelligence of preschoolers. The results were discusses in terms of effect of music training on intelligence ability of preschoolers.
    Keywords: music training, cognitive development, verbal intelligence, nonverbal intelligence, preschoolers
  • A. Yaghobi Pages 161-185
    this study aimed to investigate the predicting role of Individual factors Included perfectionism , academic self - regulation , and self - efficacy in general procrastination and academic procrastination . for this purpose , statistical population among the public universities markazi province using multistage cluster sampling 412 students were selected and surveyed by questionnaire . the questionnaire included : tuckmn procrastination assessment scale , a questionnaire study of procrastination , frost multidimensional perfectionism scale , academic self - regulation questionnaire and academic self - efficacy questionnaire . data using descriptive and inferential statistical methods including regression were studied. to analyze the data obtained from the questionnaires were analyzed by spss statistical software . the results showed that perfectionism , academic self - regulated and self - efficacy are generally suitable predictors for general procrastination . the findings also suggest that perfectionism , academic self - efficacy and self - regulated are generally suitable predictors for academic procrastination .
    Keywords: General procrastination, Academic procrastination, Perfectionism, Academic self, regulation, Academic self, efficacy
  • Habibollah Akbari Pages 187-205
    This article is about "The effectiveness of experiential- processing therapy (emotion focused therapy) on test anxiety reduction in female high school students in Tehran".emotion focused therapy is an integration of person-centered therapy, gestalt therapy and experiential therapy that made by Leslie Greenberg,Robert Elliotte and Susan Gohnson. research on EFT demonstrates that we have two systems of processing information: the rational and experiential systems.
    the sample of research is 70 female high school students that was chosen randomly and allocated to 2 group with 35 person.The experimental group received the EFT strategies in 8 sessions. the instrument is Ahvaz anxiety test questionnaire. Statistical analysis contains T- student and co-variation analysis showed that the research hypothesis (instruction of experiential- processing therapy (emotion focused therapy) on test anxiety reduction in female high school students in Tehran is effective) have proved with 99% in this research.
    Keywords: instructional strategies, experiential, processing therapy (emotion focused therapy), test anxiety