فهرست مطالب

نشریه اقتصاد توسعه و برنامه ریزی
سال دوم شماره 1 (بهار و تابستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/04/05
  • تعداد عناوین: 7
|
  • شهرام آرین مهر*، ابوالفضل یحیی آبادی، امیر هرتمنی، مجتبی شفقت صفحه 1
    سیاست واگذاری فعالیت های اقتصادی دولت به بخش خصوصی و محدود کردن حوزه فعالیت دولت و بخش دولتی در دهه های اخیر در جهان رواج بی سابقه ای یافته است و امروزه کم و بیش در کلیه کشورهای جهان، چه پیشرفته و چه در حال توسعه، در ابعاد گسترده به مرحله اجرا در آمده است. این سیاست، که تحت عنوان سیاست خصوصی سازی شناخته می شود، توانسته است همواره اثرات مهم و معناداری بر فعالیت ها، عملکرد موسسات، کارایی موسسات، متغیرهای اقتصادی و... داشته باشد. در مطالعه ی حاضر تلاش بر این خواهد بود به بررسی یکی از مهمترین اثرات اقتصاد کلان خصوصی سازی، بهمراه چند متغیر اقتصاد کلان دیگر، آنهم بر رشد اقتصادی کشورهای عضو گروه جی-هشت و برای دوره زمانی 2010-1998 پرداخته شود و این فرضیه مورد آزمون قرار گیرد که آیا خصوصی سازی توانسته است باعث اثرگذاری مثبتی بر رشد اقتصادی این کشورها در طی دوره مورد مطالعه شود یا خیر. نتایج این مطالعه که با استفاده از داده های تابلویی و استفاده از روش پانل پویای گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) صورت پذیرفته، حاکی از تایید فرضیه اصلی این پژوهش بوده و نشان می دهد که خصوصی سازی دارای اثرگذاری مثبت و معنی داری بر رشد اقتصادی کشورهای عضو گروه جی-هشت و برای دوره زمانی مزبور بوده است.
    کلیدواژگان: خصوصی سازی، رشد اقتصادی، گروه جی هشت، روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM)
  • یزدان نقدی، سهیلا کاغذیان، امیر افشارپی صفحه 21
    صنایع برای ادامه حیات خود نیازمند کسب درآمد هستند . امروزه صنعت فوتبال دارای گردش مالی فراوانی می باشد. باشگاه ها مهمترین بخش صنعت فوتبال هستند و ادامه حیات صنعت فوتبال منوط به ادامه حیات باشگاه ها و پا برجا بودن آنها می باشد.مهمترین هدف مدیران باشگاه ها کسب درآمد می باشد تا بتوانند هزینه های فراوان ابتدای مسابقات را تامین کرده و در انتهای مسابقات باشگاه ها دارای سود باشند . هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل اقتصادی موثر بر درآمد باشگاه های منتخب جهان می باشد. دوره مطالعه از ابتدای فصل 4-2003 تا پایان فصل 11-2010 و روش برآورد مدل استفاده ازتکنیک اقتصاد سنجی و داده های تابلویی (Panel Data) می باشد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که درآمد حق پخش رسانه ، بیشترین تاثیر را بر درآمد باشگاه های فوتبال دارد و همچنین رتبه باشگاه ها در رده بندی سالانه فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار تاثیری بر درآمد باشگاه ها در همان سال ندارد .
    کلیدواژگان: صنعت فوتبال، باشگاه، درآمد روز مسابقه، درآمد رسانه، درآمد تجارت
  • بتول رفعت، مصطفی عمادزاده، زهرا قندهاری علویجه* صفحه 45
    تبین ارتباط متقابل باز بودن تجاری و مالی و اندازه دولت از موضوعات مورد بحث اقتصاددانان در چند دهه اخیر می باشد که در مورد آن اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. بنابراین بررسی و ارزیابی اثرات باز بودن تجاری و مالی به ویژه در کشورهای در حال توسعه لازم و ضروری می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثر باز بودن تجاری و مالی بر اندازه دولت در منتخبی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در قالب دو فرضیه کارایی و جبرانی است. در این پژوهش به منظور بررسی رابطه فوق، کشورهای مورد نظر بر اساس درآمد سرانه در سه گروه درآمدی طبقه بندی شده اند و از داده های پانل طی دوره 2009-1999 و روش حداقل مربعات تعمیم یافته (GLS) استفاده شده است. شایان ذکر است از نسبت سرمایه گذاری مستقیم خارجی به تولید ناخالص داخلی به عنوان شاخص باز بودن مالی و از شاخص تعدیل شده شدت تجاری به عنوان شاخص باز بودن تجاری استفاده شده است. نتایج حاصل از مطالعه حاکی ازعدم معناداری ضرایب شاخص های بازبودن تجاری و مالی برای کشورهای با درآمد بالاتر از متوسط و رد هر دو فرضیه کارایی و جبرانی در این کشورهاست. ضرایب شاخص های باز بودن تجاری و مالی برای کشورهای با درآمدکمتر از متوسط و درآمد پایین معنادارند. قابل ذکر است اثر شاخص بازبودن مالی بیش از اثر شاخص باز بودن تجاری بر اندازه دولت در این مجموعه کشورها می باشد.
    کلیدواژگان: اندازه دولت، بازبودن تجاری، بازبودن مالی، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی
  • هوشنگ شجری، حسین استادی، نبی الله کاوسی* صفحه 67
    پژوهش ها نشان می دهد که رابطه بین برخی شاخصهای تخریب محیط زیست و تولید در برخی موارد ارتباطی به شکل U وارونه دارند، که منحنی زیست محیطی کوزنتس نامیده شده است. این منحنی اغلب به عنوان یک نتیجه ای از رشد اقتصادی تفسیر می شود و بیان می کند که کاهش و سپس بهبودی کیفیت محیط زیست منعکس کننده منبع رشد است. برای افزایش رشد اقتصادی و حفظ حمایت از تجارت، کشورها باید قادر به بهره برداری از فرصت ها ایجاد شده بوسیله تجارت باشند. تجارت از مکانیسم های اصلی است که از طریق آن نیروهای بازار جهانی - رقابت، توسعه منابع انسانی، انتقال تکنولوژی و ابداعات فن آوری – در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، رشد اقتصادی ایجاد می کند. هدف این مطالعه بررسی نقش منابع رشد مانند تجارت بر روی کیفیت محیط زیست در کشورهای منتخب خلیج فارس است. برای دستیابی به این هدف آمارهای بانک جهانی برای دوره زمانی 2011-1980 مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که در منطقه خلیج فارس، هنگامی که تجارت منبع رشد است، منحنی [1]EKC به شکل U است. این منحنی برای کشورهای ایران و عربستان N شکل، برای کشور عمان U وارونه و برای قطر تعریف نشده است.
    [1]-Environment Kuznets Curve
    کلیدواژگان: منحنی زیست محیطی کوزنتس (EKC)، رشد اقتصادی، تجارت بین الملل
  • الهام پور مختار*، حامد قادر زاده صفحه 85
    مطالعه حاضر به بررسی ساختار ریاضی تابع هزینه و تولید محصول گندم آبی در استان کردستا می پردازد و اساس متدولوژی آن بر فرضیه دوگانگی استواراست. لذا ضمن اشاره به مزایای استفاده از تابع هزینه به جای تابع تولید در تجزیه و تحلیل تکنولوژی تولید، با انتخاب تابع هزینه ترانسلوگ، طبق قضیه شفارد توابع تقاضای شرطی نهاده ها درچارچوب معادلات سیستمی به روش رگرسیون های به ظاهر نامرتبط تکراری به صورت مقید برآورد شدند. اندازه نمونه بالغ بر 257 بهره بردار گندم آبی است. داده ها برای سال زراعی91-90به صورت، پیمایشی و از طریق مصاحبه با کشاورزان و تکمیل پرسش نامه جمع آوری شده است. نمونه ها به روش نمونه گیری خوشه ایتصادفی چندمرحله ای انتخاب گردیدند. نتایج به دست آمده نشان می دهند که تابع هزینه ترانسلوگ برازش خوبی نسبت به داده های مورد تحقیق داشته است و فرضیه های ساختاری از جمله بازدهی ثابت نسبت به مقیاس، همگن بودن و هموتتیک بودن تکنولوژی تولید هیچ کدام از نظر آماری معنی دار نیستند. نهاده زمین بیشترین سهم ازهزینه تولیدرا به خود اختصاص می دهند. با توجه به نتایج حاصل از کشش های جانشینی آلن به جز نهاده های نیروی کار با سم و آب با کود بقیه از نوع جانشینی می باشد. همه کشش های قیمتی خودی تقاضا،کوچک تراز یک بوده، لذا می توان گفت تقاضا برای همه نهاده ها بی کشش است.همچنین برآورد معیار بازدهی نسبت به مقیاس بیان گر آن است که بازدهی نسبت به مقیاس فزاینده درمزارع مورد مطالعه، وجوددارد.
    کلیدواژگان: تئوری دوگانگی، تابع هزینه ترانسلوگ، کشش قیمتی جانشینی و متقاطع تقاضا، بازدهی نسبت به مقیاس، رگرسیون به ظاهرنامرتبط تکراری
  • شهین نرگسی*، حشمت الله عسگری صفحه 105
    به دلیل محدودیت منابع، ضرورت افزایش بهره وری و استفاده از عوامل تولید در فعالیت هایی که حداکثر بازدهی را دارند اهمیت دارد. هدف این مطالعه، اندازه گیری بهره وری عوامل تولید در بخش های مختلف اقتصادی استان بوشهر برای سالهای 86-1379 است. با استفاده از تابع تولید و روش داده های تابلویی و بکارگیری روش مانده سولو بهره وری کل عوامل تولید محاسبه شد. براساس نتایج ، متوسط بهره وری کل عوامل تولید، سرمایه و نیروی کار در طی دوره مورد بررسی از روند نامنظمی برخوردار بوده اند و دارای نوسانات افزایشی و کاهشی می باشند. بخش صنعت و معدن بیشترین میزان نرخ رشد بهره وری کل و بهره وری متوسط نیروی کار و بخش ارتباطات نیز بالاترین میزان بهره وری متوسط سرمایه را داشته است.
    کلیدواژگان: بهره وری کل عوامل تولید، روش مانده سولو، داده های تابلویی، موجودی سرمایه
  • حجت پارسا*، محمد بهبودی، آسیه پارسا صفحه 123
    در این مقاله به بررسی اهمیت اختلالات سیاست های پولی و مالی در شکل گیری سیکل های تجاری ایران و نیز تاثیر آنها بر توزیع درآمد می پردازیم. از داده های سری زمانی سالیانه در دوره 1386-1352 بعلاوه تکنیک فیلتر هادریک-پریسکات به منظور محاسبه نوسانات درآمد ملی و همین طور تکنیک تابع عکس العمل تحریک به منظور بررسی آثار تکانه های سیاست پولی ومالی استفاده شده است. نتایج مطالعه بیانگر اینست که چرخه های تجاری ایران در واکنش به شوک های پولی و مالی هر دو عکس العمل نشان می دهد، اما از این میان آثار شوک های مالی بیشتر بوده و تاثیر شوک های پولی پس از یک یا دو دوره از بین رفته و در بلندمدت این شوک ها تاثیر چندانی بر شکل گیری چرخه های تجاری ندارد. همین طور اختلالات سیاست های پولی تاثیر منفی زیادی بر توزیع درآمد در ایران نداشته حال آن که اختلالات سیاست های مالی باعث افزایش ضریب جینی و بدتر شدن فرایند توزیع درآمد در ایران شده است. نتایج دیگر این مطالعه نشان می دهد که اختلالات سیاست های پولی و مالی هردو باعث افزایش روند تورم در ایران شده و این افزایش تورم باعث افزایش ضریب جینی و سپس بدتر شدن روند توزیع درآمد در ایران خواهد شد.
    کلیدواژگان: تکانه های پولی و مالی، چرخه های تجاری، تابع عکس العمل تحریک، فیلتر هادریک، پریسکات
|
  • Shahram Arianmehr*, Abolfazl Yahyaabadi, Amir Hortamani, Mojtaba Shafaghat Page 1
    Transfer to the private sector and government policies, economic activities, limiting the activities of the government and the public sector in recent decades has been unprecedented in world currency and today, more or less, in all countries, whether developed or developing, has been implemented on a wide scale. This policy, which is known as the privatization policy, has always been an important and significant impact on the operations, business performance, efficiency, institutional, and economic variables. Had the reverse. The study will attempt to examine one of the most important macroeconomic effects of privatization, with other macroeconomic variables, even on economic growth in member countries G-eight to be paid for the period 2010-1998 and the hypothesis tested that the privatization could lead to a positive impact on economic growth during the study period or not. This study uses panel data and dynamic panel generalized moments method (GMM) carries the main hypothesis of this study indicate that and shows that privatization has a positive and significant impact on economic growth in member countries G - Eight is for the period that mentioned.
    Keywords: Privatization, Economic Growth, G, Eight Countries, Generalized Method of Moments (GMM)
  • Yazdan Naghdi, Soheila Kaghazian, Amir Afsharpey Page 21
    Industries revenues are needed for their survival. Industry today has a great soccer turnover. Football clubs are the most important sector of the industry survival depends on the survival of football clubs and they are persistent. The main objectives of the Club Managers earn lots of money supply and the beginning Competitions Club competitions are benefits. The main objective of this paper is the economic factors affecting earnings in selected clubs from season to season 4-2003 11-2010 studied and is estimated by Panel Data methods. The results show that the revenue of the media player, the greatest impact on the income of football clubs and the club is also ranked in the annual rankings of the International Federation of History and Statistics has no Impact on revenue club in the same year.
    Keywords: Football industry, club income, Match day, Income of broadcasting, commercial income
  • Dr. Batool Rafat, Dr. Mostafe Emadzadeh, Zahra Ghandehary Alavijeh* Page 45
    In recent decades one of the important discussions among economists is explanation mutual relationship trade openness, financial openness and government size because in this field, there are many divergence of views. Analysis effect trade and financial openness on the government size is necessary.Therefore, in this article to explain effects trade and financial openness on the government size in selection of OIC members in fromework two compensation hypothesis and efficiency hypothesis. For gaining access to purpose using cross-sectional time-cerise context in during period 1999-2009 and GLS estimator. It is worth noting, to obtain more accurat results this countries based on per capital income in three groups are classified. Estimation results indicate indexes trade and financial openness are significant in lower middle incom. Countries and low incom countries.Also these indexes are not significant in upper middle incom countries. It is worth noting, impact trade openness is more than impact financial openness on the government size.
    Keywords: Government size, trade openness, financial openness, OIC
  • Hoshang Shajari, Hossein Ostadi, Nabiallah Kavoci* Page 67
    Recent empirical research has examined the relationship between certain indicators of environmental degradation and income, concluding that in some cases an inverted Ushaped relationship, which has been called an environmental Kuznets curve (EKC), exists between these variables. The EKC is often interpreted as a by-product of economic growth, implying that the declineand subsequent recovery of environmental quality is reflecting the source of growth. Foreign tradeingeneralplaysacentralrolein a country’seconomicgrowthand development. Endogenous growth theory has shown that outward orientation can potentially affect a country’s growth rate through several channels. To promote economic growth and sustain support for trade, countries must be able to take advantage of the opportunities created by trade. They are the principal mechanisms through which global market forces— competition, human resource development, technology transfer, and technological innovation—generate growth in developing and developed countries. The aim of this research investigates the role of differences source of growth as tradein environmental quality of Persian Gulf selected countries. The results show that EKC for Persian Gulf selected countries is U shape. This curve for Iran and Saudi Arabia is inverse N shape, and for Oman is inverse U shape, and EKC for Qatar is undefined.
    Keywords: Environmental Kuznets curve (EKC), Economic Growth, Foreign Trade
  • Elham Pourmokhtar*, Hamed Ghaderzadeh Page 85
    The current study attempted to investigate the mathematical sturcuture of cost function of irrigated wheat crop in Kurdistan province. The methodolgy is based on duality assumption. The sample size is 257 farmers for the agricultural year 2011-2012.data was collected byinterviewwith farmers and writing writerQuestionnaire.The multistage cluster random sampling used. The results showed that, the tarnslog cost function selected as the best model acorcding to collected data and structural assumptions such as constant return to scale, hemogenity, technological hemotetic were not statistical significant. Land allocated the most cost to itselfrecpectively. And again Allen elasticities of substitution except for labor with poison and water with fertilizer, all are subsititute. The amount of own price elasticity which is less than one,indicating inelastic demand of all input. In case of return to scale the results showed that, there is increasing return to scale for irrigated wheat farms in the study area.
    Keywords: Dual Theory, Translog Cost Function, substitutionand cross price elasticity of factor demand, Return to Scale, Seemingly Unrelated Regression
  • Shahin Nargesi*, Heshmatolah Asgari Page 105
    Due to the limited resources, the necessity of increasing productivity and the use of production factors in activities that are the most important. This study aimed to measure the productivity of the production of various economic sectors in the province for years of 2000-2007. Using the production function and panel data techniques and methods Solow residual productivity of production factors calculated. Based on the results, average total factor productivity , capital and labor in the study had abnormal trend and volatility are rising or falling. The mining industry and the highest rates of growth in productivity and labour and the communications sector as well as the highest average productivity of the capital.
    Keywords: Total factor productivity, Solow residual method, Panel data, Inventory investment
  • Hojat Parsa*, Mohammad Behboodi, Asieh Parsa Page 123
    In this research it is dealt. with the importance of the effects of monetary and financial policy shocks on formation of trade cycle and income distribution in Iran. Annual time Series data of 1973 to 2007 and Hadrick –Prescott technique bot the analysis were employed. The results showed that trade cycles in Iran responded to both monetary and financial policies. However the effects eves more of financial shocks and less of monetary ones. The monetary effects faded out after one or two cycles Monetary shocks did not have negative effect on income distribution in Iran. However the financial shocks increased the Gini ratio and Worseneded the income distribution. Other findings show that both. Monetary and financial shocks increased inflation, that in turn increased the Gini ratio, that is worsened the income distribution.
    Keywords: Financial, Monetary shocks, Trade Cycles, Hadrick, Prescott technique