فهرست مطالب

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال دوازدهم شماره 47 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجتبی بنیادیان، تقی زهرایی صالحی، امیر مهربانی صفحات 1509-1516
    باکتری سالمونلا از جمله باکتری های بیماریزا است که میتواند در غذا و مواد اولیه حضور پیدا کند. وجود این باکتری در مواد غذایی علاوه بر ایجاد بیماری میتواند باعث افت کیفیت تولید و کاهش رشد اقتصادی کشور شود. در این مطالعه، تعداد 150 مخزن حمل شیر خام برای شناسایی و جداسازی باکتری سالمونلا در شیر خام، برای مقایسه روش های واکنش زنجیرهای پلیمراز و کشت مورد آزمایش قرار گرفت. در این روش ابتدا شیر خام به روش استاندارد مورد کشت و آزمایش قرار گرفت و سپس مراحل تکمیلی و شناسایی برای جداسازی باکتری سالمونلا انجام شد. با استفاده از روش کشت، 6 نمونه کشت باکتری مشکوک، برای انجام آزمایش واکنش زنجیرهای پلیمراز (PCR)انتخاب شد که پس از آزمایش PCR و استفاده از شناساگر ژن invA نتایج آزمایش منفی شد. سپس آزمون PCR مستقیم بر روی شیرخام با استفاده از شناساگر ژن invA انجام شد. در این روش تعداد 3 نمونه از 150 نمونه مورد آزمایش مثبت گردید. در مجموع در 2% از کل نمونه ها، آلودگی به باکتری سالمونلا وجود داشت. نتایج این مطالعه نشان داد که روش PCR نسبت به روش های سنتی در شناسایی باکتری سالمونلا در شیر خام از توانایی بیشتری برخوردار است.
    کلیدواژگان: سالمونلا، شیر خام، کشت استاندارد، واکنش زنجیرهای پلیمراز
  • ندا خسروی زاده، ایمان سوری نژاد، سیدعلی جوهری، زهرا قاسمی لله وجه سری صفحات 1517-1525
    شناخت اثرات سمی نانومواد بر آبزیان در قالب علم نانو سم شناسی آبزیان دارای اهمیت است. این مطالعه به منظور بررسی اثر سمیت حاد و مزمن نانو ذرات مس بر بازماندگی و آسیب های بافتی هپاتوپانکراس و آبشش در پست لارو مرحله 16 میگوی سفید غربی (Litopenaeus vannamei)انجام شد. آزمایش سم شناسی حاد طبق استاندارد شماره 203 OECD، طی 96 ساعت انجام و تلفات میگو پس از رویارویی با غلظت های 0/1، 3/2، 1، 3/2، 10، 3 و 100 میلی گرم در لیتر نانوذرات مس با اندازه 40 نانومتر، هر 24 ساعت یکبار ثبت شد و داده ها با نرم افزار پروبیت آنالیز شدند. به دلیل عدم وجود نظم خاص در داده های سمیت حاد و در واقع سمیت غیر وابسته به غلظت این ماده در این گونه، امکان محاسبه غلظت کشنده میانی ( 50 LC)میسر نگردید. در آزمون سمیت مزمن میگوها به مدت 21 روز در معرض غلظتهای 0/1، 0/5 و میلی گرم در لیتر قرار داده شدند. بافتشناسی آبشش عوارض زیادی از جمله نکروز شدید، کوتاه شدن طول تیغه های آبششی ثانویه، افزایش شدید سلولهای هموسیت و کاهش سلولهای پیلار را نسبت به گروه شاهد نشان داد. در بافت هپاتوپانکراس عوارضی مثل آکرومگالی (بزرگ شدن) هسته سلولها، نکروز برخی از سلولها، همچنین کاهش تعداد سلولهای عملکردی و تخریب دیواره توبولها نسبت به گروه شاهد مشاهده گردید. در جمع بندی، قرار گرفتن در معرض نانوذرات مس موجب آسیب بافت های هپاتوپانکراس و آبشش در میگوی سفید غربی شده و در نهایت عوارض ایجاد شده می تواند باعث مرگ و میر در میگو شود.
    کلیدواژگان: نانو سم شناسی، نانوذراتمس، آسیب بافتی، میگوی سفید غربی
  • سیامک ریحانی راد، جواد محمودی صفحات 1527-1532
    بیماری پارکینسون دومین بیماری نورودژنراتیوی رایج در افراد مسن می باشد. علت اختلال حرکتی موجود در این بیماری دژنره شدن اعصاب دوپامینرژیک ناحیه پارس کومپاکتای جسم سیاه (SNc) است. مصرف کافئین با کاهش خطر این بیماری در ارتباط بوده و همچنین در مدل های جوندگان خاصیت محافظت کنندگی داشته است . در این مطالعه ما نشان داده ایم که کافئین و SCH58261 بعنوان آنتاگونیست های گیرنده های آدنوزینی A2A اختلالات حرکتی ناشی از 6 - هیدروکسی دوپامین (مدل حیوانی پارکینسون) را بهبود می بخشند. مطالعه حاضر نقش گیرنده های آدنوزینی A2A را بر اختلالات حرکتی ناشی از تزریق یکطرفه 6 - هیدروکسی دوپامین ( 8 میکروگرم بازای هر موشصحرایی) بررسی نموده است. این مطالعه تجربی بر روی 72 سر موش صحرائی نر نژاد ویستار در محدوده وزنی 180-220 گرم انجام شد. موش های صحرایی به گروه های 8 تایی تقسیم و در شرایط استاندارد نگهداری شدند. کاتالپسی ناشی از 6 - هیدروکسی دوپامین توسط تست میله ارزیابی شد. نتایج نشان داد که کافئین با دوز 3 میلی گرم بازای هر کیلوگرم وزن بدن و SCH58261 با دوز 2 میلی گرم بهازای هر کیلوگرم وزن بدن باعث بهبود کاتالپسی می شود (P<0/001) در حالیکه دوز 10 میلی گرم بازای هر کیلوگرم وزن بدن کافئین تاثیر معنی داری در کاهش علایم کاتالپسی نداشته است (P>0/05). این نتایج نقش گیرنده های مذکور و دخالت آنها را در اختلالات حرکتی مانند کاتالپسی نشان می دهد. بنظر می رسد بهبود این اختلال حرکتی ناشی از مهار گیرنده های آدنوزینی A2A و در نتیجه عدم تخریب نورون های دوپامینرژیک در ناحیه جسم سیاه باشد.
    کلیدواژگان: کافئین، کاتالپسی، 6، هیدروکسی دوپامین، گیرنده آدنوزینی، موش صحرایی
  • هانیه طاهری، عقیل شریف زاده، قاسم اکبری، حسین بوژمهرانی صفحات 1533-1538
    جوجه کشی های مدرن امروزه نقش مهمی در گسترش صنعت طیور ایفا می کنند. ورود تعداد زیاد تخم های واحدهای مختلف به جوجه کشی ها استعداد آلودگی این مراکز به انواع میکروارگانیسم ها به ویژه عوامل قارچی و باکتریایی را افزایش می دهد. تشخیص آلودگی های میکروبی و به دنبال آن مقابله با این دست از آلودگی ها می تواند منجر به کاهش بروز بیماری در جوجه های یکروزه و جلوگیری از ضرر اقتصادی شود. این مطالعه با هدف بررسی میزان و نوع آلودگی قارچی قسمت های مختلف واحد های جوجه کشی استان مازندران انجام گردید. نمونه برداری با روش پلیت گذاری و با استفاده از محیط سابورو دکستروز 7 روز - 30 به مدت 14 ̊C آگار حاوی کلرامفنیکل انجام شد. پلیت ها در دمایقرارگرفتند و سپس نوع و تعداد کلنی قارچ ها مشخص و ثبت گردید. قارچ های جدا شده در این مطالعه شامل 7 جنس: آسپرژیلوس (87/8%) ،موکور (4/3%)، پنی سیلیوم (3/5%)، رایزوپوس 1/6%)، فوزاریوم (1/4%)، آلترناریا (0/7%)، کلادوسپوریوم (0/7%) بودند . آسپرژیلوس شایعترین جنس قارچی و آسپرژیلوس فلاووس با تعداد 15361 کلنی (71/4%) شایعترین گونه قارچی جدا شده از سیستم های جوجه کشی بود. در مجموع سالن هچر و ستر آلوده ترین بخش های جوجه کشی بودند. با توجه به آلودگی زیاد مراکز جوجه کشی به انواع قارچ ها به ویژه گونه های آسپرژیلوس تلاش برای تشخیص این آلودگی ها و حذف یا پیشگیری از آنها امری ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: جوجه کشی، آلودگی قارچی، مازندران
  • غلامرضا عابدی، احمد اصغری، سعید حصارکی، علی نصیریان، هادی حاجی زاده، نیما طغانی صفحات 1539-1548
    اولین کاربرد این نوع لیزر در تسریع بهبود زخم بوده است. در مورد میزان توانایی لیزر نور سبز در افزایش سرعت التیام، هنوز اختلاف نظر وجود دارد. این مطالعه به منظور مقایسه تاثیر لیزر کم توان نور قرمز و سبز در تسریع روند التیام برش جراحی پوست انجام شده است. در این مطالعه تعداد 30 سر همستر سالم و بالغ از جنس ماده و از نژاد سوری های تهیه شده و بطور تصادفی در سه گروه ده تایی شامل گروه A : شاهد (بدون درمان ، گروه B تحت تابش لیزر کم توان نور قرمز و گروه C تحت تابش لیزر کم توان نور سبز قرار گرفتند. پس از القاء بیهوشی عمومی، در ناحیه پشت حیوان شکاف مستقیمی به طول 2 سانتیمتر ایجاد شد. سپس به وسیله نخ نایلون شماره پنج صفر با الگوی بخیه تکی ساده بخیه گردید. در گروه A، محل برش بدون هیچ درمانی به منظور التیام نوع اول رها شد. در گروه B، محل برش بوسیله دستگاه لیزر قرمز و در گروه C، محل برش بوسیله دستگاه لیزر نور سبز با شدت J/cm2 0/5 به مدت یک دقیقه با حرکت یکنواخت روی زخم و در یک دوره 6 روزه تحت درمان قرار گرفت. نمونه برداری در روزهای سوم، هفتم و دوازدهم انجام شد. میانگین میزان ترمیم زخم در دو گروه لیزر سبز و قرمز به میزان معنی داری بهتر از گروه کنترل بود (P<0.0001) اما بین دو نوع لیزر قرمز و سبز تفاوت چندانی وجود نداشت، هرچند که لیزر قرمز اندکی بهتر بود. لیزر کم توان موجب تسریع در بهبود زخم و روند ترمیمی آن میشود. در موارد مقاوم برای بهبود، میتوان از لیزر کم توان استفاده کرد.
    کلیدواژگان: لیزر کم توان، جراحی پوست، التیام، همستر
  • سیما مرادی، عباسعلی مطلبی، سیدامیرعلی انوار، حامد اهری، حامد بهشتی هاشیرازی، نور دهر رکنی، نکیسا سهرابی حقدوست، علیرضا مختاری، سوگند وحید، هدی رحمان نیا، نیوشا علیمحمدی صفحات 1549-1560
    نانوپکیجینگ یکی از راهکارهای جدید بسته بندی برای افزایش کیفیت و امنیت مواد غذایی است که استفاده از پوشش های بسته بندی نانو تحولی بزرگ در صادرات محصولات فسادپذیر است. در این تحقیق تعداد 38 بسته خاویار ( 5گرمی)که به ترتیب 4 بسته در پوشش های عاری از نانو 4 بسته در پوشش های 6000ppm با پایه نانوسیلور و 4بسته در پوشش های 5000ppm با پایه نانوسیلور و 4بسته در پوشش های 4000ppm با پایه نانوسیلور و 4بسته در پوشش های 2000ppm با پایه نانوسیلور و 4بسته در پوشش های 1000ppm با پایه نانوسیلور در دوتکرار مورد بررسی باکتریایی و قارچی قرار گرفتند. بعد از انجام آزمایشات میکروبی و بعد از تهیه گسترش و رنگ آمیزی گرم و تشخیص باکتری گرم مثبت از نظر مورفولوژی بررسی و رنگ آمیزی گرم و برای یررسی بیشتر و تعیین نوع باکتری و قارچ بر روی محیط های اختصاصی برده و کشت گردیده شد که بعد از بررسی 24 ساعت، استافیلوکوکوس اورئوس و اشرشیا کلی و آسپرژیلوس فلاووس و پنی سیلیوم در نمونه های عاری از پوشش نانو مشاهده گردیده شد و لیکن در پوشش پوشش های 5000ppm و 6000 بصورت معنی داری در کاهش رشد قارچی و باکتریایی موثر بوده، در نهایت به روش تیتراسیون به بررسی میزان نقره موجود در خاویارهای بسته بندی شده پرداخته شد که از طریق تیتراسیون با دستگاه تیترازور و اسید سولفریک غلیظ، میزان باقی ماندگی نقره معادل صفر درصد بود. استفاده از پوشش های 5000ppmو 6000 با pv کمتر از 0/05 بصورت معنی داری در کاهش رشد قارچی و باکتریایی موثر بوده، لذا با توجه به نتایج بدست آمده و عدم رهاسازی ذرات نانو به درون خاویار می توان از این فن آوری جهت افزایش زمان ماندگاری این محصول ارزنده وهمچنین ارتقاء صادرات در دنیا استفاده نمود.
    کلیدواژگان: زمان ماندگاری، خاویار ایرانی، تیتراسیون
  • مژده موسوی، پژمان مرتضوی، ناهید اطیابی، ملیحه عباسعلی پورکبیره صفحات 1561-1567
    دوکسوروبیسین یکی از شناخته ترین داروهای ضد سرطان میباشد. چای سبز نیز خواص آنتی اکسیدانی فراوانی دارد. در این مطالعه، اثر استفاده طولانی مدت چای سبز بر ضایعات ایجاد شده توسط دوکسوروبیسین در مغز استخوان موش صحرایی مورد بررسی قرار گرفت. 30 سرموش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار بصورت تصادفی در 6 گروه مساوی، تقسیم شدند. شاهد، LGT استفاده از عصاره 3% چای سبز به مدت 60 روز)، SHGT (استفاده از عصاره 3% چای سبز به مدت 10 روز ) LGT+DXR (استفاده ازعصاره 3% چای سبز به مدت 60 روز به همراه تزریق IP دوکسوروبیسین به مدت 3روز)، SHGT+DXR( استفاده از عصاره 3% چای سبز به مدت 10 روز به همراه تزریق IP دوکسوروبیسین به مدت 3 روز)، DXR (تزریق دوکسوروبیسین به مدت 3روز) ، ساعت بعد از آخرین تزریق DXR، موشهای صحرایی آسانکشی شده و نمونه های بافتی جهت آسیبشناسی از استخوان فمور برداشت گردید. همچنین آنزیمهای کاتالاز و سوپراکسید دسموتاز (SOD) اندازه گیری شد. در آسیبشناسی بافتی گروه DXR، تخریب شدید سلولهای مغز استخوان مشاهده شد که بیشتر رده میلوئیدی را درگیر کرده بود. گروه SHGT+DXR هم مشابه DXR بود ولی تراکم سلولی شبیه به گروه شاهد بود. در گروه LGT+DXR تراکم سلولی بسیار شبیه به گروه شاهد بود. میزان کمی تخریب سلولهای رده میلوئیدی هم دیده شد اندازه گیری آنزیم های کاتالاز و SOD نشان دهنده اختلاف معنی دار بین گروه های درمان و شاهد بود. نتایج مطالعه نشان داد که دوکسوروبیسین سبب ایجاد آسیب در مغز استخوان موش صحرایی میشود، لیکن مصرف طولانی مدت چای سبز می تواند آسیبهای ناشی از دوکسوروبیسین را کاهش دهد.
    کلیدواژگان: چای سبز، دوکسوروبیسین، مغز استخوان، موش صحرایی
  • کتایون یکتاپرست موافق، نگار پناهی، گودرز صادقی هشجین صفحات 1569-1575
    تمایل به استفاده از محصولات حاوی گیاه افدرا به دلیل خواص مطلوب نیروزایی، چربیسوزی و ضد احتقانی افزایش یافته است. حضور ترکیبات آگونیستی آلفا و بتا آدرنرژیک در این گیاه میتواند اثرات متفاوتی بر رحم بگذارد و فقدان تحقیقات علمی در این زمینه ما را بر آن داشت که به منظور تعیین اثرات عصاره آبی الکلی گیاه افدرا ماژور بر رحم این پژوهش صورت گیرد. جهت انجام آزمایش موشصحرایی ویستار (220±30)گرم مورد استفاده قرار گرفت. در حالت بیهوشی با قطع سر موشها کشته شده رحم جدا گردید و در محلول دیژالون که به آن گاز کربوژن (95% اکسیژن و 5% گاز کربنیک) دمیده میشد به برشهای 1/5 تا 2 سانتیمتر بریده شد و به ترانس دیوسر ایزومتریک در حمام بافتی متصل گردید. نتایج نشان دادند که عصاره آبی الکلی گیاه افدرا ماژور اثر انبساطی بر رحم داشت. غلظتهای تجمعی عصاره ( 0/0625-3 میلی گرم بر میلی لیتر) انقباض ناشی از کلرید پتاسیم ( 60 میلیمولار) و اکسیتوسین (0/25 میلی مولار) را به صورت وابسته به غلظت کاهش داد. اثر مهاری عصاره بر انقباض ناشی ازکلریدپتاسیم توسط فنوکسیبنزامین (0/001 میلی مولار) کاهش نیافت که به لحاظ آماری معنی دار نیست (P>0/05)،اما وراپامیل و پروپرانولول مانع از اثر مهاری عصاره شدند که از لحاظ آماری معنی دار بودند (P≤0/05) اثرمهاری عصاره بر انقباض ناشی ازاکسیتوسین در حضور وراپامیل اثر سینرژیستی بر رحم را نشان داد که از لحاظ آماری معنی دار بود (P≤0/05)نتایج نشان دادند که مکانیسم اصلی اتساع عضله صاف رحم از طریق مکانیسم- های آگونیستی بتا آدرنرژیکی همراه با مکانیسمهای احتمالی دیگر از جمله کانالهایکلسیمی میباشد. این نتایج میتواند موید مصرف سنتی این گیاه باشد.
    کلیدواژگان: افدرا ماژور، رحم، حمام بافتی و موش صحرایی
|
  • M. Bonyadian, T. Zahraei Salehi, A. Mehrabani Pages 1509-1516
    Salmonella is one of the authentic bacteria which cause illnesses, may exist in raw material and food. The existence of these bacteria in food not only causes illnesses, but it also causes the downfall of production quality and reduction of economic growth of the area and country. In this study, 150 bulk raw milk samples were examined to comparison of PCR and conventional culture for the identification of Salmonella in raw milk. Firstly raw milk was cultured and examined through the conventional method; afterwards its supplementary procedures for isolating Salmonella were carried out. Regarding to the results of the culture method, six suspicious isolates were selected to carry out by PCR using invA gene. The results showed that none of the isolates were salmonella. Secondly DNA extracted from raw milk and samples were assessed utilizing the invA gene by PCR method. Regarding to the results 3 out of 150 examined samples were positive. Totally 2 percent of all samples were contaminated with Salmonella. The results of this study revealed that PCR is more potent than conventional culture methods to identification of salmonella in raw milk.
    Keywords: Salmonella, Raw milk, Conventional Culture, PCR
  • N. Khosravizadeh, I. Sourinejad, S.A. Johari, Z. Ghasemi L.V.S Pages 1517-1525
    Identification of toxicity effects of nanomaterials in the field of aquatic nanotoxicology is of great significance. This study was conducted to evaluate the effect of acute and chronic toxicity of copper nanoparticles (CuNPs) on survival rate and histopathology of hepatopancreas and gills in PL5 of Pacific white shrimp (Litopenaeus vannamei). Acute toxicology test was done according to OECD no. 203 during 96 h and mortalities were recorded every 24 h after exposure of shrimps to concentrations of 0.1‚ 0.32, 1, 3.2, 10, 32 and 100 mg/lit of CuNPs with average size of 40 nm. Data of mortalities were analyzed by probit software. Median lethal concentration (LC50) was not determined because there was no special order in acute toxicity data. In fact, non dose-dependent mortalities of this species exposed to CuNPs inhibited the calculation of LC50. In chronic toxicity test, shrimps were exposed to concentrations of 0.1, 0.5 and 1 mg/lit of CuNPs for 21 days. Gill histology revealed many damages such as severe necrosis, shortening of the length of the secondary gill lamellae, severe increase of hemocytes and decrease of pillar cells compared to control. Histopathological effects in hepatopancreas of CuNPs exposed shrimps were enlargement of the cell nucleus, necrosis of some cells, as well as reduction of the number of functional cells and destruction of the tubules wall in compare to the control. In conclusion, exposure to CuNPs causes histopathological effects on hepatopancreas and gills of Pacific white shrimp which could finally result in the shrimp mortalities.
    Keywords: Nanotoxicology, Cu nanoparticles, Histopathology, Pacific white shrimp
  • S. Reyhani, Rad, J. Mahmoudi Pages 1527-1532
    Parkinson’s disease (PD) is the second most prevalent neurodegenerative disease in ageing individuals. This movement disorder caused by degeneration of dopaminergic neurons from the substantia nigra pars compacta (SNc). Caffeine consumption has been proposed to be associated with a reduced risk of Parkinson’s disease and caffeine in rodent models has protective effects. We have shown that caffeine and SCH58261 as A2A receptor antagonists improve motor dysfunctions induced by 6-hydroxydopamine (animal model of Parkinson’s disease) in rats. The present study extends these findings by investigating the role of A2A receptors on motor disorder induced by unilateral infusion of 6-OH-dopamine into the substantia nigra, compact part (SNc) in rat. The experimental study was carried out on 72 male Wistar rats weighing between 180- 200 g. Animals were divided into the groups contain 8 rats per group and were kept in standard condition. 6-OHDA-induced catalepsy was assessed by using bar test. Caffeine (30 mg/kg i.p.) attenuated catalepsy on bar test in parkinsonian rats (P0.05). SCH58261 (2 mg/kg i.p) significantly improved catalepsy in bar test (P
    Keywords: Caffeine, Catalepsy, 6, OHDA, Adenosine Receptor, Rat
  • H. Taheri, A. Sharifzadeh, G. Akbari, H. Boj, Mehrani Pages 1533-1538
    Today, modern hatchery plays an important role in the development of the poultry industry. However, the arrival of large numbers of eggs to hatchery increase the likelihood of infection with various microorganisms, especially fungal and bacterial contamination. Characterization of microbial contamination and the prevention of this type pollutions can lead to decreasing the incidence of disease in day-old chicks and prevent economic losses. The aim of the current study was to determine fungal contamination in different parts of Mazandaran province hatcheries. The samples were taken from different parts of hatcheries through a passive sedimentation method onto Sabouraud dextrose agar containing chloramphenicol and incubated at 30˚C for 7–10 days. Furthermore, the type and number of fungal colonies were recorded. Fungal isolates belonged to seven genera: Aspergillus (87.8%), Mucor (4.3%), Penicillium (3.5%), Rhizopus (1.6%), Fusarium (1.4%), Alternaria (0.7%) and Cladosporium (0.7%). Aspergillus was the most common genera of isolated fungi and Aspergillus flavus with the 15361 (71.4%) number of colonies was the most common fungal species isolated from the incubation systems. In general, Setter and Hatcher rooms were the most polluted parts of the incubators. According to high pollution of hatchery centers with various fungi, especially Aspergillus species Trying to diagnose, Prevent and eliminate of these contaminations seem necessary.
    Keywords: Hatchery, Fungal contamination, Mazandaran
  • Gh. R. Abedi, A. Asghari, S. Hesaraki, A. Nasireian, H. Hajizadeh, H. Toghani Pages 1539-1548
    Accelerated wound healing was the first application for this type of laser. In terms of green light laser ability which whether it can enhance wound healing or not there is some disagreement. this study was done in order to compare the green and red light lasers (less powered one) in terms of accelerated wound healing which can be done surgically on the skin. In this study thirty healthy, mature hamster from suyrian strain was selected and randomly divided into three different group as below: A: control group, B: group which was under the radiation of low level red laser, C: group which was under the radiation of low level green laser. After the induction of general anesthesia, the straight incision at the length of two cm was created in the dorsal zone of animal, then by means of nylon 5-0 was sutured in a simple manner. In the group A the cutted site without any intervention was remained intact in order to proceed first type of wound healing, in the group B (by red laser) and C (by means of green laser) the cutted site was treated with the velocity of 0.5 J/cm 2 during one minute by constant movement of lasers on the surface of incision which was continued up to six days. Sampling was done in the 3th 7th, and 12th days. The average wound healing in groups B and C were significantly higher than the control group, but between the two green and red laser, there was no meaningful difference. Although the red laser a little bit was good during operation compared with the green one. Less powered laser accelerates the process of wound healing. In those situations which the case is resistance to wound healing we can use less powered lasers.
    Keywords: Low level laser, Skin surgery, Healing, Hamster
  • S. Moradi, A. Motallebi, A. Anvar, H. Ahari, H. Beheshty Shirazi, N. Rokni, N. Sohrabi Haghdoost, A. Mokhtari, S. Vahid, H. Rahmannya, N. Alimohammadi Pages 1549-1560
    Nano-packaging is among the novel packaging technologies used for increasing the quality and safety of food materials. Nano-coating used in Nano-packaging is an enormous revolution in the export of spoilable products.In this research, 38 caviar packs (5 gr) including 4 nano-free coating packs, 4 nano-silver based 6000 ppm coating packs, 4 nano-silver based 5000 ppm coating packs, 4 nano-silver based 4000 ppm coating packs, 4 nano-silver based 2000 ppm coating packs, and 4 nano-silver based 1000 ppm coating packs were dually inspected for bacteria and fungi. After microbial examinations and spread preparation and gram coloring and detecting the gram bacteria in terms of morphology, further inspection for detecting the bacteria and fungi in specific environments was attempted. After a 24-hour inspection, Staphylococcus aureus and Escherichia coli and Aspergillus flavus and Penicillium were detected in nano free coated samples. However, there has been a considerable decrease in fungi and bacterial growth in 5000 and 6000 ppm coatings. Eventually, the silver quantity in caviar packs were measured by means of titration method and by applying tirazol and concentrated sulphuric acid, and zero silver leftover content was detected. Moreover, 5000 and 6000 ppm coatings with P
    Keywords: Shelf life, Iranian caviar, Titration
  • M. Moosavi, P. Mortazavi, N. Atyabi, M.A. Porkabireh Pages 1561-1567
    One of the most well known anti-cancer drug is Doxorubicin. However, green tea has many antioxidant properties. In this study, the long-term effects of green tea on bone marrow lesions caused by Doxorubicin in rats were studied. 30 adult male Wistar rats were randomly divided into 6 groups. Control, LGT (long-term use of 3% green tea extract for 60 days), SHGT (shortterm use of 3% green tea extract for 10 days), LGT DXR (long-term use of 3% green tea extract for 60 days with injections IP doxorubicin for 3 days), SHGT DXR (short-term use of 3% green tea extract for 10 days in combination with doxorubicin (IP) injection for 3 days), DXR (doxorubicin injection for 3 days). 24 hours after the last injection of DXR, rats euthanized and tissue samples were taken for histopathology of the femur. The enzymes catalase and superoxide dismutase (SOD) were measured. The histopathology results show that the DXR induced severe bone marrow suppression that myeloid cells was more involved. SHGT DXR group was similar to DXR, but the cell density was similar to control group. The LGT DXR cell density was very similar to the control group. There was a small amount of myeloid cell destruction. Measurement of catalase and SOD indicates a significant difference between treatment and control groups. Results show that Doxorubicin may cause damage in rat bone marrow, but long-term use of green tea can reduce the damage caused by doxorubicin.
    Keywords: Doxorubicin, Green tea, Bone marrow, Rat
  • K. Yektaparast Movafegh, N. Panahi, G. Sadeghi Hashjin Pages 1569-1575
    Tendency to utilize Ephedra containing products is increasing due to their favorable properties such as energetic, fat burner, decongestant etc. Due to the presence of uterus agonism α and β adrenergic compound and lack of systematic research on this issue, we conducted to determine effects of the hydroethanolic extract of Ephedra major (E. Major) host on uterus. Isolated uterus from Wistar rat (BW 220±30 g) were tested in the organ bath. Rats were anesthetized and the uterus was isolated and placed in De Jalon solution with bubbled 95 percent O2 and 5 percent CO2. Then, it was cut into segment of 1.5-2 cm and mounted in 25 ml chambers of organ bath. E. Major extract had a relaxation effect on rat uterus. According to the results, the cumulative concentration of E. Major (0.00625 - 3 mg/ml) relaxed the KCl (60Mm) - and oxytocin (0.25 Mm) - induced contraction dose-dependently (P≤0.05). The inhibitory effect of extract on contraction induced by KCl was unaffected by phenoxybenzamine (0.001 Mm). But verapamil (0.001 Mm) and propranolol (0.001 Mm) inhibited the relaxant effect (P≤0.05). The inhibitory effect of extract on contraction induced by oxytocin had synergism effect by verapamil (P≤0.05). These findings revealed that β-adrenergic receptors and presumably other channels such as Ca2 channels involves in inhibitory effect of E. Major extract. The results support the possible beneficiary effects of this plant in traditional medicine.
    Keywords: Ephedra major Herb, Uterus, Organ bath, Rat