فهرست مطالب

مجله مطالعات فقه امامیه
پیاپی 4 (بهار و تابستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • یعقوبعلی برجی، اسدالله عبداللهی جمی صفحات 7-30
    طبق دیدگاه مشهور، بر اساس ظاهر آیهٔ خمس (انفال: 41)، خمس به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم آن (سهم اللٔه، سهم پیامبر و سهم ذی القربی) در زمان حیات رسول خدا’ متعلق به آن حضرت و پس از وی متعلق به امام معصوم× و در زمان غیبت در اختیار فقیه جامع الشرایط قرار می گیرد تا در مسیر رضایت امام عصر# هزینه نماید. سه سهم دیگر نیز متعلق به سادات نیازمند است. دیدگاهی در باب خمس وجود دارد که خمس را حق وحدانی و متعلق به منصب امامت می داند یعنی در زمان رسول اکرم’ به عنوان حاکم اسلامی در اختیار آن حضرت و پس از وی متعلق به منصب امامت و در اختیار امام× بوده و در دوران غیبت و عصر حاضر نیز در اختیار ولی امر (حاکم اسلامی) یا فقیه جامع الشرایط قرار می گیرد. سادات نیازمند هم عائلهٔ آنان محسوب می شوند که باید نیازشان مرتفع گردد. این دیدگاه در این مقاله تبیین و تقویت شده است.
    کلیدواژگان: منصب امامت، حق وحدانی، حق الاماره، حاکم، خمس، عائله
  • سیدعلی حسینی، حسین زروندی رحمانی* صفحات 31-56
    مبانی فقهی اعتبار مالکیت فکری و اساسا جایگاه آن در نظام حقوق اسلامی، از جمله مسائلی است که ذهن فقی هان را از گذشته ای نه چندان دور تا به امروز به خود مشغول ساخته است. در این میان، متفکر ژرف اندیش، فقیه بزرگوار، شهید محمدباقر صدر& نیز ضمن مباحث اصولی خویش در قاعدهٔ «لاضرر»، اثبات مشروعیت حق تالیف و سایر حقوق اعتباری شبیه به آن را از راه تمسک به این قاعده ممکن دانسته است. مقالهٔ حاضر تلاشی است در تبیین اندیشهٔ شهید صدر که از زوایای گوناگون به این قاعده پرداخته و با تحلیل و روشنگری منحصر به فرد، در برخی موارد دیدگاهی نو ارائه کرده است.
    کلیدواژگان: شهید صدر، قاعده لاضرر، حق تالیف، مالکیت فکری
  • سید عباس موسویان، عبدالله انصاری* صفحات 57-82
    سیاست پولی مجموعه تدابیری است که بانک مرکزی به منظور کنترل نظام پولی و حفظ ثبات ارزش پول، جهت تسریع رشد اقتصادی، تنظیم فعالیت بخش های مختلف اقتصادی و حل مسائل در جامعه اتخاذ می کند. بدیهی است که اجرای خردمندانهٔ سیاست پولی برای رسیدن به اهداف سیاست پولی تنها از مسیر ابزارهای آن میسر بوده و نیازمند ژرف نگری در سطح و عمق است. در بانکداری متعارف، برای دستیابی به اهداف اقتصادی به اجرای سیاست پولی از طریق ابزارهای کمی و کنترل کیفی اعتبارات بهره گرفته می شود. با توجه به ممنوعیت ربا در اسلام و الغای کارکرد آن در نظام بانکداری بدون ربا و حرمت به کارگیری ابزار مبتنی بر ربا، تحقیق حاضر در نظر دارد ضمن نقد و بررسی ابزارهای پیش گفته، امکان سنجی کاربرد آن ها را در بانکداری بدون ربا به عنوان متغیرهای سیاست اقتصادی در چارچوب فقه اسلامی، جهت کنترل و نظارت میزان نقدینگی و تنظیم حجم پول پرقدرت ارزیابی کند.
    کلیدواژگان: سیاست اقتصادی، ابزارهای سیاست پولی، بانکداری متعارف، بانکداری بدون ربا، ماهیت فقهی، و بازار بورس
  • حسن وحدتی شبیری، علی قبادیان* صفحات 83-108
    بر اساس فتوای مشهور فقی هان شیعه و اهل سنت و به تبع آن بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران (ماده 550) دیه زن نصف دیه مرد است. اما گروهی از فقی هان امامیه و اهل سنت برخلاف مشهور، قائل به تساوی دیه مرد و زن می باشند. دلیل عمدهٔ گروه اول تصریح برخی از روایات بر نصف بودن دیهٔ زن نسبت به مرد و اجماع فقهاست. گروه دوم نیز با تمسک به اطلاق آیه قرآن و اطلاق برخی از روایات و نیز با تردید در روایات دال بر نصف بودن دیه زن، به تساوی دیه زن و مرد فتوا داده اند. این تحقیق از یک سو ادلهٔ طرفین را بررسی و نقد علمی می کند و از طرف دیگر در صدد است به نتیجه ای دست یابد که چالش های موجود در این خصوص را برطرف نماید.
    کلیدواژگان: دیه زن، دیه مرد، قانون مجازات، قصاص، تفاوت، تساوی دیه
  • روح الله اکرمی، ستار محمدی زرینی*، مهدی عبدی صفحات 109-132
    یکی از مسائل مهم فقهی و حقوقی، بحث استفاده از سلاح های کشتارجمعی است. پژوهش حاضر در پی اثبات ممنوعیت استفاده از سلاح های کشتارجمعی از دیدگاه مذاهب فقهی اسلام است. منظور از سلاح های کشتارجمعی سلاح هایی است که می تواند تعداد زیادی از انسان ها و یا هر موجود زنده ای را بکشد و یا زخمی کند و یا موجب وارد کردن خسارات عظیم و لطمه به حیات بشر شود. در این پژوهش، استدلال به برخی آیات و روایات و از دیدگاه عقل نتیجه گرفته شده که حتی در اسلام فروش سلاح مخرب به دو دسته از کفار که با هم نزاع دارند، نهی کردیده است. فقهای عظام از قدما و متاخرین که قائل به حرمت استفاده از هر نوع سلاح کشتارجمعی هستند و اسلام هیچ گاه اجازهٔ مقابله به مثل را در مورد کفار و دشمنان نمی دهد.
    کلیدواژگان: سلاح های کشتارجمعی، فقه اسلامی، ممنوعیت و حرمت، مقابله به مثل
  • طاهره سلیمی، احسان قباد* صفحات 133-158
    فعالیت مطبوعاتی به عنوان بستری مناسب جهت تقویت آزادی بیان دارای محدودیت هایی بوده که مورد قبول همهٔ نظامات حقوقی و از جمله نظام فقهی-حقوقی شیعه است. از جمله محدودیت های آزادی بیان در فقه شیعی، هتک حرمت آبروی افراد است که در قالب هایی نظیر هجو، هجر، وهن مقدسات، وهن اشخاص حقیقی یا حقوقی و غیبت ایشان، صورت می پذیرد. اختلاف در تعریف برخی از این عناوین و عدم وجود تعریف دقیق از برخی دیگر، زمینه ساز اختلاف فتاوا گردیده است. شیوه آمیزه ای -تلفیقی مقاله و بررسی تحلیلی - انتقادی اسناد نوشتاری به ما این امکان را می دهد که دریابیم علی رغم همه اختلافات، آنچه مسلم است این است که مطبوعات حق ندارند با تمسک به عناوینی همچون «بلااشکال بودن طنز نویسی»، «مصلحت»، «آزادی سوال و شبهه»، «عدم حرمت فاسق»، «عدم حرمت بدعت گذار» و... اقدام به هتک اشخاص حقیقی و حقوقی نمایند.
    کلیدواژگان: آزادی بیان، وهن، هجو، هجر، مقدسات، غیبت، احکام فقهی
|
  • Y. Borji, A. Abdolahhi Pages 7-30
    According to a widely held opinion, and based on verse 14 of Surah al-Anfal, Khums is divided into six portions. The three parts meant for Allah, the Holy Prophet and his nearest relatives, go to the Prophet himself (S), after him they belong to the Infallible Imam (AS) and in his absence, they will be given to a qualified Mujtahid so that they may be spent for such purpose that best pleases Allah and the Imam of Age (AJ). The other three portions belong to poor sayyids or those sayyids who are stranded without money. There is a viewpoint which says that khums is the exclusive right of the authority of imamate. That is to say, in the time of the Messenger of Allah, Khums is placed at the disposal of the Prophet himself and after him, it belongs to the authority of imamate. That is to say, the Imam will have the right to use it for the benefit of Muslim umma. However, in his absence, Khums is placed at the discretion of Wali-e Amr i.e. a qualified jurisprudent. The sayyids are also considered to be their family in the sense that their needs should be met from religious dues. This article seeks to study, explain and strengthen this opinion.
    Keywords: authority of imamate, exclusive right, ruler, Khums, family
  • H. Zarvandi*, Ali Hoseyni Pages 31-56
    The juridical groundwork of intellectual property and essentially its importance in Islam's legal system is one of the issues that have engaged jurisprudent's minds from not very distant past as of today. However, Martyr Mohammad Baqir Sadr, the profound thinker and great scholar of our time, while discussing legal theories, has considered the authorship right and such other mentally-posited rights as possible. He has substantiated the right by making recourse to the 'principle of no harm'. The present article delves into Martyr Baqir Sadr's view discussing it from various angles. It is rightly believed that he has elaborately explained, analyzed and expatiated upon the principle of no haram. In some cases, he has rendered quite innovative arguments.
    Keywords: Shahid Sadr, principle of no harm, authorship right, intellectual property
  • Abbas Mosaviyan, Abdolah Ansari* Pages 57-82
    Monetary policy is the macroeconomic policy laid down by the central bank. It involves management of money supply and interest rate and is the demand side economic policy used by the government of a country to achieve macroeconomic objectives like inflation, consumption, growth and liquidity. Obviously, prudent implementation of monetary policy to realize monetary goals is possible only through their respective tools, not to mention the fact that it requires much scrutiny at the surface and the underlying levels. In conventional banking, they make use of qualitative and quantitative tools to implement monetary policy and achieve economic goals. Given the fact that usury (riba) is forbidden in Islam and it is not permissible to conduct interest-based transactions or any tools for that purpose, the present study aims to critically assess the foregoing tools as well as evaluate their application and functionality in an interest-free banking system as the variables of the economic policy for control and monitoring of liquidity and adjustment of the currency strength.
    Keywords: economic policy, tools of monetary policy, conventional banking, interest free banking, juridical nature, stock market
  • H. Vahdatishobeyri, Ali Ghobadiyan* Pages 83-108
    Based on a widely known verdict of Shia and Sunni scholars and as per article 555 of the Islamic Penal Code of Iran, a woman's blood money is half of that of a man. However, unlike the widely known fatwa, a number of Shia and Sunni jurisprudents believe in the equality of the blood money of men and women. The first group of scholars makes recourse to traditions and consensus (ijma') of jurisprudents as per which the blood money of a woman is half of that of a man. The second group of scholars makes recourse to the general and unrestricted purport of the narrations advocating the equality of blood money of men and women and doubting the authenticity of narrations which suggest that women's blood money is half of that of men. This study critically examines the two side's arguments and at the same time tries to reach a conclusion which would redress the challenges existing in this regard.
    Keywords: blood money of women, blood money of men, penal law, retaliatory punishment, difference, equality of blood money
  • Sattar Mohammadi Zarini* Pages 109-132
    The use of weapons of mass destruction (WMD) in warfare is not new, and may be as old as warfare itself. It is a subject matter discussed both in jurisprudence and law. The present research seeks to prove the prohibition of the use of mass destruction from the perspective of various Islamic jurisprudential schools. A weapon of mass destruction is a nuclear, biological, or chemical weapon able to kill and bring significant harm to a large number of humans or cause great damage to human-made structures, natural structures or the biosphere. In this research, the writer, relying on Quranic verses and prophetic traditions, concludes from a rational perspective that even in Islam, the sale of destructive weapons to hostile and warring non-Muslim factions has been prohibited.
    Past and present grand jurisprudents believe in prohibition of the use of any kind of weapons of mass destruction and that Islam does not allow any kind of tit for tat action against infidels and enemies.
    Keywords: weapons of mass destruction, Islamic jurisprudence, prohibition, banning, retaliation
  • Tahira Salimi, Ihsan Qubad* Pages 133-158
    Press activities provide an appropriate opportunity to promote freedom of expression but such activities are bound by certain limitations that are acceptable to all legal systems including Shiite legal and jurisprudential system. Among the limitations of the freedom of expression is¡ according to Shia jurisprudence¡ the prohibition of defamation and desecration of natural and legal persons in the form of mocking¡ putting blame on someone¡ committing an outrageous and sacrilegious act¡ desecrating natural and legal persons and backbiting them. The difference is in the definition of these titles and a lack of precise definitions for some of them which have led to discrepancies in the verdicts. The article making use of critical and analytical method of research enables us to know that despite all the differences¡ what is certain is that the press do not have the right to desecrate natural and legal persons under the pretext of «satirical writing» ¡ «common good» ¡ «freedom to questioning and casting doubt» ¡ «lack of respect of the unfaithful» and «lack of respect of the heretic».
    Keywords: freedom of expression, desecration, mocking, accusing, sanctities, backbiting, jurisprudential rules