فهرست مطالب

پاتوبیولوژی مقایسه ای - سال دوم شماره 16 (بهار 1384)

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال دوم شماره 16 (بهار 1384)

  • تاریخ انتشار: 1384/03/30
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمدحسن بزرگمهری، افشین ذاکری *، عادل فیضی صفحات 3-10
    هدف از انجام این تحقیق ، بررسی اثر 3‐ نیترو 4‐ هیدروکسی فنیل آرسنیک اسید بر پارامترهای رشد (افزایش رشد، میزان مصرف غذا، ضریب تبدیل غذاییو...) و اثر تقویتی دارو بر میزان کارائی داروی Salinomycin (به عنوان یک ترکیب ضدکوکسیدیوزی یونوفوره) در فارمهای تجاری جوجه های گوشتی است. این مطالعه در یک واحد مرغداری گوشتی در دو سالن مشابه با ظرفیت های 5500 و 5200 قطعه در هر سالن از نژاد COBB انجام گرفت. در مرحله نخست اجرا ، ترکیب 20 % ماده موثر از روز اول تا آخر دوره پرورش و به میزان 250 گرم در هر تن به جیره جوجه های یکی از دو سالن اضافه گردید (گروه آزمایش) در حالی که جوجه های سالن دیگر ( گروه کنترل ) از جیره مشابه بدون ماده فوق تغذیه شدند. جیره هر دو گروه حاوی Salinomycin جهت پیشگیری از کوکسیدیوز بود. در روز 28 دوره پرورش از هر گروه کنترل و آزمایش 100 قطعه جوجه به شکل تصادفی انتخاب و در محل جداگانه ای به صورت پن های جدا از هم نگهداری شدند. این جوجه ها با مخلوطی از چهار سویه ایمریای شایع در ایران (آیمریا آسرولینا، آ.تنلا، آ.ماگزیما و آ. نکاتریکس) از راه دهانی و به شکل تجربی آلوده شدند، از روز هفتم پس از آلودگی و برای روز متوالی، مدفوع آنها جمع آوری ودر هر گروه جداگانه میزان OPG محاسبه شد.پس از بررسی و تجزیه تحلیل آماری داده ها بر اساس روش آنالیز واریانس نتایج زیر بدست آمد: تعداد اواوسیست های دفعی در هر گرم مدفوع در سالن مورد آزمایش نسبت به سالن کنترل در روزهای 5،4،3،2،1 به ترتیب 26%و 15/6% و 47% و 27/4% و 31/3% کاهش یافت و همچنین کاهش ضریب تبدیل غذایی به میزان 0/36 (8%) و میزان تلفات به میزان 4% و افزایش متوسط وزن نهایی به میزان 250 گرم (6%)در سالن مورد آزمایش نشاندهنده تاثیر موثر این دارو بر فاکتورهای اندازه گیری شده بود که از نظر آماری معنی دار بود.
    کلیدواژگان: ترکیب آرسنیکال آلی، کوکسیدیوزیس، فاکتورهای رشد، سالینومایسین
  • پژمان مرتضوی *، ایرج سهرابی حقدوست، تقی الطریحی، عبدالمحمد طالب شوشتری صفحات 11-28
    بیماری تب برفکی FMD یک بیماری وزیکولار شدید و از نظر بالینی حاد، مختص حیوانات زوج سم شامل نشخوار کنندگان اهلی، خوک ها و بیش از 70 گونه وحشی می باشد. عامل ایجاد کننده آن ویروس بیماری تب برفکی است که مربوط به جنس آفتوویروس متعلق به خانواده پیکورنا ویریده می باشد. هفت تحت تیپ مجزا از ویروس تب برفکی با اثرات بالینی غیر قابل تفکیک مشخص گردیده است. این تحت تیپ ها شامل SAT1 SAT2 SAT3 O،A،C،Asia1 ، می باشد. همزمانی وقوع دیابت ملیتوس و عفونت با ویروس تب برفکی در گاو و غزال کوهی گزارش شده است.هدف از این پژوهش بررسی اثرات ویروس تب برفکی بر روی پانکراس حیوانات آلوده بوده است.بدین منظور، تعداد 14 سر موش Balb/CJ نر و 14 سر موش Balb/CJ ماده انتخاب گردیدند.در هر گروه تعداد 10 موش به عنوان تیمار و بقیه به عنوان کنترل در نظر گرفته شد.در هر گروه 12 سر از موشها به منظور تضعیف ایمنی تحت تزریق داروی سیکلوفسفامید قرار گرفتند( 10 عدد از موشهای تیمار و 2 عدد از کنترلها). موشهای تیمار تحت تلقیح ویروس تب برفکی تحت تیپ O1 به صورت داخل صفاقی قرار گرفتند.قبل وبعد از تزریق ویروس،گلوکز خون تمامی موشها تا 10 روز بعد از تزریق ویروس اندازه گیری شد.بعد از 10 روز موشها کالبد گشائی شدند.از هر پانکراس دو نمونه جهت میکروسکوپ نوری و میکروسکوپ الکترونی گرفته شد و به آزمایشگاه پاتولوژی ارسال گردید. نتایج نشان دادند که گلوکز خون در گروه نرها قبل از تزریق؛ با گلوکز خون روز دوم بعد از تزریق و از طرفی روز هفتم بعد از تزریق با روز نهم و همچنین روز هفتم با روز دهم اختلافات معنی داری نشان دادند. . در گروه موشهای ماده نیز گلوکز قبل از تزریق با گلوکز روز اول بعد از تزریق و گلوکز روز اول بعد از تزریق با گلوکز روزهای دوم و سوم ؛همچنین گلوکز روز دوم با روز های پنجم تا هشتم دارای اختلافات معنی داری بود( P<0.05) نتایج هیستو پاتولوژیک در جزایر لانگرهانس و قسمت اگزوکرین نشان دهنده واکوئولاسیون سلولها بود. آپوپتوز هم در سلولهای بتا و هم در سلولهای آسینی و دگرانولاسیون سلولهای بتا مشاهده گردید . این مطالعه نشان داد که ویروس بیماری تب برفکی قادر به ایجاد ضایعه به صورت تخریب مستقیم سلولهای بتا از طریق آپوپتوز می باشد.
    کلیدواژگان: پانکراس، موش، ویروس تب برفکی، آپوپتوز
  • سید جمال هاشمی *، سید دانش معصومی صفحات 29-32
    در بین قارچها کاندیداها که از دسته قارچهای مخمری به حساب می آیند در دستگاه تناسلی حیوان سبب عفونت می گردند . واژینی ت کاندیدائی یکی از عوارض ناشی از قارچ کاندیداست که باعث عدم جفتگیری و عدم آبستنی و سقط جنین در گاوها می شود . به همین دلیل تعیین میزان شیوع کاندیدا در قسمتهای خلفی دستگاه تناسلی گاو شامل ولوا ، وستیبول و واژن حیوان در مشخص کردن حیوانات در معرض خطر از نظر ع فونتهای کاندیدائی و سقط جنین ناشی از آن می تواند حائز اهمیت باشد . بدین منظور تعداد 362 راس گاو که در دوران متفاوت باروری شامل دوره فحلی ، آبستنی و غیر آبستنی بوده اند مورد بررسی قرار گرفتند . روش بررسی براساس نمونه برداری بوسیله سواپ استریل از قسمتهای ولوا ، وستیبول و واژن حیوان و کشت آنها در محیط سابورودکستروز آگار حاوی کلرامفنیکل استوار بوده است . در بین 362 راس 21 درصد دارای کشت مخمری بودند / گاو مورد بررسی تعداد 77 مورد برابر 2 66 درصد مربوط به قارچ کاندیدا و 26 مورد / و از این موارد 51 مورد برابر 1 32 مربوط به سایر مخمرها گزارش می گردد . بیشترین موارد آلودگی در / برابر 9 67/ 30 درصد بوده است . 52 راس گاو برابر 5 / دوران فحلی 16 مورد برابر 8 درصد در گروه سنی بالاتر از 5 سال قرار داشت ند. بر اساس مطالعه حاضر، - عوامل مثبتی که نقش مهمی را در واژینیت کاندید ائی بازی می کنن،شامل: 1 سن:گاوهائی که از لحاظ سنی در گروه سنی بالا قرار می گیرندشانس ابتلا بیشتری دارند . 2- وضعیت سلامت فیزیکی حیوان : گاوهائی که از لحاظ فیزیکی وضعیت مطلوبی دارند دارای درصد کمتری از آلودگی هستند . 3- استفاده از آنتی بیوتیکها :به علت تغییر فلور طبیعی واژن باعث ر شد غیر طبیعی این قارچها می شوند .همچنین بین آلودگی قارچی کاندید ا، مخمر و مسایل غیر بارداری یک رابطه ای وجود دارد .در برخی موارد مطالعه در مورد نقش کاندیدا می تواند در آزمایشگاه انجام شود و در صورتی که نتیجه مثبت بود استفاده از داروهای ضد قارچی توصیه می شود.به دنبال درمان وضعیت آبستنی می تواند ارزیابی گردد.
    کلیدواژگان: مخمر، کاندیدا، دستگاه تولید مثل، فحلی، آبستنی
  • زهره مشاک *، ودود رضویلر صفحات 33-44
    در این مطالعه ، توان رشد و سم زایی کلستریدیم بوتولینم تیپ A با تداخل اثر متقابل عوامل درون اثر و برون اثر، به صورت طرح فاکتوریل، متاثر از مقادیر مختلف PH نمک، حرارت و زمان نگهداری مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج حاصله در قالب طرح کاملا تصادفی و تست ANOVA و تجزیه واریانس صفت زمان کدرشدن (Time to ) turbidity و صفت زمان سم زایی (Time to toxicity ) در برنامه کامپیوتری SAS ارائه گردیده است . این مطالعه در طی سه مرحله : اسپورزایی؛ تداخل اثر متقابل عوامل چند فاکتوری ؛ و سپس تعیین وجود سم در موش؛ صورت پذیرفت. در مرحله اول پس از سه بار کشت و پاساژ متوالی باکتری کلستریدیم بوتولینم تیپ A تهیه شده از دانشگاه دیویس کالیفرنیا و انتقال آن به محیط کشت جامد Egg Yolk و(Agar(EYA و (Brain Heart Infusion Agar (BHI به صورت کشت پر و سطحی در شرایط بی هوازی و گرم خانه گذاری در 35 C اسپورزایی از روز چهارم شروع شده و با مشاهدات روزانه ویدیو میکروسکوپی از طریق تهیه لام مرطوب و گسترش رنگ آمیزی اسپور با مالاشیت گرین تا روز پانزدهم یعنی تا زمانی که حداکثر اسپورزایی (بیش از 90% در یک شان میکروسکوپی ) حاصل گشت ادامه داشت .سپس اسپورها تحت شرایط آسپتیک و طی 5 بار رقیق سازی با ژل فسفات بافر و سانتریفوژ یخچال دار 10000-5000 دور در 4C طی 15 دقیقه شستشو داده شدند . و در خاتمه شمارش اسپور در یک میلی لیتر از سوسپانسیون حاصل شد .در مرحله دوم مدت زمان جهت رشد و مشاهده کدورت با میزان تلقیح 104*4 اسپور در هر میلی لیتر از محیط آبگوشت BHI در داخل لوله آزمایش به ترتیب با دو میزان (5/5 و 6/5 ) PH سه غلظت نمک ( 0/5 3 6 )درصد و سه میزان حرارت ( 15 و 25 و 35 ) درجه سانتیگراد در طی 32 روز (روزهای 2 و 4 و 8 و 16 و 32 ) مورد مطالعه قرار گرفت و نمونه های کدر در روزهای مزبور از گرمخانه خارج گردیدند و با استفاده از تهیه گسترش رنگ آمیزی و همچنین کشت خطی از لوله های کدر به پلیتهای EYA رشد باکتری تائید شد .در مرحله سوم به روش زیست سنجی و بر طبق دستورالعمل USDA آزمایشات تعیین سم نمونه ها ی کدر در موش انجام شد . نتایج نشانگر وجود اختلاف معنی دار در بین مقادیر متفاوت حرارت، نمک و PH در طی زمانهای کدورت بود (P<0.001) کاربرد متقابل غلظت نمک 0/6 5/5 =PH و حرارت 15C 15 در طی 32 روز نگهداری با تلقیح 104*4 باکتری کلستریدیم بوتولینم تیپ A در جلوگیری از رشد و سم زایی آن تاثیر قطعی داشت. کاربرد نمک 3 درصد در مقایسه با 0/5 درصد و همچنین حرارت 25C در مقایسه با 35C اثر بازدارندگی بیشتری در جلوگیری از رشد و سم زایی با کتری مزبور در 6/5=PH و در طی 32 روز نگهداری داشت و بالاخره یک اثر جایگزینی بین حرارت و نمک مشاهده شد به طوریکه کاربرد حرارت 25C و نمک 0/5 درصد اثر مشابهی در بازدارندگی از رشد و سم زایی باکتری کلستریدیم بوتولینم تیپ A در مقایسه با حرارت 35C و نمک 3 درصد بود.
    کلیدواژگان: کلستریدیوم بوتو لینم تیپ A، اسپورز ایی، زمان کدر شدن، زمان سم زایی
  • امیر شاکریان، سیدشهرام شکرفروش *، علی شریف زاده، محمد کیوان منش صفحات 45-52
    در این بررسی لاشه 1400 راس گوسفند جهت تعیین میزان فراو انی بیماری لمفادنیت پنیری درطی 12 ماه،مورد بازرسی قرار گرفت .میزان فراوانی این بیماری برابر 3/85 درصد می باشد .آلودگی لاشه ها از نظر سن ، زیر 1 سال (2/08%) بین 2-1 سال (2/5 درصد) بین 3-2 سال (3/9 درصد) و 3 سال به بالا (7/09 درصد ) آلودگی را نشان دادند. همچنین میزان آلودگی درغده های لنفاوی در 1400 لاشه عبارت بودند از :عقده لمفی پیش کتفی 35 مورد (64/81 درصد) ،عقده لنفی پیش رانی 12 مورد (22/22 درصد) عقده لنفی مغابنی 7 مورد (12/97 درصد)در عقده لنفی فوق پستانی آلودگی مشاهده نشد.برای تعیین عوامل باکتریائی ، 128 نمونه کشت میکروبی تهیه شد و 138 مورد باکتری جدا گردیدکه باکتری های جدا شده عبارتند از :کورینه باکتریوم پسودوتوبرکلوزیس 76 مورد (55/07) استافیلوکوکوس آرئوس 38 مورد (27/53 درصد) پروتئوس 14 مورد (10/14 درصد) استرپتوکوکوس پیوژن 6 مورد (4/34 درصد) پاستورلا مولتی سیدا 2 مورد (1/44 درصد) میکروکوک 1 مورد ( 0/74 درصد) و بقیه باکتری ها در مجموع یک مورد (0/74 درصد) می باشد.
    کلیدواژگان: لنفادنیت پنیری، گوسفند، کشتارگاه اصفهان
  • مینا رستمی بشمن *، ایرج سهرابی حقدوست صفحات 53-56
    مطالعه حاضر بافتی ناشی از آئرو موناس ورونی را در ماهی زینتی اسکار و ماهی حوض ارائه می نماید. نمونه های بافتی از تعداد سه عدد ماهی اسکار دو ساله (جنس ماده) و با وزن تقریبی یک و 200 کیلوگرم و ماهی حوض مبتلا به عفونت ناشی از آئرو موناس ورونی بودند. علائم ماکروسکوپی شامل پرخونی ،خونریزی در طحال وکبد ، آسیت خونی ، کلیه و طحال لجنی و کبد خالدار در نمونه ماهیان مورد آزمایش بارز بودند از کبد ، کلیه ، طحال و آبشش ماهیان مذکور بلافاصله پس از مرگ نمونه برداری شد نمونه های بافتی جهت کشت میکروبی به آزمایشگاه باکتریولوژی ارسال گردید همچنین جهت انجام آزمایشات هیستوپاتولوژی قسمت دیگری از این نمونه ها در فرمالین 10% نگهداری شدند و سپس به روش روتین هماتوکسیلین و ائوزینH&E) ) مقاطع بافتی تهیه گردید. ضایعات میکروسکوپی در بافتهای کبد ، کلیه و طحال شامل تجمع مقادیر زیادی رنگدانه لیپوفیوشین و هموسیدرین در داخل ماکروفاژهای خونی یا بافتی و یا در داخل بافتهای منهدم شده بود. تغییرات پاتولوژیک دیگر از جمله نکروز در داخل لوله های اداری مشاهده شد که گلومرولهای مالپیگی سالن توسط نکروتیک لوله های اداری و بافت هماتوپوئیتیک احاطه شده بود.
    کلیدواژگان: هیستوپاتولوژی، آئرو موناس ورونی، ماهی اسکار، ماهی حوض
  • حسن برکتین، ایرج سهرابی حقدوست، سیامک مشهدی رفیعی * صفحات 57-60
    یک قلاده سگ نر 8 ساله نژاد ژرمن شیپرد به درمانگاه شماره 2 دامپزشکی دانشگاه تهران ارجاع داده شد . بیمار در خلال 4 ماه گذشته دچار ریزش موی شدید بوده و علیرغم اینکه از اشتهای نسبتا خوبی برخوردار بود ضعیف شده و این وضعیت در بیمار در حال پیشرفت بود. در خلال معاینه بالینی بیمار تب نداشته و حالت متقارنی از ریختن موها در دو سوی بدن جلب توجه نمود . غشاء مخاطی چشم کمرنگ (pale) به نظر می رسید .برآمدگی بزرگی در ناحیه اسکروتال مشاهده گردید که مربوط به بیضه راست بود. این توده در لمس دردناک نبوده و سایر نشانه های آماس نیز در آن به چشم نمی خورد . نکته قابل تاکید دیگری درمعاینه بیمار جلب توجه نکرد. به دلیل توموری بودن بیضه عمل جراحی اخته بر روی بیمار صورت گرفت و بیضه مورد نظر به آزمایشگاه پاتولوژی ارجاع گردید . بررسی های هیستوپاتولوژی نشان داد که این نئوپلازی در بیضه از نوع تومور سلولهای سرتولی است . بیمار به مدت 7 روز تحت درمان آنتی بیوتیک ( سفالکسین 15mg/kg روزی سه بار خوراکی ) قرار گرفت.
    کلیدواژگان: تومور سلولهای سرتولی، فونکسیونل، سگ
|
  • Bozorgmehri M.H., Zakeri A. *, Faizi A Pages 3-10
    The purpose of this research was to studying the effect of 3- nitro- 4hydroxy phenyl arsonic acid on growth parameters such as: weight gain,feed consumption ratio and its strengthening effect of this drug for the functional effect of salinomycin on broiler chickens in a commercial farm. This study had been performed in a broiler farm in two similar houses with the capacity of 5500 and 5200 birds in every house with chicks from cobb parent stock.250 gram per ton from 20 % of the product was added to the diet in one of the two houses (experimental group) from the first day to the end of growth period.However,the chickens in other house (control group) were fed with similar diets without the drug.The diets of both group contained salinomycin for prevention of coccidiosis. At 28 days of age, from control and experimental group,100 chickens were randomly chosen, and were kept isolated in separate pens.These chickens were contaminated experimentally and orally by mixeture of four species of common Eimeria in Iran (Eimeria acervulina, E. tenella , E. maxima and E. necatrix). From the seventh day, of contamination,for 5 consecutive days, their faeces were collected (500 gram) and every group have been performed OPG separately.Results showed that the numbers of faecal oocysts per gram faces in experimental house to control house in days1,2,3,4 and 5 were decreased by 26%,15.6%,47%,27.4%,and 31.3% respectively. The decrease of 0.36(8%) in FCR and 4% in mortality rate and increase of 250 grams in average of final weight in experimental group points out the effective and statistic result of this drug to the measured factors.
    Keywords: Arsenical compound, Growth parameters, Coccidiosis, Salinomycin
  • Mortazavi P. *, Sohrabi Haghdoost I., Taki Al- Tiraihi, Taleb Shooshtari A.M Pages 11-28
    Foot-and-mouth disease (FMD) is a severe, clinically acute, vesicular disease of cloven-hoofed animals including domesticated ruminants and pigs and more than 70 different wildlife species. The aetiological agent, foot-and-mouth disease virus (FMDV), is classified within the Aphthovirus genus as a member of the Picornaviridae family. Seven distinct serotypes of FMDV, with indistinguishable clinical effects, have been defined, namely types O, A, C, SAT 1, SAT 2, SAT 3 and Asia 1 mountain gazelles. Synchronous diabetes mellitus and FMDV in cattle and mountain ghazal is reported.This study was performed to study FMD virus effects on pancreas of infected animals.For this purpose ,14 male and 14 female mice Balb/Cj in two groups were selected.In each group,10 mice were as experimental animals and the rest were control animals.Twelve of each group (10 mice of experimental group and 2 mice of control group) were treated by cyclophosphamide (as an immunosupressive drug).Ten mice of experimental group were inoculated with FMD virus strain O1 intraperitoanally .The serum glucose were measured in all mice before and after virus inoculation up to 10 days. After 10 days, necropsy were carried out on all mice. Two samples of each pancreas were taken and referred to the pathological laboratory for light and electron microscopic studies.The results showed that in male group, there was a significant difference among glucose values at second day up to inoculation and seventh day to ninth day, and tenth day respectively. In female group, there was significant differences in glucose values of first day up to inoculation ,first day to second and third day of inoculation and finally second day to third ,fifth and eight day of inoculation (P
    Keywords: Pancrease, Mice, Foot, Mouth Disease Virus, Apoptosis
  • Hashemi J. *, Masoomi D Pages 29-32
    Candidiasis is one of the important infections due to opportunist fungi which its etiologic agent exist in digestive tract and genital ducts in the form of normal flora and it develops as aggressor with decreased host’s body defense system, therefore it appears as acute and sub-acute infections. This study is about yeast, fungus flora in site of vagina of cow during three periods; pregnancy, non-pregnancy and estrus. 362 samples from fungus cultures of vagina in industrial and non-industrial dairy farms were exploited.77 subjects (cases) were registered yeast, candida sp albicans in this study. (rate of latest contamination was 21.2%)Rate of contamination in three groups: on cows in heat (30.80%) , non – pregnant cows (24%) and pregnant cows (16.6%) were determinated.In this study , the most contamination concerned to candida sp(41.5%) yeast (33.7%) and finally candida albicans (24.6%). The different aspetcs of non-pregnancy (non-prognancy in artificial insemination, abortion, endometritis, retained placenta)were considered in this study. On the basis of the present study, the positive factors had an important role in Candidia related vaginitis. 1.Age. Cows with the higher age group had more chance of becoming ill. 2.Physical health state. Cows with good and medium physical health state had the lower percentages of contamination. 3.Use of antibiotics due to change in normalvaginal flora causes abonormal growth of this fungus. since there are some relations between contamination of candida fungus, yeast and non - pregnancy problems, in such cases studying the role of candida can be performed in the laboratory and if the result is positive usage of antifungal drugs in recommended. Following the treatment the pregnancy state can also be considered.
    Keywords: Yeast, Candidia, Vagina, Estrus, Peregnancy
  • Mashak Z. *, Razavilar V Pages 33-44
    In this study, growth (visible turbidity) and toxigenesis of Clostridium botulinum type A with the size level of inoculum 4×104 cfu/ml was surveyed with interference of Intrinsic and extrinsic parameters, such as pH, salt, temperature and storage time in B.H.I broth and results evaluated with completely randomized, ANOVA, in SAS system.So, this survey was performed during three steps. The fist step was sporogenesis of bacteria in agar media (EYA , BHI). After three consecutive passages of lyophilized bacteria (provided from University of California Davis), under anaerobic conditions, transferred to (EYA,BHI) agar. Sporogenesis started from 4th day till 15th day, that maximum free spores were observed (More than %90) using of continuing wet lam and Malaschite Green staining , through video microscope, every day.Then the colonies of plates were washed aseptically, separately and gathered with phosphate buffer gell dilutor and cold centrifuged 5000-10000/min. At last spore count got in one mililiter of suspension. In the second step, the effect of multifactorial parameter combination such as pH (5.5 and 6.5); salt concentration (0.5, 3 , 6%), temperature (15 , 25 , 35oC) and storage time (2,4,8,16,32 days) in anaerobic condition with inoculom size level 4×104 spore/ml were cultured in to the B.H.I broth, for the time of turbidity and toxigenesis.In the third step, toxigenesis confirmed with USDA instruction and mouse bioassay injection. The growth and toxigenesis concluded a shorter period of time in 35oC in contrast with 25oC and in %0.5 with %3 salts cocentration. Also in growth and toigenesis of bacteria observed a substitional effect between salt and temprature (25oC and %0.5 salt with 35oC and %3salt)The results of present study reveals the salt : (%6) pH : (5.5) and temperature : (15oC) with the inoculum level (4×104 cfu/ml)inhibits the growth and toxigenesis of Clostridium botulinum type A in contrast with salt (0.5 and 3)% , pH: 6.5 and temperature (25 and 35)oC in 32 days.
    Keywords: Clostridium botulinum type A, Sporogenesis, Time to turbidity, Time to toxicity
  • Shakerian.A., Shekarforoush.S.Sh *, Sharifzadeh.A., Keyvanmanesh.M Pages 45-52
    In this study 1400 sheep carcases were examined through 12 months in slaughterhouse of Isfahan. The results of the study showed that:the prevalance rate of the caseous lymphadenitis was:(3.85 %), lambs to 1 year old (4.08 %), 1-2 years old (2.50 %), 2-3 years old (3.90 %) and 3 years old and more (7.09%). the rate of contaminated lmyph nodes were prescapular 35, prefemoral 12 and inguinal 7, the supra mammary lymph nodes did not show contamination. Bacterial examination of 128 lymph nodes showed that:the dominated bactrial maximum was:Corynebacterium pseudotuberculosis (55.07%), the others bacteria that isolated from specimens were:staphylococcus aureus (27.53%),proteus sp (10.14%), streptococcus pyogenes (4.34 %) , pastorella multicida (1.44%) , micrococcus sp (0.74 %) and others (0.74 %).
    Keywords: Caseous lymphadenitis, Sheep, Isfahan Slaughterhouse
  • Barekatain.H., Sohrabi Hagdoost. I., Mashhady Rafie. S. * Pages 57-60
    An eight years old German shepherd dog was referred to No2 veterinary clinic of Tehran University. Dog had been suffering from alopecia from four months before the examination , and although he had a good appetite but he was weak and his weakness had a progressive trend . In clinical examination, dog did not have fever and a symmetric alopecia was dominant and conjunctiva was pale. A big protruding lesion related to right testicle was noticed. This mass was not painful and inflammatory. Dog was casterated and tumoric testicle was evaluated histopathologically. The results showed that this tumor is a certoli cell tumor. Dog was treated with oral cephalexin ( 15 mg/kg TID ) for 7 days after the operation.
    Keywords: Certoli Cell Tumor, Functional, Dog