فهرست مطالب

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال چهارم شماره 25 (زمستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/10/30
  • تعداد عناوین: 10
|
  • دکترلیلا محمدیار*، حمیدرضا اشراقی، دکترمرتضی ثمینی، دکترعلیرضا مرتضوی صفحات 237-246
    در مطالعه حا ضر، فراهمی زیستی سوسپانسیون کلوزانتل ساخت یک شرکت ایرانی به عنوان آزمون، در مقایسه با سوسپانسیون کلوزانتل ساخت شرکت یانسن به عنوان مرجع مورد ارزیابی قرار گرفت . به منظور انجام این بررسی یک دوز منفرد10 mg/kg از سوسپانسیون تست به تعداد 10 راس گوسفند و به همین میزان از سوسپانسیون رفرانس به تعداد 10 راس گوسفند دیگر خورانده شد. نمونه های خون از گوسفندان هر دو گروه در زمانهای صفر (قبل از تجویزدارو) 432،246،96،48،24،12،8،4 و624 ساعت بعد از تجویز دارو گرفته شدکلوزانتل موجود در سرم خون گوسفندان بعد از استخراج با فاز مایع و کارتریج های ،C18 با کمک روش کروماتوگرافی با کارآیی بالا و ردیاب uv اندازه گیری شد . جهت محاسبه غلظتها، سطح پیک های حاصل و برای مح اسبه پارامترهای فارماکوکینتیکی ، مدل غیر وابسته به بخش دفع دارو مورد استفاده قرار گرفت . بررسی های آماری که با استفاده از t-test و احتساب (p<0.05 )انجام گرفت نشان داد که تفاوت معنی داری بین سطح زیر منحنی غلظت -زمان ، غلظت حداکثر ، زمان رسیدن به غلظت حد اکثر، ثابت سرعت حذف و نیمه عمر حذفی دارو بین دو گروه م ورد آزمایش وجود ندارد . نتایج بدست آمده نشان دادکه نمونه سوسپانسیون کلوزانتل تولید داخل کشور با نمونه سوسپانسیون کلوزانتل ساخت شرکت یانسن از لحاظ بیولوژیک هم ارز است.
    کلیدواژگان: کلوزانتل، فراهمی زیستی، گوسفند، فارماکوکینتیک، کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا
  • علی شریف زاده*، عباس دوستی، خدیجه خاکسار صفحات 247-250
    المونلا ابورتوس اویس و بروسلا از جمله عوامل مهمی هستند که باعث سقط جنین گوسفندی در سراسر جهان می شوند . هر دو باکتری هر چند از لحاظ سرولوژی تشخیص داده می شوند ولی تعدادی از عوامل باعث نتایج مثبت یا منفی کاذب می گردد. روش های مستقیم جداسازی باکتری شناسی نیز معمولا قابل انجام است ولی این روش ها مشکل ، زمان بر و خطرناک است PCR با موفقیت برای جستجوی بروسلا و سالمونلا ابورتوس اویس بطور مجزا بکار برده شده است. در این تحقیق روش MPCR برای جستجوی عوامل جنین های سقط شده گوسفندی معرفی شده است . در این تحقیق آزمایش MPCR روی 54 نمونه از محتویات شیردان جنینهای سقط شده گوسفندی انجام گرفت . 10 نمونه به بروسلا، 24 نمونه به سالمونلا ابورتوس اویس ، 6 نمونه به بروسلا و سالمونلا ابورتوس اویس به شکل تو ام آلوده بودند . در 14 نمونه نیز آلودگی تشخیص داده نشد . سادگی و توانایی جستجوی دو باکتری به شکل همزمان در یک لوله از جمله محاسنی است که می توان این روش را بجای روش های تشخیصی مرسوم پیشنهاد نمود.
    کلیدواژگان: MPCR، بروسلا، سالمونلا ابورتوس اویس، سقط
  • مهدی رئیسی، مهندس مریم برزگر، کورش منوچهری، ابراهیم رحیمی، بهیار جلالی صفحات 251-258
    مجموعا 12 گونه انگل شامل شش گونه منوژن از جنسهای Dactylogyrus و،Gyrodactylus سه گونه انگل دیژن از جنسهای ،Diplostomum Tylodelphys و Ornithodiplostomum همچنین سه گونه سستود شامل گونه هایی از Kawia و Bothriocephalus و نمونه ای از راسته Pseudophyllidea از اندامهای مختلف ماهیان جدا شد و پس از ثبوت، نمونه ها با توجه به شاخص های مر فولو ژیک ، مرفومتریک و مرفومریستیک در حد جنس و گونه تشخیص داده شدند . از مجموع 133 ماهی بررسی شده 57/1 درصد دارای آلودگی انگلی و 42/9 درصد فاقد آلودگی بودند که در این میان بیشترین درصد آلودگی مربوط به گونه های Diplostomum spathaceum و Tylodelphys clavata بترتیب با 41/3 و 21/8 درصد بود . یافته جدید این Ornithodiplostomum sp به انگلهای ماهیان آب شیرین ایران و معرفی ماهی کپور پوزه دار و ماهی گورخری بعنوان میزبانان جدید بترتیب برای انگلهای Bothriocephalus gowkongensis و Ornithodiplostomum sp است
    کلیدواژگان: انگلهای کرمی، ماه ی، تالاب چغاخور، چهارمحال و بختیار ی، ایران
  • محمدحسین مرحمتی زاده*، عباسعلی مطلبی، نوردهر رکنی، مهندس سید رسول ارشد صفحات 259-270
    در کشورهای مختلف سوسیس ماهی نیز فرمول های متفاوت عرضه می شود. متاسفانه در کشور ما تاکنون به دلایل مختلفی تولید و عرضه سوسیس ماهی در سطح صنعتی با موفقیت صورت نپذیرفته و پاره ای از تلا شهای انجام شده نیز با شکست و عدم استقبال مواجه شده است. ماهی های چرب منبع خوبی ازاسیدهای چرب غیراشباع چندتایی (PUFA یا امگا3 )هستند. در این تحقیق ضمن تلاش در تولید سوسیس ماهی و غنی سازی آن با روغن ماهی، ماندگاری اسیدهای چرب در حین فرآوری حرارتی نیز به وسیله دستگاه GC مورد آزمایش قرار گرفت. مراحل تولید خمیر و سوسیس ماهی شامل مراحل زیر بود: جابجایی و آماده سازی ماهی، شست و شوی ماهی پاک شده، فیله سازی، جداسازی گوشت ماهی ، شست و شو و آبگیری ، پالایش گوشت، همگن سازی مواد خام اولیه سوسیس در کاتر، پرکردن و گره زنی و فرآیند حرارتی. سوسیس ماهی با ترکیب و روش تولید شده مورد قبول افراد ارزیابی کننده قرار گرفت و طعم و مزه ماهی که به علت غنی سازی با روغن ماهی بود در حد مطلوب قرار داشت. بررسی اسیدهای چرب از جمله اسیدهای چرب غیر اشباع در خمیر ماهی و روغن ماهی مورد استفاده در تولید سوسیس ماهی و مقایسه آن با اسیدهای چرب سوسیس ماهی تولید شده نشان داد که حرارت مورد استفاده در فرآوری سوسیس ماهی دارای کمترین اثر روی اسیدهای چرب گوشت و روغن مورد استفاده بوده است و سوسیس ماهی تولید شده مثل ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 بوده و به عنوان غذای سلامتی مطرح است.
    کلیدواژگان: سوسیس ماهی، اسیدهای چرب غیر اشباع چندتایی، کپور نقر های
  • افشین ذاکری*، سعید چرخکار صفحات 271-278
    با افزایش و بهبود سطح ایمنی می توان مقاومت و پاسخ جوجه های گوشتی را در قبال عفونتها و بیماری های مختلف، برنامه های واکسیناسیون و فاکتورهای تولیدی ارتقاء بخشید. هدف از انجام این مطالعه، بررسی مقایسه ای آویلامایسین و مانان الیگوساکارید(MOS یا ایمونووال) بر بهبود سطح ایمنی هومورال جوجه های گوشتی می باشد. در این مطالعه 36 قطعه جوجه گوشتی نژاد کاپ (شرکت سبز دشت شبستر) در 3 گروه 120 تایی کاملا مشابه، با 4 تکرار 30 تایی در هر گروه انتخاب و در یک واحد مرغداری در منطقه علیشاه شبستر تقسیم گردیدند. در گروه آزمایش 1 به مقدار 1 کیلوگرم در تن ایمونووال (تولید شرکت دارو گستر) و در گروه آزمایش 2 به مقدار 100 گرم در تن آویلامایسین (تولید شرکت بهرود اترک) به جیره پایه افزوده گردید ولی گروه کنترل تنها از 25 دوره پرورشی (یعنی یک روز ،17 ، جیره پایه تغذیه گردید. در روزهای25،17،9 دوره پرورشی (یعنی یک روز قبل و 7 و 14 روز بعد از تجویز اولین واکسن B1 نیوکاسل) از هر گروه 40 قطعه جوجه به صورت کاملا تصادفی انتخاب گردید و نمونه خون از آنها اخذ گردید. سپس میزان آنتی بادی های ایجادی در سرم بر علیه واکسن نیوکاسل در هر سه نوبت 25،17،9 روزگی، بوسیله روش تست مهار هماگلوتیناسیون تعیین گردید. بعد از تجزیه و تحلیل آماری بوسیله نرم افزار SPSS (version:12)عیار آنتی بادی های سرمی گروه های مختلف بوسیله تست مهار هماگلوتیناسیون در روزهای 9 (0.28+ 2.08 در گروه کنترل، 0.23+2.03 درگروه آزمایش 1 و 0.23+2.03 در گروه آزمایش 2) و 17 دوره پرورشی 0.32 ±5.01 در گروه کنترل 0.27 ±5.27 در گروه آزمایش 1 و 0.20±5.13 در گروه آزمایش 2) از نظر آماری اختلاف معنی داری را نشان نمی داد (P>0.05) در حالیکه نتایج حاصل از تست مهار هماگلوتیناسیون در روز 25 دوره پرورشی (0.44 ±5.04 در گروه کنترل، 0.47 ± 5.87 در گروه آزمایش 1 و 0.41 ± 5.61 در گروه آزمایش 2) نشان دهنده وجود اختلاف آماری (P<0.05 ) بین گروه آزمایش 1 و 2 با گروه کنترل بود، ولی بین دو گروه آزمایش 1 و 2 اختلاف آماری مشاهده نگردید، گرچه عیار آنتی بادی در گروه آزمایش 1 (ایمونووال) 0.26 لوگ افزایش را نسبت به گروه آزمایش 2 (آویلامایسین) نشان می داد. نتایج مقایسه تکرارها در هر گروه اختلاف معنی داری را بین تکرارهای هر گروه نشان نمی داد (P>0.05 ) ایمونووال (MOS )به عنوان یک فرآورده طبیعی به نحوه چشمگیری قادر است توانایی تولید آنتی بادی ضدB1 را در پاسخ به واکسن B1 نیوکاسل بهبود ببخشد و از طرفی به علت اینکه هیچگونه باقی مانده دارویی در گوشت طیور بجای نم یگذارد، میتواند به عنوان یک جایگزین مناسب برای نسل آنتی بیوتیکهای محرک رشد باشد.
    کلیدواژگان: ایمونووالMOS آویلامایسین، ایمنی هومورال، تست H1، جوجه های گوشتی
  • رضا صفری*، محمدرضا سعیدی اصل، زهرا یعقوب زاده صفحات 279-288
    یکی از مشکلات عمده در پرورش ماهیان گرمابی، افزایش گازهای سمی نظیر آمونیاک، نیترات و نیترات بوده که افزایش گازهای فوق باعث بیماری های مختلف در ماهی شده و تلفات بالایی را بدنبا ل خواهد داشت . هدف از انجام این تحقیق ، جداسازی آن دسته از باکتری های اکسید کننده آمونیاک ، نیتریت و نیترات می باشد که توانایی رشد در شرایط هوازی و بی هوازی و PH محدوده خنثی را دارند . پس از نمونه برداری از رسوب و آب و کشت آنها در محیط کشت نیتروزوموناس مدیوم و محیط کشت استنیر مدیوم بهینه شده و انکوباسیون در دمای 30-25 C به مدت 6-4 روز، میزان کدورت حاصله مورد ارزیابی قرار گرفته و کشت نهایی در محیطهای نیتروزوموناس مدیوم و استنیر مدیوم حاوی 15% آگار انجام و کلنی های رشد یافته شناسایی شدند برای ارزیابی میزان اکسیداسیون آمونیاک و نیترات ، مقیاسهای مختلف تجزیه آمونیاک، نیتریت و نیترات (ارلن آزمایشگاهی ، آکواریوم، ونیرو واستخر ) در زمانهای مختل ف مورد ارزیابی قرار گرفت . تاثیر PH،وجود یا عدم وجود هواده و غلظت سه فاکتور فوق بر روند اکسیداسیون نیز مورد آزمایش و بررسی قرار گرفت . نتایج آزمایشات نشان داد که باکتری های اکسید کننده آمونیاک، نیتریت و نیترات به نامهای سودوموناس آئروجینوز ،ا سودوموناس استوتزری، سودوموناس فلورسانس، سودوموناس سودوتوبرکلوزیس، نیتروزوموناس آئروپیه و نیترو باکتر وینوگرادسکی، نیتروزوکوکوس، نیتروکوکو ، سباسیلوس لیکنی فرمی ، سباسیلوس سوبتیلیس، آلکالی ژنز، اسینتو باکتر جدا شده که توانایی رشد درPH=7-8 و دمای 25 تا 30 را داشته و قادر به تبدیل نیترات به نیتریت و در نهایت نیتروژن بوده و فعالیت این باکتری ها در بود یا نبود سیستم هواده تغییر معنی داری نشان نمی دهد . با توجه به توانایی باکتری های جداشده ، می توان از آنها بعنوان باکتری های پروبیونت، در کنار باکتری های شرکت کننده در فرآیند نیتریفیکاسیون و دنیتریفیکاسیون در بسته های پروبیوتیک استفاده نمود.
    کلیدواژگان: باکتریهای اکسید کننده آمونیاک، نیتریت و نیترات، مزارع پرورش ماهیان گرمابی
  • دکترعلی حسن پور، محمد قلی نادعلیان، محمدرضا مخبر دزفولی صفحات 289-298
    آندوسکوپی معده بر روی 24 راس اسب عرب جهت بررسی معده و اثبات وجود زخم انجام گرفت 62.5% اسبهای تحت مطالعه زخم معده داشتند که 73.33% موارد در ناحیه غیر غده ای و 26.6 % در ناحیه غده ای معده بودند. اختلاف بین رخداد زخم در دو ناحیه معده معنی دار بود (P<0.01 ارتباط معنی داری بین رخداد زخم معده و جنس وجود نداشت. زخم معده در دامهایی که ضد انگل مصرف نکرده بودند بطور غیر معنی داری بیشتر از دامهای مصرف کننده ضد انگل بود. در اسب هایی که سابقه مصرف طولانی مدت داروی ضد التهاب غیر استروائیدی داشتند در ناحیه غده ای معده بطور معنی داری زخم بیشتری داشتند و رابطه معنی داری بین سابقه مصرف این دارو و محل رخداد زخم وجود داشت P<0.05) زخم معده در اسبهایی که فعالیت بدنی سنگین داشتند بیشتر از دامهای در حال استراحت و نمایشی بود و بین فعالیت بدنی دامها و رخداد زخم معده رابطه معنی داری وجود داشت (P<0.05)میانگین مقادیر کلسیم، سدیم، پتاسیم، منیزیم و پروتئین تام سرم و یافته های هماتولوژیک در بین اسبهای مبتلا و سالم اختلاف معنی دار نداشت ولی میزان فیبرینوژن سرم بطور معن یداری در اسبهای مبتلا به زخم معده بیشتر بود (P<0.05)رخداد قابل توجه زخم معده در اسب عرب اقدامات لازم جهت پیشگیری از عوامل مستعد کننده را ضروری می سازد.
    کلیدواژگان: اسب عرب، آندوسکوپی، زخم معده
  • یدالله اسدپور*، سهیلا مرادی بیدهندی، ابراهیم رحیم آبادی، سید محمد پورسید صفحات 299-304
    بیماری لپتوسپیروز یکی از مهمترین بیماری های عفونی قابل انتقال بین انسان و دام در استان گیلان بوده که بوسیله سروتیپ های لپتوسپیرا ایجاد می شود. در این بررسی 800 نمونه سرم خون از ورید وداج دامها از سه منطقه مرکزی، شرق و غرب گیلان جم ع آوری شد و با روش میکروآگلوتیناسیون مورد سنجش قرار گرفت. در 182 نمونه 22/75 درصد آلودگی به لپتوسپیرا مشاهده شد. 5 سروتیپ گریپوتیف وزا، ایکتروهموراژیه، پومونا، سجروهاردجو و کانیکولا مورد شناسایی قرار گرفت . سروتیپ گریپوتیفوزا با 36/33 درصد غالب بود . از نظر تیتر عیارسنجی بیشترین فراوانی 45/9 درصد در تیتر 1:200 مشاهده گردید میزان آلودگی در پیربازار رشت (منطقه مرکزی)، لاهیجان و سیاهکل (شرق یلان)، صومعه سرا (غرب گیلان ) به ترتیب 32/58، 28 ،26/3 درصد بود که از نظر آماری اختلاف معنی دار مشاهده نگردید (P>0.05) میزان آلودگی به لپتوسپیروز در سنین مختلف، جنس و فصول سال مورد ارزیابی قرار گرفت بیشترین فراوانی در سن 4-3 سالگی 29% جنس ماده 24/46% فصل بهار 29/36% بود که از نظر آماری اختلاف معنی دار مشاهده نشد (P>0.05)
    کلیدواژگان: لپتوسپیروز، سروتیپ، میزان شیوع، دامهای اهلی
  • عادل حقیقی خیابانیان اصل*، بهرام کاظمی، مژگان بنده پور صفحات 305-312
    به منظور بررسی وضعیت آلودگی مراکز تکثیر و پرورش قزل آلای رنگین کمان کشور (ایران) به ویروس عامل بیماری سپتی سمی هموراژیک ویروسی VHS از تعدادی مراکز تکثیر و پرورش قزل آلای کشور نمونه گیری بعمل آمد . نمونه های اخذ شده شامل بافت های کلیه ، طحال ، کبد، آبشش ، قلب ، روده و پانکراس بوده که پس از کالبدگشایی ماهیان از بافت های هدف یاد شده برای هر دو روش آزمایشی (ملکولی) PCR و پاتولوژی نمونه برداری گردید که پس از مقایسه نتایج حاصله از مجموعه کل نمونه های 100 مرکز مورد مطالعه به روش PCR 10مورد مثبت و بقیه منفی بود و در روش پاتولوژی نیز از مجموع کل نمونه 100 مرکز مورد مطالعه تعداد 15 مورد نمونه دارای علایم تیپیک پاتولوژیکی بوده و بقیه فاقد علایم پاتوگنومونیک تشخیص داده شد . نتایج این مطالعه حاکی از پراکنش ویروس عامل بیماری VHS در برخی از مراکز تکثیر و مزارع پرورش قزل آلای کشور بوده و با توجه به نتایج مقایس های این بررسی لزوم سیاست گذاری نظارت بهداشتی و کنترل و پیشگیری بیماری اجتناب ناپذیر است. در نهایت نتیجه اینکه، با توجه به محاسن و اختصاصات ویژه هر کدام یک از روش های تشخیصی در این بررسی و مطالعه مق ایسه ای این دو تکنیک تشخیصی در بیماری ویروسی VHS هدف بسیار مناسبی برای ادامه مطالعات بر روی پاتوژنیسیتی (بیماریزایی) و جداسازی ویروس عامل بیماری و تعیین درجه حدت آن برای اولین بار در ایران می باشد.
    کلیدواژگان: سپتی سمی هموراژیک ویروسی، پاتولوژی، پی سی آر دو مرحله ای، قزل آلای رنگین کمان، ایران
  • حسن ممتاز*، محسن خسروی، پوریا قاسمی صفحات 313-318
    ویروس لوسمی گاو (Bovine Leukemia Virus )از جنس دلتا رترویروس وخانواده رتروویر یده واجد سه 3 ژن ساختمانی اصلی gag،pol،env می باشد. به منظور ردیابی پروویروس BLV در گاوهای آلوده به این ویروس و مقایسه دو روش الایزا و PCR در تشخیص آزمایشگاهی بیماری در ایران این مطالعه در دو مرحله روی 200 نمونه خون کامل و سرم اخذ شده از گاوهای بالای دو سال در بعضی از نقاط کشور انجام گرفت . در مرحله اول نمونه های سرم به روش الایزای غیر مستقیم آزمایش شدند که از 200 راس گاو مورد مطالعه تعداد راس واجد پادتن ضد پادگن GP51 ویروس BLV بودند . در مرحله دوم 30 نمونه از دام های سرم مثبت و 20 نمونه از گاوهای به ظاهر سالم (که در آزمایش الایزا پاسخ سرمی منفی نشان داده بودند ) به منظور ردیابی پروویروس BLV به روش PCR آزمایش شدند که در این آزمایش تمام نمونه های سرم مثبت و 3 نمونه از گاوهای به ظاهر سالم واجد قطعه 427 جفت بازی DNA مربوط به پروویروس BLV بودند.
    کلیدواژگان: ویروس لوسمی گاو، پروویروس، الایزای غیر مستقیم PCR
|
  • Mohammadyar L.*, Eshraghi H.R., Samini M., Mortazavi A Pages 237-246
    In the present study, the bioavailability of closantel, a single oral dose of test closantel, 10 mg/kg, was administered to a group of 10 sheep and the same dose was performed by the reference drug (Jansson Company) to another group. Blood samples were collected before administration and 4,8,12,24,48,96,246,432 and 624 hours after administration in both groups of sheep. The serum levels of closantel were determined by liquid phase and C18 cartridges extraction by using a high-performance liquid chromatographic procedure with UV detector. To measures the concentrations, the areas under the peaks were used and pharmacokinetics parameters obtained using non-compartmental analysis. Statistical investigations by ttest showed non significant differences (P≤0.05) in the area under the concentration-time curve, peak serum concentration, time of the peak serum concentration, elimination rate constant, and elimination half-life between test and reference drug. The results showed that the closantel suspension produced by Iranian Company and the reference product was bioequivalent.
    Keywords: Closantel, Bioavailability, Sheep, Pharmacokinetics, HPLC
  • Sharifzadeha.*, Doostia., Khaksar, K.H Pages 247-250
    Province, Sharekord, Iran Brucella spp and Salmonella abortus ovis are important causes of ovine abortion around the world. Both Bacteria can be serologically diagnosed, but many factors may cause false positive and negative results. Direct methods based on bacteriological isolation are usual, but they are difficult, time consuming and dangerous. polymerase chain reaction (PCR) have been successfully described for the detection of Brucella spp. and Salmonella abortus ovis.The detection of these agents in aborted ovine fetuses by multiplex PCR is described. The mPCR was applied to 54 fetal stomach contents. 10 samples collected from ovine fetus were Brucella spp. 24 samples collected were salmonella abortus ovis. 14 samples collected were negative and 6 samples had mix infection by Brucella spp. and Salmonella abortus ovis .Simplicity and the possibility of detection of both bactera in a single tube reaction support the use of the mPCR in the routine diagnosis.
    Keywords: Multiplex PCR, Brucella spp, Salmonella abortus ovis, Abortion
  • Raissym.*, Barzegarm., Manouchehrik., Rahimie., Jalali, B Pages 251-258
    12 different parasite species including 6 Dactylogyrus spp and Gyrodactylus spp, 3 Digenean parasites (Diplostomum spathaceum, Tylodelphys clavata and Ornithodiplostomum sp), 3 cestode species including Bothriocephalus gowkongensis, Kawia sp and one pseudophyllidean Cestoda were collected from different organs of fishes. Specimens were identified according to morphologic, morphometric and morphomeristic characteristics to the genus and species level. 57.1% of the examined fishes were infected with one or more species of parasites and 42.9% of 133 specimens didn’t show any infection. Diplostomum spathaceum and Tylodelphys clavata species showed the highest percent of infection with 41.3 and 21.8% respectively. Among parasites found, Tylodelphys clavata and Ornithodiplostomum sp were new for Iranian parasites fauna of freshwater fishes. Chondrostoma regium and Aphanius vladykovi are new host records for Bothriocephalus gowkongensis and Ornithodiplostomum sp respectively.
    Keywords: Helminth, Fishes, Gill, Choghakhor Lagoon, Chaharmahal va Bakhtyari, Iran
  • Marhamatizadeh, M.H.*, Motallebi, A.A., Roknin., Arshad, S.R Pages 259-270
    In various countries fish sausage is supplied in different formulas. Unfortunately, in our country because of different reasons, production and supply of fish sausage in industrial level has not yet been successful and the efforts, has also been doomed to failure or not welcomed. Fish fat is a rich source of poly unsaturated fatty acids (PUFA or Omega-3). In this research, in addition to producedy and enrichement sausage with fish oil, the maintenance of fatty acids has also experimented using GC during the heatingprocess. The stages of producing ground fish and fish sausage are as follow: transferring and preparing fish, washing the cleared fish, filleting, separating fillet steak, washing and drying them, refining meat, producing and homogenous mixture from basic ingredients in a cutter, filling, knotting and heat processing. The fish sausage produced by this method welcomed by the subjects. The fish flavor and taste of fish sausage by enrichment with oil fish, was highly acceptable. Comparing fatty acids, including unsaturated fatty acids in ground and fish oil used in producing fish sausage with fish sausage showed that the heat used in processing had the least effect on fatty acids of the used meat and oil and produced fish sausage with Omega-3 unsaturated fatty acids is considered as food for good health.
    Keywords: Fish sausage, Poly unsaturated fatty acids, Silver carp
  • Zakeria.*, Charkhkar, S Pages 271-278
    Nowadays, one of the important goals of the poultry industry, especially broiler chickens is increasing the amount of humoral immunity. Chickens with good immunity are resistant to diseases and respond to vaccination programs perfectly. In this study 360 Cobb 500 broiler chickens were divided in three similar groups with 120 chickens in each group (with four replicates of 30 chickens in each group). 1 kg / ton MOS in experimental group Ι and 100 g/ ton avilamycin in experimental group ΙΙ were added to the basic diets however the control group chickens were fed only with basic diet. On days 9, 17 and 25 of growth (1 day before and 7, 14 days after first newcastle B1 vaccination), from each groups, each time 40 chickens were chosen randomly and serum antibodies titres were measured against newcastle vaccine by HI test. The statistic results of the serum antibodies titres at the first and second HI test at day 9 and day17 indicated a non significant difference (P>0.05) among the three groups. Serum antibody titers by the third (d 25) HI test indicated a significant difference (P0.05) between each two experimental (I and II) groups although serum antibody titers were higher with the mos treatment as compared to the avilamycin treatment. Significant differences in serum antibody titers between groups 7 and 14 d after Newcastle B1 vaccination indicated that using avilamycin or probiotics improved humoral immunity. MOS is a natural substance that dose not have any drug residual in meat of poultry and it is a suitable altenative for growth promotors antibiotics.
    Keywords: Humoral immunity, Avilamycin, MOS (Immunowall®), Broiler chickens
  • Safarir.*, Saeidi Asl, M.R., Yaghoubzadeh, Z Pages 279-288
    One of the main problems in warm water fish farms is increasing of toxic gases such as ammonia, nitrite and nitrate. These gases are harmful for fish and can caused different diseases. The pararpose of this research was to isolate of nitrite, nitrate and ammonia oxidation bacteria from water and sediment that are able to growth in aerobic and anaerobic condition and neutral pH. Samplings were done from water and sediment of farms and then were cultured in Nitrosomonas medium and modified Stanier medium. Mediums were incubated in 25-30 °C for 4-6 days and then turbidity were evaluated .After plating in modified Stanier medium including 15% agar, isolated colonies were identified with biochemical tests. Oxidations of three mentioned factors were investigated in laboratory, aquarium, veniro and farm. Effects of pH and oxygen on bacterial oxidation were also examined. The results showed that some bacteria such as Pseudomonas sp. Nitosomonas, Nitrosococcus, Nitrococcus, Bacillus sp. Alcaligenes and Acinetobacter are able to oxidize of ammonia, nitrite and nirtate in pH of 7-8 and temperature between 25-30. It is concluded that these isolated bacteria, can be used as probiont bacteria in probiotic packages.
    Keywords: Ammonia, Nitrite, Nitrate oxidizing bacteria, Warm water fish farms
  • Hasanpoura.*, Nadalian, M.Gh, Mokhber Dezfuli, M.R Pages 289-298
    Gastric endoscopy was performed in 24 Arabian horses for the detection of gastric ulcer. Gastric ulcer was evident in 62/5% horses. Of which 73.33% of ulcers were in nonglandular region of the stomach and 26.67% were in the glandular region. There was a significant difference between glandular and nonglandular stomach regions with regard to ulcer (p
    Keywords: Arabian horse, Endoscopy, Gastric ulcer
  • Asadpoury.*, Moradibidhendis., Rahimabadie., Pourseyyed, S.M Pages 299-304
    Leptospirosis is one of the most important zoonosisDiseases in Guilan province which caused by serotype of Leptospira spp .In This survey, 800 serum samples fromthree areas of guilan (central, east, west) were collected and examined by micro agglutination test method. 182 samples (22/75%) showed positive reaction to leptospirosis Serological test revealed five serotypes includings grippotyphosa, icterohaemorragia, sejerohardjo, pomona, canicola and grippo typhosa had the most percentage (30/33%). Peak of serotype titer was 1:200 (45/9%). Prevalence rate in pirbazar of Rasht city (Centraarea), Lahijan and sialcal (east area), sowmaesara (west area) was 32/58, 28, 26/3 Percent respectively .There were no significant differences among them. There were no statistical significant differences among ages, sex and seasons although the highest rate were in 3-4 years (29%), females (24/46%) and spring (29/36%).
    Keywords: Leptospirosis, Serotype, Prevalence, Livestock
  • Haghighi Khiabanian Asla.*, Kazemib., Bandehpour, M Pages 305-312
    To investigate of the contamination of rainbow trout propagation and breeding centers in Iran to viral haemorrhagic septicemia (VHS tissue samples from liver, kidney, spleen, bronchia, heart, intestine, and pancreas of affected rainbow trout were taken and prepared for both molecular and pathological techniques. Comparison of results showed 15 out of 100 examined samples with thepathology method and 10 out of 100 examined samples with the PCR are positive and the remains are negative with no pathognomonic signs. The obtained results shows that some rainbow trout hatcheries are contaminated in different regions of country, therefore, a definition of prevention, control program and eradication criteria is essential to protect the unaffected areas in the country. Theresults of this study revealed the high morbidity of VHS virus in some centers of rainbow trout propagation and breeding in the country. In concluding two diagnostic methods, of this study are very useful for virus isolation and it is reported for the first time in Iran.
    Keywords: Viral haemorrhagic septicemia, Pathology, Nested, PCR, Rainbow trout, Iran
  • Momtazh.*, Khosravim., Ghasemi, P Pages 313-318
    Bovine leukemia virus (BLV) from deltaretrovirus genus and retrovirus family has three structural genesnamed gag, pol, env. 200 whole blood and serum samples from affected cattle over two years from different regions of Iran were examined for BLV provirus in two methods. At the first method, samples were detected through indirect ELISA and 74 cases (37%) had antibody against gp51 antigen. The second method, 30 positive serum samples and 20 apparently healthy cattle (negative serum in ELISA) were examined by PCR method for provirus of BLV. In this study, all of positive serum and 3 negative serum samples showed specific 427 bp segment of BLV provirus.
    Keywords: Bovine leukemia virus, Provirus, Indirect ELISA, PCR