فهرست مطالب

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال هفتم شماره 29 (پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/08/30
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمود حسنی، رسول مدنی، مهدی ارجمند*، روحانی کارگر، فریبا گلچین فر، صدیقه خامه چیان صفحات 279-284
    طاعون گاویRinderpest یکی از بیماری های حاد و گاهی فوق حاد و خیلیمسری گاو و عده ای از نشخوار کنندگان بوده که از دیر باز شناخته شده است . ویروس طاعون گاوی دارای دو گلیکو پروتئین سطحی F و Hاست که آنتی بادی های خنثی کننده را القا می کنند. پس از خالص سازی ویروس و جداسازی پروتئین های سطحی ویروس با استفاده از محلول (Triton X-114 )میزان پروتئین موجود با استفاده از روش پر وتئین سنجی لوری اندازه گیری شد و پس از انجام الکتروفورز عمل انتقال پروتئین های حاصله بر روی کاغذ نیتروسلولز به روشوسترن بلات بدست آمد تا از ویژگی آنتی بادی مونوکلونال 4B4LIC6 (علیه پروتئینH ویروس طاعون گاوی) اطمینان حاصل شود.
    کلیدواژگان: طاعون گاوی، پروتئینH الکتروفورز پروتئین، وسترن بلات
  • شاهرخ رنجبربهادری*، محمدتقی ذاتی رستمی، صمد لطف الله زاده، بهار شمشادی صفحات 285-290
    در بررسی حاضر میزان وقوع آلودگی به کرم های کبدی در نشخوارکنندگان بو می شهرستان بهشهر و ارتباط بین دفع تخم انگل و شدت آلودگی به کر م های کبدی موجود در دا م های مذکور بررسی گردید . بدین منظور1280 راس گوسفند318 راس بز و420 راس گاو از لحاظ آلودگی به ترماتود های کبدی مورد بررسی قرارگرفتند و در مجموع آلودگی به فاسیولا و دیکروسلیوم به ترتیب در1.4%و 4.84%گوسفندان 2.2%،3.78%بز ها و10.24%،2.14%گاو های مورد مطالعه گزارش شد. بررسی آماری انجام شده ارتباط معنی داری را بین آلودگی به فاسیو لا و سن و جنسیت دام های مورد بررسی نشان نداد ، همچنین اختلاف مذکور در آلودگی به دیکروسلیازیس و جنسیت دام های مطالعه شده نیز معنی دارنبود. اما در مورد متغیر سن این ارتباط معنی دار در گوسفندان و بزها برخلاف گاوها مشاهده گردید . درگوسفند و بزهای مورد مطالعه با شدت های مختلف آلودگی به فاسیو ، لا در44%مبتلایان هیچ تخم کرمی جدا نگردید و از 56%مابقی ( 14 راس ) با حداکثر آلودگی چهار کرم ، یک تا سه تخم در هر گرم مدفوع جدا گردید . بررسی آماری ارتباط معنی داری را بین شدت آلودگی به فاسیولا و میزان تخم دفع شده در مدفوع، در گوسفندان و بزها نشان داد اما در گاوهای مورد بررسی اینگونه نبود . همچنین در آلودگی به دیکروسل یازیس نیز ارتباط مشخصی بین شدت آلودگی و میزان تخم دفع شده در گوسفندان و بزها مشاهده نگردید، درصورتی که این ارتباط در گاوها، معنی دار بود . بنابراین با توجه به اینکه درحال حاضر عملی ترین روش تشخیص آلودگی به ترماتودهای کبدی در دا م های مبتلا، آزمایش مدفوع می باشد، بررسی حاضر نشان داد که روش فوق احتمالا نمی تواند بطور قابل اعتمادی جهت تشخیص قطعی آلودگی به ترماتودها استفاده گردد .
    کلیدواژگان: فاسیولا، دیکروسلیوم دندریتیکوم، نشخوارکنندگان، بهشهر، ایران
  • شهاب الدین صافی*، لیلا مدیری، محمود بهمنی، بهیار جلالی جعفری صفحات 291-300
    هدف از این م طالعه بررسی چگونگی رن گ پذیری یاخته های سفید خون فیل ماهیان جنوب دریای خزر با رنگ آمیز ی های سیتو شیمیایی جهت شناسایی دقیق این یاخت ه ها بر اساس واکنش مواد موجود در انها بوده است . نمونه ها به روش خوشه ایو در مراکز پرورش و نگهداری ماهیان خاویاری انتخاب شدند . از هر رده سنی با بازه یکسال ، از انگشت قد تا هفت سا له، ده عدد ماهی برگزیده و از ورید دمی شکمی با سرنگ یکبار مصرف بدون ضد انعقاد خونگیری به عمل آمد و بلافاصله گسترش تهیه شد . گسترش ها ابتدا با متانول تثبیت و به ازمایشگاه منتقل شدند. طبق دستورالعمل شرکت سیگما آلدریچ رنگ آمیزی های سیتو شیمیایی انجام شد . در رنگ آمیزی سودان سیاهB نوتروفیل ها و ائوزینوفیل ها واکنش مثبت، در رنگ آمیزی پریودیک اسید شیف نوتروفیل ها واکنش مثبت و ائوزینوفیل ها واکنش ضعیف ، در رنگ آمیزی اسید فسفاتاز ، ائوزینوفیل ها واکنش ضعیف و لنفوسیت ها واکنش مثبت، در رنگ آمیزی پر اکسیداز ، نوتروفیل ها و ائوزینوفیل ها واکنش مثبت، در رنگ آمیزی کلرو استات استراز ، ائوزینوفیل ها واکنش ضعیف و لنفوسیت ها واکنش مثبت ، در رنگ آمیزی الفا نفتیل استات استراز، ائوزینوفیل ها، لنفوسیت ها و مونوسیت ها واکنش ضعیف و در رنگ آمیزی بتاگلوکورونیداز، واکنش ضعیف تا مثبت نشان دادند . نوتروفیل ها به عنوان مهمترین سلو ل های بیگانه خوار این ماه ی ها شناسایی شدند . در پایان نتیجه گیری شد که میتوان از رن گ آمیزی های سیتوشیمیایی برای تفریق یاخته های خونی فیل ماهیان استفاده کرد.
    کلیدواژگان: یاخت ه های سفید، رن گآمیزی سیتو شیمیایی، فیل ماهیان، دریای خزر
  • حمیدرضا فتاحیان*، فرخ رضا کبیر، نیما وزیر، بیتا وزیر، فرهنگ ساسانی صفحات 301-306
    تومورهای پستانی از جمله شایع ترین تومورهای تشخیص داده شده در سگ ها بخصوص سگهای ماده می باشند. تومورهای پستانی تقریبا در اکثر نژادهای سگ از سراسر جهان گزارش گردیدند اما اطلاعات اندکی از فراوانی بروز انواع تومورهای پستانی سگ در ایران وجود دارد. مطالعه جراحی و آسیب شناسی حاضر به میزان و نوع تومورهای پستانی در سگ های مرجوع شده مبتلا به آن تومور از سال1382 الی 1387 به درمانگاه دامپزشکی بخش خصوصی اختصاص دارد تعداد130 130 سگ ماده بالغ از نژادهای مختلف،19 ماهه تا14 سال به درمانگاهدامپزشکی بخش خصوصی ارجاع داده شدند. از این تعداد93 مورد، تومور درسگ های نژاد کوچک تا10 کیلوگرم و 37 مورد در سگ های نژاد بزرگ دیده شد. در مواردی که بیماران دارای رحم و تخمدان بودند با توجه به نظر صاحبان آنها و شرایط بیمار، برداشت انتخابی رحم و تخمدان صورت پذیرفت. توده توموری و بافت تخمدان بیماران پس از برداشت جراحی به آزمایشگاه آسیب شناسی ارسال گردیدند. تومورهای برداشته شده در سگ های ماده نژاد کوچک و بزرگ آدنوکارسینومای پاپیلر (18مورد) تومور مختلط خوش خیم(16 مورد)تومور سلول های سنگفرشی 31 آدنوکارسینومای سروزی (47 مورد)و آدنوکارسینومای توپر(18 مورد)بودندنتایج حاصل موید آن است که تومورهای پستانی در سگ های ماده نژاد کوچک و بزرگ با فراوانی تقریبا یکسانی با موارد ذکر شده در سایر گزار شها می باشد.
    کلیدواژگان: تومور، غده پستانی، سگ
  • پژمان مرتضوی*، تقی الطریحی، عبدالرسول نامجو صفحات 307-314
    جیوه آلی (متیل مرکوری کلراید) یک آلوده کننده محیطی و به عنوان یک ماده سمی برای بافت های عصبی بویژه در مراحل تکامل و توسعه سیستم عصبی است. غلظت های پایین متیل مرکوری کلراید می تواند از راه جفت به جنین و در نوزادان تازه به دنیا آمده از طریق شیر مادر منتقل شود. هدف از این مطالعه ارزیابی تغییرات فراساختاری در هایپوکامپ نوزادان رت در سن25 روزگی بعد از تولدشان بود . بهرت های ماده بالغ نژاد ویستار در روز 13،12،14 آبستنی ماده سمی متیل مرکوریکلراید با دز های 0.5،4.5و10 میلی گرم به ازای هر کیلو گرم وزن بدن تزریق شد.نوزادان تازه بدنیا آمده تا سن 25 روزگی در کنار مادرشان نگهداری و سپس آسان کشی شده و نمونه برداری از مخچه به منظور مطالعات میکروسکوپ نوری و الکترونی با فیکس کردن نمونه ها در فرمالین بافر 10 درصد و گلوتر آلدهید 2 درصد انجام گرفت. علائم بالینی و رفتار های حرکتی در رت های نوزاد هر روز بررسی شد، اما هیچ تغییری مشاهده نگردید. در بررسی های میکروسکوپی، کاهش جمعیت سلولهای لایه گرانولار و آپوپتوز سلول های عصبی لایه گرانولار مخچه که در رنگ آمیزی تانل نیز به اثبات رسید، درگروه های تیمار تحت مطالعه مشاهده شد. اجزاء سلولی مخچه نوزاد رت نر در گروه های 0.5 و4.5 و10 چندین تغییر فرا ساختاری، شامل مهاجرت کروماتین به حواشی هسته، اتساع شبکه آندوپلاسمیک صاف و جدا شدن ریبوزوم ها از شبکه آندوپلاسمی خشن را نشان دادند. میتوکندری ها تورم کریستا های درونی و فشرده شدن ماتریکس را نشان دادند. مشاهدات مورفومتری و مورفولوژی در این بررسی ثابت کرد که سلول های لایه گرانولار مخچه نوزاد رت تحت تاثیر متیل مرکوری کلراید قرار گرفته اند. بنابراین مواجه شدن با دز های پایین متیل مرکوری کلراید موجب کاهش جمعیت نرونی در ناحیه گرانولار مخچه می شود.
    کلیدواژگان: متیل مرکوری کلراید، مخچه، آپوپتوزیس، نوزا د رت
  • بیتا وزیر، وهاب باباپور*، احمدرضا دهپور، علی باغبان زاده صفحات 315-320
    کلستاز به انسداد جریان صفرا از مجرای صفراوی کبد به داخل دئودنوم اطلاق می شود. از آنجایی که در بیماران کل ستاتیک کاهش تمایل به نوشیدن آب کاملا جلب توجه می کند و این مسئله در روند بهبودی این بیماران اختلالاتی را به وجود می آوردو از طرف دیگر در این بیماران نیتریک اکساید(NO)درون زا افزایش می یابد، مطالعه حاضر جهت بررسی احتمال تاثیر افزایش نیتریک اکساید درون زا بر کاهش اشتها به آب با بهره گیری از الگوی تجربی ایجاد کلستاز در رت انجام گردید به منظور مطالعه تجربی حاضر42 سر رت نر بالغ به طور تصادفی به 7 گروه6 تایی شامل 3 گروه آزمایش 3گروه Sham و یک گروه شاهد تقسیم شدند . رت های گروه های آزمایش طبق الگوی لیگاتو ر دوبل کلستاتیک شدند و در ر ت های گرو ه های Sham فقط بر روی مجرای صفراوی یک لیگاتور شل قرار داده شد . اولین گروه آزمایش و گروه Sham مربوطه روزانه به مدت 21 روز آمینوگوانیدین (مهار کننده نیتریک اکساید) به میزان 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل صفاقی، گروه دوم آزمایش و گروه Sham مربوطه به مدت 21 روز ال نیم (مهار کننده نیتریک اکساید سنتتاز ) به میزان 10 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به صورت داخل صفاقی و سومین گروه آزمایش و گروه Sham مربوطه و گروه شاهد روزانه به مدت 21 روز محلول نمکی 0.9%استریل به میزان هم حجم دارو به گروه های دیگر به صورت داخل صفاقی دریافت کردند و روزانه میزان اخذ آب در همه گروه ها اندازه گیری و ثبت گردید. اطلاعات آماری به دست آمده با آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون توکی مورد ارزیابی قرار گرفتند . نتایج آماری نشان داد که اخذ آب در زیر گرو ه های A1 و B2 افزایش یافته در حالی که اخذ آب در گروه A3 کاهش را به همراه داشت (P<0.001)مطالعه آماری اخیر نشان داد که نیتریک اکساید نقش مهم و قابل ملاحظه ای در کاهش اخذ آب در رت های کلستاتیک موش رت دارد.
    کلیدواژگان: کلستاز، اخذ آب، نیتریک اکساید، رت
  • علیرضا یوسفی*، ایرج سهرابی حقدوست، رضا صداقت صفحات 321-328
    با توجه به این که یکی از شایع ترین موارد مراجعاتی حیوانات کوچک به کلینیک های دامپزشکی را بیماری پوستی تشکیل می دهد، بیوپسی جهت تشخیص این ضایعات بعنوان یک روش تشخیص روزمره درآمده است . بنابراین شناخت الگوهای هیستوپاتولوژیک ضایعات پوستی ضروری به نظر می رسد . هدف از این مطالعه شناسایی و تعیین این الگوها و تخمین فراوانی نسبی بیماری های غیرنئوپلاستیک پوستی در سگ می باشد تعداد158 نمونه پوس تی از سگ های با رده سنی سه تا پنج سال جمع آوری شد . این نمونه ها در محلول فرمالین بافر ده درصد قرار گرفتند . پس از تثبیت کامل نمونه ها، مراحل آماده سازی بافتی، قالب گیری با پارافین، برش و رنگ آمیزی انجام گرفت. برش های پنج میکرومتری با رنگ آمیزی E&H و در صورت لزوم با رنگ آمیزی اختصاصی PAS رنگ آمیزی شدند، در نهایت مقاطع بافتی به لحاظ تغییرات هیستوپاتولوژیک مورد ارزیابی قرار گرفتند و الگوهای پایه ای آنها تعیین و فراوانی نسبی آنها بدست آمد . بر روی یافته های بدست آمده آنالیز آماری انجام شد.نتایج نشان داد که درما تیت اطراف عروقی بیشترین (33 درصد )و الگوی التهاب عروقی کمترین فراوانی ( 1 درصد ) را نشان دادند . بعلاوه الگوهای هیستو پاتولوژیک با فراوانی های درماتیت مرزی ( 2 درصد )، درماتیت ندولر یا منتشر(%13) پانیکولیت ( درصد)، درماتیت وزیکولریا پوستولر( 5درصد)،درماتوز آتروفیک( 23 درصد)، درماتیت فیبروزان ( 7 درصد) و پری فولیکولیت/فولیکولیت/فرونکولوز( 13 درصد) مشاهده شدند.
    کلیدواژگان: هیستوپاتولوژی، ضایعات پوستی، الگوهای غیرنئوپلاستیک، سگ
  • محمدرضا یوسفی*، سید محمد حسینی، محدثه ابوحسینی طبری، شیلا امیدظهیر، مهدی جعفرزاده صفحات 329-332
    گونژیلونما یک نماتد از راسته اسپیروریدا می باشد که پستانداران مختلفی را در دنیا مبتلا می کند . چرخه زندگی این نماتد غیر مستقیم بوده و میزبان نهایی با خوردن سوسکهای آلوده به این انگل مبتلا می شوند. تاکنون31 مورد انسانی آن توسط مولر از سراسر دنیا گزارش شده است. این مطالعه به صورت مقطعی توصیفی بر روی 141 راس گوسفند در کشتارگا ه شهرستان بابل صورت پذیرفت . برای بررسی عوارض پاتولوژیکی آن قطعات 3 سانتی متری از مری همراه با انگل را برش داده و پس از فیکس کردن در فرمالین 10 درصد به آزمایشگاه آسیب شناسی منتقل گردید از 141 راس گوسفند مورد بررسی ، 12 گوسفند(8.5درصد)به این انگل مبتلاء بودند. از نمونه های جدا شده از جدار مری 90.4%گونژیلونما پولکروم که از این تعداد 12 نمونه نر و 7 نمونه آن ماده بود و 2 نمونه جدا شده از گونه گونژیلونما وروکوزوم بود که هر دو نر بودند . در مطالعه پاتولوژیک وجود آماس مختصر همراه با هیپرتروفی و شاخی شدن اپیتل یوم بصورت مشهود قابل رویت بود که به صورت افزایش لایه خاردار (آکانتوز) و افزایش لایه شاخی هسته دار (پاراکراتوز ) مشاهده گردید . این گونه انگل تغییرات آسیب شناختی قابل توجهی در مری گوسفندان ایجاد می نماید.
    کلیدواژگان: گونژیلونما، گوسفند، کشتارگاه، آکانتوز، پاراکراتوز
|
  • Hasanim., Madanir., Ardjmandm.*, Kargarr., Golchinfarf., Khamehchian, S Pages 279-284
    Rinderpest (RP), popularly known as cattle plague, is one of the oldest known acute and fatal viral disease of domestic livestock like cattle. Rinderpest virus (RPV), causative agent of rinderpest disease, was purified and concentration of its protein determined by lowry assay, and the concentration of RPV protein solution and separated surface proteins was determined 1536 and 329.5 μg/ml respectively. Hemagglutinin (H) protein of RPV separated by using Triton x-114 detergent. The H protein had an apparent molecular mass of 69 KD as measured by SDS-PAGE, with respect to molecular weight marker, at the end of, Immunogenenicity of this protein determined by SDS-PAGE and western immunoblotting by specific mAb for it. Immunogenic properties of recombinant baculovirus expressing the membrane-bound H protein have been shown, but separation of H protein of RPV by using detergent and investigation of its immunogenicity are novel works completely.
    Keywords: rinderpest, H protein, protein electrophores western blot
  • Ranjbar Bahadori, Sh*, Zati, Rostami, M. T., Lotfollahzadehs., Shemshadi, B Pages 285-290
    In the present study, the incidence rate of hepatic trematodes infection in slautered native ruminants of Behshahr and relationship between egg excretion and severity of the infection were evaluated. 1280 sheep, 318 goats and 420 were studied. Totally, infection to Fasciola and Dicrocoelium dendriticum were 1.4% and 4.84% in sheep, 2.2% and 3.78% in goats and 10.24% and 2.14% in cattle, respectively. Statistical analysis did not show significantly relationship between infection of hepatie Fasciola to age and sex; there was no correlation between hepatie infection to dicrocoeliasis and sex of animals.Relation corresponding age variable in sheep and goats unlike cattle was significant. No eggs isolated from sheep and goats in 44% of sheep and goats with different severity of the infection and in 56% of rest , 1 to 3 eggs per gram feaces with a maximum of infection to four worms were isolated. Statistical analysis showed that correlation between the severity of infection to Fasciola and rate of egg excretion was significant in sheep and goats, but did not show in cattle. Moreover, there was no significant relationship between severity of the infection to dicrocoeliasis and rate of egg excretion in Goats and sheep, but it was in cattle. Inspite of the most practical method to detection infection trematodes is stool exam and observation of their eggs, our finding reveal that this method may be not reliable.
    Keywords: Fasciolosis, Dicrocoeliasis, Ruminants, Behshahr
  • Safi, Sh*, Modiril., Bahmanim., Jalali Jafari B Pages 291-300
    The objective was to study on leukocytes characteristics of Huso huso stained by cytochemical stains in order to classify these cells more accurately. The samples were taken from Sturgeon propagation centers in the north part of Iran. 10 fish were selected randomly from each age group (fingerling, 1, 2, 3 and 7 years) and blood samples were taken from caudal vein using syringes with no anticoagulant. Blood smears were prepared immediately and fixed by methanol. The smears then stained using cytochemical staining according to the Sigma- Aldrich instructions. Neutrophils and eosinophils were positive for Sudan black B. Neutrophils were positive for Periodic Acid Schiff (PAS) but eosinophils showed a weak reaction to PAS. In acid phosphatase staining, eosinophils showed a weak reaction and lymphocytes were positive. Neutrophils and eosinophils were positive for peroxidase. Eosinophils, lymphocytes and monocytes showed a weak reaction to α-naphtyl acetate esterase and showed a weak to positive reaction to β- glucoronidase. No heterophil was seen in the Huso huso and neutrophils were regarded as the most phagocytic cells in the speicies.
    Keywords: Leukocytes, Cytochemical staining, Huso huso, Caspian sea
  • Fattahian, H.R.*, Kabirf., Vazirn., Vazirb., Sasani, F Pages 301-306
    Mammary tumors are the most common tumors in female dog. There are some reports of occurrence of mammary gland tumor in most dog breeds in the world. There is little information of occurrence rate and kind of mammary gland tumor in dog in Iran. In surgical and pathologic studies has been addresses occurrence rate and kind of mammary gland tumor in referral afflicted dogs from 2003-2008. 130 bitches of various breeds, from 19 months to 14 years were referred to private pet clinic. Mammary tumors were seen 93 in toy-breed bitches and 37 in large-breed bitches. Elective ovariohystrectomy and tumor removal were carried out after owner's permission. Tumor mass and ovaries were sent pathologic laboratory. Tumors that have been described in this study included serosal adenocarcinoma (47), squamous cell carcinoma (31), papillary adenocarcinoma (18), solid adenocarcinoma (18) and benign mix tumor (16) were. This study showed that occurrence of tumors in toy and large breed bitches was corresponded to other reports.
    Keywords: Tumor, Mammary gland, Dog
  • Mortazavip.*, Taghi Altirahit., Namjoo, A. R Pages 307-314
    Methylmercury (MeHg) is a well- known environment pollutant toxic to the nervous tissue, particularly during development. At a low concentration Methylmercury chloride (MMC) can be transferred to the fetus through the placenta and to newborn offspring through breast milk. The purpose of this study were to evaluateultrastructural alteration in the cerebellum of newborn rat on the 25th postnatal days. Adult Female wistar rats were inoculated with MMC (0.5,4.5, 10mg/kg /Hg/day) on the 12th, 13th and 14th gestational days. The newborn offspring were placed with the mothers until postnatal day 25. Newborn rats were observed for clinical signs and motor behavior daily. No changes were observed in the clinical signs and motor behavior of these animals. Half of cerebellum were fixed with 2.5% gluteraldehyde in 0.1 M phosphate buffer and routinely processed for electronmicroscopy and another samples of cerebellum fixed in formalin buffer 10% solution and processing for paraffin section light microscopy and TUNEL assay test. The component cells of the cerebellum male offspring in the 0.5 , 4.5 , 10 mg /kg groups showed reduction ofgranular cells layer and apoptosis in neuron cells. ultrastructural study showed chromatin migration to the edge of nuclei, dilation of the smooth endoplasmic reticulum, ribosomes to shed from the surface of RER. Mitochondria were rounded with condensed matrical spaces and expanded intercristal space.and the matrix was condensed. Our observation confirm that MMC induces neuronal injury and apoptosis in cerebellum
    Keywords: Methylmercury chloride, Cerebellum, Apoptosis, Newborn rat
  • Vazirb., Babapourv.*, Dehpoura., Baghbanzadeh, A Pages 315-320
    Cholestasis stops the flow of bile from the liver to the deudenum. Cholestasis is associated with the over production of endogenous nitric oxide (NO), and water intake disturbances are commonly encountered in these patients. The purpose of this study was to determine whether elevation of endogenous NO effects on water intake alterations in cholestatic pationts. 42 mature male rats were randomly divided into 7 groups (N=6)one control group (C), three sham B (B1, B2, B3), and three experimental groups A (A1, A2, A3). After preparation and anesthesia, double ligations were placed on common bile duct in experimental groups, and a loose ligation was done on common bile duct in sham groups. In subgroups A1 and B1, Aminoguanidine (100 mg/kg, IP, for 21 days), in subgroups A2 and B2, N-nitro-L arginine methyl ester (L-Name) (10 mg/kg, IP, for 21 days) and in subgroups A3 and B3 and group C, normal saline 0.9% (the same volume, IP, for 21 days) was administrated. Water intake volume in all groups were detected daily. Data was analysed by Tukey's test and ANOVA. Statistical analysis showed that water intake increased in subgroup A1 and A2 (p
    Keywords: Cholestasis, Water intake, Nitric oxide, Rat
  • Yousofi, A.R.*, Sohrabi Haghdoosti., Sedaghat, R Pages 321-328
    Since dermatologic cases are among the most common cases to be presented for veterinary clinicians, skin biopsies have become a routine diagnostic procedure for accurate diagnoniss.Based on the reason recognitions of skin lesions is necessary. The purpose of this study was to recognize and determine these patterns and to estimate relative frequency of nonneoplastic skin disease in dogs. 158 skin specimens were collected and have put in 10% buffered formalin. After complete fixation, the specimens were processed through standard paraffin embedding method and were cut for five μm thickness, the samples were stained with Hemotoxylin & Eosin and special stains such as PAS, if necessary. The sections were evaluated histopathologically and their basic patterns were determined. Then the data were analyzed statistically. Results showed all the basic patterns of nonneoplastic skin lesions, however prevascular dermatitis pattern was the most frequent type (33%) and vasculitis pattern was the least (1%).In addition ,patterns including, Interface dermatitis(13%), Nodular&pustular dermatitis(5%), Atrophic dermatosis(23%), Fibrosing dermatitis(7%) and perifolliculitis, folliculitis, frunculosis (13%,) were seen.
    Keywords: Histopathology, Skin lesions, nonneoplastic patterns, dog
  • Youssefi, M.R.*, Hoseini, S.M., Abohasanim., Omidzahir, Sh, Gafarzade, M Pages 329-332
    Gongylonemu pulchrum Molin, 1857, is a spirurid nematode that parasitizes a variety of mammals worldwide. Thisnematode has an indirect life cycle and definitive hosts are infected by eating infected beetles. The nematode inclined to have the upper digestive tract. There are 31 reports of human infection by Muller. The present study was performed on 141 sheep were slaughtered in Babol abattoir. For the pathological study the esophagus in 3 cm pieces cut with the parasite and then fixed in 10% formalin and transferred to the pathology laboratory. Esophageal sections were observed for parasites. From the total 8.5% positive samples, 90.4% were identified as Gongylonema pulchrum , including 12 male and 7 female nematodes. The remaining samples were 2 male G. verruocosum. Pathologic studies showed Epithelial hypertrophy, acanthosis and parakeratosis. These parasites created significant pathologic changes in the sheep's esophagus.
    Keywords: Gongylonema, sheep, Abattoir, Acanthosis, Parakeratosis