فهرست مطالب

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال هشتم شماره 31 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/01/31
  • تعداد عناوین: 7
|
  • کیوان ابراهیمی محمدی*، ودود رضویلر صفحات 385-394
    در تحقیق حاضر تعداد 96 نمونه خوراک ماهی قزل آلای رنگین کمان، به روش تصادفی ساده و قشری، در طی دو فصل بهار و تابستان (پانزدهم هر ماه) سال 1386 با اهداف تعیین میزان شیوع گونه های آفلاتوکسین ساز آسپرژیلوس و باقیمانده آفلاتوکسین توتال در خوراک انبار شده مصرفی ماهیان در استخرهای پرورشی استان آذربایجان غربی بر حسب فصول (بهار و تابستان) به روش الایزا و بر حسبppb وهمچنین تعیین باقیمانده این سم در خوراک تولیدی ماهیان در کارخانجات تولیدی خوراک آبزیان استا نهای تهران و آذربایجان غربی بر حسب فصول و به روش فوق الذکر، جمع آوری شدند. به منظور بررسی میزان شیوع گونه های آسپرژیلوس ،براساس استاندارد 997 موسسه استاندارد ایران، اقدام شد. جهت تعیین میزان باقیمانده آفلاتوکسین از روش الایزا و بابهره گیری از کیت «آگراکوانت »شرکت«Romer lab.»استفاده شد.نتایج به دست آمده نشان داد که فقط 8/3 نمونه ها به قارچ آسپرژیلوس فلاووآلوده بوده و آ. پارازایتیکوس عملا جداسازی و مشاهده نگردید. بررسی ها نشان داد که میزان شیوع آ. فلاووس با فصل های نمونه برداری در سطح کمتر از 0.05 رابطه معنی داری ندارد و وجود و عدم وجود آن به تفکیک فصل و ماه یکسان می باشد. بررسی میانگین مقادیر آفلاتوکسین، نشان داد که مقادیر این عامل همگی پایین تر ازسطوح مورد پذیرش تعیین شده توسط کمیته مشترکWHO وFAO می باشند. از طرفی میانگین میزان باقیمانده آفلاتوکسین توتال در فصول بهار و تابستان در خوراک انباری مراکز مختلف پرورشی استان آذربایجان غربی و کارخانجات استان تهران، یکسان بوده و تفاوت معنی داری مشاهده نشد(p<0.05)ولی بین میزان باقیمانده آفلاتوکسین توتال کارخانه تولیدی استان آذربایجان غربی در فصول بهار و تابستان در سطح کمتر از 0.05 تفاوت معن یداری وجود دارد و میزان آن در بهار(8/6ppb) بیشتر از تابستان (6/1ppb) استنتایج کلی این آزمون بر حضور بسیار پایین غیرتاثیرگذار آسپرژیلوس فلاووس بر حضور مقادیر آفلاتوکسین توتال در خوراک ماهیان تاکید داشته و با توجه به پایینبودن مقادیر آفلاتوکسین کمتر از20ppb ،بر سلامت خوراک تولیدی ماهی قزل آلایرنگین کمان در استا نهای تهران و آذربایجان غربی (در بهار و تابستان 1386 )دلالت میکند.
    کلیدواژگان: آسپرژیلو، س آفلاتوکسین، الایزا، خوراک ماهی قزل آلا
  • بهین امیدی*، محمدرضا فاضلی، محمدعلی آموزگار، پژمان مرتضوی صفحات 395-402
    دیابت بیماری مزمن است که به علت ترشح نشدن انسولین ویا عدم توانایی سلو لها در استفاده از انسولین اتفاق میافتد . توقف تولید انسولین یا استفاده نکردن ازانسولین هر دو باعث افزایش گلوکز در خون می شود . با توجه به اثرات مفید پروبیوتیکها و توانایی آنها در پایین آوردن میزان گلوکز تاثیر آنها در درمان بیماری دیابت نیز دور از انتظار نیست. برای انجام این مطالعه، آب هویج زرد ایرانی توسط دمای 110 درجه به مدت10 دقیقه استریل شد و از لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس به میزان cfu/ml 104 به آب میوه 2ساعت یکبار به روش Standard plate Count بررسی شد. ماندگاری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس در آب هویج زرد ایرانی در دماهای 4 ،25،37 درجه بررسی شد. تغییرات قند و اسید لاکتیک و pH نیز مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی اثر ضد دیابتی از 25 سر موش صحرایی با وزن بین180-250 گرم استفاده شد،که توسط داروی استرپتوزوتوسین و به صورت تزریق درون صفاقی دیابتی شدند و به گروه های کنترل سالم کنترل دیابتی گروه تیمار آب هویج زرد ایرانی و گروه تیمار آب هویج زرد ایرانی پروبیوتیکه تقسیم شده، طی 14 روز متوالی به صورت خوراکی تحت تیمار قرار گرفته و میزان گلوکز خون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس توانایی رشد در آب هویج زرد ایرانی را به خوبی داشته و ماندگاری آن در آب هویج زرد ایرانی در 4 درجه بهترین نتیجه را نشان داد. در موشهای دیابتی تحت تیمار با آب هویج پروبیوتیکی میزان گلوکز خون کاهش معنی داری را نشان داد.
    کلیدواژگان: دیابت، پروبیوتیک، لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، آب هویج زرد ایرانی
  • سام ترکان*، داریوش شیرانی، ابراهیم رحیمی، کیوان قمی صفحات 403-414
    مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات پروبیوتیکها در پیشگیری از مسمومی تهای غذایی و اسهالهای باکتریایی در سگ، انجام شد. 15 قلاده سگ نر نژاد گله ایرانی ما بین 1تا 2سال و وزن بین 20 تا 25 کیلوگرم انتخاب و پس از اطمینان از سلامت آنها، به طور تصادفی ساده، به 3گروه، شامل 1گروه شاهد و 2گروه تیمار، تقسیم بندی شدند؛ که به ترتیب با غذای سالم، غذای مسموم با پروبیوتیک (پریمالاکkgfood و10 9gr )و غذای مسموم، تغذیه شدند. علاوه بر بررسی علائم عمومی، از روز دوم به مدت 5روز نمونه های مدفوع هر سگ با فاصله 12 ساعت اخذ، و از نظر تعداد کلی میکروبهای هوازی، مورد آزمایش قرارگرفتند. تعداد کلی میکروارگانیسم های هوازی موجود در هر گرم مدفوع،روز اول 105 *73/4 در گروه شاهد 77/6*105 در گروه تیمار اول و 105 * 80/1 در گروه تیمار 2، برآورد شد. به تدریج تعداد میکروارگانیسم های هوازی مدفوع در گروهتیمار 1 کاهش و در روز 6طرح به 105 *36/1 باکتری در هر گرم مدفوع رسید، که اختلاف معنی داری را نسبت به روز اول طرح نشان می دهد. این تعداد در گروه تیمار 2، به تدریج افزایش و به 105 *172/5 باکتری در هر گرم مدفوع در روز آخر رسید که اختلاف معنی داری را نسبت به روز اول نشان می دهد. دیگر علائم و تغییرات در روز 5 و 6طرح، تشدید گردید. نتایج نشان داد که پروبیوتیک ها، نقش موثری در کاهش اختلالات دستگاه ، گوارش بازی می کنند به نحوی که اضافه نمودن آن به جیره غذایی گروه تیمار 1 وقوع مسمومیت غذایی را در این گروه به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد.
    کلیدواژگان: پروبیوتیک، مسمومیت باکتریای، تغذیه، سگ
  • علیرضا جهاندیده، غلامرضا عابدی*، علی رضایی، ایرج سهرابی حقدوست، عباس وشکینی صفحات 415-422
    استخوان سازی، القای استخوانی و هدایت استخوانی 3 عامل اساسی ما بین استخوان میزبان و پیوند استخوان میباشند که در بازسازی استخوان دخالت دارند. در این مطالعه از 15 سر خرگوش نر 6 ماهه، سفید نیوزلندی و بالغ با میانگین وزنی 2/5 کیلوگرم استفاده شد که به سه گروه تقسیم شدند در گروه I نقیصهای به ابعاد 1/5*3 میلیمتر در استخوان زند زیرین هر دو دست ایجادنموده و هیچگونه درمانی انجام نشد. مقداری از چادرینه و چربی نیز بریده و خارج گردید.در گروه II نقیصهای به ابعاد 1/5*3 میلیمتر در استخوان زند زیرین راست ایجاد نموده و از چادرینه خود حیوان بعنوان پیوند استفاده گردید. در گروه III نقیصهای به ابعاد 1/5*3 میلیمتر در استخوان زند زیرین چپ ایجاد نموده از چربی سفید زیر جلدی بعنوان پیوند استفاده گردید حرکت حیوان در روزهای 3،6،9،12،15،20،25،30،40 ارزیابی شد. در روزهای صفر 15،30،45 از هر سه گروه رادیوگراف تهیه شد. تشکیل سه نوع کالوس در گروه دوم دیده شد. در ارزیابی کیفی، روند استخوانسازی گروهII از بقیه گروه ها بهتر بود. نتایج هیستوپاتولوژی گروه Iتشکیل مقدار زیادی بافت استخوانی به صورت کورتیکال و مدولاری در کنار مغز استخوان را نشان داد که در کنار آن بافت فیبروزه نیز مشاهده گردید. در گروه II میزان استخوانسازی به صورت اسفنجی بسیار زیاد به همراه مقدار زیادی عروق خونی و میزان بسیار کمی بافت فیبروزه دیده شد. استخوان سازی به صورت کورتیکال و مدولاری وجود داشت. در گروه III در لابلای بافت فیبروزه مقداری بافت چربی نیز مشاهده گردید. در کنار بافت فیبروزه استخوانسازی صورت گرفته و تبدیل فیبروسیتها به اوستئوسیتها دیده شد. استخوانسازی به صورت کورتیکال بود. نتایج بدست آمده از هیستومورفومتری نشان داد که اختلاف بین گروه ها به صورت معنیدار بوده و گروه II بیشترین درصد تشکیل استخوان به میزان 2/02±72/3 رادارد. به نظر میرسد در آینده از پیوند امنتوم در تسریع ترمیم استخوان بیشتر استفاده شود چون تمامی مزیتهای مورد نظر را فراهم میآورد و با توجه به نتایج، روش استفاده از چربی برای جلوگیری از چسبندگی رد شود.
    کلیدواژگان: : استخوان زند زیرین، چادرینه، بافت چربی، پیوند استخوانی، خرگوش
  • بابک خیرخواه*، سیدعلی پوربخش، عباس اشتری، کیومرث امینی صفحات 423-430
    مایکوپلاسما آگالاکتیه بعنوان مهمترین عامل بیماری آگالاکسی واگیردار در بسیاری از کشورهای مدیترانه و خاورمیانه از جمله در ایران مطرح است. دامهای مبتلا معمولا دچار عفونت پستان همراه با قطع ناگهانی شیر، تورم مفاصل، التهاب ملتحمهی چشم، لاغری و ضعف عمومی میشوند که سبب خسارات اقتصادی شدید به دامداران میگردد. هدف از این تحقیق جداسازی و شناسائی مایکوپلاسما آگالاکتیه با استفاده از دو روش کشت وPCR در گوسفندان مشکوک به بیماری آگالاکسی در شهرستان بافت در سال 1388 بود. این بررسی به مدت یکسال در چهار فصل مختلف در گوسفندان شهرستان بافت انجام شد. از گله های مشکوک نمونه گیری هدفدار بعمل آمده و نمونه ها شامل شیر، سوآب چشم و پانکسیون مایع مفصلی با دو روش کشت در محیط اختصاصی PPLO ،PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی در ناحیه ژن 1687rRNA و ژن لیپوپروتئین، جهت جداسازی و شناسائی مایکوپلاسما آگالاکتیه مورد ارزیابی قرار گرفتند. در روش کشت از مجموع 17 نمونهی اخذ شده، در 8 نمونه پرگنه های بشکل تخم مرغ نیمرو مشاهده گردید و بعنوان مایکوپلاسما شناسائی شد و با استفاده از پرایمرهای اختصاصی در آزمایش PCR بعنوان جنس مایکوپلاسما مورد تایید قرار گرفتند. در روش PCR نیز در 8 نمونه جنس مایکوپلاسما جداسازی شد و تنها یک نمونه بعنوان مایکوپلاسما آگالاکتیه مورد شناسائی قرار گرفت. این اولین گزارش از جداسازی مایکوپلاسما آگالاکتیه از گوسفندان مبتلا به بیماری آگالاکسی با استفاده از دو روش کشت و PCR در ایران است. این مطالعه نشان داد 87/5 درصد از عوامل بیماری آگالاکسی در شهرستان بافت را گونه یا گونه های دیگر مایکوپلاسما تشکیل میدهند.
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما آگالاکتیه، گوسفند PCR، PPLO
  • نریمان شیخی*، علی مسعودیان صفحات 431-438
    عفونت نوموویروس پرندگان (aMPV)به عنوان عامل دو بیماری مهم تنفسی شامل رینوتراکئیت بوقلمو نها (TRT) و سندرم کله بادی (SHS) سبب کاهش عملکرد پرورشی نظیر عقب ماندگی از رشد در گله های بوقلمون و مرغ گوشتی و افت تولید تخم مرغ در مادران می شود. در این مطالعه، میزان شیوع این عفونت در گله های مادر گوشتی کشور با استفاده از آزمایش الایزا (ELISA) بررسی گردید. بدین منظور 27 گله مرغ مادر گوشتی از 11 استان اصلی تولید جوجه یکروزه در کشور، بطور تصادفی انتخاب شده و پس از جمع آوری در مجموع 540 نمونه سرمی، با استفاده از کیت الایزای تجاری رینوتراکئیت پرندگان (ART، BioChek) مورد آزمایش قرار گرفتند. در این بررسی بر اساس راهنمای تفسیر شرکت سازنده کیت الایزا و میانگین حسابی تیتر گله ها، مشخص شد که 92/59%گله های مادر تحت مطالعه ( 25 گله)دارای میانگین تیتر مثبت علیه aMPV بودند و 2 مورد دیگر از نظر آلودگی به aMPV مشکوک بودند همچنین 501 نمونه سرمی 92/77%دارای تیتر مثبت20مورد 3/70% واجد تیتر مشکوک و مابقی فاقد پاسخ سرمی علیه aMPV بودند. پس از بررسی آماری نیز بین شیوع عفونت aMPV با علائم تنفسی ارتباط معن یداری مشاهده شد (p<0.05)این مطالعه بیانگر شیوع بالای عفونت aMPV در سطح گله های مرغ مادر گوشتی ایران می باشد و پیشنهاد می گردد به منظور شناسایی سروتیپ های غالب در ایران، جداسازی و شناسایی مولکولی متانوموویروس بررسی بیشتر صورت گیرد.
    کلیدواژگان: الایزا، متاپنومویروس پرندگان، گل ه های مادر گوشتی، ایران
  • آیدین عزیزپور*، سعید چرخکار، نریمان شیخی صفحات 439-446
    هدف از این مطالعه اثر شکل جیره غذایی و سرمای بلند مدت اواسط دوره پرورش بر وقوع سندرم آسیت و پارامترهای مرتبط با آن در جوجه های گوشتی نر پرورش یافته در ارتفاع پایین بود. بدین منظور، تعداد 360 قطعه جوجه گوشتی یک روزه (نژاد راس 308 ) و جنس نر در مزرعه ای واقع در ارتفاع پایین پرورش یافتند. در این بررسی، جوجه ها از روز اول دوره پرورش با توجه به شکل جیره غذایی به شکل تصادفی دردو گروه مساوی (پلیت و آردی) و هر گروه با شش تکرار 30 قطعه ای تقسیم و تا روز 21 دوره پرورش از نظر درجه حرارت و رطوبت در شرایط کاملا یکسان پرورش یافتند. بعد از آن، نیمی از جوجه های هر گروه جهت القاء بیشتر آسیت به شکل تجربی در معرض استرس سرما قرار گرفتند، در حالیکه نصف دیگر جوج ه ها در دمای طبیعی نگهداری شدند. میانگین میزان رشد، مصرف دان، ضریب تبدیل غذایی و تعداد تلفات ناشی از سندرم آسیت ثبت و در پایان هفته ششم نیز به منظور تعیین میزان هماتوکریت سرم خون اخذ گردید. مرگ و میر ناشی از آسیت بطور مشخص در جوجه های گروه آردی کمتر از گروه پلیت بود. ارزیابی پارامترهای رشد مشخص کرد که در خلال دوره زمانی 22-42 روزگی بین گروه های سرما و کنترل از نظر میزان رشد و مصرف دان تفاوت معن یدار وجود داشت، ولی هیچ اثر معنی داری روی میزان ضریب تبدیل غذایی مشاهده نگردید، بطوریکه بیشترین میزان پارامترهای رشد در جوج ه های گروه سرما نسبت به گروه کنترل بدست آمد. میزان هماتوکریت و نسبت های وزن بطن راست به وزن دو بطن و هتروفیل به لنفوسیت در جوجه های گروه پلیت بعد از مواجهه با سرما بطور معنی دار بالاتر ازجوجه های سایرگروه ها بود، اما این پارامترها در جوجه های گروه آردی کمترین میزان را نشان دادند. نتایج این مطالعه نشان داد که جیره آردی می تواند با کاهش مصرف دان بخصوص انرژی دریافتی از طریق پایین بردن سرعت رشد، سبب کاهش فعالیت متابولیک در مراحل بعدی زندگی جوجه های گوشتی شده و به دنبال آن کاهش رخداد آسیت شود.
    کلیدواژگان: آسیت، جوج ه های گوشتی، سرما، جیره آردی، جیره پلیت
|
  • Ebrahimi Mohammadik.*, Razavilar, V Pages 385-394
    In this research 96 samples of Rainbow Trout fish feed, during the seasons of spring and summer of 2007 (every fifteenth of the month) were rondomized (by simple and stratified rondoms) to determine:1. The prevalence rate of aflatoxigenic species of Aspergillus in stored feed of cold-water cultural fish in West Azarbayjan cultural fish farms in both seasons (spring and summer);
    2. The residues of total aflatoxin in stored feed of fish in cultural fish farms of West Azarbayjan in both seasons by ELISA method
    3. The residues of that toxin in feed produced in aquatic feed factories in Tehran and West Azarbyjan provinces with the same method.
    In order to study prevalence rate of toxigenic species of Aspergillus, standard No.997 of Iranian Standard Inistitute, were used. The produced colonies were examined microscopically. To determine the aflatoxins residues, ELISA method using Agra-Quant kit of Romer lab. company, were applied. The results of this survey indicated that only 8.3% of the samples were infected by A. flavus. A. parasiticus was not observed. There were no significant differences between the prevalence rate of AFT and seasons/monthes, either (P
    Keywords: Aspergillus, Aflatoxin, ELISA, Rainbow Trout feed
  • Omidib.*, Fazeli, M.R., Amozegar Mortazavi, P Pages 395-402
    Diabetes is a disease characterized by hyperglycemia resulting from defects in insulin secretion or action or both .This resultsin damage dysfunction and failure of various organs especiallyfor the eyes, kidney,heart and blood vessels . Probiotics bacteria defined as live microorganisms which when administered to adequate amounts confer a health benefit on the host. Probiotics have been used for treatment of various type of diarrhea, urogenital infection, gastrointestinal diseas such as, cohn,s disease and pouchitis . Scientist has suggested that LAB containing fermented foods can be involved in the management of chronic metabolic such as a diabetes mellitus disorder.
    Materials And Methods
    Yello carrot juice was strilled by 110 , 10 min then inoculums 104 cfu/ml of Lactobacillus acidophilus and incobated in 37 c for 24 h with 5% co2 . Kinetic of Lactobacillus acidophilus growth in carrot juice was measured every 2 hours. Survival of Lactobacillus acidophilus in carrot juice in 4, 25, 37 c was measured every 48 h by cfu / ml . Change of pH, Lactic acid and glucose were measured during storged. The rats keeped at room with 24±2 temperature with 12h light /12h dark cycle. Diabetic situation was confirmed by IP injection of stereptozotocin (STZ). Animals were assigned to a normal group, diabetic group, diabetic group that consumed carrot juice, diabetic group that consumed probioticated carrot juice. After 14 days treatment, the level of the blood glucose was measured.
    Result
    Probioticated yellow carrot juice could decreased significantly blood glucose level in diabetic rats.Increase in the population of LAB in the intestine as a result of the administration of probioticated carrot juice may result in increased demands for glucose for normal energy requirement of these organism to run their metabolic activities . This may lead to a decrease in the glucose concentration released in to the serum and various organs of the animals. Therefore this research indicates that LAB in carrot juice may be capable for reversing diabetic situation.
    Keywords: probiotic, antidiabetic effect, persian yellow carrot juice, Lactobacillus acidophilus
  • Torkans.*, Shiranid., Rahimie., Ghomi, K Pages 403-414
    The present study was conducted to evaluate the effects of probiotics on the prevention of food poisoning and bacterialdiarrhea in dogs. In order to achieve this, 15 male dogs frompersian sheep dog breed, ages 1 to 2 years and 20 to 25 kg ofweight were selected and after being physically examined were divided randomly in to 3 groups including one control (witness) group and two sub treatment groups which were fed by healthy, poisoned food containing probiotics (9 grams of primalac per 10 kg of food) and poisoned food respectively. In addition to the examination of general symptoms, starting from the 2nd day of the research, the feces of each dog were collected with 12 hour intervals and were examined for the total number aerobicmicrobes. In this study the total number of aerobic microorganisms pereach gram of feces on the 1st day was measured as the following: 73/4 × 105 in the control groups, 77/6 × 105 in the 1st sub treatment group and 80/1 × 105 in the 2nd sub treatment group following the study, the number of aerobic microorganisms of the feces in the 1st sub treatment group decreased gradually and reached 36/1 × 105 bacteria per 1 gram of feces on the 6th day, which showed a significant difference with the first day. The average aerobic microorganisms of the faces in the 2nd subtreatment Increased gradually and reached 172/5 × 105 bacterial per 1 gram of feces on the last day. In this group, there was also a significant difference between the number of bacterial on the first day and other days of the study. Other signs and changesintensified on 5th and 6th days of the study. The result of the study showed that probiotics have an effective role on the decrease of digestive problems in a way that their addition to the diet of the 1st sub treatment group significantly decreased the occurrence of food poisoning in this group.
    Keywords: probiotics, Bacterial Poisoning, diet, dog
  • Jahandideh, A.R., Abedi, G.R.*, Rezaiea., Sohrabi Hagdosti., Veshkini, A Pages 415-422
    Osteogenesis, Osteoiduction, Osteoconduction are threeessential elements of bone regeneration along with final biding between host bones and grafting material.In this study, six-month-old male New Zealand rabbits with abody mass of about 2.5 kg were used. 15 rabbits randomlydivided into three groups. In group I in both hands ulna bonewas defected (3*1.5 mm) without any treatment. Just someomental and white fat cutted and removed. In group II ulnabone of right hand was defected (3*1.5 mm) and omentum of animal itself was used for grafting. In group III ulna bone of left hand was defected and white fat abdominal was used for grafting. Movements of animal were evaluated in days 3, 6, 9,12,15,20,25,30,40 of observation.In all three groups First radiography was done just afteroperation. And also in days 15, 30, 45of experiment. Accordingto data obtained all three type of callus in group II were vastly generated. Osteogenesis procedure in omentum group was higher than other groups.Histopathology results in group I showed Perriosteal and modularly bridging callus beside bone marrow and fibroses tissues were vastly generated. In group II Osteogenesis in sponge form and blood vascularatin was so much and small amount of Fibroses tissues were seen. Furthermore Perriosteal and modularly bridging callus were noticed. In group III Between fibroses tissue some fat tissue were also visible. Alongwith fibroses tissue Osteogenesis was in progress. Fibroblastschanged to octeocytes. Result obtained from histomorphometry indicates that differences among groups were meaningful (Pvalue
    Keywords: Ulna, Omentum, Fat tissue, Osteo graft, Rabbit
  • Kheirkhahb.*, Pourbakhsh, S.A., Ashtaria., Amini, K Pages 423-430
    Mycoplasma agalactiae is the etiological agent of contagious agalactia that is a serious disease affecting sheep and goat. It occurs mainly in Mediterranean country and western Asia including Iran. It is characterized by mastitis and decline and subsequent failure of milk production, arthritis, keratoconjuctivitis and in appetence. The aim of the study was todetection of Mycoplasma agalactiae by culture and PCR method from affected sheep in Baft. This survey was on all sheep and consume 1 year in 4 seasons in Baft. Dubious herds were under purposive sampling and samples were including milk secretion, conjunctival swab and synovial fluid. These samples enriched in PPLO broth media and for Mycoplasma species detection cultured in PPLO agar media and were characterized by amplification of 16S ribosomal RNA genes showed specific amplicon at 163 bp in PCR method. Positive specimens examined for M. agalactiae detection by amplification of lipoprotein gene that showed specific amplicon at 375 bp. From 17 samples, 8 Mycoplasma species identify that at one sample M. agalactiae species detected and M. agalactiae confirmed in 12.5 percent of Mycoplasma samples. This is the first report of M. agalactiae detection from affected sheep by two
    Methods
    culture and PCR method in Iranian sheep. This study shown 87.5 percent of contagious agalactia agents in Baft County are related to other species. However, in different sources main agent of 90 percent of this infection was M. agalactiae species.
    Keywords: Mycoplasma agalactiae – sheep – PCR – PPLO
  • Sheikhin.*, Masoudian, A Pages 431-438
    Avian Metapneumovirus infection (aMPV) as a causative agent of two serious respiratory disease including Turkey Rhinotracheitis (TRT) and Swollen Head Syndrome (SHS) which leads decreasing flock performance like poor growing in commercial turkeys and broilers and reducing egg production in Breeders and layers. This study was carried out to examine the Seroprevalence of Avian Metapneumovirus infection in Broiler Breeder flocks of Iran by ELISA technique. So 27 Broiler Breeder flock from 11 provinces which are major producers of day old chicks, have been selected randomly and A total of 540 serum samples were collected and were examined by ELISA test (ART-BioChek-Netherland). Results showed that 92.59% of Breeder flocks and sera were positive and 2 others were suspect, based on interpretation of ELISA kit. Moreover 92.77% of samples were positive, 3.70% suspect and others negative. There was a positive correlation between the presence of respiratory signs and antibodies to aMPV(P
    Keywords: Avian Metapnemovirus, Broiler Breeders, ELISA, Iran, Seroprevalence
  • Azizpoura.*, Charkhkars., Sheikhi, N Pages 439-446
    The object of this study was to determine the effect of feed form and Long-time cold exposure at mediam age on the incidence of ascites syndrome and it's related parameters in male broiler chickens at low altitude regions.Therefore, 360 one-day-old (Ross308) male broiler chickens were chosen and divided in two groups of 6 replicates (pellet and mash feed group) until 21 day in which they were in same condition. Then half of the birds from each group were reared to lower ambient temperature(13) from 3 to 6 weeks and the other of half werereared under normal temperature (22). Feed conversion ratio, weight gain, feed consumption and mortality caused by ascites were recorded weekly and at the end 6 week the blood samples were collected to determine hematocrit values. Ascites incidence and mortality in mash feed groups were lower than in pellet feed groups(P
    Keywords: Ascites, broiler chickens, cold, mash feed, pellet feed