فهرست مطالب

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال نهم شماره 38 (زمستان 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/11/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بهروز اکبری آدرگانی، لطیفه نویدپور، مریم شکرچی صفحات 785-792
    روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب مفید است. امروزه استفاده از روغن ماهی امگا- 3 به دلیل اثرات مفید آن بر سلامت انسان مصرف بیشتری پیدا کرده است. امروزه به دلیل فعالیت های صنعتی، انتشار جیوه و ترکیبات آن به محیط زیاد شده و به دلیل خطر برای سلامت انسان نگرانی هایی در مورد بروز آلودگی جیوه در روغن ماهی وجود دارد. هدف اصلی این تحقیق ارزیابی سطح آلودگی کپسول های روغن ماهی امگا- 3 به جیوه در سطح عرضه در شهر تهران به روش ولتامتری چرخه ای است. بدین منظور 14 نمونه تجاری روغن ماهی از سطح شهر تهران جمع آوری و به آزمایشگاه منتقل شد. در این تحقیق از روش آماده سازی هضم میکروویو و آنالیز ولتامتری چرخه ای برای تعیین مقدار جیوه استفاده گردید. فرآیند هضم در فشار ثابت 50 بار و شیب دمایی 145 تا 200 درجه سانتی گراد طی چهار مرحله انجام شد. نتایج این بررسی نشان داد که غلظت جیوه در 14 نمونه روغن ماهی مورد بررسی در دامنه 11/03 تا 107/11 نانوگرم بر میلی لیتر بوده است( Pاز راسته کوسه ماهی و ماهی تن که مستعد تجمع جیوه هستند می تواند سلامت مصرف کننده را دچار مخاطره جدی کند.
    کلیدواژگان: روغن ماهی، امگا، 3، جیوه، هضم میکروویو، ولتامتری چرخه ای، عریانسازی
  • حامد اهری، امیرعلی انوار، انعام شکری، منصور بیات، فرزاد طلاکش، محمد صادقی، هدی رحمان نیا صفحات 793-803
    زعفران ایران به عنوان طلای سرخ در بازارهای جهانی حائز اهمیت می باشد . یکی از عوامل اصلی در رقابت بازارهای جهانی پوشش های بسته بندی مرغوب در جهت تقلیل بار میکروبی محصول و افزایش زمان ماندگاری می باشد در این تحقیق به روی تعداد 10 بسته 5 گرمی زعفران تهیه شده از فروشگاه های زنجیره ای و معتبر در سطح شهر تهران آزمون میکروبی برپایه استاندارد 2198 (آزمون میکروبی زعفران موسسه استاندارد ایران ) انجام یافته و نسبت به پوشش های عاری از پوشش نانو که تحت عنوان شاهد بودند، بررسی و مقایسه گردید که در نهایت یکی از انواع پوشش های 3و 5وصفردرصد معادل 4000 PPM توانست بار میکروبی را تا 98 درصد تقیلیل دهد، نتایج فاز دوم طرح نیز ناشی از عدم رها سازی ذرات نانو به محصول بسته بندی شده نهائی دارد و میزان رهایش گروه های تحت آزمایش بوسیله آزمون تیترینو سنجش گردید که معادل صفر PPM بوده است، در قسمت دوم طرح تحقیقاتی مذکور به بررسی میزان باقی ماندگی ذرات نانو در محصول بسته بندی شده نهائی بعد از زمان های 1 و 2و 3ماه انجام گردید که پس از انتقال به آزمایشگاه شیمی مواد غذائی توسط دستگاه اندازه گیری فلزات سنگین (تیترینو مدل 428 ) به بررسی میزان با قی ماندگی ذرات پرداخته شد که نتایج حاکی از باقی ماندگی کمتر از 1PPM در نمونه های تهیه شده بود.
    کلیدواژگان: زعفران، ذرات نانو، بار میکروبی
  • غلامرضا عابدی، احمد اصغری، رحیم علیزاده، امیر سلمان باقری صفحات 803-810
    آرتروپلاستی مفصل ران در بسیاری از موارد مثل دیسپلازی مفصل ران، شکستگی های سر استخوان ران و استابولوم، استئوآرتریت، درفتگی های مفصل ران و به نتیجه نرسیدن استفاده از پروتزهایی که در مواقع از بین رفتن حفره استابولوم و سر و گردن استخوان ران می باشد در دام کوچک کاربرد دارند. اساس این روش برداشت سر و گردن استخوان ران است که با این روش تماس استخوان با استخوان حذف می شد باعث تشکیل مفصل کاذب می شود که یک بافت فیبروز سخت در این ناحیه قرار می گیرد و حفره استابولوم به تدریج توسط استخوان پر می شود .در این مطالعه 10 سر خرگوش سفید نیوزلندی نر بالغ و سالم با محدوده وزنی 3/5-3 کیلوگرم و سن 26-24 هفتگی انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه 5 تایی تقسیم شده و در شرایط یکسان از لحاظ نگهداری و تغذیه قرار گرفتند. سپس در گروه اول(شاهد): پای راست حیوان مورد عمل جراحی قرار گرفته و سر و گردن استخوان ران توسط استئوتوم برداشته شد و هیچ گونه فلاپ عضلانی در ناحیه قرار نگرفت. سپس ناحیه عمل به صورت معمول بخیه گردید. گروه دوم (آزمایش): پای راست حیوان مورد عمل جراحی قرار گرفته و سر و گردن استخوان ران توسط استئوتوم برداشته شد. سپس اینسرشن عضل سوپرفشیال گلوتئال آزاد و بدنبال آن اریجین عضله واستوس لترالیس جدا شده و در نهایت اینسرشن و اریجین دو عضله در حد فاصل بین استابولوم و قسمت بالایی استخوان قرار گرفت. در نهایت رهیافت محل جراحی به صورت روتین بخیه گردید. ارزیابی کالبدگشایی و هیستوپاتولوژیکی بعد از 60 روز از جراحی انجام گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد که به دلیل وضعیت خاص آناتومیکی و عمل عضلات ران، لگن، اینسرشن و اریجین عضلات واستوس لترالیس و سوپر فشیال گلوتئال، اگر این دو عضله در حالت و وضعیت جدیدی قرار گیرند می توانند از تغییرات نا مطلوب که در ساختار ران بوجود می آید جلو گیری کنند.
    کلیدواژگان: مفصل کوکسوفمورال، استخوان فمور، آرتروپلاستی، خرگوش
  • عبدالله عراقی سوره، مجید ابراهیمی حامد، دیاکو محمدپور، محمدحسین صادقی زالی صفحات 811-816
    پژوهش حاضر به منظور شناسایی قارچ های جدا شده از کیسه ملتحمه اسب ها ی عرب ایرانی سالم در شهرستان تبریز( شمال غرب ایران) و تعیین اثر جنس و سن میزبان بر روی فراوانی جدایه ها انجام یافت . 43 راس اسب ( 21 راس ماده و 22 راس نر)، بدون شواهد بالینی از التهاب خارجی چشم، با طیف سنی 1 تا 15 سال انتخاب و در سه گروه سنی مورد بررسی قرار گرفتند . نمونه ها از هر دو کیسه ملتحمه چشم اسب ها اخذ شده و در محیط های سابرودکستروز آگار و عصاره مالت کشت شدند. پلت ها به مدت 10 روز در دمای 25 درجه سانتی گراد نگه داری شدند نتایج با استفاده از نرم افزار SAS و آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. 38 راس اسب 88/37%برای کشت قارچی مثبت بودند. از این تعداد 22 راس برای هر دو چشم مثبت بودند. جدایه های قارچی شامل کاندیدا 23/15% پنی سیلیوم 16/84% آسپرژیلوس 15/78% موکور 13/48% آلترناریا 8/42% زودوآلشریا 6/31% کلادوسپوریوم 5/26% رودوتورلا 4/2 % کورولاریا 3/15% فوزاریوم 2/10% و تریکودرما 1/05% بودند. جنس و سن اسب تاثیر معنی داری روی فراوانی جدایه ها داشت. گونه های قارچی جدا شده در این گزارش قابل مقایسه با مطالعات دیگر مناطق است، اگرچه فراوانی غیر معمول کاندیدا در تحقیق حاضر می تواند ناشی از تفاوت های جغرافیایی باشد.
    کلیدواژگان: فلور قارچی، ملتحمه، اسب عرب ایرانی
  • آیدین عزیزپور، حسین گودرزی، سعید چرخکار، رضا ممیز، محمدحسن حبل الورید صفحات 817-826
    در این مطالعه بیماریزایی عفونت همزمان ویروس A/chicken/Iran/m.1/2010) H9N2)و باکتری اورنیتوباکتریوم رینوتراکئال (ORT- R87-7/1387) و تمایل این عفونت به بافت های مختلف و همچنین انتشار آن در بدن جوجه های نژاد لگهورن SPF موردبررسی قرار گرفت. همچنین علایم بالینی و ضایعات کالبدگشایی در پرندگان مبتلا ارزیابی شد. چهل قطعه جوجه تفریخ شده از تخم مرغ جنین دار SPF در سن 21 روزگی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند ( 20 قطعه در گروه آزمایش و 20 قطعه در گروه کنترل). در سن 3 هفتگی جوجه های گروه آزمایش، همزمان به روش قطره چشمی به ویروس H9N2 با عیار EID50 10^6 و باکتری ORT به روش داخل نای به مقدار 1*10^10 CFU آلوده شدند. نمونه گیری از بافت های مختلف در روزهای 14،12،10،8،6،4،2 بعد از آلوده سازی انجام شد. در این مطالعه به منظور بررسی روند انتشار ویروس از روش جداسازی ویروس از طریق تلقیح به تخم مرغ های SPF جنین دار 11 روزه و کشت باکتریایی از سوآب های اخذ شده بر روی محیط کشت آگار خوندار استفاده گردید. جوجه های گروه آزمایش افسردگی، کم اشتهایی، ژولیدگی پرها، علایم شدید تنفسی و 15 درصد تلفات نشان دادند. بیشترین علایم بالینی در روز 3 بعد از تلقیح مشاهده گردید. باکتری ORT از سوآب نای در روزهای 2 و 4 پس از تلقیح و از ریه در روز پس از تلقیح جداسازی گردید. اما وجود باکتری در سوآبهای کبد و قلب در طی کل دوره مطالعه ردیابی نشد. ویروس آنفلوانزا در روزهای 2 و 4 بعد از تلقیح در ریه و نای جداسازی گردید. همچنین ویروس در روزهای 2 و 6 بعد از چالش در بورس فابریسیوس ردیابی شد. ویروس تنها در روز 2 پس از تلقیح در نمونه های تیموس وکبد و روز 8 پس از تلقیح در کلیه های پرندگان مبتلا جداسازی شد. درحالیکه در طی کل دوره مطالعه، ویروس در طحال، لوزه های سکومی و کلوآک یافت نشد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که باکتری و ویروس به ترتیب از روزهای 6 و 10 پس از تلقیح از هیچ ارگانی جداسازی نشد و همچنین آلودگی همزمان ویروس H9N2 و باکتری ORT منجر به بروز علائم شدید بالینی و ضایعات کالبدگشائی در جوجه های دچار عفونت شد..
    کلیدواژگان: ویروس آنفلوانزایH9N2 ورنیتوباکتریوم رینوتراکئال، عفونت همزمان، تمایل بافتی، جوجه هایSPF
  • مصطفی غفاری، علی خسروانی زاده صفحات 827-836
    هدف از این مطالعه بررسی اثر اسانس گل میخک بارگذاری شده بر نانو ذرات آهن روی شاخصهای آنزیمی و بافت شناسی ماهی قزل آلای رنگین کمان می باشد. در بررسی حاضر 64 عدد ماهی قزل آلایرنگین کمان با میانگین وزن 24±155/8 در چهار گروه دسته بندی شدند. 3 گروه از ماهیان با غلظت های 2،25 و 50 قسمت در میلیون اسانس گل میخک بارگذاری بر نانوذرات آهن بیهوش شدند و گروه چهارم به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. زمان های رسیدن به مراحل مختلف بیهوشی اندازه گیری و ثبت شد. ماهیان پس از بیهوش شدن به تانک های جداگانه منتقل شده و در ساعات 3 و 24 پس از بیهوشی از گروه های مختلف به شیوه قطع ساقه دمی خون گیری به عمل آمد. پس از جدا نمودن سرم پلاسما توسط سانتریفیوژ، مقادیر آنزیم های آلانین آمینو ترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینو ترانسفراز (AST) نمونه های پلاسما اندازه گیری شد. بافت های کلیه، کبد، طحال، مغز، آبشش و قلب ماهیان خونگیری شده نیز خارج و جهت بافت شناسی نگه داری گردید.نتایج نشان داد بیهوشی با غلظت های مختلف اسانس میخک بارگذاری شده بر نانوذرات آهن تغییرات معنی داری در میزان آنزیم های AST و ALT ندارد (P<0.05) همچنین بررسی میکروسکوپیک مقاطع تهیه شده از بافتهای مختلف اثرات جانبی قابل توجهی نشان نداد. با توجه به این که دوز 10PPM مطالعه حداقل دوز مورد نیاز برای بیهوشی ماهی قزل آلای رنگین کمان تشخیص داده شد می توان بیان داشت حتی غلظتهای 5 برابر دوز توصیه شده نیز موجب آسیب بافتی در ماهی قزل آلای رنگین کمان نمی شود. نتایج بدست آمده در این پژوهش نشان می دهد ایمنی و کارایی اسانس میخک با بارگذاری روی نانوذرات آهن به شکل معنی داری افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: اسانس گل میخک، نانو ذرات آهن، قزل آلای رنگین کمان، آمینوترانسفرازها، بیهوشی
  • معصومه مقامی، سیدعلی پوربخش، علیرضا همایونی مهر، حمیدرضا مهاجرانی، عباس اشتری، محمدعلی بیات زاده صفحات 837-846
    مایکوپلاسما سینوویه مهمترین عامل بیماریزا در ماکیان است و همه ساله خسارات اقتصادی قابل توجهی را متوجه صنعت طیور در ایران می سازد. مایکوپلاسما سینوویه قادر به بیان لیپوپروتئین هماگلوتینین متغیرvlhA Variable lipoprotein hemagglutinin A می باشد که نقش مهمی در ایجاد بیماری ایفا می کند. هدف اصلی این مطالعه تشخیص و شناسایی جدایه های مایکوپلاسما سینوویه بر اساس ژنvlhA بود. از گله های طیور صنعتی سه استان (تهران، مرکزی و قزوین) که دارای علائم مشکوک به آلودگی بودند، توسط سوآپ های کتانی و از شکاف حلقی کامی، نای و کیسه های هوائی نسبت به نمونه گیری اقدام شد. در این مطالعه ضمن جداسازی و شناسایی مایکوپلاسما با استفاده از روش کشت و آزمون PCR جنس مایکوپلاسما، نسبت به آزمون PCR برای ناحیه محافظت شده ژن vlhA مایکوپلاسما سینوویه نیز مبادرت گردید و بدین ترتیب علاوه بر پرایمرهای اختصاصی جنس مایکوپلاسما از جفت پرایمر مربوط به ناحیه محافظت شده انتهای آمینی ژن مربوط به ناحیه محافظت شده انتهای آمینی ژن vlhA استفاده گردید. در نتایج مشاهده شد که محصول PCR تولیدی برای پرایمرهای اختصاصی ژن vlhA در نمونه های مثبت مایکوپلاسما سینوویه، 350-400 جفت بازی برای هر جدایه بر روی ژل الکتروفورز تشکیل داده شد و از بین 43 نمونه مورد مطالعه، در روش کشت، 28 (65%) نمونه مثبت مشاهده گردید و در آزمون PCR جنس مایکوپلاسما، 33 (76%) نمونه و همچنین 24 (55%)نمونه در آزمون PCR ژن vlhA مایکوپلاسما سینوویه، مثبت گزارش شدند. نتایج این مطالعه نشان می دهد که آزمون PCR در ناحیه́ 5 ژن vlhA مایکوپلاسما سینوویه جهت شناسایی جدایه ها کاربردی بوده و همچنین به علت دربرداشتن نواحی RII ،RI و ناحیه پلی مورفیسم ،RIII با کارایی و حساسیت بالا، می تواند جهت تشخیص و ردیابی گونه مایکوپلاسما سینوویه مورد استفاده قرار گیرد
    کلیدواژگان: مایکوپلاسما سینوویه، لیپوپروتئین هماگلوتینین متغیر، ژنvlhAو PCR تشخیص، ردیابی
  • مهدیه رئیس زاده، حمید رجاییان، حمیدرضا فتاحیان صفحات 847-856
    بیهوشی برای طیف وسیعی از شرایط در حیوانات و انسان مورد استفاده قرار می گیرد و شامل تجویز داروهای مختلف از گروه های متفاوت می باشد. تداخلات دارویی در داخل بدن یکی از مهم ترین پدیده ها در علم فارماکولوژی بوده و شامل تاثیرات فارماکوکینتیکی و فارماکودینامیکی می باشد. در ارتباط با تداخلات فارماکوکینتیکی، میتوان برای مثال به القا یا مهار آنزیم های میکروزومی کبد و یا جابجایی داروها از محل اتصال مشترک بر روی پروتئین های پلاسما اشاره نمود. در این مطالعه، تاثیر فنیل بوتازون بر پارامترهای زمانی مختلف (رفلکس پلک، حرکت زبان، کشیدن دست و پا، بازنمودن چشم، حرکت سر وگردن، حالت نشستن، تلاش برای ایستادن، نامتعادل راه رفتن و طبیعی راه رفتن) پس از بیهوشی با تیوپنتال سدیم مورد بررسی قرار گرفت. بیست و یک قلاده سگ نر به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم گردیدند. به حیوانات گروه 0 میلی لیتر به ازای کیلوگرم) 5 دقیقه قبل از تجویز / کنترل سالین نرمال ( 1 وریدی تیوپنتال سدیم 5 درصد (با دوز 17 میلی گرم به ازای کیلوگرم) تزریق 0 میلی لیتر به ازای کیلوگرم قبل از /1) % شد. در گروه آزمایش، فنیل بوتازون 20 تیوپنتال سدیم به صورت داخل رگی تزریق گردید. زمان بدست آمده برای تمام پارامترهای بازگشت از بیهوشی در گروه آزمایش بیشتر از کنترل به دست آمد که در یک مورد این تفاوت ها از لحاظ آماری معنی دار می باشد. . همچنین در این مطالعه مشخص گردید که مقادیر زمانی به دست آمده در سگ های نر چاق تر (با وزن بیشتر از 18kg )در مقایسه با سگ های نر لاغرتر (با وزن کمتر ازkg 18)بیشتر است. در توجیه این اختلافات، می توان رقابت بین فنیل بوتازون و تیوپنتال برای اتصال به پروتئین های پلاسما را عنوان نمود. بدین معنی که فنیل بوتازون از طریق بالا بردن شکل آزاد تیوپنتال و به دنبال آن تجمع و توزیع مجدد آن در بدن، موجب افزایش زمان ریکاوری برای گروه آزمایش گشته است.
    کلیدواژگان: بیهوشی، تداخل دارویی، فنیل بوتازون، تیوپنتال سدیم، سگ نر
|
  • B. Akbariadargani, L. Navidpur, M. Shekarchi Pages 785-792
    Fish oil is one of the best sources of fatty acids dietary supply. Recently, use of fish oil is enhanced based on its useful effects on human health. Unfortunately, due to industrial pollution, many fish and fish oils have high levels of mercury. Mercury is one of the most poisonous microelement for the ecosystem. mercury is toxic and can damage the brain and the nervous system. The main object of this research was the assessment of Omega-3 fish oil pollution with mercury derived from shark and tuna fish in post-market surveillance in Tehran by cyclic voltammetry. For this pupose fourteen fish oil brands was collected from market retail and transferred to the laboratory. In this research, closed vessel microwave extraction and cyclic voltammetric method was employed. The digestion process was perfomed via four steps in a constant 50 bar pressure and a gradiant temperature from 145 to 200 ˚C. The mercury content of fish oils was in the range of 11.03–107.11 ng/ml. Validation of parameters reveal that the precision of developed method was 2.3 percent in mean standard deviation. In conclusion, fish such as swordfish and shark and tuna fish are also a source of exposure to the heavy metal toxin, mercury. So the potential toxicity of omega 3 fish oil capsules with mercury must be considered and it is necessary to measure the mercury content of these capsules with a simple, precise, accurate and economic method.
    Keywords: Fish Oil, Omega, 3, Mercury, Microwave Digestion, Stripping Cyclic Voltammetry
  • H. Ahari, A. Anvari, A. Shokri, M. Bayat, F. Talakesh, M. Sadeghi, H. Rahmanniya Pages 793-803
    Iran's saffron is known as red gold on international markets and one important factor in this competition is the role of desirable coverage packaging in reducing the load of microbial loads and increasing the allocated shelf life. This study is based on examination of 10, 5 gram, packs of saffron available in Tehran's well known chain stores that underwent microbial testing based on 2198 standard of Iranian standard society for the element of covers without Nano coatings as testifiers for the comparison purpose. Finally one of the 3 applied coatings the, cover with 4000 ppm percents was able to reduce the microbial load up to 98 percent. The results gained from second phase of the study were based on the non- release of Nano particles into the packaged final product which went under Nitrino test which showed 0 percent amount of release.
    Keywords: Saffron, Nano Particles, Microbial Load
  • Gh Abedi, A. Asghari, R. Alizade, A. Salmanbagheri Pages 803-810
    This procedure is a form of excision arthroplasty and has been used in small animal surgery for the treatment of hip dysplasia, osteoarthritis, Legg-Calvé-Perthes disease, fractures of the femoral head or acetabulum, coxofemoral luxation, and failed total hip replacement.The basis of the procedure is removal of the femoral head and neck to eliminate bone-to-bone contact and to permit the formation of a pseudarthrosis. The pseudarthrosis that results from this procedure is composed of dense fibrous connective tissue lined by a synovial membrane. The acetabular cavity is gradually replaced by bone. Ten white New Zealand male and healthy rabbits were chosen and divided in to 2 groups. Group I (control): Right side of leg was treated surgery and femoral head and neck was removed with osteotom. Then the surgery area was closed in rot in pattern. Group II (test): Right side of leg was treated surgery and then superfacial gluteal muscle insertion was extrication and after that the vastus lateralis muscle origin was parted and then fixed insertion and origins of these two muscles between acetabulum and upper side of femur. Pathological and Necropsy evaluations in day 60 after surgery were done. The results of this study showed Due to the anatomical position of the muscles of the hip, pelvis, insertion and origin of superficial gluteal and Vastus lateralis muscles, if the muscle is placed in a new position, they prevent adverse changes that occur in the hip.
    Keywords: Coxofemoral Joint, Femur, Arthroplasty, Rabbit
  • A. Araghisore, M. Ebrahimi, D. Mohammadpur, Mh Sadeghi Pages 811-816
    This study was conducted to identify the fungi isolated from conjunctival sac of clinically normal Persian Arab horse living in Tabriz, Northwestern Iran and to determine the effect of sex and age variations on the frequency of isolates. Forty-three horses (21 females and 22 males), aged 1-15 years, without clinical evidence of external ocular inflammation were selected and divided into three age groups. Samples were taken from both conjunctival sacs of horses and seeded on the sabouraud dextrose agar and malt extract agar. Plates were incubated at 25 °C for 10 days. Data were analyzed by Kruskal-Wallis and Mann-Whitney tests using SAS 9.1. Thirtyeight horses out of 43(88.37 %) were positive for fungi, 22/43 (51.16 %) had positive culture from both eyes. The isolated fungal species were Candida spp (23.15 %), Penicillium spp 16.84 %), Aspergillus sp (15.78 %), Mucor spp (13.48 %), Alternaria spp (8.42 %), Pseudallescheria spp (6.31%), Chladosporium spp (5.26%), Rhodotorula spp (4.21 %), Curvularia spp 3.15 %), Fusarium spp (2.10 %) and Trichoderma sp (1.05 %). There was significant effect of horse sex and age on frequency of fungal isolation. The fungal species isolated are comparable with studies performed in other countries, although the frequency of Candida isolation was so higher which may reflect a geographic difference
    Keywords: Fungal Flora, Conjunctiva, Persian Arab Horse
  • A. Azizpur, H. Godarzi, S. Charkhkar, R. Momayez, Mh Habl Pages 817-826
    In this study, pathogenesis of co-infection of (A/Chicken/Iran/ m. 1/2010) H9N2 virus and (ORT -R87-7/1387) Ornithobacterium rhinotracheale bacteria, and tissue tropism and dissemination of this co-infection throughout the body of SPF chickens were investigated. The clinical signs and gross lesions of the infected chicks were also monitored. Forty, 21-day-old SPF chicks were divided randomly into two groups (20 chicks in the experimental and 20 chicks in the control group). At the age of three weeks, the chicks in the experimental group were inoculated by eyedrop with the virus of 106 EID50 and intratracheally with the bacteria of 1 ×1010CFU. The samples from various tissues were collected at 2, 4, 6, 8, 10, 12 and 14 days post inoculation (DPI). We used culture on blood agar for detection of the bacteria and isolation assay in embryonated chicken eggs (SPF) to evaluate virus dissemination. Experimental group chickens exhibited depression, reduced appetite, ruffled feathers, more severe respiratory signs and 15% mortality. The most remarkable clinical signs appeared on day 3 PI. H9N2 was detected in the lungs and trachea on days 2 and 4 PI. The virus was also found in the Bursa of fabricius on days 2 and 6 PI. The H9N2 virus was observed only on day 2 PI in Thymus and Liver, and only on day 8 PI in Kidneys. We could not trace the virus in the spleen, cecal tonsils and cloaca during study. ORT was isolated in the swabs of trachea on days 2 and 4 PI. The bacteria was also found in the lungs on day 4 PI. But ORT was not detected in swab samples taken from heart and liver during study. The Results of this study indicated that H9N2 virus and ORT bacteria was not detected from days 6 and 10 PI, respectively and also concurrent infectious with H9 2 virus and ORT bacteria could exacerbates clinical signs and gross lesions in infected chickens
    Keywords: H9N2 Influenza Virus, Ornithobacterium Rhinotracheale, Co, Infection, Tissue Tropism, SPF chickens
  • M. Ghafari, A. Khosravani Pages 827-836
    In the present study 64 speciment of rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) with a mean weight 155.8±24 g and mean length of 23.7±2 cm randomly allocated in four groups. Fish of three groups were immersed in water contained 10, 25, 50, and 100 ppm clove (Eugenia caryophillata) oil essence loaded on iron nanoparticles to induce anesthesia in them, and fourth group was as indicator. Loss of equilibrium, light anesthesia, regaining equilibrium and complete recovery times were precisely recorded. Fish were transferred into separate tanks after anesthesia, and the blood samples were collected by cutting of the caudal peduncle from 4 groups at 3 and 24 hours after recovery times. Blood samples were centrifuged and the biochemical indices determined in blood plasma included AST and ALT by spectrophotometer. Brain, kidney, branch, heart, lien and liver tissues were extracted and fixed in phosphate buffer for histopathology. Results indicated that anesthetizing with different concentrations of clove oil essence loaded on iron nanoparticles have no significant effects on amounts ALT and AST in rainbow trout. Also microscopic study of prepared sections from different tissues showed no remarkable side effects. Because recommended dose for induction anesthesia in rainbow trout was 10 ppm in this research, therefore fivefold of recommended have no side effect even. A comparison result of this research by results of other researches is indicating that clove oil essence after loading on iron nanoparticles become more safe and effective.
    Keywords: Aminotransferase Enzymes, Anesthesia, Clove Oil Essence, iron nanoparticles, rainbow trout
  • M. Maghami, A. Purbakhsh, Ar Homaunimehr, Hr Mohajerani Pages 837-846
    Mycoplasma Synoviae is a major avian pathogen and cases many economic losses on poultry industry in Iran, Mycoplasma Synoviae synthesizes Variable lipoprotein heamagglutini (VlhA), is believed to play a major in pathogenesis of the disease. The objective of the present study was to diagnosis and detection of Mycoplasma Synoviae isolates based on the vlhA gene.This study was designed to detect MS through culture isolation and polymerase chain reaction (PCR) assay to demonstrated the involvement of MS infection in trachea and the lung/air sac samples taken from commercial poultry flocks of provinces: Tehran, Qazvin and Markazi with clinical signs of the disease. Moreover the specific primers to the Mycoplasma genuse from the primes complementary to the single-copy conserved 5´ end of vlhA gene were used for detection of MS by vlhA-PCR. PCR results, in addition to identification of Mycoplasma specie, revealed variable sizes of 350-400bp for each isolates. Of the 43 swabs 28(65%) yielded one of the potentially pathogenic Mycoplasmas evaluated for using PPLO agar culture diagnostic method, and 33(76%) yielded one of the potentially pathogenic Mycoplasmas evaluated for Mycoplasma genuse PCR as diagnostic metod and 24(55%) swabs yielded Mycoplasma Synoviae for using vlhA PCR as diagnostic metod. The results of this study demonstrated that PCR based on amplification of conserved 5́ end of vlhA gene is an efficient tool for detection of Mycoplasma Synoviae isolates, as well as due to contain of RI, RII and RIII regions its can with top sensitive and operative, be used for to diagnosis and detection of Mycoplasma Synoviae isolates.
    Keywords: Mycoplasma Synoviae, Variable Lipoprotein Heamagglutinin, VlhA Gene, PCR, Isolation, Diagnosis, detection
  • M. Raeeszade, H. Rajaeeyan, Hr Fatahiyan Pages 847-856
    Taking drug interactions into consideration is an important aspect of therapy and being aware of such interactions may help to achieve an effective treatment. The purpose of this research was to investigate the possible interaction between phenylbutazone and sodium thiopental in male dogs. Twenty one mixed breed dogs were randomly divided into two control and experimental groups. Normal saline and sodium thiopental were intravenously administered to animals in the control group. Equivalent dose of sodium thiopental was administered following the injection of phenylbutazone via the same route. After anesthesia, time intervals needed for the return of pulpebral reflex, opening of eyes, tongue movement, extension of the limbs, head and neck movement, sitting position, trying to stand, imbalanced walking, and normal walking were recorded. Results show that, the average time periods in the experimental group were generally more than those in the control group. It was also shown that the duration of the above parameters were significantly higher in heavier dog (>18kg) compared to the lighter ones (
    Keywords: Anesthesia, Drug Interaction, Phenylbutazone, Thiopental Sodium, Male Dog