فهرست مطالب

فصلنامه پاتوبیولوژی مقایسه ای
سال نهم شماره 35 (یهار 1391)

  • تاریخ انتشار: 1391/03/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • رحیم بهشتی، جمشید قیاسی قلعه کندی، آمنه محمدی روشنده صفحات 579-584
    در این مطالعه تاثیر استفاده از سیستئامین بر تکوین آزمایشگاهی اووسیت گاو مورد آزمایش قرار گرفت. تخمدانهای گاو از کشتارگاه صنعتی تبریز جمع آوری و در محلول کلرید سدیم 0. درصد حاوی 100 واحد بین المللی در هر میلیلیتر پنیسیلین Gپتاسیم و 100 میکروگرم در میلیلیتر استرپتومایسین سولفات در دمای 35-30 سانتیگراد ظرف 4-2 ساعت به آزمایشگاه کشت انتقال یافتند. مجموعه اووسیت- کومولوسها در محیط کشت TCM199 دارای 10 درصد سرم جنینی گاو، 0.23 میلی مولار سدیم پیرووات، 25 میلی مول بیکربنات سدیم، 100 واحد در میلیلیتر پنی سیلین-استرپتومایسین، 1 میکروگرم در میلیلیتر استرادیول 17 بتا، 0.5میکروگرم در میلیلیتر هورمون محرک فولیکول، 100 واحد در میلیلیتر گونادوتروپین کوریونیک انسان و سطوح صفر (گروه شاهد)، 0.1 ؛0.5 و 1 میلیمولار سیستئامین به مدت 2 ساعت کشت داده شدند. میزان بلوغ اووسیتها در محیط دارای سطح0.1 میلی مول آنتیاکسیدان سیستئامین بالاتر از گروه کنترل بود (به ترتیب 46/66 در مقابل 33/33 درصد). میزان بلوغ اووسیتها در محیط دارای سطح 0.5 میلیمولار آنتی اکسیدان 556/55% نسبت به گروه کنترل 33/33% بالاتر بود (P<0.05)میزان اووسیت های تکوین نیافته در تیمار سیستئین 1 میلی مولار در پائینترین حد بود (P<0.05)NV;G نتایج این تحقیق حاکی از این بود که استفاده از آنتیاکسیدان در محیط کشت آزمایشگاهی، میتواند میزان بلوغ آزمایشگاهی اووسیت های گاو را بهبود دهد.
    کلیدواژگان: اووسیت گاو، سیستئامین، تکوین آزمایشگاهی، آنتیاکسیدان
  • سید محمد حسینی، تقی زهرایی صالحی، مجتبی شالیزار، مرتضی شعبانی، عارف ابراهیم زاده، شیلا امیدظهیر صفحات 585-590
    سودوموناس آئروژینوزا معروف ترین گونه سودوموناس است که می تواند به صورت موضعی و سیستمیک در طیور جوان و رو به رشد دیده شود. میزان شیوع و مرگ و میر ناشی از سودوموناس آئروژینوزا متفاوت و بین 100-2% است اما معمولا بیشترین تلفات در حدود 12-2%در پرندگان بسیار جوان است. این بیماری در گله های گوشتی نژاد راس 10-6 روزه با علائم بالینی خواب، بستن چشم، کراتیت خفیف و التهاب نزله ای بینی و علائم کالبدگشایی التهاب کیسه های هوایی، احتقان و تورم کلیه، رسوب اورات در حالب و تورم مقعد با تلفات 6 درصدی و ابتلا 2،16 درصدی مشاهده گردید. در بررسی کشت میکروبی از نمونه های اخذ شده مشخص گردید عامل بیماری باکتری متحرک گرم منفی است. در محیط کلنی های مشکوک، متمایل به سبز دیده شد و بوی شبیه میوه روی آگار خوندار بتا همولیز مشخص شد که در کنار علائم بالینی به سودوموناس مشکوک گردیدیم. تمامی جدایه ها بر اساس ویژگی های فنوتیپ باکتریولوژیک متداول تعیین هویت و در نهایت سودوموناس آئروژنوزا تشخیص داده شد.
    کلیدواژگان: سودوموناس آئروژینوزا، گله گوشتی نژاد راس، التهاب نزله ای
  • سیامک ریحانی راد، جواد محمودی، مجید خانمحمدی، شلاله گنجی، پیام سیفی صفحات 591-598
    تجویز طولانی مدت لوودوپا در بیماران پارکینسونی موجب بروز نوسانات حرکتی به صورت پدیده خاموشی اثر و دیسکینزیا می شود.بنابراین دستیابی به رهیافتی که بتواند به طور موثرتری برای درمان این بیماری به کار رود، حائز اهمیت می باشد.
    هدف
    در این مطالعه تاثیر سرترالین بر روی کارآئی درمانی لوودوپا با استفاده از آزمون میله در موش های پارکینسونی شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
    روش کار
    برای ایجادمدل تجربی بیماری پارکینسون،از تزریق یک طرفی 6-هیدروکسی دوپامین (μg/rat8) به داخل ناحیه جسم سیاه استفاده شد. حیواناتی که کاتالپسی واضحی را در آزمون میله نشان دادند، هر روز 2 نوبت لوودوپا ( 15 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) را به مدت 20 روز دریافت کردند.
    نتایج
    نتایج نشان داد که لوودوپا تنها قادر است در روزهای 5، 10و 15بعد از تجویز، کاتالپسی را برطرف کند (P<0.001)و در روز 20 اثر آنتی کاتالپتیک لوودوپا از میان رفت. در روز 21 تجویز دوزهای مختلف (2 ،1و 0.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن) سرترالین به همراه رژیم لوودوپا، نشان داد که این دارو تنها با دوز 2 میلی گرم به ازای هرکیلوگرم وزن بدن قادر است تا اثر آنتی کاتالپتیک لوودوپا را بهبود بخشد P<0.001)در همین روز تجویز 190-NAN به همراه دوز موثر سرترالین و رژیم لوودوپا موجب برگشت حالت کاتالپسی در موشهای پارکینسونی شد (P<0.001)بنابراین به نظر می رسد که سرترالین از طریق افزایش سروتونین موجب تحریک گیرنده های 5HT1A شده و می تواند اثر ضد پارکینسونی لوودوپا را بهبود بخشد.
    کلیدواژگان: لوودوپا، سرترالین، کاتالپسی، موش صحرائی
  • علی طاهری، سمیرا جلالی نژاد، سیدامیرعلی انوار صفحات 599-608
    امروزه بیماری فشار خون و بیماری های ناشی از رادیکال های آزاد از اصلی ترین مشکلات کشورهای صنعتی می باشند و داروهای با خواص ضد فشار خون و ضد اکسیدانی در درمان این بیماری ها بسیار م وثرند . لذا در تحقیق حاضر خاصیت ضداکسیدانی، ضد فشار خون، بازیافت نیتروژن، درجه آبکافت و پروفیل اسید آمینه 5 نوع مختلف (با آنزیم آلکالاز، پپسین، آلفا کیموتریپسین، نئوتراز و فلاووروزایم ) پروتئین آبکافت ضایعات فرآوری میگوی سفید هندی بررسی شد . برای سنجش خاصیت ضد فشار خون از سنجش مهار آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین I و برای سنجش خاصیت ضد اکسیدان از سنجش مهار رادیکال آزاد DPPH استفاده شد . آلکالاز بیشترین بازیافت نیتروژن و درجه آبکافت را به ترتیب با مقادیر 1/6 ±75%،1/4 ±64/2%نشان داد. بیشترین فعالیت ضد اکسیدانی برای آلکالاز و آلفا- کیموتریپسین به ترتیب 1/2 ± 45/1%بود. بیشترین فعالیت مهار آنزیم تبدیل کننده آنژیوتنسین Iنیز برای آلکالاز و آلفا - کیموتریپسین با LC 50 0.85±0.02 میلی گرم بر میلی لیترو 0.04±0.9 میلی گرم بر میلی لیتر بدست آمد . تمامی پروتئین های تولیدی نسبت به هضم با آنزیم های گوارشی مقاوم بودند و ترکیب اسیدهای آمینه میزان بالای اسیدهای آمینه آبگریز را نشان داد . مطابق با نتایج این تحقیق پروتئین آبکافت ضایعات میگوی سفید هندی که با آلکالاز و آلفا کیموتریپسین تولید شده فعالیت ضد فشار خون و ضد اکسیدانی بالایی دارد و می تواند به عنوان پپتیدهای زیست فعال در تغذیه انسانی جهت بهبود بیماری های ناشی از فشار خون و عوامل اکسیدانی به کار رود.
    کلیدواژگان: میگوی سفید هندی، آلکالاز، آلفا کیموتریپسین، آنژیوتنسین، ضد اکسیدان، پروتئین آبکافت
  • غلامرضا عابدی، احمد اصغری، رحیم علیزاده، سعید حصارکی، سپهر خاشعی صفحات 609-618
    منظور از انتقال تاندون، تغییر محل طبیعی چسبندگی یک تاندون به محل جدید به منظور کسب مجدد فعالیت مربوط به یک عضله است. در این مطالعه ارزیابی بیومکانیکی و هیستوپاتولوژیکی با استفاده از دو روش جراحی آناستوموز عصبی و انتقال تاندون بصورت توامان جهت بهبود عملکرد نسبت به استفاده از یکی از روش های فوق مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعه 20 سر خرگوش سفید نیوزلندی نر ظاهرا سالم انتخاب گردیده و به طور تصادفی به چهار گروه پنج تایی تقسیم شدند؛ گروه 1: در این گروه طی عمل جراحی روی پای چپ حیوان، عصب سیاتیک قطع و رها گردید. گروه 2: در این گروه طی عمل جراحی روی پای چپ حیوان، عصب سیاتیک قطع و سپس آناستوموز داده شد. گروه 3: در این گروه طی عمل جراحی روی پای چپ حیوان، عصب سیاتیک قطع و رها گردید. در این گروه عمل انتقال تاندون صورت پذیرفت. گروه 4: در این گروه طی عمل جراحی روی پای چپ حیوان، عصب سیاتیک قطع و سپس آناستوموز داده شد. در این گروه عمل انتقال تاندون صورت پذیرفت. ارزیابی بیومکانیکی و پاتولوژیکی 45 روز پس از جراحی روی نمونه های استخوانی و عضله صورت گرفت. طی نتایج بیومکانیک بدست آمده از تحقیق حاضر، در پارامتر خمش پذیری، در پای چپ گروه هایی که انتقال تاندون در آنها صورت گرفته است، نیاز به قدرت خمش کمتری نسبت به گروه هایی است که انتقال تاندون در آنها صورت نگرفته است. همچنین در پارامتر گشتاور شکست، در پای چپ گروه هایی که انتقال تاندون در آنها صورت گرفته است، نیاز به قدرت شکست بیشتری نسبت به گروه هایی است که انتقال تاندون در آنها صورت نگرفته است. این امر بدلیل وزن گیری اندام است که میزان کلسیم در گروه هایی که انتقال تاندون در آنها داریم نسبت به ماتریکس بالاتر است. در نتایج پاتولوژیک بدست آمده از تحقیق حاضر، نکروز زنکر و آتروفی عضلانی در هر دو گروه قابل مشاهده بود ولی حدت آن در گروه یک بیشتر از گروه چهار ارزیابی شد. در مواقعیکه وزن گیری انجام نمی شود، بدلیل استئودیستروفی میزان کلسیم نسبت به ماتریکس کمتر می شود. نتیجه اینکه استفاده از دو روش جراحی؛ آناستوموز عصبی و انتقال تاندون با یکدیگر نتیجه بهتری در عملکرد اندام های فلج شده دارد.
    کلیدواژگان: انتقال تاندون، آناستوموز عصبی، خرگوش
  • آیدین عزیزپور، سعید بکایی، نریمان شیخی، شهرام حبیب زاده صفحات 619-628
    ویروس های خانواده ارتومیکسوویریده (ویروس های آنفلونز ا) عامل عمده ای در ایجاد بیماری و مرگ و میرناشی از بیماری تنفسی درجمعیت انسانی به شمار می روند . با توجه به این که تحت تیپ H9N2 عامل ایجاد بیماری آنفلونزای مرغی در جمعیت طیور ایران در چند سال اخیر بوده است. تاکنون مطالعه ای در راستای بررسی میزان شیوع سرمی ویروس آنفلونزای مرغی در جامعه انسانی به خصوص افراد مرتبط و غیر مرتبط با صنعت طیور منطقه اردبیل نشده بود . لذا این تحقیق جهت بررسی حضور آنتی بادی های سرمی ضد ویروس آنفلونزای مرغی تحت تیپ H9N2 در گروه های مختلف انسانی از اوایل آبان تا اوایل اسفند ماه سال 1388 انجام شده است.تعداد 311 نمونه سرم خون از دو گروه بیمار و سالم با جنس و رده های سنی مختلف شامل 86 نمونه سرم خون بیماران با عوارض تنفسی بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) ، 88 نمونه سرم بیماران بدون عوارض تنفسی بستری در بیمارستان، 41 نمونه سرم دامپزشکان و واکسیناتورهای دامپزشکی، 44 نمونه سرم پرسنل بهداشتی شاغل در بیمارستان و 52 نمونه سرم مرغداران و کارگران مرغداری ها و کشتارگاه های طیور جمع آوری گردید.عیار آنتی بادی های ضد ویروس آنفلوانزای مرغی تحت تیپ H9N 2 توسط آزمایش HI اندازه گیری شد. اطلاعات آماری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .در گروه بیماران 37/2%با عیار سرمی 10/74± 22.03 از افراد با عوارض تنفسی بستری در بیمارستان و 23/9% با عیارسرمی 10/41 ± 21/88 ازافراد بدون عوارض تنفسی بستری در بیمارستان مثبت بودند .درگروه سالم 29/3% باعیار سرمی 10/59 ±21/14 از دامپزشکان و واک سیناتورها ،18/2 با عیار سرمی 10/00±20/00از پرسنل بهداشتی شاغل در بیمارستان و 15/4%با عیار سرمی 11/35±26/02 از مرغداران و کارگران مرغداری ها وکشتارگاه های طیور نسبت به تحت تیپ H9N2 ویروس آنفلوانزایA واکنش سرمی مثبت نشان دادند (HI titers≤1/20) در گروه های بیمار و سالم بیشترین فراوانی واکنش مثبت سرمی در گروه سنی زیر 30 سال 26/5% و جنس مردان 27% و کمترین آن درگروه سنی46-60 سال 22/4% و جنس زنان 23/6%به دست آمد که از لحاظ آماری معنی دار نبودند (P>0.05)نتایج این مطالعه حاکی از تماس گروه های مختلف جمعیت انسانی با تحت تیپ H9N2 ویروس آنفلونزا بود که این عفونت در بیماران با عوارض تنفسی بستری در بیم ارستان بیشتر مشاهده گردید ،همچنین از لحاظ شغلی نیز در گروه سالم،دامپزشکان و واکسیناتورها بیشترین موارد تماس را نشان دادند.
    کلیدواژگان: آنفلونزای مرغی، تحت تیپ2 H9N جمعیت انسانی، منطقه اردبیل
  • ایلیاد عیسی بیگلو، احمد اصغری صفحات 629-638
    کتامین مهمترین داروی کلینیکی مهار کننده گیرنده های اصلی ترین نوروترانسیمتر تحریکی مغز (گلوتامات)، هوش بر تزریقی مناسبی در انسان و حیوان است که جذب گوارشی کمی داشته و در تجویز خوراکی، فراهمی زیستی آن در انسان 7±20%می باشد. همچنین نشان داده شده است که در تجویز رکتال در گربه فراهمی زیستی آن 6/1 ± 43/5% است. این دارو، عوارض نامطلوبی مانند افزایش فشار خون، آزاد سازی هیستامین، توهم زائی و ترشح بیش از حد بزاق(خصوصا در تجویز به صورت خوراکی) دارد. آلپرازولام، بنزودیازپین متوسط الاثری است که می تواند از سد خونی مغزی عبور کرده باعث تضعیف سیستم عصبی شود و در نتیجه به نظر می رسد مصرف توام آن به همراه کتامین، موجب تقویت اثر کتامین خواهد شد . بنابراین هدف از مطالعه حاضر مقایسه آثار تضعیف CNS ناشی از تجویز فرم کتامین و آلپرازولام به صورت منفرد و توام باهم بود . در این مطالعه تعداد 10 قلاده گربه ولگرد نر و بالغ انتخاب شده و دوزهای مختلفی از کتامین (20،40،80 mg/kg )و آلپرازولام (mg/cat 5،10،15)و نیز ترکیبشان به صورت مخلوط با شیر یا گوشت و یا اسپری مستقیم در دهان تجویز شد و آثار تضعیف CNS ناشی از رژیم های فوق براساس 5 مقیاس در حیوانات ثبت گردید. همه حیوانات از پذیرش هر دو دارو به صورت مخل وط با شیر و گوشت امتناع نمودند. بنابراین برای تجویز آنها به صورت خوراکی ، از روش اسپری دهانی استفاده شد. آلپرازولام و کتامین به صورت وابسته به دوز موجب تضعیف CNS گردیدند. در تجویز توام آلپرازولام با کتامین، عمق و طول مدت تضعیف CNS در مقایسه با تجویز انفرادی ک تامین افزایش یافت. از نتایج حاصله چنین استنباط می گردد که در تجویز (اسپری داخل دهانی) کتامین 80mg/kg آلپرازولام 5mg/kg سرعت شروع و طول مدت تضعیف CNS در مقایسه با رژیم های دیگر مناسب تربوده وعلی الخصوص در همه حیوانات مورد مطالعه، بیهوشی کامل ایجاد گردید که به نظر می رسد پروتکل مناسبی برای ایجاد سدیشن توام با بی دردی به روش غیر تهاجمی در گربه باشد.
    کلیدواژگان: کتامین، آلپرازولام، بیهوشی، اسپری دهانی، گربه
|
  • R. Beheshti Pages 579-584
    This study was aimed at determining the effect of cysteamine supplement during in vitro maturation of bovine oocytes. Cumulus-oocyte complexes (COCs) from abattoir ovaries were were obtained from local abattoir (Tabriz abattoir, East Azarbaijan, Iran) shortly after slaughter and transported to the laboratory in 0.9% NaCl solution plus 100 IU/ml potassium penicillin G, and 100 μg/ml streptomycin sulfate at 30-35°C, within 2 to 4 h from slaughter. Cumulus oocyte complexes (COCs) from abattoir ovaries were matured in vitro in Hepes-TCM 199 supplemented with 0.2 mM sodium pyruvate, 1 μg/ml 17-β-estradiol, 10% fetal calf serum (FCS), 0.5 μg/ml bFSH and 0 (control) and 0.1, 0.5 or 1 mM/ml of cysteamine for 24 h. When COCs matured in TCM 199 media with 0.1 mM/ml cysteamine, the rate of maturation were increased as compared with control group (46.66 vs 33.33%, respectively). The maturation rate of oocytes in media with 0.5 mM/ml cysteamine (56.55%) was significantly higher than control group (33.33%) (P
    Keywords: Bovine oocyte, cysteamine, IVM, anti, oxidant
  • Mohammad Hoseiyni Pages 585-590
    Pseudomonas aeruginosa is the most common avian pathogens can cause localized or systemic diseases in young and growing poultry. Morbidity and mortality varies from 2 to 100%, but more commonly about 2-12% with greatest losses in very young birds. The disease occurred in 6-10 days-old ross broiler chickens. Clinical signs showed sleepy appearance, closed eyes, mild keratitis and catarrhal rhinitis. Gross lesions revealed airsacculitis, congestion and swollen of kidneys with deposition of ureats in the urters and proctitis. The disease morbidity and mortality rates were 16.2% and 6%, respectively. Microbial culture was determined motile and Gramnegative bacteria, suspected greenish colonies, smell like fruity and beta hemolysis on blood agar. Consequently, we suspected to Pseudomoniasis after culture and clinical signs finding. These isolates were transmitted to the department of microbiology, faculty of veterinary medicine, university of Tehran and all isolates were identified by microbiological phenotypic characteristics with conventional methods and Pseudomonas aeruginosa was finally diagnosed.
    Keywords: Pseudomonas aeruginosa, Broiler flocks, catarrhal rhinitis
  • S. Reyhanirad Pages 591-598
    Long-term administration of Levodopa in parkinsonian patients leads to development of some motor disorders such as L-dopa induced dyskinesia and off-phenomena. Hence employment of strategy for effective treatment of this disease is of interest.In this investigation we attempted to evaluate the effect of sertraline on anti-cataleptic effect of L-dopa in 6-hydroxydopamine (6- OHDA) lesioned rats. Catalepsy was induced by infusion of 6-OHDA (8μg/2μl/rat) into the Substantia nigra. These rats received intraperitoneally (i.p.) L-Dopa (15mg/kg) twice daily for 20 consecutive days, and anti-cataleptic effect of L-dopa was evaluated by bar-test on days 5, 10, 15 and 20. The results present that L-dopaexert anti-cataleptic effect only until day 15, and its effect was vanished on the day 20. On the day 21, these rats co-injected with three different doses of sertraline (0.5, 1and 2mg/kg, i.p.) and L-dopa (15mg/kg, ip). Sertralineat the dose of 2 mg/kg improved the anti-cataleptic effect of L-dopa. Furthermore, the effect of sertraline (2 mg/kg, i.p.) on anti-cataleptic effect of L-dopa (15mg/kg, ip) was antagonised by NAN 190 (0.5 mg/kg, i.p.) as a 5-HT1A receptor antagonist. Theseresults showed that sertraline improvesthe anti-cataleptic effect of L-dopa in the 6-OHDA-lesioned rats and probably this effect mediated through activation of 5HT1A receptors.
    Keywords: Levodoap, Sertraline, Catalepsy, Rat
  • Ali Taheri Pages 599-608
    In these days press of hypertension and free radicals is the cause of disease in industrial countries. Medicines by antihypertensive and antioxidant properties could inhibit these diseases. In this study Shrimp byproducts were hydrolyzed with 5 different enzymes: Alcalase, Pepsin, α- Chimotrypcin, Neutras and Flavourzyme. Angiotensin-I converting enzyme (ACE-Iinhibitory activity), DPPH free radical scavenging activity (antioxidant properties) and amino acid composition measured in the hydrolysates. With Alcalase ,the highest degree of hydrolysis (DH) and nitrogen recovery was 64.2±1.4% and 75±1.6%, respectively. Antioxidant activity was 47.1±1.2% with Alcalase and 45.1±0.3% with α-Chimotrypcin. The maximum ACE-I inhibitory activity was seen in the Alcalase hydrolysates and α-Chimotrypcin hydrolysates by IC50=0.85±0.02 mg/ml and 0.9±0.04 mg/ml, respectively. ACE-Inhibition activity of hydrolysates after ingestion by all enzymes was stable. Amino acid composition showed high hydrophobic residues content. In conclusion, Shrimp by-products Protein hydrolysates produced by Alcalase and α-Chimotrypcin have good ACE-Iinhibitory activity and antioxidant properties and could be used in human nutrition as bioactive peptide.
    Keywords: Indian white Shrimp, Alcalase, α Chimotrypcin, Angiotensin, Antioxidant, Hydrolysate
  • Gholamreza Abedi Pages 609-618
    Tendon transfer is to change the natural location to a new location for attachment of a tendon of a muscle's activity. This study was conducted to biomechanical and histopathological evaluate the function of rabbits drop foot which were operated for nerve anastomosis and tendon transfer with each other. Twenty white New Zealand male and healthy rabbits were chosen and divided in to 4 groups. First group (Witness): were operated and only cut the sciatic nerve. Second group: were operated and cut the sciatic nerve, then anastomosed. Third group: were operatedand cut the sciatic nerve, then tendon transfer were done whit out any Anastomosis. Fourth group: were operated and cut the sciatic nerve and then anastomosed. Then tendon transfers were done. Biomechanical evaluation in day 45 after surgery on bone samples. In biomechanical assessment, about stiffness factor, those groups which operated by tendon transfer method, we need less power. About fracture, in those groups which operated by tendon transfer method, more force in necessary to break. In those groups which operated by tendon transfer method, the rate of calcium is much more than matrix because their feet can tolerate their weight in comparison, in those groups which operated without tendon transfer; the rate of calcium is less than matrix because of osteodystrophy. In pathological assessment, zenker necrosis and atrophy in both groups were detected but the acutness in witness group is more obviously. It could be claimed that utilizing two surgical methods; nerve anastomosis and tendon transfer with each other had more effect on function of paralyzed limbs.
    Keywords: Tendon Transfer, Nerve Anastomosis, Rabbit
  • A. Azizipur Pages 619-628
    Orthomixoviridae family viruses (Influenza viruses) are major cause of death in human with respiratory diseases. Although avian influenza in iranian chickens are associated with H9N2 subtype, there was not any study for seroprevalence of H9N2 avian influenza virus in human of ardabil area as yet. This study was to carried out to determined antibodies to H9N2 avian influenza virus in different human populations during November to February 2010 in Ardabil area, which is situated in the northwest of Iran.Antibodies against H9N2 virus were measured using HI test in 311 sera from two populations (patient and healthy) with different sex and agegroups including 86 serum samples of patients hospitalized with clinical symptoms of respiratory disease, 88 sera of patients hospitalized without respiratory complications , 41 sera of veterinarian and vaccinators, 44 sera of hospitalized medical personnel who related to health profession, and 52 sera of farmers, poultry-farm and slaughter-house workers. Data was evaluated with SPSS.The results of the HI test showed that in patients: 37.2% with 22.03±10.74 titer of the patients hospitalized with clinical symptoms of respiratory disease and 23.9% with 21.88±10.41 from patients hospitalized without respiratory complications, in healthy: 29.3% with 21.14±10.59 titer from veterinarian and vaccinators, 18.2% with 20.00±10.00 titer from hospitalized medical personnel who related to health profession and15.4% with 26.02±11.35 titer from farmers ,poultry-farm and slaughter-house workers were positive (HI titers 1/20). Seroprevalence of 27.0% and 23.6% were determined in male and female, respectively (P≥0.05).The highest and lowest seroprevalence among four age-groups of two human populations (patient and healthy) were observed in 30≤ (26.5%) and 46-60 (22.4%) years, respectively, (P≥0.05). According to results of this study, different groups of humans were contacted with H9N2 avian influenza virus that the highest contact was detected in patients hospitalized with respiratory complication and in regard to occupation was observed in veterinarian and vaccinators.
    Keywords: Avian influenza, H9N2 subtype, Human, Ardabil
  • E. Eisabeigloo. A. Asghari Pages 629-638
    Ketamine one of the more important and clinical blocker of brain stimulatory neurotransmitter (glutamate) receptors is a suitable injectable anesthetic in human and animal that has a low intestinal absorption rate. It's bioavailability in human with oral administration is %207 and with rectal administration in cat is %43.56.1 .this drug has some side effects such as hypertension , histamine releasing effects, hallucination, hyper salivation (specially with oral administration) and etc. Alprazolam is a mild acting benzodiazepine that can pass trough bloodbrain barrier and causes CNS suppression. Then it seems that co administration of Alprazolam and ketamine cause more effective & deep CNS depression effects. The aim of this study was evaluation of ketamine and Alprazolam CNS suppression effects in the manner of single and together in cat. Ten free roaming male & mature cats received drugs [ketamine (20, 40, 80mg/kg) & Alprazolam (5, 10, 15mg/kg)] first in mixture of milk (4 ml) or meat (30g) or sublingual spray rout. In 2nd stage they received concomitant doses of Alprazolam & ketamine by the method mentioned above. Each animal was observed continually by educated observer for CNS depression as graded on the behavioral scales. Almost all of the animals rejected receiving drugs in mixture of milk and meat. So sublingual spray rout used for oral administration of drugs. Alprazolam & ketamine showed dose dependent effects in different administered doses. Concomitant use of Alprazolam with ketamine improved depth and duration of ketamine's CNS depression effects. So results of this study showed this fact that administration of ketamine & Alprazolam in mixture of milk & meat is not a suitable method in cats. Also Alprazolam in mentioned doses caused a weak suppression of CNS. But a strong and long time CNS depression is achieved when ketamine sprayed in mouth (as sublingual form). These Symptoms are considered significant in co administration of these two drugs.
    Keywords: Ketamine, Alprazolam, Anaesthesia, oral spray, Cat