فهرست مطالب

مجله مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه های انسانی
پیاپی 25 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/17
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حسن دادرس، نصرالله مولایی هشجین* صفحات 1-16

    مطالعه و تحقیق پیرامون روستا و مسائل مرتبط با آن از دو جنبه حائز اهمیت است. نخست نقشی که روستا در تولید و تامین مواد اولیه بخش های مختلف کشاورزی دارد و دوم اینکه راه حل نهایی مسئله بیکاری شهری و تراکم جمعیت بهبود محیط روستایی است. با برقراری تعادل مناسب میان امکانات اقتصاد شهر و روستا و نیز ایجاد شرایط مناسب برای مشارکت وسیع مردم در تلاش هایی که برای توسعه ملی صورت می گیرد و بهره مند شدن از مواهب آن، کشورهای در حال توسعه گام بزرگی در جهت تحقق معنای حقیقی توسعه بر خواهند داشت. بررسی اهمیت روستاهای حاشیه تالاب انزلی از جنبه های مختلف ضروری بوده است. تحلیل اهمیت اجتماعی و اقتصادی در روستاهای حاشیه تالاب بندر انزلی به عنوان هدف اصلی به شمار می رود. روستاهای حاشیه تالاب انزلی از لحاظ اجتماعی و اقتصادی، چه اهمیتی دارند؟ به عنوان پرسش اصلی مطرح بوده است. یافته های تحقیق نشان می دهد، اکثریت مطلق روستاییان حاشیه تالاب از برنامه ریزی جهت اشتغال زایی جوانان، ارتقاء وضعیت معیشتی و بالا بردن سطح زندگی در نهایت جلوگیری ازمهاجرت به شهرها راضی بودند. با توجه به پتانسیل های بالای منطقه مورد مطالعه و برنامه ریزی دقیق و مدون با سرمایه گذاری بخش های دولتی و خصوصی و مشارکت و همکاری روستاییان رابطه مثبت وجود دارد.

    کلیدواژگان: روستا، تالاب انزلی، اهمیت اجتماعی و اقتصادی، بندر انزلی
  • اصغر پاشازاده، وحید ریاحی* صفحات 17-37

    در حال حاضر خشکسالی، یکی از مخاطرات مهم طبیعی محسوب می شود که دارای اثرات مستقیم و غیر مستقیم به ویژه در نواحی روستایی است. از جمله پیامدهای خشکسالی در نواحی روستایی، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی است. از این رو بررسی علمی این پدیده به منظور برنامه ریزی و مقابله با آن ضروری می باشد. این مقاله به بررسی آثار خشکسالی سال های 1384 تا 1388 بر وضیعت جامعه روستایی شهرستان گرمی پرداخته است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و برای جمع آوری داده ها از دو روش اسنادی و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را جمعیت روستایی دهستان آزادلو با 24 روستا و خانوار 919 تشکیل می دهد که از بین آن ها 6 روستای بالای 50 خانوار که تاثیر خشکسالی بر آن ها بیشتر بوده به عنوان جامعه نمونه انتخاب شده است. برای بررسی جامعه نمونه با استفاده از فرمول کوکران 270 پرسش نامه به صورت طبقه بندی شده تصادفی در روستاهای نمونه تکمیل شده و برای تجزیه و تحلیل داده های پرسش نامه ای از نرم افزار SPSS استفاده گردیده است. نتایج حاصل از یافته های تحقیق حاکی از آن است که خسارات ناشی از خشکسالی در کاهش درآمد و پس انداز، تغییر در ساختار شغلی روستا، افزایش تمایل به مهاجرت از روستا، کاهش مشارکت و روابط اجتماعی و کاهش دام ها و تولیدات کشاورزی، تاثیر داشته است.

    کلیدواژگان: خشکسالی، آثار اقتصادی، آثار اجتماعی، نواحی روستایی، شهرستان گرمی
  • محمد اجزا شکوهی، اکرم مهرورز، مهرنوش افشاری* صفحات 39-55

    از پیامدهای صنعتی شدن رشد روزافزون شهرها در پی مهاجرت های روستا شهری بوده است. این مسئله در شهرهای ایران همچنان ادامه دارد و نه تنها گریبان گیر شهرهای بزرگ است بلکه به شهرهای متوسط هم سرایت نموده است. حاشیه نشینی و تامین اشتغال برای ساکنان حاشیه ها تبدیل به معضلی برای شهرهای مهاجرپذیر شده است. اکثر این افراد فاقد مهارت و آموزش های لازم هستند. با این وجود به امید بهبود وضعیت زندگی و درامد بیشتر به شهرهای بزرگ می آیند و به دلیل نداشتن سرمایه لازم اجبارا جذب حاشیه ها می شوند. در این مقاله سعی شده است با مطالعه مقایسه ای دو محله حاشیه نشین قلعه آبکوه و قلعه ساختمان مشهد به تاثیر کارگاه ها در جمعیت پذیری محلات حاشیه نشین پرداخته شود. جامعه آماری انتخاب شده از کارگران و کارفرمایان دو محله است، تعداد 14203 کارگاه در هر دو محله مشغول فعالیت هستند. جامعه آماری به دست آمده با توجه به فرمول کوکران در مجموع 254 کارگاه است که در محله قلعه آبکوه 84 کارگاه و در محله قلعه ساختمان 170 مورد به صورت تصادفی انتخاب شده اند. روش تحقیق این مقاله ترکیبی از روش توصیفی- تحلیلی است و در جمع آوری و تحلیل اطلاعات از روش های اسنادی و مشاهدات میدانی استفاده شده است. نتایج استخراج شده از مطالب پرسش نامه ها و مصاحبه حضوری با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. اطلاعات به دست آمده از نتایج نشان می دهد که یکی از مهم ترین دلایل انتخاب محل احداث کارگاه و اشتغال، برای کارفرما و کارگران نزدیکی به محل سکونت است، همچنین رابطه خویشاوندی بین کارفرما و کارگران می تواند به عنوان عاملی در جهت جذب جمعیت به این محلات باشد، تفاوت دیگر به دست آمده از نتایج در دو منطقه نشان دهنده تفاوت در نوع مهاجرین است، بیشتر مهاجرینی که در محله قلعه ساختمان سکونت دارند از شهرستان های خراسان بزرگ (فریمان، چناران، قوچان، تربت و سرخس و یا روستاهای اطراف این شهرستان ها) می باشند در صورتی که در محله آبکوه افراد وارد شده به این منطقه از سراسر شهرهای ایران (کاشان، تهران، قم، کرمان و...) هستند.

    کلیدواژگان: حاشیه نشینی، مهاجرت، کارگاه های تولیدی، فاصله، رضایت شغلی
  • فیروزه شاپوری، محمد رحمانی* صفحات 57-75

    زمین به عنوان یک ثروت تجدید ناپذیر در شهر یکی از اصلی ترین موضوعات مورد توجه مدیران و برنامه ریزان شهری است و در این میان مسکن به دلیل یک نیاز اساسی در ابعاد مختلف برای شهروندان از اهمیت بسیاری برخوردار است، لذا تامین زمین و مکانیابی اراضی توسعه مسکن در یک افق بلند مدت از ضرورت های اساسی محسوب می گردد. دراین پژوهش محقق با یک تحقیق میدانی از طریق مشاهده اراضی موجود در شهر به کسب اطلاعات اسنادی در خصوص نیازهای مسکن در یک افق 20 ساله در شهر گل تپه از شهرهای اقماری همدان پرداخته است و با تعیین معیارهای انتخاب اراضی مسکن با استفاده از روش AHP به عنوان یکی از روش های چند معیاره در مکان گزینی اراضی توسعه مسکن، مکان، مساحت و قطعات مورد نیاز اراضی مورد نظر را در این شهر مشخص می نماید. ضمنا نتایج این مطالعه نشان داد در شهر مریانج تمایل عمده ساکنین در رسیدن به دسترسی محور اصلی است و ساخت و سازهای جدید شهر در این شرایط انجام گرفته و همه‏ گزینه ‏های پیشنهادی نیز در راستای رسیدن این شهر به دسترسی محور همدان-کرمانشاه می‏باشد که پیشنهاد اساسی محقق محدود کردن خط محدوده شهر و جلوگیری از دسترسی به این محور به هدف ایجاد امنیت پیاده وسواره است.

    کلیدواژگان: اراضی توسعه مسکن، مکانیابی AHP، مسکن، گل تپه، شهر مریانج، شهرستان همدان
  • علی صفاری راد، تیمور آمار* صفحات 77-94

    مناطق کوهستانی در جهان به عنوان یکی از مقصدهای مورد علاقه گردشگران است. فقدان برنامه مناسب از سوی سازمان های ذی ربط و ناآگاهی گردشگران از پتانسیل های گردشگری روستاهای کوهستانی و عدم تمایل سرمایه گذاری بخش خصوصی در فقدان تاسیسات و تجهیزات مناسب برای گردشگران در محدوده های کوهستانی باعث گردیده است صنعت گردشگری در این مناطق دچار توسعه نیافتگی گردد. پژوهش حاضر در یکی از محدوده های کوهستانی استان گیلان و در راستای پاسخ گویی به این سوال بانجام رسیده که مزیت ها و محدودیت های توسعه توریسم در منطقه کوهستانی شهرستان املش کدامندو چه راهکارهایی جهت توسعه توریسم کوهستانی وجود دارد؟ با توجه به اینکه شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید و برنامه ریزی در جهت رفع محدودیت ها و تقویت مزیت ها و ایجاد تحولات اقتصادی و اجتماعی در منطقه از اهداف بارز این تحقیق است، بدین منظور مقاله حاضر با استفاده از روش پیمایش (توصیفی- تحلیلی) ، مطالعات میدانی و تکمیل پرسش نامه توسط سه نمونه جامعه آماری (گردشگران، خانوار روستایی (مردم) ، مدیران محلی) و تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در قالب عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، طبیعی و کالبدی و نهادی به شیوه SWOT به تدوین استراتژی های چهارگانه در جهت توسعه توریسم کوهستانی در شهرستان املش پرداخته است. مطالعات و بررسی ها نشان داد که با توجه به وجود نقاط قوت و فرصت در منطقه، میزان تهدیدها و ضعف ها نیز بسیار بالاست و منطقه به لحاظ توسعه گردشگری از سطح آسیب پذیری برخوردار است و توزیع و تخصیص مجدد منابع و برنامه ریزی درست و منطقی در سطح منطقه امری الزامی است.

    کلیدواژگان: اکوتوریسم، شهرستان پلدختر، مکانیابی، سیستم اطلاعات جغرافیایی
  • علیرضا کشوردوست، رضا حسن پور، پری موسی پور میاندهی، ایرج غمخوار* صفحات 95-112

    بیشتر شهرهای کشور در دهه های اخیر به سبب افزایش جمعیت دچار دگرگونی شده و این تحولات سبب گردیده تا مقوله برنامه ریزی شهری و در درون آن برنامه ریزی مسکن اهمیت دو چندان یابد در این راستا شاخص های استاندارد مسکن از کلیدی ترین و مهمترین ابزار در برنامه ری زی مسکن محسوب می گردد، با بررسی آن ها پارامترهای موثر در امر مسکن را می توان شناخت و هر گونه برنامه ریزی و تصمیم گیری در مورد مسکن را آسان نمود. هدف از این پژوهش بررسی شاخص های کمی، کیفی و برآورد مسکن مورد نیاز تا افق 1400 در شهر رشت می باشد. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی است. براساس یافته های تحقیق طی دوره 85- 1345وضعیت شاخص های کمی و کیفی مسکن این شهر روندی رو به بهبود داشته است. علی رغم تمام ساخت و سازهای داخل و خارج از شهر هنوز 8331 خانوار بدون مسکن طبق نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 در شهر رشت وجود دارند. با توجه به پیش بینی های جمعیتی، تعداد خانوارهای ساکن شهر رشت تا افق 1400 به 225244 خانوار خواهد رسید. مطابق این پیش بینی بعد خانوار تا سال 1400 به 3/36 کاهش خواهد یافت. با فرض اینکه تراکم 1/1 خانوار به ازای هر واحد مسکونی حد مطلوب این شاخص است. تعداد واحد مسکونی مورد نیاز برای تامین تقاضای بالقوه جمعیت درافق طرح معادل 191457 واحد خواهد بود. در پایان با توجه به توان موجود در گستره های شهری رشت (مساکن مخروبه) مشخص می شود که در صورت استفاده حداکثر از آن ها و اتخاذ الگوی مناسب پیشرفت مسکونی، بخشی از نیازهای آینده، در داخل شهر تامین می شود.

    کلیدواژگان: تغییرات کمی مسکن، تغییرات کیفی مسکن، پیش بینی مسکن، رشت
  • محمد باسط قریشی مینآباد، شهاب نوبخت حقیقی* صفحات 113-126

    پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر رضایتمندی روستاییان در جابجایی های فضایی، مکانی روستاها در طی سال های 1385- 1369 به انجام رسیده است. این تحقیق از نوع پیمایشی است که به روش توصیفی - تحلیلی و همبستگی در روستای چهارمحل از توابع بخش خورگام شهرستان رودبار استان گیلان به عمل آمده است. برای انجام این تحقیق از دو روش مطالعات کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه سرپرستان 720 خانوار روستای چهارمحل می باشد. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 251 نفر تعیین شد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری، متغیرهای متعددی و بصورت متقاطع و دو به دو مورد آزمون قرار گرفتند که برای محاسبه رابطه بین متغیرها از آزمون کای اسکوئر و برای بررسی شدت رابطه بین آن ها ازآزمون Cramers v (به دلیل غیر پارامتری بودن) استفاده شده است. نتایج حاصل از مقادیر بدست آمده درسطح معناداری با مقدار sig = 0/000 و وجود شدت رابطه با میزان Cramer''s v=0/000 در اغلب آزمون های بعمل آمده رضایت اهالی روستای چهارمحل ازجابجایی فضایی و مکانی و ادغام صورت گرفته، حاصل اقدامات مختلفی از جمله شکل گیری ساختار اقتصادی و شغلی در منطقه، برخورداری از امکانات و خدمات زیربنایی، ساخت مساکن با مصالح بهتر، اجرای طرح هادی، افزایش درآمد روستاییان و جلب مشارکت روستاییان بوده است.

    کلیدواژگان: جابجایی روستا، ادغام روستا، ساماندهی روستایی، روستای چهارمحل، بخش خورگام، شهرستان رودبار
  • سیدعلی حسینی، سجاد احمدی، رضا ویسی* صفحات 127-146

    شناسایی عوامل محیطی و مکانی بروز جرم و سعی در از بین بردن این عوامل و یا کاهش تاثیرات آن از مهمترین راهکارهای افزایش ایمنی و پیشگیری از وقوع ناهنجاری ها شناخته شده است، چرا که ناهنجاری های اجتماعی به هر نحو که از انسان سر بزند دارای بستر و ظرف مکانی و خصوصیات زمانی است که این رفتارها را از یکدیگر متمایز می سازد. منطقه 2 شهرداری تهران به عنوان یکی از بزرگترین مناطق شهرداری تهران دارای مسائل و مشکلاتی چون مهاجرپذیر بودن، رشد سریع جمعیت، گسترش فیزیکی شهر، ناهمگونی و عدم انسجام اجتماعی، نواحی با بافت فرسوده نظیر روستاهای درکه، اوین، طرشت، فرحزاد و مناطق حاشیه نشین اسلام آباد، اسلام آباد جنوبی و جاویدآباد شرقی می باشد. طبق بررسی های انجام گرفته جرایم مرتبط بامواد مخدر از مهمترین جرایم ارتکابی در منطقه 2 شهرداری تهران می باشد که بیشترین آمار را در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران دارا می باشد. از این رو هدف این پژوهش تحلیل شرایط فضایی- کالبدی موثر بر ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران می باشد. بررسی کاربری های موجود منطقه 2 شهرداری تهران به ترتیب کاربری های مسکونی، فضای سبز،سایر، تجاری و اداری، خدمات شهری، حمل و نقل و انبارداری بیشترین درصد وقوع جرایم مرتبط با مواد مخدررا داشته اند. و از طرفی دیگر به ترتیب کاربری های مسکونی، فضای سبز، خدمات شهری و سایر دارای بیشترین درصد مساحت در میان کاربری های منطقه 2 شهرداری تهران می باشند. از این رو می توان نتیجه گرفت که نوع و نحوه استفاده از اراضی شهری می تواند درایجاد زمینه ها و شرایط ارتکاب بزه موثر باشد و از طرفی برخی خصیصه های مکانی دیگر مانع و عامل بازدارنده بزهکاری باشد. بنابراین با در نظرگرفتن سهم بالای بزهکاری در مجاورت کاربری مسکونی و فضای سبز و تاثیر این کاربری ها در افزایش میزان جرایم مورد بررسی، فرضیه این پژوهش مبتنی بر تاثیر نوع کاربری و نحوه استفاده از اراضی در توزیع جغرافیای نوع و میزان جرایم و شکل گیری الگوهای فضایی بزهکاری جرایم مرتبط با مواد مخدر در منطقه 2 شهرداری تهران تایید می گردد.

    کلیدواژگان: کاربری اراضی، جرایم مواد مخدر، بزهکاری، منطقه 2 شهرداری تهران
  • رضا منافی آذر، عبدالله عبدالهی، عبدالحمید نظری* صفحات 147-161

    اختصاص حجم عظیمی از توان اجرایی و اعتبارات دولتی و گذشت چندین سال از استفاده و گسترش سیستم های آبیاری تحت فشار در کشور ایجاب می کند نقاط قوت و ضعف این طرح متناسب اهداف اولیه آن شناسایی شده تا راهنمایی برای تعیین راهبردهای آینده باشد. این مطالعه جهت بررسی و ارزیابی سیستم های آبیاری تحت فشار در شهرستان میاندوآب به منظور اثرگذاری بر ساخت زراعی، الگوی کشت و راندمان تولید محصولات زراعی انجام گردید. بر اساس نتایج بدست آمده با توجه به ماهیت سیستم ها و طراحی برای اراضی بزرگ مقیاس، یکپارچگی اراضی و کاهش تعداد قطعات در بین بهره برداران محسوس می باشد و از سوی دیگر با اجرای سیستم های آبیاری بارانی مساحت کشت چغندرقند افزایش شدیدی (دو برابر) نشان می دهد. نتایج ارزیابی اثر سیستم ها بر میزان تولید محصولات زراعی تحت کشت منطقه نشان داد میانگین تولید گندم، جو و چغندرقند به ترتیب 1/31، 0/52 و 31/84 تن در هکتار افزایش یافته است. بطور کلی تغییر الگوی کشت و افزایش راندمان تولید در واحد سطح با اجرا و بکارگیری سیستم های تحت فشار رابطه معناداری دارد.

    کلیدواژگان: سیستم های آبیاری تحت فشار، الگوی کشت و میزان تولید، شهرستان میاندوآب
|
  • Nasrollah Molaee Hashtjin Pages 1-16

    Study and research about villages and the related issues are important from two aspects. The first aspect refers to the role a village can play in producing and providing the raw materials for different parts of agriculture. The second role points to the final solution to urban unemployment and population that lies in improvement of village environment. Holding a suitable balance between the facilities of economy in city and villages, creating a suitable condition to pave the way for people participation, trying to achieve national development, and using the advantages gained this way, the developing countries will take a giant step to materialize the real sense of development. The study of villages around Anzali Lagoon is very significant form different aspects. The social and economic analysis of villages around the lagoon is the main goal of present article. The main question was “How socially and economically are significant the villages around the lagoon?” The findings reveal that the majority of villagers around Anzali lagoon are satisfied with programming for the youth employment, promoting the earning situations, heightening living standards, and, finally, preventing migration. Regarding the high potentials in the region, there is positive relationship between precise plans and investments done by government and private sectors and villagers’ participation.

    Keywords: village, Anzali lagoon, social, economic significance, Anzali port
  • Mehrnoosh Afshari Pages 39-55

    Rural - urban migration is one of the consequences of growing industrial cities. This kind of migration has continued in recent decades, especially toward metropolitan cities. The subjects such as living problems, job finding and employment for the slummers which have been accommodated in slums, is of the great challenges for the governments. The lack of enough education and necessary skills to find a suitable job has resulted in disillusion among young slummers. At the present study, we have illustrated the significance of the impact of manufacturing workshops on population aggregate in one of the slums in Mashhad. Some 254 workshops were chosen, from which 84 workshops were in the Abkuh and the others were located in Ghaleh Sakhteman. The Cochran model was used to define the number of the workshops. The procedure of the investigation is based on questionnaire forms which have been filled by participants in these two case locations.  Our results have shown that one of the most important reasons to choose the work place is the implication distance from living home for both employers and workers. The familiarity relationship between employers and workers is another factor for absorbing the migrant populations to these areas.From the aspect of ethnic texture, the origin of most emigrants to Ghaleh Sakhteman were from small towns in big Khorasan province such as Fariman, Ghoochan, Torbat and etc, while the emigrants to Abkuh were originated  mostly from other cities like Qum, Kerman,  Kashan and Tehran.

    Keywords: slum, Migration, manufacturing workshops, distance, Job satisfaction
  • Mohammad Rahmani Pages 57-75

    The land as a non-repeatable wealth in the city is one of the main topics for urban managers and planners and in this situation the house has an important role for citizens because it is a fundamental need for them in different dimension. Therefore land supply and location of house development territory is a fundamental essential of a city in a long time plan. In this study the researcher has applied to investigate Saleh Abad as one of the satellite cities of Hamedan by a square investigations via observation the extant talented territory and acquisition the documentary information in relation to house needs in a 24 year plan, and with determine the suitable criteria in house territory choose by the use of Topsis as one of the multi criteria methods, in location of house development territory, addition to the introduction place, area and needed pieces it has determined the house development territory land of this city by attention to different factors. More ever, the result of this study shows that physical development path has no tendency to middle structure and has more tendencies to east and main road.

    Keywords: Goltapeh, house development territory, Location, TOPSIS, house
  • Taimor Amar Pages 77-94

    Mountainous region is one of the most favorite destinations for tourists in the world. The lack of oppropriate planning from responsible organizations and lack of enough information regarding potentials of the rurals mountainous region by tourists and being reluctance for investing from private sector in providing proper equipment for tourists in mountainous region cause lack of improvement in the tourism industry in this regions. The current research is done in one of the mountainous ranges of Guilan province to answer this question that what are the advantages and limitations of tourism development in amlash mountainous region and what ways to exsit for development of tourism mountainnous? According to this issue that recognition of power points, weakeness points, opportunity and threat and planning in order to removal limitations and improving benefits and creating economic and social in this area are the obvious goals of this research, so this research using survey method (descriptives – analytical) field studies and completing questionnaire by kind three statistical population (tourists, rural family (people), local managers) and determining power, weakness, opportunity points and threat in from of economic, social and cultural, nuthral and physical and basic factors with SWOT method collect strategies and short term, mid term and long term time programmes in order to planning to develop mountainous tourism in Amlash city. Studies and examinations show that accordingto power and weakness points and opportunity in region, threats and weaknesses rates is very high, too and the region in a view to developing tourism prospers a damageable level and it´s necessary to distribute and allocate renewed sources and true and reasonable planning in the region.

    Keywords: Way, mountainous tourism, Guilan Province, Amlash Township development Tourism, SWOT model
  • Iraj Ghamkhar Pages 95-112

    Most cities of (our) country have been changed due to population increase in recent decades, and this reason has increased the importance of paying attention to urban and home planning. Thus home standard indicators are among the most key and important tools in home planning and with their study it is possible to define the effective parameters in home field and facilitating its planning and decision making. Quantitative indicators are family density, number of homes, family growth rate, density index of person per home, room average per home, room average per each family, individual average per each room. Research Qualitative indicators are as follows: forms of home occupation, types of building materials, facilities, equipment and quality of homes. Home situation is determined by studying the qualitative and quantitative indicators of home in Rasht. Based on findings of research during 1345-85 qualitative and quantitative indicators of home have been improved. In spite of all internal and external constructions in city, there are still 8331 homeless families based on comprehensive results of General Census of Population and Housing of Rasht city in 1385. According to population estimations, resident families in Rasht will reach 225244 up until year 1400 and family aspect decrease to 3.36. Assuming that the favorite density is 1.1 families per each home, then needed homes for satisfying population demands will be 191457 units. At the end, according to existing potential in urban suburb of Rasht (ruined places) it is clear that using maximum of these places with a proper progressive pattern, part of future needs inside the city will be satisfied. The research method is descriptive-analysis.

    Keywords: spatial distribution, urban hierarchy, spatial analysis models Golestan province
  • Shahab Nobakht Haghighi Pages 113-126

    This study concerns determining effective factors on rural people's satisfaction for spatial resettlement in Chaaharmahal village. Moreover; this investigation has been conducted in chaaharmahal village located in khorgam district of roudbaar County. Additionally, this survey follows descriptive and analytic method. Also, Research instrument of this study comprises a questionnaire for statistical population consisted of 720 chaaharmahal village families. Sampling has been determined by Kochran as 251 people. The variables have been tested by Cramer's v because of non – parametric nature of the data. As a result; Most of the subjects were satisfied with the resettlements while previsions studies were all emphasizing on unsatisfied subjects with resettlement and rural merging.

    Keywords: Rural Resettlement, Rural Merging, Rural Organizing, Khorgam District, Chaahar mahal village
  • Reza Vaisi Pages 127-146

    Identification of environmental factors and spatial crime and try to eliminate or reduce the impact of these factors, the most important strategies to enhance safety and prevention of disorders known, The social disorder in any way that a man could have, within the context of spatial and temporal characteristics that distinguish these behaviors from each other. As one of the largest areas of District 2 of Tehran Municipality, Tehran has a host of problems such as rapid population growth, physical expansion of the city, heterogeneity and lack of social cohesion, such as rural areas with old texture Darake, Evin, Tarasht, Farahzad and urban areas Islamabad, Islamabad southern and eastern Javydabad. According to studies done on drug-related crimes, most crimes committed in the area of Tehran is the second highest among the 22 districts of Tehran Municipality has. The purpose of this study was therefore to analyze the spatial conditions - physical influence on drug-related crimes in District 2 of Tehran municipality. Residential land uses were evaluated in District 2 of Tehran, green space, and other commercial and office utilities, transportation and warehousing had the highest percentage of drug-related crimes, And on the other hand, respectively, residential land, landscaping, utilities and most of the land area of ​​District 2 of Tehran municipality. Hence it can be concluded that the type and use of urban land in the establishment of the conditions and crime is affecting the other hand, some other spatial features are barrier deterrent offender. Therefore, considering the high proportion of residential land adjacent to green space and impact of crime in the land of the rising crime rate, the hypothesis was based on the effects of land use and geographic distribution of land use in the formation of spatial patterns of delinquency and crime rates and drug-related crime in District 2 of Tehran is confirmed.

    Keywords: land use_narcotics offenses_District 2 of Tehran_Delinquency
  • Abdolhamid Nazari Pages 147-161

    Massive allocation of administration power and governmental funds and after several years from use and expansion of pressurized irrigation systems in the country calls for the strengths and weaknesses of this plan identifying primary targets and use them according to as a strategy for future. This study was produced in order to evaluation of influences of pressurized irrigation systems of the cropping pattern and yield of crops. Based on the results these systems were designed large- scale farms and administration of them on the small-scale farms reduce territorial integrity and the number of pieces of land among famers. The other hands the cultivater aread of sugar-beet in creased strongly with the rainy irrigation systems. The results of the Evalution of pressurized irrigation systems on the production of crops under cultivation showed that the average production of wheat, barley and sugar-beet has increased respectively 1.31, 0.52 and 31.84 tons per hectare. In general the changing of crops pattern and efficiency per unit area is significantly associated with implementation of pressurized irrigationn.

    Keywords: Irrigation Systems_cropping pattern & yield_Miandoab County