فهرست مطالب

پژوهشنامه تربیتی
سال ششم شماره 2 (پیاپی 26، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد مهدی باوقار، فریمان ابراهیم زاده، محمود قربانی صفحه 1
    امروزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر کلیه فعالیت های اجتماعی از جمله کارآفرینی تاثیر گذاشته و در بسیاری از آنها تحولات اساسی به وجود آورده است. کارآفرینی به شدت به بسترهای فراهم شده توسط فن آوری های نوین وابسته بوده و از آن بهره زیادی می گیرد، تجارت با استفاده از فناوری به سرعت از محدوده های محلی و ملی به جهانی تبدیل شده است.
    این تحقیق با هدف کلی بررسی تاثیر IT بر کارآفرینی هنرجویان هنرستان ها از نوع توصیفی تحلیلی و به صورت پیمایشی انجام گرفته است. فرضیه اصلی در این مطالعه عبارت است از: «بین ایجاد توسعه شبکه الکترونیکی در هنرستان ها با کار آفرینی هنرجویان رابطه معنی داری وجود دارد».
    جامعه آماری این تحقیق کلیه هنرجویان هنرستان های شهرستان گنبد کاووس که تعداد آنان دو هزار سیصد و شصت و یک نفر است و در یازده مرکز مشغول تحصیل می باشند. تعداد سیصد و چهل نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتحاب گردیده اند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته که روایی محتوای آن مورد تایید و با محاسبه آلفای کرونباخ ضریب اعتبار آزمون 95% می باشد. داده های گردآوری بوسیله نرم افزار SPSS ثبت و در دوبخش آمار توصیفی و آمار استنباطی
    تنظیم شده است. در بخش آمار استنباطی از همبستگی پیرسون برای محاسبه ضریب همبستگی دو متغیر، وآزمون های T و تحلیل وایانس استفاده شده است.
    یافته های به دست آمده حاکی از آن است که ضریب همبستگی بین دو متغیر x و y یعنی توسعه شبکه الکترونیکی در هنرستان ها ( یعنی x) و کار آفرینی هنرجویان (y) در وضعیت موجود برابر 273/0 و سطح معنی دار بودن آزمون همبستگی پیرسون معادل تقریبا 04/0است و فرضیه تحقیق مورد تایید قرار گرفته است (pvalueبا توجه به نتایج حاصله از تحقیق می توان گفت با گسترش IT امکان پرورش فارغ التحصیلانی کارآفرین و خلاق در هنرستان ها را فراهم خواهد گردید و بدین وسیله در راستای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور گام های اساسی برداشته خواهد شد.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات و ارتباطات، کارآفرینی ICT، Enterpreneurship
  • ابوالقاسم بریمانی، محمد صالحی، محمدرضا صادقی صفحه 19
    اسلامی است. و یکی از مسایل اساسی که دانشگاه ها و موسسات آموزشی کشور با آن مواجه هستند. هدف از مطالعه این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهبود کیفیت آموزش عالی در دوره تحصیلات تکمیلی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران می باشد. روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه یابی (پیمایشی) می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران می باشد که در سطح تحصیلات تکمیلی در سال تحصیلی 89-88 مشغول تحصیل هستند که تعداد آنان برابر 4589 نفر دانشجو می باشد. که از این تعداد، 357 نفر به عنوان نمونه مورد استفاده قرار گرفتند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روایی آن توسط اساتید و متخصصان مربوطه مورد تایید قرار گرفته است و ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ برابر 92/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از روش های آماری در سطح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی سوالات تحقیق نشان داده است که عوامل روش تدریس هیات علمی، سازماندهی محتوای آموزشی، تجهیزات و امکانات دانشگاه، وضعیت دانشجو و وضعیت هیات علمی در بهبود کیفیت آموزش عالی موثر هستند. که تاثیرگذاری عامل وضعیت دانشجو از بقیه عوامل بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: روش تدریس، سازماندهی محتوای آموزشی، تجهیزات و امکانات و کیفیت آموزش عالی
  • رمضان حسن زاده، سید مرتضی ساداتی کیادهی، فاطمه سلیمانی صفحه 43
    هدف
    هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و رضایت شغلی و روحیه کاری کارکنان است.
    روش
    روش پژوهش از نوع همبستگی است جامعه و نمونه آماری: کارکنان رسمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر می باشند و ابزار گردآوری داده ها: و ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی برادبری و گریوز، پرسشنامه استاندارد رضایت شغلی و یسوکی و کروم و پرسشنامه محقق ساخته روحیه کاری بوده است.
    روش تجزیه و تحلیل: برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (جداول توزیع فراوانی، نمودارها و درصد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، تحلیل واریانس دو راهه ANOVA و رگرسیون چند متغیره) استفاده شده است.
    یافته های پژوهش: 1- بین هوش هیجانی و رضایت شغلی کارکنان رابطه وجود دارد. 2- بین هوش هیجانی و روحیه کاری کارکنان رابطه وجود دارد. 3- بین روحیه کاری و رضایت شغلی و هوش هیجانی کارکنان رابطه وجود دارد. 4- هوش هیجانی در کارکنان زن و مرد متفاوت است.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که بین هوش هیجانی و رضایت شغلی در این جامعه آماری رابطه معناداری وجود ندارد، بین روحیه کاری و تاثیری ندارد. بین روحیه کاری و رضایت شغلی رابطه معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: هوش هیجانی، رضایت شغلی، روحیه کاری، جنسیت، مدرک تحصیلی
  • علی حسینی مهر، مریم سیف نراقی، عزت الله نادری، علی شریعتمداری صفحه 65
    هدف این پژوهش بررسی مقایسه ای نارسایی های آموزش و تربیت شهروندی در برنامه ی درسی دوره راهنمایی تحصیلی از دیدگاه کارشناسان و معلمان شهر قزوین است. تحقیق حاضر، از نظر مقصد و هدف، از نوع پژوهش های کاربردی و از نظر شیوه ی اجرا، روش پژوهش زمینه ای را مورد استفاده قرار داده است. جامعه و نمونه آماری تحقیق شامل دو گروه آزمودنی با جزئیات زیر می باشد: کارشناسان برنامه ریزی و آموزش مقطع راهنمایی آموزش و پرورش شهر قزوین و اساتیدی که در سطح دانشگاه های قزوین دروس تحلیل محتوا، ارزیابی کتب و برنامه ریزی درسی را تدریس می نمایند، که مجموع این دو گروه تحت عنوان کارشناس سی نفر بوده است.
    معلمان مقطع راهنمایی تحصیلی شهرستان قزوین (اعم از زن یا مرد ) که تعداد آنها در مدارس مقطع راهنمایی طبق آمار ارائه شده، 2727 نفر بوده و با بهره گیری از فرمول نمونه گیری تعداد 241 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس از معلمان دوره ی راهنمایی تحصیلی به روش تصادفی طبقه ای، حجم نمونه ی مورد نظر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ی محقق ساخته ای حاوی 80 سوال بود که پس از احراز روایی و پایایی مورد قبول به وسیله محقق تهیه و بین اعضای گروه نمونه توزیع گردید، داده های گردآوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی ( خی دو ) و به کمک نرم افزار SPSS (ویرایش17) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتیجه ی کلی پژوهش نشان داد که : بین دیدگاه معلمان و کارشناسان، به لحاظ نارسایی ابعاد تربیت شهروندی (اجتماعی، فردی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ) در برنامه ی درسی دوره راهنمایی تحصیلی، تفاوت معنادار آماری وجود دارد. اگر چه طبق نتایج به دست آمده، هر دو گروه آزمودنی معتقد بودند که برنامه درسی فعلی دوره راهنمایی تحصیلی در خصوص آموزش ابعاد تربیت شهروندی دارای کمبود ها و نارسایی هایی است و از این جهات آسیب پذیر است، اما از دیدگاه کارشناسان این نارسایی بسیار بیشتر بوده است.
    کلیدواژگان: آموزش شهروندی، برنامه ی درسی، نارسایی تربیت شهروندی
  • محمد عطایی، مرتضی موسی خانی، داود حق خواه، رقیه حسن زاده صفحه 107
    مطالعه صورت گرفته با هدف کلی شناخت مشکلات خدمات آموزشی و رفاهی به دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین با رویکرد به مدل های مشتری مدار انجام گرفته است. پژوهش حاضر بر اساس مدل تغییر یافته servqual که بر شش بعد اصلی کیفیت خدمات آموزشی و امکانات رفاهی دانشجویی ارائه شده، استوار است. در این پژوهش شش فرضیه مطرح گردید، که سه فرضیه صحیح رد گردید و فرضیات مخالف مبتنی بر وجود شکاف و معنی دار بودن مورد توجه قرار گرفت. روش تحقیق این پژوهش از نوع پیمایشی و مدل مورد بررسی مدل ترکیبی بوده است. تعداد نمونه این پژوهش دویست و نود و شش نفر بود که از فرمول مورگان به تعیین حجم نمونه پرداخته و به صورت طبقه ای و تصادفی در چهار دانشکده از دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین توزیع گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه و مصاحبه می باشد که بر اساس طیف هفت گزینه ای در شناخت وضع موجود و ادراکات مورد توجه قرار گرفته است و از روش های آمار استنباطی شامل: آزمون فریدمن، آزمون کروسکال - والیس، آزمون ویل کاکسون، برحسب ضرورت با توجه به فرضیات و مسائل تحقیق به کار گرفته شده است.
    کلیدواژگان: دانشگاه، کیفیت آموزش، دانشجویان، مدل servqual
  • قربان فتحی اقدم، فرهاد جمهری صفحه 125
    هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تعارضات زناشویی و سخت رویی در زنان متاهل دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات می باشد آزمودنی های این پژوهش 32 نفر از دانشجویان زن متاهل دانشگاه هستند که با نمونه گیری در دسترس (داوطلبانه) گزیده شده اند و شرط ورود آزمودنی ها این بود که حداقل دو سال از ازدواج شان گذشته باشد. ابزارهای تحقیق عبارتست از: پرسش نامه تعارض ها زناشویی و آزمون بررسی دیدگاه های شخصی (سخت رویی) که با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایائی آنها به ترتیب 86/0 و 82/0 به دست آمد. طرح پژوهشی، طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد. ابتدا برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارت های ارتباطی) به گروه آزمایشی ارائه گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. نتایج تحلیل فرضیه ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت های ارتباطی باعث کاهش تعارضات زناشویی شده و در خرده مقیاس های همکاری، همسو شدن در کارهای مالی، رابطه خانوادگی با خویشاوندان همسر و دوستان و واکنش های هیجانی تفاوت معناداری دیده شد (p<0/05) و آموزش مهارت های ارتباطی در سخت رویی زنان تاثیری نداشت و تفاوت معنی داری دیده نشد.
    کلیدواژگان: مهارت های ارتباطی، تعارض های زناشویی، سخت رویی
  • حسین مهرداد صفحه 151
    در پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اعمال مدیریت تغییر مدیر و عملکرد دبیران در دبیرستانهای دخترانه پرداخته ایم. بدین منظور صد و بیست و هشت نفر دبیر و سیصد و شصت و هشت نفر دانش آموز و با روش خوشه ایچند مرحله ای انتخاب و به وسیله دو پرسشنامه محقق ساخته مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که بین اعمال مدیریت تغییر مدیر و عملکرد دبیر در سطح معناداری و با اطمینان نود و نه درصد رابطه معنادار وجود دارد.
    کلیدواژگان: مدیریت تغییر، تصمیم گیری مشارکتی، برنامه ریزی، تجهیز مدارس به فن آوری اطلاعات، رفتار حمایتی، خلاقیت در حل مساله و ارزیابی مستمر ارتقاء
  • مرضیه میدانی، علیرضا حیدری، سعید بختیار پور صفحه 167
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام خانوادگی، استقلال عاطفی و سازگاری با خود ناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل330 دانش آموز (173 دختر و157 پسر) بودند که با روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از مقیاس خود ناتوان سازی تحصیلی، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، مقیاس استقلال عاطفی و مقیاس همبستگی خانوادگی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده گردید. نتایج در سطح ( p<0/001) نشان داد که بین انسجام خانوادگی (و مولفه های مختلف آن) با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه منفی معنی دار وجود دارد. بین استقلال عاطفی (و مولفه های مختلف آن) با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد بین سازگاری (و مولفه های مختلف آن) با خود ناتوان سازی تحصیلی نیز رابطه مثبت معنی دار وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که بین انسجام خانوادگی، سازگاری و استقلال عاطفی با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه چندگانه معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: انسجام خانوادگی، استقلال عاطفی، سازگاری، خودناتوان سازی تحصیلی
|
  • Mohammad Bavghar, Fariman Ebrahimzadeh, Mahmoud Ghorbani Page 1
    Information Technology has affected many aspects of our life including entrepreneurship. Entrepreneurship is dependent on infrastructures provided by high technology. Technology-based business has become global. There is no limit in virtual space of the Internet. The present study aims at studying the effect of IT on entrepreneurship in vocational schools. The results show that the advances in IT and its utilization in vocational schools can help train entrepreneurs, a step ahead in promoting social and economic development in our country.
    Keywords: Information technology, entrepreneurship
  • Abolghasem Baremani, Mohammad Salehi, Mohammadreza Sadeghi Page 19
    Quality in higher education is not a fixed point and static, but it is a dynamic and a strategic goal and an Islamic duty. It is one of the fundamental issues that universities and educational institutions are facing. The purpose of this research study is to identify and rank factors in order to improve the quality of higher education in Islamic Azad University, branches, Mazandaran Province. The method of research is descriptive. The study units include all students of Islamic Azad University, Mazandaran Province, in the 88-89 school year with 4,589 students, form which, 357 persons were used as final samples. To collect information from a researcher-designed questionnaire was used. Its validity and related professionals have been approved by teachers and reliability coefficients of 0.92 was obtained using Cronbach's alpha formula. For data analysis SPSS software and statistical methods in descriptive and inferential level was used. The obtained results have shown that factors members, teaching method organizing educational content, university facilities, faculty members, status and students, status in order to improve the quality of higher education are effective, the influence of members, status is more than other factors.
    Keywords: teaching method, organizing educational content facilities, higher education quality
  • Ramezan Hasanzadeh, Morteza Sadati, Fatrmeh Soleimani Page 43
    The study aims to find the relationship between Emotional intelligence, job satisfaction and job morale among the personnel of Islamic Azad University, Ghaemshar branch. Considering the importance of education and development of employees and improvement of organizations with affiliated personnel must be recognized and we must remove all the obstacles to achieve our goals. Emotional intelligence can be the most important factor, and general aim for this research lies in the consideration between Emotional intelligence and professional satisfaction that must be the most important factor in organization development and revenue. Out of 208 official staff of university (152 male, 56 female), with diploma, associated degree, BSC or BA and MSC or MA (Except staffs who are under diploma). Using Morgans and Kerjesi tables, 136 staffs (41 female and 95 male) were selected. The research method was correlation and the instruments included: standard questionnaires related to Emotional intelligence of Brodberi and Griyoz, standard questionnaires of job satisfaction of Visoki and Krom and the researcher's questionnaire remained for job morale. To analyze the data, descriptive statistics was used (frequency distribution tables, diagrams and percent) and the well-known statistics (Pearson's correlation coefficient, independent test, variance analysis, ANOVA and regression) was used as well. The result of this study has shown there is not any meaningful relationship in this statistical community between emotional intelligence and job satisfaction, but there is a meaningful relationship between job morale and emotional intelligence, and education and gender have not any effect on studied variables. There is not any meaningful relationship between job morale and job satisfaction.
    Keywords: Emotional intelligence. Job satisfaction. Job morale. Personnel
  • Ali Hoseini, Maryam Saeif, Ezatallah Naderi, Ali Shariatmadari Page 65
    This research is a comparative study of experts and teachers’ view point about the disadvantage of guidance school citizenship education curriculum. It is an applied research and research method is survey . The statistical population is the experts in education department and faculty members of department of education of Qazvin university and guidance school male and female teachers . Using ratio stratified random sampling , 241 persons were selected. The data gathering instrument was a researcher made questionnaire with 80 questions. The validity and reliability of the instrument were determined through content validation and Cronbach Alpha. The main finding of the research is that there is significant differences between experts and teachers’ view point about the inadequacy of the citizenship education in junior curriculum.
  • Mohammad Ataei, Morteza Mousavi, Davood Haghkhah, Roghayeh Hasanzadeh Page 107
    This study aims to shed light on the educational and welfare problems faced by students at Islamic Azad University, Qazvin Branch, drawing on customer-oriented approach. The study is based on modified Servqual paradigm which covers 6 dimensions involving the quality of educational services and student's welfare services. Out of 6 hypotheses proposed by the study, 3 hypotheses were rejected . Those hypotheses indicating the significant difference were considered.
    The study uses surveying method and draws on an integrated model. Morgan formula was used to determine the sample size. As a result, 296 subjects were distributed in four colleges both randomly and in classified manner. To collect data, the study used questionnaire and interview which incorporated 7-option questions and inquiries regarding the perception and knowledge of current situation . The following inferential statistical methods were used: Freedman Test, Kruskal-Wallis Test, Wilcoxon Test.
    Keywords: university, quality of education, students, Servqual model
  • Hosein Mehrdad Page 151
    The present study deals with the relation between change management by managers and teachers performance. In so doing, 128 teachers and 368 students were selected by cluster sampling method and 368 students and 128 teachers were given certain questionnaires. The result of the study showed that there was signification relation between application of change management and teachers performance... .
    Keywords: Change, management, decision making, Planning, technological, instruments, Supportive behavior, innovation in problem solving, consistent evaluation
  • Marzeyah Meidani, Alireza Heidari, Saeeid Bakhteyari Page 167
    The aim of the Present study was to investigate the relationship of family cohesion, emotional autonomy and adjustment with academic self- handicapping in girl and boy students of third grade guidance school in Ahvaz city. The sample consisted of 330 subjects (173 girls and 157 boys) who were selected through multi-stage clustering sampling method. The instruments used for this study were Academic Self- Handicapping Scale; Depression, Anxiety, Stress Scale (DASS); Emotional Autonomy Scale and Family Cohesion Scale. In order to analyze data Pearson correlation coefficient and multi-variable regression analysis was used. The results in level (p
    Keywords: Family Cohesion, Emotional Autonomy, adjustment, Academic self, handicapping