فهرست مطالب

مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور
پیاپی 9 (زمستان 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/10/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • میترا باقری، سحر ملزمی *، محبوبه هادی زاده، محسن امینیان صفحات 1-9
    زمینه و هدف
    دیابت یک ناهنجاری متابولیکی است که با هیپرگلیسمی ناشی از نقص در ترشح انسولین و اختلال در عملکرد پانکراس نمایان می شود. با توجه به خواص دارویی کنجد، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثرات آن بر تغییرات هیستومورفولوژی پوست در موش های صحرایی دیابتی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 48 سر موش نر نژاد ویستار به 4 گروه (کنترل، شم، تجربی یک، تجربی دو) تقسیم گردیدند. در گروه های مورد آزمایش زخمی به مساحت 3 سانتی متر مربع در سمت چپ ستون فقرات ایجاد شد. روند ترمیم زخم بصورت ماکروسکوپی بررسی شد.
    یافته ها
    زخم گروه های دیابتی شده با استرپتوزوسین در مقایسه با گروه سالم ترمیم دیرتری نشان داد و التیام زخم در گروه های تجربی تیمار شده با عصاره الکلی کنجد نسبت به گروه کنترل از سرعت بیشتری برخوردار بود.
    نتیجه گیری
    نتایج حاکی از آن بود که عصاره الکلی کنجد موجب تسریع ترمیم زخم های پوستی نمونه های سالم و دیابتی می شود.
    کلیدواژگان: ترمیم زخم، عصاره، کنجد، موش، دیابت
  • عارف تیموری، بهمن رحیمی اسبویی *، پریسا موسوی، محبوبه تقوی صفحات 10-18
    مینه و
    هدف
    توکسوپلاسموز یکی از انگل های شایع داخل سلولی می باشد که در مراحل ابتدایی بارداری برای مادر بدون عارضه جانبی است ولی می تواند مشکلات بسیار جدی برای جنین ایجاد نماید. مطالعه حاضر جهت بررسی شیوع سرمی IgG و IgM و عوامل مرتبط با آن در سه ماهه اول بارداری زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشت استان خراسان رضوی طراحی و اجرا گردیده است.
    مواد و روش ها
    در مطالعه مقطعی حاضر 786 نمونه سرم از زنان باردار 46 - 15 ساله استان خراسان رضوی در سال 1393 جمع آوری شد. شیوع سرمی IgG و IgM در بیماران شهری و روستایی با استفاده از کیت های تجاری ارزیابی و نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS v.19 مورد آنالیز آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    نتایج آزمایشات 17 /31 درصد از مراجعه کنندگان از نظر آنتی بادی IgG و 47 /5 درصد از نظر آنتی بادی IgM و 65 /1 درصد از نظر وجود هر دو نوع آنتی بادی مثبت بود. نتایج این مطالعه نشان داده است که شیوع این بیماری با سن نسبت مستقیم و با سطح تحصیلات نسبت معکوس داشت و هیچ تفاوت معنی داری بین مناطق شهری و روستایی وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    شیوع آنتی بادی اختصاصی علیه توکسوپلاسما در این مناطق نسبت به افراد در معرض خطر، بالا می باشد. بررسی بیشتر توکسوپلاسموز در مراحل قبل از جنینی برای کاهش بیماری توکسوپلاسموز جنینی در این مناطق و سایر مناطقی که از این نظر در معرض خطر هستند، ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: شیوع سرمی، توکسوپلاسما گوندی، زنان باردار
  • مهدی مشکی، عبدالجواد خواجوی، هایده هاشمی زاده *، محمد زارعی، سکینه بیدل صفحات 19-26
    زمینه و هدف
    مطالعه حاضر به منظور تعیین ویژگی های دموگرافیک و الگوهای مصرف مواد مخدر در شهرستان قوچان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده که به روش مقطعی و گذشته نگر به بررسی پرونده پزشکی 753 معتادی که داوطلبانه طی یک سال به یکی از مراکز ترک اعتیاد در شهرستان قوچان مراجعه نمودند می پردازد. اطلاعات جمع آوری شده از طریق نرم افزار آماری SPSS v.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    75 درصد از 753 پرونده مورد بررسی مربوط به مردان و بقیه در رابطه با زنان بود. اکثریت افراد (1/ 86 درصد) متاهل بوده و بیشتر (4/ 32 درصد) در گروه سنی 39-30 سال قرار داشتند. بیش از 50 درصد شرکت کنندگان در پژوهش، تحصیلات در سطح ابتدایی داشته و یا بی سواد بودند و اکثرا دارای شغل آزاد بودند. بیشترین مواد مصرفی را به ترتیب شیره، تریاک، کریستال و هروئین تشیکل می داد. شیوه اصلی مصرف در 5/ 66 درصد موارد کشیدن، 8/ 32 درصد خوردن، 26 /0 درصد تزریقی و 39 /0 درصد انفیه بود. هیچگونه مورد استنشاقی و نوشیدنی گزارش نگردید. بیشتر افراد اولین ماده مصرفی را تریاک و سپس شیره ذکر نمودند. در این میان 2/ 60 درصد معتادان دارای سابقه ترک اعتیاد از قبل بودند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده لزوم انجام پژوهش های مشابه جهت توصیف و تحلیل اپیدمیولوژیک دقیق تر وضعیت اعتیاد در سطح استان و شهرستان های دیگر احساس می شود.
    کلیدواژگان: اعتیاد، خصوصیات فردی، قوچان، ایران
  • ابراهیم عطارسیاح *، سید علیرضا حسینی کاخک، محمدرضا حامدی نیا، بهاره پیرایش صفحات 27-36
    زمینه و هدف
    مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن در سیستم اعصاب مرکزی است که مسیرهای حرکتی را تحت تاثیر قرار می دهد و به ضعف و خستگی عضلانی منجر می شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر هشت هفته تمرین ترکیبی (مقاومتی و تسهیل عصبی-عضلانی گیرنده های عمقی) بر قدرت عضلانی، تعادل و ظرفیت عملکردی این بیماران بود.
    مواد و روش ها
    بدین منظور، 37 زن و مرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بصورت هدفمند و تصادفی به دو گروه هدف ( 19 نفر با میانگین سن 51 /6 ± 53 /34 سال، میانگین وزن 4/ 13 ± 02 /67 کیلوگرم و درجه ناتوانی 21 /1 ± 55 /2) و گروه کنترل ( 18 نفر با میانگین سن 93 /4± 78 /36 سال، میانگین وزن 13 /10 ± 92 /66 کیلوگرم و درجه ناتوانی 97 /0 ± 88 /2) تقسیم شدند. گروه هدف در یک برنامه تمرین ترکیبی (تمرین قدرتی و تمرین تسهیل عصبی-عضلانی گیرنده های عمقی) به مدت هشت هفته شرکت کردند. قبل و بعد از پروتکل تمرینی، قدرت عضلانی، تعادل و ظرفیت عملکردی بیماران ارزیابی گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون t وابسته در سطح معنی داری ( 05/P< 0 ) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد هشت هفته تمرین ترکیبی موجب افزایش معنی دار قدرت عمومی ( 001/P= 0 )، قدرت بالاتنه ( 001/P= 0 )، تعادل پای برتر ( 003/P= 0 )، تعادل پای غیربرتر ( 001/P= 0 ) و استقامت راه رفتن ( 001/P= 0 ) شد. همچنین هیچ تفاوت معنی داری در فاکتور سرعت راه رفتن ( 12/P= 0 ) مشاهده نشده است.
    نتیجه گیری
    یک دوره تمرین ترکیبی، منجر به افزایش قدرت، تعادل و استقامت راه رفتن در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس می گردد. لذا پیشنهاد می شود این نوع تمرینات نیز به عنوان بخشی از مداخله درمانی در برنامه توانبخشی و بهبود مبتلایان مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: مولتیپل اسکلروزیس، تمرین مقاومتی، تمرینات کششی
  • اباصلت برجی، مهدیه بیات، فاطمه شمس آبادی، فاطمه امینی، مهدیه دیانی، حسن مهرادمجد * صفحات 37-44
    زمینه و هدف
    طان های گوارشی شایع ترین نوع سرطان در میان مردان و دومین سرطان شایع در زنان ایرانی محسوب می شوند. هدف از مطالعه حاضر بررسی روند تغییرات میزان بروز خام و تطبیق شده سنی سرطان های گوارشی در شهرستان نیشابور بین سال های 1390-1385 می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تحلیلی، از اطلاعات موجود در پرونده های بیماران نیشابوری مبتلا به انواع سرطان که در بیمارستان های مشهد و نیشابور پذیرش شده اند، استفاده شد. داده ها به کمک نرم افزار SPSS v.16 آنالیز و میزان بروز خام و تطبیق شده سنی محاسبه گردید.
    یافته ها
    783 مورد بیمار سرطانی، تعداد 335 نفر ( 8/ 42 درصد) مبتلا به سرطان های گوارشی بودند. بالاترین شیوع مربوط به سرطان معده ( 8/ 41 درصد) بوده و درصد ابتلای مردان و زنان به ترتیب، 3/ 63 و 7/ 36 گزارش شده بود. نتایج، حاکی از آن بود که طی این دوره میزان بروز سرطان های گوارشی روند تقریبا نزولی داشته است.
    نتیجه گیری
    در حدود نیمی از انواع سرطان ها در منطقه نیشابور مربوط به سرطان های گوارشی بوده و میزان بروز منتهی به سال 1390 در آنها نزولی است که این میزان در مردان و گروه های سنی بالاتر بیشتر بود. این روند کاهشی ممکن است به دلایل متعدد از قبیل، کنترل ریسک فاکتورها، عدم شناسایی بیماران مبتلا، مراجعه به مراکز درمانی خارج استان و یا افزایش مرگ ومیر بیماران و... باشد که نیاز به بررسی های بیشتری دارد.
    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، سرطان های گوارشی، بروز سنی تطبیق شده، نیشابور
  • فرامرز سرداری *، توحید خانواری، بابک رضایی صفحات 45-55
    زمینه و هدف
    پژوهش حاضر جهت بررسی اثر مکمل دهی کوآنزیم Q10 بر پاسخ نشانگرهای منتخب اکسایشی و ضداکسایشی سرم مردان غیرفعال متعاقب یک وهله فعالیت وامانده ساز هوازی انجام شد.
    مواد و روش ها
    تعداد 20 نفر از مردان غیرفعال داوطلب بصورت دوسویه کور به دو گروه همگن 10 نفری مکمل و دارونما ( 5/ 2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مکمل و دارونما) تقسیم شدند. آزمودنی ها پس از دوره مکمل دهی 14 روزه در یک قرارداد فعالیت وامانده ساز هوازی (با شدت) شرکت نمودند. نمونه های خونی جهت تعیین تغییرات مارکرهای پایه مالون دی آلدهید و ظرفیت اکسایشی تام در چهار مرحله اخذ شد.
    یافته ها
    نتایج حاکی است که مکمل دهی 14 روزه کوآنزیم Q10 موجب افزایش معنی دار ظرفیت ضداکسایشی تام پایه می شود ( 05/P<0 ). از طرفی، یک وهله فعالیت هوازی باعث افزایش معنی دار مالون دی آلدهید و کاهش معنی داری ظرفیت ضداکسایشی تام گردید ( 05/P<0 ). با این حال، دامنه تغییرات مالون دی آلدهید و افت توان ضداکسایشی تام سرمی گروه شبه دارو پس از انجام فعالیت نسبت به گروه مکمل Q10 بیشتر بود ( 05/P<0 ).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های حاضر می توان نتیجه گرفت که مکمل سازی کوآنزیم Q10 می تواند با افزایش ظرفیت ضداکسایشی تام پایه، از تغییرات نامطلوب شاخص های مالون دی آلدهید سرمی به عنوان شاخص آسیب های فشار اکسایشی ناشی از انجام یک وهله فعالیت وامانده ساز هوازی در مردان غیرفعال بکاهد.
    کلیدواژگان: فعالیت هوازی وامانده ساز، مکمل سازی Q10، ظرفیت اکسایشی، ظرفیت ضداکسایشی
  • علی موحدی، علی کاوسی، حمیدرضا بهنام وشانی، غلامرضا محمدی، حسن مهراد مجد، جواد ملک زاده * صفحات 56-63
    مقدمه و هدف
    مهم ترین عامل مرگ بالغین در دنیای صنعتی، ایست قلبی ناگهانی است. بازگشت گردش خون خود به خودی هدف اولیه احیاء قلبی ریوی می باشد. مراقبت های پس از احیاء، حلقه پنجم در دستورالعمل احیای قلبی ریوی محسوب می شود که کمتر مورد توجه قرار می گیرد. این مطالعه با هدف بررسی میزان بقای 24 ساعته بیماران پس از احیای قلبی ریوی موفق و عوامل موثر بر آن در بیمارستان قائم شهر مشهد انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در مطالعه توصیفی تحلیلی حاضر، 80 مورد احیای قلبی ریوی به روش نمونه گیری در دسترس از بیمارستان قائم (عج) شهر مشهد در سال 1392 ، انتخاب شدند. عملیات احیاء با اعلام کد 99 و حضور تیم احیاء انجام شد. میزان بقای 24 ساعته در بیمارانی که احیای قلبی موفق داشتند بررسی شد. پس از جمع آوری داده ها، آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی) و آمار استنباطی (کای اسکور و آزمون دقیق فیشر، رگرسیون لجستیک) توسط نر م افزار SPSS v.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران 5/ 1 ± 3/ 67 سال بود. در 45 مورد ( 2/ 56 درصد) از احیاهای انجام شده، بازگشت گردش خون خود به خودی ایجاد شد. میزان بقای 24 ساعته در 30 مورد از بیماران مشاهده شد. آنالیزهای آماری ارتباط معنی داری بین بقای 24 ساعته با جنسیت و دیابت (P<0/05) و نیز سابقه احیای قلبی ریوی نشان داد (P<0/04).
    نتیجه گیری
    احیای قلبی ریوی موفق در بیماران ایست قلبی می تواند موجب افزایش بقای 24 ساعته شود. این موضوع بیانگر آن است که مراقبت های پس از احیاء باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: احیای قلبی ریوی، بقای 24 ساعته، بازگشت گردش خون خود به خودی
  • مسعود مبینی، مریم اصغر حیدری، محمد صالحی *، محمود غلامی صفحات 64-70
    زمینه و هدف
    پروتئینوری به معنی حضور بیش از حد مجاز پروتئین سرم در ادرار است و دستیابی به نتایج دقیق و قابل اطمینان برای پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان تداخل کدورت ادرار در اندازه گیری پروتئین ادرار 24 ساعته قبل و بعد از تیمار سرما در نمونه های سانتریفیوژ شده دارای کدورت می باشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه آزمایشگاهی طی فروردین تا شهریورماه سال 1394 در آزمایشگاه تشخیص طبی جهاد دانشگاهی نیشابور، روی 1000 نمونه که بصورت تصادفی جمع آوری شده بودند، انجام شد. اندازه گیری پروتئین ادرار 24 ساعته با روش کدورت سنجی تری کلرواستیک اسید و فتومتر انجام شد.
    یافته ها
    از بین نمونه های مورد آزمایش، 10 نمونه (یک درصد) پس از سانتریفیوژ شدن، همچنان دارای کدورت بودند. تفاوت معنی داری ( 05/P<0) در میزان پروتئین، بین نمونه هایی که بعد از سانتریفیوژ شدن دارای کدورت بودند و نمونه هایی که کدورت در آنها با تیمار سرما برطرف شد، وجود دارد. بطوریکه در برخی موارد تفسیر نتیجه بعد از تیمار سرما کاملا متفاوت با تفسیر نتیجه قبل از تیمار سرما می باشد (کمترین اختلاف 05 /0 و بیشترین اختلاف 43 /0).
    نتیجه گیری
    نمونه های ادراری که جهت اندازه گیری پروتئین در نظر گرفته می شوند و پس از سانتریفیوژ نیز دارای کدورت می باشند، بایستی تحت تیمار سرما قرار گیرند و مجددا سانتریفیوژ گردند، تا عوامل مداخله کننده رسوب نمایند.
    کلیدواژگان: پروتئینوری، میزان تداخل کدورت ادرار، پروتئین ادرار 24 ساعته، تیمار، دمای سرد
|
  • Mitra Bagheri, Sahar Molzemi *, Mahbobeh Hadizadeh, Mohsen Aminian Pages 1-9
    Introduction and Aims :Diabetes is a metabolic disorder, which is characterized by hyperglycemia resulting from defects in insulin secretion and impaired pancreatic function. Regarding to the medicinal properties of amaranth, this study was conducted to investigate the effects of amaranth on skin histomorphological changes in diabetic rats.
    Materials And Methods
    In this study, 48 male Wistar rats were divided into four groups (control group, sham group, first experimental group, and second experimental group). In these rats, an injured area of 3cm2 was created on the left spine. Wound healing was evaluated macroscopically.
    Results
    Wound healing in group that became diabetes using streptozocin, showed late recovery compared to normal wound healing in normal groups and wound healing in experimental groups treated with alcohol extract of sesame was accelerated compared to control group.
    Conclusion
    Results of this study showed that alcohol extract of sesame causes accelerated skin wound healing in normal and diabetic samples.
    Keywords: wound healing, extract, sesame, rats, diabetes
  • Aref Teimouri, Bahman Rahimi Esboei *, Parisa Mousavi, Mahbubeh Taghavi Pages 10-18
    Introduction and Aims: Toxoplasmosis is a usual infection caused by the intracellular protozoan parasite Toxoplasma gondii. Primary infections during pregnancy are usually asymptomatic for the pregnant woman but can cause severe neonatal problems. This study designed to determine seroprevalence of IgG and IgM and its related factors among first trimester pregnant women referring to health centers of Razavi Khorasan Province, Iran.
    Materials And Methods
    In this cross sectional study 786 serum samples were collected from pregnant women aged from 15 to 46 years in Khorasan Razavi province, during 2013-2014. The seroprevalence IgG and IgM antibodies were measured by using of commercial kit in both urban and rural areas and data were analyzed using the SPSS v.19.
    Results
    The seroprevalence of IgG antibodies to T. gondii was 31.17% while IgM seroprevalence was 5.47% and 1.65% were positive for both IgG and IgM antibodies. The seroprevalence of T. gondii is directly proportional to the age, but inversely proportional to education and there was not any significant difference between urban and rural areas.
    Conclusion
    Sero-prevalence of T.gondii-specific antibodies is nearly high among pregnant women in Razavi-Khorasan province with a significant ratio of women at risk of T. gondii infections. Screening of T. gondii infections during antenatal care should be considered in this area as the chief strategy to diminish congenital toxoplasmosis.
    Keywords: seroprevalence, toxoplasma gondii, pregnant women
  • Mahdi Moshki, Abdoljavad Khajavi, Haydeh Hashemizadeh *, Mohammad Zarei, Sakineh Bidel Pages 19-26
    Introduction and Aims: This study was conducted to determine the demographic characteristic and patterns of drug abuse in Quchan.
    Materials And Methods
    This study was a descriptive cross sectional study of the characteristics of 753 volunteer addicts whom admitted to detox centers of Quchan during one year. The collected data was analyzed using the SPSS v.16 software.
    Results
    75% of 753 dossiers were due to men. Most of them (86.1%) were married and 32.4% were aged between 30-39 years. More than 50% of participants were illiterate and primary education that majority was self-employment. Opium sap, opium, crystal and heroin were the most commonly used addictive drugs. The main ways of consumption were fumigation (66.5%), eating (32.8%), and injection (0.26%) and snuff (0.39%). There were no cases of inhalation and drink. Opium sap and opium were the first addictive drugs that were reported by addicts. 60.2% of participants had a history of abandonment.
    Conclusion
    More research is needed to better understand the epidemiological of addictive drug users in the province and other cities.
    Keywords: Self Report, Addictive, Detoxication
  • Ebrahim Attar Sayyah *, Seyyed Alireza Hosseini Kakhk, Mohammadreza Hamedinia, Bahare Pirayesh Pages 27-36
    Introduction and Aims: Multiple Sclerosis (MS) is a chronic disease of the central nervous system that affects motor pathways, leading to muscle weakness and muscle fatigue. The purpose of the present study was to investigate the influence of 8 weeks of combined (resistance and proprioceptive neuromuscular facilitation) training on the muscle strength, the balance and functional capacity in patients with MS.
    Materials And Methods
    To this end, thirty-seven male and female subjects with Multiple Sclerosis were randomly-purposefully assigned to the experimental (N=19, Age=34.53±6.51, Weight=67.02±13.14, EDSS=2.55±1.21) and control (N=18, Age=36.78±4.93, Weight=66.92±10.13, EDSS=2.88±0.97) groups. The experimental group received a combined (resistance and proprioceptive neuromuscular facilitation) training program for 8 weeks. In the experimental group, the muscular strength, balance and functional capacity of the subjects were measured before and after the training protocol. The collected data were analyzed using paired sample T-test at α = 0.05 level of significance.
    Results
    The results of the study showed that there was a significant increase in general strength (P=0.001), upper strength (P=0.001), dominant leg balance (P=0.003), non-dominant leg balance (P=0.001) and gait endurance (P=0.001) factors, while there was observed no increase in the gait speed factor (P=0.12).
    Conclusion
    Based on the findings of the present study, a period of combined training produced a significant increase of strength, balance and distance of walking. Therefore, it is suggested that this type of training be considered as a part of the intervention in the rehabilitation program to improve the physical condition of the patients.
    Keywords: multiple sclerosis, resistance training, muscle stretching exercises
  • Abasalt Borji, Mahdiye Bayat, Fatemeh Shamsabadi, Fatemeh Amini, Mahdieh Dayyani, Hassan Mehrad Majd * Pages 37-44
    Introduction and Aims: Gastrointestinal cancers (GI) are considered as the most common cancer among men and are the second in women. The aim of this study was to evaluate the changes in crude and age specific incidence rates of gastrointestinal cancers in Neyshabur during 2006-2012.
    Materials And Methods
    In this study the recorded data of Neyshabur’s patients with cancer in the hospitals of Mashhad and Neyshabur were analyzed using Excel and SPSS v.16. Crude and age specific incidence rates were also estimated.
    Results
    ree hundred and thirty-five (42.8%) out of all 783 patients with cancer, were GI cancers. Gastric cancer showed the highest prevalence (41.8%) with the rate of 63.3 and 36.7 percent in men and women respectively. The results indicated the incidence of gastric cancer had a falling tendency.
    Conclusion
    out half of all the cancers in Neyshabur are of the GI type and their incidence rate up to 2012 showed a decreasing trend so that, this rate is higher in men and older age groups. This decline may be due to numerous reasons such as control of risk factors, failure to identify eligible patients, referring to medical centers outside the province, or an increase in mortality and etc. that needs further investigation.
    Keywords: epidemiology, gastrointestinal neoplasms, age specific incidence, Neyshabur
  • Faramarz Sardari *, Touhid Khanevari, Babak Rezaei Pages 45-55
    Introduction and Aims: This study is examining the effect of Q10 supplementation on some oxidative and anti-oxidative markers following one bout exhaustive aerobic exercise in sedentary men.
    Materials And Methods
    20 sedentary men divided in 2 homogenous groups in double blind approach: supplementation group (2.5mg/kg Q10) and placebo group. Subjects participated in Bruce test after 14 days Q10 supplementation. Blood samples were collected 4 times.
    Results
    The results show significance increase in total anti oxidative capacity following 14 days Q10 supplementation (P
    Conclusion
    It is concluded that Q10 supplementation could prevent exercise induced oxidative stress following one bout aerobic exhaustive exercise by increasing the total anti oxidative capacity in sedentary men.
    Keywords: exhaustive aerobic activity, Q10, oxidative capacity, anti oxidative capacity
  • Ali Movahedi, Ali Kavosi, Hamidreza Behnam Vashani, Gholamreza Mohammadi, Hasan Mehrad Majd, Javad Malekzadeh * Pages 56-63
    Introduction and Aims: The main cause of death in the adult population in the industrialized world is sudden cardiac arrest. The first purpose of cardiopulmonary resuscitation is return of spontaneous circulation. Post cardiopulmonary resuscitation cares are fifth stage of American Heart Association cardiopulmonary resuscitation that less take into consideration. Therefore, the present study was conducted with the aim of “24 Hour Survival Rate and it’s determinants in patients with Successful Cardiopulmonary Resuscitation in Ghaem Hospital of Mashhad”.
    Materials And Methods
    In this descriptive and analytical study, 80 cases of CPR were selected by convenience sampling in Ghaem hospital of Mashhad. After confirming of cardiac arrest by a resident physician in the wards and declaration of code 99, were performed cardiopulmonary resuscitation by CPR team. Rate of 24 hour survival was determined in patients that had return of spontaneous circulation by form the researcher’s observations. Data were collected and analyzed using of descriptive statistics (frequency, mean, standard deviation) and inferential statistics (Fishers, Chi-square, logistic regression) and SPSS software version of 16.
    Results
    Mean and standard deviation of age patients was 67.3±1.5 year. In 45 patients (56.2%), was achieved return of spontaneous circulation. The rate of 24 hour survival was in 30 patients that cardiopulmonary resuscitation on them was successful. The chi-square test, showed that is significant differences between 24 hour survival with sex and diabetes in patients (P
    Conclusion
    The rate of 24 hour survival was 66.7% in patients with a successful cardiopulmonary resuscitation. This reflects that must be considered after cardiopulmonary resuscitation cares.
    Keywords: cardiopulmonary resuscitation, 24 hour survival, return of spontaneous circulation
  • Masoud Mobini, Maryam Asghar Heydari, Mohammad Salehi *, Mahmud Gholami Pages 64-70
    Introduction and Aims: Proteinuria means the presence of an excess of serum proteins in the urine that is very important to achieve accurate and reliable results to the physicians. The aim of this study was to evaluate the interference of turbidity in the measurement of 24-hour urine protein before and after cold treatment in turbid centrifuged samples.
    Materials And Methods
    This experimental study was performed in ACECR (Academic Center for Education, Culture and Research), that was conducted on a random sample of 1000 people in 2015 March to September. The measurement of 24-hour urine protein was performed by using three chloral acetic acid method (TCA) and photometer.
    Results
    Ten samples (1%) just were turbid after centrifuge. There was a significant difference (P
    Conclusion
    In order to deposit interfering factors, the urine samples that are taken to measure protein and are turbid after centrifuge should be given cold treatment and centrifuge again.
    Keywords: proteinuria, urine turbid interference rate, 24 hour urine protein, treatment, cold temperature