فهرست مطالب

نشریه مهندسی و مدیریت کیفیت
سال پنجم شماره 3 (پاییز 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/08/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • طراحی و بکارگیری سیاست های انگیزشی در راستای ارتقای کیفیت عملکرد استراتژی های کنترل موجودی و قیمت گذاری اعضا در زنجیره های تامین تولیدی
    مهسا نوری داریان، عطا الله طالعی زاده صفحه 1
    در این تحقیق، ما درصدد طراحی سیاست های انگیزشی برای ارتقای سطح همکاری، هماهنگی و همچنین بهبود مدیریت در یک زنجیره تامین دو سطحی هستیم. در این زنجیره تامین که متشکل از یک تولیدکننده و مجموعه ایی از خرده فروشان است، دو سیاست انگیزشی بازگشت و تخفیف مقداری را برای بررسی تصمیمات کنترل موجودی اعضای زنجیره مورد مطالعه قرار می دهیم. در این پژوهش، فرض بر آن است که تقاضا قطعی و تابعی از قیمت کالا است، کمبود مجاز است، خرده فروشان بازپرسازی موجودیشان را بطور همزمان انجام می دهند و تقاضای آنها با یکدیگر متفاوت است زیرا هر یک از آنها مشتریان خاص خود را دارند. مقدار سفارش دهی خرده فروشان متغیر تصمیم مدل تحت دو سیاست مذکور هستند و ما از رویکرد استکلبرگ برای حل مدل پیشنهادی استفاده خواهیم کرد. هدف اصلی این پژوهش، طراحی و بکارگیری سیاست های انگیزشی در زنجیره های تامین تولیدی و خدماتی به منظور ارتقای سطح عملکرد و هماهنگی اعضای زنجیره و متعاقبا بهبود مدیریت زنجیره تامین است. هدف دیگر در این تحقیق، استفاده از سیاست بهینه کنترل موجودی در راستای کمینه کردن هزینه ها و بیشینه کردن سود زنجیره تامین است. در ادامه، یک نمونه مسئله برای مدل پیشنهادی ارائه شده است و در پایان به مقایسه این دو سیاست و گزینش بهترین آنها که منجر به هماهنگی بیشتر و سود بیشتر اعضای زنجیره می شود، می پردازیم.
  • ارائه روشی برای فاز دوم پایش پروفایل های فازی با استفاده از نمودار کنترلی فازی T^2 هتلینگ تعمیم یافته
    غزاله مقدم صفحه 2
    در بسیاری از فرآیندها، کیفیت محصول یا خدمت توسط رابطه خطی بین متغیر وابسته و یک یا چند متغیر مستقل توصیف می شود. این رابطه پروفایل نامیده می شود. پایش پروفایل ها، شامل دو فاز می باشد. هدف اصلی در فاز اول مدل کردن عملکرد فرآیند و برآورد پارامترهای مدل در فرآیند تحت کنترل است در حالیکه هدف در فاز دوم، کشف سریع تغییرات رخ داده در پروفایل فرآیند و علل خروج پروفایل از حالت تحت کنترل می باشد. در غالب کاربردهای عملی مشخصه کیفی محصول/ خدمت مبهم، غیر قطعی و بیانی است و نمی توان آن را به صورت دقیق بیان نمود. در این مقاله نمودار کنترلی مبتنی بر آماره فازی T^2 هتلینگ تعمیم یافته و آزمون فرض فازی جهت پایش پروفایل هایی با متغیر وابسته فازی، پیشنهاد شده است.
  • مدلسازی تخصیص افزونگی به منظور بهینه سازی قابلیت اطمینان در سیستم های پیچیده، با استفاده از الگوریتمهای VNSو SA
    عرفان زنگنه، سعید رمضانی، آیناز کفاشان صفحه 3
    یکی از موضوعات مهم در مراحل ایجاد یک سیستم، قابلیت اطمینان آن است که به خصوص در مرحله طراحی می بایست مدنظر قرار گیرد. توجه به قابلیت اطمینان و تلاش در جهت افزایش آن در زمان های بعد از طراحی سیستم کاری بس دشوار بوده و اگر عملی هم باشد، مستلزم صرف هزینه بسیار زیاد و غیرضروری است. برای افزایش قابلیت اطمینان سیستم ها دو رویکرد وجود دارد. یکی افزایش قابلیت اطمینان اجزای سیستم و دیگری استفاده از اجزای افزونه در زیرسیستم های مختلف است. در استفاده از روش افزونگی ، محدودیت هایی مانند هزینه، فضا، وزن و... وجود دارد و مسائل موجود در این بحث با پیچیدگی بسیاری همراه هستند. در این مقاله سعی شده تا با در نظر گرفتن استراتژی های افزونگی فعال و آماده بکار – سرد به طور همزمان در یک سیستم پیچیده و محدودیت بودجه و وزن، یک مدل برنامه ریزی غیرخطی عدد صحیح ارائه شود و بهینه سازی قابلیت اطمینان با استفاده از تخصیص افزونگی در این سیستم انجام پذیرد. قابلیت اطمینان کل سیستم به عنوان تابع هدف در نظر گرفته شده است. از آنجا که مسئله تخصیص افزونگی متعلق به مسائل NP-hard است، استفاده از روش های دقیق ریاضی برای حل آن غیر کارا و بسیار سخت و وقت گیر خواهد بود؛ لذا رویکرد جایگزین بکار گرفتن الگوریتم های فرا ابتکاری برای این مسئله است که در زمانی مناسب، جواب هایی معقول و نزدیک به بهینه ارائه میکنند. از طرف دیگر استفاده از چنین الگوریتمهایی بخش بزرگی از ادبیات موضوع مسئله تخصیص افزونگی را به خود اختصاص میدهد که در آن محققین سعی در توسعه روش های کارآمدتر برای حل این مسئله بکردهاند. در این مقاله، برای حل مدل پیشنهاد شده، دو الگوریتم جستجوی همسایگی متغیر و شبیه سازی تبرید ارائه شده و نتایج آنها بایکدیگر مقایسه می گردد.
  • توسعه رویکردهای ارزیابی و پیش بینی دسترس پذیری تجهیزات تعمیرپذیر مبتنی بر تکنیک شبکه عصبی مصنوعی و میانگین موزون متحرک نمایی
    رضا کامران راد صفحه 4
    حفظ و ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده در حوزه حمل و نقل عمومی همواره کانون توجه برنامه ریزان کلان شهرها است. در این مقاله با ارائه تکنیک های جدید مبتنی بر شبکه عصبی مصنوعی، یکی از مهم ترین شاخص های کیفیت خدمات عمومی با عنوان دسترس پذیری و با مطالعه موردی سیستم تهویه هوای مطبوع قطارهای جریان مستقیم شهر تهران ارزیابی شده و برای دوره های مختلف زمانی پیش بینی شده است. بدین منظور متغیرهای اساسی تاثیرگذار بر دسترس پذیری سیستم تعیین شده و داده های میدانی مربوط به هریک از این متغیرها توسط پژوهشگران جمع آوری و به عنوان داده های ورودی جهت پیش بینی در شبکه عصبی، مناسب سازی شده اند. همچنین با استفاده از رویکرد میانگین موزون متحرک نمایی مقادیر دسترس پذیری برای دوره های زمانی آتی (دوم و سوم) پیش بینی شده است. نتایج تحقیق که براساس مطالعه تطبیقی بین چهار روش مبتنی بر شبکه عصبی با درنظر گرفتن وضعیت های مختلف برای پارامترهای تاثیرگذار بر آموزش شبکه عصبی استوار است، بیانگر برتری روش رگرسیون تعمیم یافته بر سایر روش های مبتنی بر شبکه عصبی در پیش بینی میزان دسترس پذیری در این مثال واقعی بوده است. همچنین پیش بینی های حاصل از رویکرد میانگین موزون متحرک نمایی، حاکی از پیش بینی مناسب میزان دسترس پذیری برای دوره های آتی بهره برداری است.

    تاریخچه
    مقاله ای در حوزه کنترل فرآیند آماری به همراه جناب آقای دکتر امیری و خانم آتنا رحیمی ارسال گردید که اخیرا مورد پذیرش و چاپ قرار گرفت.
  • چارچوب پیشنهادی برای انتخاب بهترین تامین کننده سبز و رتبه بندی با ترکیب گسترش عملکرد کیفیت (QFD) و تحلیل پوششی داده ها (DEA) با داده های فاز
    سودابه نامدارزنگنه، زهرا پورجعفری صفحه 5
    در این مقاله به دنبال برآورد اهمیت نسبی مشخصه های ارزیابی تامین کنندگان سبز در ماتریس QFD با در نظر گرفتن نیازهای مشتریان و تعیین میزان کارایی تامین کنندگان سبز با مدل DEA هستیم. در آغاز به بررسی مرور ادبیات در زمینه QFD وDEA می پردازیم. در این پژوهش از تکنیک QFD برای لحاظ کردن نظرات مشتریان و ارتباط بین نیازهای مشتریان و مشخصه های ارزیابی تامین کنندگان سبز استفاده شده است. حدود پایین و بالا مشخصه های ارزیابی تامین کنندگان سبز از ماتریس QFD کسب شده و سپس نتایج آن در مدل DEA فازی به عنوان محدودیت به کار گرفته می شود. در این تحقیق، یک شرکت در صنعت سیمان به عنوان مورد کاوی مورد بررسی قرار گرفته است و میزان کارایی تامین-کنندگان سبز برای قطعات یدکی ماشین آلات موردنظر براساس مدل DEA فازی محاسبه و سپس تامین کنندگان رتبه بندی می شوند. همچنین برای تامین کنندگان ناکارا الگوی مرجع تعیین می شود.
  • قیمت گذاری رقابتی برای دو زنجیره ی تامین با در نظر گرفتن کیفیت محصولات
    آرمین جبارزاده، متینه زیاری، غلامرضا جلالی صفحه 6
    کیفیت محصول و در نظر داشتن شرایط رقابتی و موقعیت استراتژیک محصول در بازار نقش به سزایی در مقبول واقع شدن آن و افزایش سطح فروش و جلب رضایت مشتری دارد. به همین علت قیمت گذاری محصولات و خدمات شرکت ها و یا نهادهای دیگر به کمک هر یک از فاکتورهای اشاره شده می تواند سودآوری و حفظ بقای آن را تضمین کند. در این تحقیق با در نظر گرفتن رقابت میان زنجیره های تامین متشکل از یک تولیدکننده و یک توزیع کننده و همراه کردن فاکتورهای رقابتی تحت دو سناریوی مجزا 1-غیرهمکارانه و 2- همکارانه، مدلسازی ریاضی انجام شده و پس از حل مدل قیمت های بهینه ی خرده فروشی و سطح کیفی محصول استخراج می گردد. برای روشن شدن مفاهیم، مثال عددی و تحلیل حساسیت انجام شده و سناریوها نیز با یکدیگر مقایسه شده اند.