فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی البرز - سال پنجم شماره 2 (بهار 1395)

نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز
سال پنجم شماره 2 (بهار 1395)

  • 76 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1395/04/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • شیما رحیمی، همایون واحدی *، لطیف گچکار، سید حسین مجتهدی، معصومه سیف الهی صفحات 67-72
    زمینه و هدف
    اغلب پژوهش هایی که تاکنون در حوزه ی سبب شناسی بیماری های التهابی روده انجام شده است بر تاثیر عوامل روانشناختی از جمله فشار روانی (stress) و سبک زندگی پرتنش تاکید کرده اند. هدف از اجرای این پژوهش تعیین رابطه ی بین فشار روانی ناشی از شغل، بهداشت زندگی و زندگی شخصی و بیماری های التهابی روده در بزرگسالان مراجعه کننده به پژوهشکده ی گوارش و کبد بیمارستان دکتر شریعتی در سال 94- 1393 است.
    مواد و روش ها
    تعداد اعضای شرکت کننده در پژوهش، شامل 80 بیمار مبتلا به IBD به عنوان اعضای گروه اصلی و 80 فرد غیربیمار بزرگسال به عنوان اعضای گروه گواه می باشد. روش نمونه گیری از نوع هدف دار است و روش به کار گرفته شده در این پژوهش، تحلیلی از نوع مورد – شاهدی (case-control) است.
    یافته ها
    اختلاف دو گروه از نظر میانگین سنی با آزمون آماری t مستقل (Independent t-Test) اندازه گیری شد که (2/. = P) و از نظر توزیع جنسی بر اساس آزمون دقیق فیشر (Fishers Exact Test) ، (8/. = P) بود که به لحاظ آماری معنادار نیست. اختلاف دو گروه از نظر فشار روانی در حوزه ی زندگی شخصی که با آزمون آماری t مستقل اندازه گیری شد، (001/.>P) که به لحاظ آماری معنادار است.
    نتیجه گیری
    نتایج به دست آمده از آزمون های آماری نشان می دهند که این بیماران در حوزه ی زندگی شخصی به عنوان منبع فشار روانی که عواملی از قبیل مسایل عاطفی و روابط بین فردی با اعضای خانواده ی اولیه، همسر و فرزندان را شامل می شود، مشکلات بیشتری نسبت به افراد غیربیمار مورد بررسی در این پژوهش داشتند.
    کلیدواژگان: فشار روانی، بیماری های التهابی روده، بیماری کرون، بیماری کولیت اولسروز
  • زهرا داودی *، ریحانه عزیزی، کبری روحی گیلانی صفحات 73-77
    سابقه و هدف
    هلیکوباکترپیلوری یکی از شایع ترین عفونتهای مزمن در دنیا است. اعتقاد بر این است که دیابت قندی باعث افزایش ابتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری می شود، اما داده های مرتبط در مورد ارتباط هلیکوباکترپیلوری و میزان کنترل قند خون (HbA1c) در دیابتی ها اندک و متناقض می باشد. براین اساس مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر ریشه کنی عفونت هلیکوباکترپیلوری در کنترل قند خون بیماران دیابتی انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی، (به صورتAfter -Before )61 بیمار دیابتی تیپ II با یا بدون علایم دیس پپسی که عفونت هلیکوباکترپیلوری درآنها با روش سرولوژی IgG ضد هلیکوباکتر اثبات شد؛ تحت درمان رژیم چهار دارویی ضد هلیکوباکترپیلوری (بیسموت+ مترونیدازول + تتراسیکلین + امپرازول) قرار گرفتند. میزان HbAlc قبل از شروع درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری و 2 ماه بعد از درمان عفونت، بعد از اثبات ریشه کنی عفونت هلیکوباکترپیلوری با تست اوره تنفسی (UreaBreathTest) اندازه گیری شد و میانگین مقادیر HbAlc قبل و بعد از درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری با استفاده از نرم افزار SPSS وآزمون آماریPaired T-Test با هم مقایسه شد.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد مورد مطالعه 04/10 ±4/52 سال بود و تعداد بیماران مرد 39 نفر (9/63 درصد) وتعداد بیماران زن 22نفر (1/36 درصد) بود. متوسط مدت زمان ابتلا به دیابت در زمان تشخیص در افراد مورد مطالعه 5/5 ± 7/8 سال بود. در این تحقیق عفونت هلیکوباکترپیلوری در همه بیماران مورد مطالعه ریشه کن شد که با تست اوره تنفسی (UBT) اثبات شد. میانگین سطح HbAlc قبل از درمان 2/1 ± 6/8 بوده است که این مقدار بعد از درمان 2/1 ± 9/7 شده است که این تغییر از نظر آماری معنی دار می باشد (05/0 P<).
    نتیجه گیری
    درمطالعه ما ارتباط مثبتی بین اثر ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری و کنترل قند خون (کاهش میزان HbAlc) یافت شده است؛ ولی برای دست یابی به نتایج دقیق تر مطالعات بیشتری در بیماران دیابتی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: دیابت، هموگلوبین گلیکه HbAlc، تست سرولوژی هلیکوباکترپیلوری
  • عفت هاتف نیا *، زهره قاضی وکیلی صفحات 78-86
    زمینه و هدف
    پوکی استخوان یک بیماری متابولیک استخوان و یکی از مشکلات بهداشتی جهانی رو به رشد می باشد که به نازک وشکننده شدن استخوانها می انجامد. تخمین زده می شود که حدود دویست میلیون نفر از پوکی استخوان رنج می برند. بنا بر توصیه سازمان جهانی بهداشت فعالیت بدنی منظم در پیشگیری از آن موثر می باشد و این در حالی است که نتایج برخی از مطالعات در ایران نشان می دهد حدود 65 %از زنان شاغل فعالیت بدنی کافی ندارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با فعالیت بدنی منظم جهت پیشگیری از پوکی استخوان در کارمندان زن دانشگاه علوم پزشکی البرزبر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی طراحی و انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی با مشارکت 217 نفر کارمندان زن دانشگاه که همگی آنها به روش سرشماری و با رضایت وارد مطالعه شدند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته ایی بود که مشتمل بر سوالات دموگرافی، سوالات آگاهی و سوالات مبتنی بر سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی که مراحل روایی و پایایی را طی کرده بود. داده ها با کمک spssو یرایش 19 و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی آنالیز شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد 8/37 درصد از زنان فعالیت بدنی منظم داشتند و آزمون تی مستقل اختلاف معناداری (001/0P<) درمیانگین آگاهی و خود کارآمدی بین دو گروه زنان (با و بدون فعالیت جسمانی منظم ) نشان داد. آنالیز رگرسیون لوجستیک نشان داد که آگاهی و خودکار آمدی پبش بینی کننده رفتار فعالیت فیریکی می باشند (001/0P<). در این مطالعه بین میزان درآمد و فعالیت بدنی ارتباط معناداری (002/0P<) وجود داشت و بین سایر عوامل زمینه ایی و فعالیت بدنی چنین ارتباطی دیده نشد.
    نتیجه گیری
    با توجه به پایین بودن فعالیت بدنی منظم و با توجه به ارتباط آگاهی وخودکارآمدی با آن، ضرورت پرداختن به این امر از طریق برنامه ریزی آموزشی مبتنی بر عوامل مرتبط اولویت پیدا می کند.
    کلیدواژگان: فعالیت بدنی منظم، پوکی استخوان، الگوی اعتقاد بهداشتی، زنان شاغل
  • مرضیه داود آبادی، کوروش کبیر *، ماندانا شیرازی، صدیقه نجفی پور، عزت الله خالقی صفحات 87-94
    مقدمه
    به دلایل مختلف دانشجویان در دوره تحصیل در معرض فشار روانی و موقعیت هایی هستند که نیاز به راهنمایی دارند. برنامه های استاد مشاور در کمک به مدیریت این وضعیت موفق بوده است. این برنامه ها جزء وظایف اصلی دانشگاه است که گاه مورد کم توجهی قرار می گیرد و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می دهد. مطالعه حاضر با هدف تعیین عملکرد اساتید مشاور، در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شده است.
    روش ها
    در مطالعه مقطعی، 304 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز به صورت تصادفی وارد مطالعه شدند. پرسشنامه پژوهشگر ساخته پس از تایید روایی و پایایی آن، به کار گرفته شد. در تحلیل داده ها از آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و کای اسکویر استفاده شد.
    نتایج
    میانگین نمره عملکرد اساتید مشاور53/78 با انحراف معیار 54/22 بود که در حد متوسط ارزیابی می شود. عملکرد اساتید مشاور در رشته های متفاوت دارای اختلاف معنا دار بود. بین میانگین نمره عملکرد بر حسب جنسیت اساتید، جنسیت دانشجو اختلاف معنادار دیده نشد. عملکرد اساتید مشاور هم جنس با دانشجو در مقایسه با موارد غیرهمجنس به صورت معنادار بالاتر بود(042/0p<). 6/52% از وجود برنامه استاد مشاور در دانشگاه، رضایت داشتند. گروه هایی که تعداد دفعات مراجعه بیشتری داشتند، فراوانی رضایت از وجود برنامه استاد مشاور بالاتر(001/0p<) ولی میانگین نمره عملکرد اساتید مشاور پایین تر(001/0p< )بود.
    نتیجه گیری
    لازم است موانع اجرای مناسب برنامه استاد مشاور مشخص و برطرف گردد. تدابیر و مشوق های لازم برای اختصاص زمان کافی از سوی اساتید و نیز راهکارهای مشارکت بیشتر دانشجویان در انتخاب استاد راهنما، امکان هم جنس بودن استاد مشاور و دانشجو و استفاده از دانشجوی سال بالایی در کنار استاد مشاور باید در نظر گرفته شود. انجام بررسی عملکرد برنامه با ابزاری استاندارد و یکسان، توسط وزارت بهداشت در دانشگاه های تابعه لازم است.
    کلیدواژگان: استاد مشاور، افت تحصیلی، عملکرد، دانشجو
  • رستم حیدرتبار، عفت هاتف نیا*، انوشیروان کاظم نژاد صفحات 95-102
    زمینه و هدف
    خوددرمانی یکی از مشکلات اجتماعی بهداشتی و اقتصادی جوامع مختلف از جمله ایران با میزان 3/83% می باشد. در این میان توجه به خود درمانی در مادرانی که مراقبت از کودکان را به عهده دارند از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی آگاهی و عوامل مرتبط با انجام رفتار خوددرمانی مادران دارای کودک زیر دو سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان فیروزکوه بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی و جمعیت مورد مطالعه مادران دارای کودک زیر دو سال می باشند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده و در بین مادرانی که به مراکز بهداشتی فیروز کوه مراجعه کردند،انجام گرفت . ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه طراحی شده بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی بود که مراحل روایی و پایایی خود را طی کرده بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی انجام گرفت.
    یافته ها[c1] : یافته های پژوهش نشان داد که 5/54 درصد مادران رفتار خوددرمانی را انجام داده بودند و بین آگاهی، حساسیت و خودکارآمدی با رفتار خوددرمانی رابطه منفی و معناداری و بین موانع درک شده با رفتار خوددرمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .همچنین تفاوت معناداری بین میانگین آگاهی، حساسیت، شدت، موانع درک شده و خودکارآمدی مادران با و بدون رفتار خوددرمانی وجود داشت (05/0P <).
    نتیجه گیری
    مدل اعتقاد بهداشتی کارایی قابل قبولی در تعیین عوامل مرتبط با رفتار خود درمانی دارد ومی توان نتیجه گرفت هر زمان مادران دارای کودک زیر دوسال دانش کافی در خصوص مصرف صحیح دارو داشته و کودک خود را در معرض آسیب های خوددرمانی احساس کنند و این آسیب را جدی بگیرند و همچنین از موانع کمتری و خود کارآمدی کافی در استفاده صحیح از دارو برخوردار باشند ،رفتار خود درمانی در آنها کاهش پیدا خواهد کرد.
    کلیدواژگان: مدل اعتقاد بهداشتی، مادران دارای کودک زیر دو سال، رفتار خوددرمانی
  • داوود مقدم نیا، مختار مختاری *، سعید خاتم ساز صفحات 103-110
    زمینه
    تیواستامید باعث ایجاد اختلال در عملکرد لیپیدی می گردد. مطالعه موجود اثر حفاظتی مکمل امگا3 روغن ماهی بر اختلال در عملکرد لیپیدی القا شده توسط تیواستامید را در موش صحرایی نر بررسی کند.
    موادو روش ها
    42 سر موش صحرایی نربه 6گروه تقسیم شدند . گروه کنترل، گروه شاهد:حیوانات این گروه 0/4mlروغن زیتون به عنوان حلال مکمل امگا3 روغن ماهی بصورت دهانی طی 3ماه دریافت کردند. گروه تیواستامید: حیوانات این گروه150mg/kg تیواستامید یکبار بصورت درون صفاقی طی 3ماه دریافت کردند. گروه های تجربی 3و2و1: حیوانات این گروه ها100،200،300mg/kgمکمل امگا3روغن ماهی بصورت دهانی طی 3ماه و150mg/kg تیواستامید یکبار بصورت درون صفاقی طی 3ماه دریافت کردند. از همه حیوانات بعد از 3ماه خونگیری به عمل آمدو برای اندازه گیری سطوح سرمی کلسترول توتال، کلسترول LDL، کلسترول HDL، تری گلیسرید وگلوکز به روش آنزماتیک تست شدند.
    یافته ها
    پیش درمانی با 300mg/kg مکمل امگا3روغن ماهی سطح سرمی کلسترول توتال را در مقایسه با گروه دریافت کننده تیواستامید بطورمعنی داری کاهش داد. پیش درمانی با مکمل امگا3روغن ماهی در تمام دوزها سطحFBS سرم رادرمقایسه باگروه دریافت کننده تیواستامید افزایش داد ولی معنی دارنبود. پیش درمانی با مکمل امگا3روغن ماهی در تمام دوزها سطوح سرمی کلسترولLDLوHDLوتری گلیسریدرا درمقایسه با گروه دریافت کننده تیواستامید بطور معنی داری تغییر نداد ( p≤0. 05).
    نتیجه گیری
    بنابراین نتایج این مطالعه تاثیرحفاظتی مکمل امگا3روغن ماهی بر اختلال در عملکرد لیپیدی القا شده توسط تیواستامید در موش صحرایی نر را نشان داد. اثرات محافظتی مکمل امگا3روغن ماهی می تواند مربوط به اثرات آنتی اکسیدانتی اشان باشد.
    کلیدواژگان: مکمل امگا3 روغن ماهی، تیواستامید، عملکرد لیپیدی، موش صحرایی نر
  • سیدمحمدباقر اخوی راد *، هومان کاظمی صفحات 111-122
    مقدمه
    عوامل متعددی با مصرف بیش از حد آنتی بیوتیکها در مادران کودکان کمتر از 7 سال همراه هستند. در این مطالعه سطوح آگاهی، نگرش و عملکرد مادران از مصرف آنتی بیوتیک در کودکان کمتر از 7 سال ارزیابی و فاکتورهای استفاده نادرست آنها تعیین شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، 255 مادر دارای کودک زیر 7 سال در سالهای 93-92 وارد مطالعه شدند. اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه از قبل ساخته شده آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در مورد مصرف آنتی بیوتیک در کودکان کمتر از 7 سال توسط آنها تکمیل شد. سپس اطلاعات بدست آمده وارد نرم افزار آماری V.19 SPSS گردید و از نظر آماری 05/0>p معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    سطح آگاهی مادران در 57 نفر (4/22%) ضعیف، 144 نفر (4/56%) متوسط و 54 نفر (2/21%) خوب بود. سطح نگرش مادران در 30 نفر (7/11%) ضعیف، 159 نفر (5/62%) متوسط و 66 نفر (8/25%) خوب بود و سطح عملکرد مادران در 48 نفر (9/18%) ضعیف، 129 نفر (5/50%) متوسط و 78 نفر (6/30%) خوب بود. مادران شاغل و مادران با سابقه بستری کودک بطور معنی داری از سطح آگاهی، نگرش و عملکرد بالاتری برخوردار بودند.
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد، برای ایجاد مداخلات آموزشی موفق، دانستن فاکتورهایی که موجب استفاده نادرست آنتی بیوتیک وافزایش سطح آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در کودکان کمتر از 7 سال می شود، ضروری است.
    کلیدواژگان: آگاهی نگرش، عملکرد، مصرف آنتی بیوتیک
  • قاسمعلی خراسانی، داریوش ناظمی سلمان *، علی عطری، کوروش قنبرزاده، ناصر رحمان پناه صفحات 123-128
    مقدمه
    در جراحی ترمیمی و پلاستیک برای ترمیم نقایص مادرزادی و اکتسابی بطور شایع از فلاپ پوستی استفاده می شود. شایعترین عارضه پس از جراحی فلاپ نکروز ناشی از خونرسانی ناکافی به فلاپ می باشد.در این مطالعه تاثیر محلول پرده آمنیوتیک در ترمیم پوست دورسال رت به عنوان مدل ایسکمیک فلاپ ارزیابی شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی 20 عدد موش رت ویستار با وزن 350 تا 400 گرم وارد مطالعه شدند. در تمام موشها فلاپ پوستی دورسال با ضخامت کامل به ابعاد 3 در 10 سانتی متر تهیه شد. موشها بطور کاملا تصادفی به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. سپس در گروه کنترل به 10 نقطه از پیش مشخص شده با فواصل مساوی در روی فلاپ، در فضای ساب درمال مقدار 1/0 میلی لیتر نرمال سالین به هر نقطه (جمعا 1 میلی لیتر نرمال سالین) تزریق شد. در گروه تجربی به همین نقاط مقدار 1/0 میلی لیتر از محلول پرده آمینوتیک تزریق شد. 7 روز پس از تزریق فلاپهای پوستی از نظر بروز نکروز و نمای هیستولوژی بررسی شدند.
    یافته ها
    در گروه تزریق محلول پرده آمنیوتیک سطح نکروز فلاپ کاهش معنی داری را نشان داد (032/0=p) و سطح بقای (زنده) فلاپ افزایش معنی داری را نشان داد (036/0=p). آنالیز هیستولوژی فرآیند ترمیم بین دو گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد (05/0
    نتیجه گیری
    بنظر می رسد، تزریق محلول پرده آمنیوتیک روشی موثر و ایمن است که باعث بهبود بقای فلاپ پوستی ایسکمیک در مدل حیوانی رت می شود.
    کلیدواژگان: فلاپ پوستی ایسکمیک، محلول پرده آمنیوتیک، بقاء، نکروز
|
  • Sh. Rahimi, H. Vahedi*, L. Gachkar, S. H. Mojtahedi, M. Seyfollahi Pages 67-72
    Background
    Several psychological factors known to be involved in Inflammatory Bowl Diseases (IBD) pathology including stress and stressful life style.The aim of this study was to determine the association between The stress due to job, life health and family in adult diagnosed with IBD referred to Gastroenterology and Hepatology Center, Shariati Hospital in 2014-2015.
    Methods
    In a case-control analytical research,using Targeted sampling method, eighty individuals as experimental group and eighty individuals as control group participated.
    Results
    Findings demonstrated the two groups difference regarding means of age, based on Independent-Test (P=0.2) and the difference regarding gender distribution, based on Fishers Exact Test (P= 0.8) were not significant. The two groups difference regarding family stress measured by Independent T -Test, was significant (P 0
    Conclusion
    Findings showed that these patients had more problems in private life regions like emotional conflicts and relationship with spouse and children than non-patient people.
    Keywords: Inflammatory Bowl Diseases, stress, Crohn\'s disease, Ulcerative colitis disease
  • Z. Davoudi*, R. Azizi, K. Rouhi Gilani Pages 73-77
    Background
    Helicobacter pylori (H.Pylori) are a most common infection throughout the world. A high prevalence of H.Pylori infection has recently been reported in diabetic patients; but data on relation between H.Pylori and glycemic control (HbA1C level) are not enough and are controversial. This study aimed to investigate this relation in diabetic patients referred to endocrine clinics of Shaheed Labafinegad and Shohada Tajrish hospitals between years of 1386-87.
    Materials And Methods
    This is an experimental (before-after) study, it was done on 61 type II DM patients with or without dyspepsia symptoms that HP Infection identified by serologic test (IgG Anti H. Pylori) and then all patients were treated with Quadriple therapy (Bismuth, Metronidazole, Tetracycline, Omeperazole). HbA1C was measured before eradication H.Pylori and 2month after eradication H.Pylori. Eradication of H.Pylori infection was documented by UBT (Urea Breath test). Mean of HbA1C level before and after H.Pylori eradication was compared by SPSS and paired T Test.
    Results
    In this study mean age was 52.4 ± 10.04 years. The number of male was 39 (63.9%) and female was 22(36.1%) duration of diabetes was 8.7 ± 5.5 years. H.Pylori infection was eradicated in all of the patients (100%). Mean of HbA1C level before eradication was 8.6 ± 1.2 and after eradication was 7.9 ± 1.2; and their difference was 0.7 that is statistically were significant (p
    Conclusion
    According to this study, possible influence of H.Pylori eradication on glycemic control in diabetic patients (reduction in HbA1C); it is recommended to more studies about screening diabetic patients to identify and eradication H.Pylori infection to assess better glycemic control.
    Keywords: Diabetes mellitus, Glycated hemoglobin (HbA1C), Serology test for H.Pylori infection
  • E. Hatefnia*, Z. Ghazivakili Pages 78-86
    Background
    Osteoporosis is a metabolic bone disease and a growing global health problem that causes bones to thin and fragile. It is estimated that about two million people suffer from osteoporosis. According to the World Health Organization recommends regular physical activity is effective in preventing and while the results of some studies show about 65% of working women in Iran; do not get enough physical activity. This study aimed to determine factors associated with regular physical activity behavior for the prevention of osteoporosis in female employees Alborz University of Medical Sciences and was designed by HBM
    Methods
    This study is a cross-sectional study involving 217 female university employees, all of whom were studied with the consent of the census. Tools for data collection questionnaire that included demographic questions, knowledge and questions based on health belief model structures that had done Validity and reliability. Data were analyzed using spss Edition19 and descriptive analytical statistics tests.
    Findings: The results show that regular physical activity was 37/8%. Idependent t-test showed a significant difference (P
    Conclusion
    According to lack of regular physical activity and considering the relationship between knowledge and self-efficacy with physical activity, the need to addressing this issue through educational programming based on related factors.
    Keywords: Health Belief Model, Osteoporosis, Regular physical activity, University of female employees
  • M. Davoodabadi, K. Kabir*, M. Shirazi, S. Najafipoor, E. Khalegi Pages 87-94
    Background
    students are exposed to stress for many reasons and there are situations which they need guidance. Mentorship programs have been successful in managing these situations. These programs are one of the main university tasks, which sometimes get less attention which affects its performance. The study aim is to determine the mentor's performance from students view in Alborz University of medical sciences.
    Methods
    In a cross-sectional design, 304 students randomly entered to the study. A self administrated questionnaire were used after reliability and validity been confirmed. Independent-T Test, one way ANOVA and bonferroni post hoc, and Chi-square tests were used for data analysis.
    Results
    Mean performance score was 78.53(±22.54) which assumed as to be moderate performance. The score was different between different fields of study (P
    Conclusion
    It is necessary to identify and resolve barriers of proper mentorship program running. Measures and incentives to make mentors put sufficient time and also strategies to increase student's participation in selecting their mentors, the professor, students and mentors having, using of higher grade students to help new students under supervision of mentor must be considered. It is needed to survey program performance in medical universities by the Ministry of Health using a similar and standard instrument.
    Keywords: Mentors, Underachievement, Performance, Students
  • R. Heydaratabar, E. Hatefnia*, A. Kazem Nezhad Pages 95-102
    Background
    Self-medication is as a social economic hygienic inVarious communities, including Iran, with 83/3 percent.
    The attention to self-medicate in women who take care of children is great importance . This study aimed to assess the knowledge and factors associated with Self Medication behavior of mothers of children under two years have referred to health centers Firoozkooh citybased on the health belief model
    Methods
    This study is a descriptive - analytical study that done On mothers with children under two years of age. Sampling was randomly among mothers who were referred to health centers city Firoozkooh. Data were collected by self designed questionnaire based on HBM that process had passed their validity and reliability. Data analysis using SPSS version 16 and descriptive statistics and analysis.
    Results
    The findings showed that54/4% of mothers had done self-medication behavior and there was a significant negative relationship between knowledge, perceived susceptibility and self-efficacy with self-medication behavior and a significant positive relationship Between perceived barriers with self-medication also Also there was a significant differences between mean knowledge, perceived susceptibility, severity, perceived barriers and self-efficacy in mothers with and without self-medication behavior(P
    Conclusion
    HBM has acceptable performance for determine the factors associated in self-medication behavior It can be concluded any time mothers with children under two years have sufficient knowledge about the correct consumption of drugs and perceivedthhat their child is susceptible to damage their own behavior And taken seriously damage As well as have enough from lower barriers and self-efficacy in correct use of medication will be reduced self-medication behavior in them.
    Keywords: Knowledge, Health belief model, Self, medication, Mothers with children less than two years
  • D. Moghadamnia, M. Mokhtari*, S. Khatamsaz Pages 103-110
    Background
    Thioacetamide causes disorder of lipid function . The present study was done to evaluate the protect effects omega3 fish oil supplements on disorder of lipid function induced by thioacetamide in male rats.
    Material and
    Methods
    42 male rats were divided into 6 groups: Control group, Sham group . Animals of this group received 0/4ml olive oil as a solvent omega3 fish oil supplements orally per day for 3 months. Thioacetamide group. Animals of this group received150 mg/kg of TAA intraperitonealy in a single dose for 3 months. Experimental groups 1,2 and 3. Animals of this groups received 100,200 and 300 mg/kg of omega3 fish oil supplements orally per day for 3 months and 150 mg/kg of TAA intraperitonealy in a single dose for 3months. All animals bled after 3 months. The provided blood samples were tested for total cholesterol, LDL and HDL cholesterol, triglyceride and glucose serum levels by enzymatic methods.
    Results
    Pretreatment with 300 mg/kg of omega3 fish oil supplements significant reduced the serum level of total cholesterol comparing with thioacetamide group. Pretreatment with the omega3 fish oil supplements all doses increased the serum level of glucose comparing with thioacetamide group but there was no significant difference. Pretreatment with the omega3 fish oil supplements at all doses showed no significant difference in serum levels of LDL, HDL cholesterol and triglyceride comparing with thioacetamide group.
    Conclusion
    Therefore, the result show that the protective effects of omega3 fish oil supplements on disorder of lipid function induced by thioacetamide in male rats. The protective effects of omega3 fish oil supplements can be due to their antioxidant effects.
    Keywords: Omega3 Fish Oil Supplements, Thioacetamide, Lipid Function, Glucose, Male Rat
  • Pages 111-122
    Bachground: Many factors are obviously associated with the overuse of antibiotics at mother's children less than 7 aged. In this study we assess the levels of knowledge,Attitude and practice of mothers about antibiotics use in children less than 7 aged, as well as to identify the contributing factors for inappropriate use.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study included, 255 mothers with children less than 7 aged between 2012-2014 They provided their demographic characteristics and completed a artificial questionnaire in regards to their knowledge ,attitudes and practice about antibiotics use in children less than 7 aged. Data were recorded with SPSS software for Windows V. 19 and P
    Results
    The knowledge levels of mothers were 57 (22.4%) poor, 144 (56.4%) moderate, 54 (21.2%) good, attitudes levels were 30 (11.7%) poor, 159 (62.5%) moderate, 66 (25.8%) good and practice levels, 48 (18.9%) poor, 129 (50.5%) moderate and 78 (30.6%) good. Employment mothers and mothers with history of hospitalization in her child had significantly higher knowledge ,attitudes and practice levels (p
    Conclusion
    It seems that, To develop successful educational interventions, it is nessecery to understand the factors causing inapproprate use of antibiotic and increasing of Knowledge, Attitude and Practices of the Mothers for children less than 7 years.
    Keywords: Antibiotic use, Attitudes, Knowledge, Practice
  • Pages 123-128
    Bachground: Surgical skin flaps are frequently used in plastic and reconstructive surgery to repair acquired or congenital defects. Necrosis is a common complication associated with these flaps postoperatively as a result of inadequate blood supply. This study was designed to evaluate the effectiveness of amniotic membrane homogenate in healing the dorsal skin of the rat as an ischemic flap model.
    Materials And Methods
    In this experimental study, twenty male Wistar rats weighing between 350 and 400 g were used in the study. For all rats 3*10 cm, full-thickness, caudally based pattern dorsal skin flaps were elevated. The rats were randomized into 2 groups: control (I) and experimental (II). Then in 10 point,0.1 mL amniotic membrane homogenate was injected with with equal interval in experimental group and normal salin administered in control group. Seven days later all skin flaps were examined mechanically (necrosis) and histologically.
    Results
    Tissue flap necrosis showed significantly reduced in amniotic membrane homogenate group (p=0.032), and tissue flap survival showed significantly increased in amniotic membrane homogenate group (p=0.036). There were no significant differences in the histology analysis heling proccess between two groups (p>0.05).
    Conclusion
    It seems that, the administration of amniotic membrane homogenate is an effective and safe method that improves the survival of ischemic skin flaps in a rat model.
    Keywords: Ischemic skin flaps, Amniotic membrane homogenate, Survival, Necrosis