فهرست مطالب

آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران - سال سی و هفتم شماره 1 (پیاپی 89، بهار 1394)

فصلنامه آنستزیولوژی و مراقبتهای ویژه ایران
سال سی و هفتم شماره 1 (پیاپی 89، بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/03/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • صفحات 2-3
    اکنون بیش از 18 ماه از اجراء طرح تحول نظام سلامت می گذرد، طرحی که اجرایش از 15 اردی بهشت سال 93 توسط وزیر بهداشت به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد تا تحولی را در نظام سلامت ایجاد کنند؛ تحولی که به شدت به آن احساس نیاز می شد و به گفته بسیاری از کارشناسان، نظام سلامت به یک جراحی بزرگ نیاز داشت تا از سقوط اسفبار بیمارستان های ورشکسته دولتی جلوگیری کند؛ طرحی که با روی کار آمدن دولت یازدهم با هدف تغییر شرایط درمانی کشور و با شعار توسعه عدالت درمانی و دسترسی بیشتر مردم به خدمات سلامت در کشور با هشت هدف شروع گردید اما امروز و در این مقطع زمانی بهتر می توان این طرح را ارزیابی و تحلیل کرد چرا که نقاط ضعف این طرح آشکار شده و تحول در این طرح گریزناپذیر .است. در این مقاله اجمالا به برخی از نقاط ضعف و مشکلات برملا شده این طرح اشاره می کنیم.
  • مقاله اصیل
  • حمید خسروضمیری، محمدرضا درودیان*، بهاره میرزایی، اعظم دهقانی صفحات 4-10
    مقدمه
    گلودرد از عوارض شایع و آزارنده پس از بیهوشی عمومی است. هدف از این مطالعه مقایسه میزان فراوانی و شدت گلودرد بعد از عمل با استفاده از اسپری بکلومتازون و اسپری فلوتیکازون به روی کاف لوله تراشه است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی دوسوکور بر روی 90 بیمار کاندید بیهوشی عمومی همراه لوله گذاری تراشه صورت گرفت .بیماران به صورت تصادفی به 3 گروه 30 نفری تقسیم شدند. به یک گروه بر روی کاف لوله تراشه آنها قبل از لوله گذاری اسپری بکلومتازون به میزان 200 میکروگرم، گروه دیگر اسپری فلوتیکازون به میزان 200 میکروگرم و در گروه شاهد نرمال سالین زده شد. سپس وجود و شدت گلودرد با معیار VAS، 1 ساعت و 24 ساعت بعد از عمل بررسی گردید. نتایج با آزمون آماری کروسکال - والیس و کای دو مورد ارزیابی آماری قرار گرفتند.
    یافته ها
    فراوانی گلودرد در گروهی که اسپری فلوتیکازون استفاده شده و سپس در گروه اسپری بکلومتازون کمتر از گروه نرمال سالین بود. همچنین میانگین شدت درد در 1 ساعت و 24 ساعت بعد از عمل نیز گروه اسپری بکلومتازون و اسپری فلوتیکازون کمتر از گروه نرمال سالین بود. اما از نظر آماری تفاوت معناداری در مورد شدت درد و فراوانی گلودرد بین گروه ها دیده نشد. (05/0p<)
    نتیجه گیری
    تجویز اسپری بکلومتازون و اسپری فلوتیکازون به روی کاف لوله تراشه تاثیر معنی داری بر کاهش فراوانی مطلق بروز گلودرد و شدت گلودرد پس از لوله گذاری داخل نای ندارد.
    کلیدواژگان: گلودرد، اسپری بکلومتازون، اسپری فلوتیکازون
  • حکیمه حسین رضایی، سکینه سبزواری، رحیم شرفخانی، زهرا گلزاری* صفحات 11-19
    مقدمه
    ساکشن تراشه روشی است برای خارج سازی ترشحات از مجاری هوایی در بیمارانی که به هر علت قادر به انجام ارادی آن نیستند و دارای راه هوایی مصنوعی هستند. ساکشن به فراوانی در بخش های مراقبت ویژه انجام می شود و چنانچه به طریق اصولی و صحیح انجام نگیرد می تواند عوارض بسیاری را به همراه داشته باشد. هدف از این مطالعه بررسی عملکرد پرستاران بر اساس استاندارد ساکشن لوله تراشه و لوله تراکئوستومی در بخش های ویژه در راستای بهبود عملکرد پرستاران و کاهش عوارض ناشی از ساکشن است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی که به روش مشاهده ای انجام شد عملکرد ساکشن لوله تراشه و تراکئوستومی در 136 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه با استفاده از چک لیست مشتمل بر 25 گویه توسط پژوهشگر تحت مشاهده مستقیم قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های مرکزی و آزمون تی مستقل، آزمون کای دو و با استفاده از نرم افزارspss نسخه 21 انجام شد.
    یافته ها
    نتیجه مطالعه نشان داد که کیفیت عملکرد پرستاران به میزان 2/19٪ ضعیف، 4/65٪ متوسط و 4/15٪ خوب بود و هیچ کدام از پرستاران عملکرد عالی یا بسیار بد نداشتند. میانگین نمره عملکرد در ساکشن لوله تراکئوستومی و ساکشن لوله تراشه تفاوت چندانی نداشت و نمره عملکرد در دو نوع ساکشن لوله تراشه و تراکئوستومی اختلاف آماری معنی داری ندارد (05/0p>). در زمینه ارتباط عملکرد پرستاران با بعضی از ویژگی های دموگرافیک ارتباط معنی دار آماری در مواردی چون میزان تحصیلات و آموزش قبلی مشاهده شد (05/0p>) اما با جنس، سن و سابقه کار ارتباطی مشاهده نشد (05/0p>).
    نتیجه
    بر اساس یافته های مطالعه عملکرد پرسنل پرستاری در زمینه ساکشن استاندارد لوله تراشه و تراکئوستومی در بخش های مراقبت ویژه در حد متوسط است اما به دلیل عدم رعایت برخی از استانداردهای ساکشن لوله تراشه و تراکئوستومی نیاز به نظارت بیشتر در عملکرد آنان ضروری به نظر می رسد و این مساله اهمیت نیاز به شناسایی علل و حذف آنها برای جلوگیری از عوارض را نشان می دهد.
    کلیدواژگان: عملکرد پرستاران، ساکشن، لوله تراشه، لوله تراکئوستومی، بخش مراقب ویژه
  • امید مرادی مقدم*، محمد نیاکان لاهیجی، ولی الله حسنی، فرید کاظمی گزیک، احسان فرازی صفحات 20-30
    زمینه و هدف
    اطلاعات قطعی در موردکارآیی و تاثیر BIS برای استفاده روتین در بخش مراقبت های ویژه وجود ندارد. یک راه ارزیابی سودمندی پایش BIS در بخش مراقبت های ویژه ارزیابی همخوانی آن با معیارهای معمول پیش آگهی بیماران (APACHE II) و SOFA Score) و همچنین صدمات پاتوژنیک مختلف با پیش آگهی های متفاوت است. لذا هدف این مطالعه بررسی همخوانی BIS با معیارهای تعیین پیش آگهی APACHE IIو SOFA Score در بیماران لوله گذاری شده با صدمات پاتوژنیک مختلف سر ناشی از ضربه حاد به سر بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص)
    مواد و روش ها
    تعداد 30 بیمار بالای 15 سال، دچار ضربه به سر، لوله گذاری شده و بستری در واحد مراقبت های ویژه پس از تعیین معیارهای ورود و خروج، در این مطالعه مقطعی شرکت داده شدند. بیماران در 3 روز ابتدای بستری هر روز به مدت 6 ساعت هر ساعت مورد ارزیابی با BIS قرار گرفتند. APACHE II بیماران در زمان بستری و SOFA Score روزانه بیماران در 3 روز اول ثبت گردید. تشخیص نوع و محل ضایعه سر بر اساس سی تی اسکن انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای آماری صورت گرفت. P-value زیر 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    نه در مورد آپاچی و نه در مورد SOFA ارتباطی با میانگین BIS هر روزه بیماران و نیز BIS مجموع و نیز ارتباط نقطه ای وجود ندارد.میانگین اعداد BIS در روزهای دوم و سوم در نوع ضایعات مختلف (له شدگی نسج مغز، خونریزی زیر سخت شامه،...) با هم اختلاف معنی داری دارد.
    نتیجه گیری
    در بیماران ضربه حاد سربستری در بخش مراقبت های ویژه، BIS احتمالا همخوانی قابل قبولی با معیارهای پیش آگهی بیماران (APACHE II وSOFA Score) ندارد. انواع مختلف صدمات ایجاد شده در سر در اثر وارد آمدن حاد ضربه که به نسبت یکدیگر اغلب پیش آگهی متفاوتی دارند، احتمالا محدوده های اعداد BIS متفاوتی دارند.
    کلیدواژگان: واحد مراقبت های ویژه، ضربه سر، Bispectral Index، APACHE II، SOFA Score
  • سیده صغری طاهر هریکندیی، عصمت نوحی، حکیمه حسین رضایی* صفحات 31-36
    مقدمه
    مهارکننده های فیزیکی، به طور شایع در بخش های مختلف بیمارستانی به ویژه در بخش های ویژه برای اطمینان از ایمنی و کنترل بی قراری بیمار و پیشگیری از جابجایی تجهیزات طبی متصل به بیمار استفاده می شوند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر اجراء برنامه آموزشی بر دانش و عملکرد پرسنل بخش های مراقبت ویژه در زمینه استفاده از مهارکننده های فیزیکی است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مداخله نیمه تجربی است که بر روی پرسنل شاغل در بخش های مراقبت ویژه ترومای شهر کرمان در سال 1393 انجام شد. نمونه های مورد مطالعه به صورت تصادفی به 2 گروه مداخله و کنترل تقسیم شده و در هر گروه 35 پرسنل قرار گرفت. ابزارهای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه های ویژگی های دموگرافیک، سنجش دانش و سنجش عملکرد پرسنل در زمینه مهار کننده های فیزیکی است که یک بار قبل از برگزاری برنامه آموزشی توسط همه اعضاء نمونه تکمیل شد. سپس برنامه آموزشی در زمینه کاربرد مهار کننده های فیزیکی برای گروه مداخله ارائه شد و 2 هفته بعد مجددا همان پرسشنامه ها توسط گروه مداخله پاسخ داده شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 18 و با استفاده از آزمون های تی زوج، تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان می دهد که پس از اجراء برنامه آموزشی بهبود معناداری در نمرات دانش (001/0p<) و عملکرد خوداظهاری (001/0p<) گروه مداخله در زمینه استفاده از مهارکننده های فیزیکی ایجاد شد.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته ها نشان دهنده سطحی از دانش و عملکرد پرسنل در زمینه کاربرد مهارکننده های فیزیکی است که نیاز به اجراء برنامه آموزشی را آشکار ساخته و برگزاری چنین برنامه هایی می تواند موجب بهبود قابل توجه دانش و عملکرد پرسنل گردد.
    کلیدواژگان: آموزش، بخش مراقبت های ویژه، مهارکننده های فیزیکی
  • محمد حسینی، جمیله رمضانی صفحات 37-44
    مقدمه
    سوفا از رایج ترین و معتبرترین سیستم های نمره دهی عمومی شدت بیماری در دنیا است. مطالعات بررسی عملکرد این مدل در کشور محدود است. در این مطالعه این مدل در بخش های آی سی یو بالغین بجنورد مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در یک مطالعه طولی آینده نگر با نمونه گیری مبتنی بر هدف، 300 بیمار پذیرش شده در دو بخش آی سی یو جراحی و آی سی یو داخلی وارد مطالعه شدند. با استفاده از فرم SOFA و برگه مشخصات دموگرافیک، اطلاعات مربوط به هر بیمار جمع آوری شد. به کمک نرم افزار آماری SPSS ورژن 22، با تست های رگرسیون لجستیک، هاسمر لمشو و سطح زیر منحنی ROC، آنالیز آماری داده ها صورت گرفت (فاصله اطمینان 95٪).
    نتایج
    نمرات SOFA در گروه نجات یافته و فوت شده به طور معنی دار متفاوت بود (P=0/001). قدرت تمیز SOFA ضعیف (سطح زیر منحنی ROC= 036/0±4/63٪) بود و کالیبراسیون در سطح مناسبی قرار داشت (x2=11/018، p=0/051).
    نتیجه گیری
    سیستم نمره دهی SOFA، دقت پیشگویی مناسبی برای نتایج آی سی یو جراحی و آی سی یو داخلی نشان داد و به علت کالیبراسیون مناسب، ساده بودن و سهولت اندازه گیری در این بیماران انتخاب مناسبی است.
    کلیدواژگان: سوفا، نجات یافته، فوت شده، آی سی یو جراحی، آی سی یو داخلی
  • الهام سپهوند، مریم میرزایی*، رباب صحاف صفحات 45-51
    مقدمه
    خواب یک نیاز اصلی و اساسی برای بهبود و بقاء بیماران بستری در بخش های ویژه است. اختلال در الگوی خواب در بیماران قلبی بستری، ممکن است باعث تغییرات فیزیولوژیکی طی خواب شود و اثرات منفی روی سلامت بیمار داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اختلال خواب در بیماران با سندرم کرونری حاد بستری در بخش ویژه قلب با پرسشنامه اختصاصی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    طی یک مطالعه توصیفی تحلیلی تعداد 220 بیمار مبتلا به سندرم کرونری حاد بستری در بخش مراقبت ویژه بیمارستان امام علی کرمانشاه در سال 1391 به روش نمونه گیری تصادفی وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته دو بخشی حاوی 25 سوال بود که روایی و پایایی آن به تایید رسیده بود. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS v.20 و آمار توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    در کل 81% از بیماران درجاتی از اختلال خواب را گزارش کردند. در 9/50% اختلال خواب ضعیف، 5/39% اختلال خواب متوسط ودر 5/0% از نمونه ها اختلال خواب شدید مشاهده شد و در 9% از نمونه ها هیچ گونه اختلالی مشاهده نشد. از میان ابعاد شش گانه پرسشنامه بیشترین مشکل در بعد اختلال در شروع و تداوم خواب مشاهده شد (5/5±4/16).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به درصد بالای اختلال خواب در بیماران کرونری در این مطالعه، بررسی جامع و کامل از بیمار و تدوین برنامه مراقبتی و اقدامات پرستاری طرح ریزی شده برای بهبود وضعیت خواب بیماران بستری ضروری می نماید.
    کلیدواژگان: اختلال خواب، سندرم کرونری حاد، بخش مراقبت های ویژه قلبی
  • رضا آخوندزاده، سیدمحمدمهدی اصلانی*، سلمان وجدانی، سارا حجتی صفحات 52-57
    هدف
    انجام آزمایش های روتین سود چندانی در روند درمان و میزان عوارض بعد از عمل بیماران به ویژه در جراحی های کم خطر مانند کاتاراکت نداشته است. مدیریت متخصص بیهوشی برای کاهش آزمایش های روتین و غیر ضروری قبل از عمل های جراحی کم خطر مثل کاتاراکت نه تنها می تواند در کاهش هزینه ها و اضطراب بیمار موثر باشد بلکه احتمال به تعویق افتادن عمل را نیز کاهش می دهد.
    هدف از این مطالعه بررسی تاثیر انجام آزمایش های روتین قبل از عمل کاتاراکت بر روند درمان و هزینه های بیمار بوده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی تعداد 150 بیمار 85-50 سال با کلاس 3-1 ASA که کاندید عمل کاتاراکت الکتیو بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. در بدو ورود به اتاق عمل از آنها شرح حال و معاینه فیزیکی به عمل آمد و آزمایش های انجام شده در فرم های مخصوص ثبت شد. نوع بیهوشی، هر گونه تغییر در روند درمان و عارضه در اتاق عمل و ریکاوری ثبت گردید.
    یافته ها
    در کل 2/70% آزمایش های انجام شده غیر ضروری و حدود 6% به هزینه های بیمارستانی بیمار اضافه کرده بودند. 6/14% بیماران آزمایش های غیر طبیعی داشتند که فقط در 7/0% آنها تغییر در روند درمان ایجاد کرده بود. هیچ یک از بیماران طی عمل جراحی و دوره ریکاوری دچار عارضه خاصی نشدند.
    نتیجه گیری
    انجام اقدامات غیر ضروری و آزمایش های روتین قبل از عمل جراحی کاتاراکت شایع بوده ولی بر روند درمانی بیماران نیز تاثیرگذار نبوده است. این مساله تاییدگر اهمیت ویزیت قبل از عمل متخصصان بیهوشی است.
    کلیدواژگان: کاتاراکت، آزمایش های روتین، صرفه جویی در هزینه
  • مهدی یاسینی*، مژگان کرم نیا، رضا تقی پور صفحات 58-65
    هدف
    مقایسه عدد آپگار نوزادان به دنیا آمده پس از سزارین در گروه بیهوشی عمومی در برابر گروه بیهوشی اسپاینال.
    نوع مطالعه: نمونه گیری پیاپی محل و طول مدت مطالعه: اتاق عمل و اتاق زایمان بیمارستان صارم در مدت 9 ماه از اردی بهشت ماه تا بهمن ماه 1391.
    انتخاب نمونه و
    روش
    پس از طراحی مطالعه و تصویب پژوهشکده 259 بانوی کاندید عمل سزارین ASA I و ASAII به روش پیاپی انتخاب و توسط آنستزیولوژیست واحد با روش واحد، آنستزی اسپاینال و یا جنرال انجام شد.
    بدین ترتیب 182 نفر در گروه اسپاینال و 75 نفر در گروه جنرال و 2 نفر در گروه جنرال به دنبال اسپاینال قرار گرفتند.عدد آپگار نوزادان توسط اپراتور جداگانه متخصص طب کودکان در دقیقه 1 و 5 ثبت می شد. پایش استاندارد قبل از شروع آنستزی متصل و ثبت می گردید. کلیه اطلاعات در فرم پژوهش وارد و توسط نرم افزار SPSS ویرایش 20 تحلیل شد.
    نتایج
    میزان نمره آپگار نوزادان مورد مطالعه در دقیقه1 در گروه اسپاینال (95/0±51/8) با گروه جنرال (832/1±56/7) اگرچه نزدیک، اختلاف معناداری را نشان می دهد(05/0p<). همچنین این تفاوت معنادارآپگار اگرچه اندک در دقیقه 5 در گروه اسپاینال (596/0±7/9) نسبت به گروه جنرال (343/1±15/9) دیده می شود(05/0p<). در مورد روزهای بستری درNICU در گروه اسپاینال (813/1±84/0) نسبت به گروه جنرال (059/3±45/1) این تفاوت معنادار نیست (463/3F= ، 064/0Sig=) .
    از نظر تغییر فشار خون قبل و پس از آنستزی نیز در بین دو گروه تفاوت معناداری مشاهده می شود(جدول 5).
    نتیجه گیری
    تفاوت کوچک ولی معناداری در نمره آپگار دقایق یکم و پنجم نوزادان متولد از سزارین بین گروه اسپاینال و جنرال مشاهده می شود اما این تفاوت به معنای اثر بر سلامت نوزاد از نظر بستری در NICU و یا بقای نوزاد نیست.
    کلیدواژگان: آنستزی اسپاینال، آنستزی جنرال، نمره آپگار
  • گزارش مورد
  • هادی عباسپور، جواد شاهین فر، مهدی خاکساری، احمد کاملی* صفحات 66-70
    سابقه و هدف
    هیپرترمی بدخیم از کنترااندیکانسیون های استفاده از سوکسنیل کولین وداروهای هوشبر استنشاقی تبخیر شونده و یک اختلال فارماکوژنتیک وحادثه تهدید کننده زندگی است. هدف در این مطالعه، بررسی یک مورد بیمار مشکوک به هیپرترمی بدخیم بدنبال ایزوفلوران است.
    معرفی بیمار: بیمار مرد، 18ساله با وزن 60 کیلوگرم کاندید عمل یورتروسکوپی بود. بیمارو اعضاء خانواده او هیچ سابقه ای از بیماری عصبی-عضلانی نداشتند. بیمار سابقه بیهوشی نداشت.
    القاء بیهوشی بیمار با پروپوفول شروع و با اکسیژن، نیتروس اکساید، پروپوفول و ایزوفلوران ادامه یافت. بیمار بعد از اتمام عمل جراحی در ریکاوری رژیدیتی عضلات ماستر داشت. درجه حرارت مرکزی بیمار با سرعت بالا وبه 41 درجه سانتی گراد رسید. با توجه به اختلالات اسید-باز و تاکیکاردی، تاکی پنه، افزایش دی اکسید کربن انتهای بازدمی و عود مجدد بعد از 36 ساعت در این بیمار می تواند علائمی مبنی بر بروز هیپرترمی بدخیم باشد. درمان با استفاده از دانترولن و درمان محافظتی انجام شد.
    نتیجه گیری
    با اینکه تشخیص قطعی هیپرترمی بدخیم با بیوپسی عضلات است ولی در صورت بروز علائم دال بر هیپرترمی بدخیم درمان با دانترولن و درمان های نگهدارنده شروع می شود که خود می تواند از شدت علائم و عوارض احتمالی جلوگیری کند. طیف وسیعی از علائم قابل انتظار است. عود مجدد علائم می تواند تا 36 ساعت بعد بدون محرک رخ دهد.
    کلیدواژگان: هیپرترمی بدخیم، ایزوفلوران، پروپوفول
|
  • Hamid Khosrozamiri, Mohammad, Reza Doroudian*, Bahare Mirzaei, Azam Dehghani Pages 4-10
    Introduction
    Sore throat is common complication after general anesthesia. The aim of this study was the effect of beclomethasone spray and fluticasone spray on reduction of sore throat and pain intensity of sore throat after general anesthesia .
    Materials And Methods
    In this double blinded clinical trial study, 90 patients candidate for general anesthesia were selected and divided randomly in three groups. In one group endotracheal tubecuffwhich impregnated with 200􀈝g fluticasone spray, another group with 200􀈝g beclomethasone spray and control group with normal saline. 1 hour and 24 hours after anesthesia, patients of groups followed for sore throat. Ultimately informations were analyzed statistically with kruskal-wallis and chisquare test.
    Results
    During 1 hour and 24 hours after operation, frequency of sore throat of patients in fluticasone spray group and beclomethasone spray is less than control group. Also, intensity of sore throat in fluticasone spray group and beclomethasone spray is less than control group, But there was no significant statistical difference between three groups (p>0.05)
    Conclusion
    Using beclomethasone spray and fluticasone spray on endotracheal tube cuff have no significant effects on reduction of sore throat and intensity of sore throat after general anesthesia.
    Keywords: Sore Throat, beclomethasone spray, fluticasone Spray
  • Hakime Hussain Rezaee, Sakineh Sabzevari, Rahim Sharafkhani, Zahra Golzari* Pages 11-19
    Introduction
    Endotrachial suction is a metod to remove secretions from the airway in patients who can not perform this voluntarily and have an artificial airway. Suctioning is frequently used in the ICU and can result in many complications if not performed properly .The aim of this study was to evaluate nurses performans on standardized endotracheal tracheostomy tube suctioning in intensive care unit.
    Materials And Methods
    In this profile Descriptive study the performance of 136 nurses occupied in ICU section on tracheostomy and endotracheal suction was considered .the finding data were acquired through using a checklist containing 25 items. They were analysed by central index, t. test, k2 test and spss 21.
    Results
    The result showed that the performance of 19.2 percent of subjects were weak, 65.4 percent moderate and 15.4 percent were good. On the other hand none of the subjects showed excellent or bad performance. More over the noticeable statistical differences did not observe between the average of subjects, performance in tracheostomy and endotracheal suction. (p>0/05). Also while some factors as age, education and having experience in occupied business had direct offection on subjects, performance (p0/05).
    Conclusions
    Although based on the finding data the subjects, performance on tracheostomy and endo tracheal suction was rather desirable. It seems that doing more researches in this case in necessary because in this research some factors related to the standards of tracheostomy and endotracheal suction were ignored.
    Keywords: Nurses performance, suction, endotracheal tube, tracheoctomy tube, intensive care unit
  • Omid Moradi Moghaddam*, Mohammad Niakanlahiji, Valiollah Hasani, Farid Kazemigezik, Ehsan Farazi Pages 20-30
    Background
    There is still insufficient evidence to warrant the routine use of Bispectral Index (BIS) in the intensive care unit. One way of evaluating the usefulness of BIS in monitoring the level of consciousness in ICU patients is demonstration its degree of correlation to commonly used scales of prognosis. The aim of this study is to Compare BIS with APACHE II and SOFA Score in Intubated Patients with Different Pathologic Injuries of the Brain Due to Acute Head Trauma Admitted to the ICU.
    Materials And Methods
    30 intubated head trauma patients over 15 years old admitted to the ICU were included in this cross-sectional study. In the first three days of admission, each patient underwent monitoring of BIS every sixty minutes just for six hours a day. All the hypnotic drugs were discontinued six hours before starting of monitoring and only opioids (fentanyl) were administered if needed. APACHE II in the first day of admission, SOFA Score in the first three days, type of cranial injury, and laboratory data were all collected. Statistical analyses were used to evaluate the data. P
    Results
    APACHE II and SOFA Score, had no statistically significat correlations with mean BIS in each three days of study and the mean BIS total. Mean BIS in the second and third days had statistically significant differences in different types of cranial lesions (contusion, subdural hemorrhage, subarachnoid hemorrhage).
    Conclusion
    In acute head trauma patients BIS has not acceptable conformity with APACHE II and SOFA Score. Different kinds of acute traumatic cranial lesions with different prognosis may have different values in BIS monitoring.
    Keywords: Intensive Care Unit, Head Trauma, Bispectral Index, APACHE II, SOFA Score
  • Seyede Soghra Taher Harikandee, Esmat Nouhi, Hakime Hoseinrezaee* Pages 31-36
    Introduction
    Physical restraints are commonly used in different hospital wards especially at ICU to ensure of patient safety and management of patient agitation and perevention of dislodgement of medical equipments connected to patient.
    Objective
    To examine the effectiveness of education on trauma critical care staffs knowledges and practices about application of physical restraint.
    Materials And Methods
    This study is a quasiexperimental design that conduct on trauma critical care staffs in kerman at 2014. Staffs were randomly assigned in two control and intervention groups and each group included 35 persons. The questionnaire included demographic data and two scales for examine staff knowledge and practice about physical restraint. These scales was completed by all of the participants. Then an education program conduct for intervention group and after 2 weeks, twice that scales completed by intervention group. Data was analyzed by SPSS 18 and paired t-test, independent t-test , Anova and pyerson correlation.
    Results
    Results showed a significant improvement in the intervention group in terms of knowledge (p
    Conclusion
    Findings indicated the level of staffs’ knowledge and practice that demonstrated the need to provide an education program on physical restraint use and these programs can significantly improve the staff knowledge and practice.
    Keywords: Critical care ward, education, physical restraint
  • Mohammad Hussaini, Jamileh Ramzani Pages 37-44
    Introduction
    The SOFA scoring system is one of the most validated and prevalent general scoring systems over the world. The number of studies in this field is limited in our country. The aim of the current study was evaluation of SOFA among adult Intensive Care Unit’s patients in Bojnourd.
    Material and
    Methods
    This prospective Cohort study included 300 consecutive patients admitted to surgical and medical ICUS. SOFA score and demographic characteristics were recorded for each patient separately. Logistic regression, Hosmer-Lemeshow test and the area under receiver operating characteristic (ROC) were used in statistical analysis (95% confidence interval).
    Results
    Data analysis showed a significant statistical difference in SOFA score between survivors and Non-susrvivors (p=0/001). The discrimination power for SOFAwas poor (area under ROC (AUC) curve: 63/4±0/036) and Calibration was acceptable(x²=11/018, p=0/051).
    Conclusions
    SOFA showed good predictive accuracy for results in surgical and medical ICUs. However, because of being simpler and easier to record data, it may be the choice to select.
    Keywords: SOFA, survivor, Non, susrvivor, surgical ICU, medical ICU
  • Elham Sepahvand, Maryam Mirzaei*, Robab Sahaf Pages 45-51
    Introduction
    Sleep is a basic need for recovery and survival of cardiac patients who are admitted to intensive care. Sleep disorder in them may cause physiological changes during sleep and negative effects on the health of patients. This study aimed to evaluate sleep disturbances in patients with acute coronary syndrome in cardiac care unit by using specific questionnaire.
    Materials And Methods
    In a descriptive study of 220 patients with acute coronary syndrome admitted to the cardiac care unit of Imam Ali Hospital in Kermanshah in 1391 were selected through random allocation sampling. Data collection tool in this study was a two-part questionnaire containing 25 questions that the its validity and reliability had been confirmed. Data by using SPSS v.20 software and descriptive were analyzed.
    Results
    In total 81% of patients reported some degree of sleep disruption. In 50/9% of patient poor sleep disorders 39/5% moderate sleep disturbance and 0/5% of cases severe sleep disturbance was observed and no abnormalities were observed in 9% of cases. Of the six dimensions of questioner greatest problem were observed in the disturbance of onset and maintenance of sleep (16/4 ± 5/5.(
    Discussion &
    Conclusion
    Given to the high prevalence sleep disturbances in patients with CAD in the this study, Complete and comprehensive Evaluation of the patient and develop a care plan and nursing interventions is essential to improve the patient's sleep.
    Keywords: Sleep disturbance, CAD, CCU
  • Reza Akhondzadeh, Seyed Mohammad Mehdi Aslani*, Salman Vojdani, Sara Hojjati Pages 52-57
    Introduction
    Routine medical tests does not have any benefits on postoperative complications and treatment of patients with low risk surgery like cataract. Anesthesiologist management of preoprative unnecessary routine tests , can be effective in reducing patient anxiety and costs and also reducing the possibility of postponement of operation. The purpose of this study was to evaluate the effect of routine preoperative tests in the treatment process and hospital costs of cataract surgery as a low-risk surgery.
    Materials And Methods
    One hundred and fifty patients, aged 50-85 years with ASA class I-III that scheduled for elective cataract surgery were enrolled to this descriptive study. Results of history and physical examination as well as tests were recorded on special forms in operating room. Any changes in the treatment process and also the operating and recovery room complications were recorded.
    Results
    In total,70.2% of tests were unnecessary and 6% added to the patient’s hospital costs. 14.6% of patients had abnormal tests with 0.7% changes in the treatment process. None of the patients had any complications during the surgery and recovery course.
    Conclution: Unnecessary investigations and tests are common before cataract surgery but had no significant effect on treatment process. This confirms the importance of the anesthesiologist's preoperative visit.
    Keywords: Cataract, Routine tests, Cost Saving
  • Mehdi Yassini*, Mojgan Karamnia, Reza Taghipoor Pages 58-65
    Introduction
    Finding effects of spinal and/or general anesthesia on Apgar score of neonates being born after caesarian section.
    Materials And Methods
    After designing the study and green light from “Sarem Research Center”, 259 ASA I and ASA II women who were going to have caesarian section in operating room or labor room of the hospital were selected through consecutive sampling. Sample gathering went from June 2013 through February 2013 (9 months). Women were subjected to the same spinal and or general anesthesia method performed by a single operator after obtaining written consent. All women were monitored according to standard monitoring guidelines throughout anesthesia and surgery. The Apgar score for each baby was evaluated by the pediatrician and recorded for the first and fifth minutes after birth. All obtained information was entered into study form and then analyzed by IBM SPSS statistical software version 20.
    Results
    Neonates’ first minute Apgar score in spinal group (8.51±0.95) was significantly different from first minute Apgar score in general group (7.56±1.832) (p
    Conclusion
    Small but significant differences in first and fifth minutes Apgar scores of neonates born through caesarian delivery by spinal or general anesthesia methods has no statistically significant effect on days of hospitalization of neonates in the NICU and/or neonates’ survival.
    Keywords: Spinal Anesthesia, General Anesthesia, Apgar score, NICU
  • Hadi Abbaspour, Javad Shahinfar, Mehdi Khaksari, Ahmad Kameli* Pages 66-70
    Introduction
    Malignant hyperthermia is one of the contraindications to use succinylcoline and volatile inhalation anesthesia drugs also is a pharmacogenic disorder and life threat event. Clinical presentation mostly followed by hypermetabolism, rigidity of muscles and hyperthermia. The aim is presentation of a suspected case of malignant hyperthermia following isoflurane.
    Patient presentation: The patient was 18 years of age and 60kg candidate of uretroscopy. Patient and his family did not report history of neuromuscular disease. The patient had not experienced anesthesia .Induction started by propofol and maintenance continued by O2, N2O, propofol and isoflurane. At the end of surgery muscles of patient was rigid in the recovery. Core temp increased rapidly and did 41 °c. Also acid-base disorder, tachycardia, tachypenea, increased ETCO2 were manifestations of malignant hyperthermia. Treatment comprised of dontrolene andsupportive cure.
    Conclusion
    Although muscle biopsy is diagnostic, however, treatment should be started with dantrolene and supportive care following manifestations to decrease complications. Recurrence of symptoms can occur up to 36 hours without any stimulas.
    Keywords: Malignant hyperthermia, Isoflurane, Propofol