فهرست مطالب

فصلنامه پژوهشهای زراعی در حاشیه کویر
سال دوازدهم شماره 1 (بهار 1394)

  • تاریخ انتشار: 1394/02/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • وحید جاجرمی* صفحه 1
    تنش های محیطی به ویژه خشکی، از مهمترین عوامل کاهش رشد در مراحل رشد و نمو گیاه به خصوص در مرحله جوانه زنی است. بدین منظور در این تحقیق عکس العمل هفت رقم گندم با نام های آذر، امید، درومD/786-19))، طبسی، کراس اروند، اروند، G73-20 به تنش خشکی در طی مراحل جوانه زنی در سطوح خشکی صفر، 3- ، 6- ، 9- ،12- و 15- بار که با استفاده محلول پلی اتیلن گلیکول (PEG) 6000 اعمال شد، آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه کاملا تصادفی با چهار تکرار در شرایط آزمایشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد اجرا شد. صفات مورد بررسی عبارت بودند از: درصد جوانه زنی، میانگین زمان جوانه زنی، میانگین سرعت جوانه زنی، ضریب سرعت جوانه زنی، طول ریشه چه و طول ساقه چه. بین کلیه ارقام و سطوح مختلف تنش در تمامی صفات تفاوت معنی داری وجود داشت و اثر متقابل فقط در سرعت جوانه زنی و طول ساقه چه معنی دار شد. بذور در سطح تنش خشکی 15- بار قادر به جوانه زنی نبودند. بیشترین درصد جوانه زنی در رقم G73–20 و کمترین درصد جوانه زنی را رقم اروند با 36 درصد دارا بود. بیشترین میانگین زمان جوانه زنی از رقم اروند به دست آمد. رقم طبسی دارای بیشترین میانگین سرعت جوانه زنی و رقم کراس اروند بیشترین ضریب سرعت جوانه زنی را بدست آورد. بیشترین طول ریشه چه متعلق به رقم کراس با اروند 58/63 میلیمتر بود. بیشترین طول ساقه چه در رقم آذر با61/15میلیمتر مشاهده شد. با افزایش سطوح تنش خشکی از میزان کلیه صفات کاسته شد ولی طول ساقه چه بیشترین کاهش را داشت. به طور کلی میتوان گفت در بین ارقام مورد بررسی اروند و امید حساس ترین و G73-20 متحمل ترین رقم بود.
    کلیدواژگان: مولفه های جوانه زنی، تنش خشکی، گندم
  • احسان شمس*، فرشاد قوشچی، پورنگ کسرایی صفحه 13
    به منظور بررسی تاثیر محلول پاشی ذرات نانو نقره بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت شیرین در شرایط تنش کم آبی، آزمایشی به صورت کرت خرد شده در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی در مزرعه پژوهشی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین در سال 1392 انجام شد. آزمایش در سه تکرار و 12 تیمار و مجموعا 36 تیمار صورت گرفت. اعمال تنش کم آبی بر اساس تبخیر از تشت تبخیر کلاس A صورت گرفت که شامل I0: 50 میلی متر تبخیر از تشت تبخیر کلاس A (آبیاری معمول)، I1: 80 میلیمتر تبخیر از تشت تبخیر کلاس A و I2: 110 میلی متر تبخیر از تشت تبخیر کلاس A و عامل فرعی شامل چهار سطح محلول پاشی نانو ذرات نقره که شامل A0: محلول پاشی آب خالص، A1: 30 میلیگرم در لیتر، A2: 60 میلیگرم در لیتر و A3: 90 میلی گرم در لیتر بود. نتایج حاصل از این آزمایش نشان داد سطوح مختلف تنش کم آبی تاثیر معنی داری در سطح یک درصد بر صفات وزن هزار دانه، عملکرد دانه، شاخص برداشت و عملکرد بیولوژیک و در سطح پنج درصد بر ارتفاع بوته و تعداد دانه در بلال داشت. همچنین سطوح مختلف ذرات نانو نقره بر روی عملکرد دانه در سطح یک درصد و عملکرد بیولوژیک در سطح پنج درصد اثر معنی داری گذاشت. بیشترین میزان ارتفاع بوته (41/181 سانتیمتر)، وزن هزار دانه (56/151 گرم)، تعداد دانه در بلال (71/327 عدد)، عملکرد دانه (9/3227 کیلوگرم در هکتار) و عملکرد بیولوژیک (01/13116 کیلوگرم در هکتار) مربوط به سطح تنش آبیاری معمول بود و همچنین نتایج آزمایش حاکی از این بود که تیمار 30 میلیگرم در لیتر محلول پاشی نانو ذره نقره بالاترین مقدار را در عملکرد دانه (3/3255 کیلوگرم در هکتار) و عملکرد بیولوژیک (81/12640 کیلوگرم در هکتار) داشت. در اثر متقابل تنش کم آبی و نانو ذرات نقره نیز بالاترین میزان شاخص برداشت (99/43 درصد) مربوط به سطح80 میلی متر تبخیر از تشت تبخیر کلاس A و30 میلی گرم در لیتر نانو ذره نقره بود. نتایج نشان داد که کاربرد نانوذره نقره باعث افزایش تحمل گیاه ذرت شیرین در شرایط تنش خشکی گردید و از کاهش عملکرد تا حدود زیادی جلوگیری نمود.
    کلیدواژگان: ذرت شیرین، عملکرد و اجزای عملکرد، تنش کم آبی، نانو ذرات نقره
  • مرتضی شیرکوند، مجید آقامحسنی فشمی*، محمدرضا سلیمانپور صفحه 23
    امروزه منابع طبیعی، به ویژه مراتع کشور به شدت در معرض خطر تخریب قرار دارند، به نحوی که بر اساس مطالعات فنی انجام شده در دهه های اخیر، بهره برداری از مراتع کشور در ناپایدارترین شرایط ممکن صورت می گیرد. مراتع به عنوان یک منبع عظیم و ماده اولیه برای تولیدات دامی محسوب می شوند. سالانه بخش وسیعی از مراتع بر اثر چرای بیش از حد و بی موقع دام ها تخریب گشته و از مرحله تولید و بهره برداری خارج می گردند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تخریب مراتع لار از دیدگاه بهره برداران و مرتعداران در حفظ و احیای مراتع شهرستان ورامین و به صورت توصیفی انجام شد. جامعه آماری تحقیق کلیه مرتع داران شهرستان ورامین مشتمل بر 297 نفر بود. براساس جدول مورگان، از بین افراد جامعه آماری 170 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل های آماری در پژوهش حاضر با استفاده از نرم افزار SPSS/16 انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین دوره های آموزشی- ترویجی مرتع داری بر حسب اثر بخشی سن و تحصیلات، میانگین نگرش به روند تخریب مرتع بر حسب سن و تحصیلات و همچنین میانگین مشارکت در فعالیتها برای کاهش روند تخریب بر حسب سن و تحصیلات رابطه معنی دار داشتند. در واقع همبستگی مثبتی بین آنها وجود دارد. یعنی با افزایش سن و تحصیلات سطح نگرش مرتع داران به روند تخریب افزایش پیدا می کنند. با توجه به کلیه نتایج میتوان استنباط کرد که مرتع داران تحت تاثیر افزایش سن و تحصیلات نگرش متفاوتی نسبت به روند تخریب مراتع دارند و دیدگاه آنها با توجه به نتایج، حاکی از آن است که میزان تخریب مراتع لار افزایش یافت. آنها با اجرای دوره های آموزشی و ترویجی برای انجام فعالیتهای موثر جهت کاهش روند تخریب موافق هستند. مرتعداران عوامل تخریبی مراتع از جمله (چرای بیرویه و یا زودرس دام ها در مراتع، شسته شدن خاک بر اثر باد و باران، بهره برداری غیرمعمولی و نامناسب از مراتع، قطع درختان و بوته های جنگلی، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی و...) که در این پژوهش عنوان شد را تا حدود زیادی در تخریب مراتع لار موثر دانستند و همچنین اقداماتی که برای کاهش روند تخریب بیان شده را مفید می دانند.
    کلیدواژگان: تخریب مرتع، مرتعداران، احیای مراتع، شهرستان ورامین
  • اسماعیل علی بخشی، محمد میرزاخانی*، رقیه امینیان دهکردی صفحه 33
    به منظور بررسی تاثیر چند کشتی همزمان لگوم ها و سطوح مختلف مصرف نیتروژن بر درصد پروتئین دانه ذرت، تحقیقی در سال 1392 به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار انجام شد. تیمار مصرف سطوح مختلف کود اوره در چهار سطح شامل N0: عدم مصرف کود اوره (شاهد)، N1: (مصرف 75 کیلوگرم در هکتار کود اوره)، N2: (مصرف 150 کیلوگرم در هکتار کود اوره)، N3: (مصرف 225 کیلوگرم در هکتار کود اوره) و تیمار چند کشتی همزمان در چهار سطح شامل S1: کشت ذرت خالص (شاهد)، S2: کشت ذرت + نخود، S3: کشت ذرت + لوبیا چشم بلبلی و S4: کشت ذرت + ماش سبز بود. نتایج نشان داد که اثرات متقابل سطوح مختلف مصرف کود اوره و تیمار چند کشتی همزمان لگوم ها بر صفات درصد پروتئین ذرت، ارتفاع شاخه دهی لگوم ها، وزن علوفه تر لگوم ها، تعداد دانه ذرت در متر مربع و کارایی مصرف نیتروژن ذرت + لگوم ها در سطح یک درصد معنی دار بود. در بین اثرات متقابل بیشترین و کمترین درصد پروتئین دانه ذرت با میانگین 70/8 و 06/7 درصد به ترتیب مربوط به تیمار (کشت ذرت + نخود + مصرف 225 کیلوگرم در هکتار کود اوره) و تیمار (کشت خالص ذرت + عدم مصرف کود اوره) بود. همچنین تیمار (کشت ذرت + لوبیا چشم بلبلی + مصرف 75 کیلوگرم در هکتار کود اوره) با میانگین 203 و تیمار (کشت خالص ذرت + عدم مصرف کود اوره) با میانگین صفر کیلوگرم بر کیلوگرم به ترتیب بیشترین و کمترین مقدار کارایی مصرف نیتروژن ذرت + لگوم ها را به خود اختصاص دادند.
    کلیدواژگان: درصد پروتئین، عملکرد علوفه، کارایی مصرف نیتروژن، نخود
  • غزاله غیاثی*، میثم اویسی، رضا ضرغامی صفحه 45
    به منظور مطالعه تاثیر اسید هیومیک و کود نیتروژن بر صفات مرفولوژیک و بیولوژیک گیاه. آویشنThymus Vulgaris L آزمایشی در 1393 در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین (پیشوا) به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با 12 تیمار شامل: سطوح مختلف نیتروژن (نیتروژن خالص) در سه سطح 40، 80 و 120 کیلوگرم در هکتار و سطوح مختلف اسید هیومیک در چهار سطح غلظت صفر، 40، 80، 120 میلیگرم در لیتر در سه تکرار انجام شد. نتایج نشان داد که سطوح مختلف کود نیتروژن اختلاف معنی داری را در سطح یک درصد بر میزان کلروفیل، وزن تر برگ، وزن خشک برگ، میزان تیمول، میزان نیتروژن ساقه، سرعت جذب خالص، شاخص سطح برگ، سرعت رشد محصول، سرعت رشد نسبی داشت،و سطوح مختلف هیومیک اسید بر صفات میزان کلروفیل و سرعت جذب خالص در سطح پنج درصد تاثیر معنیدار گذاشت، اثر متقابل کود نیتروژن و محلول پاشی اسید هیومیک نیز بر میزان تیمول، میزان نیتروژن ساقه، شاخص سطح برگ اختلاف معنی داری نشان نداد. به نظر می رسد کاربرد نیتروژن و اسید هیومیک باعث افزایش صفات کمی و کیفی در گیاه آویشن میگردد.
    کلیدواژگان: گیاه دارویی، آویشن، کود نیتروژن، اسید هیومیک، اسانس، تیمول
  • هرمز فلاح آملی، یوسف نیک نژاد، امیر محمد جوکار، جابر مهدی نیا افرا* صفحه 57
    به منظور مطالعه اثر کودهای آلی و بیولوژیکی بر ویژگی های رشد، عملکرد و خصوصیات زراعی گیاه دارویی سرخارگل، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی با سه تکرار در مزرعه تحقیقاتی واقع در شهرستان محمودآباد در سال 1393 انجام شد. عامل کود آلی در سه سطح شامل کاربرد کود گاوی به مقدار پنج و10 تن در هکتار و عدم مصرف یا شاهد، و عامل کودزیستی در چهار سطح شامل باکتری آزوسپیریلوم و سودوموناس بهترتیب از سویه های برازیلنس و پوتیدا، آزوسپیریلوم + سودوموناس و عدم مصرف یا شاهد بودند. نتایج نشان داد که کاربرد کودهای دامی و بیولوژیک منجر به افزایش طول ریشه، حجم ریشه، وزن خشک ریشه، طول برگ، عرض برگ و وزن خشک گل نسبت به شاهد گردید. استفاده از ترکیب دو باکتری به همراه مصرف 10 تن کود گاوی باعث افزایش حدود 40 درصدی عملکرد وزن خشک گل نسبت به شاهد شد. اثرات متقابل کود گاوی و باکتری نشان داد که بیشترین طول ریشه در تیمار 10 تن و تلفیق مصرف باکتری با میانگین 83/26سانتیمتر و کمترین آن با میانگین 83/15 سانتیمتر در تیمار عدم مصرف کود گاوی و باکتری به دست آمد. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت گیاه سرخارگل به مصرف تلفیقی کود دامی و کود زیستی واکنش مثبت نشان داد و این امر موجب افزایش عملکرد در واحد سطح شد.
    کلیدواژگان: کود دامی، باکتریهای محرک رشد، طول ریشه، سرخارگل
  • محمد صادق کمالی خوش انصاف، فرشاد قوشچی*، محمدحسین بهشتی صفحه 63
    هدف اصلی این تحقیق تشخیص عوامل موثر رشد گندم آبی تحت عوامل اکولوژیک در ایران در بازهی زمانی ده ساله میباشد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع علم داده کاوی است. داده کاوی یعنی کشف دانش و اطلاعات معتبر پنهان در پایگاه های داده. یا به بیان بهتر تجزیه و تحلیل ماشینی داده ها برای پیدا کردن الگوهای مفید و تازه و قابل استناد در پایگاه داده های بزرگ، است. داده کاوی یا کشف دانش در پایگاه داده ها، علم نسبتا تازهای است که با توجه پیشرفت کشور در زمینهIT و نفوذ استفاده از سیستم های رایانه ای در صنعت و ایجاد بانکهای اطلاعاتی بزرگ توسط ادارات دولتی، بانکها و بخش خصوصی نیاز به استفاده از آن به طور عمیقی احساس میشود. کاربرد علم داده کاوی در کشاورزی یک روش جدید برای پیش بینی عوامل موثر در رشد گیاهان زراعی است. در این پژوهش از روش دسته بندی (C5)استفاده شد و جهت تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار IBM Spss Modeler استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل عملکرد زراعی (گندم)، رطوبت نسبی هوا، ابرناکی، بارندگی، کودهای شیمیایی مصرفی و غیره بود. داده های 10 ساله استانهای ایران در کنار یکدیگر قرار گرفت تا بتواند به هدف پژوهش که پیشبینی و تشخیص عوامل موثر رشد گندم تحت عوامل اکولوژیک، رسیده شود. نتایج تحقیق نشان داد علیرغم باور کشاورزان امروزی به افزایش مصرف کودهای شیمیایی در افزایش عملکرد و نادیده گرفتن عوامل محیطی این باور را رد میکند و تاثیر کشاورزی اکولوژیک بر عملکرد بیشتر از استفاده از کودها و سموم شیمیایی است.
    کلیدواژگان: داده کاوی، کشاورزی، عملکرد محصول
  • امینه ناظری، علیرضا شکوه فر* صفحه 71
    این تحقیق به منظور بررسی اثر سولفات پتاسیم بر شاخص های رشد و عملکرد در مقادیر مختلف بذر جو شش ردیفه به صورت کرتهای یک بار خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار و در سال زراعی 93-1392 در مزرعه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اجرا گردید. کرتهای اصلی شامل چهار سطح سولفات پتاسیم (صفر، 50 ، 100 و 150 کیلوگرم در هکتار) و کرتهای فرعی شامل چهار میزان بذر (200، 300، 400 و 500 بذر در مترمربع) بودند. نتایج نشان داد افزایش میزان سولفات پتاسیم تا 150 کیلوگرم در هکتار باعث افزایش شاخص سطح برگ (LAI)، سرعت رشد محصول ((CGR و سرعت رشد نسبی ((RGR شد و میزان 400 بذر در مترمربع دارای بیشترین شاخص سطح برگ (LAI) و سرعت رشد محصول ((CGR بود و میزان 200 بذر در مترمربع از نظر سرعت رشد نسبی ((RGR بر دیگر سطوح برتری داشت. همچنین بین مقادیر سولفات پتاسیم از نظر وزن هزار دانه، تعداد دانه در سنبله و عملکرد دانه در سطح احتمال یک درصد معنی دار بود. همینطور بین سطوح مختلف بذر از نظر وزن هزار دانه و عملکرد دانه در سطح احتمال یک درصد معنی دار شدند. بیشترین عملکرد دانه (22/4098 کیلوگرم در هکتار) از تیمار 150 کیلوگرم سولفات پتاسیم و 400 بذر در مترمربع و کمترین عملکرد دانه از تیمار صفر کیلوگرم سولفات پتاسیم و میزان 200 بذر در مترمربع (12/2540 کیلوگرم در هکتار) به دست آمد.
    کلیدواژگان: جمعیت گیاهی، جو، سولفات پتاسیم، وزن هزار دانه، CGR، RGR
|
  • V. Jajarmi* Page 1
    Environmental stress, especially drought stress, can play an important role in the reduction of the plant growth stage, specifically during germination in arid and semi arid regions in Iran.. In order to study the effects of drought stress on germination indices in wheat cultivars, an experiment was conducted in factorial form, using a completely randomized design of four replications. In this experiment, seven wheat cultivars (azar, omid, dorom(D/786-19), tabaci, keraceharvand, arvand, G73-20) were evaluated in six levels of drought treatment (distilled water,-3,-6,-9,-12,-15 bar).Results indicated significant differences among cultivars, and drought stress levels. In all traits, a significant decrease was observed with increase in stress level. It seems that the length of stem among the other traits has more sensitivity to drought stress. Drought stress reduces the radical length at more than -6 bars. Keraceharv and variety has the longest length of root with 63.58 mm. Azar had the longest length of pummel. The highest germination percentage belonged to Gv 3-20 (78%). The lowest germination percentage belonged to Arvand with (36%).The percentage of germination and the velocity of germination lessened when drought stress exceeded more than -12bars. Gv 3-20, tabaci had the highest velocity of germination. The highest coefficient of velocity of germination belonged to tabaci. Traits in tolerant cultivars did not show a significant decline up to -3 bars. The most tolerant cultivars were G73-20i. Considering all germination indices, Arvand and omod were the susceptible cultivar.
    Keywords: Wheat, water stress, germination indices
  • E. Shams*, F. Ghooshchi, P.Kasraei Page 13
    In order to investigate the impact of nano-silver particles sprayed on sweet corn yield in water deficit stress conditions, Nodal experimental split plot in a randomized complete block design at the Research Farm of Islamic Azad University Varamin was conducted in 1392. Experiment with three replications and 12 treatments were a total of 36 plots. Dehydration stress was based on evaporation from pan class A which contains I0: 50 mm evaporation from pan class A (normal irrigation), I1: 80 mm evaporation from pan class A and I2: 110 mm evaporation from pan class a and subplots consisted of four levels sprayed silver nanoparticles which contains A0: sprayed pure water, A1: 30 mg per liter, A2: 60 mg per liter and A3: 90 mg per liter respectively. As well as different levels of silver nanoparticles on the surface of a percent yield and biological yield had a significant effect on the level of five percent. The highest plant height (181.41 cm), KTW (151.56 g), number of kernel per ear (327.71 numbers), yield (3227.9 kg per hectare) and biomass (13116.01 kg per hectare) related to water stress level I0, and the results showed that treatment with 30 mg per liter maximum value in yield (3255.3 kg per hectare) and biomass (12640.81 kg per hectare) found. The interaction between water stress and silver nanoparticles also maximum harvest index (43.99%) for 80 mm evaporation from pan class A and 30 mg per liter respectively. The results showed that the use of silver nanoparticles enhances the sweet corn under drought stress tolerance and yield losses were largely prevented.
    Keywords: Sweet corn, yield components, water deficit stress, silver nanoparticles
  • M. Shirkavand, M. Aghamfashami*, M.R. Soleimanpuor Page 23
    Today, natural resources and in particular ranges, are highly vulnerable to damage, so that on the basis of technical studies conducted in recent decades, exploitation of pastures in unstable conditions may occur. As a source of raw material for production of pastures and livestock are huge. The annual value of pastures due to overgrazing and untimely large animals were destroyed and the production stage and are out of operation. This study aimed to assess the destruction from the perspective of farmers and pastoralists in Lar pastures and rangeland preserve the city of Varamin and descriptive. The study population consisted of 297 individuals, all of pastoralists Varamin city. According to Morgan, from among the population of 170 students were selected through random sampling as a statistical sample. In this study, using statistical analysis software SPSS / 16 was conducted. The results showed that the average period of education and extension range management effectiveness in terms of age and education, mean attitude to the destruction of grassland in terms of age and education, and the average participation in activities to reduce the destruction of their age and education significant relationship. In fact, there was a positive correlation between them. The age and education level with the attitude of pastoralists to the destruction will increase. They run educational programs and advocacy for effective activities to reduce the damage they do.
    Keywords: Grassland, degradation of pastures, rangeland, city of Varamin
  • S. Alibakhshi, M. Mirzakhani*, R. Aminian Dehkordi Page 33
    In order to study of simultaneous cropping of legumes and nitrogen levels on protein percentage of corn grain, this study was carried out in field of agricultural research center of Markazi province in 2013. A factorial arrangement of treatment in a randomized complete block design with three replications was used. Urea manure levels [N0= without urea (Control), N1= 75 Kg ha-1 of urea, N2= 150 Kg ha-1 of urea, N = 225 Kg ha-1 of urea) and simultaneous cropping treatment, (S1= cultivation of corn, S2= cultivation of corn chickpea, S3= cultivation of corn cowpea, S4= cultivation of corn mung bean) were assigned in plots. Each plot consisted of 4 row, 6 m long with 60 cm between rows space and 20 cm between plants on the rows and S.C 704 hybrid was used. Results indicated that the interaction effects of different levels of urea and simultaneous cropping treatment on the characteristics such as: protein content, forage weight of legumes, number of grain per m-2 and nitrogen use efficiency of corn门⺙ were significant. The maximum and minimum of protein content (8.70 and 7.06 %) were obtained with the (cultivation of corn chickpea 225 Kg ha-1 urea manure) and (cultivation of corn without of urea manure) treatment. Treatment of the (cultivation of corn cowpea 75 Kg ha-1 urea manure) with average 203 percent and treatment of the (cultivation of corn without of urea manure) with average 0 percent were maximum and minimum of nitrogen use efficiency in corn legumes, respectively.
    Keywords: Chickpea, Forage yield, Nitrogen use efficiency, Protein content
  • G. Ghiyasii*, M. Oveysi, R. Zarghami Page 45
    To study the effect of humic acid and nitrogen fertilizer on the morphological and biological characteristics of experimental plant during 1393 at the Agricultural Research Station of Islamic Azad University of Varamin (leader) in a randomized complete block design with 12 treatments, including different levels N (nitrogen) at three different levels of humic acid level in four levels in three replications. The essential oil is extracted by distillation and measured. Essential oil compounds were identified using the GC/MS device.The main components of essential oils and essential oil yield and statistical analysis was performed. The results showed that the three different levels of nitrogen fertilization on yield significant at 1% chlorophyll content, fresh weight, dry weight, the amount of thymol, the nitrogen shoots, net assimilation rate, leaf area index, speed product growth, relative growth rate showed the four different levels on the characteristics of chlorophyll and net assimilation rate was significant at 5% level, the interaction of nitrogen and foliar application of humic acid as well as the amount of thymol, the nitrogen shoot, index leaf, did not show significant differences.
    Keywords: Herb, thymes, nitrogen, humic acid, essential oil, thymol
  • H. Falah Amoli, Y. Niknejad, A.Jokar, J. Mehdiniya Afra* Page 57
    In order to study the effect of organic fertilizers and biological characteristics on the growth, yield and agronomic characteristics of medicinal plant Purple Coneflower in the cloud for factorial in a randomized complete block design, with three replications research farm, located in the city were carried out in the year 2014 Mahmoud Abad. Factor of organic fertilizers include manure application in three levels to the value of 5 and 10 tons per hectare and the lack of control or consumption, and bio-fertilizer on plots with four levels of bacteria, Pseudomonas putida, Azospirillum lipoferum Pseudomonas Azospirillum and control. The results showed that the use of biological fertilizers animals and lead to increased root length, root volume, root dry weight, leaf length, leaf width, leaf and flower dry weight compared to the control.Use a combination of two bacteria, along with 10 tons of manure consumption increased about 40 percent in comparison with control performance were dry. Mutual effects of manure and the bacteria showed that the highest number of goals in 10 tons of the fertilizer application and integration of a number of bacteria with an average of 26.83 consumption and the lowest number in it with an average of 15.83 patients not using cow manure and bacteria, respectively.
    Keywords: Manure, bacteria growth, root length, Purple Coneflower
  • M.S. Kamali Khosh Ensaf, F. Ghooshchi*, M.H. Beheshti Page 63
    The main objective of this study was to identify risk factors for wheat under ecological factors in Iran's province for the period of ten years. The research method in this study of data mining. Knowledge discovery and data mining of reliable information hidden in databases. Or in other words the analysis of machine data to find useful patterns in large databases and new reliable, that is. Data mining or knowledge discovery in databases, a relatively new science that will influence the country's progress in the field of IT and the use of computer systems in industry and the creation of large databases by government departments, banks and the private sector need to it is deeply felt. The application of data mining in agricultural science a new method to predict the factors influencing the growth of plants. In this study, category (C5) is used to analyze the data direction of IBM Spss Modeler software is used. The study population consisted of the crop (wheat), relative humidity, cloudiness, precipitation, fertilizers hectare consumed.
    Keywords: Data mining, agriculture, crop yield
  • A. Nazeri, A.R. Shokuhfar* Page 71
    This experiment was conducted based on split plot expriment with completely randomized block design with 3 replications during 2013-2014 in the research and experimental field of Islamic Azad University. This experimental factors were including 4 potassium sulfate amounts (0, 50, 100 and 150 Kg.ha) and seed rate (200, 300, 400 and 500 seed.m2). The results showed increese levels of potassium sulfate amounts to 150 kg.ha increased leaf area index (LAI), crop growth rate (CGR) and relative growth rate (RGR) was highest seed rate of 400 seed.m2 of leaf area index (LAI) and crop growth rate (CGR), and the density of 200 seed.m2 in terms of relative growth rate (RGR) was also superior. The difference between The amount of potassium in terms of Seed weight, number of grains per spike and grain yield were significant at the 1% level. The highest crop yield was obtained from 150 Kg potassium sulfate and 400 seed.m2 (4098.22 Kg.ha), and the minimum yield crop was obtained from 0 Kg potassium sulfate 200 seed.m2 (2540.12 Kg.ha).
    Keywords: plant population, Barly, potassium sulfate, thousand Seed weight, CGR, RGR